Jump to content
Wednesday 28 October 2020

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,573
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

kossor last won the day on October 8

kossor had the most liked content!

Community Reputation

614 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

9,939 profile views
  1. Jag är lugn finns ingen svart bränd olja i det drevet. Däremot gott om emulsion som skapas när dreven roterar mot varandra. Ser lika ut i mina vinkel växlar på traktorer och övriga maskiner.
  2. Kompressorn får inte plats inne bakom kylen så den är upphängd på sidan av kylskåpet, vid leverans är de skruvade bakpå kylen, men det är så grunt in mot skrovsidan så man blir tvungen, ta löst den och hänga upp på skruvar vid sidan av. Skenorna självdragande men det räcker inte, så vi har gjort låsklackar till lådorna.
  3. Jag kan garantera dig att så är fallet, jag har gjort detta själv tillsammans med en kompis som renoverat drev i 40 år, så det behöver ej ifrågasättas, såg lika ut i mina andra drev med som jag tidigare haft. Sen är nog bilden lite missvisande skulle jag tro, men oljan ska bli skitig och mörk. Ta du och titta i ett DPG drev som sitter i kad 300, den oljan är lika svart som diesel olja. Kan ju inte vara fel de tiotal drev jag bytt olja på iår.
  4. Nej den kröken tycker jag absolut du ska byta, hur kul är det att krypa ner dit igen om två år när den pissar in sjövatten. Gör det ordentligt nu när du ändå håller på. Nästa gång är mitt i semestern och då är det absolut inget roligt jobb, unna är som unna är som vi säger här, när du byter krök kolla då även över avgasröret, det brukar korrodera alldeles under bälgen, byt även bälgen när du ändå håller på. Glöm inte beställa packningen till kopparröret på knäet alltså dumping anslutningen. Knäet kommer omålat så grunda det noga, köp sedan pensel färg på färgaffären de blandar penta grön, pensla sedan på flera lager. Gör likaså på turbon finns ingen grund bara tunn sprayfärg på den rostar igenom på en sommar, grunda pensla sedan håller det. Och du turbon ser ut att gjort sina bästa dagar, vad jag kan se. Å fy fasen aquador, där behöver man ju skohorn för att komma till turbon, inget för en tungviktare direkt. Den får du dit ta bit för bit dela upp det på ett par dagar ta det lugnt metodiskt så går det bra, har du fått bort det får du dit det. Jäklas det så brukar jag gå och ta en kaffe eller en öl och fundera på polering, sedan på det igen, då brukar det rulla på. Hemma här brukar vi ha lördagsträff i garaget ( gubbträff ) dra några öl skruva lite lösa de problem som kvarstår rätt trevligt. Hälla olja i turbon ? Nja du får tryck dit direkt ganska grov ledning, sedan brukar jag låta den stå och gå på tomgång en halvtimme, innan jag rör den, sedan har du lite inkörningsperiod, innan du låter den spela ljuvmusik. Jag är väl övernitisk, men har bytt olja efter 10 timmars gångtid, på såväl traktor som båt. Viktigt att du alltid låter turbon varva ner på tomgång ett par minuter innan du stoppar motorn, då lever den lite längre. Ligger du i salt eller sött? // Peter
  5. Oljan ser så ut efter en säsong, därav skall man byta och inte slarva. Drevet är riktigt renoverat kan jag tillägga. Oljan blir skitig av att den slits mellan kuggarna, är ju bara 2,6 l i det och det förflyttar en båt på 3,5 ton på 10 sec upp ur vattnet när kompressorn slår till.
  6. Hallå grattis till en trevlig båt ! Berätta vad du har för motor du får gärna ladda upp lite bilder, men kanske i en egen tråd är väl bäst, kul kunna gå tillbaka till sina egna arbeten och det brukar bli en del man vill förbättra. Vore trevligt med en epoca tråd till eller också låter vi denna tråd bli en renoveringstråd för att inhämta kunskap ifrån, desto fler som frågar och åtgärdar desto trevligare, och alla har ju olika problem man vill lösa, och det bästa är väl tillsamans. Du kan läsa om min renovering i praktiskt båtägande kommer i tre nummer från december och framåt, så är planen iaf. Du måste nog ur med kylskåpet först, då kan du lossa spisen. Tänk på ta det försiktigt med kylen kompressorn är upphängd på sidan av skåpet, och drar du ut det för långt så går kopparledningarna av. Är lite meckigt men går, sen bort med spisen du kommer nu åt muttrarna på pulpiten underifrån, tror jag använde dubbla förlängare på spärrskaftet, är nog hylsa nr 15 om jag minns rätt. Sen har du mutter i ruffen och en i ankarboxen fram. Köket gjorde kompisen micke åt mig i teak och nya lådor i björkfaner blev skitbra, oljade teaken lättare hålla efter då. Ja de plastlådorna är inte snygga och väldigt veka likaså skenorna. Ligger du på öst eller västkust? Du får gärna höra av dig om du har frågor eller något problem. // Peter
  7. Du tänker rätt i båda fallen, men RF fri krök tycker jag verkar överarbetat, din motor lär ju vara 15 år iaf och det är säkert kröken med. Ska du ha båten 20 år till är det väl ok med RF, annars skulle jag gått på en originalare. Lycka till med demontering och återmontering, vad sitter det i för båt?
  8. Kör du stabilisator i bensinen, eller tar en dunk aspen och låter detta gå igenom förgasaren så är du rätt safe från krita.
  9. Då jag använt denna är när bulan / konan i kolven varit paj. Detta förutsätter att konan i slangen är hel. Konan i slangen tätar mot sin motsvarighet i botten på hålet i kolven. Om detta varit för hårt åtdraget kan bulan inne i kolven bli skadad. Du får då ett läckage hur du än drar. Om konan i slangänden är skadad så hjälper inte denna reservdel dig tyvärr. Kolla därför att slangänden är hel, är skadan där måste du byta slangen genom skölden fram till hydraulpumpen. Reservdelen från drevdelar är tänkt att reparera kolven då den av någon anledning gått sönder i botten. Detta blir då betydligt billigare än att byta ut kolven.
  10. Sluta nojja 😱 du har ju kört 30 distans, så många hålrum finns inte i motorn så den glykolen ej blandat sig 👍 😄
  11. Hoppas du blandade glykolen med vatten innan du slog i det i systemet?
  12. Ja det ska vara glykol där, kylvattnet cirkulerar i kylaren och kyler luften som går igenom så insugsluften blir kallare. Locket tätar mot kylenheten, vattnet kommer in från oljekylaren leds via slang upp till ingående på aftercoolern, tillbaka till värmeväxlaren kyler där av sötvattnet vidare ut i knäet vid turbon.
  13. Drevdelar.se har en adapter du skruvar i kolven, om konan blivit misshandlad eller förstörd. Hör med Ingemar jag har bytt någon sådan, och det har funkat. I det fallet så var botten i kolven defekt så konan i slangen tätade inte mot botten i kolven. Om du inte får det tätt då så lär du nog byta ut tryckslangen, mindre roligt jobb. Brukar vara trångt så in i h ......... e.
  14. kossor

    Ny båt

    Finns ju styrpulpetare med inombordare med, då får du garanterat motorn kvar. Skämt och sido, men yamman är väl den bättre, sedan sukan och i min värld på tredje plats murclan. Har själv köpt en styrp iår, med mercury och jag har alltid sedan archimedes försvann haft yamaha. Och de är verkligen i en klass för sig själva. Japanska motorer går i regel i en egen fil, med lång hållbarhet och lite mickel. @Mange249 är riktigt uppdaterad på de utombordare du funderar över, hoppas han kan ge dig lite vägledning. Grattis till ditt val vad gäller båt iaf då, en fin båt med god kvalitet.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy