Jump to content
Sunday 01 August 2021

Dejsa

Medlemmar
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Dejsa

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Dainty

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Även jag tackar för bra hjälp och instruktioner. Jag tar tar mig friheten att Hijacka den här tråden. Jag har monterat en ny givare men har fortsatta problem. Kanske kan någon av er hjälpa mig?
  2. Jag kan tillägga att motorn inte startar nu. I EVC displayen i varvräknaren står att drevet är för högt. Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få.
  3. Inser nu att jag kanske skulle gjort inlägget i den här tråden?
  4. Hej! Jag har två D6 370 med DPH drev. Härom dagen larmade motorlarmet (orange varningstriangel) på sb motorn. Jag stängde av motorn. När jag skulle starta igen fick jag felmeddelandet att drevet stod för högt, vilket det inte gjorde. Men det gjorde att motorn inte gick att starta. Drevet gick att trimma som vanligt uppåt och nedåt. Jag gjorde med hjälp av ett VP varv bedömningen att trimgivaren behövde bytas, vilket jag nu har gjort. Efter kalibreringen verkar allt fungera rent funktionellt, båda dreven trimmas uppåt och nedåt i synk och visar samma värden i de digitala triminstrumenten/mätarna. Motorn startar och går som den ska. Men den röda lampan i triminstrumentet som normalt tänds efter beachläget när man hissar drevet lyser. I EVC displayen i varvräknaren står att trimvinkeln är 160 grader. Den röda lampan tändes någon minut efter att jag puttrade ut från bryggan. Vid monteringen motståndsmätte jag i kontaktstycket vid trimpumpen och har rätt värde. Så något fel är det, vad kan det vara? Någon som haft samma problem eller vet vad det kan bero på? Tack på förhand!
  5. Stort tack @Georg_Ohm! Behöver motorn med servopumpen vara igång? Ska man verkligen göra det även vid den nedre rattpumpen? Sprutar inte oljan ut där då av trycket?
  6. Hej! Jag har en flybridgebåt med två D6 370 och DPH drev. Styrningen har börjat hacka lite. Jag ser att oljenivån är för låg när jag kollar vid rattpumpen på flybridge. Hur fyller jag på ATF olja? Oljebehållaren i motorn är helt full och jag antar att jag inte kan öppna där eftersom det är långt ifrån översta punkten? Fyller jag på i det lilla hålet vid rattpumpen på FB?
  7. Har du använt Snappy Teak Sealer? Det är den jag jämför teakolja med.
  8. Jag har ett akterdäck och en badbrygga som jag ska snygga till teaken på. Nu undrar jag om någon har jämfört Snappy Teak Sealer med att olja teaken, dvs. något år haft det ena och ett annat år det andra? Fördelar & nackdelar?
  9. Då kommer nästa fråga. Går det att laga/renovera pumpen?
  10. Ok, jag förstår. Tack! Då till nästa fråga. Hur tar man bort den? Antar att man behöver tömma/släppa på trycket i systemet först på något sätt? Trimpumpen
  11. Smart förslag! Men borde inte olja läcka ut om kolvpackningen eller en ventil i pumpen är dålig/trasig?
  12. Hej! Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten från helt upptrimmat. Problemet upptäckte jag i slutet av förra säsongen. Jag har fullt med olja i behållaren. Färgen på oljan ser bra ut vad jag kan se, jag ser inte att det trängt in vatten i oljan (det betyder inte att jag ser rätt). Jag hittar inte heller något oljeläckage vare sig i motorrummet eller på marken under båten. Vad kan det vara för fel? Jag har sökt på internet men hittar bara massa trådar om drev med vatten i oljan...
  13. ”Återaktiverar” tråden. Tack för svaren. Men jag blir superglad för fler förslag på konkreta modeller på oljesug/pump lämpliga för motorer med över 20 lit. olja.
  14. Jag skulle kanske varit mer specifik i min frågeformulering. Det är exempel på oljepump/oljesug som passar på den befintliga ”tömningsslangen” som jag efterfrågar.
  15. Hej! Vilken är den bästa oljesug som ni använt/använder till D6:or eller andra motorer med en oljebolym på 20 liter eller mer? Vad rekommenderar ni?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy