Jump to content
Sunday 06 October 2024

vizual54

Medlemmar
  • Content Count

    55
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About vizual54

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har nog bestämt mig för att det kommer bli en epoximålning av båten. Förra ägaren hade inte målat på ett par år så den har i princip varit täckt av havstulpaner vid upptagning förra hösten. Han hade påbörjat att skrapa bort dem men det fanns fortfarande stora sjok kvar när jag köpte den. Har fått bort resten men trots medel så kommer jag ändå behöva slipa nästan hela botten för att få bort alla rester av havstulpanerna. Då kan jag lika gärna passa på att slipa bort all bottenfärg ner till gelcoaten när jag ändå är igång. Prövade först med biltemas färgborttagning men det vart mest ett kladd som fick skrapas av så gott det gick. Men det gick inte att skrapa bort allt så slipning krävdes ändå med resultatet att pappren sattes igen fort. Kör med excenterslipen kopplad till dammsugaren med 40 papper där det är målat med primer och färg ner till primern sen 80 papper för att få bort primern. På de ställen där det inte är målat med primer tänkte jag prova med 120 först och se hur det funkar. Men man kanske ska köra 80 papper direkt så det blir bra fäste för epoxin. Med tanke på den framtida epoxibehandligen så blir det nog så att jag lagar skadan med lamineringsepoxi också. Ser ev ut att kunna vara lagat lite precis för om denna skada och då slipper jag fundera på om den ev är lagad med epoxi.
  2. "Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln" ska naturligtvis vara "så lågt det går". Fick tydligen lite oväntad hjälp med stavningen.
  3. Det skumma på den här båten är att en bit innan akterspegen så möts inner liner och skrov. Dvs även fast dyvikan sitter så lätt det går på akterspegeln så är den ovanför inner liner och det finns alltså inget sätt för eventuellt vatten mellan inner liner och skrov att komma ut. Förrän nu då med min inspektionslucka som kom på plats idag. Runt hål, eller så gott som i alla fall. Inget snålande med silikon så det borde hålla tätt. Ska ta bort dyvikan i botten på förvaringslådan och sätta dit en ny samt gå över alla skruvar i durken, tex soffa, lock till tank, länspump etc. Det är de enda ställena jag kan komma på där vatten har en chans att ta sig ner. Funderar lite på vad man ska använda för matta tills när det är dags att laga. Tittade på någon som rekommenderade 1708 matta som verkade smidigt då den både har en biaxial del och en chop strand del. Inte letat jättemycket men en snabb sökning har inte gett några träffar på sådan matta på ställen man enkelt kan handla från. Men det borde väl går lika bra att varva en biaxial på typ 600 g/m2 och en chop strand på ca 200-300 g/m2? Har ju svindålig koll på detta, enda plastningen jag gjort var när jag lagade fören på en gammal motorbåt men då använde jag bara ett par lager 300 g/m2 chop strand matta. Sedan är ju frågan om man ska använda epoxi eller polyester? Har inte riktigt bestämt om jag ska epoximåla båten eller ej. Men då det mesta av bottenfärgen är borta så kanske det är läge att slipa bort resten och dra på epoxi på hela.
  4. Absolut, det var hela tanken. Men det fanns inget mått på hur stort monteringshålet behövde vara på den lucka jag beställt så är tvungen att vänta på att luckan kommer innan jag kan göra hålet runt.
  5. Tack för tips om boken, beställde ett ex direkt. Blir perfekt att ha något trevligt att läsa under den kalla årstiden. Har väl så småningom börjat komma ur förnekelsestadiet och börjat inse att laminatet såklart är skadat rakt igenom, hur skulle annars vattnet komma från insidan till utsidan.
  6. Efter ca 2 dygn med luftfuktaren inne i båten och värmefläkten på utsidan är skadan snustorr. Kommer nog inte hinna plasta något i år då temperaturerna börjar krypa neråt. Verkar tyvärr ut som det är slut på finvädret nu. Blir att slipa lite mer och förbereda för att plasta i vår. Känns jäkligt skönt att det inte är något vatten i skadan inför vintern men det blir nog en hel del att göra i vår. Skulle ju verkligen vilja komma på hur vattnet kommer in mellan skrov och durk så det går att hindra till nästa år. Byggde ett par bockar så det ska bli lätt att jobba under båten, de blev ganska rejäla 😀
  7. Igår tog jag upp ett hål i botten på förvaringsutrymmet i durken och pumpade ut ca 20 liter vatten. Trodde nog det skulle vara mer, men utrymmet mellan inner linern och skrovet är ganska litet. Har inte fått själva inspektionsluckan än så vet inte exakt hur stort hål jag behöver ta upp, därför ser det ut som det gör just nu Genom att stoppa en svamp antingen i främre delen eller aktre och sedan luta båten åt olika håll kunde jag få ut det sista vattnet som pumpen inte fick upp. Nu sitter en värmefläkt som båser upp på det skadade stället på utsidan och en luftavfuktare i båten med en slang som blåser ut den avfuktade luften mellan skrov och linern. Såhär såg det ut innan jag tömde ut vattnet. Det är där det ser lite rött ut som det är fuktigt. Inte hunnit kolla idag hur det ser ut tyvärr. Känns lite drastiskt att borra hål i skrovet. Hur lägger man igen hålet när jag inte kan komma åt från insidan?
  8. Har blivit dåligt med båtmeck på sista tiden. Men igår och idag har jag i alla fall hunnit lite. Har nu slipat bort en del runt skadan bara för att konstatera att det läcker rätt bra om den. Dvs att den släpper en droppe då och då. Har också, kunnat konstatera, vilket kanske inte kom som någon överraskning, att det är en hel del vatten mellan skov och innerlinern. Har en pallbock framme under trailern och när jag lyfte bort den och ställde ner trailern på marken kunde man höra ett tydligt swosch av vatten som flyttades från akter till fören. Och nej, det är inte bensintanken för den har jag tömt och plockat ut idag och ljudet är kvar 😩 Men jag kan inte lista ut hur vattnet har kommit dit. Hittar ingenstans det finns en passage ner för vattnet. Dyvikan i förvaringsboxen och passagen till utrymmet för tanken är fortfarande huvudmisstänkta i brist på annat. Men nu gäller det att få ut vattnet på något bra sätt. Är inte supersugen på att borra i skrovet. Planen är att efter jag fått ur vattnet att köpa en vacuumpump och en silikonvärmematta för att få bort det vatten som är glasfibern.
  9. Tack för svar! Jag tror inte båten stått med vatten i sig, det finns inga tecken på det på insidan i mattor etc. Båten är upptagen och placerad på bockar med bra lutning av varvet den låg på. Dyvikan har varit urskruvad sen den togs upp, fick gå rota efter den i kranen där gubben som har varvet förvarade alla dyikor till de upptagna båtarna Det kan möjligvis vara så att det stått en del vatten i förvaringsluckan i durken, men borde inte varit några enorma mängder. Men det vore ändå skönt att på något sätt få veta om distansmaterialet är blött eller ej. Kanske det skulle gå att borra upp ett hål i innerlinernern där den är limmad mot skrovet under motorn. Båten ligger nu på trailer som är uppallad i fram så det är bra lutning på den och som sagt täckt med presenning så de bitarna är check 👍. Tanken var att förvara båten i en lada under vintern så den kommer stå torrt och fint. Eller är det värt att jaga en uppvärmd plats för att lagra den i? Borra hål i lågpunkten? Menar du genom skrovet? Det skulle i så fall vara där skadan är. Problemet är att det inte går att komma åt uppifrån när man sen ska lägga igen det. Ska se om jag hinner gå på lite med vinkelslipen idag runt skadan och få lite bättre uppfattning om hur det ser ut. Finns det vacuumsugar för detta ändamål eller är det att uppfinna något som gäller. Kanske någon här på forumet som fixat ihop något smart. Hittade någon som gjort en lösning med värmefilt och vacuumpump från en mjölkningsmaskin 😀 på en båt med osmosis
  10. Då var båten hemma sedan i söndags. Dessvärre tror jag att jag ett rätt stort problem på halsen då det är ganska blött i skadan under båten. Tycker det är blötare nu än vad det var när jag tittade på den i augusti. Behöver lite råd och tips på hur jag ska gå vidare. Själva skadan är egentligen inga konstigheter bara yttersta lagret det är lite skavt i och knackar jag med en hammare runt tycker jag det låter stumt och bra. Men var kan vattnet komma ifrån? Båten har stått på land sen förra hösten så hade det kommit från att den legat i vattnet med skadan borde det väl ha varit ganska torrt vid det här laget? Kan vattnet komma uppifrån? Tyvärr finns inget sätt att komma åt att titta och känna mellan skrovet och linern. Det ser ut ungefär såhär i båten Längst fram är en stor balja för förvaring i fören. Den verkar vara en separat del som sitter ihop med linern. Sedan kommer en förvaringslucka i durken med en dyvika i som mynnar ut i ett mellanrum mellan ”baljan” som tanken ligger i och förvaringen. Dock finns ett hål i framkant på baljan för tanken så vatten som släpps ut från dyvikan i förvaringsluckan borde rinna vidare ut under tanken för att sen komma ut i motorrummet ut genom den vanliga dyvikan i akterspegeln. Har kollat med en endoskopkamera och eventuellt vatten kan inte ta någon annan väg vad jag kan se. Men kanske kan en del vatten sippra ner till skrovet om det står där länge 🤔 Å andra sidan vore det väl väldigt korkat att sätta en dyvika där då. Har lyft på luckan till tanken men blev inte klokare av det. Såhär ser det ut vid tank och förvaringsluckan. I botten på den kan man se dyvikan. Frågan är vad som är nästa steg. Hur ska jag torka upp skrovet bäst? Går det på något sätt att suga ut fukten med vacuum? En tanke är att kanske lyfta tanken och se om man kan ta upp en inspektionslucka i linern under den för att se om man blir klokare. Men jag har ändå svårt att tänka mig att vatten skulle kunna ta sig uppifrån och komma ut i skadan. Är det ens möjligt? Nu ligger hon med presenning, viket hon inte gjort under vår och sommar, så att regnvatten inte kan rinna längs med skrovet till den öppna glasfibern. Ska man ta vinkelslipen och slipa bort det skadade och lite runt omkring för att få lite bättre uppfattning om det bara är fuktigt just där där glasfibern är uppfransad. Ska ladda upp bilder på själva skadan i morgon. Det börjar ju nalkas vinter, hur ska man tänka där? Antar att det är stor risk för frostsprängningar? Men om vattnet kommer från att båten legat i med skadan öppen så har det ju redan gått åtminstone en vinter med fukt i skadan. Är det hög tid att hitta ett varmförråd för vintern? Oj, det blev ett långt inlägg med mycket spekulationer. Det är är ett område jag har väldigt lite erfarenheter av. Skulle vara mycket tacksam för era tankar och tips om det hela.
  11. Då var hon lastad och klar. Var ju inga som helt problem. Blev till och med så att jag gjorde det själv då jag inte orkade vänta på polaren som höll på att koka äppelmust 😀 Körde enl metod ett med ett undantag att jag inte använde domkraften för att lyfta fören. Räckte att veva upp trailern så långt det gick för att komma in lite under fören.
  12. Toppen, tack för svar. Ju mer jag tänkt på det desto mer har det känts som den metoden är den vettigaste. Ska bli spännande att testa i morgon och se hur det går. Sen är det bara att hoppas att det går bra med transporten. Börjar med en färjetur och sen ca 3 timmar i 30 km/h 😀
  13. Behöver lite råd då jag köpt en båt som står på bockar och behöver flyttas över till trailer för att frakta hem den den. Båten i fråga är en 5.5m bowrider med inombordare som väger ca 1.3 ton. Den står stadigt på en v-formad bock i aktern och sen uppallad i fören med en kloss och ett par reglar. Dock ligger den ganska mycket lägre än vad trailern är hög. Dvs trailerns kölrullar är ca 30cm högre än vad kölen ligger på bockarna. Som jag ser det, om man inte råkar ha tillgång till något som kan lyfta båten rakt upp som tex en lyftkran vilket jag inte har, så finns det två så sätt man kan göra det på. Det enda som egentligen skiljer är om man ska ha trailer kopplad till bilen eller inte. Såhär tänker jag. Sätt nummer ett: Ta en pelardomkraft på ca mitten av båten och jacka upp så trailern kommer in under fören utan att vara kopplad på bilen. Sätt en bock eller kloss under akterspegeln. Koppla vinschen till stävöglan och börja vinscha. Trailer kommer åka in under båten och lyfta i framändan. Då det ligger en kloss under akterspegeln kommer motorn inte ta i marken. Nu är det egentligen bara att vinscha på till man börjar märka att det blir jämnvikt. Då får man börja vara lite försiktig och så ber man sin polare som har styrt trailer att ställa sig på den så den åker ner i framändan. Sedan vinschar man helt enkelt resten. Sätt nummer två: Egentligen precis som ovan fast man har trailern kopplad till bilen. Polaren får istället för att styra trailern backa bilen medans jag vinschar i samma takt (fast egentligen tvärt om, dvs backa vartefter man vinschar). Båten kommer då vilja resa sig i fören tills dess då den kommer tillräckligt långt in på trailern…. Kommer den med ett brak dunsa ner i trailern eller kommer det gå att få ner den lugnt och fint? Ska man innan jämnviktsläget sätta domkraften i aktern och få ner fören mha den? Tacksam för råd och tips. Finns det kanske någon helt annan metod som jag inte tänkt på? Hur hade ni gjort?
  14. Ibland har man turen på sin sida. Eller nåja, vi får väl se hur det blir med det. Hur som helst så dök båten plötsligt upp på blocket igen och snabb som en iller slog jag jag till på den. Blir förhoppningsvis en fortsättning på den den här tråden då det blir dax att laga skadan. Blir transport hem av båten på söndag.
  15. Tack för utförligt svar. Var precis något sådant jag behövde. Tyvärr hann båten bli såld. Hade nog varit ett kul projekt.
×
×
  • Create New...