

larban
Medlemmar-
Content Count
548 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
larban last won the day on April 16 2019
larban had the most liked content!
Community Reputation
66 ExpertAbout larban
-
Rank
Flottiljamiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Jag har använt Blockets std kontrakt tidigare och har för avsikt att använda samma denna gång. Tror det kommer funka. Ja kanske kan man formulera något om handpenningen, så att det tillfaller oss om inte affären blir av.
-
Tack för svar. Egentligen tycker jag inte det känns jättekul att båten försvinner utomlands. En väldigt fin båt, som jag gärna stöter på framöver om den skulle finnas kvar i landet. Men men.
-
Hej, Vi har lagt ut vår båt till försäljning. Många har hört av sig och är intresserade. Många från Sverige, men också ett par från utlandet. En från Danmark och en från Finland, Åbo, som också lagt bud. Vad ska vi tänka på om vi kommer överens om att sälja till utlandet? Finns det fallgropar? Jag hade tänkt att man låser affären med 10% handpenning och överför resten när båten kontrolleras/ provseglas och hämtas i vår. Den ligger på land nu. Hur kan detta gå fel🙃? /Lars
-
Jag hade en segelmakare att titta på seglet som gav mig pris på ca 15000kr😳. Får nytt segel för ungefär det dubbla. Därav min tanke att göra detta själv. Ser inte helt omöjligt ut i mina ögon. Men jag ska skicka ut frågan till fler. Kanske kan jag demontera gamla skyddet själv och låta segelmakare göra resten, borde göra det billigare iaf. Ingen annan som vet butik där man kan köpa uv skydd lite billigare? /L
-
Jag har tänkt limma på duken. Jag har sett en youtube-video där de spraylimmar på duk och därefter syr kanterna. Kan det funka? Vill helst komma ner i pris, så om någon har tips på alternativ till Råsegel är jag tacksam.
-
Hej, jag funderar på att byta uv-skydd på min rullgenua själv. Har tillgång till symaskin och plats. Jag kollar på material och har hittat detta https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/tunn-segelduk-gra kan det funka tro, eller måste man köpa råsegels självhäftande dyra variant. Själva seglet är i gott skick så jag vill förlänga livet på det med några år. /L
-
Nja mina misskötta batterier når upp till normal spänning, nära 13 volt och håller sig där, men när jag mäter kapaciteten (så här ungefär) så tappar de energin snabbare än de ska. Mitt 100 ah batteri funkar ungefär till hälften, som ett 50 ah. Me har som sagt slarvat med dom några gånger. Ladda batteriet ordentligt och se vad du får ur dom.
-
Jag har biltema SMF batterier i båten. Har haft båten i 6 år och de var inte nya när vi köpte, så gissar 8-10 år. Jag har lyckats överladda (typ 17v) det ena batteriet vid ett tillfälle och dra ur det andra batteriet till ca 9 volt vid ett par tillfällen. De har klarat påfrestningarna galant😉 trots allt. Nu börjar de bli sega, så jag planerar köpa nya till nästa år. Nöjd med hur de presterat isf. /L
-
Jag har kört HWO i en gammal Md3b i typ 3 år. Eller är det 4 nu? Märkte ingen skillnad när jag bytte bränsle iaf. Har läst en del om bränslet och känner inte igen att det skulle ge förändrad motorgång. /L
-
Jag använder denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-2000018677 Och jeep-dunk. Några tryck på blåsan sedan tar hävert över och pumpar. Smidigt.
-
Jag hittade till slut en liten läcka på en slang. Den enda slang som inte byttes inför förra säsongen. Den var slut hos martec då. Jag skar bort den bit av slangen som var sprucken, sen har allt funkat. Har fått hem ny och kommer byta inom kort. Irriterande att jag inte såg detta från början. Motorn gick dock aldrig över 90 grader innan jag stoppade.
-
Ah. Ok Tack för tipset. Detta ska jag definitivt kolla. Har iofs hört pumpen surra även när motorn gått varm, men kanske ändå? Någon som har andra förslag vad jag kan kolla?
-
Efter ca 30 timmars problemfri gång, har nu motorn gått varm igen😣. Hittar inga läckage, ingen vit rök i avgaser, olja fin, inga avgaser i expansionskärlet. Motorn går perfekt, startar direkt. När motorn går varm trycker den ut kylarvätska i locket till expkärlet. Jag fyller upp och ser att strålen kommaer, därefter bara att köra igen…till nästa gång det inträffar. Den enda gemensamma nämnare som jag kan se mellan tillfällena är att jag först kört ett längre tag, kanske en timme, stängt av motorn och efter en stund, med varm motor, startat igen. Vad kan vara fel? Kliar mig i huvudet nu. Tom på idéer. Hjälp!
-
Reagerade också på det lilla hålet. Vet inte om det är rätt dimension, men jag kan tänka mig att om hålet är för stort sjunker trycket in mot termostaten, vilket kanske är dumt?🤪 någon som vet vilken dimension det ska vara på hålet?
-
Här kommer en uppdatering, fortfarande ute på tur på väg mot Öland. motortempen gick utan åtgärd tillbaka till dryga 80 grader under många timmars gån. Men vid ett tillfälle efter ca 2 timmars körning och en lunchpaus så klättrade tempen uppåt 90+ grader. Kollade då cirkulationen och kunde inte se någon skvallerstråle i expansionskärlet. Cirkulationspumpen gick och allt verkade normalt. Tog bort 8 mm slangen som ansluter till expansionstanken (skvallerstrålen) och då kom det stråle snabbt. Satte tillbaka och drog inte slangklämman så superhårt denna gång. Sen dess har jag haft ca 78 grader på maskin. Mitt antagande är helt enkelt att hålet (2mm) till expandionstanken varit tillklämd och cirkulationspumpen inte kunnat lufta ordentligt. vad tros, är det rätt analys?