Jump to content
Sunday 26 May 2024

moto66

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About moto66

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hm kolla vad jag hittade:
  2. Enligt säljaren från Yamaha center var det något man skulle kunna installera för 15k extra men att det inte skulle behövas i denna båt då styrningen redan ”var så lättrattad” pga ”kraftigare seastar system”. Om nu säljaren inte misstagit sig helt på nått sätt. Annars skulle det ha varit min misstanke också. Ska dock hålla koll om jag skulle upptäcka någon sån där enhet.
  3. Har bytt båt från en Finnmaster T6 till en T7 (Seastar i båda båtar). Kan efter första turen konstatera att styrningen i T7 känns väldigt mkt bättre. Glappfritt och väldigt lättrattad på ett sätt som styrningen i T6 inte var. Tydligen är det en annan nivå på systemet i T7 och det kan alltså kännas väldigt olika beroende på utförande av Seastar system. Kanske uppenbart för de som har bättre koll, men har det lilla jag undersökt det tidigare inte fått riktigt grepp om detta tidigare.
  4. Japp, då kör vi 😊
  5. Om det är värt att lägga tid på den kan nog bara du svara på 🙂 Men istället för tippen kan du ju testa en bortskänkes annons. Såg ganska fin ut tyckte jag.
  6. Ser grymt ut, mäktig båt! Har också svårt att hålla mig och lägger nog i på tisdag 9/4, men känns en aning dubbelt när det börjar snöa igen och ha sig ☺️
  7. Köpte en relativt ny båt(-21 från handlare) i höstas och reagerade på samma sätt som du kring flera aspekter av styrningen, bland annat det glapp du beskriver. Man trodde det kanske skulle kännas bättre på nått vis men verkar va så där det känns.
  8. Är dagens fyrtaktare känsligare och mer i behov av service än dåtidens (80,90,00-tal) 2-taktare? Vet bara att vi haft 2-taktare i släkten som bara gått och gått över årtionden, endast med minimal service. Samtidigt som det man läser/hör om fyrtaktare av idag att de måste servas noggrant och att man noggrant räknar gångtimmar osv. Förstår verkligen TS frågeställning, och kan tycka att en ca 10 år gammal motor generellt borde ha väldigt långt kvar att gå men det kanske inte gäller längre (hört löst att en fyrtakt håller 3000h). Inbillar mig iaf att 2-taktare kunde hålla väldigt länge. Köpte nyss en bättre beggad båt/motor (-21) där motorn (Yamaha F250) ny väl ligger på en 250 000kr minst. Det är mer än jag gav för min bil som var helt ny 2018. Man tänker att man borde få lite hållbarhet och gångsäkerhet för de pengarna. Annars har jag svårt att helt förstå vad man betalar för. Sen borde en båt för lite sommarturer inte gå speciellt mkt en säsong heller kan man tycka, om det inte är en arbetsbåt det handlar om. Ursäkta ev svammel och trådkapning men intressant ämne.
  9. Håller helt med om att man vill ha så lite jobb som möjligt. Har bara tänkt att jobbet med att få ren en omålad båt verkar värre än målningen osv. Men man får väl skrubba den under säsongen mkt då istället. Men det ska jag nog göra med min målade med, ska också försöka hålla koll på hur mkt påväxt jag får under säsongen. Men jäklar va mkt bra tips det kom i denna tråd, otrolig kunskap i detta forum, tackar för alla tips ang borstar och skrubbning mm. Är det förresten så att all bottenfärg innehåller gifter? Finns ju den brons-färgade färgen(VC-17? som nu verkar bli helt förbjuden), den var ju giftig. Fått för mig att viss färg funkar genom att släppa lite från botten under året och därmed avlägsna påväxt på det sättet. Kommer ihåg hur man kunde bli kladdig av färg när man badade från farsans segelbåt när man kom åt botten. Fattade det då som att den inte skulle va giftig på samma sätt. Men tänker mest högt här. Ska googla lite, känns kanske inte superbra heller att sprida gifter osv. Edit: Läser att Hempel Hempaspeed TF som jag har verkar vara biocidfri(giftfri?) iaf.
  10. Japp hajar, inbillar mig att det borde va överkomligt. Och att det borde göra nytta. Behöver man sandpappra ytan innan målning?
  11. Skrubbis var ju smart, borde även där gå att tillverka nått liknande av enkla medel. Men den ser ju faktiskt vettigare ut en Biltemas variant iaf. Har ej erfarenhet av målning men tänkte inte att det var ett jättejobb. Samt att man gör det varannat år ungefär. Marinan sprutar av båten när de plockar upp båtarna, osäker på hur mkt mer förberedande arbete som behöver göras på skrovet innan målningen sen men själva målningen på en 7m båt kan ju inte ta lång tid iaf. Men snackar utan erfarenhet här som sagt 🙂 Har bara fått för mig att fördelarna med bottenmålning överväger nackdelarna. Men här kan man alltså tycka olika, vilket är intressant. Båten jag köpt är bottenmålad av säljarn iaf(Yamaha center)
  12. Kul idé, lite tveksam som motorbåtsägare men ändå Vad är fördelen med att köra utan bottenmålning förresten?
  13. Stockholms södra skärgård. Båten är målad med färg som jag fattar ska va av god kvalitet(Hempel Hampa Speed TF). Polaren som har en 5m öppen aluminiumbåt(dock omålad) som han körde från juni eller så, klagade på mkt grön beväxtlighet och massa jobb för att få bort det. Tappade väldigt mkt fart han med. Bottenmålning verkar ju vara ett måste dock.
  14. Kom även på att båten ju ligger vid en rätt bred bom på ena sidan. Så man borde egentligen bara kunna gå på den med en längre borste på skaft också. Sen vända på båten och ta andra sidan. Bra med olika alternativ hursomhelst
  15. Japp motorbåt, 7m. Men på sommarn kan man ju bada med cyklop och borste också. Blir första året med båt så man har inte helt koll på hur mkt det växer på skrovet osv. Men är väl bra att försöka hålla efter lite så man inte drar runt med en skog under båten.
×
×
  • Create New...