Jump to content
Sunday 03 July 2022

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,819
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    27

kossor last won the day on June 3

kossor had the most liked content!

Community Reputation

818 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

13,475 profile views
  1. Drev fram till dpd har m16 f.om dpe är det m20.
  2. Nej jag har en 43a själv och det är lika på alla kadarna
  3. Kompressorn ska gå i vid 1740 varv och ur vid 2900. Turbon börjar ladda vid 2200 varv och matar på fullt vid 2900.
  4. Har du rengjort slangarna? Ligger skit i dem med. På de flesta äldre motorer som har en vanlig diesel pump brukar det finnas en mässingsil mot inloppet i pumpen denna kan bli tåt vid alg växt kolla upp om du har en sil på sugsidan.
  5. Lite synpunkter från mig. 1. Plattrem finns till kompressor ( visas i bild ) samt till motorns cirkulationspump. 2. Kilrem finns på generator samt servopump. 3. Orsak till avsliten Generatorrem, är troligen att remmen glidit ur spår och slitits av, Vid nymontering rem, måste man efterspänna ganska snart då remmen satt sig i spåret, gör man inte det så kommer den sträcka sig och slakna. Risken är då att den hoppar ur spår och som hos dig knäcks. 4. Remmarna skall spännas efter ett speciellt mönster, plattremmarna med moment nyckel, spännes 35-40 nm. Kuggremmarna spännes till att det kan tryckas neråt cirka 10 mm. Följes inte momenten vid spänning finns risk för haveri på cirkulationspumpens lager, med läckage och lagerhaveri som följd verkan. För att montera generatorremmen måste du ta bort kompressorns plattrem , och demontera remskivan som driver kompressorn. Spännaren som spänner generator samt servopump är låst med en låsmutter på baksidan. Denna måste du släppa på för att kunna vrida på gängsstången som spänner ut generator, en del glömmer släppa låsmuttern och kröker då gängstången. 5. Turbo ? är det kompressorn du menar som pyser, just detta fenomen ljud kan uppkomma om det är luftläckage i skarvarna på kompressorröret, det svarta rör som ligger över motorn är anslutet med gummitätning samt slangklämma är de inte åtdragna läcker kompressorluften ut där, och turbon får inte den överladdning den behöver.
  6. Och jag har bara bra erfarenheter av nämnda företag.
  7. Jag förutsätter att ni återmonterat pumpen med klocka så tändinställningen blivit helt korrekt? Om ni gjort rätt enligt servicemanual vid återmontering pump. Och motorn beter sig som du anför. Så är det turbon antagligen som är slut. Den bygger inte upp tillräckligt stort tryck för att påverka klockan i pumpen som slår till bränslet, i pumpen. Försök få tag på en klocka och mät turbotrycket. Vet inte på rak arm hur mycket din motor ska ladda. Men bör ligga runt 1.5 till 1.7 kg.
  8. kossor

    TAMD 31

    En mycket enkel och bra samt slittålig motor med lång driftstid, lite krångel. Det krångel som brukar uppstå kan ofta härledas till ägaren. Billig att serva samt underhålla.
  9. Hur gick det fick du dit stos och termostathus?
  10. Hej ! Principen bygger på att du plockar bort kyllimpan, stoppar ner termostathuset skjuter på limpan och skruvar allt åter. Men operationen går att utföra utan att plocka bort limpan. På baksidan av termostathuset sitter två gjutklackar det är de som hindrar dig från att få tillbaka huset. Dessa kan man fila ner i nedre kanten och sedan går det att pilla dit huset. Lite pilljobb ja! Men det går har gjort det själv på ett par motorer. Hoppas du byter plast rörstosen som förbinder huset med limpan. Det är rörstosen som brukar spricka. Lycka till.
  11. Och när strömmen tar slut ute till havs när det blåst upp till storm och kraften slukas av ovädret, då ringer man bärgningskåren.😂
  12. Fast skissen du la upp är ju till en kad 32, och TS har ju en D3 i sin båt. Det finns inga likheter mellan en D3 och en kad 32, är som att jämföra med äpplen och päron. Jag tror du kommer få koppla in datorn i systemet för att finna orsaken, till elbortfallet. Kan var enkelt fel eller större bekymmer. Men som sagt el är def inte min grej, och moderna maskiner med datorbox och elektronisk styrning, vill jag inte ge råd om, håller mig till familjen flinta. Den dagen jag skaffar en sådan motor kommer jag ta hjälp från de som verkligen kan. Btw har du kollat säkringarna kan blivit oxid på dem under vintern.
  13. Ja du det är jag inte insatt i och anser då inte jag ska svara på det. Men teknik boxarna sköter nog hela fördelningen, är ju samma motor som sitter i volvo v70, eller satt vill säga. De heter D5 där. Vet att det varit krångel med elektroniken i dessa konstruktioner. @Mange249 har jobbat en del med dessa motorer, han har nog koll.
  14. D3 är en commonrail motor och styrs via datorbox, ej att förväxla med våra gamla flinta bastarder.
  15. Ska finnas en aluminium bricka nitad uppe i nacken på drevet, på baksidan, där ska stå utväxlingen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy