Jump to content
Sunday 05 December 2021

GroupX

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About GroupX

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

215 profile views
  1. Tack för alla svar. Jag är fortfarande lite kluven och inte helt övertygad om att bygga min egen batteribank med BMS och hela kittet. Batteri med inbyggd BMS känns och låter väldigt smidigt och bekvämt. Vem vet, jag kanske ändrar mig när det väl blir dags att beställa hem alla grejer. Ni som har erfarenheter från plug-in batterier - dela gärna med er om era erfarenheter! det finns ytterst få av dom i detta forum. Men utifrån att jag gärna vill bygga ett systen med batterier med inbyggd BMs och gått igenom all feedback, så har jag kommit fram till att jag bör komplettera med följande: - Först det uppenbara som @peterseglare kommenterade - minuskabel måste in i schemat. - Extra huvudbrytare i kretsen för startbatteriet. - Extra säkring mellan startmotor och ankarspel - Byta ut skiljerelä mellan generator, start och förbrukningsbatterier. In med en batteriseparator (Victron energy Orion plus har jag fastnat för). - Batteriskydd ska in mellan förbrukningsbatteriet och förbrukare. Bör något tilläggas?
  2. Nu ballad diskussionen ur lite, tanken var att hålla det enkelt och inte för komplicerat. Så jag för åter in diskussionen på att sätta ihop ett enkelt litiumsystem, om inte annat mer förståeligt sätt att göra det på. Spännande sida och dom ser ut att sälja prisvärda lösningar. Dock så känns det krångligt att behöva löda och sätta ihop deras BMS över batterierna själv. Och vad jag kan läsa mig till så har de också 12 månaders garanti på sina grejer - med möjlighet att förlänga den upp till 5år? Vad menar du med att komplettera brytare för överladdning och underspänning. Är det inte det BMS är till för? Jag känner att jag blivit lite mer förvirrad sedan jag postade här. Men om jag har förstått allt rätt så kan jag utgå från det el-schemat som jag la upp? Det är ingenting som på pappret är fel, så länge de får rätt ström och spänning? Men schemat borde kompletteras med en regulator/batteriseparator som hanterar både bly och litium som kopplas mellan generatorn och startbatteriet? Förslag på var man kan få tag på en prisvärd sådan tas gärna emot här. Min tanke är att laddaren/invertern kommer vara en Victron multiplus som kan hantera litium. Samt köra på batterier med inbyggd BMS för enkelhetensskull.
  3. Tack för alla kommentarer och input. @Georg_Ohm - super med länk till hemsidan där man kan räkna ut kabelarean. - Den motor som sitter i båten är en Volvo Penta 2003, 120s på 28HK. Har inte koll just precis nu på hur många Ah det batteriet är på. Kabeldragningen till det planerade ankarspelet kommer förmodligen rör sig om 5-7m. - Anledningen till att jag vill konvertera det till litium är - för att jag vill @Lintott - Jag hade isf tänkt köpa batteri med inbyggd BMS precis som det framgår i schemat. Och jag har tittat på bla. de batterierna som jag länkat till nedan. Hyffsad prislapp och jag slipper då komplettera med extern BMS-manick som ska in i systemet. - Beträffande parallellkoppling, så framgår det hos återförsäljarna att det går att parallellkoppla dessa. Men som jag har tolkat det är det viktigt att dom har samma spänning när man kopplar in dem i systemet. Har du/ni egna erfarenheter av detta? - Mitt tilltänkta system, vad skulle vara bäst isf - batteriisolator eller skiljerelä? https://mojoshop.se/li-ion-litiumbatterier/1570-meritsun-12v-100ah-litiumbatteri-bluetooth.html?gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23OpCFGf1B_x_RDFCg3EMYAgAjEZjbIiqHvQR6P8UdPWhGObBGoJtURoCk-8QAvD_BwE https://www.batterionline.se/skanbatt-bluetooth-litiumbatteri-12v-100ah-150a-bms
  4. Hej! Jag har en 34 fots segelbåt där jag skulle vilja konvertera det gamla elsystemet till ett på litium. Men jag är långt ifrån en expert i ämnet och det finns också en uppsjö av olika idéer och teorier som florerar på nätet, om hur en båts 12v system på litium ska utformas. Och emellan åt känns det som att många krånglar till det och gör det alldeles för komplicerat, rent av avskräckande. Det jag är ute efter är ett enkelt och säkert system, som inte heller kostar skjortan. Har varit inne och kikat på Victrons hemsida och deras el-scheman för lifepo4 - ska man ha alla de prylar som dom rekommenderar så blir det ruskigt dyrt. Och behöver jag ens alla dessa saker? I vilket fall så har jag nu skissat upp mitt eget schema - och jag önskar synpunkter från er som kan detta bättre än mig. Kan det se ut såhär? Sedan har jag några frågor: - Skiljerelä och batteriisolator - är det samma sak? Eller ska en isolator in i schemat? - Är dragningen mellan startbatteri och ankarspelet rätt? - Strl på startbatteri - större/mindre? - Strl på säkringarna i systemet - större/mindre? PS hoppas ni ser vad allt ska föreställa - personligen gillar jag att måla på papper istället för i datorn. Tack på förhand!
  5. Hej! Har precis gått och köpt mig min första segelbåt, en maxi 77a årsmodell 1975. Båten står i Limnhamns småbåtshamn i Malmö och måste lämna hamnen innan den 15 april. Då transporten av båten via landvägen är väldigt kostsam såg jag detta som ett bra tillfälle att få sig en första lektion i segling samt båten transporterad till sin nya hemma hamn i Sölvesborg (Edenryds båtklubb). Antingen kan jag följa med på turen eller så kan båten seglas själv om en pålitlig person hittas. Om du är intresserad eller kan tänka dig att hjälpa mig med detta så lämna gärna prisuppgift via pm! //Micke
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy