Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Fredric_sthlm

Medlemmar
  • Content Count

    720
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

13 Trovärdig

2 Followers

About Fredric_sthlm

  • Rank
    Flottiljamiral

Contact Methods

  • Website
    MMSI 912651361
  • Facebook
    https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:2632726/mmsi:912651361/imo:0/vessel:EXCALIBUR

Profile Information

  • Location
    Lidingö
  • Interests
    Båt Sunseeker San Remo 35

Mina båtar

  • Båtens namn
    Excalibur
  • Bild

Recent Profile Visitors

2,159 profile views
  1. Var nere och drog igång maskinerna idag och nästan direkt lade BB instrument av helt. Drog isär kontaktstycket bakom panelen och körde kontaktspray och gick upp och kollade och hör och häpna, dim var igång. Stack sedan ut och körde och SB maskins instrument tycks påverkas sv varvtalet. Från drygt 2000 varv går värdena ner på volt och oljetryck. Hann inte leka med en adderad minusledare idag men blir spännande att se om det ksn vara det, men blir inte klok på att vördena går ner vid högre varvtal.
  2. Tack! Ja minusanslutningen känns ju som spöket i detta problem, Så det ÄR alltså en gemensam minus för bägge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏
  3. Jag har dubbla KAD42:or och mina instrument lever djävulen👿 På styrbords maskin upplever jag att värdena efter en stunds körning går ner på såväl Volt-, Oljetryck och temp. Kommer alltid efter en stund som sagt. På babords maskin lägger instrumenten av efter en stunds körning, alltså Volt-, Oljetryck, temp samt trimgivarinstrument. Slår jag av maskinen och startar igen så poppar dom igång igen. Har kollat så kontakterna sitter i ordentligt i boxarna på motorerna. Ngn som har ngt konkret tips att testa. Känns ju absurt att bägge uppsättningarna som ju är separerade med separata batterier strular.
  4. Jag har motsvarande 150W sedan ett år tillbaka, använts frekvent när jag är ute med båten och min ser helt ny ut. Supernöjd med min. Det är väl självklart att den blir solblekt om du har den framme året runt! Inte meningen att den ska vara under solen för jämnan. Har du inte landström/ batteriladdare vid hemmahamnen? Avseende kontakten så rekommenderar jag istället dessa https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/MC4-KONTAKT_2-PACK_HANE_HONA_IP68?id=05776
  5. Tämligen säker på att Kuntze har. Dom fixade på 5 sekunder fram en passande till min Sunseeker. Inte exakt samma form som den gamla listen men tätade perfekt.
  6. Håller helt med. Räcker att köra 1h så är oljan mörk. hydraulolja från styrning eller trimplan? Dieselspill?
  7. Du kan köra inom beach-området med max 1000 varv
  8. Grattis till ett bra ankarspel! Det går ju alldeles utmärkt att göra så. Medföljade bultar som fästs från magnetstoppen (som du bör använda) utanför och genom fästet för motorn kanske inte räcker till men är ett minimalt problem. I övrigt kan du rotera motorn i fästet för optimal anpassning.
  9. Följ bara Penta-anvisningen som Kossor lade in i denna tråd tidigare
  10. Är du säker på att det är olja och inte spridarna som läcker diesel?
  11. Snyggt Anjens! Hittade var man beställer detta också. Verkar riktigt bra! https://www.rydlymemarine.com/product/rydlyme-marine-biodegradable-descaler/
  12. https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Innlop_Eksos_og_kjolesystem.pdf Bra att ha - om du inte redan sett denna 🙂
  13. Innan du plockar isär - kör oxalsyrablandning i 20-30 minuter, sedan bikarbonatblandning för att neutralisera, sedan rent vatten, sedan i med 50/50 glykolvattenblandning. Det är ju en servicedetalj som VP själva rekommenderar och jag med flera har fått ned tempen rejält genom denna åtgärd. OM problemet skulle sitta på sjövattensidan är det ju en annan sak där hjälper sannolikt inga medel som ju bara skjutsas igenom och ut genom drevet.
  14. Avvakta med Pentaverkstaden och följ Kossor+s råd ovan. Jag körde oxalsyrabehandling i mina maskiner och fick ned tempen 6-10 grader! Övertgad om att intercooler etrc var rejält igensatt och mina sitter så illa till att jag inte kan få ur kasetterna utan att lyfta ur motorerna. En avservärd skillnad!
  15. Summern skall om jag inte minns fel hojta till först kring 90 grader så kanske kan vara givaren till summern som spökar? Kollat/ kokat termostaterna för att kolla när dom öppnar?
×
×
  • Create New...