Jump to content
Sunday 17 October 2021

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,758
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

kossor last won the day on September 22

kossor had the most liked content!

Community Reputation

760 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

12,215 profile views
  1. Även herr Ohm ska ha dräneringshål i avgasbälgen om original har använts, samt monterats riktigt. Bälg märkt engineside samt märket up så finns litet dräneringshål för dränering av kylvatten när drevet är upptiltat.
  2. Hej ! Orkar inte läsa om denna tråd, påminner lite om 0,2 tråden. Men du som är påläst samt neutral i denna fråga. Skulle du kunna uppdatera lite snabbt om vilket år förbjöds denna färg. Båtar från mitten av 90 talet västkust, kan de vara målade med denna färg? Tacksam för uppdatering. // P
  3. Bra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.
  4. Av Sveriges 750 tusen fritidsbåtar, så har cirka 220 tusen toa ombord, vinsten med detta är ganska enkelt att räkna ut. Det är inte bajskorven som är skadlig för miljön det är urinen, om jag går efter eget brukande denna sommar. Så har vi legat ute cirka sex veckor en gång har toan använts till att skita i. Den stackars korven fick fisken äta upp, urinera gör vi i regel över badbryggan och det är inte så bra, men kan resten av Sveriges 500 tusen båtägare göra det så kan jag också göra det. Så i mitt fall anser jag att toa lagen är ytterligare en miljölag som är ett slag i luften. I våras så skickade Malmö stad ut cirka 500 tusen kbm orenat avlopp rätt ut i bukten, och just det området är ett känsligt vattenområde. I relation till det så ter sig toa lagen rätt banal. Blir många toa tömningar för båtfolket under många många år för att komma upp i den nivån. Och det är bara en kommun i sverige finns många fler som släpper ut....
  5. Varför ska du byta ut en av de bästa motorproduktioner som någonsin tillverkats? En 31 a är bland det enklaste som finns att renovera till en förhållandevis rimlig kostnad. Förstår om du vill ha singelmontage, men då ska du inte välja penta D4 - D6. Utan gå på fpt eller huyndai, sker detta haveri på en D4 eller D6 som du varit med om på 31 an kostar det fruktansvärda summor att åtgärda. De motorer du nu har kan de flesta skruva med och underhålla, går du på moderna common rail dieslar från penta så har du bara penta att vända dig till när något ska åtgärdas, på motorn. Reservdelar till 31 orna kommer finnas inom överskådlig tid, då det är enorma produktioner av just denna serie 4-6 cylindrar. Renovera du motorn, innan man öppnat är det ju svårt sia om vad som skett, men kanske räcker med att byta foder samt kolv och lite lager, sedan funkar det igen. På pentas D serie får du byta hela blocket om en sådan skada inträffar då dessa motorer har torra foder, dvs lika konstruktion som en V8 från 60 talet. Dina drev går nog inte att flytta över till D serien då du måste ha en sprängkåpa som passar till 290. De dreven pallar inte heller för 300 - 400 hk som du bör ha om du ska bygga om till D serien. 290 som du har försvann iom införandet av kad 300, det heter då DP Gustav och har en helt annan kropp än just ditt drev. Just för att hålla ihop och inte vrida sig. Går du på fabrikat av ovan nämnda fabrikat finns sprängkåpor så du kan använda dina gamla drev, men om du ska ha singelmontage lär du nog upp på 350 hk, och då skulle inte jag vilja ha 290 dreven bakom den motorn. Du får nog rätt bra betalt i utbyte för dina drev och 31 or, och kan där få en bra mellanskillnad att lägga in i singelmontaget. Är man nöjd med sin båt och allt är i bra skick är det enligt mig aldrig fel att uppdatera en båt.
  6. Ha för vana att alltid lägga på lite marinfett på kontaktstycken samt i kabelskor, då får du aldrig kontaktproblem, som oxidation osv. Drev trimmet justerar du ute vid hjälmen, på hjälmen sitter en plastskena som löper i ett svart kugghjul, på kugghjulet finns en pil markerad den ska löpa in i första kuggen på skenan som sitter skruvad uppe på hjälmen. Detta går även justera innefrån genom att vrida på gaffeln som är ansluten till potetiometern, men det är lite mer invecklat. Drevservice på hösten kolla så du inte har vatten i knutbälgen, lossa slangklämman vik upp bälgen se så det inte kommer ut vatten. Kolla över anoderna så de inte är förbrukade. Tappa ur oljan och notera så det inte finns vatten i den gör rent magneten i bottenpluggen, där ska sitta typ svart emulision på den. Inga stora metallbitar. Byt oringar samt packning till påfyllningsplugg Vill du fylla olja i drevet så gör du det i höst annars kan det stå tomt över vintern, och du fyller i vår, upp till dig. Använd rätt olja 75/w90 helsyntet. Smörj nipplarna en på sidan sitter på styrgaffeln längst ner babordssida samt nippeln ovanpå styrleden inne i motorrummet. Tvätta och gör rent drevet från all skit Klart !
  7. Man kan även dra en plastpåse över filtret innan man skruvar av det, då blir det aldrig kladd i motorrummet. Oljan finns då i plastpåsen med filter. Knyt ihop ta till miljöstation.
  8. Ja men det är de nyare pumparna, de gamla satt på rödblockarna 290 A och så vidare, är svarta ser ut som en konservburk typ, fyller olja i pumpen direkt. du har den nya varianten med behållare och gul skruvkork till påfyllningen. Tror aldrig den tidigare pumpen hållt när en 43 as kompressor nyper till. Vet inte vilket år de gamla pumparna ersattes i drevproduktionen, men det kan jag kolla upp har hela pentas drevserie schematiskt om vad som förändrats under tid.
  9. Ett råd från mig köp en ny pump istället, de där pumparna är skit faktiskt. Därför byttes de ut, husen pallar inte för trycket och blir ovalt. Byter du tätningar så funkar det ett tag, för att sedan börja trilskas igen. Med de nyare pumparna står drevet i ett år som du ställde det innan. Drevdelar har utbytespumpar med. De har en betydligt större oljebehållare. Detta är min erfarenhet och finns säkert de som tycker på annat vis. // Lycka till
  10. Sitter på babordssida strax nedanför oljefiltret ner mot tråget följ slangen från förfiltret pumpen sitter istucken i sidan med två skruv. Är den svår att få bort eller svårt skjuta in den nya, vrid då motorn ett halvt varv. Pumpen drivs av kammaxeln. Du är säker på att du inte har vatten i dieseln?
  11. Matarpumpen? Luft i bränslesystemet luftat ordentligt? Fritt in och utlopp retur samt matarledning?
  12. Nej tror inte det. Archimedes penta hade en mörkgrå/silver metallic, de blev sedermera Volvo Penta med blå kåpa har för mig de gjorde någon jubileum motor men den var blå med andra dekaler.
  13. Jo men ett komprov visar ju direkt om felet sitter i en cylle.
  14. Hej tråkigt. Har du kollat om trycket är högt i tråget. Om du misstänker läckage från kolvar så om du startar motorn och lyfter upp oljestickan ska det stå som en kvast ur röret. Lika så om du öppnar oljepåfyll ingen på ventilkåpan. Gör det så har du tryck förlust i cyllarna. En grej som en del missar är det lilla oljerör som kommer i bakkant av toppen och som ska smörja ventilbryggan hamnar det snett ner mot blocket så blir det väldigt mycket olja som kommer trycka ur motorn via vevhusventilationen. Ett hugg skott kanske men ett litet tips. Tråkigt om du måste lyfta igen. Inte kul alls. Komprov kan du göra omgående då får du svar.
  15. kossor

    Kad42 290dp

    Ja det stämmer med fettet som du resonerar. Smörjnippel drev utvändigt nr 8 i sprängskissen. Volvo Penta Sprängskiss Mellanhus - MarinePartsEurope.com
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy