Jump to content
Sunday 17 November 2019

moltas

Medlemmar
  • Content Count

    458
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

1 Follower

About moltas

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

849 profile views
  1. Kan väl delvis hålla med där. Hade lite problem med magnetkopplingen till kompressorn. Var lager som höll på att haverera. Jag blev ombedd av meken att koppla ur kompressorn tills dom hade fått fram en ny koppling. Då körde jag nån dag utan kompressor. Resultatet blev att den blev lite segare. Den kom dock upp i plan, det var inga större problem. Båten är en Nimbus 28 DC/kad 43 och väger väl ungefär också 3.5 ton.
  2. Har också ett Seagrip sen många år tillbaka. Säkert tjugo år sen. Fungerade som huvudankare till min dåvarande Flipper 760. Släppte inte en enda gång. Har för mig att om det släppte så skulle det rotera och det andra flyet greppa. Idag är det som reservankare till min Nimbus 28DC. Har Brucekopia som huvudankare, lättare att placera i vagga. Kommer dock aldrig att göra mig av med detta ankare så länge jag har båt. Då jag sålde Flippern behöll jag detta.
  3. moltas

    VHF bekymmer.

    Min vhfapparat är inte kurant längre. Kollade med Stockholm radio. Tror dom kunde höra mig men jag kunde inte höra dom. Den är nog en femton år gammal men ser ny ut😄. Antennen lika gammal. Den heter Simrad RS 68. Nån som har en uppfattning om det kan vara apparatfel eller antennfel?
  4. moltas

    VHF bekymmer.

    Min vhfapparat är inte kurant längre. Kollade med Stockholm radio. Tror dom kunde höra mig men jag kunde inte höra dom. Den är nog en femton år gammal men ser ny ut😄. Antennen lika gammal. Den heter Simrad RS 68. Nån som har en uppfattning om det kan vara apparatfel eller antennfel? Blev dubbelt inlägg.Hur tar man bort det?
  5. Den länken har jag bommat likaså just den filmsnutten. Det var den infon jag behövde om oljestickan. Tackar!
  6. Har skaffat en Mercury 4 hkr. fyrtakt utombordare. Osäker på avläsningen på oljestickan. Finns en skruvanslutning i toppen, ska den vara nerskruvad eller lös för att få en korrekt avläsning? Står inget om det i manualen. Skiljer mycket om det är det ena eller det andra.
  7. Ok! Tack för tipsen. En del av dom har jag avverkat. Trots åldern så verkar motorn ok. Den ser ganska prydlig ut i "karossen" också. Men...som nån skrev, för att den startar idag behöver den inte göra det imorgon. Det jag kanske mest är tveksam till är kylkanalerna. Hur ser dom ut efter 36 år även om den gått i sötvatten? Dom är inte särskilt lätta att reparera. Har en fundering att köpa loss båten utan motorn, för båten är ok. Har inte grunnat färdigt ännu så vi får se var det landar!
  8. Förhandlar om en billigare öppen båt. Ska ha den som kompletteringsbåt till en stuga som vi hyr ut. På denna båt hänger det en Mariner 9,9 hkr. utombordare. Denna motor är från 1983 och gått i insjö. Hur skulle ni bedöma skicket på en sån motor? Är den tillförlitlig även om den skötts någorlunda vettigt?
  9. Trist när det händer såna saker. Vill nog påstå att det finns firmor som tror sig kunna istället för att kunna på riktigt. Jag har själv också råkat ut för en riktig klåpare där jag fått bekosta ca 40 000 efter en helrenovering på en dieselmotor. Beteendet som Du beskriver var exakt lika hos mig. Omöjlig att tag i då garanti åberopades. Massor av fel i renoveringen. Jag var inte på långa vägar ensam om detta bekymret. Visa sig att väldigt många råkat ut för denne figur. Han har varit föremål för både ARN och rättsliga tvister. Var lite rädd för att det var han Du råkat ut för men det visade sig att det inte var. Av någon anledning så har jag inte sett några annonser från denna firma på Blocket i år. Varför vet jag inte. Jag har ventilerat detta i en tidigare tråd för några år sen. Alltnog, hoppas Du får eller fått ordning på Ditt maskineri. Jag har fått det med hjälp av aukt. verkstad för motorn.
  10. moltas

    Ryds Arkö.

    Är spekulant på Ryds Arkö, ca 4,5 m från ca sent 70-tal. Finns en mindre köl där det finns ett hål/skada på ca 1 cm. Sticker man ner en tumstock så når man ca 13 cm till ök. köl. Frågan är hur sambandet är till ett dräneringshål insidan durk. Det ska nog användas som pumphål. Tror det är ganska lätt att laga men vill inte plasta in vatten i kölen. Båten har legat på land i ca 5 år med botten upp. Har sett det är många båtar som ser ut ungefär lika. Nån som känner till konstruktionen till en sån båt?
  11. Nån form av schema har jag inte. Här provat med en multimeter i olika former men har inte fått fram nåt mätvärde. Men det är klart, är den kass så visar väl det inga värden. Vad mäter man, spänning, ström, ohm?
  12. Hur mäter man funktionen på givare tiĺl en Sumlogg? Vet ännu inte om problemet är i givaren eller i instrumentet. Nån som vet?
  13. Har köpt en ny flakplyfa till personbilssläpen. (Jo jag använder den till båtbranschen också). Ena sidan är profilerad och den andra helt slät. Har inte tänkt på hur det brukar se ut på släparna. Båda sidorna är behandlade med någon form av skydd. Den gamla jag hade var helt slät på båda sidor. Ni som har plyfor på era släpar hur ser det ut hos Er? Skulle det finnas nån fördel med ena eller andra sidan?
  14. Har ännu inte krypit ner och kollat den biten. Men visst, vore bra om det vore så enkelt. Problemet uppstod bara för ett litet tag sen. Din teori låter inte otänkbar. 👍Ska kolla så fort som möjligt!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy