Jump to content
Monday 28 November 2022

larban

Medlemmar
  • Content Count

    545
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

larban last won the day on April 16 2019

larban had the most liked content!

Community Reputation

66 Expert

About larban

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag hade en segelmakare att titta på seglet som gav mig pris på ca 15000kr😳. Får nytt segel för ungefär det dubbla. Därav min tanke att göra detta själv. Ser inte helt omöjligt ut i mina ögon. Men jag ska skicka ut frågan till fler. Kanske kan jag demontera gamla skyddet själv och låta segelmakare göra resten, borde göra det billigare iaf. Ingen annan som vet butik där man kan köpa uv skydd lite billigare? /L
  2. Jag har tänkt limma på duken. Jag har sett en youtube-video där de spraylimmar på duk och därefter syr kanterna. Kan det funka? Vill helst komma ner i pris, så om någon har tips på alternativ till Råsegel är jag tacksam.
  3. Hej, jag funderar på att byta uv-skydd på min rullgenua själv. Har tillgång till symaskin och plats. Jag kollar på material och har hittat detta https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/tunn-segelduk-gra kan det funka tro, eller måste man köpa råsegels självhäftande dyra variant. Själva seglet är i gott skick så jag vill förlänga livet på det med några år. /L
  4. Nja mina misskötta batterier når upp till normal spänning, nära 13 volt och håller sig där, men när jag mäter kapaciteten (så här ungefär) så tappar de energin snabbare än de ska. Mitt 100 ah batteri funkar ungefär till hälften, som ett 50 ah. Me har som sagt slarvat med dom några gånger. Ladda batteriet ordentligt och se vad du får ur dom.
  5. Jag har biltema SMF batterier i båten. Har haft båten i 6 år och de var inte nya när vi köpte, så gissar 8-10 år. Jag har lyckats överladda (typ 17v) det ena batteriet vid ett tillfälle och dra ur det andra batteriet till ca 9 volt vid ett par tillfällen. De har klarat påfrestningarna galant😉 trots allt. Nu börjar de bli sega, så jag planerar köpa nya till nästa år. Nöjd med hur de presterat isf. /L
  6. Jag har kört HWO i en gammal Md3b i typ 3 år. Eller är det 4 nu? Märkte ingen skillnad när jag bytte bränsle iaf. Har läst en del om bränslet och känner inte igen att det skulle ge förändrad motorgång. /L
  7. Jag använder denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-2000018677 Och jeep-dunk. Några tryck på blåsan sedan tar hävert över och pumpar. Smidigt.
  8. Jag hittade till slut en liten läcka på en slang. Den enda slang som inte byttes inför förra säsongen. Den var slut hos martec då. Jag skar bort den bit av slangen som var sprucken, sen har allt funkat. Har fått hem ny och kommer byta inom kort. Irriterande att jag inte såg detta från början. Motorn gick dock aldrig över 90 grader innan jag stoppade.
  9. Ah. Ok Tack för tipset. Detta ska jag definitivt kolla. Har iofs hört pumpen surra även när motorn gått varm, men kanske ändå? Någon som har andra förslag vad jag kan kolla?
  10. Efter ca 30 timmars problemfri gång, har nu motorn gått varm igen😣. Hittar inga läckage, ingen vit rök i avgaser, olja fin, inga avgaser i expansionskärlet. Motorn går perfekt, startar direkt. När motorn går varm trycker den ut kylarvätska i locket till expkärlet. Jag fyller upp och ser att strålen kommaer, därefter bara att köra igen…till nästa gång det inträffar. Den enda gemensamma nämnare som jag kan se mellan tillfällena är att jag först kört ett längre tag, kanske en timme, stängt av motorn och efter en stund, med varm motor, startat igen. Vad kan vara fel? Kliar mig i huvudet nu. Tom på idéer. Hjälp!
  11. Reagerade också på det lilla hålet. Vet inte om det är rätt dimension, men jag kan tänka mig att om hålet är för stort sjunker trycket in mot termostaten, vilket kanske är dumt?🤪 någon som vet vilken dimension det ska vara på hålet?
  12. Här kommer en uppdatering, fortfarande ute på tur på väg mot Öland. motortempen gick utan åtgärd tillbaka till dryga 80 grader under många timmars gån. Men vid ett tillfälle efter ca 2 timmars körning och en lunchpaus så klättrade tempen uppåt 90+ grader. Kollade då cirkulationen och kunde inte se någon skvallerstråle i expansionskärlet. Cirkulationspumpen gick och allt verkade normalt. Tog bort 8 mm slangen som ansluter till expansionstanken (skvallerstrålen) och då kom det stråle snabbt. Satte tillbaka och drog inte slangklämman så superhårt denna gång. Sen dess har jag haft ca 78 grader på maskin. Mitt antagande är helt enkelt att hålet (2mm) till expandionstanken varit tillklämd och cirkulationspumpen inte kunnat lufta ordentligt. vad tros, är det rätt analys?
  13. Det är sötvattenkylt. Ursäkta glömde skriva det.Martecsystrm. anledningen till att jag skriver är att jag tycker tempen gått uppåt i år. Jag har mätt vid termostaten med IR-mätare. Visar lika instrumentet. Bild på instrument.
  14. Motor Md3b blir varmare efter ca en timmes körning i marschfart. Ökar då från ca 80 grader till 85. Är det för varmt? Har inte på max-gas men gissar att den skulle gå upp ännu något till. vad säger panelen, har jag ett problem på gång?
  15. Var oljan ordentligt varm vid mätningen? Annars kan det vara en orsak till högt tryck.
×
×
  • Create New...