Jump to content
Wednesday 07 December 2022

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,843
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

kossor last won the day on August 23

kossor had the most liked content!

Community Reputation

844 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

14,103 profile views
  1. kossor

    båt priser

    Elbilar är en parentes i framtiden, så mycket metaller finns ej att tillgå på jorden så att all trafik kan bli eldrivna. Du glömmer stora entrepenadmaskiner de kommer aldrig kunna bli eldrivna då energi förbrukningen inte kommer att kunna magasineras i ett batteri. Diesel såväl förnybar som fossil kommer finnas under mycket lång tid, var så säker. Likaså pratar du egentligen mot dig själv att båtarna på sikt kommer vara modell större. Tror inte det jag, 45-50 fots båtar med dubbla motorer kommer inte svensson ha råd att tanka längre fram, skulle tro runt 25-30 fot och en motor blir ett säljbart objekt
  2. kossor

    båt priser

    Går faktiskt inte att jämföra båt med bil. Hur ser husvärdet ut jämfört med din bil, ungefär lika jämförelse i så fall.
  3. Nu har denna mycket irriterande rullist dykt upp igen, jag blir tokig av att ha en rullist åka upp och ner i nedre kant på sidan då jag ska läsa sidan på mg. Detta var jag med flera utsatta för något år sedan, det togs bort och det har varit bra sedan dess. ÅTGÄRDA !!!!
  4. Hallå allihop! Hoppas eran båtsommar varit bra iår. Igår skulle vi laga en frusen aftercooler på en 41a, ny kylare beställd och skulle monteras, gick inget vidare då även huset frusit sönder i botten. Är det någon här på mg som har ett aftercooler hus ligger och samlar damm, hör då gärna av dig. // Peter
  5. Ms Gustaf wasa som trafikerar siljan, har 2 st tamd 100 som suttit i sedan början av 80 talet. De har nu snurrat 29000 h och det som gjorts vid dem är genomgång av bränslepumpar spridare osv dvs sedvanlig service. Nedre blåa motorn driver elverket, den har snurrat runt 18000 h.
  6. Ja en diesel är inte lika explosiv som en bensin motor, är en liten fördröjning innan turbon börjar ladda.
  7. kossor

    Kad 42

    Om du bytt turbon och motorn inte ger förväntad effekt, så är pumpen för snålt ställd, man måste då öka på mängden bränsle. För att konstatera huruvida mycket effekt du får ut mäts med en tryckklocka på insugningsröret. Turbon ska vid full effekt ge cirka 1,7 kg i tryck. Är inte trycket i referensramen får man mata på med mer bränsle till önskat tryck erhållits. Vad gäller din bälg till avgasröret, så har du för lite kylvatten där. Oftast fel i knäet tyvärr, @Makro har gjort ett inlägg längre upp. Felsök sjövattensidan som han beskriver.
  8. Är du säker på att läckan är där? Kolla så det inte är vid turbon det läcker. Följ röret med ett papper och kolla ev läckage undersida turbo. Om du plockar bort värmeväxlare på sidan borde du enkelt komma åt byta damasken.
  9. Va ? Har du legat på land ett år till? Har du inte sanerat än, tycker det verkar som du tycker det är roligare och slip segla än att havssegla.🙄
  10. På sjövattenintagsslangen, den som går från skölden under motorn till kyltornet. På den slangen mitt på har du en kylare sitter monterad, som kyler servo oljan, den är ganska skör, och jag har varit med om att lödningen till anslutningen av slangarna läckt. Kylaren gjord i koppar och mässing, och på sikt i saltvatten mår den inte så bra. Bytte en sådan förra året, likaså kan slangklämmorna där behöva lite motion. Sedan har du intaget i skölden, är det inte riktigt monterat kan du få lite läckage där.
  11. God morgon herr Ohm Du skriver inte hur mycket olja vi talar om, är det en liter är det två liter, eller är det någon ynka dl. Att man har vevhusventilation från en sådan stor motor, är fullt normalt. Slangen den från ventilkåpan du talar om brukar jag rikta och lägga alldeles mot snabeln på insuget. Att du får kanske en dl som kommer ner i maskinrummet på botten är fullt normalt, en motor är ju egentligen att likställa med en tryckluftkompressor, någonstans måste lite tryck komma ut. Däremot, när du öppnar oljepåfyllningslocket på ventilkåpan och motorn är i arbetstemperatur, och du lägger handen över hålet så ska det inte vara tryck som från en hårfön på fullt skaft, utan det ska komma en stillsam kvällsbris, det ska ånga vid tomgång och motorn är varm, man ser när man titta ner i hålet på ventilkåpan en liten dimma som sakta rör sig fullt normalt. Det är denna dimma som leds ut i slangen, och därifrån kommer det lite olja och fäller ut i sumpen. Har du inget tryck i ventilkåpan så locket blåser iväg när du släpper det så är det ingen fara utan normalt. Vidare så har du mitt på blocket under värmeväxlaren retur röret från turbon går in, detta rör sitter instucket i en slang som sedan är påskjuten ett rör som leder in i blocket igen. Den lilla slangstumpen kan ju spricka och du kan få ett läckage däri. Sedan har du oljetryckslangarna som trycker upp till filtret på babordssida. De är också iskruvade under värmeväxlaren på styrbord, kolla så det ej läcker där. Skulle tro att din lilla oljepöl du får i sumpen är fullt normal, och inget att oroa sig för. Här ser du på motorn de två rör som smörjer turbon, på bild två tryckslangarnas infästning i huset som du på andra sidan skruvar oljefiltret i. När kolvringarna är nerslitna och du får tryck i ventilkåpan av det så det står som en kvast ur hålet, ja du Ohm det är många tusen timmars körtid det, däremot kan ju något gå sönder men det är en annan historia. En välskött motor av denna kalibern och som används på rätt sätt, stoppar för tusentals timmar.
  12. Hej Har snabbläst tråden så det kanske talats om tidigare. Men har i sommar servat en kad 44, denna gick varm och impellern var nernött. Bytte impellern men gick varm vid högre varv igen. Summa summarum visade det sig att det låg gamla impeller rester i sugslangen. Bitar ska inte kunna ta sig vidare in i systemet om sjövatten filtret är rätt monterat. Nu låg bitarna i sugslangen mellan servo kylaren och sjövatten pumpen. Vid låga varv gick det bra. Men när flödet ökade la sig bitarna ivägen uppe i huset och vattnet ströps. Torrsatte tog grovdammsugaren och fick ut rejält med gamla delar. Åter i sjön kylde okej. Ett annat fel kan vara tjyvluft vid insuget på drevet. Anslutning för intagsslang kan spricka vilket då leder till minskad mängd kylvatten. Lycka till// Peter
  13. Ehhh när en båtmotor kommer upp i arbetstemp 90 grader och termostaterna är vidöppna, är det full cirkulation i systemet, och vid 3000 varv/min så blandas vätskorna tämligen bra. Sedan så tömmer sig turbons kylvatten i expansionskärlet så där blir bra cirkulation med. Att de skulle bli så dålig mix med glykol och vatten har jag aldrig hört talas om.
  14. Nej på din fråga. Behöver du en rem akut? Har för mig Volvo 740 har lika mått. Men du måste kolla om det var så, minnet räcker inte alltid till.
  15. Aha låter intressant, får höra med dem. Tackar för infon.
×
×
  • Create New...