Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Albin_22

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Albin_22

  • Rank
    Kadett
  1. Nu går den, så här gjorde jag. Droppade ner lite olja i problemcylindern och kompen blev inte något bättre som tur var. Rev av toppen och slipade in ventilerna, avgasventilen på problemcylindern läckte kraftigt då sätet var väldigt ärgat. Det sätet byttes ut. Bytte alla packningar i sotningssatsen och ställde in ventilspelet igen. Luftade bränslesystemet på nytt och motorn hoppade igång efter 5 sek på första försöket.
  2. Nytt försök idag. Bytte alla bränsleslangar av gummi, dieselfiltret och förfiltret och tömde/rengjorde vattenavskiljaren (inget synligt vatten). I med nyrenoverade spridare och började lufta. Efter många om och men startade den och vi tog en tur på en timme. Åter i hamn var den fortfarande svårstartad och fick köra länge på starten innan den hoppade igång. Dock märkte jag att det kom avgaser ur luftintaget när vi försökte starta motorn. Är det en ventil som läcker?
  3. Tack för bra svar. Jag har inte bytt olja, förre ägaren bytte olja+filter strax före han ställde ner den och den är svart och fin. Jag ska prova att byta all bränsleslang och dieselfiltren, och sedan testa ditt tips med olja i cylindern och se om det påverkar kompressionen.
  4. Tack för snabbt svar, ska kolla över slangar och lufta igen.
  5. Har nyligen hämtat en Albin 25 -70 med en Albin AD-21 som är svårstartad. Historia: Förre ägaren hade problem med alger i tanken, lämnade in på verkstad som gjorde rent tank, insprutningspump och hela köret. Efter det gick båten bra i några år. Båten har stått på land i två år och motorn satt fast när vi skulle provstarta. Vi drog hem båten och fick loss motorn genom att bända på svänghjulet, men motorn ville inte starta. Luftade hela bränslesystemet och kontrollerande att det kom diesel ur spridarna. Inga konstigheter där utan fina dieseldimmor. Efter flera timmars startförsök och luftande av bränslesystem hoppade den igång och vi lät den gå i 10-15 min innan vi stängde av den. Vi gjorde ett startförsök direkt efter och då startade den direkt. Trodde då att problemet var löst och att den bara var tjurig efter att ha stått så länge. Iläggning några dagar senare och den vägrar då att starta, åker dit morgonen efter och då startar den nästan direkt när jag lyfter ventilerna på spaken, håller inne stoppknappen, kör startmotorn några sekunder och sedan samtidigt släpper stoppknappen och ventillyftarna. Vi åker ut på sjön och kör drygt en timme utan problem. Nästa dag lite svårstartad men startar, startar sedan igen nästan direkt med varm motor. Nästa dag vägrar starta och vi får bogseras i land. Jag tror inte det är något bekymmer med bränsletillförseln utan problemet ligger i att dieseln inte förbränns. Efter detta har jag kollat tanken och den var klininskt ren från alger, plockat ur spridarna och ultraljudstvättat dom, spridarspetsarna var lite missfärgade så dessa ska bytas ut och sedan provtryckas. Kompressionen i motorn ska vara 21kg, mätt upp till endast 16kg i främre cylindern och ca 25kg i bakre (mätaren gick bara till 21). Den låga kompressionen i ena cylindern borde vara en orsak till tändningsproblemet. Ventilspelet ska vara 0,3mm, det låg mellan 0,3 och 0,45. I och med att motorn satt fast funderar jag på om vi har skadat någon kolvring. Vad annars kan orsaka låg kompression? För att kolla/byta kolvringar antar jag att jag måste lyfta ur motorn, hur mycket jobb drar det med sig med justering mot backslag osv? Andra ideer om varför den är så svårstartad vid kall motor? Lång text och många frågor men hoppas någon har någin ide. Mvh
  6. Aah naturligtvis är det det, tack!
  7. Ja ifjol roterade jag upp svänghjulet så det var fräscha kugg framför startmotorn och då kuggade den i direkt som den ska. Jag gör ett försök att lossa svänghjulet idag så jag får se hur det ser ut. Pratade med han som kör trådgnisten och han trodde inte det skulle vara något problem att gnista ett nytt kilspår om det nu blir aktuellt. Stort tack så länge, jag återkommer säkerligen när svänghjulet är av.
  8. Kuggen är bara slitna på två ställen på kransen, 180° mot varandra. Så får jag roterat kransen 90° får jag fräscha kugg.
  9. Hört och trott att det skulle gå att vända svänghjulet, men sitter det en kil så är det ju kört. Går det att lossa själva kuggkransen från svänghjulet och endast rotera kuggkransen? Jobbar på industriell verkstad med tillgång till både 5-axliga fräsar och trådgnist så att ta upp ett nytt kilspår borde inte vara några konstigheter. Det kanske är det smidigaste eller finns det några andra vettiga alternativ? Svetsa på nytt material på kuggen och slipa till rätt form?
  10. Här kan man köpa en ny svänghjulsmutter - en vänstergängad🙃 Jaja, får testa åt andra hållet med ännu mer våld, värme och wd-40 idag.
  11. Jag vet ärligt inte. Jag har vridit den moturs för att lossa, som en vanlig högergängad skruv. Läste någonstans att man oftast skulle skruva i motsatt riktning mod vad hjulet snurrar. Vad tror du tappen/sprinten är till för som sitter precis bredvid muttern? Muttern och brickan sitter inte ihop.
  12. Hej, Är ny på forumet, äger en träbåt från 40-talet med en motor från samma tid. Ifjol hade vi problem med att kuggen på startmotorn inte kuggade i startkransen riktigt. Det visade sig att kuggen är väldigt slitna på två ställen på kransen. Hörde att man kunde lossa svänghjulet och vrida det 1/4-dels varv för att på så sätt få friska kugg där startmotorn ska gå i. Nu till problemet, fick loss kåpan över svänghjulet utan bekymmer. Men muttern till svänghjulet får jag inte loss. Jag lyckades med värme och wd40 vrida muttern mellan ett halvt och ett varv innan det tog stopp. Jag begriper mig inte på funktionen av tappen på sidan av muttern, är det en utdragare för svänghjulet eller en spärr för muttern?
×
×
  • Create New...