Jump to content
Friday 01 March 2024

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,941
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

kossor last won the day on January 6

kossor had the most liked content!

Community Reputation

925 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

16,540 profile views
  1. Vad gäller motorerna med det antal timmar så är de nyss inkörda. Dieselmotorer som får sin vård slits inte som på land, många av de dieslar som sitter i marinmiljö är industrimotorer och skapta för att jobba mycket hårt och varmt samt i mycket skitiga miljöer. Öppnade nyss en gammal ford 6a från 1984 som enligt uppgift gått närmare 7000 h. Fanns inga fel i lopp eller topp, loppen såg nyhonade ut, däremot var spridarna rätt trötta så de byts ut. Vi har en turistbåt som går här på sjön sommartid, elverket i fartyget är av märket ford, går hela somrarna och förra året var motorn uppe i 17800 timmar inget gjort förutom service. En så pass stor motor sliter du inte ut för de timmar du använder den. Att motorer rasar beror till 90% på den mänskliga faktorn, dvs vanvård. Resten beror på andra faktorer. Jag skulle inte oroa mig ett dugg med de timmarna på motorerna, se till att ge dem den kärlek de behöver så tar de dig dit du ska åka och hem igen.
  2. kossor

    Jord i sköld

    Tack alla för bra info. Kommer ta bort jordningen i skölden som flera inlägg antyder är felmonterat från tillverkare.
  3. kossor

    Jord i sköld

    Ja gjord 12v från motorn är helt ok. Men nu pratar jag bara 230v, jordat i skölden har inget med penta att göra. Motorns läckage via 12v systemet är jag def inte orolig för. Sist då jag hade vv beredaren inkopplad var propparna alldeles vita av spinn. Så den har jag lärt mig att inte plugga in på 230 systemet. Har alla tänkbara anoder från gaffel till drevsida. Jag vill påstå att problemet ligger i grön gul jord kabel sammankopplade med motorns jord direkt i sköld. Kommer göra som de flesta anser att helt enkelt koppla bort den från systemet. Efter jag läst alla kunniga inlägg i frågan så förstår jag fortfarande inte hur man kan jorda på det viset, OCH vad ska denna jordning ha för funktion. Alla uttag i båten är ju skyddsjordade och sammankopplade via intaget från stolpen. Där finns ju även jfb som känner av och löser vid behov. Dessutom är ju de flesta elprodukter utan jordstift idag och är dubbelisolerade.
  4. kossor

    Jord i sköld

    Ja Och det ska tydligen vara så enligt en del i branschen. Och jag bara undrar varför. Till vilken nytta kopplar man ihop hela havet med varandra? Kommer ta bort jorden i skölden till i år.
  5. kossor

    Jord i sköld

    Precis ,och den sitter på samma plint som motorns 12v system.
  6. kossor

    Jord i sköld

    Nu pratar vi om olika jord tror jag. Jag pratar om 230 v jord och inte motorns jord som är 12v. 12v är anslutet på enligt föreskriven inrådan.
  7. kossor

    Jord i sköld

    Men om alla uttag är jordade i båten, och de är anslutna till elcentral med tillhörande jordfelsbrytare och blir sammankopplade med stolpen på bryggan som också har jordfelsbrytare. VAD har då jorden i skölden som sammankopplar mig med resten av mälarens båtar och orsakar att mitt drev och sköld långsamt försvinner. Vad jag kan förstå så behövs inte skölden jordas, vidare så är laddaren ny byttes i fjol, och har inte jord på minuskabeln. Men motorns jord sitter ju ihop med 230 systemet med sin jord i skölden. Som @IngemarE skriver i sitt inlägg, har den någon funktion egentligen och vad skyddar den. Dessutom de flesta elartiklar saknar ju jordstift i kablarna idag, och jordfelsbrytaren löser ut ändå om något blir fel i elartikeln.
  8. kossor

    Jord i sköld

    Hej på er ! Behöver lite hjälp och tankar för de som är invigda i båtelens värld, detta gäller då landström. I båten kommer landströmmen in via intaget i båten i båten finns jordfelsbrytare samt egen elcentral. De problem jag har är att drev samt sköld håller på att ätas upp av galvaniska strömmar. All el såväl landström som 12v system är uppmätt, och beter sig som det ska. Problemet är att det sitter en jordkabel i skölden som jordar via intaget. Då alla på bryggan cirka 20 båtar ligger i med ständig landström så kopplar jag ju ihop mig med dem via kabeln i skölden. Så långt är jag med, och de flesta båtar vid bryggan har axlar med mässing proppar eller bronslegeringar. Drevet är av alu så det är en offermetall. Nu till min fråga kan jag klippa jordkabeln i skölden, vad gör den egentligen för nytta. Alla uttag i båten jordas ju via jordfelstbrytaren som sitter ihop med stolpen på bryggan. Troligtvis ligger problemet i jordkabeln i skölden, och jag tänker klippa den annars så har jag snart inget drev kvar. Noterbart är att vv beredaren inte är ansluten till 230 systemet. Någon som kan komma med kunnig info i detta ärende. // Peter
  9. Ibland kan det bli en tankevurpa, var ska all el komma från att ladda batterier då, som blir betydligt mer krångel med utbyggnad av tusentals laddstationer
  10. Där har du lite fel det går fortfarande att söka på artikelnummer och reservdels nummer. Och vill man inte sälja delar för höga summor utan försvinna från marknaden då gör man det omöjligt att beställa delar. Vidare så börjar bilar traktorer maskiner i allt större utsträckning att försäljas via internet. Man slipper då en kedja som ska ha del av kakan.
  11. JCB tar nytt steg inom vätgasdrift AUG 29, 2023skribent ANDERS NILÉHNkategori TEKNIK JCB installerar effektiv vätgasbränsleteknik i Mercedes Sprinter-van och öppnar för bredare användning av teknologin. JCB har åstadkommit ännu ett stort genombrott när det gäller att bevisa den bredare attraktionskraften hos väteförbränningsteknik genom att installera en av sina supereffektiva vätgasmotorer i en Mercedes Sprinter-van. Installationen av den vita transportbilen genomfördes på bara två veckor, och en av de första testförarna var JCB:s ordförande Anthony Bamford, som leder företagets £100 miljoner-projekt med vätemotorer. Den förbränningsmotor som används i transportbilen är densamma som redan driver prototyp JCB-bygg- och jordbruksmaskiner. Det är den andra Mercedes-bilen som ombyggts med en JCB-vätemotor; tidigare i år genomgick en 7,5 ton Mercedes-lastbil samma vätebehandling från JCB. Lord Bamford sa: “Vi har ombyggt detta fordon med en JCB-vätemotor för att visa hur enkelt det kommer att vara att konvertera befintliga transportbilar och för att visa att det inte bara är bygg- och jordbruksmaskiner som kan drivas med väte. Även om det inte är JCB:s uppgift att konvertera transportbilar visar det ändå att det finns något annat än batterier som kan fungera mycket effektivt.” JCB har redan tillverkat över 70 väteförbränningsmotorer i ett projekt som innefattar 150 brittiska ingenjörer, och dessa motorer driver nu prototyp-JCB-grävlastare och teleskopiska lasthanterare. Den ombyggda transportbilen drevs tidigare av diesel och övergången till väte är en annan milstolpe som understryker att denna energiform kan vara ett mycket snabbare sätt att nå globala mål för koldioxidutsläpp. Fordon som drivs med vätebränsle kan även tankas mycket snabbare, med en uppgift som utförs på några minuter jämfört med flera timmar för laddning av batterier. JCB är utvecklaren av världens första fungerande vätebränsledrivna bygg- och jordbruksmaskiner. Förra året avslöjade JCB ännu en branschnyhet – en mobil vätebränslestation som ger ett snabbt och enkelt sätt att tanka maskiner på plats. JCB:s väteförbränningsmotorer tillverkas vid JCB Power Systems i Derbyshire. Är nog inte bara batterier som kommer sitta i bilar och maskiner samt båtar. Om vätgasen slår och det inte blir för stora investeringskostnader så är vätgas det bränsle som kommer punktera eldriften. JCB tar nytt steg inom vätgasdrift - Lantbruksnytt
  12. Då jag skruvar och servar en del har jag tyckt att det varit enkelt och bra att tillhandahålla vp originaldelar till kund i den mån det går beroende på prisbild. Att jag nu ska ta en bil och åka till en vp dealer och där beställa delar sedan åka dit och hämta dem kommer inte att ske. Inte nog med att man låst ute de som skruvar och inte är penta certifierade från mjukvara, nu stänger man ute dem från att få tag på reservdelar enkelt med !! Hur tänker ett företag 2024 som ämnar dra tillbaka klockan till 80 talet. Alla andra företag biltillverkare maskinproducenter går en annan väg och underlättar för kund att få tillgång till mjukvara samt original delar. Vad jag förstår så är det en del som nu väljer bort pentas drivlinor i sina nya båtar och väljer andra fabrikat, och det är inte konstigt. Hutlösa priser på nya motorer och drev, samt hutlösa priser på delar, och man stänger ute de som skruvar och hänvisar kunden till endast certifierade dealers. Sen när motorn är runt 10 - 15 år finns inga delar att tillgå. Folk har inte otur idag när de tänker, och i och med internets födelse är folk upplysta. Summa kardemumma är frågan man kan ställa sig är om vp VILL HA kunder eller om man vill köra ut från ett stup. Om jag är irriterad av detta så ja det är jag. Tycker det är ett svek från en tillverkare i ett svenskt land år 2024. Hoppas någon klok på vp vaknar och kanske läser inlägget, och kan komma med en rimlig förklaring, varför man motar bort sina kunder, från tillgång till reservdelar. Nästa båt eller nästa motorbyte lär inte bli en vp det är en sak som är säker.
  13. Ibland undrar man hur företag beter sig mot sina kunder. Detta gäller ju det fantastiska Volvo penta, vill de sälja överhuvudtaget kan man fråga sig. Skulle beställa delar till drev idag, och se det går inte beställa på nätet längre, finns inte ens en hänvisning till närmaste vp gubbe. Alltså helt ärligt hur tänker man, vill man inte ha kunder på vp, vill man i framtiden inte sälja reservdelar eller motorer? Är inte länge sedan de gjorde om från att beställa delar direkt från Gbg, utan man fick via nätet kolla efter närmaste återförsäljare och beställa via nätet genom dem. Nu ska man tydligen gå 30 år tillbaka i tiden och hålla på att ringa någon stackare och där sedan beställa delar. Nej vp håller nog på att lämna in undrar undertecknad. Vad har ni för synpunkter och tänk om denna faktiskt grava försämring gentemot sina kunder.
  14. Precis läst att utsläppen från fritidsbåtar är så försumbara med dagens motorer, så att konvertera fritidsbåtarna med el och batteridrift kostar mer för miljön än att köra som vi gör idag med förbränningsmotorer. Tror det var HAV som hade artikel i praktiskt båtägande eller dyl tidning. Personligen tycker jag det är dags att nyktra till vad gäller el och batteridrift. Det kommer andra bränslen det kommer andra drivlinor. Bra att de i städerna byter ut sina suvar mot batteridrivna suvar, blir renare luft. Har noterat i jul nu dessa elbilar som åker omkring med isiga rutor runt om här i norra sverige i 20 gradig kyla ser inte alltför optimalt ut. För 20 år sedan var det etanol som var den gudomliga källan till bränsle. Alla precis alla skulle åka etanol. Nu 20 år senare finns inte många som tankar etanol längre. Nog kommer det finnas de som satsar och stoppar ner en liten elmotor i en segelbåt eller snipa, för en rimlig peng. Men att konvertera en 40 fots fritidsbåt som planar i runt 25 knop, är det väl inte många med dagens teknik som riktigt tror på.
  15. Ja då absolut. El kommer inte fungera i stora motorbåtar eller i planande daycruisers i överskådlig framtid. Däremot tror jag det kommer nya bränslen, bränslen som då är avsedda för diesel motorer.
×
×
  • Create New...