Jump to content
Tuesday 16 August 2022

Tofriis

Medlemmar
  • Content Count

    79
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About Tofriis

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som lock till påfyllning av färskvatten används idag ett ej helt tätande plastlock, antar att originalet tappats någon gång. Hoppas slippa byta hela förskruvningen och söker därför passande lock (se bild). Någon som vet var det finns eller känner igen loggan?
  2. Stort tack! Nu hittat två ej inkopplade kablar vid motorn, gissar att de är för inkoppling till varvtalsgivare (se bild). Färgen stämmer med iaf med kopplingsschemat. Någon som kan bekräfta det? Får nog i så fall bli en varvräknare som får signal från generatorn för att spara tid pch pengar...
  3. Dags för nästa projekt och därmed fler frågor... Instrumentpanelen till vår VP 2003 saknar varvräknare vilket jag funderar på att installera. Det som finns i lediga kontakter på insidan palelen är en kontakt för 4 flatstift och 2 separata kablar med kontakter för flatstift (se bild). Mäter inte någon spänning, varken AC eller DC på någon av dem oavsett om motorn går eller ej. Ser i motormanualen att det sla finnas en varvtalsgivare, dock inte kikat om den faktiskt finns. Trodde varvräkmare fick signal från generatorn. Vet nu inte vilken varvräkmare jag ska köpa. Tacksam för alla tips och idéer. Kan tillägga att larmet/summern inte funkar, ingen spänning fram. Hjälper inte att koppla förbi testknappen. Varningslamporna lyser innan start och slocknar efter start som de ska.
  4. Stort tack för snabbt svar! Det var ju det jag antog, men man vill ju vara säkrare än ett antagande 😊 Har därför rundat "stenen" ett antal gånger under sommaren vid färd norrut från hemmahamnen Grebbestad och tillbaka ⛵
  5. Är osäker på vad + på bilden nedan innebär. Har alltid läst + som sten under vattnet grundare än två meter, men här samtidigt (6.2). Ser att folk verkar köra i stort sett rakt över, så vad innebär det? Dessutom går det väl en farled mellan + och Krossholmen. Är det en sten/grund på 6.2 m djup? Varför i så fall merkerat med +?
  6. Tack för alla tips! Nu rengjort från rester av rem, får se hur det går. Oavsett så blir det byte av remskiva efter sommaren.
  7. Kompletterar med några bilder...
  8. Slänger mig nu över hit till "ElSnack" för ytterligare en fråga... Förra veckan skedde det för andra gången, motorn helt död vid startförsök, och därmed måste det såklart undersökas närmare. Kom när det hände första gången i april på att tidigare ägaren nämnde att det hänt honom någon gång också. Han pekade på ett par elkopplingar ovanför generatorn och sa att det förmodligen är något glapp. Mycket riktigt hjälpte det även för mig att pilla och knacka lite där, startmotorn gick igång och problemet över för stunden. När jag nu äntligen tog mig tid att kika närmare på det har jag identifierat att det är säkringshållaren jag pillat på, dock inget glapp eller annat fel funnet. Såg att det även sitter ett relä mellan säkringshållaren och generatorn, så jag tror nu mer på att det är relät som ibland felar, vilket avhjälpts med mina knackningar. Vad tror ni om det? Andra idéer?
  9. Nu spänt remmen så hårt som jag fått instruktioner om att göra och den slirar iaf inte nu, men tyvärr tror jag att remmen bottnar i skivan...
  10. Tack för svar! Får prova att spänna lite mer för att förhoppningsvis klara sista semesterveckan. Sedan kan jag få hjälp av firman jag köpte generatorn av att byta remskiva till den gamla. De verkade ha bra koll på läget och jobbar bara med motor-el, startmotorer och generatorer, men jag uppfattade av dem att det bara var diametern på remskivan som fanns två olika alternativ. Får ta tag i det lite senare som sagt...
  11. Kan tillägga att jag inte även ska spänna remmen ikväll, den sitter nog något för löst...
  12. Så då var det dags för nästa fråga från nybliven Penta-mekaniker 🤔 Efter byte av generator för drygt en månad sedan har nu senaste veckorna kilremmen börjat skriva. Oftast bara 3-5 minuter efter start, men så vull man ju ändå inte ha det. Bytte inte remmen vid byte av generator så köpte därför en ny igår. När jag nu kom upp till båten ser jag att remmen går betydligt djupare i generatorns drivhjul än i övriga (se bilder). Bottnar den? Är det fel dimension på generarorns drivhjul?
  13. Tack👍 Test får det bli, köper en 4-5 l dunk med fotogen på vägen upp idag...
  14. Hej Tänkte att det är dags att försöka få igång vår Wallas 3200 som följde med båten vid köpet, dock saknas tank/dunk. Min fråga är om någon har koll på om det funkar med vilken plastdunk som helst, tex fotogendunken man köper på Biltema/Cirkle K eller liknande. Tänker då främst på gängan till locket. Såg att det fanns någon gammal tråd med tips om detta, men tänkte om någon har mer aktuell info om var man kan köpa fotogen i dunk mer rätt gänga?
  15. Nya generatorn på plats och provkörning gjord, nu 14,4v laddspänning mätt på batterierna. Fortfarande lite högt? Bytet gick snabbt och lätt 😊 Imorgon blir det midsommarsegling från Grebbestad till Havsten ⛵😎🥳
×
×
  • Create New...