Jump to content
Friday 05 June 2020

Fredric_sthlm

Medlemmar
  • Content Count

    698
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

2 Followers

About Fredric_sthlm

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    MMSI 912651361
  • Facebook
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:2632726/mmsi:912651361/imo:0/vessel:EXCALIBUR

Profile Information

  • Location
    Lidingö
  • Interests
    Båt Sunseeker San Remo 35
    Vattenskoter Sea-Doo RXP 215
    Bil Porsche Panamera GTS
    Vild Snowboardåkare och Skidåkare

Mina båtar

  • Båtens namn
    Excalibur
  • Bild

Recent Profile Visitors

1,005 profile views
  1. Fredric_sthlm

    Kad44

    Sid 30 https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Innlop_Eksos_og_kjolesystem.pdf
  2. Jag valde Quick Balder 900 till min båt. Anledningen var primärt flexibiliteten i monteringen som i utrymmet i motorrummet var trångt. Haft det i tre år och inga issues över huvudtaget kring trassel eller avbrott. Massor av valmöjligheter kring fasta knappar, trådade och trådlösa fjärrkontroller. Monterade allt själv med mina kontorsfingrar men brorsan kollade elen med sin behörighet.
  3. Haha instämmer Mackey, på min förra båt hade jag två motorbyten (smallblocks där den ena var risig när jag köpte båten, köpte en genomgången av Värmdö Motorteknik på 200h för 75K som rasade två år senare då tändningen brände en kanal mellan cylindrarna (otur sa Värmdö..), samt ett drevras. Tänkte att "nä fan - nu skiter jag i att ha båt" - men så dök 2014 den där drömbåten upp, min Sunseeker från 1994 med dubbla KAD42:or. Har kostat MASSOR av deg under dessa 6 år. Bägge maskinerna totalrenoverade för 190000 kr. en drevrenovering för 15000 kr, ny rattpump 6000 kr, sedan ny klädsel, nya proppar, ny gps etc etc etc. Säkert för 80000 kr. Närmare 300K i utgifter så ja - vad håller man på med? 😂 Kommer ändå fortsätta med detta, får inte ut giftet ur blodet som den gamla sjörövare man är... Därför kul att läsa trådar om när blivande båtägare belyser sin oro över förbrukning per Nm vilket är nada i sammanhanget 😂
  4. Rejäla båtar! Var inne på en sådan jag med efter min 2655:a Som sagts så kan typ allt renoveras på en sådan gammal dam. Men stora saker förutom elektronik, hydraulik och funktion är väl - leakdowntester på maskinerna - säkerställa temp vid belastning - Kontrollera Turbos funktion - Oljeläckage - Kolla proppars/ Axlars skick samt tätningar - att båten inte har åtminstone större läckage
  5. Det blev strax under 4 kvm vill jag minnas. Landade på kring 12K
  6. Jag har lagt Isiteak i min Sunseeker. Det är ett skapligt lätt arbete även för en lekman som jag. Tog hem motorluckorna och gjorde dem hemma. På den övriga ytan lade jag ut täckpapp som jag gjorde en mall av. Sedan hem där jag limmade ihop ”par-ribborna” över hela mallen. Skar sedan bort 60 mm runtom för ramen som jag delvis limmade fast i hela stycket. Knepiga hörn etc där du ska nåta emellan lägger du när du limmar fast alltsammans. Skapligt lätt att hålla rent men vissa fläckar (olja etc) får man slipa bort med sandpapper.
  7. Rekommenderar Samdesign i Täby. Hjälpt mig och mina vänner och varvskamrater med omklädsel och kapell. https://www.samdesigngroup.com/435616851
  8. Grymt Seawolf! Ska som Patrik skriver kolla Ohm-angivelserna. Verkar ju som att det (och måtten) är dom viktigaste faktorerna 🙂
  9. Riktigt snygga instrument och bra tips! Mycket tacksam!
  10. Men attans vad bra Patrik! Tack! passar gamla kontakter och givare eller behöver det modifieras för att passa VP?
  11. Jag kikar efter nya instrument då mina börjar bli lite repiga och mjölkiga, dessutom hänger sig ena varvmätaren ibland och måste "gasas" igång😁. Hittat Wema hos Drevdelar. Ngn som har monterat dessa? https://drevdelar.se/wema-instrument-marin .Ligger ok i pris jämfört med orginalinstrumenten som ju ligger på mellan 2000 - 5000 per instrument Behövs 12 stycken... 🤑 2 X varvräknare 2X Oljetryck 2X Voltmeter 2X tempmätare 2X Trimlägesmätare 1X bränslemätare 1X Roderlägesmätare Andra förslag på fabrikat?
  12. Tjena! Grattis till första båten. Hade en likadan förut👍 Kolla med Adammarin om han kan fixa hem rutorna. Du kan också ringa Bergshamra Marinservice. Dom gör många försäkringsärenden och har säkert råd art ge. Annars är det Ebay som gäller skulle jag tro. Hoppas du hittar rutorna!
  13. Kompressorn har ju som syfte att snabbare få upp båten i plan, sedan tar turbon över och skjuter till kraft. Det ska inte vara så att kompressorn för jämnan är inkopplad. Då är det ngt knas någonstans i motorns prestanda kring täthet eller så är det bränslerelaterat att injektorpumpen inte pallar att mata på ordentligt.
  14. Hej Danne, vill bara ge en input på huruvida en 7 ton tung båt med dubbla friska KAD42:or behöver kompressorerna eller inte. Jag har en Sunseeker San Remo 35 som också väger 7 ton och jag har precis som du satt dit två knappar för att kunna stänga av/ på kompressordriften. Jag använder nuförtiden ALDRIG kompressorerna som jag tycker är lite väl effektiva - och högljudda, Trycker istället successivt upp varvalet med trimplanen nedtryckta, turboaggregaten slår in vid 2300 och vid 2600 ligger jag strax i 22 knop, 2900 varv 26 knop. 3500 varv 38 knop 😋 Mina maskiner är totalrenoverade och mår väl så bra dom kan. Gjort leakdowntest?
  15. Har handlat av Erlandssons Brygga i Solna i många år. Absolut personal att lita på. Även de som sitter med webborder hur hjälpsamma som helst. Oavsett surt att andra i kedjan inte är att lita på. Så mitt tips - Åk till Solnabutiken, eller ännu hellre om ni orkar köra till Lidingö - Sjöboden (Watski-butik). DÄR kan vi snacka engagemang från Conrad & Co! Blixtsnabba beställningar där andra går bet och en kunskap utöver det vanliga!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy