Jump to content
Saturday 18 September 2021
Neptuni

Powertrim Volvo Penta DPH

Recommended Posts

Hej!

Jag har under våren bytt trimslangar, styrslangar och bälgar på mitt VP DPH drev (DPH -B). I höstas visade trimmgivaren -3 och drevet stod i nedersta läget. Efter iläggningen i början av maj har trimvärdet succesivt stigit och detta har också märkts genom att båten behöver längre tid innan planing och marshfart. Drevet kommer inte ner i bottenläget vilket både märks under körning och syns när jag tittar under vattnet. Under senaste veckan med längre turer och mer trimning har värdet och drevet stigit ännu mer. Just nu är lägsta möjliga värde +8 och drevet är i beachläge vilket tillåter ett varvtal på max 1500 på motorn. Drevet går inte att trimma lägre men går att trimma uppåt. Det låter tydligt från trimpumpen att den nått bottenläget. Jag har läst i tidigare trådar att det är flera som haft problem med trimgivaren men jag är inte säker på om detta är fallet. Jag har luftat system och fått ut all luft i expansionskärlet. 

Mina egna funderingar är följande:

-Kan trimmgivaren påverka drevets verkliga position?

-Kan jag fått in partiklar i trimcylindern under arbetet som skapat grader eller igensättning som stoppar trimcylindern att gå ner i bottenläge?

-kan graderna på tryckstångens utsida påverka?

-Kan felet ligga i manöverknappen för trimmet?

 

Är någon som haft liknande problem och löst det?

 

Tacksam för bra tips och ett bra forum som jag hittat mycket bra tips i tidigare. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst. En misstolkning av mig att trimmsylindrarna inte nått botten. Detta insåg jag när jag dök ner och jämförde trimmcylindrarnas position med ett likadant drev. Att båten uppförde sig felaktigt berodde på att jag tryckte ner trimplanen för att kompensera det höga trimmvärdet som givaren gav. Trimgivaren är problemet och en ny givare är beställd. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Neptuni:

Problemet löst. En misstolkning av mig att trimmsylindrarna inte nått botten. Detta insåg jag när jag dök ner och jämförde trimmcylindrarnas position med ett likadant drev. Att båten uppförde sig felaktigt berodde på att jag tryckte ner trimplanen för att kompensera det höga trimmvärdet som givaren gav. Trimgivaren är problemet och en ny givare är beställd. 

Känner delvis igen detta, ja delvis.

I mitt fall visade det sig att trimgivaren kommit i otakt med kuggstången på visiret.

Båten stod på land, men det var ett himla jobb ändå att justera, springa upp i båten och kolla instrumentet och så vidare, tog ett par timmar. Hade jag haft hjälp av någon som läste av instrumentet hade det varit lättare. Men jag fick en massa motion.

Nu har jag -3 som mest intrimmat, osäker på om noll är neutralt, men båten går bäst mellan noll och 1.

 

Egentligen skall man väl sätta fast en stor tapetserarlinjal med tvingar på kavitationsplattan, och justera så att nollan blir parallell med båtens botten.

 

Trimgivaren är oemult dyr, den innehåller et potentiometer, ett vridmotstånd, minns inte nu hur många ohm den är på, men lätt att mäta på, tre kablar, varav du får utslag mellan två av dem, bara att prova sig fram. Kolla den innan du köper en ny, om du kan. Kan vara besvärlig att byta också beroende på hur skölden är monterad i akterspegeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har mätt motståndet i givaren och konststerat att motstådet är för högt oberoende av hur jag justerar givaraxeln i 12 kantshålet i skölden. Jag fick tag i instruktonen från VP. VPs givare kostar ca 2700 och är i grunden i spjällägesgivare till Volvos personbilar. VP har montetat denna givare på en platta med popnitar. Jag har beställt en Volvo givare med samna art nr för 400 och komner försöka popnita givaren på den gamla plattan. Detta tips fick jag från en tidigare tråd i forumet. Jag återkommer med resultat. 

Givaren sitter lite trångt till men med lite vilja trocklar man sig in och skruvar loss de två insexskruvarna. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Neptuni:

Jag har mätt motståndet i givaren och konststerat att motstådet är för högt oberoende av hur jag justerar givaraxeln i 12 kantshålet i skölden. Jag fick tag i instruktonen från VP. VPs givare kostar ca 2700 och är i grunden i spjällägesgivare till Volvos personbilar. VP har montetat denna givare på en platta med popnitar. Jag har beställt en Volvo givare med samna art nr för 400 och komner försöka popnita givaren på den gamla plattan. Detta tips fick jag från en tidigare tråd i forumet. Jag återkommer med resultat. 

Givaren sitter lite trångt till men med lite vilja trocklar man sig in och skruvar loss de två insexskruvarna. 

 

Tänk, där ser man.

Det skulle vara intressant att få artiklenummret på spjällägesgivaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Känner delvis igen detta, ja delvis.

I mitt fall visade det sig att trimgivaren kommit i otakt med kuggstången på visiret.

Båten stod på land, men det var ett himla jobb ändå att justera, springa upp i båten och kolla instrumentet och så vidare, tog ett par timmar. Hade jag haft hjälp av någon som läste av instrumentet hade det varit lättare. Men jag fick en massa motion.

Nu har jag -3 som mest intrimmat, osäker på om noll är neutralt, men båten går bäst mellan noll och 1.

 

Egentligen skall man väl sätta fast en stor tapetserarlinjal med tvingar på kavitationsplattan, och justera så att nollan blir parallell med båtens botten.

 

Trimgivaren är oemult dyr, den innehåller et potentiometer, ett vridmotstånd, minns inte nu hur många ohm den är på, men lätt att mäta på, tre kablar, varav du får utslag mellan två av dem, bara att prova sig fram. Kolla den innan du köper en ny, om du kan. Kan vara besvärlig att byta också beroende på hur skölden är monterad i akterspegeln.

Du har ju en märkning på kugghjulet samt på skenan, när dessa möts skjuter du in hjälmen och då har du grundinställt. Vill du förfina så kan du justera innifrån på gaffeln släpp m6 vrid gaffeln i sidled. Men det brukar funka bra med kuggarna. Jag har med indragna kolvar drevet längst ner, -7 och vid fullt uttrimm +7, -3 då är kavplattan i linje med mitt skrov.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Tänk, där ser man.

Det skulle vara intressant att få artiklenummret på spjällägesgivaren.

Finns ju egentligen inget som är speciellt framtaget till just en båtmotor, det mesta kommer ju från fordonsindustrin, och i vårat fall med diesel motorer från lastbil samt entreprenad sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske min okunskap, men har du testat att kalibrera om powertrimmet?

 

Min Nimbus med DPH och D6 gick som lägst -3 och högst 3 innan kalibrering. Efter kalibrering så rör den sig mellan -5 och 7. Kan vara värt att testa med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra fråga men tyvärr går det inte att kalibrera med min programvara vad jag sett. Har gått igenom menyerna ett antal gånger. Kommer göra en programuppdatering i höst eller vinter. I väntan på det får jag prova mig fram med givaren i olika lägen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Neptuni:

Bra fråga men tyvärr går det inte att kalibrera med min programvara vad jag sett. Har gått igenom menyerna ett antal gånger. Kommer göra en programuppdatering i höst eller vinter. I väntan på det får jag prova mig fram med givaren i olika lägen. 

 

Vilken EVC har du? Man ser inte det i menyerna, utan du måste gå in i ett speciellt kalibreringsläge för att kunna göra det.

 

Jag har EVC-C och efter mycket sökningar hittade jag instruktioner för att kunna kalibrera drevet. Så ifall du vet vad du har för modell(EVC-A,B,C,D) så kan jag länka det jag har hittat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suveränt! Jag har också evc c. Mycket tacksam om du kan skicka instruktion. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Neptuni:

Suveränt! Jag har också evc c. Mycket tacksam om du kan skicka instruktion. 

 

Jag fick ta en printscreen, om du inte ser till räckligt så kan jag skicka PDFn via mail.

 

För att gå in i kalibreringsläge så följ instruktionerna (1), sedan följer du (5) för att kalibrera drevet.

 

Undrar du något så hojta till :)

POST EVC-C Kalibrering.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack så mycket! Jag gör ett försök i em och återkommer om jag inte lyckas läsa den något suddiga instruktionen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Neptuni:

Tack så mycket! Jag gör ett försök i em och återkommer om jag inte lyckas läsa den något suddiga instruktionen. 

 

 

Sorry, hittade PDFn. Laddade ner dem tidigare för att det var sånt jävla meck med att hitta dem.

 

Där har du länk till PDF filen :)

 

http://www.marinepartsexpress.com/express/pdf/POST EVC-C.pdf

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carl, hade faktiskt tryck ut denna instruktion själv tidigare när jag höll på att koppla in min easy connect och hade helt glömt bort den.  Jag gör ett försök i em. 

Tack så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena Carl. 

Har varit bortrest.

Kalibrering av trimm ej möjligt. I Evc’n står det Varning,  spak för kalibrering felaktig. Enl istruktionsbok ska åtgärden vara omstart av motor viket jag gjort flera gånger alt kontaktata Penta, vilket jag tänkte göra i veckan. Jag har plockat av och återmonterat givaren många gånger och hamnade till slut på -7. Efter ett antal omstarter i samband med turer så ökar givarindikeringen succesivt och ligger just nu på ca -4/-3. Jag ska kontakta Penta om spakläget. Jag misstänker att givaren ska bytas och den har jag nu hemma. Kalibreringen måste enl instruktion göras efter byte eller ominstallation vilket jag inte kan höra i nuläget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Efter dialog med aktoriserad VP specialist fick jag bra guidning i vad som behövdes kontrolleras och åtgärdas. Trimgivarens 6 kantsmutter sitter i något som kallas ledpinne. Ledpinnen är den som ska röra sig när drevet trimmas. Ledpinnens skalle är som en krans som består av 12 kuggar och sitter monterad i skölden. Se sprängskiss (http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744790-44-7750.aspx. Ledpinnen ska vara åtdragen med 200nm ( aldrig mer eller mindre).

När jag kontrollerade åtdragningen på ledpinnen satt den löst och gick att dra ett par cm med vanligt spärrskaft (detta var orsaken till felet).

I mitt motorrum är det taight mellan motorn och motorrummets bakre vägg. Detta gjorde det mer komplicerat. Jag använde sedan en insexhylsa (1/2 tum) som passar perfekt i 12 kants kransen och ett par förlängare och vinkelförlängare samt en grov momentnyckel. Momentnyckeln jag använde har en  kapacitet på 350 nm och är ca 1m lång. Satt sedan på motorn, en fot på vinkeln mellan momentnyckeln och förlängaren, drog sedan allt jag hade med två händer i tre omgångar tills momentet nått 200nm.

Sedan var det dax för montering och injustering av trimgivaren. Detta får man göra om tills man uppnått rätt motstånd (ohm) mellan givarens tre kontakter. När motståndet var inom börvärdena återstod kalibrering som nu till slut var möjlig. Trimgivaren stod innan kalibrering på +2. Efter kalibrering som innebär att man bekräftar högsta och lägsta trimvinkel ställde sig givaren i -5 vilket är det rätta värdet. 

Känner mig rätt säker på att denna trimvinkel kommer bestå.

Längtar redan till båtsäsongen 2019:-)

 

 

Edited by Neptuni
Felstavning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Neptuni,

 

Jag har haft samma problem under tre säsonger med min D-6 med DPH-B sköld. Trim mätaren har sakta drivit från -5 i max intrimmat läge till + 1, jag har löst det hela genom att kalibrera om EVC,n ett par gånger/säsong. Har också haft bort givaren, mätt upp den och återmonterat men det har fortsatt att driva efter en tid så ditt inlägg är mkt intressant. i Höstas när jag ställde in för vinterförvaring i min lada drog jag åt låsskruven på utsidan som går igenom trimcylindern så hårt jag vågade men kommer då troligen inte att ha effekt så jag skall prova att dra ledpinnen. Men 200nm det är mycket det!!! Hade du ur ledpinnen (nr.34 på sprängskissen) innan du drog åt den? Lossade du något på utsidan eller någon annan åtgärd eller drog du bara?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej! 

Du behöver inte göra något annat än ta bort givaren innan momentdragningen. Du ska dra direkt i ledpinnens insida. Kolla så att hålet är exakt 1/2 tum så vet du att du är på rätt ställe. Momentet är 200 nm och jag drog det i tre omgångar. Först 140nm, sedan170nm och slutligen 200nm (ungefär vad jag kommer ihåg).

Sedan är det bara att göra som du tidigare gjort med kalibreringen. Glöm inte att använda t-sprit som smörjmedel vid monteringen av givaren.

Återkom gärna om du har några fler funderingar. 

Lycka till. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Neptuni,

 

Ok tackar så mycket för hjälpen, T sprit? För gängorna till bultarna eller?

Har du möjligen kvar instruktionen för hur motstånden ohmtalet mellan stiften på givaren. Jag har tyvärr lyckats slarva bort min.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev nickenl72:

Hej Neptuni,

 

Ok tackar så mycket för hjälpen, T sprit? För gängorna till bultarna eller?

Har du möjligen kvar instruktionen för hur motstånden ohmtalet mellan stiften på givaren. Jag har tyvärr lyckats slarva bort min.

Hej igen! 

Spraya T röd både i ledpinnens 12 kantshål och på givarens 6 kantsmutter för att underlätta montering. Gummit kärvar annars. Smörjmedel är helt förbjudet då det kan skada givaren enl Penta. Jag återkommer om värdena för kalibrering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

I dag skall detta fixas😊

 

Har kollat lite mer vad gäller att dra ledpinnen, stopskruven på utsidan skall lossas innan man drar.

 

Neptuni, hade du möjligen motståndet för givaren.

 

Niklas

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev nickenl72:

Hej,

 

I dag skall detta fixas😊

 

Har kollat lite mer vad gäller att dra ledpinnen, stopskruven på utsidan skall lossas innan man drar.

 

Neptuni, hade du möjligen motståndet för givaren.

 

Niklas

Hej igen! 

Spraya T röd både i ledpinnens 12 kantshål och på givarens 6 kantsmutter för att underlätta montering. Gummit kärvar annars. Smörjmedel är helt förbjudet då det kan skada givaren enl Penta. Jag återkommer om värdena för kalibrering.

 

Hej igen! 

Här kommer hela installationsguiden.

Hoppas det gick bra med åtdragningen. 

Montering trimgivare:

 

Med drevet monterat på skölden: Trimma in drevet helt tills cylindrarna går i botten.

1.

Vrid trimsändarens axel hela vägen moturs sett från gummimuttern på axeln.

2.

Montera kabelsatsen och mät motståndet mellan stiften A och C på kabelsatsens kontaktdon. Spara detta värde som R1. Mät också motståndet mellan stiften B och C i kontaktdonet, spara värdet som R2.

3.

Spreja alkohol eller vatten i svängtappens 12-kantiga grepp för att underlätta montering av trimsändaren.

Viktigt! Använd inget fett eller olja.

4.

Montera trimsändaren på svängtappen. Gummimuttern skall gå i svängtappens 12-kantsgrepp, ett grepp moturs (~30 gr) i förhållande till när trimsändaren är uppriktad i linje med monteringshålen i skölden.

 

Viktigt! Vrid aldrig trimsändaren moturs när den har monterats på svängtappen.

 

5.

Vrid trimsändaren medurs för att rikta in den mot monteringshålen på skölden.

6.

Montera skruvar och brickor (återanvänd de gamla delarna). Åtdragningsmoment 6 Nm.

7.

Mät motståndet mellan stift A och C på kabelsatsens kontaktdon, spara värdet som R3. Beräkna (R3-R1)/R2.

Värdet ska ligga mellan 0,143 och 0,467.

8.

Om värdet faller utanför dessa gränsvärden, ta bort trimsändaren och montera den igen enligt punkterna 1-8 ovan. Om värdet ligger inom gränsvärdena, fortsätt till punkt 9.

9.

Anslut kabelsatsen till trimpumpen och kör EVC trimkalibreringssekvens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar Neptuni,

 

Övningen är avklarad och allt ser ut att fungera väl.

 

Åtdragningen funkade fint även om det var lite meckigt att växla av den uppåtriktade kraften med ett mothåll i form av bräda.

Innan jag drog kände jag med vanligt spärrskaft och det var liksom inga problem att dra ledpinnen så detta skall nog definitivt fixa problemet med drivande trimgivarvärden.

 

Nu kan man koppla på Powertrim assistant igen:-)

 

Bara att längta till våren så att man kan sjösätta.

 

 

Tack igen för en bra problemlösande tråd

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsågod! 

Kul att du fått ordning på det.

Känns bra att kunna hjälpt till med ett svårlöst problem. Antar att fler kommer kunna få hjälp av denna tråd då det är ett relativt vanligt fel med ett stegrande givarvärde. 

Nu håller vi tummarna för en strulfri säsong. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-17 vid 11:09 skrev Neptuni:

Varsågod! 

Kul att du fått ordning på det.

Känns bra att kunna hjälpt till med ett svårlöst problem. Antar att fler kommer kunna få hjälp av denna tråd då det är ett relativt vanligt fel med ett stegrande givarvärde. 

Nu håller vi tummarna för en strulfri säsong. 

Hej igen,

 

Tänkte berätta hur det hela förlöpt.

 

Efter 60 till 70 timmar denna säsong så fungerar drev indikationen perfekt.

 

Detta är lösningen och det verkar hålla sig bra.

 

Tack igen, bara att njuta av de sista helgerna på Vänern.

 

Mvh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare.

 

Har någon kalibreringsanvisning för tidigare EVC?

Jag har inte någon ratt på min EVC-panel så misstänker utan att kunna dubbelkolla för tillfället att jag har EVC-B på bägge spisar.

 

Styrbords drev går bara till -3/-4 jämfört med -5 på babord. Tidigare gick bägge till -5 så antar att jag måste justera stb på något sätt likt ni gjort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-06 vid 23:32 skrev nickenl72:

Hej igen,

 

Tänkte berätta hur det hela förlöpt.

 

Efter 60 till 70 timmar denna säsong så fungerar drev indikationen perfekt.

 

Detta är lösningen och det verkar hålla sig bra.

 

Tack igen, bara att njuta av de sista helgerna på Vänern.

 

Mvh

 

Bra! Med 200 nm och grundinställning av givaren kommer det hålla länge. Min givare håller -5 efter denna säsong också. Den lär hålla länge till.

Tack för feedback

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy