Jump to content
Monday 28 November 2022

Qetuop

Medlemmar
  • Content Count

    124
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About Qetuop

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Four Winns 205
  • Bild

Recent Profile Visitors

794 profile views
  1. Ja, det är värt ett försök, för att kanske göra något åt det när man väl är på land. Ja det är väldigt dumt, båten är ombyggd av tidigare ägare så är osäker på om det i original finns en bra åtkomst till tanken men nu verkar det inte göra det i alla fall 😣 Tack för tips 👍
  2. Okej, ska testa med att ha tanklocket öppet. Men bör/måste jag byta nålventiler innan, eller det kan inte ha så stor inverkan? Menar du att koppla bort bränsleslangen från motor och blåsa den vägen? Kommer inte åt tanken på något smidigt sätt vad jag kommit på i alla fall. Sitter under durken, utan någon lucka eller liknande.
  3. Efter borttagning och rengöring av förgasarna märkte jag att (minst) en nålventil är av vid själva "spetsen". Kan detta vara en bidragande orsak till mina problem? Förstår självklart att det bör bytas ut, och det ska det göras, men om det inte är nödvändigt just för att få båten att gå så kan det vänta, då den ska upp på land så fort jag kan köra den över till upptagningsrampen. Noll/dålig koll på vad olika delar gör, så mottager gärna ny kunskap.. Tack på förhand!
  4. På sjömacken här finns två pumpar, en 98 och en diesel. Diesel har jag inte pumpat i, så mycket vet jag 😬
  5. Kunde inte testa det idag, då jag var ensam till båten. Men hade inte problem med tomgången eller gaspådrag utan växel förra gången, det hade jag idag. Finns det något sätt att testa bränslepumpen utan att köpa en ny? Tråkig utgift om den fungerar bra. Tror det är 98 som är i sjömackens pumpar. Okej, ska blåsa rent förgasarna efter att alla fått bada sig några dagar nu.
  6. Efter mycket om och men fick jag tummen ur och har nu bytt både slangar och filter. Motorn startar men stänger av sig även på tomgång nu. Tagit bort förgasarna för rengöring nu, så får se om det gör någon verkan. Vad rekommenderar ni som nästa steg?
  7. Hej! Motorn är en Mercury 115hk 2-takt. Vid dagens färd började båten gå "hackigt" vid gaspådrag över ca 3000 varv, för att sedan tappa kraft och tillslut dö helt. Går att starta igen utan problem, men problemet kvarstår vid gas. Motorn går att varva upp utan växel i utan att något går fel. När jag gasade upp och en kompis samtidigt klämde fram bensin via "blåsan" så gick det bättre, så bränslerelaterat verkar det vara. Vart börjar jag felsöka? Tacksam för alla tips, ska till båten imorgon och försöka ordna detta.
  8. Ska det även vara en plugg i hålet bredvid? (Höger i bild) Är en av dom nummer 2 på beteckningen och den andra 24? För båda är tillsynes gängade.
  9. Tack för svar! Är Aq145 den marina motsvarigheten? Bara fått fram aq151 när jag sökt. Har jag rätt i att det är del nummer 2 på listan som saknas?
  10. Hej! En kompis har problem med sin motor, så jag tänkte höra här om någon har en lösning. Hans ord: "Bytte ”bälgen” på rören som suger in vatten till kylsystemet och nu spottar den vatten under behållaren när båten är på" Är alltså det gängade hålet på bilden som spottar ut vatten. Är det så enkelt att det är någon bult som är borta eller vad ska sitta där? Hoppas på någon lösning. Tack.
  11. Nja, tror inte sjöräddningen skulle göra jättemycket åt startproblem på bilen. Eller om du bara behöver jobba på meningsuppbyggnaden 🤷🤷
  12. Hahaha, har fungerat innan, inte haft det fastskruvat någon gång nu på försäsongen. Men jag testar såklart om det fungerar bättre med fastskruvat imorgon, och hoppas felet ligger i mig, snarare än batteri/kabel.
  13. Är en mercury 115hk från 01. Ska testa med annat batteri imorgon och se om det kan vara det, det funkade dock innan laddning att dra runt en 50hk fyrtakt Yamaha, men det kanske skiljer mycket i vad som krävs av batteriet? På pluspolen sitter en snabbanslutning så den bör inte vara fel på, minussidan har jag dock inte skruvat åt, utan ligger bara runt polen.
  14. Det är inte ett klick som i ett dött batteri, utan mer ljudet av en gnista, och batteriet är nyladdat så bör inte vara där felet sitter. Mätarna är kopplade till tändningen och sedan startbatteriet, allt annat är urkopplat nämligen. Har inte rört minusdelen alls, och den har funkat innan, men ska kika detta. Tack! 👍
  15. Hallå! Skulle starta båten idag, vid de första startförsöken gick motorn runt och var på väg att starta, sen lät det som att det gnistrade till och mätarna etc slocknade också. Vid vidare försök och bortkoppling av huvudströmbrytare så startar mätarna men när nyckeln vrids om för start låter det igen som en gnista och allt slocknar igen, motorn går inte runt överhuvudtaget. Vart ska min felsökning börja? Tacksam för hjälp. Mvh
×
×
  • Create New...