Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

wreckdiver

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om wreckdiver

  • Placering
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Aramis 30
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Problemet med att mäta alla bankerna är ju att laddstatus på batterierna inte går att hålla reda på. Då man inte vet vilken bank vare sig förbrukning eller laddning hamnat i så kommer laddstatus inte visa rätt. Det känns som att det är den viktigaste uppgiften för en shunt att hålla reda på, åtminstånde för mig.
  2. Jag hade några säkringar med en fin led, antar jag som börjar lysa när säkringen löst ut. Det var bara det att om man mäter på uttaget efter den utlösta säkringen så får man spänning genom led:en och blir lurad att tro att säkringen är hel. Det tog ett tag att förstå att det inte fanns någon ström i uttaget bara spänning. Kan det vara så att det finns motsvarande "lampor" på strömpanelen?
  3. Den här resan är ju något liknande https://www.safehavenmarine.com/ireland-to-iceland-arctic-voyage
  4. Vi har kört med Airhead i en säsong nu och kan säga att det fungerat fantastiskt bra. Var lite orolig för om det skulle lukta men det finns inte tillstymmelse till lukt. Enkel att hantera och tar inget utrymme. Värd varenda krona.
  5. på vänster eller hellre upp till kopplingsplinten
  6. Sen skulle jag koppla batteriet lite annorlunda och sätta all plusmatning diagonalt för bättre balans i banken.
  7. Den ska också passera shunten och inte gå direkt till batteriet
  8. Även minus från solcellerna ska gå via shunten, annars registreras inte laddningen.
  9. Inget alls, den sattes dit och har inte behövts röras sen dess. Jag kom ihåg ett tillfälle när jag av någon anledning råkade komma åt grafitringen som tätar mot axeln och det strömmade vatten in att jag blev förvånad över att jag glömt bort att det är den tätningen som är mot havet. Men det fungerar väldigt bra.
  10. Jag har haft min PSS sen 2003 och den har fungerat perfekt. Har nu ur motorn för renovering så jag tänkte byta bälgen samtidigt.
  11. Något som har varit viktigt för mig när jag har hållit på med bränsleslang och i viss mån även avgasslang är att den är smidig och böjbar. Den slang som Seasea säljer är betydligt mycket stelare än tex slang från Vetus. Då har jag inte jämfört priserna.
  12. Jag har kört med enbart epoxy på sen 2011. Det växer en del. Men efter en ordentlig högtryckstvått så skulle det vara en ganska lätt uppgift att matta ner gamla färgen för att lägga ett nytt lager. Att lägga lamineringsepoxy som slutvarv tror jag är en dålig idé. Det kommer att gulna snabbt och se ganska risigt ut. En snygg färg med tex T-Coat skulle se mycket bättre ut. Så mitt förslag är, i med båten och tvätta och matta ner i höst. Lägg sen på några varv med T-Coat eller motsvarande epoxy. Du får ju också lite känsla för hur mycket det växt under sommaren om du sen skulle vilja att lägga på någon bottenfärg.
  13. I teorin så är värme utvidgande för metall så tanken är att du värmer ringen. Vill du sedan vara drastisk så tar du kylspray på locket. Men korrosion kan sitta för jävligt så det är bara att kämpa på.
  14. Jag kör sedan något år bara på HVO. Det ska ge en mindre sotig förbränning. Det har fuingerat bra så här långt.
×
×
  • Skapa nytt...