Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Qetuop

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    158
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om Qetuop

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Four Winns 205
  • Bild

Senaste Profilbesöken

1 259 profilvisningar
  1. Hahahaha där ligger jag i lä. Ska testa det! Hade du även problem med kraft i motorn eller "bara" röken?
  2. Hej! Mercury 115hk från 01, ryker och har inte kraft nog att ta sig upp i planing, något som inte varit ett problem tidigare. Ett känt fel som jag känner till är att motorn har dåliga packningar vid förgasarna, där den tjuvar luft, och därav går lite ojämnt på tomgång. Vad kan mina problem bero på? Ställer packningarna till det med kraft-tappet? Vad beror den mängden rök som uppstår på? Ryker betydligt mer än förra säsongen, video på röken ovan. Tack på förhand för tips!
  3. Neutrallägesbrytaren, i "botten" av reglaget så att säga.
  4. Och där startade båtjäveln. Tack alla som försökt hjälpa till och komma med tips! Strömbrytaren som sitter i reglaget var problemet, eller snarare att reglaget inte kom åt att trycka ner den för att sända spänningen vidare till reläet.
  5. Haha, inte menat att låta så bitter som det framkom. Måhända vara fel begrepp, men brukar säga summer till summerfunktionen på multimetern. Menar att där det inte finns förbindelse, kan inte heller spänning passera, därav sådant test. Fick klippa av kablarna till strömställaren inuti reglaget då man inte fick ut reglaget annars, och då var ett kontinuitetstest närmre tillhands än att koppla kabelsnuttarna på strömställaren till batteriet. Eftersom det finns kontinuitet när strömställaren aktiveras så vet jag att det åtminstone KAN passera spänning. Ska testa med spänning idag, men då har jag åtminstone en aning om vart det kan vara fel.
  6. Batteriet var bortkopplat när jag gjorde kontinuitetstest. Uppenbarligen inte när jag gjorde gjorde spänningstest. Där spänningen inte längre tar sig fram bör man inte heller ha förbindelse? 🙂
  7. Har du aldrig hört talas om summer, eller varför märker du på det ordet? Batteriet var bortkopplat, ja. Spänningen bör väl i regel försvinna där förbindelse inte längre finns, därav mitt val av mätning. Har även mätt den utgående kabeln från reglaget, innan jag plockade isär reglaget, och där fanns ingen spänning längre.
  8. Nu har jag varit och mätt spänning på diverse kablar. Röd till tändningslåset får spänning, gul/röd ut får spänning vid vrid av nyckeln. Gul/röd går via gasreglaget där den går via en normally open-strömbrytare, vidare därifrån går den bak till motorn. Testat summra och den har förbindelse bak från gasreglaget, den har förbindelse när strömbrytaren trycks ned, annars inte, som det ska vara.
  9. Ah nej, det är sant. Strömmen fram till reläet är problemet då alltså, så om jag mäter från tändningslåset så kommer jag en bit på vägen i alla fall?
  10. Så, byta relä är ett måste, eftersom den inte drar? Eller något du tycker jag ska kolla innan? Säkringen är kollat och den är hel. Ja, man vill ju att motorn ska fungera nu när man smälter bort 😓
  11. Jo, vet, men hittar inte den specifika modellen tyvärr. Verkar dock som det är samma färgkod till tändningslåset på de flesta Mercury. Tack, men har inte tändningslåset i reglaget, utan det är separat. Men förstår jag rätt så är det den röda kabeln som ska ge ström åt startreläet samt tändningslåset, så det kan vara en bra startpunkt att mäta på?
  12. TROR detta ska vara rätt kopplingsschema. Vart bör jag börja mäta? Röd kabel från solenoid till tändningslås?
  13. Startmotorn gick runt när jag byglade 👍 Nu är ju Mercurys tändningslås helgjutna, är det att köpa nytt tändningslås som gäller, eller kan man testa med att klippa den gul/röda nära tändningslåset och förlänga med ny kabel?
×
×
  • Skapa nytt...