Jump to content
Wednesday 16 October 2019

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,133
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

kossor last won the day on September 18

kossor had the most liked content!

Community Reputation

442 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

6,492 profile views
  1. Detta är inte ett stort problem. Prova böja tillbaks den, om det nu skulle vara så att den brister finns lösa skäddor att köpa. Kan du inte svetsa själv så åk till en smedja som kan. Slipa bort den gamla och svetsa dit den nya detta går alldeles utmärkt. Gjorde så med mitt drev då halva skäddan saknades. Drevdelar.se säljer lösa skäddor kostar runt 350 :- plus frakt. Sedan är det att uppsöka någon kunnig i alusvetsning. Drevet blir ej förstört, det som kan hända / ske är att du får hålla koll så tätningarna i underdelen håller ihop. Men rätt utfört går detta även undvika. Kan rekommendera en provtryckning efter avslutat svetsningsarbete.
  2. Nu kan jag inte hålla mig längre, En Td 50 har def inte suttit i en skördetröska, Volvos största tröska i början på 70 talet hette BM 900 och var bestyckad med en 4 cyl motor. Däremot så kom en traktor på 60 talet som hette Bm 800 i den satt en D50 dvs utan turbo. Senare modeller av 800an hette 810 2wd och 814 4wd dessa fick den motor du har en Td 50. Motorn satt också i skogsmaskinen Bm 868 samt lastmaskin 840 även kallad parka. Motorn ska ha en 15/40 exempelvis megatruck eller annat fabrikat. Td 50 fanns också som en lastbilsverision. Motorn vidareutvecklades sedan till att heta Td 60-61-63 motorer vi känner till idag. Att Tugges cat ska ha rak 30 olja beror på återföringen av vevhusventilation genom turbo / aftercoolersystemet. Man är helt enkelt orolig för att polymerarna ska kladda på turbovingar och sätta ner effekten. Man bygger inte en sådan återföring, detta är nog cat helt ensamma om.
  3. Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig. Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är. Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg.
  4. Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!!
  5. Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig. CCF20191003.pdf
  6. Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp.
  7. Men det är inget svårt Jens, bara slacka av dem genom släppa bulten som håller fast enheten släppa på spänningen till du kan lyfta av remmarna, börja längst ut ta rem för rem, sedan tvärtom börja längst in osv jobba dig utåt.
  8. Då vet du mer om den motorn då än vad penta vet som gett ut serviceboken
  9. Är nog fel i manualen kg ska vara Nm. Lägger upp bild samt text från serviceboken utgiven av Volvo penta. Lycka till har du frågor är du välkommen höra av dig // Peter CCF20191002.pdf
  10. Jo då rollen känner till ett antal som har kilrepen kvar. Vad gäller remspänningsmätare så står det inget om en sådan i reparationshandboken från vp.
  11. Har du den tidiga alltså verision A? Har du dubbla remmar mellan cirk pump och vevaxel? Om du har det ska du ej spänna remmen / remmarna med moment. Då ska du trycka ner remmen nedanför remskivan och den ska fjädra ner 5 mm. Om du har plattrem / plattremmar mellan kompressor samt mellan vevaxel cirk pump ska den dras med momentnyckel. Då med 35 40 Nm, och inget mer. Så nu till frågan vilken verision du har. Kom ihåg viktigt spänna kompressorrem samt rem mellan vevaxel cirkpump lika mycket annars finns risk du för snedbelastning på cirk pumpens lager och du får haveri i cirk pumpen.
  12. Nja spänn den absolut inte 65 kg ska nog vara newtonmeter. Kolla på spärrskaftet finns nm upp märkt där
  13. Spärrskaft hylsa på centrumbulten på vevaxel dra runt för hand.
  14. Du har ingen bild på detta ? 1 cm långa spån hmmm. Brukar vara som typ en emulsion när man stryker ut det mellan fingrarna, riktiga spånor låter ju inte okej, tycker jag iaf.
  15. Ingenting det är normalt med lite filspån i magnetpluggen. Blir som ett litet skägg runt pluggen. Sen är frågan hur mycket du menar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy