Jump to content
Wednesday 17 August 2022

CFA

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About CFA

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Trillade på en överblick på bränsletryck för vissa Penta bensinmotorer. På min 4,3Gi högtryckspump har jag t ex fått tips om allt från 14-120psi!? Nu vet jag att jag ska ha 11 +/-2psi, bra! Matrisen visar att det är mycket viktigt att veta sin motors fulla benämning, speciellt om originaldelar har utgått och man söker sig till eftermarknad. Kan inte garanter att allt är 100% rätt men för mig är det den hittills bästa överblick jag har hittat! #visomalltidkillgissarframtryckåtandra /C
  2. Perfekt! Stort tack! 🙂 /C
  3. Ska ställa tändningen på tisdag, är dåligt på det så jag får hjälp. (Ska tipsa om ”styrsystemet i serviceläge) Har nog fått min nya BTR då också. Hur ställer man EFI’s styrsystem i serviceläge? Enkelt att förklara eller googla?
  4. Tack för bra svar! - Soppatrycket är rätt till min motor! Gi HU & BY ska ha så lågt men Gi WT & EF ska ha 29 +/-2 psi (5,0 ligger upp på dina siffror) - ska nog fixa båda båda sakerna i dina länkar! Första gången jag hör om egen felkodsläsare på EFI! /Calle
  5. Motorn startar fint men dör direkt (kall). Efter 8-10 starter får den lite värme och kan då gå på tomgång i 6-8 minuter innan den dör. Då går den fint att varva. När jag lägger i växel och ska belasta med gas så dör den direkt. Om jag slår i växeln snabbt och pumpar med gasen så går den med växel ca 2-3 minuter och sedan dör. Har kollat/bytt det här men ingen skillnad: Olja/filter Bränslefilter + filter till vattenavskiljaren Stift Tändkablar Fördelarlock + rotor Spole under rotor bytt Rengjort kring rotorn (ni) Ny Lågtryckspump soppa (5psi = ok) Ny Högtryckspump soppa (9psi = ok) Båda spridarna nya Soppatillsats i tanken Testat separat tank med fräsch soppa Temperaturgivare Tändmodul Plockat ner/rengjort TBI Rengjort reservoiren (kollat flottör + nål) Bytt batteri IAC modul Rengjort tanken (bottensugit den) Ny tankmodul/sil Ny startmotor Har plockat ner och rengjort BTR Gjort rent alla soppslangar/rör Testat spänning i generatorn (14,4V) Gjort rent hållaren för vattenavskiljaren Gjort rent hållaren till bränslefilter Kollat vacumslang från reservoir (på locket) Kollat kylslang till reservoiren (på babord sida) Ingen skillnad med separat trycktank med fräsch soppa. Däremot om jag pumpar med blåsan så dör den inte längre? (Här är ett litet ljus i mörkret!) Har beställt en ny BTR. Har inte bytt tändspole eller TPS? Har inte kollat om styrboxen är som den ska? Eftersom det är samma symptom med trycktank har jag inte heller kollat ”lilla kulan” vid tanken? Lite sugen på att få igång den? Tacksam för tips? (Det är Vortec-motor med TBI, inte förgasare och inte MPI) /Calle Flipper 666HT
  6. Min ”platta” sitter bak på motorn lite på babordsidan…jag vinklade mobilen lite och tog foto snett underifrån! Du kanske har hittat det redan?
  7. Ett år senare och jag försöker fortfarande få igång min...i oktober är det två år! :-) Kall motor: startar fint med dör direkt? Varm motor: går på tomgång i 5-6 minuter sedan dör den? Så fort man lägger i växel så dör den? Har lokaliserat det till att motorn inte får soppa! LP-pumpen har tryck på ca 3-5 psi och HP 6-7 psi, hade grovskalig mätare under 10 psi så jag har inte exakta värden? 1) Har bytt båda pumparna + massor av annat! (det kanske är fel på dem/LP-pumpen från Ebay, har inte lyckats mäta exakt?) 2) HP-pumpen tjuter högt och skakar (Har läst att det ofta beror på att LP-pumpen är inte leverera som den ska och då finns det inte tillräckligt med soppa i reservoiren som HP-pumpen suger ifrån?) 3) Om jag kopplar separat trycktank och pumpar hela tiden på blåsan så dör inte motorn när den är kall? (dvs gör det jobbet som LP-pumpen ska göra!) Min teori, fel på LP-pumpen + fel på bränsletrycksregulatorn till HP-pumpen (den levererar bara halva trycket?) Känns det igen?
  8. VP 4,3Gi/-98. Haft strul hela sommaren! Bytt massor kring bränslet och misstänker nu tjuvluft. Motorn vandrar på tomgång och dör vid vid belastning när man lägger i växeln. Vill mäta soppatrycket! Har två nipplar (cykelventil), en för lågtrycket och en för högtrycket. Har försökt med 10-12 olika mätare/munstycken men ingen passar helt! Börjar bli dyrt och framför allt tar tid! Har frågat runt i 3-4 affärer som borde ha det, men icke! (Otroligt!) Tacksam för tips på var jag kan köpa en mätare som passar? Eller om någon i Stockholm vill hyra ut en några timmar? (Har varken tid eller ork längre att ”köpa delar och bygga ihop något eget”!) 🙂
  9. Vad använde du för mätare för att mäta soppatrycket? Har testat tre olika nu men ingen funkar….på de två vanliga cykelventilerna jag har!?
  10. Tack för svar!! My fight continues… 🙂
  11. Tre år sedan men jag har liknande strul med min 4,3Gi! Fick du ordning på din? Var var felet?
×
×
  • Create New...