Jump to content
Saturday 12 June 2021

Tollaren

Medlemmar
  • Content Count

    187
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

1 Follower

About Tollaren

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej igen! En glad uppdatering: Bytte metallnätet i brännaren samt bränslepumpen och nu funkar den äntligen! Största felet tror jag var pumpen. Den förra "Kinapumpen" levererade inte rätt mängd, det skulle det göra enl. försäljningssidan men det gjorde den inte. Den nya köpte jag från England och den funkade bra. Ha en bra båtsommar!
  2. Hur är det i tanken? Är det mer eller mindre bakterietillväxt?
  3. Yes, har beställt på nätet från England samt pump skall komma om 1-2 veckor.
  4. Gör redan det, har separat dunk för värmaren.
  5. Hej! Förångaren såg ganska igensatt ut. Har rengjort och testat värmaren igen men den startar och stannar tyvärr. Har beställt nytt nät samt en ny bränslepump. Det känns som att det är bränslerelaterat så därför köper jag en ny pump. Kollade upp min förra pump och det visar sig att den inte lev. tillräcklig volym bränsle (Kina-pump).
  6. Ja jag hoppas att det är felet och att det går att byta bara nätet, skall plocka isär den igen och lägga upp bilder senast i helgen. Fortsättning följer....
  7. Tack för inf. ja det kanske funkar på likande sätt på Webasto som på Eberspächer
  8. Hej! Tack för infon. Jag har dock plockat isär den två gånger. Kan inte se några konstigheter. Har blåst i bränsleröret med tryckluft och den är inte täppt. Men där bränslet går ut i brännaren finns en slags "kudde" som känns hård, nästan som frigolit. Glödstftet sitter instucket i denna. Frågan är om den korkat ihop. Jag vet inte riktigt hur den skall kännas. Är det någon som vet? Skall plocka isär den igen så kan jag lägga in några bilder. Var det brännaren som du bytte varje år? Den som var igenkoksad?
  9. Det finns ingen flamvakt, inte på dieselversionen.
  10. Du menar typ ett inspektionsfönster som man ser om den är igång? Inte vad jag vet.
  11. Hej igen! Uppdaterar tråden: Har fortfarande inte fått ordning på värmaren. Bränslepump, bränsletank är bytt. Bytte tanken pga att den gamla var geggig i botten. Har rengjort värmaren inuti. Syrehålet var inte igensatt. Pumpen startar och värmaren går ca 1 min sedan stannar den, gör en omstart, lika dant igen och därefter kyler fläkten några min. Får felkod F01 (utebliven förbränning) Åtgärd enl. manualen är att kolla bränsletillförseln, byta överhettningessensorn eller byta styrenhet. Bränsle pumpas fram har jag sett (även diesel i värmaren vid demontering). Jag har resistansmätt överhettningessensorn och det verkar stämma enl. tabell. Men den kanske är sönder ändå eller vad tror ni? Inte sugen på att byta styrenheten på chans då den kostar 4700 kr. Lämnade även in värmaren till en reperatör men han kunde inte koppla upp den pga en annan kontakt på värmaren. Tacksam för hjälp
  12. På sidor dränering för gasol, kanske? I fören för spillvatten från ankaret.
  13. Nej, det har jag inte. Tusen tack! Väldigt sugen på att demontera den nu!
  14. Men vad tror ni om bränslepumpen? Har den nya verkligen gått sönder eller kan det vara så att värmaren inte skickar ström till den för utebliven förbränning? Jag har prövat att strömsätta pumpen direkt men den tickar inte. Det kanske ifs inte funkar då den är pulsstyrd eller?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy