Jump to content
Saturday 29 January 2022

Cobalt233

Medlemmar
  • Content Count

    276
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

40 Expert

About Cobalt233

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Uppdatering efter en säsong. Efter en tvätt såg det ut som ny lackat igen. Ingen korrosion och all färg sitter kvar.
  2. Uppdatering efter en säsong. Efter en tvätt såg det ut som ny lackat igen. Ingen korrosion och all färg sitter kvar.
  3. Du hade helt rätt. Inge problem att få skrovet vitt igen.
  4. Bästa sättet är att få till en bra miljö i båten. Likt en husgrund/vind tar man bort förutsättningarna för mögel och organiska organismer att växa. Är insidan av kapellet angripet är troligtvis flera ställen i båten angripet. Insidan av dynor mm. Det finns tex solcells drivna fläktar, Boat vent mm. Kan behövas kompletteras med någon fuktslukande produkt för ställen där luften har svårt att cirkulera.
  5. Alla är olika. Jag tycker segelbåtar är mer störande. Dom låter även fast dom inte används. Smattrande linor och vinande ljud. Ush vill man ha det tyst får man åka till någon insjö med motor förbud. Inga egentliga tips om din motor upgradering men prata med en återförsäljare. Många motorer är samma bara olika chipp.
  6. Mitt tips är att kolla på denna och andra videor för att förstå vart det är mest troligt med ev stopp. Eftersom du har sötvatten i motorn är det cirkulations pumpen samt ev luftfickor som kan ställa till det på den sidan.
  7. Det brukar stå stämplat någonstans på glaset vilket fabrikat det är på rutor/ram. Ett Mail till tillverkaren och du är i mål. Så här ser det ut på min tex
  8. Motorn kan vara kvar. Däremot måste drev och gaffeln demonteras. Om det inte är lockets packning som gått, då är det enkelt. Gaffeln sitter normalt sett över vattennivån och läcker vid körning. Tror inte ts kommer köpa båten om hen inte ser att allt är tätt och fungerar som det ska.
  9. Om båten tagit in vatten via bälgen betyder det att packboxen är slut. Den är till för att båten inte ska ta in vatten och sjunka när bälgen läcker. packboxen sitter innanför stödlagret. Stödlagret brukar sitta hårt så det behövs troligtvis ett nytt sånt med.
  10. Då hade jag kollat värmeväxlaren. Trånga kanaler som lätt sätter igen sig.
  11. Det är ganska simpelt. Vätskan måste cirkulera fritt. Vätskan tar lättaste vägen. Systemrens tar salt/kalk och viss rost. Större uppsamlingar av rost tror jag inte löses upp av en behandling. Med en ir termometer kan du leta efter vilken/vilka delar som blir varma. Lossa lite slangar och trä in tex en rensvajer. Prova googla efter Mercruiser Cooling diagram och se om du hittar någon bild som överensstämmer ditt kylsystem. Då får du en bra överblick. ”Lite varmt” vad är det i grader?
  12. Gxi är väl insprutning?🤔 Hur som helst tror jag inte skräpet orsakat mer skada. Det sitter ett grovmaskigt filter i änden på sugslangen nere i tanken. Resterande fångas av bränslefiltret som sitter innan sugpumpen. Troligtvis fullt med skräp i det grovmaskiga filtret. Du kan lossa nivågivaren till tanken och lysa ner. Men av bilden att döma stämmer nog din teori om bläster sand. Jag skulle fokusera på bränslefiltret och sedan bakåt mot tanken.
  13. Vet inte vad du har för termostathus men det är vanligt att det blir stopp i bypass kanalen. Så här ser det ut på mitt hus. sen kan även kanalerna bli igensatta av impeller rester och/eller rost
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy