Jump to content
Thursday 22 August 2019

kossor

Medlemmar
  • Content Count

    2,035
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

kossor last won the day on July 15

kossor had the most liked content!

Community Reputation

424 Expert

3 Followers

About kossor

  • Rank
    Amiral

Profile Information

  • Location
    Dalarna

Recent Profile Visitors

5,829 profile views
  1. Har du kollat med bil och båtvärmedoktorn i Stockholm? http://www.varmedoktorn.com/ Välkommen till forumet btw // Peter
  2. Mycket bra och sakligt inlägg av dig. Jag instämmer till fullo i det du skriver i båda inläggen.
  3. Kolla med Ingemar på Drevdelar han har det mesta vad gäller detta.
  4. Lägger in receptet på kokning av kylsystem så finns den här sedan.
  5. Håll tillgodo allihop som vill koka.
  6. Undrar var Greta Thunberg tömmer toa hinken under seglatsen? Inte i havet får vi hoppas då är det ju miljö förstörande handling.
  7. Hej ! Några tankar från mig, har du kollat värmeväxlaren? I gaveln under locket vid de två utgående slangarna sitter tre plåtar. Om någon rengjort servat denna så om man vrider locket så kan plåtarna släppa i lödningen, resultatet blir då att vattnet ej särskils och du får en sämre kylning. Likaså sitter det gummitätningar på plåtarna mot locket är det otäta obefintliga så blir det ingen indelning av vatten cirkulationen. Luftfickor kan bildas speciellt om du har vv beredare och värmepannesystem anslutet till den befintliga motorn. Kolla lufta systemet fyll efter med glykol. Kontrollera så ingen slang vikt sig från oljekylare till aftercooler samt på returen i vv växlaren och från gaveln till knäet det gäller du har fritt utlopp där. Har du kontrollerat att du har fritt flöde till sjövatten pumpen ? Trycker den vattnet vidare ? På sugslangen mot aktern har du antagligen en oljekylare till servon är det fritt inlopp genom den. Vad har du för avgasbälg kan du ha fått fel, finns bälg med inbyggd gummiklaff och bälg utan klaff har ditt drev gummiläpp vid avgasutsläppet gummiklaff ska du ej ha klaff i avgasbälgen händer att de stoppar flödet läppen hänger sig resultatet blir då att utgående vattens flöde minskar. Har aftercoolern blivit rengjord, den ska enligt manual rengöras på runt 400 timmar. På sötvattensidan kanske din cirkulationspump börjar tacka för kaffet, jag plockade ner min i år och pumpvingarna var ganska ankomna av korrision vilket leder till sämre cirkulation. Har du normalt tryck i expansionskärlet eller är det omult högt tryck i detta ? Läcker det glykol runt någon spridarhylsa? Högt tryck i expansionskärl kan vara läckande spridarhylsa eller toppackning. Bara lite kontrollpunkter från mig hoppas du finner nålen i höstacken, i regel är det något skitfel, men till slut vet man ju inte var man ska börja. Lycka till // Peter
  8. Detta är ingen Ockelbo DC 21 så är det och det är heller inget från klassiska Ockelbo. Men i slutet av produktionen 84-86 ägdes tillverkningen av ett riskkapitalbolag, och då köptes ett antal modeller in från bla Polen, som man döpte till Ockelbo. Sett några märkliga konstruktioner på blocket under åren. Finns någon 30 fotare tror de hette lasall eller något sådant som döptes till Ockelbo. Detta kan ju vara någon hybrid som köptes in i slutet av eran. Men en klassisk Ockelbo är det inte.
  9. kossor

    Ms / Gustaf Wasa

    Men vi har ju ss Engelbrekt med som går i trafik Sveriges första propellerdrivna ångfartyg från runt 1860 hon har ju ångmaskinerna kvar. Tror jag lagt upp en tråd om henne tidigare.
  10. kossor

    Ms / Gustaf Wasa

    Ja maten och miljön är oslagbar samt bra service. Dottern har jobbat hela sommaren på fartyget, och serverat. Märkligt man ser henne varje dag lägga till och varje dag på vintern när man åker över bron. Men har bara åkt två gånger under livet. När man kommer till andra delar av Sverige hoppar man på en båt direkt och åker. Man bor helt enkelt för nära sina pärlor för att inte se dem. Å andra sidan har jag ju bara varit på två hockey matcher med så ja profet blir man aldrig i sin egen bygd.
  11. Ok kul tack ! Jo då du är välkommen höra av dig och bolla frågor. Skicka mig ett pm så kan vi byta telnr. Vad har du köpt för modell och vad har du för drivlina diesel bensin?
  12. kossor

    Ms / Gustaf Wasa

    Eftersom det ej går att lägga upp fler bilder i tidigare inlägg fortsätter vi här. De båda Tamd 100 motorerna hon är bestyckad med från 1987 har snurrat 21500 timmar utan några problem, spridare och dieselpump har under tiden fått sig en genomgång. 1958 rev man ur pannan och de två ångmaskinerna. Noterbart är att hon ligger still från september till maj, och gör cirka 800 timmar per säsong från maj till augusti. De båda pentorna går klockrent, men börjar bli dags lyfta topparna och göra en mera djupgående inspektion.
  13. Ikväll åkte vi med ms Gustaf Wasa, ett ångfartyg från 1800 talets sista del, och som trafikerat Leksand Mora i hundra år. Sist jag åkte med denna båt var jag väl i tio års åldern. Dottern har jobbat på fartyget hela sommaren och tyckte frun och jag skulle göra en tur och äta på deras räkfrossa. Kan säga att denna kväll var underbart magisk, lägger upp lite bilder från kvällen. Hoppas ni gillar dessa. Tällbergs byar Leksandsbron i nattljus Efter god mat och trevlig åktur blev det rundtur i maskinrummet. Motor och elverk har snurrat 7800 timmar utan något mankemang.
  14. Vad kul du tyckte den var fin, det glädjer mig när man får bra vitsord. Är ju ett betyg att man lyckats då. 😊
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy