Jump to content
Friday 13 December 2019

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,142
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

kossor last won the day on September 18

kossor had the most liked content!

Community Reputation

446 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

6,643 profile views
  1. Hej på er allihop ! 🙂 Problemet med moderna motorer lär ju inte vara utslitna cyllar och lager. Dagens oljor och filter samt den rena miljö marinmotorer lever i knäcker inte dessa material i första taget. Då är jag mer oroad över elektroniken den är den stora orsaken till att motorer i framtiden fasas ut långt innan de har slitits ner mekaniskt. I detta fall är det lika över hela linjen från lastbilar till bilar till båtmotorer, tekniken fasas ut blir gammal och går ej att ersätta motorn blir då värdelös, eller så finns teknik att tillgå men den blir så dyr då en pump rasar eller någon spridare ger upp, så det lönar sig helt enkelt inte. Har en kompis som dagtid skruvar endast moderna bilar, en sak vi är överrens om är att det ej kommer finnas gamla bilar i framtiden elektroniken knäcker dem eller att det är för dyrt att ersätta det trasiga. Dagens material / legeringar håller hög kvalitet man vet hur man tillverkar. Hur ofta är det fel på dagens bilmotorer? De bara går och går sällan mekaniska fel men ofta elektroniska problem. Sen att penta har köpt in dessa motorer och marinkonverterat dem är ju lite synd då kvaliteten anser jag är diskutabel vad avser service vänligheten / rep möjlighet, fasta foder var något man höll på med på 50-60 talet. De flesta moderna motorer jag kommit i kontakt med har blöta utbytbara foder. Nåväl inom en snar framtid åker vi på el eller har mast med elmotor om vi får tro de som siar om framtiden, så om en sådan motor håller 3000 eller 8000 timmar lär nog för en fritidsbåtägare vara ointressant, enligt Mp så ska ju diesel ej få säljas efter 2030.
  2. Tack för era synpunkter allihop ! Blir att dra ur kabeln ladda några dygn en gång i månaden, är ju bara stoppa i en kontakt rätt enkelt. Förstår detta med flytläge ja jo antagligen går det ställa ner, men de blir att kolla det till våren då det är behagligare ute. Pluggar in någon gång under vintern istället. 👍 Och Herr Ohm ursäkta jag flikade in under din rubrik, med laddfrågan.😉
  3. Fråga till dig du som är kunnig i el. Har en batteriladdare i båten en sådan dylik, batterierna drar ur vintertid då larmet förbrukar ström. Har nu kört i landströmmen och laddaren fyllt upp batteribanken. Den ställer sig då i flytläge vid fulladdade batterier, törs man ha den inkopplad under vintern? Den går ju igång då effekten sjunker i batterierna, och somnar då de är fulla. Vad anser du? Ursäkta jag kapar din tråd // Peter
  4. Ja jo men iof har ju motorn gått 700 timmar sedan förra rembytet och det blir ju 1 krona per timme i driftskostnad och det kan man ju säga att det känns rätt moderat, när de nya kostar 700 :- . Är ju mycket annat som är svindyrt en natt i gästhamn är ju halva kostnaden för de nya remmarna 👍😀
  5. Nä rätt angående lagren, de ska ej rassla gör de det bara byt, remmar finner du nog där. Vet inte, inte tänkt om muttrarna går trögt / tungt på min, är det spännrullarnas muttrar du menar eller gen / serv ? Gen / serv skruvar jag med fingrarna i regel. Gör riktigt rent sen fett, då går det fint. Kom ihåg det ska vara marint. Ok impellerbyte, mmm i fjol köpte jag en icke original, för det är ju lika bra som original. Men i detta fallet var det inte det grova sprickor runt vingarna, bara en tidsfråga innan de släppt och lagt sig i systemet. I år blev de original vp och ska bli kul se hur den ser ut i vår, när den tas isär. Vet inte hur du rostskyddar din drivknut. Själv gör jag så att jag använder linolja, penslar på den på knuten torkar överflöd med papper, låter torka, blir som en torr hinna över knuten, blir inte kladdig. Har här funkat kanon, fettade förr in knuten men var då i regel omöjlig eller tärde på humöret då den skulle skjutas på fett = hal och kladdig.
  6. Vad är ditt problem? Tycker det verkar som du fått isär allt. De jäkla spännskruvarna till generator och servo är en skitkonstruktion. Gör rent gängorna ordentligt och fetta in allt ordentligt med marinfett så funkar det nästa gång du ska spänna.😎 Passa även på att se över lagren i spännrullarna de kostar inte mycket,😉 skit när de går sönder en solig lördags förmiddag
  7. Ber om ursäkt mannen missade det. Om jag ändå hade skiten isär skulle jag bytt de fodren helt ärligt. Ingemar på drevdelar säljer väl dessa produkter, ring och prata med honom så får du uptodate info. Bättre ställa frågan till en som jobbar och säljer grejerna. Men kan aldrig tänka mig att de skulle vara en sämre produkt. Det intressanta i din bild är hur det kunnat bli att se så ut. Vi pratar diesel och oljan är fet och motverkar korrision, bensin är en annan sak. Nåväl byt dem när du ändå har maskinen ur, så tråkigt att plocka isär igen, har ju själv plockat ur några gånger nu och rivit och börjat om.
  8. Nej min fråga var inget svar på din fråga jag vet. Men 1000 timmar motsvarar i princip inkörningstid för en sådan motor, och om loppen ser fina ut, och inget hänt med motorn, så finnes ingen anledning att slita ur fodren. Det anser jag vara pengaförstöring, om du ändå vill riva ner detta för att det känns bättre så är nog dessa foder du ställer frågor om att anse hålla kvalitet. Men är dina foder graphit gråa i loppen och inte blanka och man kan se honingarna vandra ner i loppen så skulle jag aldrig tänka tanken. Varför byta ut något som är helt den frågan ställer jag mig, så ursäkta att jag ställde frågan angående timmar.
  9. Hur många timmar på maskinen?
  10. Detta är inte ett stort problem. Prova böja tillbaks den, om det nu skulle vara så att den brister finns lösa skäddor att köpa. Kan du inte svetsa själv så åk till en smedja som kan. Slipa bort den gamla och svetsa dit den nya detta går alldeles utmärkt. Gjorde så med mitt drev då halva skäddan saknades. Drevdelar.se säljer lösa skäddor kostar runt 350 :- plus frakt. Sedan är det att uppsöka någon kunnig i alusvetsning. Drevet blir ej förstört, det som kan hända / ske är att du får hålla koll så tätningarna i underdelen håller ihop. Men rätt utfört går detta även undvika. Kan rekommendera en provtryckning efter avslutat svetsningsarbete.
  11. Nu kan jag inte hålla mig längre, En Td 50 har def inte suttit i en skördetröska, Volvos största tröska i början på 70 talet hette BM 900 och var bestyckad med en 4 cyl motor. Däremot så kom en traktor på 60 talet som hette Bm 800 i den satt en D50 dvs utan turbo. Senare modeller av 800an hette 810 2wd och 814 4wd dessa fick den motor du har en Td 50. Motorn satt också i skogsmaskinen Bm 868 samt lastmaskin 840 även kallad parka. Motorn ska ha en 15/40 exempelvis megatruck eller annat fabrikat. Td 50 fanns också som en lastbilsverision. Motorn vidareutvecklades sedan till att heta Td 60-61-63 motorer vi känner till idag. Att Tugges cat ska ha rak 30 olja beror på återföringen av vevhusventilation genom turbo / aftercoolersystemet. Man är helt enkelt orolig för att polymerarna ska kladda på turbovingar och sätta ner effekten. Man bygger inte en sådan återföring, detta är nog cat helt ensamma om.
  12. Vet du jag orkar inte sitta och tjafsa med tramspellar, har annat för mig. Det är bra att du är så kunnig då kan du ge råd till dem som behöver hjälp i fortsättningen, så kan jag hjälpa dem som vill ha hjälpen. Märker du inte själv hur dumt ditt inlägg är. Och för den delen jag behöver inte skriva något alls här på Mg.
  13. Står det inte KG där så vet då inte jag hur du läser!!!
  14. Hör nu min bästa Herr Kane jag har inte skrivit någonstans att åtdragningsmomentet ska vara i KG det ska vara i Nm men i manualen står kg läs för bövelen det ska vara Nm och är felskrivet i manualen. Och för övrigt har du en annan uppfattning än vad som står i denna service bok får detta stå för dig. CCF20191003.pdf
  15. Se till du får rätt remmar nu bara. Ett tips ska du ha båten kvar ? Bygg då om motorn till plattremsdrift, kostar någon krona men allt funkar bättre och allt blir lättare underhålla. Sen när du har remskivan fri från remmen, ta tag i den och rucka på den alltså remskivan till cirk pumpen, den ska ej glappa gör den det så börjar det bli dags att byta pumpen. Den gamla pumpen stoppar inte för kompressorns ryck blev ombyggd till 42 B. Halsen på pumpen slits på utsidan lagret börjar glappa axeln till pumphjulet går snett och tätningarna ger upp.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy