-
Content Count
2,888 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
31
kossor last won the day on March 26
kossor had the most liked content!
Community Reputation
883 ExpertAbout kossor
-
Rank
Hedersmedlem
Profile Information
-
Location
Dalarna
Recent Profile Visitors
14,871 profile views
-
Nej lägger det plant på golvet, använder imprenex rollar ut medlet. Fördelen är att du kan rolla på ordentligt över alla sömmar och på så vis få det tätare.
-
Ta löst kapellet, köp en liten roller av skumgummi. Fyll tråget rolla ut impregneringen jämnt så tyget får suga i sig, häng upp låt torka. Du har nu ett tätt kapell. Undvik spraya yr bara runt och du får en ojämn påföring.
-
Du har ingen kylare för något returbränsle, kylning av returbränsle sker inne i dieselpumpen, med cirkulerande diesel.
-
Sjövatten pumpen, kolla slangklämmorna där. Vattnet rinner ner på kanten till tråget följer sedan till aktern och droppar ner där. Lägg dig vid motorn lys med lampa leta droppar. Läckan är sällan där det droppar.
-
Hur mycket kompression det är kvar eller finns, sviktande komp lika med slut motor. Man brukar räkna med runt 40 timmar körtid / år i snitt. 17 år x 40 = 680 timmar. Men jag håller med ovanstående inlägg undvik motorn de är en del krångel med dessa. Har för mig mercruiser lagt ner tillverkningen nu. Försök hitta något med penta installation, tyvärr är jag allergisk mot mercruiser, så därför kanske du inte ska lyssna på mitt råd angående installation.
-
Nej inte såld står i verkstaden nu för polering vaxning. Har packat om drevet i år, sedan lite översyn som vanligt. Men intresset börjar avta. I år infinner sig inte gnistan tyvärr, tänkte ett tag skita i att lägga i. Hade kund på båten men jag fipplade och funderade så kunden köpte en lika fast blå. Så nu är hon kvar en säsong till, vi får se.....
-
Jo det är trångt så in i h....... jag köpte ett verktyg till detta. Men i de flesta fall kör jag in en polygrip klämmer ihop mellan lamellerna tar en kofot och bryter försiktigt mot motorn, impellern kryper då ut. Bara lägga sig på mage och använda vissa ord det brukar gå rätt bra. När den nya ska dit sätter jag en stripe runt lamellerna och pressar ihop dem, sedan dränker jag den med glycerol samtidigt jag trycker in den tar jag strippan med mig. Du behöver inte bry dig om hur lamellerna glider in de vänder sig automatiskt med klacken i pumpen. Men försök vände dem rätt när du drar åt strippan. Köp även en original impeller, de är mycket mjukare och blir då per automatik lättare att föra in. // Lycka till
-
Om det är original monterat med den grå pumpen så blir det nog svårt få tag på original cylinder. Du kan ringa till GECEA i gbg, han har jobbat och uppdaterat pumparna till nimbus system. Tel +46 31 779 29 10. Problemet är att det är en annan dimension på slangarna mellan de olika trimplanen kolvarna, Han löste så jag fick tag på adaptrar till den röda pumpen så det funkar.
-
Bra jobbat damen börjar resa sig ! Sjösättning i veckan ?
-
Går ju hyra ett elverk. Brukar funka bra i avsaknad av el i kabel.
-
Tänk så här istället vad kostar ett ventil ras på grund av ev kamremsbrott? Då är 800 mer för en original billigt. Sen är det upp till var och en, med detta säger jag inte att den billigaste är sämre. Men att spara in på det ena brukar kosta mer på det andra. Bara en tanke.
-
Håll koll på cirkulationspump, ventilspel, att den får kylning, dieselpumpar kan börja läcka och det är lika på alla maskiner som har diesel pump, då byter man tätningar i den. Sedvanligt underhåll, olja kylarvätska bränslefilter. En bra motor som typ är nyligen inkörd med de timmarna. Cirkulationspumpen slits hårt av kompressorn, den är ofta glapp bara byta då. Klä av remmarna ta tag i remskivan den ska vara stum. För övrigt är det inte mycket du behöver göra vevrörelsen är fortfarande som ny efter 1000 h. Håll koll på sjövattenpumpen den kan börja läcka i axeln ingående, enkelt byta tätningar och axel själv. Åk och ha kul. Bra val att ej tänka D6, den kan vålla dig ohemult dyra reparationer.
-
Går utmärkt byta från penta till annat märke, pentas är onödigt dyr och inte dubbelt så bra. Agrol tillverkar glykol till volvo lastvagnar duger den där så duger den nog till pentas motorer med. Finns på de flesta granngården och swecon samt lantm maskin butiker. Heter agrol extrem ska ej blandas med vatten utan är färdigblandad, framtagen för volvos tunga maskinpark leder värme bättre 5 års bytesintervall. Egenskaper Kylarvätska Extrem är helt utan cancerogena, mutagena eller reproduktionsstörande ämnen för användarens bästa. Produkten är framtagen för moderna kylsystem i komprimerade motorer och kan ersätta Kylarvätska Super och Kylarvätska OAT, vilket gör den passande i en varierad maskinpark. Kylarvätska Extrem klarar 5-6 års bytesintervaller, har en stabil lösning av silikater och fosfater för förbättrat korrosionsskydd och kavitationsskydd. Produkten ger även väldigt bra värmeöverföring, tar hand om fluxmedel och motverkar utfällningar.
-
Håller med dig till fullo. 👍
-
Förstår precis 👍 som jag skrev tidigare myntet har två sidor och det ena utesluter inte det andra. Men att skriva att drev är skit och axel is da shit utan problem blir lite väl färgat. Allt utgår från vilken båttyp du vill ha och hur du vill färdas, och hitta det som passar just individen. I mitt fall passar inte axel och jag väljer då drev, den dagen jag köper segelbåt blir det en med axel där man tuffar på i sakta gemak