Jump to content
Monday 15 April 2024

Boasten

Medlemmar
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Boasten

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, ska prova att lägga allt i akrylatbensin ett par dagar.
  2. Nu har jag ju inte renoverat förgasaren utan endast gjort ett försök att rengöra den. Justerskruven framtill kan vara ett problem, det blir nämligen ingen skillnad när jag skruvar på den… frågan blir ju då om motorn kan bete sig så som jag förklarat om den skruven inte fungerar som den ska… jag har skruvat ut den och rengjort ingången och jag tycker att skruven ser fin ut. vad mer kan jag kontrollera innan jag börjar byta ut saker… jag tror själv fortfarande på bränsleproblem och inte att tändningen skulle strula… nya tändstift och fin gnista. tack för hjälpen
  3. Tjena. Jag har plockat isär förgasaren och rengjort genom att spraya brakeclean och blåst rent med tryckluft. jag har inte bytt nånting, har provat flottörens funktion och den är ok. vilken luftskruv menar du?
  4. Hej. har en gammal Evinrude 15hk. den är egentligen ganska lättstartad men jag får den inte att gå mer än några sekunder sen dör den. den kan gå lite längre om jag leker med choken… jag har rengjort förgasaren och bytt bränslepump… inget hjälper och det blir heller inte nån skillnad. motorn kyler bra så ingen risk att den skulle bli överhettad och av den anledningen dö. nu är idéerna slut. när motorn dör för mig så är det bara att dra i snöret igen så startar den… hjälp! tack på förhand.
  5. Tack för hjälpen. jag fick loss stiften. för framtida info så visade sig att höljet är gummi och att det räckte med att dra i kabeln så kom stiftet ut, alltså inga låsningar.
  6. Tjena. Nån som vet hur jag lossar kablarna ur kontaktstycke? inga gissningar utan endast om någon som vet hur man gör. bifogar bilder. tack för hjälpen. mvh Björn
  7. Tjena. Jag har en Johnson 25hk som saknar propeller. hur ska jag veta/ta reda på vilken propeller som passar min motor? mvh:
  8. Bifogar ytterligare en bild
  9. Tjena. har en gammal Evinrude 4hk från ett dödsbo så jag vet inget om den… det jag kan konstatera är att dragstartsmekanismen saknas. jag vet dock inte hur den ser ut eller hur den exakt ska sitta monterad så det blir svårt att leta rätt på nån. har frågat runt bland handlare på nätet men ingen verkar veta… eller vilja veta. kanske nån här på forumet som vet vad jag behöver och kanske även vart jag kan hitta en. bifogar bilder på motorskylt samt bilder på motorn. tack för hjälpen mvh: Björn
  10. Tjena. det har jag också kollat. Ska riva isär växelhuset idag så får jag se hur det ser ut invändigt.
  11. Ja det gör dom. drivaxeln går upp i motorn och växelstången går upp i splineshylsan och jag kan vrida motorn så att drivaxeln snurra och jag kan ändra växeln i alla tre lägena… men jag får inte ihop växelhuset med riggen. Det saknas 2 cm. jag förstår inte, det är verkligen tvärstopp.
  12. Tjena. den är vridande, och jag kan vrida växelstången utan problem. Jag tycker att jag borde se på stången om den är ur position och borde det inte också varas att det inte går att vrida den om den hamnat ur läge nere i växelhuset? nu sitter tyvärr propellern så in i helvete också annars hade jag redan rivit isär det och kollat… börjar bli lagom trött på motorjäveln 😡
  13. Hej igen. jag lyckades få loss växelhuset 😊 det var mer våld, värme och smörja som behövdes. nu dock får jag inte ihop skiten. jag har 1-2 cm kvar när det tar boom-stopp. jag har sökt och läst de trådar som finns och har provat verkligen allt med olika metoder och lägen för växelväljaren etc. ingenting hjälper. nån som har tips utöver det vanliga som redan finns i tidigare trådar?
  14. Tjena. tack för svar. problemet nu är ju att stången alltid träffar låset så vid back är låset fortfarande öppet… jag har ju inga problem att växla så jag vill ju helst inte börja justera växelstången. finns det nån justering att göra och isåfall vart?
  15. Nej för jag ”hittar” inte vart jag gör det nånstans. Finns inget hål i riggen som det oftast gör på andra motorer där kopplingen sitter för växelstången.., vad missar jag?
×
×
  • Create New...