Jump to content
Tuesday 18 May 2021

larban

Medlemmar
  • Content Count

    504
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

larban last won the day on April 16 2019

larban had the most liked content!

Community Reputation

48 Expert

About larban

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Även jag har problem med att "Någon mer än jag som har problem med att "ej läst innehåll" är tom? innehåll" är tom. Har läst och gillat geoid tråd, men det gick heller inte att svara i den tråden.
  2. Uppdatering. Jag gjorde ett försök att få igång min regulator, men lyckades inte. Generatorn laddade 18 v och gick på bara sekunder varm. Jag köpte ny regulator, monterade och passade samtidigt på att röja upp i ormboet av sladdar. Monterade även spänningskänsligt relä mellan bankerna. Nu funkar det igen. Men eftersom batteriet har överladdats håller det ca 13 v i vilospänning, vilket gör att bankerna är sammankopplade även efter jag stängt av motorn. Jag tänker att det är väl så till dess att spänningen understiger 12,8 v. Annars verkar batterierna fungera och jag har kapacitetstestat ner till halvfullt,12,25v och de levererade som de skulle. Angående skiljerelät, borde jag sätta på diod för att höja in och urkopplig? Eller kan detta funka som det är? /L
  3. Tack. Ja så kanske vi kan göra. någon som har erfarenhet av länkad typ av skot?
  4. Hej, jag har masthead-riggad seglare med stor Genua. Vid slag händer ofta att skoten fastnar i babystaget. Främst är det pålstekens som krokar fast i babystaget, så jag letar efter smidigare lösning. Är skot med mjuk shackel bra? https://www.biltema.se/bat/tagvirke/skotlinor/skotlina-2000036394?gclid=CjwKCAjw1uiEBhBzEiwAO9B_HZKup861TZEaFf8-SOpWKjE5oop2dBjsOo6jsVyHJ2ZC0E2OVEPUNBoCSQwQAvD_BwE Verkar betydligt mycket smidigare. Håller denna över tid? Någon som provat? /L
  5. larban

    Wallas 3000

    Time Left: 11 months and 20 days

    • Bortskänkes
    • Used

    Wallas 3000. Ej fungerande. Vet inte vad som är fel. Fläkt funkar. Bortskänkes.

    NO VALUE SPECIFIED

    SKARPNÄCK, Stockholm - SE

  6. Kom och hämta. Denna tar plats. Kanske någon vill ta reservdelar från? Finns i närförort till södra Stockholm. Skicka meddelande.
  7. Uppdatering. Precis som ni var inne på så jordades D+ när gröna sladden hittade rätt plats på generatorn. Så långt allt gott. När jag kikar in på baksidan av regulatorn hittar jag en liten avklippt stump av en gul kabel. Sensorkabel kanske? se bild. Borde jag kanske löda på en liten kabel och koppla till B+? Tror jag kan lyckas komma åt. Eller är det överkurs? /L
  8. Det är detta som är lite knas eller urkopplat. D+ är inte jordad, så nån magnetiseringsström kan inte flyta. Och lampan förblir släkt. Men jag ska ta mig in i apparaten och se om jag klarar koppla in regulatorn som Rollen föreslog.
  9. Förresten vet du hur man kollar diodbryggan i generatorn? Nu har jag bara ohmtesta mellan B+ o B- än så länge. Stopp i ena riktningen och väldigt hög resistans i andra. Låter det ok?
  10. Å tack för snabbt svar. Toppen jag ska gräva djupare in i generatorn. Jag har skaffat skiljerelä, spänningskänsligt så jag hivar bakstycket och förenklar upplägget. /L
  11. Jag har en Md3b med valeo-generator kopplad till TWC regulator. Fick väldans hög laddspänning (17 v) i helgen när jag skulle transportera båten till min hemmahamn. Jag har länge funderat på att ta bort denna externa regulator, men inte kommit mig för. Nu fick jag spark i baken att komma igång. Sagt och gjort, jag demonterade alla kablar o regulatorn från generatorn. Tog även bort generatorn från motorn eftersom jag trodde att det inte skulle sitta någon regulator bakpå utan endast kol. Men om jag fattar rätt så är saken i mitten en regulator och sladden som kommer ur denna DF-kontakt? Generatorn hade också ett bakstycke som har 2 utgångar. Jag tolkar det som att denna kan fördela laddning mellan 2 banker, se bild. När jag tog bort bakstycket var generatorn av vanligt snitt, med B+, B-, W, D+ utgångar. Jag kopplade in generatorn igen och inser att D+ inte är jordad, varpå laddlampan inte lyser. När jag startar får heller inte D+ spänning. Frågor: 1. Är bakstycket en separator? 2. Bör jag använda den? 3. Är det regulator i mitten av generatorn (se bild)? 4. Sladden (grön) ut från regulator, är det den sk. DF (kollade på kopplingsschemat för TWC och enligt denna bör denna sladd vara DF)? 5. Vad kan vara felet på min D+? 6. Något annat jag bör kolla? Tack på förhand, Lars
  12. Jag läste helt fel. Texten om att kuddarna endast passa på bakre plats var markerad med asterisk på Croms hemsida, och när man ser in beteckningarna under gäller detta andra motorer. Inte Md3b. Summa summarum ; Md3b används samma kudde på alla 6 platser och det funkar med Crom marines billigare variant. /L
  13. Jo jag läste nog lite slarvigt. Då återstår frågan vilken variant crom marines kudde motsvara. Köpe hellre deras billigare såklart. Får kolla med Marineparts o crom vad de föreslår. Monterade av en av de bakre kuddarna som var helt upplöst av diesel. Dags att byta helt enkelt. /L
  14. Hej, Jag har bestämt mig för att byta motorkuddar på min Md3b men är lite förvirrad vad gäller vilka kuddar man ska ha. PÅ min motor sitter det två kuddar akterut och fyra förut. Kuddarna akterut är lätta att hitta, men förut får jag olika bud på. Enligt Marineparts är det samma kuddar både förut och akterut, men endast två istället för fyra i framåt på motorn. se sprängskiss. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742090&Category=21&View=13750 Men om jag exempelvis går in på Crom marin http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=20006 så står det att aktre kudden endast kan användas akterut. De har en kudde till, http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=19927 men den står att man använder till propelleraxelkoppling. Så är det någon därute som vet vad som gäller? Kan jag köpa 4 likadana från Crom marin och använda på samma sätt som beskrivet på Marineparts? Efteråt kommer jag behöva rikta in maskin mot axeln. Lossar jag flänsen från backslaget (MS) och mäter med bladmått mot backslagets motsvarande platta? Någon som gjort detta arbete och kan vägleda lite. Tack på förhand. /L
  15. Tänk att jag mindes lite rätt😁 Har aldrig ägt en 42-44.a men har kikat lite i vhb. Så kul intressen har jag🙃
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy