Jump to content
Monday 23 November 2020

pattedala

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

1 Follower

About pattedala

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo lite elporr är det nog man har blivit beroende av Nej, men det jag vill få till är dels rätt dimensionerat och rätt kabel till rätt sak. Inte som jag har nu ex. cigguttag (med förgrening så det är kopplat både tv, antenn förstärkare och mobilladdning), stereo och läslampor på samma 1,5mm kabel skarvad med silvertejp på en säkring. En del typ EKK kabel där hela kabeln är indragen i kabelrännan ovan säkringarna vilket gör det trångt och eländigt, så de ska bytas ut mot enkel kabel för att lättare kunna följa och härleda källan. Sen vad det är för märke eller stil på det struntar jag. Vill minimera riskera för fortsatta problem och det ska vara lätt och smidigt att både felsöka och att lägga till nya prylar. Jag har fått mycket bra och vettig information. Jag tror det lutar åt att byta ut glassäkring mot brytare och dra lite nya elkablar och få dit några kopplingsplintar på DIN skenan också
  2. Jo visstr det viktigt med kablage, det som ger mig lite huvudbry just nu 🙃 Jag gillar ändå idén om dvärgbrytare då kan man ändå använda befintlig din list. Annars har jag redan två sådana flatstiftspaneler. Då dem är aningen fyrkantigsre o tar större plats så var det några sådana jag tänkte ha i motorrummet Då kunde man ha en panel för akter ruff, en panel för Sittbrunn, en panel för Förpik och sen i elskåpet på dass ha en panel för Instrumentpanelens alla instrument.
  3. Jag har en huvudsäkring som sitter intill batteri banken, jag kommer inte ihåg amperen på den säkringen. Den går på förbrukar sidan. Dvs all el som inte går på startbatteriet. Men i detta fall så är det inte frågan på storleken på hubudsäkring som ger mig huvudbry. Jag är nästan inte förvånad att de blir strömspikar eller slår ifrån med alla märkliga skarvar, tjuvkopplingar o trasiga kablar. Lägg till flertal sockerbitar på det så är det nästan gjort för att orsaka fel Därmed vill jag få ordning och reda med hela kablar, rätt Dimension och rätt kabel till rätt förbrukare.
  4. Även om du inte är säljare för brytare så verkar du ha lite koll Ska man köra snabb (B) eller trög (C) modell?
  5. Jo det är ju också en idé att göra iofs. Får kolla nästa gång man åker ut till båten hur plus/minus är draget till befintliga säkringar. Vilken tjocklek och hur inkommande är draget/delat på säkringarna, har inte sett någon kopplingsplint så antar att de borde vara parallellkopplade. Sen tillkommer även kopplingsplint för att koppla 3-4 ladd/ciguttag på en säkring/dvärgbrytare och 4-6 led lampor till en säkring/dvärgbrytare Hmm, blev lite o fundera på. jag får ta med idén om DIN brytare helt enkelt och fundera på den
  6. Jo självklart, hade inte funderat på det om det var bensinare Jo jag känner samma att jag vill få det snyggt, prydligt och lättåtkomligt. Dessvärre tror jag det skulle vara svårt att få det både snyggt och lättåtkomligt med 2 säkringspaneler i det elskåpet som finns idag men ska fundera på det hur man ev kan lösa det där. Såhär tajt är det i elskåpet idag, där rattnavet syns o sen kommer instrumentpanelen/dashboarden med dess råttbo av kablar. Annars kanske man får försökte göra elskåpet större
  7. Jag behöver få dit en ny säkringspanel då befintlig är både gammal och full. I somras gick hubudsäkringen 2ggr och det förekommer skarvar och strömtjuvar lite varstans som jag vill koppla om med en ny säkringspanel. Det är en maxim 26a och de finns ett mindre strömskåp inne på toaletten i förpiken som skulle vara det självklara valet att dra ny strömkabel från huvudbrytaren. Men jag funderar på om man skulle sätta upp den nya säkringspanelen i motorrummet på träskiva med ordentliga kopplingsplintat istället då det finns större utrymme och kan isf få till det bättre, snyggare och då får jag dessutom "strömcentralen" i mitten av båten. Finns det någon nackdel att ha en eller flera säkringspaneler i motorrummet? Tänker att då kan säkringar för förbrukare vara där i motorrummet och i elskåpet på toan kan man hålla säkringar för instrumentpanelen/förarplatsen då den sitter ovanför.
  8. Körde på heldag i söndags när vi ändå var barnfria och är sånär på klara med skrapandet i förruffen, endast en väg kvar som vi fick lämna då vår 7e och sista burk med bikarbonat tog slut. Bikorbonat - kanske ni undrar?? Jag började med att prova diverse kemikalier på det gamla klibbiga limmet, men det blev bara än kladdigare och eländigt. Då gav en bekant mig ett husmorstips och testa att blanda matolja och bikarbonat för att kladda på och efter några minuter skrapa bort. Vilken skilllnad, gick plötsligt betydligt enklare och utan kladd Varför säljer dem inte bikarbonat i bygg/färghandeln istället för andra farliga kemikalier 😆 Tyvärr är det lite så med gamla båtar att man hittar massor annat man vill fixa också, samtidigt är det skönt att veta att man har något att göra nästa vinter också Kabelhärvan i båtan är ju ett helsike och samtidigt är jag fascinerad över att tidigare ägare inte återanvänt gamla genomföringar på doghouset. Tror jag har 3 eller 4 genomföringar till gamla antenner och som inte används och där kablarna är klippta, så ett projekt när det blir varmare är att skruva bort och plasta igen dessa. Trimplanen är åtminstone åtgärdade, det var så enkelt som att minuskabeln inte var inkopplad. Så nu ska en minusplint skruvas på plats vid batterierna så man får en bra punkt att fästa den kabeln och sen byta olja. Den är nog bra många år för gammal när trimplanen inte använts på sistone. Någon stjärna innan hade även som synes på andra bilden valt att skarva elkabeln till lanternan på göspinnen, dessvärre hade denne person helt sonika skarvat med sockerbit och oskyddad kabel ute i det fria - flera fel på samma gång och kabeln hade vittrat sönder. I samma veva såg jag också att kabeln till tuta/hornet liksom många andra ställen i båten var avklippt 😬 Funktionstest av tuta med 9v batteri indikerar att den fungerar så igår kväll blev till att löda på nya kablar på tutan och dra ny kabel till lanternan när barnen kommit i säng - den här gången både skyddad inuti göspinnen och utan sockerbit
  9. Det brukar tyvärr bli så att hinner man mer på ett ställe så hinner man mindre på ett annat, sen har jag i detta fall en fördel om man får säga så - men är barnfri varannan vecka så då har man egentligen inga förpliktelser. Sen har vi corona tider så det blir svårt att socialisera sig eller gå träningspass, dessvärre så blir man andra passion - dykning lidande av tiden jag lägger ner i båten. Börjar dock inse att jag kanske inte kommer hinna med att göra en ny dashboard, men det återstår att se. Det är ju långt kvar fram till våren Intressant det där med att fernissa, har läst om det också. Jag är ändå ny inom det här inredda båtar - brukar inte finnas så mycket trä på enklare styrpulpetare :). Det var sambon och svärfar som pratat om att olja in dem, men får kanske kolla det närmare vilken metod som man borde köra och hur man går tillväga
  10. Arbetet fortlöper sakta men framåt åtminstone. Garderob och all skrovbeklädnad är nedtagen, kanske åker på att täta fönstren också då bokstavligen låg vatten bakom beklädnaden under fönstren som rann och skvätte när vi rev ner den sista beklädnaden. Vi gjorde även ett försök att få bort det gamla klibbiga limmet med ren bensin och skrapa. Det gick inget vidare, kladdade bara runt det hela. Har köpt limbortagningsmedel som ska testas nästa gång man besöker båten. Nya plywoodskivor är också inköpta för att byta ut samtliga och har börjat arbetet med att såga till dem och ska lägga på ngt lager färg för att göra dem lite mer beständiga mot fukt och väta innan nya takbeklädnaden klistras på. Perfekt arbete att göra i garaget under mindre sköna dagar utomhus. Jag har även köpt nya solcellsventilatorer RF DAY&NIGHT med batteri som det ska sågas ur för. Börjar med en i förruffen och en på dass.
  11. Nu har man kommit en bit på vägen åtministone, båten ytligt tvättad inför vintern och motorn+drev servad och konserverad inför vintern. Då kunde man börja ge sig på det stora projektet. Väggtyget gick som sagt lätt att ta ner och nu är även takpanelerna i ruff och sittbrunn nedskruvade. Kunde se en del fuktskador på skivorna, kring ventilator i ruff och genomföringar i sittbrun. Ventilatorer gör inget då dessa ändå skall bytas vad gäller genomföringarna så får jag ta och fixa till i vår, skivorna tänker jag ändå byta ut mot nya plywoodskivor och nytt tyg. Börjat fundera på om man ska sätta in några spotlights alt. ledslinga som belysning i förruffen sen och få en brytare direkt vid nedgången istället för de puckar med brytare i sig som satt tidigare. Till min frustration så hittar jag hela tiden nya kablar som är avklippta lite här o var, det ska städas upp. Dumt att ha kablar som inte används eller är kopplad till något.
  12. Kanon, tack alla för bra input
  13. Jo precis, som jag skrev så var inte lampvalet klart utan bara ett ex för att förklara min frågeställning :). Men idén om dimmer var bra för att kunna få bra styrka när man vill 😀👍 Är risken att ingen lampa lyser ifall en i serien slocknar eller varför tänker du parallellkoppla framför serie?
  14. Kanon, tack för svar. Då tänkte jag rätt
  15. Jag har idag en "standard" båtlampa i mitten av ruffen med brytare. Är istället att byta ut denna mot 4-6st led downlights och ha en brytare vid nedgången till ruffen. Det finns säkert billigare än dessa, men frågan är mer om funktionalitet än om specifik lampa. https://www.bauhaus.se/downlight-ecolite-star-utbytesarmatur-12v-vit-2-pack Går det bra att seriekoppla en 4-6st sådana, gå via brytare och sen till säkringshållare utan transformator eller annat som man använder vid hemmainstallation av downlights? Tänker att transformator när man installerar hemma är ju för att sänka strömstyrka från 230v till 12v, behövs ju inte i fallet på båten då det redan är 12v system.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy