Jump to content
Friday 19 July 2024

Tofriis

Medlemmar
  • Content Count

    122
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About Tofriis

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för svar och motfrågor. Fått mer info nu. Det är en Isomat NB26 bom och ett goose neck-fäste.
  2. Hej Är ny ägare av en Omega 28 som behöver en hel del kärlek efter några år på land Jag och varvet på Tjörn söker efter en del till bomfästet, se bild. Någon som har info var man kan få tag på ny eller förslag på annan lösning så vore jag mycket tacksam.
  3. Hej Vi behöver få ett par sömmar i vår lazy bag reparerade. Någon som kan rekommendera en firma i Göteborg med rimliga priser för ett så litet jobb?
  4. Tack för svar, ska undersöka roderposition när vi är ute nästa gång. Ska även dyka och kika på propeller och roder...
  5. Självklart, det är en Compis 36 med S-drev och trebladig foldingpropeller.
  6. Båten har vid motorgång börjat dra ganska kraftigt åt styrbord, möjligt att det varit så något lite även tidigare men nu måste man hålla fast ratten ordentligt för att undvika en kraftig gir åt styrbord. Har inte tänkt på det vid segling. Vad kan detta bero på?
  7. Tack för era inlägg och er kunskap, ska läsa närmare och försöka förstå under veckan. Inte hittat några konstigheter på kabeln mellan reläet och D+, får län invänta att felet återuppstår. En fråga till, jag köpte ju med mig ett sånt där sänningsavkännande relä från BT som jag nu tänkte lämna tillbaka. Vad är fördelen med detta moderna relä jämfört med mitt omoderna? Borde jag byta ändå? Istället för elarbete har jag ägnat dagen åt att slutföra monteringen av ankarspelet. Tyckte jag tog i med storleken på plastlåda där jag tänkte att blyade linan skulle finna sig tillrätta, men den blev överfull. Bytt till större låda och monterat en plastskiva från den gamla lådan som ska styra linan. Ingen snygg installation men nu fungerar det. Större delen av dagen alltså spenderad i det trånga obekväma utrymmet under sittbrunnen. Städning kvar...
  8. Ska mäta spänningen mer noggrant imorgon, den "flaxade" lite vid mätning men osäker på om det var jag som hade dålig kontakt med multimetern. Tänker att det inte kan vara något annat fel än glapp eller dålig kontakt på kabeln från D+.
  9. Lite återkoppling... När jag komm upp för ett par timmar sedan försökte jag se om felet kvarstod, men inget knattrande från reläet varken med laddare på eller av, motor igång eller ej. Skönt att det verkar funka, men störande att inte kunna felsöka och hitta felet. Har iaf kopplat loss reläet, smygit ledningar, mätt spänningar mm och har nu lite bättre koll. Reläet är rätt kopplat med styrsignal från generator D+ och motorbatteri minus. Det sluter som det ska när jag startar motorn. Ingen spänning på kabeln från D+ varken med laddare igång eller ej när motorn inte går. Laddaren har två utgångar kopplade till startbatteri respektive förbrukningsbanken. Allt avseende detta verkar alltså fungera, men nu när jag förstår hur reläet är kopplat är felet med klapprande relä med motor stopp än mer obegripligt. Det måste ju varit någon sorts spänning på kabeln från D+. Får nuntrollera kabeln ytterligare... Enda felet jag hittat nu är att jag inte har någon laddspänning ut från solcellens regulator. Ca 20V in från solcellen, men ingen ut från regulatorn. Ska läsa mer om hur regulatorn NAPS NC5 ska funka.
  10. Ligger även på min lista att göra det, slita ut allt gammalt och göra om!
  11. Jo, jag ska absolut analysera och felsöka. Köper med för att det är en timme att köra från båten. Förhoppningsvis kan jag sedan lämna tillbaks det...
  12. Tänker att jag tar köper ett nytt skiljerelä på Biltema och tar med upp så får vi se om det behöver bytas. Läst här att folk verkar gilla deras skiljerelä.
  13. Tack igen! Återkommer på lördag ⛵🌝
  14. Stort tack!! Får födjupa mig i frågorna är jag har "egentid" i båten till helgen. Det jag nu vet är att bara att reläet är kopplat till plus på startbatteri och till förbrukningsbanken. Signalkablarna till reläet går till minus på startbatteriet och till generatorn (ej kontrollerat kontakt med generatorn). Bifogar bild på reläet.
  15. Har inte kikat närmare på eldragningarna i vår båt ännu, men det är rörigt och mycket gamla installationer kvar. Riva ut allt och göra nytt finns på vår lista. Nu till frågan. Precis när jag skulle stänga till båten idag hörde jag ett "knattrande" ljud. Det visade sig komma från skilljerelät, som verkade slå till och från några gånger i sekunden. Stängde av laddaren och då tystnade det. Slog på den igen och knattrandet fortsatte eller övergick till mer surrande. Mer han jag inte göra ikväll, så slog av laddaren och lämnade båten. Normal laddspänning på batterierna. Bara att köpa med ett nytt skiljerelä när jag ska upp till helgen igen eller kan det vara något annat fel? Tips mottages tacksamt.
×
×
  • Create New...