Jump to content
Monday 02 August 2021

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,749
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    23

kossor last won the day on March 20

kossor had the most liked content!

Community Reputation

742 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

11,984 profile views
  1. Sitter på babordssida strax nedanför oljefiltret ner mot tråget följ slangen från förfiltret pumpen sitter istucken i sidan med två skruv. Är den svår att få bort eller svårt skjuta in den nya, vrid då motorn ett halvt varv. Pumpen drivs av kammaxeln. Du är säker på att du inte har vatten i dieseln?
  2. Matarpumpen? Luft i bränslesystemet luftat ordentligt? Fritt in och utlopp retur samt matarledning?
  3. Nej tror inte det. Archimedes penta hade en mörkgrå/silver metallic, de blev sedermera Volvo Penta med blå kåpa har för mig de gjorde någon jubileum motor men den var blå med andra dekaler.
  4. Jo men ett komprov visar ju direkt om felet sitter i en cylle.
  5. Hej tråkigt. Har du kollat om trycket är högt i tråget. Om du misstänker läckage från kolvar så om du startar motorn och lyfter upp oljestickan ska det stå som en kvast ur röret. Lika så om du öppnar oljepåfyll ingen på ventilkåpan. Gör det så har du tryck förlust i cyllarna. En grej som en del missar är det lilla oljerör som kommer i bakkant av toppen och som ska smörja ventilbryggan hamnar det snett ner mot blocket så blir det väldigt mycket olja som kommer trycka ur motorn via vevhusventilationen. Ett hugg skott kanske men ett litet tips. Tråkigt om du måste lyfta igen. Inte kul alls. Komprov kan du göra omgående då får du svar.
  6. kossor

    Kad42 290dp

    Ja det stämmer med fettet som du resonerar. Smörjnippel drev utvändigt nr 8 i sprängskissen. Volvo Penta Sprängskiss Mellanhus - MarinePartsEurope.com
  7. Du ska absolut kontakta säljaren detta har inte inträffat sen du köpte båten. Detta måste säljaren vetat om. Jag anser det på gränsen till bedrägeri om man säljer en sådan båt behäftad med detta felet.
  8. Den fjärde med o-ring har det för att det går en oljekanal genom för smörjningen av drevet.
  9. Är någonstans som flödet minskar och stryps ett skitfel då du kommer på det.
  10. Om vi utesluter topplockspackning med cirkulationsrubbning som följd. Så har du med största sannolikhet luft insläpp på sjövatten sidan. Termostat tror jag inte på. Har du kollat knäet så du har fritt flöde där? Kolla så hålen inne i knäet inte är täta av rost.
  11. Bra jobbat 👍 Och nu har du inga läckande gummilister heller.
  12. kossor

    Kad42 290dp

    Du har ju en nippel mitt på drevet, sen en vid styrarmen inne i motorrummet, sen verkar du ju ha en tredje som smörjer lagret i sprängkåpan. Är du säker på att du har en nippel till sprängkåpan? Eller är det den till styrarmen? på styrbords sida mitt på drevet har du en nippel smörjer axeln som drevet hänger i. Jo jag har två sprutor, de kostar ju inte mycket och håller lääänge.
  13. kossor

    Kad42 290dp

    I kullagret oljebaserat lithium fett. Styraxel och smörjnippel på drevet ligger i vatten och är glidlagrade de ska ha marinfett. Huruvida mycket du ska pumpa in i strut lagret blir nog något du får ta ansvar för själv, när jag hade 171an så smorde jag runt tio slag med sprutan två gånger om året vår samt höst. Fettets uppgift där är i första hand hålla fukten borta från lagren. Köp ingen dyr fettspruta för de lilla du ska fetta duger Biltemas alldeles perfekt.
  14. De vingarna sitter inte så hårt original därför lätt bryta av dem om någon vrider oförsiktigt på locket. De är nog inte där felet sitter. knäet inuti kolla så hålen är öppna. Nästa steg om sjövattenkylningen är korrekt är ju interna sidan, topplockspackning tex. Eller om någon impeller har lyckats nästla sig in någon gång och rester från den stoppar flödet. Synd man inte är på plats svårt rådgöra via dator som du kanske förstår, blir många förslag p.ga att man inte kan undersöka irl. Hur länge har du haft båten och hur länge har du haft detta problem?
  15. kossor

    Kad42 290dp

    Bytte dem förra året så nu är det gjort, de gamla var tjugo år så det blir nästa ägares problem, om det finns dieselmotorer då vill säga.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy