Jump to content
Wednesday 07 December 2022

Niklas-ES

Medlemmar
  • Content Count

    126
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

1 Follower

About Niklas-ES

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

767 profile views
  1. Är väll egentligen tempmätare, oljatryck och kanske varvräknare+timmar om det ens är möjligt.
  2. Absolut, det skulle det helt klart kunna vara! gäller bara att hitta rätt grejer då. Verkar vara en riktig djungel.
  3. TAMD31A. så det är väll 86-91. Tyckte mig läsa någonstans att det fanns någon adapter/skript som kunde läsa av äldre Penta. Dock kanske dom äldsta är dom från runt 2000.
  4. Hej! Helt ny kring detta. Men hela NMEA2000 systemet verkar kanon. Nu lär det förmodligen inte funka till min dinosaurie till motor Men värt att höra. Har läst att det finns saker som gör att det kan stöda vissa KAD och TAMD. Men finns det så man skulle kunna läsa, varv,temp osv till en TAMD31?
  5. Instämmer! Riktigt läcker.
  6. Spontant känns det som att dom flesta båtar i 4-4,5 borde komma upp i 20+ knop med 20 hk fyrtakt, men det är väll inte lika många som klarar en 20hk fyrtakt på akterspegeln, men det finns naturligtvis undantag. Jag slår ett slag för Uttern, typ 4501.
  7. Tackar för svar. Det är ju värt att testa. Men om jag förstår det rätt. 1. Testa givare med vattenfylld påse, funktion, placering. 2. satta fast givare på testat plats med sikaflex utan luftbubblor 3. sätta rör över, täta mot skrov, fyll röret med glycering Två funderingar kring detta. Detta måste utföras på när båten är i vattnet va? givaren ger inget utslag om båten står på land? samt varför glycering? funkar inte annat typ glykol?
  8. Hade en inombordsgivare funkat hade det också varit en altenativ att komplettera med. om det går att hitta till denna
  9. Det är en Rospiggen 28, och det är en genomskrovsgivare som sitter där. Intressant. Du råkar inte ha någon bild på installtionen?
  10. Hej. Jag har sedan innan ett ekolod m givare som jag skulle vilja använda. Det finns inget i båten i dag, dock så sitter det en skrovgivare, men kontakten är trasig, detta är till en gammal Lowrance X-65. Det ekolodet jag har idag är dock med vanlig akterspegelgivare, vilket innebär att den hamnar bakom propellern. Detta har väll aldrig funkat tidigare, men jag har ingen aning om hur det är nu, med tekniken som används nu, om det är lika känsligt. Det viktiga är att den mäter djup i 3,4,5 knop. Klarar den göra det bakom en propp eller kommer sifforna visa galet?
  11. Hej! Lin och Locher är gammalt och beprövat, och som du säger, ger möjlighet att kunna efterjustera en anning. Härdar inte. Det som kan hända är att linet följer med om man linat åt fel håll eller att det inte får fäste på gängen. Speciellt rostfritt. I vanliga fall rispar man gängen lite så att linet får fäste. alt. lägger lite locher på gängen före linet. Men ibland kan rostfritt vara såpass svårt att lina att gängtejp lämpar sig bättre. även fast det är en betydligt sämre val. Väldigt svårt att säga om det är dragit bra eller inte om man dragit det själv, men sitter linet som det skall, brukar det inte behövs många varv innan det är tätt.
  12. Tack för detta Gjorde detta ikväll och gick fint med en hjälpade hand. Skall provtrycka imorgon igen och se om det vart bättre. En o-ring som hade karvat. Jag har vid ett tidigare tillfälle tagit bort locket på växlare, hade ingen vetskap om vingarna, men var väldigt noggrann att sätta dit lika som jag tog lös de, rörde det nån halv centimeter i sidled max. Så hoppas det inte blev någon inverkan där.
  13. Har suttit och kikat lite på nätet, och vad jag kan se verkar det väldigt lätt att blocka bort växlaren, är väll egentligen bara 2 rör med o-ringar sant 2 slangar?
  14. Hej, lite återkoppling på detta. Det eviga läckaget fortsätter... Trodde vid första tryckningen att det var anslutningarna mot termostathuset, och efter mycket om och men så vart åtgärdat. Så provade fylla på igen och trycka. Då upptäckte jag att det (även) läcker på ställen jag trodde först. dvs. röret mellan växlare och nånting. Min fråga är då, hur demonterar jag mig lättast så jag kommer ner dit. Är det någon som gjort detta? Är det lättast att ta bort hela växlaren? Kan det vara lönt att försöka få in nå tätningsmassa? tänker att trycket är så pass lågt tryck att borde kanske hålla, men detta är bara en okunnigs tanke. Börjar bli lite stressigt över detta då kylan börja komma och jag vill det uppfyllt och tätt, eller snarare jag antar jag måste ha detta uppfyllt och tätt.
  15. Ja, har också funderat på detta, vet att biltema har lock som passa 740 och nyare bilar, men är lite osäker om det funkar till 31. Har dock pratat med en som jag känner som har bilverkstad. Han hade provtryckningssats jag fick låna, jag tror och hoppas att någon av dom adaptrarna passar 31:an
×
×
  • Create New...