Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

vizual54

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om vizual54

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, det verkar faktiskt ok. Känns som det löper jämt och fint utan några hack eller ojämnheter. Trodde det främre skulle vara helt kört när jag såg det först. Ska kolla lagerbanan i morrn när jag är ute vid båten. Har redan beställt packningarna jag länkade till ovan. Får kolla I höst om det blivit något vatten i oljan. I så fall får det bli en speedi-sleeve.
  2. I brist på svarv fick det bli en annan lösning Körde med 150k smärgelduk och sedan lite finare slippapper lite försiktigt för att se om jag kunde få spåret att bli lite mindre. Verkar vara ca 0.1 mm djupt efter mätning med skjutmått. Blev ingen större skillnad efter slipningen, möjligen lite mjukare kanter. Vad tror ni, kan man låta det och sätta ihop allt med nya packningar. Eller bör man sätta dit en speedi-sleeve? Ni som använt dem, har nu kört den vanliga varianten? https://www.kullagret.com/product/sl-32-99128-speedi-sleeve
  3. Blir med största sannolikhet en beställning av detta kittet. https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=903-918-923&sok=&id=5201
  4. SKF speedi-sleeve https://www.skf.com/binaries/pub12/Images/0901d1968028ef33-11337_2-EN-SKF-Speedi-Sleeve_tcm_12-128020.pdf verkar ju kunna vara en räddare i nöden.
  5. Då var drevet isär. Gick ju mycket smidigare än jag trott. Fick tillverka en slädhammare av en M16 gängstång, elrör och använda propellern som vikt. Verkar som det varit en del vatten i drevet då det är rostfläckar på axeln. Tyvärr är det också lite spår i axeln efter packningen. Vet inte hur mycket det gör. Kanske går att putsa ner med smärgelduk. Att pressa ut packningarna och lagerbanan till kullagret gick ju som en dans. Kan säga att diametern på presshylsan som behövdes är exakt samma för att pressa ur bakre hjullagren på en Renault Clio 3 Aktre packboxen var riktigt risig, klämfjädern var helt sönderrostad och den var sprucken på flera ställen. Får tyvärr inte ladda upp fler bilder så det blir ingen bild på den.
  6. Tack för svar. Har hittat en servicemanual på hur man gör. mycket riktigt så måste lagerbana pressas ut tillsammans med tätningarna. ska tydligen vara två stycken en för att täta inifrån och den andra utifrån. Antar att ”specialverktyget” inte är annat än en presshylsa av rätt diameter. Oftast brukar man klara sig med en hylsa. Det kan vara mothållet som kan vara lite lurigt i detta fallet.
  7. Skulle byta offeranoden på drevet idag men blev lite konfunderad efter jag tagit bort fiskelinsskäraren och anoden. Den packningen ser ju inte nåt vidare ut. Ser dock inget oljeläckage, men kanske är värt att provtrycka huset i alla fall eller är det bara att byta? Är det svårt att byta själv? Går det att göra utan att montera ner hela drevet? Måste lagret pressas ut först för att komma åt packboxen?
  8. Lät växelhuset stå med undertryck under natten och det hade hållit undertrycket. Enligt servicemanual så ska växelhuset rymma 340ml olja, vet inte hur mycket luft det rymmer men det borde väl inte vara så mycket. Räknar man på 340ml och att jag ökar volymen med 100ml så kom jag fram till att jag skapat 3,3 PSI undertryck i huset med min metod. Hittar ingen spec på hur stort undertryck man ska skapa vid test. Däremot står det: Leak Test Pressure 10-12 psi for 5 minuter. Kanske gäller både över och undertryck? Får kanske lossa växelhuset och pipa ner till båtaffären som lovade att låna ut deras verktyg.
  9. Nu när du säger det låter det ju fullständigt rimligt. Måste ju vara minimalt med vatten som kan fällas ut från den lilla luft som finns i växelhuset.
  10. Aha, ja någon sådan har jag inte utan Biltemas billiga för luftning av bromsar. Kom dock på ett sätt att skapa vacuum samt att kunna mäta, nåja någotsånär i alla fall, ifall undertrycket hålls. Genom att dra kolven till 100 och sedan ganska direkt släppa så kunde jag kolla vad det hamnade på för att sedan dra ut kolven till 100 igen och hålla den där i 5 minuter och sedan släppa igen. Nu vet jag ju inte hur mycket undertryck jag skapade men det går säkert att räkna ut om man vet hur mycket olja huset rymmer. Hursomhelst så landade kolven på ca 10 första gången jag släppte den och även efter 5 minuter. Gjorde testet ett par gånger med samma resultat. Vred även på propelleraxeln ett par varv. Sen vet jag inte om det egentligen säger så mycket men det ger väl i alla fall en indikation.
  11. 3st gula packningar ligger på arbetsbänken och väntar 😀 Får kolla de gamla men de har ju skruvat ur och i igen så om det finns tecken på att de suttit snett kan det ju lika gärna varit jag som gjort det i söndags
  12. Är nog en väldigt bra tanke att undvika att hälla i något annat som inte hör hemma där. Bra ide med vacuumpump, en sådan har jag ju faktiskt. Frågan är hur man ser att det håller vacuum och inte gör för mycket.
  13. Ska självklart byta när jag tappar i ny olja men tänkter att om det håller för luft borde de också hålla för vatten och olja. Dvs det borde inte vara någon av skruvpackningarna som har läckt, eller tänker jag fel?
  14. Hade kört motorn på tomgång med spolmuffar precis innan, vet inte om det det kan ha någon betydelse. Dumt nog tappade jag ur oljan i samma kärl som jag precis använt till motoroljebytet utan att torka ur samt att det rann ner en hel del vatten från motorn ner i kärlet så det gick inte att hälla upp oljan i en burk för att faktiskt kolla hur mycket vatten det verkligen var i den. Men nu har jag lärt mig till nästa gång 😀
  15. Funderar på om jag ska skölja ur växelhuset för att få ut eventuella vattenrester och sedan köra i en eller två omgångar växelhusolja från Biltema och se om det blir något vatten i efter en provtur. Blir det inte det får det nog anses vara kondens jag hade. Då kan jag känna mig ganska nöjd så fyller jag på med quicksilver oljan och kör nästa sommar. Är det vatten i så är det väl ganska säkert att det är läckage och så har jag lite projekt över vintern. Vad tror ni är bästa sättet och minst aggressivt mot packningarna? Sprit var det någon i ett annat forum som föreslog då det blandar sig med vatten. Funkar t-röd i så fall? Men det kan väl vara ganska aggressivt mot gummi som inte är gjort för att tåla etanol. Diesel eller fotogen har jag läst också. Men blandar sig det med vatten?
×
×
  • Skapa nytt...