Jump to content
Wednesday 06 December 2023

Albin_22

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Albin_22

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uppdatering angående kylen. Jag köpte den jag länkade till och använde den fre-sön och är jättenöjd. Kyler jättefort och drar nästan ingen ström. Batterierna sjunker med ca 0,3 volt under den minuten kompressorn går för att sedan återgå till 14,4 volt. Äntligen kan man lämna kylen påslagen även när båten inte används utan att batterierna dras ur då endast solcellen klarade hålla batterierna fulladdade nu.
  2. När vi ändå halkat in på kylskåp. Skulle det här kunna vara en energisnål ersättare till min kyl? Toppöppnad känns bra då man inte släpper ut att kalluft när man öppnar, den har även batteriurladdningsskydd. Jag är helt inkompetent att tolka förbrukning osv.. Klipper ut lite data: - Nominell strömförbrukning 45W - Den maximala märkströmmen är 3,75A / 1,87A https://www.24.se/hem-tradgard/koksprodukter/kokstillbehor/minikylskap/adler-portabelt-kylskap-med-kompressor
  3. Tack det får bli att byta till en 50l kompressorkyl. Åter på temat skiljerelä. Monterade biltemas relä + AGU-säkringar idag förut, är ute och provkör nu och det funkar perfekt. Laddar till ca 13,4v i båda batteribankerna nu och då var förbrukarna nere i 12,2v när jag åkte ut👍
  4. Passar på att höra era synpunkter på min strömförbrukning. När jag köpte båten ifjol satt det en vanlig 220v kyl på ca 70 liter, märke Jula, med en 12v/220v omvandlare. Som sagt har jag en solcell på 100w med en mttp 75/10 regulator som laddar 3st tudor 80Ah från 2022. Jag satte på kylen igår och hade då 13,5 volt när jag lämnade, idag har vi haft sol hela dagen och batterierna var nere i 12,5v, är det verkligen möjligt att kylen drar så mycket ström?
  5. När jag skapade tråden hade jag ett startbatteri på 80Ah och två förbrukningsbatterier på 80Ah/styck. Idag kopplade jag på ett tredje 80Ah till förbrukningsbanken. Jag har en kyl som drar mycket ström och nu tidigare på säsongen när man vill köra värmaren var det inte alltid det fanns ström till den på morgonen. Kör oftast runt en timme enkel väg så tänker att generatorn hinner stödladda batterierna en del.
  6. Stort tack för hjälpen, detta var precis vad jag tänkte👍
  7. Hej, det där verkar ju vara precis vad jag tänkte på, och automatiskt dessutom. Antar att båda batteriernas pluspoler kopplas till reläet?
  8. Har sökt men inte riktigt hittat vad jag vill ha. Har idag ett startbatteri som laddas av generatorn, och en separat förbrukningsbank med 2 batterier som laddas av en 110w solcell. Ibland räcker inte solcellen till och jag vill kunna ladda förbrukningsbatterierna under färd. Tänker en enkel switch som styr till vilket batteri laddningen ska gå, finns det något liknande?
  9. Den passar bara åt ett håll, i ena hörnet är det ett litet hål för en oljekanal, var noga med att på den rätt ställe.
  10. Jag har bytt tätningarna på impelleraxeln och packningen till vattenpumpen så den ska vara tät.
  11. Okej skönt att det gick att laga. Toppen jag hittade var drygt 100 mil bort så jag har bara sett bilder på den. Men den ska ha köpts från Albinmotor för ca 10 år sedan och därefter använts i fem år innan motorn byttes ut. Den såg fin ut så jag hoppas den ska funka.
  12. Vad var det för fel på din topp och hur åtgärdades det? Jag skruvade av min topp igår och hittade ett ca 7x7mm stort hål i kammaren för ena avgasventilen. Lyckades få tag på en begagnad topp som är påväg.
  13. Trodde jag fått ordning på motorn men efter ytterligare provkörning visar det sig att motorn blir vattenfylld, både i cylinder och oljan. Ska plocka av toppen ikväll och provtrycka samt penetrantprova efter sprickor, och misstänker att jag kommer hitta det.. Därför undrar jag om någon har en topp i inte allt för dåligt skick?
  14. Idag blev det provstart, den hoppade igång direkt efter att jag blåste in varmluft i insuget. Lät den gå en kort stund bara, ska låta den gå 1h någon dag och se om oljan behöver bytas efter det. Det var olja/vatten även i svänghjulskåpan så svänghjulet har skruvats loss och rengjorts och packningarna på vardera sida svänghjulet byttes. Bytte även packningarna på impelleraxeln OM det var där vattnet letade sig in från början. Så projektet kan väl ses som avslutas, den ska bara målas igen nu när allt sitter på plats och sedan monteras ner i båten igen.
  15. Ny uppdatering. Motorn är nu rengjord från alla gammal olja, och jag kom på hur vattnet kom in i motorn. Det var ju naturligtvis när jag lyfte toppen i somras, då rann allt vatten i kylkanalerna i toppen ur och en del rann ner i hålen för stötstängerna. Dumt men skönt att bocka av den. Har gått över motorn med en första strykning färg i väntan på nya packningar, filter och impellrar, närmar sig provstart👍
×
×
  • Create New...