Gå till innehåll
fredag 17 november 2017

kossor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 343
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    8

kossor senast vann den dag 25 Oktober

kossor hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

141 Expert

Om kossor

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Senaste besökare till profilen

1 475 profilvisningar
  1. Pris på arbete

    Nope kolla drevdelar.se de är pirat motsvarande. Tips ring marinexpress och fråga va du får för pris för vp original komplett, fick ett väldigt bra pris för komplett system, original då def inte samma pris som på Europarts. Sen har jag räknat så här för att byta dessa sketna kolvar och slanghistoria till, så måste motorn ur, och ett motorlyft går på runda tio tusen. Dessa kolvar är ett skit att byta på min båt otroligt mycket mecka. Och min erfarenhet ( har faktiskt det ) säger mig att en hydraulcylinder med tid som utsätts för högt tryck vidgas på mitten, vilket kan leda till att packningarna går igen, på kortare tid samt ett vanligt fel är att oxidationen ätit ur ändarna runt muffarna, så när du öppnar ändarna finns risk att de ej håller tätt sedan. Renoverade de förra kolvarna på sp drevet och de funkade men där var allt lättåtkomligt, de var med andra ord ingen Nimbus.. Jag vill absolut undvika att plocka ur denna jävla betonggalt igen, för att spara in ett par tusen kronor. Då sätter jag hellre dit ett par nya kolv uslingar kosta va det kosta vill. Ps har för mig att Ingemar på drevdelar har en reparationsmatrikel som han lämnar med tätningssatsen då du köper dem där. Är du lite händig så fixar du det, ner med drevet. Skruva upp muffarna i ändarna, det svåra kan vara att få upp dem du kan behöva värma försiktigt gänga av ändarna dra ur kolven, ta bort tätningar skrapringar ( teflon ) kolla hur allt sitter är du osäker fota hela isärtagningsprocessen återmontera det nya, för sedan varsamt utan att skada tätningarna tillbaka, smörj gängorna på ändarna, och gör rent dem först innan du skjuter ihop allt dra åt muttrarna ( muffarna ) klart. Lufta systemet genom att köra kolvarna ut och in till sina ändlägen håll koll på oljan i pump behållaren kör fram och åter tio till tolv gånger klart. Återmontera drevet. Tror penta har någon rephandbok också med bilder. Men det är inget hitec direkt. Så ta tid på dig och jobba metodiskt så fixar du detta. Annars om du känner nån bonde eller bilmek i din bekantskaps krets, så ta lite hjälp av en kompis, dessa är identiska med vilken hydraul cylinder som helst. Men det behöver inte vara i kolvarna felet sitter i, i mitt fall var det inte det, hade den gamla svarta runda pumpen till 290 sp och tydligen var de pumparna skit från början, och det rekommenderades inte att byta oringar i dem då de ofta börja läcka igen. Bytte pumpen och sedan stod drevet hela vintern utan att sjunka 1 mm. Känner inte till varför du tror tätningarna i kolvarna är slut, så kolla så inte felet sitter i hydraul pumpen innan du river kolvarna. Hur gammalt är drevet hur många gångtimmar? Jag skulle kolla pump först sedan slå isär kolvarna. Glömde en sak smörj noga pistongerna tätningarna innan du återmonterar så de lätt glider in i tuben igen. Lycka till
  2. Pris på arbete

    Drevdelar tar runt 500 :- st för packningar / oringar / kolv, säg sedan att det tar en timme per kolv, x 2 kolvar sedan restid för mekanikern säg 2 timmar totalt fyra timmar, vet inte vad de tar / timme. Men en arbetskostnad på 3000 - 4000, sedan material en tusenlapp summa 5000 :- vilt spekulerat. Men är du lite händig och kolvarna ej oxiderat ihop så byter du detta själv till en betydligt lägre kostnad. För min egen del så kommer jag köpa två nya kolvar och sätta dit då vet jag att de håller i tjugo år till. Men sedan är frågan är du säker på att felet sitter i kolven om drevet sjunker? Hade det problemet på mitt förra 290 sp, där var det faktiskt pumpens backventil som var slut, trodde först de berodde på kolvarna, men bytte pump och problemet upphörde. Bara en tanke från min sida. Lycka till iaf // Peter.
  3. KBV "blåser" regering och riksdag.

    Hej Abbe nä jag skrev detta rent generellt i det stora sammanhanget, jag har inte skrivit det till någon personligen utan helt från min egen syn på alla dessa 0,2 trådars inlägg som funnits ett tag nu. Sen håller jag med dig till fullo ang felaktiga påståenden i Båtfolkets namn.
  4. KBV "blåser" regering och riksdag.

    I grund och botten är ju denna diskussion bra, samt att någon går in helhjärtat som Ola gör, sen kanske många fel och uttalanden görs. Jag tycker diskussionen här är rätt meningslös för den delas i två läger som det ofta görs när myntet har två sidor. 0,2 lagens vara eller, är i grunden rätt ointressant, MEN att ha en alkohollagstiftning som gör skillnad på olika båttyper som denna lag gör är totalt förkastlig. Exempel efter exempel har radats upp, humorn i detta är ju om du har en gummibåt för två med en 6 hk motor och du kan dömas för fylleri, men har du en snipa i 9 meters längd som gör 7 knop varsågod och ta en öl. Finns en sjöfyllerilag så ska / bör den omfatta alla båtar segel som motor, undantag eka med åror. Det är nog detta misstag/fel som många retar sig på, och därför tycker jag det är viktigt att 0,2 genomlyses ordentligt. Om det sedan blir 0,2 eller 0,5 är helt oväsentligt, men när en liten gummibåt med 6 hk motor leder till tappat körkort samt böter el fängelse, och den större snipan kan puttra vidare då är något väldigt fel utformat av lagstiftaren. Så hur vi än diskuterar och ondgör oss över varandra så har ljungbergarn fått till en översyn en översyn som faktiskt är viktig för efterlevnad och förtroende av lagar i detta land, sen må en del ondgöra sig över detta inlägg, hade inte mupparna eller alla andra namn som kommer upp här engagerat sig så hade nog inte en genomlysning kommit till stånd, sedan får vi se vad lagstiftaren kommer fram till. Vad det än blir så får vi hoppas att lagen blir mer tydlig om vad den ska gälla och hur den ska efterlevas.
  5. Renovering av en gammal Silverline

    Ok släppte det bra, gick igenom alla lager eller fick du lägga på i omgångar och skrapa emellan? Tänkte testa detta på mina trimplan, tidigare ägare målat och målat så gångjärnen syns knappt mot skrovet. Ska försöka pensla på detta under vintern och göra allt riktigt rent, sen blir de aldrig mer målat i min ägo. Härlig tråd du har mycket jobb men kul med, och du lär bli tämligen ensam om en fin båt när det väl blir klart, keep up the good work
  6. Beg marknaden, är det något liv i den?

    Ok trevligt vad fick radarn att svänga 180 grader till båt med pinnes fördel? Ser att de storlekar du letar efter och antar runt tio år gamla är det nog brist på. sitter rätt ofta på blocket och noterar detsamma som du. Lycka till hoppas du finner nåt, är ju sjösättning snart bara tomten varit här så brukar det gasa på rejält. Plötsligt är det maj. Är det promillelagen som fått radarn svänga måhända från motor till segel
  7. Renovering av en gammal Silverline

    Oj vilket jobb tidsåtgång?
  8. Beg marknaden, är det något liv i den?

    Lite nyfiken på vad du letar för något nytt då? Segel Motor Fot ?
  9. Fruktansvärt segt !

    Precis lika här, blir samma fenomen via mobilen då jag ska in.
  10. Inte bra med blästring av båtbotten

    Men Peter hur mycket gift, skadliga ämnen kan det finnas kvar i färgen efter ett till två år med ständig blötläggning. Det är frågor som jag skulle tycka va intressant. För om du inte målat med giftfärg på nåt år så torde ju mängden vara minimal, eller tänker jag fel?
  11. Epoxi i solljus?

    Vet du om någon som blir till salu skrik till då, avståndet till Gbg är inte ett problem. // Peter
  12. Epoxi i solljus?

    En sådan båt skulle jag verkligen vilja äga med. Tillverkas de än? När tillverkades de? Pris på begagnade. Letat efter något sådant segelbart till dottern. Kollat på gkss ekor men de är i trä och hade gärna haft i trä, men tiden räcker inte till för det.
  13. I de flesta fall så tillverkar underentrepenören på uppdragsgivarens ritning konstruktion, och, val av material. Om underentrepenören ändrar något utanför ritning samt kontrakt leder detta till kontraktsbrott.
  14. Beg marknaden, är det något liv i den?

    Samt en grym import av beggade USA båtar som fyllt på marknaden så den svämmat över. Och ja du har helt rätt i din tes ovan.
  15. Beg marknaden, är det något liv i den?

    Håller med dig till fullo.
×