Jump to content
Tuesday 09 March 2021

wreckdiver

Medlemmar
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About wreckdiver

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Aramis 30
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, då är jag med. Det var en parameter som jag funderade över innan jag tog beslutet att lägga allt i plottern. Men jag kom fram till att jag i en nödsituation som ju det får räknas som så skulle jag inte vara obekväm med att köra båten utan motorinstrument till närmaste hamn. Jag har haft båten i drygt 20 år och har inte haft några larm eller störningar som skulle äventyra färden.
  2. Jag har dels en dator med sjökort i som är igång när jag kör. Sen har jag förstås även papperskort även om de mest används för planering numera. Har dessutom telefoner och paddor med sjökort i som skulle fungera som backup. Men som sagt, jag har inte lämnat papperskorten hemma (ännu)
  3. Har gjort om och har numera två stolar efter lite klagomål från den bättre hälften. Dessutom vill hon köra ibland och då måste ju jag sitta någonstans 😀
  4. Jag gjorde om min instrumentering för några år sedan, har nu allt i plottern. Jag använde en enhet från Actisence, EMU-1 för att få in allt i NMEA2000-nätet vilket har fungerat väldigt bra ihop med min Perkins T6-354.
  5. wreckdiver

    Aramis 30

    Hej T står för Turbo vilket inte du verkar ha vad jag kan se av bilderna. Jag har en verkstadshandbok till dessa motorer i PDF så om du kan förmedla din mailadress så kan jag skicka den till dig. när det gäller söklyktan så om det är samma som jag har är det en Vetus och kanske dom har någon reservdel. Ser att du har ett annat backslag än vad jag har, mitt är ett Borg Warner. Det beror nog på att min motor är lite starkare iom att jag har turbo. jag lägger med ett par gamla (20år) bilder där söklycktan och motorn syns
  6. wreckdiver

    Aramis 30

    Kul, tror jag sett några bilder på den förut. Min motor är i alla fall en Perkins T6-354 och har du en likadan så har jag en del på den. Ang avgasslang så bytte jag min i vintras. det finns billiga om man inte behöver smidighet och så, men jag köpte Wetus som är både dyr och smidig 🙂. Tycker den är värd sitt pris. Här är några bilder på min slang och nya tanken från i vintras.
  7. wreckdiver

    Aramis 30

    Hej Va kul. Jag har en Aramis själv med en Perkins 6-cyl diesel. Jag har en verkstadsmanual till den som du kan få ta del av. Lägg gärna upp någon bild på båten.
  8. Jag har limmat kabel i Sika. Det har suttit i mer än 10 år. Lagt en sträng var 20cm och telpat fast kabeln till Sika torkat.
  9. Det är ju en bra idé men på axeln sitter ju styrarmen direkt så det funkar nog inte tyvärr.
  10. Hej jag har läckage från roderaxeln och där sitter en nylontätning i två delar som gängas ihop. Mellan delarna är det en gummiring som verkar ha sätt sina bästa dagar. Är det någon som känner igen tätningen och vet vilket fabrikat det kan vara? Tänkte försöka byta gummipackningen. Ska den smörjas något? Det finns inga nipplar eller liknande. Båten är en 30fots motorbåt byggd i Mariestad om det kan ge någon ledtråd till fabrikat på tätningen. Tacksam för hjälp
  11. Ja, en ny limpa i rostfritt. Samt en topplocksrenovering eftersom ventilerna var ganska hårt åtgångna. Min motor gick rätt illa ett tag och då tog jag mina spridare till ett företag som justerade och fixade till dom. Därefter så gick den mycket bättre, så det finns saker att göra som inte är allt för komplicerat eller dyrt.
  12. Du kan bara lossa dom en bit. Själva spridaren går ner en bit i toppen och tätar med en kopparbricka. Om det är vatten i cylindern så kommer det att komma ut den vägen. Jag har själv en lika motor och hade problem med den när rosten hade tagit limpan så att kylvattnet gick ner i cylindrarna. då gick det väldigt trögt att dra runt 😀
  13. Med enheterna menar jag att när man har satt dit sin EMU-1 så vill/ska man konfigurera den och då åker man på att köpa en enhet som kopplar ihop NMEA2000-bussen men din dator, NMEA2000 - USB. Ska du sen ha någon annan enhet, tex tankgivare så i mitt fall köpte jag en Maretron och kopplade in i bussen. När den sen skulle konfigureras, vilket man måste göra så var den NMEA2000 - USB som jag köpt inte kompatibel med Maretron så då skulle jag bli tvungen att köpa en likadan enhet men från Maretron. Dessa enheter kostar mellan 2-10000 kronor stycket så det drar snart iväg i kostnader. Nu lyckades jag få låna en enhet av min leverantör så det ordnade sig. Men det är en svåröverskådlig installation om man inte gjort det förut och det är lätt att man glömt något vid planeringen vilket gör att kostnaderna blir högre än man tänkt sig. Med detta sagt så är jag väldigt nöjd med min installation och nu när den är på plats så är det väldigt enkelt att utöka med ny funktionalitet.
  14. Jag har just gjort en installation i min båt med Actisence EMU-1 och kopplat den via NMEA2000 till en plotter. Det har gått väldigt smidigt och blivit bra. Mina erfarenheter så här långt är att det blir betydligt dyrare än man trott från början. Det går åt kablage och t-stycken samt att alla enheterna kostar en bra slant. Just nu så funderar jag på om man inte skulle ha en separat display för motorinstrumenten så man slipper växla för att se motordata. Nu när man fått allt på plats så är det dock väldigt enkelt att lägga till saker i nätverket och få in det i plottern.
  15. Har Seaclear stöd för NMEA2000? Håller på att uppgradera min plotter och kommer att köra NMEA2000 överallt, ska även passa på att byta ut min gamla XP-dator till en ny med Win10 och tänkte koppla ihop datorn med NMEA2000 för GPS-data bla /Håkan
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy