Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Neptuni

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Neptuni

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

522 profilvisningar
  1. Hej! Jag har ingen instruktion. Jag hade hört av mig till auktoriserad VP verkstad eller Marin Parts Europe. MPE tycker jag har varit bra. Lycka till i sökandet.
  2. Bra! Med 200 nm och grundinställning av givaren kommer det hålla länge. Min givare håller -5 efter denna säsong också. Den lär hålla länge till. Tack för feedback
  3. Varsågod! Kul att du fått ordning på det. Känns bra att kunna hjälpt till med ett svårlöst problem. Antar att fler kommer kunna få hjälp av denna tråd då det är ett relativt vanligt fel med ett stegrande givarvärde. Nu håller vi tummarna för en strulfri säsong.
  4. Hej igen! Spraya T röd både i ledpinnens 12 kantshål och på givarens 6 kantsmutter för att underlätta montering. Gummit kärvar annars. Smörjmedel är helt förbjudet då det kan skada givaren enl Penta. Jag återkommer om värdena för kalibrering. Hej igen! Här kommer hela installationsguiden. Hoppas det gick bra med åtdragningen. Montering trimgivare: Med drevet monterat på skölden: Trimma in drevet helt tills cylindrarna går i botten. 1. Vrid trimsändarens axel hela vägen moturs sett från gummimuttern på axeln. 2. Montera kabelsatsen och mät motståndet mellan stiften A och C på kabelsatsens kontaktdon. Spara detta värde som R1. Mät också motståndet mellan stiften B och C i kontaktdonet, spara värdet som R2. 3. Spreja alkohol eller vatten i svängtappens 12-kantiga grepp för att underlätta montering av trimsändaren. Viktigt! Använd inget fett eller olja. 4. Montera trimsändaren på svängtappen. Gummimuttern skall gå i svängtappens 12-kantsgrepp, ett grepp moturs (~30 gr) i förhållande till när trimsändaren är uppriktad i linje med monteringshålen i skölden. Viktigt! Vrid aldrig trimsändaren moturs när den har monterats på svängtappen. 5. Vrid trimsändaren medurs för att rikta in den mot monteringshålen på skölden. 6. Montera skruvar och brickor (återanvänd de gamla delarna). Åtdragningsmoment 6 Nm. 7. Mät motståndet mellan stift A och C på kabelsatsens kontaktdon, spara värdet som R3. Beräkna (R3-R1)/R2. Värdet ska ligga mellan 0,143 och 0,467. 8. Om värdet faller utanför dessa gränsvärden, ta bort trimsändaren och montera den igen enligt punkterna 1-8 ovan. Om värdet ligger inom gränsvärdena, fortsätt till punkt 9. 9. Anslut kabelsatsen till trimpumpen och kör EVC trimkalibreringssekvens.
  5. Hej igen! Spraya T röd både i ledpinnens 12 kantshål och på givarens 6 kantsmutter för att underlätta montering. Gummit kärvar annars. Smörjmedel är helt förbjudet då det kan skada givaren enl Penta. Jag återkommer om värdena för kalibrering.
  6. Hej! Du behöver inte göra något annat än ta bort givaren innan momentdragningen. Du ska dra direkt i ledpinnens insida. Kolla så att hålet är exakt 1/2 tum så vet du att du är på rätt ställe. Momentet är 200 nm och jag drog det i tre omgångar. Först 140nm, sedan170nm och slutligen 200nm (ungefär vad jag kommer ihåg). Sedan är det bara att göra som du tidigare gjort med kalibreringen. Glöm inte att använda t-sprit som smörjmedel vid monteringen av givaren. Återkom gärna om du har några fler funderingar. Lycka till.
  7. Hej! Efter dialog med aktoriserad VP specialist fick jag bra guidning i vad som behövdes kontrolleras och åtgärdas. Trimgivarens 6 kantsmutter sitter i något som kallas ledpinne. Ledpinnen är den som ska röra sig när drevet trimmas. Ledpinnens skalle är som en krans som består av 12 kuggar och sitter monterad i skölden. Se sprängskiss (http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744790-44-7750.aspx. Ledpinnen ska vara åtdragen med 200nm ( aldrig mer eller mindre). När jag kontrollerade åtdragningen på ledpinnen satt den löst och gick att dra ett par cm med vanligt spärrskaft (detta var orsaken till felet). I mitt motorrum är det taight mellan motorn och motorrummets bakre vägg. Detta gjorde det mer komplicerat. Jag använde sedan en insexhylsa (1/2 tum) som passar perfekt i 12 kants kransen och ett par förlängare och vinkelförlängare samt en grov momentnyckel. Momentnyckeln jag använde har en kapacitet på 350 nm och är ca 1m lång. Satt sedan på motorn, en fot på vinkeln mellan momentnyckeln och förlängaren, drog sedan allt jag hade med två händer i tre omgångar tills momentet nått 200nm. Sedan var det dax för montering och injustering av trimgivaren. Detta får man göra om tills man uppnått rätt motstånd (ohm) mellan givarens tre kontakter. När motståndet var inom börvärdena återstod kalibrering som nu till slut var möjlig. Trimgivaren stod innan kalibrering på +2. Efter kalibrering som innebär att man bekräftar högsta och lägsta trimvinkel ställde sig givaren i -5 vilket är det rätta värdet. Känner mig rätt säker på att denna trimvinkel kommer bestå. Längtar redan till båtsäsongen 2019:-)
  8. Tjena Carl. Har varit bortrest. Kalibrering av trimm ej möjligt. I Evc’n står det Varning, spak för kalibrering felaktig. Enl istruktionsbok ska åtgärden vara omstart av motor viket jag gjort flera gånger alt kontaktata Penta, vilket jag tänkte göra i veckan. Jag har plockat av och återmonterat givaren många gånger och hamnade till slut på -7. Efter ett antal omstarter i samband med turer så ökar givarindikeringen succesivt och ligger just nu på ca -4/-3. Jag ska kontakta Penta om spakläget. Jag misstänker att givaren ska bytas och den har jag nu hemma. Kalibreringen måste enl instruktion göras efter byte eller ominstallation vilket jag inte kan höra i nuläget.
  9. Carl, hade faktiskt tryck ut denna instruktion själv tidigare när jag höll på att koppla in min easy connect och hade helt glömt bort den. Jag gör ett försök i em. Tack så länge.
  10. Tack så mycket! Jag gör ett försök i em och återkommer om jag inte lyckas läsa den något suddiga instruktionen.
  11. Suveränt! Jag har också evc c. Mycket tacksam om du kan skicka instruktion.
  12. Bra fråga men tyvärr går det inte att kalibrera med min programvara vad jag sett. Har gått igenom menyerna ett antal gånger. Kommer göra en programuppdatering i höst eller vinter. I väntan på det får jag prova mig fram med givaren i olika lägen.
  13. Här är spjällägesgivaren från Bosch. 0280 122 001.
  14. Jag har mätt motståndet i givaren och konststerat att motstådet är för högt oberoende av hur jag justerar givaraxeln i 12 kantshålet i skölden. Jag fick tag i instruktonen från VP. VPs givare kostar ca 2700 och är i grunden i spjällägesgivare till Volvos personbilar. VP har montetat denna givare på en platta med popnitar. Jag har beställt en Volvo givare med samna art nr för 400 och komner försöka popnita givaren på den gamla plattan. Detta tips fick jag från en tidigare tråd i forumet. Jag återkommer med resultat. Givaren sitter lite trångt till men med lite vilja trocklar man sig in och skruvar loss de två insexskruvarna.
  15. Problemet löst. En misstolkning av mig att trimmsylindrarna inte nått botten. Detta insåg jag när jag dök ner och jämförde trimmcylindrarnas position med ett likadant drev. Att båten uppförde sig felaktigt berodde på att jag tryckte ner trimplanen för att kompensera det höga trimmvärdet som givaren gav. Trimgivaren är problemet och en ny givare är beställd.
×
×
  • Skapa nytt...