Jump to content
Tuesday 03 August 2021

Cobalt233

Medlemmar
  • Content Count

    272
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

34 Expert

About Cobalt233

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bästa sättet är att få till en bra miljö i båten. Likt en husgrund/vind tar man bort förutsättningarna för mögel och organiska organismer att växa. Är insidan av kapellet angripet är troligtvis flera ställen i båten angripet. Insidan av dynor mm. Det finns tex solcells drivna fläktar, Boat vent mm. Kan behövas kompletteras med någon fuktslukande produkt för ställen där luften har svårt att cirkulera.
  2. Eller bussning som vi säger i rör branschen
  3. Alla är olika. Jag tycker segelbåtar är mer störande. Dom låter även fast dom inte används. Smattrande linor och vinande ljud. Ush vill man ha det tyst får man åka till någon insjö med motor förbud. Inga egentliga tips om din motor upgradering men prata med en återförsäljare. Många motorer är samma bara olika chipp.
  4. Mitt tips är att kolla på denna och andra videor för att förstå vart det är mest troligt med ev stopp. Eftersom du har sötvatten i motorn är det cirkulations pumpen samt ev luftfickor som kan ställa till det på den sidan.
  5. Det brukar stå stämplat någonstans på glaset vilket fabrikat det är på rutor/ram. Ett Mail till tillverkaren och du är i mål. Så här ser det ut på min tex
  6. Motorn kan vara kvar. Däremot måste drev och gaffeln demonteras. Om det inte är lockets packning som gått, då är det enkelt. Gaffeln sitter normalt sett över vattennivån och läcker vid körning. Tror inte ts kommer köpa båten om hen inte ser att allt är tätt och fungerar som det ska.
  7. Om båten tagit in vatten via bälgen betyder det att packboxen är slut. Den är till för att båten inte ska ta in vatten och sjunka när bälgen läcker. packboxen sitter innanför stödlagret. Stödlagret brukar sitta hårt så det behövs troligtvis ett nytt sånt med.
  8. Då hade jag kollat värmeväxlaren. Trånga kanaler som lätt sätter igen sig.
  9. Det är ganska simpelt. Vätskan måste cirkulera fritt. Vätskan tar lättaste vägen. Systemrens tar salt/kalk och viss rost. Större uppsamlingar av rost tror jag inte löses upp av en behandling. Med en ir termometer kan du leta efter vilken/vilka delar som blir varma. Lossa lite slangar och trä in tex en rensvajer. Prova googla efter Mercruiser Cooling diagram och se om du hittar någon bild som överensstämmer ditt kylsystem. Då får du en bra överblick. ”Lite varmt” vad är det i grader?
  10. Gxi är väl insprutning?🤔 Hur som helst tror jag inte skräpet orsakat mer skada. Det sitter ett grovmaskigt filter i änden på sugslangen nere i tanken. Resterande fångas av bränslefiltret som sitter innan sugpumpen. Troligtvis fullt med skräp i det grovmaskiga filtret. Du kan lossa nivågivaren till tanken och lysa ner. Men av bilden att döma stämmer nog din teori om bläster sand. Jag skulle fokusera på bränslefiltret och sedan bakåt mot tanken.
  11. Vet inte vad du har för termostathus men det är vanligt att det blir stopp i bypass kanalen. Så här ser det ut på mitt hus. sen kan även kanalerna bli igensatta av impeller rester och/eller rost
  12. Det sitter en backventil i änden på bränsleslangen. Änden som du kopplar mot motorn. Kolla så den kulan sitter kvar och opererar som den ska
  13. Du menar väl inte att han ska starta motorn utan att nivån är uppe till stickan? Det kan ta någon timme innan all olja runnit ner så du får en exakt läsning på stickan
  14. Rätta mig om jag har fel men är inte mängden som anges efter man för fyllt oljefiltret.
  15. Jo det ska vara standar. Läs nedan. Petit-Rechain, Belgien (29 oktober 2020) – Mercury Marine är stolta över att göra båtlivet enklare och mer bränsleeffektivt för alla Mercury-kunder som köper nya utombordsmotorer från 80 HK och uppåt, genom att inkludera sin exklusiva Active Trim-funktion som en standardtekniku i motorpaketet. Efter att Active Trim lades in som standard, har även Vessel View Mobile lagts in i motorpaketen för utombordsmotorer på 80 HK och uppåt. Mercury Marine fortsätter därmed att erbjuda flera av sina intelligenta och inbyggda SmartCraft®-tekniker som en exklusiv standard för sina kunder. Active Trim är ett hastighetsbaserat, automatiskt powertrimsystem med inbyggd GPS från Mercury Marine. Detta intuitiva och automatiska system justerar kontinuerligt motorns trimvinkel baserat på förändringar i båtens hastighet i syfte att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hanteringen av din båt. Systemet svarar på båtens manövrar med precision och bidrar till en bättre totalupplevelse. När båten accelererar trimmar Active Trim automatiskt ut motorn; när den saktar ner (t.ex. svänger) trimmas motorn in. Ingen förkunskap behövs. Nyckeln till Active Trim är det integrerade och patentskyddade GPS-baserade styrsystemet som reglerar trimvinkeln efter båtens hastighet och motorns varvtal. Active Trim har gett bränslebesparingar på upp till 14–54 % för motorer som trimmats ned helt i manuellt läge, samtidigt som motorns prestanda och hållbarhet ökar. ”Vi som marinföretag är stolta att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga upplevelse ute på vattnet. Sida vid sida med våra ledande motortekniker så utvecklar Mercury ständigt unik och intelligent teknik som maximerar din båts prestanda”, sade Marty Bass, Mercury Marines VD för EMEA. ”Genom att erbjuda Active Trim som standard tar vi ytterligare ett kliv mot att göra en bättre båtupplevelse än mer tillgänglig”. Active Trim är en del av Mercurys inbyggda och intelligenta SmartCraft®-teknik för en bättre båtupplevelse. Inom SmartCraft®-tekniken har VesselView Mobile sedan oktober 2019 redan varit en del av standardtekniken i de paket med utombordare som är Mercury SmartCraft®-kompatibla på 80 HK och högre. Ytterligare information om Active Trim eller VesselView Mobile finns på vår webbplats
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy