Jump to content
Monday 06 July 2020

Niklas-ES

Medlemmar
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

1 Follower

About Niklas-ES

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för svar. + 10 procent, innebär ju att den klarar skotern otankad åtminstone 😁
  2. Hej alla. Nu vet jag inte om trådet blir rätt i forumet, men vi testar såhär. Annars blir den väll flyttad förstår jag. Hur som. Köpte för några år sedan en trailer. en Tiki-Treiler BS450-L. 80 km/h. Som jag tänkte ha som kombinerad vagn för min lilla uttern och vattenskoter. (float on). Kanske var aningen snabb innan jag investerade då jag senare insåg att jag för lasta 321 kg på denna. Inga som helst problem för båtem. Men skotern väger ca 30 kg mer, otankad, har man den full tank pratar vi 50kg till. Pratade med Tiki om detta, men dom säger naturligtvis att den klarar 321 kg, och inte mer. Naturligtvis för att dom ej kan säga annat. Men i min värld borde det finnas många båtvagnar där ute i Sverige som går med övervikt varje år. Den som jag är intresserad av att veta är om konstruktionen kommer hålla, jag vet att det är olagligt att köra med övervikt. Har man köpt en ny vagn, så man lite små nojlig att axeln skall ge vika. Vad tror ni?
  3. Hej, har en motor förbrett för elstart, men saknar dessa grejer. Tänkte kolla om någon hade några delar liggandes. Mvh Niklas Niklas_es@hotmail.com
  4. Hej. Har lite funderingar hur jag justerar bakväxeln på en Yamaha 20HK från 1992. Har varit problem sedan tidigare ägaren bytt impeller. (Jag har inte använt båten förns nu). Detta sa han då: " Man var även tvungen att släppa på nån smal stång från motorn ner till växelhuset då ja bytte impeller o olja och vid återmontering el snarare testkörning visade det sig att backen går i ibland bara, men det borde vara lätt då den justerades med 2 muttrar." Jag misstänkte man justerade detta på riggen, på växelförare som går neråt? Tog några bilder. Men det jag inte riktigt begriper är att jag kan bara justera den åt ett håll. (som man ser på bilen), dvs. släppa mer? då det det inte finns någon mer gänggång neråt? Den sprinten som sitter löst på bilden, sitter väldigt löst även när man sätter dit krogen där den skall vara, och detta borde ju åtgärdas om man kan dra ner muttern, vilken man inte kan. Hoppas någon förstår vad jag menar här. Ha en bra dag.
  5. Niklas-ES

    Rengöring

    Tack för alla tips. För att klarlägga så är jag inte rädd om båtvagnen för den skall se bra ut, utan var mer rädd för den skall börja rosta. Missfärgningar gör mej ingenting. Vad jag har kunnat läsa mej till nu, så skall det inte vara någon fara med oxalsyra, mer än att den missfärgar direkt (förutsatt att man spolar bort det såklart). Och missfärgad blir den av mycket annat ändå. Sedan när det kommer till bottenmålning osv. så är naturligtvis latheten som gjorde att jag hade planer att måla direkt på vagn. Men där har jag nu fått ändra uppfattning. Naturligtvis kommer jag lyfta av den, men det får bli till hösten.
  6. Niklas-ES

    Rengöring

    Tack för tipsen. Då kommer nästa fundering ang. Kärra och oxalsyra. Missfärgar den bara, eller förstör. Kommer jag behöva åtgärda det som blivit missfärgat för risk för rost? Känns som dom flesta som använder dyligt har båten på trailer?
  7. Niklas-ES

    Rengöring

    Hej. Nu skulle jag behöva lite expertishjälp. Har i höstas köpt en Uttern 4300, som inte varit speciellt omhändertagen. Hade stora visioner om rengöra riktigt och bottenmåla. Köpte Sharkbite för hört att den skall funka bra mot gulnad på skorv. Nu har jag kört två gånger utan något vidare resultat, även stora problem att få bort gamla uttern dekalen (kört med ultra munstycken på högtrycken med halvtaskigt reslutat). Vet sedan tidigare att Oxalsyra kan göra jobbet, men problemet är då att den står på en ny galvad kärra, som kostade mer än båten, så törs inte göra detta. Finns det något annat knep mot gulnad? Sedan kommer nästa, börjar bli nojlig att Sharkbiten kanske även den gör skada på vagnen? (extremt rädd om vagnen) Och några bra tips att få bort gammal dekal? Ha en fin kväll allihop.
  8. Niklas-ES

    Lanterna

    Kan det vara så att båda dessa är samma fast i olika utförande? DVS. att uttaget som sitter där är för ev laddning av batteriet via nån yamahakabel. Och att kanske nån tidigare ägare har gjort en egen lösning för laddning av batteri?
  9. Niklas-ES

    Lanterna

    Vart då också fundersam vad detta är som jag ej sett på en äldre utombordare.
  10. Niklas-ES

    Lanterna

    Hej igen. Nu har jag testat att köpa en ny panel, byta lite kabelkontakter. Och det var faktiskt funka. Stort tack för det. Har visserligen bara kopplat på lanternan än, men som sagt, det funkar nu. Tänkte passa på att sätta dit ny länspump, och det satt ett gammal sliten (förmodligen trasig) automatpump där sedan tidigare. Och då vill jag naturligtvis ha automatkabel direkt till batteri. (och manuell till panel). Annars fyller ju inte den automatiska någon funktion. Hur som. började spåra det tre kablar som går direkt från batteriet. Trodde en av dom fick till gamla länspumpen. Men vart väldigt förvånad att den inte gjorde det alls utom dom går 1. till cigguttag 2. till panel 3. till motorn. Vart anningen förvånad över den som gick till motorn, då ändå funktionen som det borde ha där är till oljepump, men detta trodde jag var nånting som motorn ordnade internt om ni förstår vad jag menar. (yamaha 20hk autolube 1992). Dessutom var dom inte inkopplad någonstans?
  11. Niklas-ES

    Lanterna

    Tack, skall prova ta loss panelen och titta hur det ser ut, men är nog lika bara bra att byta ut den när den ändå är loss
  12. Niklas-ES

    Lanterna

    Tack. Det där kändes utförligt! Hittad en bild jag hade på telefon hur det ser ut idag, kanske inte den bästa. Men det som för mej känns märkligt är att det borde ju funkat innan?
  13. Niklas-ES

    Lanterna

    Hej alla. Eftersom jag är extremt dålig på allt som kommer till ström så vänder jag mej till er. Har en liten införskaffat en liten styrpulpet i höstas, men förns nu plockade i ett batteri för att se hur allt funkade. Från batteriet är det kopplat till en sån vanlig knapp-panel från typ biltema eller jula. Med knappar för länspump, lanterna, ekolod etc. Det märkliga är att om jag inte har någon lampa i lanternan så lyser knappen på panelen och har ström på sockeln, men sätter jag i en lampa så har jag ej ström och lyset på knappen slocknar. Provade med ny lika lampa och samma fel? MVH Niklas
  14. Tack för ditt svar.. nånting man får testa i vår, men om dessa är det ända man kan justera, borde du 2.5 stämma? Men brukar det vara samma på båda förgasarna? Jättesvårt att hitta nå inställning för dessa annars
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy