Jump to content
Tuesday 10 September 2024

Niklas-ES

Medlemmar
  • Content Count

    296
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Niklas-ES last won the day on March 29

Niklas-ES had the most liked content!

Community Reputation

38 Expert

1 Follower

About Niklas-ES

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

1,769 profile views
  1. Om jag hänger med nu, Bussning på bilden. 1/2-3/8. Passar inte på slangen? Dvs. 1/2 passar inte påstådda 1/2 på slang?
  2. Då ekolodsgivaren inte används längre har jag också tagit beslut och ta bort den och kommer plastas
  3. Åter tack för ett väldigt bra svar. Nu har jag en väg framåt, skall slipa på lite mer och mäta, bör tilläggas att själva skadan på bilden är slipad så allt löst material är borta
  4. Tack för detta. Jag precis och pratade ett ett företag som sysslar med plastning, men vart inte heller klokare där. Mer ett "släng på lite spackel".. Jag skulle gärna vilja reda ut det. Har både Glasfiberspackel och Epoxispackel. (Polyester och Epoxi också för den delen). Är det bättre att använda Epoxispackel/Epoxi- väv? Jag förstår att jag måste slipa ner mer, och som du säger så går nog den biten snabbt. Spontant tror jag att skulle jag slipa ner och lägga några lager väv skulle det bygga för mycket. (om jag inte slipar massor) Ett altenativ kan vara att slipa ner, ett lager väx/epoxi sedan Epoxispackel, Men kanske är dumt att endast lägga ett lager?
  5. Hej! Då var det dags att försöka laga skador på skrovet som hände vid upptagning i fjol. (Båten har inte varit sjösatt igår) utan har genomgått renovering. Skadorna uppkom i samband att jag skulle upp med båten på vagnen, vanlig upptagning med båtvagn och traktor. Håller på bygger en ny vagn så detta skall inte upprepas 😊 Jag har hela tiden varit orolig att skadorna kan vara omfattande, har försökt hört mig för med mer kunniga än mig, bla en marinfirma som fått bilder. Slutsatsen är att det inte skall vara någon större skada, marinfirman i fråga var också tveksam på om ens skall behöva plastas. Vilket jag gärna slipper, då jag skall behöva slipa ner mycket, och är relativt oerfarheten på den biten Nu har har jag dock börjat slipa lite lätt, Nu skulle jag behöva era kloka bedömanden. Hur hade ni gått vidare och fixa skadorna? Jag hade nån tanke att lägga på glasfiberspackel och gelcoat. Har även en ekolodsgivare som plastningen har släppt på, ej relaterat till skadorna som skedde i höstas. Tycks ändå hållt tät. Där har jag slippat ner lite och lagt glasfiberspackel för att sedan var tanken att lägga 1-2 plastningen runt, likt tidigare. Värt att nämna att finishen för mig på dessa delar inte behöver se ut för någonting alls egentligen, jag vill ha det bra, men också gärna så lättsamt som möjligt då jag massor att göra innan vintervilan. Jag kan vara helt ute och cyklar med mina planer, därför jag skriver här. Bifogar bilder på dom värsta skadorna på skorv. Sedan tänkte jag slipa lätt och lägga på ett lager till bottenfärg, men kanske är dumt i höst? vet att vissa färger kan målas på 6 månader innan sjösättningen, men frågan är om hon hinner i vattnet innan det, om inte. Så behövs det slipas och läggas på ett till lager i vår? Tack på förhand.
  6. Hej! Jag har två stycken huvudbrytare, Av klassiskt slag med röd plastnyckel. Ena är för motorn, Ena är för lanternor, belysning osv. Det sistnämnda systemet slutade funka i höstas, är absolut ingen hejare på detta. Men eftersom allt är dött kan man kanske misstänka att den brytaren har gjort sitt (?) Min fråga då, hur mäter jag en huvudbrytare om den funkar eller inte?
  7. Det var det jag misstänkte. Inget intresse att måla om hela båten, är dock inte heller ute efter ett perfekt resultat, men man vill ju det skall smälta in skapligt med resterande av skrovet, men det är väll det som är problematiken med en "bättring".
  8. Hej! Jag har ett par ställen på båten som gealcoaten inte ser bra, tidens tand och rengjord för hårt misstänker jag. Blir som blåprickig (Se bilder) Misstänker det är en hel del arbete att försöka återställa detta igen, så inget jag tänkte hoppa på nu. Men någon som vet rent praktiskt vad man kan göra för att få ett skapligt resultat?
  9. Hej alla Hoppas ni har en fin båtsommar. Själv har jag min på land för rep, en del av den processen är att byta ut min befintliga båtvagn som i grunden är alldeles för smal, (150 cm bred). Efter mycket fundering föll jag för idén att köpa en vagn som är bättre anpassad för båten som är en Rospigg 28 (Snipa) 8,6 lång, 2,75 bred och ca 3 ton. Klart jag ev. kan behöva göra justeringar på en beg vagn, men känner inte att tiden räcker för att bygga en ny från grunden, även om det vore det bästa. Håller koll på blocket och till och från dyker det upp vettiga vagnar, nu pratar vi upptagningarvagnar, 30 kmh, LGF osv. Vad jag kan se är brenderup, tikki etc uteslutet då dom inte lämpar sig ett snipaskrov, samt klarar sällan vilket eller längden. Även prislappen spelar in. Hade först en liten tanke att anpassa en vagn till float on, men på senare tid tänk att float on för en snipa skulle innebära att kommer bli väldigt hög och måste backas ner väldigt långt för att det skall funka. Sedan finns det många vagnar med justerbara stöttor, känns som dessa är anpassad för pålyft? dvs. inte för upptagning. Om man tittar på tex. Tjörntrailer så är deras snipavagnar med V-stöttor. Vilket jag även har idag. Jag var igår väldigt nära att göra affär på en båtvagn med stöttor byggd för en Bavaria 35 Sport. Men börjar känna att den var för bred, att stöttorna sitter för långt ut, så knappt går mot skrovet utan tillochmed kan komma utanför, vilket känns ett projekt att kapa och svetsa om. Då jag har en gamla båt, där värdet inte är jättestort, men ändå vill ha en vettig vagn jag kan lita på, så har jag lagt en budget på ca 20.000:-
  10. Absolut, utgick från att den såg lite oljig ut, Kolla oljan känns viktigt. Men om man bara saxar över symptomer på topplockspackningen lite snabbt. Har du upptäckt olja blandad med kylvätska i din kylare? Om så är fallet, har du förmodligen märkt en tjock, mjölkaktig eller såsliknande substans i och runt din motor Olja kommer in i ditt kylsystem finns det mindre olja för att smörja motorn. Detta gör att temperaturmätaren går in i den röda zonen. Detta orsakar allvarliga motorproblem. I vissa fall kommer kylvätska in i oljan. I andra kommer oljan att komma in i kylvätskan. När huvudpackningen går sönder uppstår andra symtom. Dessa inkluderar förlust av kylvätska eller vit rök från ditt avgasrör.
  11. Under topplocket, ovan cylinder. Vad jag har läst tyder allt på det, är mixad olja med glykol, ryker, gått varm, kladd.
  12. Verkar som du har en dålig topplockspackning
  13. Intressant. Använde du den både på insidan gummi/glas och utsidan gummi/plast? Verkar ju lovade "Silikonen har hög beständighet mot solljus, skiftande temperaturer samt färsk- och havsvatten. Den klarar att konstant utsättas för fukt och vatten, och tål temperaturer från -50 °C upp till hela 200 °C." Kanske värt att testa. Är ju silikon, som tidigare nämnt besvärligt att få bort osv. Men lägger jag tid på att plocka bort ruta, rengöring, nya gummilister, butyltätning och sedan en sträng silikon så har jag inga planer på att plocka bort inom min tid med båten iallafall 😅 (3 av 16 gjorda)
×
×
  • Create New...