Gå till innehåll
torsdag 13 december 2018

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 842
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

kossor senast vann den dag 26 November

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

328 Expert

1 följare

Om kossor

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Dalarna

Senaste Profilbesöken

4 234 profilvisningar
  1. kossor

    Kan detta S drevet räddas??

    Svårt uttala sig från en bild men jag tycker det ser ut som krackelerad färg, lager på lager sedan 20 år, eller ser jag fel? Det gråa områdena ser ut som gammal drevfärg som sedan blivit på målat med blå färg. Men kanske jag misstolkar bilderna. 🙄
  2. kossor

    Kan detta S drevet räddas??

    Vad är det som är fel förutom att du måste byta offeranod.
  3. kossor

    Vinterkonservera AD41b -92

    Men inte behöver du pilla där, sjövattenintagsslangen sitter ju baktill på drevet, pilla av slangen där och skjut in en slang i slangen anslut slangen till en balja el dyl fyll glykol i baljan blanda 60-40 glykol vatten minst 20 liter totalt. Ställ den högt starta motorn låt blandningen gå in, klart. Vill du vara noga så kan du kolla frostskyddet på det som kommit ut genom drevet vid returen.
  4. kossor

    KAD-serien: Hur ofta byter ni remmar?

    Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet.
  5. kossor

    Renovera akterspelgel på en Vator15dl

    Endera ta det utifrån eller såga ur motorbrunnen och ta det därifrån. Vill du lägga ner ett otroligt arbete så går det väl sära på båten, vet inte hur det är på din modell, men förr remsade plastade man ihop däck och skrov, idag limmas det.
  6. kossor

    KAD300 VP

    Håller med dig till fullo. Man justerar och kontrollerar för att förebygga och undvika ras som du skriver. Skickar du en ventil genom en kolv så kostar det en hundring onödiga pengar. Resten är upp till var och en, men tillverkaren skriver inte in servicepunkter för det är totalt onödigt. Sen vet man ju inte vem som varit och skruvat om man köper en beggad enhet, jag brukar förvissa mig om att allt är riktigt, då har man gjort vad man kan.
  7. kossor

    Koppling för bränsle till Husqvarna

    Nippeln ser ut som de gjorde på pentorna från mitten av sjuttiotalet, svårt att se på bilden, men tycker yttre delen ser lika ut. Var en bajonett fattning på dem, man stack i och vred runt.
  8. kossor

    Windy 23 FC - Grisen i säcken

    Hatten av förresten bra jobbat, går åt mycket tålamod och tåga för att hålla på med dessa jobb. 👍 Mina bekanta brukar säga när jag skruvar och det vrenskas är att det inte går att ha en missionsförsamling i närheten av dig. Ibland blir man rätt högröstad, och skulle väl passa som sopran i en kör.😄
  9. kossor

    Windy 23 FC - Grisen i säcken

    Men du har ju uttag för att pressa ur tappen på lika vis som den andra sidan utifrån. Skruva in fettnippeln i skölden och tryck ut tappen med fettsprutan. Ser även ut som du ska byta strumpan som växelvajern löper i rätt ankommen av rost. Är det inte lika bra och lyfta ur motorn så kan du fixa med detta hur enkelt som helst. De går ju rätt enkelt inte mycket skruvande, du kommer spara mycken tid då.
  10. kossor

    KAD300 VP

    Fin båt du kollar på. Gillar de linjerna, välplanerad och går ruskigt fint i sjön. Själv skulle jag inte tänka tanken på att köpa tvilling montage. Tycker det räcker med ett drev och en motor, har för mig att de absolut sista modellerna hade singelmontage en D6 satt då monterad i, detta är info jag hört på hörsägen och jag kan ej verifiera att det är så, kanske finns någon här som vet mer. Angående din fråga kad 300, så är väl de inte sämre än andra elektroniska motorer. Grunden är ju en flinta motor rätt skottsäker rätt skött. Sedan byggde man ju på elektronisk styrning av bränslet, samt elektronisk inkoppling av gas samt växel. Det är ju alltid en fördel med motorer man kan skruva med själv och det mesta kan du ju skruva med på denna motor med. Är ju i grunden en 42 a. Det som oroar mig mest är ju pentas utfasning av reservdelar till hela kad serien, ser att fler och fler grejer börjar utgå. Har för mig att växlingselektroniken utgått redan. Det mesta mekaniska går ju alltid att ersätta eller återvinna, värre är det med gammal teknik. Finns ju några akilleshälar på alla motorer kompressorn, i detta fall som är rätt dyr, elektroniken är ej heller gratis om den skulle säga tack och adjö. Men motorerna går otroligt fint samt bränslesnålt, så länge reservdelar finns att tillgå skulle jag inte oroa mig för en båt med 44 a eller 300 i. Lycka till med ditt eventuella båtköp, gå igenom motorerna ordentligt, och glöm ej dreven däri ligger stora pengar vid eventuella haverier.
  11. kossor

    NIMBUS 29c Nordica Uppdateras

    Såg det fanns lösa membran att köpa till gamla pumpen på Nimbus för runt tre hundra.
  12. kossor

    Då har man bytt båt då!

    Sant !! 😪 Men Lantmännen har BM grön på burk till halva priset jämfört penta och den finns inte bara i spray utan i liter för pensel med. Så de är lätt fixat, minst problem av alla problem.😂
  13. kossor

    KAD300 kompressor fastnat?

    Den drar nog en del, men ville inte chansa på att något går fel. Ett relä på BILTEMA🙄 ( de ni grabbar ) för femtiolappen kostade vi på är ju enkelt fixat och så funkar det. 😃. Är ju kompisen Henke som är elektriker åt mig han är en jädra fena på det mesta, så vi resonerade oss fram att relä var bästa lösningen. Däremot så har min mikrobrytare till kickdown funktionen gett upp verkar det som, mätte upp den igår och ser ut som den måste bytas ut.
  14. kossor

    KAD300 kompressor fastnat?

    Du ja har inte en susning om det, i mitt fall så har nimbus varit så generösa så de dragit ner kablar och stoppat undan från deras egna panel. Ja har ju båten avbildad i panelen med diverse funktioner dioder som lyser för fläkt, boglampor etc, i och med att min är en diesel, så har jag ju ingen fläkt motor, så tog helt enkelt de kablarna från den som låg löst i kabelstegen.
  15. kossor

    Då har man bytt båt då!

    Jahapp då var sommaren över, och den var ju inte dålig direkt för båtåkare. Mindre roligt var ju haveriet med kontaktorn mitt i juli som nu lett till urmontering av motorn igen. Aldrig kul göra samma jobb två gånger och inte med tre månaders mellanrum. Hade tänkt denna tråd nu skulle vara till ända men som ni vet korven har två.😄 Idag så lyftes galten åter ur sin motorbädd. Total tid med renplockning bortmontering av diverse föremål som blockerar urlyftet tog 5,5 timmar. Man kunde ju hoppas återmonteringen går lika fort, men efter att gjort detta så vet jag att det tillgår två arbetsdagar för det. Nu blir det fortsatt bortmontering av badbrygga och snickerier i motorrummet, sen är resten Kjells problem. Och det känns otvetydigt rätt skönt, för tålamodet tryter lite grann just nu. 😓 Stort tack till Epoca Leffe här på Mg som hjälpte till vid isärmonteringen, han åkte hela vägen från Eskilstuna och var inte bara kvick med att hjälpa till med demontering när ens egna fingrar ej når åt, utan var också ett bra stöd att ha i mina humörsvängningar. 😎. Det är sann vänskap det.Berntsen dök upp och fick även denna gång visa sitt finlir med tre stycken spel. Totalt går det åt tre till fyra gubbar att lyfta denna tingest ur detta trånga hål.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy