Jump to content
Thursday 14 November 2019

peterseglare

Medlemmar
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About peterseglare

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Prova att koppla in ett motstånd på 150 ohm parallellt med lampan, det ökar effekten med c:a en watt. Startar inte laddningen ändå inte på tomgång, koppla in ytterligare ett motstånd. Men mer än fyra watt ska det inte behövas. /Peter
  2. Om du pressat loss något så är det väl den inre packningen, och den är nog svår att fixa med båten i vattnet. Men vira silvertape runt axel och lager så lär det väl hålla tätt så länge motorn står still. Sedan får du ta bort tapen när du skall använda motorn. /Peter
  3. Jag har en liknande som jag fyller på manuellt en gång om året med ca en ml vattenfast fett från VP, och den fungerar bra. Så prova att vrida locket medurs sakta till det slutar rinna vatten. Men var försiktig så du inte pressar ut packningarna. Om det inte går att skruva åt så är nog fettet slut. Skruva då av locket helt och fyll på. Skruva seda åt locket sakta. /Peter
  4. Firefish, läs denna http://www.sxk.se/content/propellers-motstånd-vid-segling Vad gäller vattensmorda lager så brukar de smörjas av det vatten som läcker in i dem när axeln roterar, och de brukar inte bry sig om ifall det är motorn eller propellern som driver den. /Peter
  5. jag räknar "båtlängder" in till land, dvs om båten är 9 m så lägger jag ankaret när det är 4-5 båtlängder kvar till land om det är djupt. Men eftersom jag har ett ekolod så blir det ofta senare, så länge jag kan lägga ut minst 4 ggr djupet, dvs om det är 3 m djup räcker det med 12-15 m ankarlina. /Peter
  6. Bhemac: spänningsfallet över en diod är beroende på strömstyrkan. När mina batterier är fulladdade ligger spänningen efter dioden på 13,6-13,7 V. Och då är batterierna definitivt närmare 100% än 80% laddade. Sedan kopplar jag ur dioden med en parallelkopplad strömbrytare när jag är ute med båten för att då få ut maximal effekt från solcellen... /Peter
  7. Kopla in en sådan här: https://www.elfa.se/...&item=70-089-65mellan regulatorn och batteriet, betydligt billigare än en ny regulator... /Peter
  8. Jag har haft en enda batteribank de senaste 10 åren som jag håller koll på med en bm1. Ser ingen riktig nackdel med det, bara fördelar. Men jag har en segelbåt så enda gången jag är helt beroende av motorn är om det är bleke, och om jag inte kan starta den då så är det normalt ingen större fara. /Peter
  9. en sådan här tror jag det var https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_SE-SV&item=70-089-65 Satte den på pluskbeln mellan regulatorn och batteriet. Kopplde in den parallelt med en strömbrytare som jag slår på när jag är ute med båten som då kopplar bort dioden så jag får maximal laddning. /Peter
  10. Kan du inte borra ett hål i ena aluminiumplåten, skuva i en skruv bakom sargen, och sedan hänga upp högtalaren på den. I så fall funkar det säkert med sika som lim för att hålla den på plats. /Peter
  11. Jag kopplar in en diod mellan min maxpower och batterierna när jag lämnar båten. Då hamnar spänningen runt 13,6 V. Så jag har solcellen inkoplad hela vintern. /Peter
  12. Jag har kopplat en 8A diod parallellt med en strömbrytare mellan min MaxPower och batterierna. När jag är ute och seglar slår jag på strömbrytaren, och då laddar solcellen max. När jag lämnar båten slår jag av strömbrytaren, och då sänks laddspänningen med 0,7 V, och hamnar runt 13,5 V. /Peter
  13. Nej, det stämmer inte - i praktiken. Det fixar övergången till underhållsladdning alldeles utmärkt, när strömmen blir tillräckligt låg. Vilket givetvis tar längre tid om laddaren är liten - men skall så göra. Så länge batteriet tar laddström och spänningen inte är över 14,4V är det nämligen ingen risk för kokning. Det är långvarig hög spänning när batteriet är fulladdat som inte är riktigt bra, och orsaken till att de går ner i lägre spänning. Och det där med att stänga av den gör snarast motsatsen, eftersom de flesta laddare startar upp i just boostläge. Inte tvärtom. Tror jag läste detta i ett papper från ctec. Har i alla fall provat det själv med en liten laddare från ctec på en stor batteribank. Fungerade alldelens utmärkt. /Peter
  14. Kneper är väl att låta relä 1 & 2 vara växlande. I vila kopplar 1 & 2 in det andra batteriet parallellt. När nyckeln vrids dras 1 & 2, och i det växlade läget levereras strömen till reläet som seriekopplar batterierna från 1 & 2. Här behövs väl bara ett relä. Startmotorn kan ju alltid vara kopplad mellan ena batteriets plus och det andra batteriets minus, för startmotorn har ju ett eget relä. Nu kan det seriekopplande relääet aldrig dra förrän båda parallellkopplande reläerna har brutit parallellkopplingen./Peter Problemet med två växlande reläer är att de måste växla exakt samtidigt. Om det ena är bara lite långsammare blir det kortslutning. Dessutom måste de klara startströmmen. Det blr inte lätt att hitta sådana. Jah har en ful-lösning i huvudet som bara behöver ett relä. Ska se om jag kan göra en skiss på den. Tricket är att man kopplar 12V från det ena växlande relääet och jord från det andra till det seriekopplande relääet. Då slår det inte till förrän bägge växlande relääerna har slagit till. Med 24V får man ut c:a en hk på 30A. Så beroende på hur stor startmotor man har kan man parallellkoppla några vanliga bilrelääer om man är orolig. Men eftersom det bara används några sekunder så tror jag man kommer långt på ett enda bilrelä. /Peter
  15. Problemet med en för liten laddare är som beskrivits ovan att den inte ser när det är dags att övergå till underhållsladdning baserat på strömstyrkan. Men om man kopplar in den med en vanlig timer som stänger av laddaren 15 min var 6e timma, så kommer den att upptäcka det mha batterispänningen i stället när den startar efter ett 15 min vilopass. /Peter
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy