Jump to content
Sunday 17 January 2021

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,631
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    21

kossor last won the day on October 8 2020

kossor had the most liked content!

Community Reputation

659 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Hedersmedlem

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

10,521 profile views
  1. Jodå det är lätt att tala för egen vara. För många år sedan skulle en fyrhjuling köpas in, valet stod då till ett annat märke än det som slutligen inhandlades. Den var mycket snyggare pråligare häftigare än det inhandlade märket. Valet slutade sig sedan på att det inhandlade märket hade 5 års garanti på drivlina samt 5 års garanti på elektroniken men den var inte lika häftig. Sedan gick ett år och någon annan i Sveriges avlånga land ansåg att hen behövde maskinen bättre än mig, sedan att den var gratis bara komma hämta gjorde nog den nye ägaren lycklig.😇
  2. Och jag köpte en styrpulpare, för ett tag sedan med en murkla på, den går bra, MEN märks att det inte är en yamaha 🙃 Ringde servicekillen som servar utombordare, tycker murklan är så seg att få igång och spottar och fräser. Min gamla yamma gick ju ett halvt varv på starten sen fräste den bara på. Svaret från servicekillen löd enl följande, aaa men nu har du inte köpt en yamaha...........
  3. Yamaha F350 | Jensen & Englund Marine AB Yamaha F350 COM_PRODUCTS_PRICE 396 900:- 2 341:-/mån Finansiering 180 månader, 20 % handpenning, och 3,95 % ränta. COM_FINANCE_LOAN_PERIOD COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MONTHS COM_FINANCE_MAKE_CALCULATION Den unika V8-lösningen för större båtar Yamahas 5,3-liters F350, som utvecklats utifrån de hårda kraven på stora havsgående båtar, är en mäktig teknisk pionjär. 4-takts V8:an är utombordaren med världens största slagvolym, med en kombination av enastående effektresurser och förfinade prestanda som krävs av dagens sofistikerade skrovkonstruktioner. Yamahas EFI (elektroniska bränsleinsprutning) ger smidiga prestanda och bästa bränsleeffektivitet över hela effektregistret - och trots storleken och kraften har Yamahas viktbesparande teknik gjort F350 överraskande lätt och kompakt. Med PrimeStart™-systemet är den lika lättstartad som en bil, och digital "drive-by-wire"-teknik ger dig exakt kontroll. Detaljer V8-kraft med EFI (elektronisk bränsleinsprutning) Exakt digitalt elektroniskt gas-/växlingsreglage Alternativ med enkelmanövrerat start- och stoppreglage Digitala nätverksinstrument (separata eller premium med färgskärm) Motorsynkronisering (dubbel-/trippelinstallationer) växeldämpningssystem (SDS) ger mjukare växlingar Variabelt trollingvarvtal Tiltbegränsande system som standard Yamahas startspärrsystem (Y-COP) som tillval Laddningssystem med dubbla batterier som tillval Högeffektsgenerator Anti-knacksensor Strax under 500 lappen skrev jag sedan tillkommer väl montering av densamme.
  4. En D6a komplett ligger på runt 650 sek plus montering. Eventuell rabatt ej inräknad. De motorer du refererar till tittar jag inte på, industriavfall, som en medlem skrev här för många år sedan, och ivrigt vidhöll, håller med denne till fullo.
  5. Den jämförelsen är inte kompatibel med varandra. Den ena motorn är en bilmotor som i grunden är skapt för slutet kylsystem, den andra motorn är skapt för att vara sjövattenkyld med helt andra legeringar än bilmotorn. Sjövattenkylda motorer är ju ofta us 8 åttor. Ser vi till de svenska inombordarna så är de nästan uteslutande sötvattenkylda.
  6. En ny utombordare på 250 hk kostar nog strax under en halv miljon, det är inget man byter ut för det känns gammalt. Rätt skött så stoppar nog en utombordare 25-30 år beroende på körtid och underhåll. En inombordare kostar runt 700 sek, ej heller inget man byter ut för det känns gammalt, det kan man göra med en 5 hästare som hänger på någon segelbåt t.ex. Min båt har legat på västkusten i 20 år, finns inga fel på gjutningar eller axlar. Rätt skött klarar sig grejerna länge idag, frågan är om det finns bensin att köpa om 20 år till en 350 hästare, det är nog snarare det jag skulle oroa mig för. Sedan har du tekniken runt och den blir knepig finna vartefter tiden går, motorn i sin konstruktion är inget vara orolig för. Min gamla 70 hk yamaha från 78 går som tåget än, säger ju en del. Och motorerna är ju inte skapta för endast västkustbruk, vill minnas att vattnet är betydligt saltare på Floridas kust än på västkust i sverige. Och finns betydligt äldre motorer i florida än tio år.
  7. Hur många bilar finns kvar efter femtio år? 1969 är rätt länge sedan eller.... Hur var kvaliteten och slutfinish på den tiden. Var nog inte tänkt en båt skulle hålla för evigt. Vi lär oss och förbättrar, idag har vi slimmat och det lär visa sig hur det blev om sisådär 40 år.
  8. De båtarna är oftast folierade som ser som nya ut och inte får den gråaktiga ytan.
  9. Om du drar Rf i alu så kommer du få galvaniska strömmar, på sikt bildas vit oxid mellan bult och gods. Ska man ha Rf i struten så bör man fästa rostfria gängor i alu godset. Det finns en anledning att VP ej har använt Rf bult på en del ställen. De som skruvat äldre mercruiser drev vet att de var ihopdragna med Rf bult, och det kan bli ett helvete att få loss dessa bultar då oxiden fällt ut. Nu är det ju inte säkert detta drabbar dig, utan dra dit Rf bult och kolla om tio år hur det ser ut.
  10. Det är så jag lärt mig en gång i tiden, men jag kan ju lärt mig fel och då får man lära om. Aluminium är en oädel metall likaså järn, Rf har jag för mig räknas till ädel metall. Ädel metall tillsammans med oädel metall brukar inte vara en bra kombo. Men den kunskapen kan ju vara fel den med. Är ingen kemist och ingen expert. Har bara gjort vad jag blivit lärd.
  11. Få se nu 87:- x 6 = 522 kronor fördelat på runt tio år 52 kronor / år i kostnad. Varför ta ett sämre alternativ och tjäna några kronor och sedan blir något jättefel. Ja de ska vara galvade och galvningen är rätt bra på de original bultar du köper på penta, vanliga mjukgalvade lär inte stoppa länge. Rf och aluminium trivs inte så bra ihop, och du har rätt mycket galvaniska strömmar runt skölden, därav galv. Bultarna ska sedan momentdras med momentnyckel efter utbytet, sedan låsas fast med de rostfria blecken.
  12. Det enda jag kan förstå är att du måste gjort något fel vid monteringen av stödlagret. Lager brukar låsas fast med en cg säkring, nu kan jag inte mercruiser så jag är nog fel person att svara. Men ett löst lager som knackas fast och sedan inte har ett låsbleck tycker jag låter konstigt. På VP dreven knackas lagret in och låses sedan fast med en fjädrande ring, annars släpper lagret precis som du beskriver. Sedan är frågan om tolken (verktyget) linjerat rätt mot drev resp motor. Men som sagt US drev kan jag tyvärr inte.
  13. Var bor du? Innehar samtliga verktyg för detta. Spridaren ser helt normal ut likaså hylsan. Väldigt sällan man behöver byta dem, kan hända ibland om motorn gått het under längre tid. Lägg pengarna på att provtrycka spridaren istället. Den är oftast i behov av ny spets samt inställning av tryck och spridningsbild.
  14. Ja du har helt rätt varje angöring ger hög puls och gott om fendrar, men så länge Kjell orkar plasta så löser han det mesta. När vi hade ockelbon skulle dottern och jag lägga till vid en brygga, det jag ej noterade var att de hade svetsat kragar ovanpå rören som höll bryggan. Detta för att kunna slå ner dem i botten med slägga. Då vi sakteliga gled upp mot bryggan längsgående började det se ut som det börjat snöa. Det yrde vita flingor. Dottern började då gasta i full kör att vi går mot vi går mot, jag kollade å de var tre dec kvar till bryggkanten. Då kom en harang j....la g.... u...j..ä...l . hör du inte vad jag säger vrålar hon. La till båten och dottern hoppade på bryggan klev ur och såg en lång tre meter reva utefter skrovsidan, som dessa kragar gjort. Den dagen var sur kan jag säga, på kvällen ringde Kjelle och jag berättade båten är förströrd. Som vanligt Kjells svar ta det lugnt allt går att laga, ta upp henne i morgon så ska vi se. Kjelle inspekterade och hmmade lite jaja blir att spackla. Tre dagar senare fanns inte tillstymmelse till reva. Men sådana fadäser höjer blodtrycket, så du har helt rätt i att man försöker tänka sig för.🙃 Man kan ju också vara i Felvik om man inte är i Rättvik 😉
  15. Hahaha ja tänk, har fått några telefonsamtal, och en del kred i bekantskapskretsen, roligt när några är intresserade av vad man gjort. Fick även kred från självaste Nimbus, mycket arbete har ju lagts ner på båten. Och det är ju trevligt med några som vill läsa det. Läs nu om lille Kjells vedermödor, alla suckar som Kjell gjort under jobbet, när jag varit för petig ingår dock ej i reportaget, och tur är väl det....🙈😂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy