Jump to content
Tuesday 31 March 2020

larban

Medlemmar
  • Content Count

    424
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

larban last won the day on April 16 2019

larban had the most liked content!

Community Reputation

33 Expert

About larban

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som referens. Jag kollade av mitt förbrukarbatteri på 100 ah strax innan nyår och fick en chock. Det var till hälften urladdat. Har endast en regulator och 80w solcell kopplad till batteriet. Solcellen är riktad åt söder innanför vit presenning och jag hade hoppats att den skulle ge laddning, men på de 2,5 månader båten stått på land hade alltså ca hälften dragit ur. Jag laddade batteriet fullt och tog av polskorna, känns bättre så. Kollade igen igår och laddningen låg då på ca 90*%. Laddade ett par timmar medan jag fixade med båten. Det har varit väldigt lite sol denna vinter🙃
  2. Kunde inte googla på ditt nummer. Leta efter beteckning A följt av en siffra. Eftersom det är en kombo med en aktre 4-bladig och en 3-bladig för över, så bör det vara en A-modell. Dessa är anpassade efter dieselmotorernas vridmomentkurva. Bensinmotorerna kör med 2st 3-bladiga propellrar- B-modell.
  3. Jag hade A7 propellrar på min Aqad31b, i en Swemax 690 (liknar Flipper 700). Iofs var motorn totalrenoverad med nya kolvar, ventiler, turbo mm. Hade inga problem att komma upp i plan. Och den toppade dryga 30 kn. Jag rekommenderar att kolla över turbo och laddluftkylare, så det inte är några luft läckage och rent. Därefter skulle testa är att låta någon kunnig justera högtryckspumpen, modern diesel har något lägre energitäthet och det kan man kompensera för. Kolla detta först innan jag bytte propellrar är mitt råd.
  4. Är detta båt eller transportbilar? Har själv en äldre Penta, minns du vilken/vilka modeller du fått in?
  5. Förklara varför en äldre motor kommer haverera när man kör med HVO? Att RME kan bäcka igen bränsleledningar vet vi, men HVO har Iaf jag inte hört om problem än. Tillverkarna hävdar att det är identiskt med diesel. ” Den enda skillnaden mot fossil diesel är att HVO har något lägre densitet och energiinnehåll.” Enl. Teknikens värld. Det blandas 50% HVO i vanlig diesel redan, så alla gamla dieslar går redan Delvis på HVO. Jag kör på Hvo som sagt och har ställt frågan varför min ve 2012 inte är godkänd för det och vad som går sönder om jag använder HVO. Ingen kan svara? Varför? Vilka delar kan jag behöva byta i förtid pga att jag kör på HVO? Och förklara gärna varför. Länka till exempel på motorer som fått problem och vad som havererat i dessa. Om ni vet någon som råkat illa ut vore det toppen om det gick att få kontaktuppgifter. Jag vill gärna veta vad jag har att vänta, innan det är för sent för min del🙄. /L
  6. Jag har kört både vår båt, penta md3b, och bil golf 2012, 1,6 tdi på HVO i över ett år utan några problem hittills iaf. Märker ingen skillnad på motorgången eller bränsleförbrukning, ingen skillnad på nåt annat för den delen. Enda skillnaden är att HVO är kronan dyrare☹️, vilket känns mycket märkligt när det påstås minska Co2-utsläppen med 90%. Borde ju vara tvärtom, vi ska väl ställa om från fossilt?
  7. larban

    Batterimonitor

    Intressant. Rapportera gärna igen när du hunnit prova den lite mer. Och testat om värdena du får ut verkar stämma. /L
  8. 5% av 5000 är 250. Alltså, höjs hyran med 5% blir månadshyran 5250 kr. Höjs det med 10% blir hyran 5500 per månad. Sen är kanske både 5 och 10 % för mycket, men det är ju beroende av faktorer som nämnts redan.
  9. Ja du Rikard, det är precis det hon gör när hon inför FN säger ”och jag är en av de lyckligt lottade”. Vet inte om du fattat att allt fler kommer behöva fly i framtiden pga klimatet, alltså pga torka, översvämningar, extremväder mm. Här kan du läsa mer om det: https://www.migrationsinfo.se/migration/klimatflyktingar/ Antal klimatflyktingar idag uppskattas till ca 22,5 miljoner. Enl denna artikel: https://www.svd.se/vi-bor-ta-vart-ansvar-for-klimatflyktingarna Den mest citerade prognosen förutspår att det år 2050 finns 200 miljoner människor som migrerat på grund av klimatets påverkan. Lyssna på budskapet fokusera inte så hårt på budbäraren.
  10. Men den ser ju alldeles nedstänkt ut😳
  11. De verkar heller inte kunna berätta vad som går sönder i motorerna. Vill man så finns det försäkring att teckna om man vill köra på HVO. Vad jag kunnat läsa mig till har det aldrig hittills behövt lösa ut försäkring pga HVO. Lite märkligt när två olika bilproducenter har fordon med samma motor, men den ena inte godkänner HVO. Men om du gick över till HVO ändå så skulle du göra skillnad direkt. Liite extra skulle det förstås kosta, kanske 40 spänn per år😉 Så luktar ju gaserna så gott också.
  12. Ja du Rikard. Sanningen är att det var en konservativ krönikör, Andrew Bolt https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Bolt, som skrev en elak krönika om Greta i Herald Sun, https://www.heraldsun.com.au/blogs/andrew-bolt/the-disturbing-secret-to-the-cult-of-greta-thunberg/news-story/55822063e3589e02707fbb5a9a75d4cc. Helt i linje med andra vuxna som vill tysta hennes budskap genom att ge sig på hennes person, inte sak. Denna krönika ledde förstås till svallvågor på TV som rapporterade om krönikan. Fler medier rapporterade också såklart, alla behöver ju locka tittare/läsare. Alltså är det inte en allmän vuxen hållning i Australien, att dissa, shama Greta, utan rapportering om krönikan. Inte någon annanstans heller för den delen. Som tur är. Om det nu, som du menar, finns ENORMA ekonomiska krafter bakom Greta, så är det mer än välkommet - som en liten, liten motvikt till det ännu mer ENORMA ekonomiska krafter som finns bakom exempelvis olja/gasindustrin mfl. och dess lobbyverksamhet, trollfabriker, desinformationskampanjer och spridande av konspirationsteorier mm. Jag tillhör en av dom som verkligen står bakom Gretas budskap. Hon säger "jag vill inte att ni lyssnar på mig, lyssna på forskningen". Och agerar därefter, naturligtvis. Vi kan alla göra något.
  13. Klart saker kan utvecklas. Vid standardisering kunde man exempelvis byggt in bajonettfattning, så skulle det känts tryggare. Genomföring och munstycke har ju genomgått en standardiseringsprocess. Är övertygad om att det går att utveckla vidare utifrån den standarden som ligger också.
  14. Nu så. Tror det var detta. Alltså den första tråden man stöter på när man googlar problem märkte jag. Det är en massa att läsa, jag orkade bara läsa problemformuleringen från ett par användare. Det verkar främst handla om Planar eller Kinesvarianter, men någon verkar ha erfarenhet även från Eber. http://www.cruisersforum.com/forums/f115/planar-chinese-diesel-heater-exhaust-length-issue-211505.html
  15. Har du frågat varför? Skälet kan ju vara att de inte vill ta på sig fler garantier än de måste, det leder till kostnader hur. Eller hade tillverkaren någon teknisk förklaring? Eller någon motordel som ändrats på de produkter där de godkänt HVO? Det är ju väldigt intressant att veta i så fall.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy