Jump to content
Tuesday 20 October 2020

moltas

Medlemmar
  • Content Count

    470
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 Expert

1 Follower

About moltas

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

1,148 profile views
  1. Tack för ett mycket uttömmande svar! Du skrev att akterdäcket var lite större än i Nimbusen. Är det på bekostnad av mindre salong i så fall? Nimbusen har vi kollat på, men inte Sagan, bara bilder. Har sett annonsen hos åf. Iofs. inte så långt att åka. Finns inte speciellt många Saga till salu just nu. Var nära att börja diskutera pengar på 320 men en hann före mig och köpte den.
  2. Kollar på Nimbus 320 och Saga 315. Dom är ganska lika men skulle gärna höra åsikter om vilket fabrikat som skulle vara bästa köp med både ekonomi och kvalite under lika förutsättningar. Ni som äger dessa båtar, kom gärna med kommentarer, både positiva och negativa. Nimbus starka varumärke i Sverige eller norsk kvalite?
  3. För att avsluta ärendet i tråden har jag hittat orsaken till motorstörningen. Jag blev rätt så säker i ett tidigt skede att det inte berodde på bränsleförsörjning. I alla fall blev hela drivmedelssidan från sil i tank till förgasare helt genomsökt och servad. Sökte mig till tändningssidan och började mäta tändningen vid fullgasvarvet då den börja lägga av. Konstaterar då att tändningen inte var stabil. Då börjar funderingen kring cdiboxarna. Fick iaf. låna en begagnad för att testa. Provade med den och motorn gick klockrent. Så det blev en ny sådan och beställde den. Tog lite tid att fastställa orsaken men det gick. Att hitta en verkstad som kunde fixa det var omöjligt inom en treveckorsperiod. Hade dock mycket hjälp av sonen som är hemma på såna problem. Hoppas att detta kan va till hjälp för någon annan som har dylika problem.
  4. Jo förslaget med startgas har varit uppe men..... eftersom motorn inte svarar på varken primern eller pumpa på blåsan då den lägger av, så har jag i det närmaste gett upp att det skulle vara bränslerelaterat. Jag är säker på att den får soppa! Börjar nog luta åt att det är nått tändnings- eller elektronikfel. Där slutar nog mina kunskaper dessvärre.
  5. Har ff. inte lyckats hitta felet. Får nog bli meken på verkstaden. Dock har alla verkstäder har 2-3 veckors väntetid.
  6. Satt ett gäng i gårkväll och filosoferade om byte av bränslefilter i dieselmotor. En f.d. motormek hävdar att han fyller bränslefiltret med motorolja i samband med bytet av filtret. Säkert bra! Detta för att ge spridare och pump lite smörjning. Har själv aldrig hört talas om detta. Nån annan som gör det eller hört talas om det?
  7. Jag satte dit ett nytt ekolod på min Nimbus DC 28 och satte givaren inombords, ungefär mitt på båten. Fungerar alldeles utmärkt. Har för mig jag köpte det på SEA SEA.
  8. Har gjort flera åtgärder dock kvarstår felet. Hela linan med bränsleförsörjning från sugrör i tank till pump/förgasare är genomgången. Förgasare isär, helt rent, bytt membran, bladventiler packningar i bränslepump. Nya tändstift. Den blir inte för varm, kopplat bort givaren till överhettning. Ny impeller. Signalen till den funkar. Ska kolla ett par saker till. Fick tips från en fiskare om att kolla huvudsäkringen som kan ha ärgat. Hans motor betedde sig exakt lika dant. Ska även prova med eter då den börja lägga av. Ett tips var att kolla kontakten till dödmansgrepp, att där kunde vara nån okontakt.
  9. Ska göra det i morron! Ja, jag menar irtermometer!
  10. Jag kan köra mellan 3 och 4 tusen varv utan problem. Inget larm om för varm motor. Vet du vad maxtempen på blocket är? Kan mäta direkt på med en lasermätare.
  11. Är väl det enda som jag inte direkt varit på. Av anledningen att när jag särat på den så behövs säkert nya packningar och membran. Vill i så fall vänta till början på nästa vecka. Kan i förbigående nämna om jag trycker på blåsan då den börjar gå ner i varv, så är det ingen märkbar skillnad.
  12. Har inga fler uppslag på min murkla. Bråkat med den snart en vecka. Symptomen är att den kan gå ca en halv minut på fullgasvarv, därefter dör den alt. när jag drar ner på tomgång går den. Väntar en stund på tomgång och ger fullt, samma scenario. Åtgärder, kollat slang och kopplingar från tank, filter. Haft isär förgasare, inget speciellt, helt ok. Blåst alla ledningar med tryckluft. Bra kylning med ny impeller. Bra stift. Kan köra upp till dryga 3000 varv utan problem men så fort det är fullgas så vill den inte vara med. Jag ser fram emot förslag på åtgärd! Moltas.
  13. Kan väl delvis hålla med där. Hade lite problem med magnetkopplingen till kompressorn. Var lager som höll på att haverera. Jag blev ombedd av meken att koppla ur kompressorn tills dom hade fått fram en ny koppling. Då körde jag nån dag utan kompressor. Resultatet blev att den blev lite segare. Den kom dock upp i plan, det var inga större problem. Båten är en Nimbus 28 DC/kad 43 och väger väl ungefär också 3.5 ton.
  14. Har också ett Seagrip sen många år tillbaka. Säkert tjugo år sen. Fungerade som huvudankare till min dåvarande Flipper 760. Släppte inte en enda gång. Har för mig att om det släppte så skulle det rotera och det andra flyet greppa. Idag är det som reservankare till min Nimbus 28DC. Har Brucekopia som huvudankare, lättare att placera i vagga. Kommer dock aldrig att göra mig av med detta ankare så länge jag har båt. Då jag sålde Flippern behöll jag detta.
  15. moltas

    VHF bekymmer.

    Min vhfapparat är inte kurant längre. Kollade med Stockholm radio. Tror dom kunde höra mig men jag kunde inte höra dom. Den är nog en femton år gammal men ser ny ut😄. Antennen lika gammal. Den heter Simrad RS 68. Nån som har en uppfattning om det kan vara apparatfel eller antennfel?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy