Gå till innehåll
torsdag 21 februari 2019

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 848
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    11

kossor senast vann den dag 26 November 2018

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

328 Expert

1 följare

Om kossor

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Dalarna

Senaste Profilbesöken

4 405 profilvisningar
  1. kossor

    Var skall dessa offeranoder sitta någonstans?

    Ska plocka isär min i nästa vecka sitter i gaveln bilder kommer. Dessa kan nog vara eftermonterade, men epoca Leffe hade anod i sin med.
  2. kossor

    Var skall dessa offeranoder sitta någonstans?

    I min 42 a sitter det offeranod i värmeväxlaren.
  3. kossor

    rost på motor

    Mät på du och vet du, jag lever i en annan verklighet vad gäller rost kondens fukt sommar som vintertid. Jag gör som många andra med lyckat resultat.
  4. kossor

    rost på motor

    Detta problem är i grunden ett slarv av bearbetning när din motor byggdes, dåligt underarbete avsaknad av riktig grundfärg samt snålt med grönfärg. De flesta motorer idag som sitter i ett instängt utrymme har eller får dessa problem. Se till att öppna alla motor luckor och få riktig cirkulation av luft. De flesta båtägare smackar igen allt och låter den stackars motorn ligga nere i ett fuktigt utrymme under vintervilan. En bra luftcirkulation med allt öppet motverkar dessa problem. Bränsle rören är från början galvade och de är svåra att få färg att fastna på. Block och topp är i gjutjärn, och där behöver du få rent samt använda grundfärg med bett i samt sedan lacka grönt tjockt. Blästring är det bästa men svårt i ett motorutrymme, blir att slipa bearbeta ytan, grunda och lacka, innan avfetta samt använda aceton eller tinner för de sista fettresterna. Sedan hålla torrt i maskinutrymmet inget slagvatten el dyl och sist men inte minst håll öppet runt motorn vintertid så luften kan cirkulera ordentligt.
  5. kossor

    rost på motor

    Kolla på volvo lastvagnar om de har rör 41 orna satt i volvo flakbil 408 en gång i världen. Om jag ska köpa bult åker jag till swecon de har lika bultar skruv till halva priset jämfört penta.😄
  6. kossor

    rost på motor

    Varför åker du inte till lantmännen maskin eller olsson i ellös och köper deras bm gröna, lika färg betydligt lägre pris. Titta på volvo lastmaskiner deras motorer är penta gröna de med.👍
  7. kossor

    Kan detta S drevet räddas??

    Svårt uttala sig från en bild men jag tycker det ser ut som krackelerad färg, lager på lager sedan 20 år, eller ser jag fel? Det gråa områdena ser ut som gammal drevfärg som sedan blivit på målat med blå färg. Men kanske jag misstolkar bilderna. 🙄
  8. kossor

    Kan detta S drevet räddas??

    Vad är det som är fel förutom att du måste byta offeranod.
  9. kossor

    Vinterkonservera AD41b -92

    Men inte behöver du pilla där, sjövattenintagsslangen sitter ju baktill på drevet, pilla av slangen där och skjut in en slang i slangen anslut slangen till en balja el dyl fyll glykol i baljan blanda 60-40 glykol vatten minst 20 liter totalt. Ställ den högt starta motorn låt blandningen gå in, klart. Vill du vara noga så kan du kolla frostskyddet på det som kommit ut genom drevet vid returen.
  10. kossor

    KAD-serien: Hur ofta byter ni remmar?

    Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet.
  11. kossor

    Renovera akterspelgel på en Vator15dl

    Endera ta det utifrån eller såga ur motorbrunnen och ta det därifrån. Vill du lägga ner ett otroligt arbete så går det väl sära på båten, vet inte hur det är på din modell, men förr remsade plastade man ihop däck och skrov, idag limmas det.
  12. kossor

    KAD300 VP

    Håller med dig till fullo. Man justerar och kontrollerar för att förebygga och undvika ras som du skriver. Skickar du en ventil genom en kolv så kostar det en hundring onödiga pengar. Resten är upp till var och en, men tillverkaren skriver inte in servicepunkter för det är totalt onödigt. Sen vet man ju inte vem som varit och skruvat om man köper en beggad enhet, jag brukar förvissa mig om att allt är riktigt, då har man gjort vad man kan.
  13. kossor

    Koppling för bränsle till Husqvarna

    Nippeln ser ut som de gjorde på pentorna från mitten av sjuttiotalet, svårt att se på bilden, men tycker yttre delen ser lika ut. Var en bajonett fattning på dem, man stack i och vred runt.
  14. kossor

    Windy 23 FC - Grisen i säcken

    Hatten av förresten bra jobbat, går åt mycket tålamod och tåga för att hålla på med dessa jobb. 👍 Mina bekanta brukar säga när jag skruvar och det vrenskas är att det inte går att ha en missionsförsamling i närheten av dig. Ibland blir man rätt högröstad, och skulle väl passa som sopran i en kör.😄
  15. kossor

    Windy 23 FC - Grisen i säcken

    Men du har ju uttag för att pressa ur tappen på lika vis som den andra sidan utifrån. Skruva in fettnippeln i skölden och tryck ut tappen med fettsprutan. Ser även ut som du ska byta strumpan som växelvajern löper i rätt ankommen av rost. Är det inte lika bra och lyfta ur motorn så kan du fixa med detta hur enkelt som helst. De går ju rätt enkelt inte mycket skruvande, du kommer spara mycken tid då.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy