Jump to content
Tuesday 07 July 2020

Dejsa

Medlemmar
  • Content Count

    69
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Dejsa

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Dainty

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Stort tack @Georg_Ohm! Behöver motorn med servopumpen vara igång? Ska man verkligen göra det även vid den nedre rattpumpen? Sprutar inte oljan ut där då av trycket?
  2. Hej! Jag har en flybridgebåt med två D6 370 och DPH drev. Styrningen har börjat hacka lite. Jag ser att oljenivån är för låg när jag kollar vid rattpumpen på flybridge. Hur fyller jag på ATF olja? Oljebehållaren i motorn är helt full och jag antar att jag inte kan öppna där eftersom det är långt ifrån översta punkten? Fyller jag på i det lilla hålet vid rattpumpen på FB?
  3. Har du använt Snappy Teak Sealer? Det är den jag jämför teakolja med.
  4. Jag har ett akterdäck och en badbrygga som jag ska snygga till teaken på. Nu undrar jag om någon har jämfört Snappy Teak Sealer med att olja teaken, dvs. något år haft det ena och ett annat år det andra? Fördelar & nackdelar?
  5. Då kommer nästa fråga. Går det att laga/renovera pumpen?
  6. Ok, jag förstår. Tack! Då till nästa fråga. Hur tar man bort den? Antar att man behöver tömma/släppa på trycket i systemet först på något sätt? Trimpumpen
  7. Smart förslag! Men borde inte olja läcka ut om kolvpackningen eller en ventil i pumpen är dålig/trasig?
  8. Hej! Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten från helt upptrimmat. Problemet upptäckte jag i slutet av förra säsongen. Jag har fullt med olja i behållaren. Färgen på oljan ser bra ut vad jag kan se, jag ser inte att det trängt in vatten i oljan (det betyder inte att jag ser rätt). Jag hittar inte heller något oljeläckage vare sig i motorrummet eller på marken under båten. Vad kan det vara för fel? Jag har sökt på internet men hittar bara massa trådar om drev med vatten i oljan...
  9. ”Återaktiverar” tråden. Tack för svaren. Men jag blir superglad för fler förslag på konkreta modeller på oljesug/pump lämpliga för motorer med över 20 lit. olja.
  10. Jag skulle kanske varit mer specifik i min frågeformulering. Det är exempel på oljepump/oljesug som passar på den befintliga ”tömningsslangen” som jag efterfrågar.
  11. Hej! Vilken är den bästa oljesug som ni använt/använder till D6:or eller andra motorer med en oljebolym på 20 liter eller mer? Vad rekommenderar ni?
  12. Som jag trodde så sitter ett expansionskärl på din motor. Var fyllde du i mer kylvatten någonstans?
  13. Hej! Jag ser att bilden är från Plarsas hemsida. Är det din motor? Motorn på bilden har inte färskvatten kylning (glykolblandning), utan kyls enbart av sjövatten. Ser din motor ut likadant som på bilden, dvs. att expansionskärlet saknas? Var har du fyllt på vatten som du beskriver att du gjort. Gjorde du det i det svarta röret (silhuset) som är med på bilden eller i en röd liten låda med lock (expansionskärlet) till höger om silhuset? Tills du återkommer så utgår jag från att du har ett expanionskärl och att det är där du fyllt på vatten. Om det läcker från från mässingsröret som du frågar om så är det sjövatten som läckt ut. Om det är därifrån det läckt så behöver du förhoppningsvis bara byta packningen, (nr 16 på bilden). Detta leder till nästa fråga; varför har det börja läcka? Vet du hur gammal kyllimpan är? Om den är gammal så hävdar att det är troligare att den rostat ihop ivändigt än att värmeväxlaren är igensatt. I båda fallen så kan det orsaka att det blir för högt tryck i sjövattensystemet. Gör som Flipperskeppare skriver och kolla om det är glykol i vattnet du som ligger under motorn. Om du har svårt att skilja på glykolvatten och sjövatten så kan du doppa fingret i vattnet och smaka försiktigt på det. Du märker garanterat om det är glykol. Hur mycket vatten uppskattar du ligger under motorn? Lycka till och återkom gärna.
  14. Tack för era svar. Allt ni föreslog hade jag åtgärdat/bytt. Lyfte även båten och kontrollerade drevet. Det återstod till slut bara att byta silhuset, trots att inget synbart fel fanns på det. Detta gjorde susen. Nu är det tätt överallt.
  15. Du kanske redan löst detta men om inte så kan du kolla så att brytarna öppnar som de ska. Lycka till!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy