Jump to content
Tuesday 09 August 2022

larban

Medlemmar
  • Content Count

    537
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

larban last won the day on April 16 2019

larban had the most liked content!

Community Reputation

64 Expert

About larban

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ah. Ok Tack för tipset. Detta ska jag definitivt kolla. Har iofs hört pumpen surra även när motorn gått varm, men kanske ändå? Någon som har andra förslag vad jag kan kolla?
  2. Efter ca 30 timmars problemfri gång, har nu motorn gått varm igen😣. Hittar inga läckage, ingen vit rök i avgaser, olja fin, inga avgaser i expansionskärlet. Motorn går perfekt, startar direkt. När motorn går varm trycker den ut kylarvätska i locket till expkärlet. Jag fyller upp och ser att strålen kommaer, därefter bara att köra igen…till nästa gång det inträffar. Den enda gemensamma nämnare som jag kan se mellan tillfällena är att jag först kört ett längre tag, kanske en timme, stängt av motorn och efter en stund, med varm motor, startat igen. Vad kan vara fel? Kliar mig i huvudet nu. Tom på idéer. Hjälp!
  3. Reagerade också på det lilla hålet. Vet inte om det är rätt dimension, men jag kan tänka mig att om hålet är för stort sjunker trycket in mot termostaten, vilket kanske är dumt?🤪 någon som vet vilken dimension det ska vara på hålet?
  4. Här kommer en uppdatering, fortfarande ute på tur på väg mot Öland. motortempen gick utan åtgärd tillbaka till dryga 80 grader under många timmars gån. Men vid ett tillfälle efter ca 2 timmars körning och en lunchpaus så klättrade tempen uppåt 90+ grader. Kollade då cirkulationen och kunde inte se någon skvallerstråle i expansionskärlet. Cirkulationspumpen gick och allt verkade normalt. Tog bort 8 mm slangen som ansluter till expansionstanken (skvallerstrålen) och då kom det stråle snabbt. Satte tillbaka och drog inte slangklämman så superhårt denna gång. Sen dess har jag haft ca 78 grader på maskin. Mitt antagande är helt enkelt att hålet (2mm) till expandionstanken varit tillklämd och cirkulationspumpen inte kunnat lufta ordentligt. vad tros, är det rätt analys?
  5. Det är sötvattenkylt. Ursäkta glömde skriva det.Martecsystrm. anledningen till att jag skriver är att jag tycker tempen gått uppåt i år. Jag har mätt vid termostaten med IR-mätare. Visar lika instrumentet. Bild på instrument.
  6. Motor Md3b blir varmare efter ca en timmes körning i marschfart. Ökar då från ca 80 grader till 85. Är det för varmt? Har inte på max-gas men gissar att den skulle gå upp ännu något till. vad säger panelen, har jag ett problem på gång?
  7. Var oljan ordentligt varm vid mätningen? Annars kan det vara en orsak till högt tryck.
  8. Har du kollat att batteriet är ok?
  9. Båten ligger i Östersjön, så snäckor är såklart ett mindre problem än på västkusten. Det är en segelbåt som låg i hela förra vintern, jag körde bottentvätt inför upptagning och blev glatt överraskad när jag tog upp båten. Lite snäckor och grönt där borsten inte tagit. alltså framför allt på undersida av kölen.
  10. Kan jag skriva under på. Blev förvånad hur bra det faktiskt funkade. Billigt var det också, vi har en maskin i klubben, så vi har reducerat pris. Testade i somras och kommer använda bottentvätt igen.
  11. Hm ja se där. Det bevisar att det funkar att behålla samma lösning. Tack för bilden! Men finns det något smart fäste man kan ha på badbryggan som håller ankaret (liknande de som har ankarspel).? Som funkar i exakt denna situation som är på bilden?
  12. Jag har tänkt montera badbrygga på vår Najad 34 och undrar hur jag ska göra med ankaret? Vi har ankarolina och ankaret upphängt på akterpulpit. Denna lösning kommer inte fungera bra eftersom badbryggan kommer vara i vägen när man ska släppa ankaret. Hur har ni andra gjort? Vill inte investera i ankarspel utan ha kvar så mycket av den nuvarande manuella lösning som möjligt. /L
  13. Nä jag hittar inte just den längre, men sök på Injector nozzle pop tester på ebay eller dyl. så hittar du. Tror inte min hade bättre eller sämre kvalitet än någon annan. Kostade ca 600 kr.
  14. Jo jag köpte en och provtryckte förra vintern, samt bytte spridarspetsar. Det funkade över förväntan. Spridarbilden syntes tydligt att den var kass innan bytet. Sprutade stålar. Efter bytet blev det dimma. Samt det var lätt att avläsa trycket. klart värt köp enl mig.
  15. Tack för tipsen. Jag får kolla på det så småningom. Jag tror inte aktre tätningen är dålig, men det skulle ju vara bäst att ta alla tätningar på en gång såklart. Tack för tips om lagret, kollar även det. /L
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy