Dsl
Medlemmar-
Content Count
140 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Dsl last won the day on June 13 2021
Dsl had the most liked content!
Community Reputation
36 ExpertAbout Dsl
-
Rank
Örlogskapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Full tank? Senast jag hörde det var när man hade ståltank på hojen och var rädd för rost. Jag tömmer alltid så mycket jag kan, dvs så att det är tillräckligt lite kvar för att inte när jag fyller en ny 10l dunk på våren vid uppstart.
-
Tack för svar. Efter att ha kommit hem och tänkt över saken googlade jag lite och hittade likadana lösa löpare att köpa. Stoppet var enkelt att sprätta upp så nu har jag ett fungerande kapell igen och en löpare i reserv om det händer igen.
-
Dsl started following Trasig löpare till kappeldragkjedja
-
Ena löparen till bakrutan har gått sönder. Det är ju en delbar dragkjedja så den behöver köpas i rätt längd (ca 125cm) om hela skall bytas. Löser säkert ett byte men hade gärna sparat tid så här mitt i säsongen. Hittade ersättningslöpare, typ: https://www.skapamer.se/dragkedja-xl-normal?aref=ref-adwords_agid-_cid-18146716240_mt-_kw-_pl-_dv-m&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-5y1BhC-ARIsAAM_oKmMd3MqDewiSwIdl_bbUKynh2VMG7sk3bYGAZA4EuzuiStm4UfoKWsaAiyeEALw_wcB Tror ni något sådant funkar eller hur hade ni gjort?
-
Är det någon som sett någon som bär flytväst ombord?
Dsl replied to Georg_Ohm's topic in ÖvrigtSnack
Rätt fascinerande faktist. Kommer ihåg att jag ogillade räddningsvästen som barn, men en välsittande seglarväst stör ju sällan. Kan förstå att det kan bli klibbigt i en stängd båt, men i mitt fall med en DC kan jag inte komma ihåg en gång senaste året då det varit för varm, snarare skönt att ha något vindtätt i vanligt svenskt sommarväder. -
Om budgeten tillåter hade jag föreslagit en elbil. Men mer traditionellt satsar jag på en Bmw 5:a, av flera anledningar: -Traditionell automatlåda -Bakhjuldrift -Luftfjädring bak (kombin)
-
Det handlar ju om vilken totalekonomi man tillåter och om man kan skruva lite själv. Själv vill jag ha så låg kostnad som möjligt eftersom familjen bara tillåter ett fåtal dagsturer om året. En ny båt behöver inte vara särskilt stor för att kosta över 10000:-/tur. För min del är också låg försäkring och stöldrisk en viktig del i ägandet, liksom att jag inte behöver gråta blod om jag som nybörjare kör på grund eller dunsar i bryggan. Båten har ju inte så mycket som kan gå sönder, och en ny motor kostar kanske 120k, det kan jag leva med att betala OM det skulle behövas.
-
-
-
Jag kör också biltema självpolerande. Efter första året såg det så bra ut att jag bara tog ett tunnt lager på typ halva skrovet. Det gör jag inte om...tydligt att tulpanerna växte betydligt på omålad, samt knapp någon på målad. I Gbg dock så det växer fint här. Numer målar jag allt, men ett tunnt lager.
-
Insatsgängor. Jag bytte termostat och interna anoder på min -97:a förra åter och drog av 3 bultar. Det något svåra var att hitta rostfria ersättare.
-
Är uppväxt i en 500HT. Har för mej att det var en limmad matta i taket. Borde det inte gå att skrapa bort den med en spackelspade och limma upp en ny?
-
Lyfter denna tråd då jag inför kommande sesong funderar på att bygga en kåpa till min uttern 5500dc. Den gamla hondan låter alldeles förmycket trots att jag dämpat motorkåpan lite extra. Funderar på materialval, helst hade jag ju velat ha den rundad i glasfiber täckt med gelcoat (hade en ryds för många år sedan med en sjysst orginalkåpa) men har ingen irekt erfarenhetav att jobba med det. Någon träskiva som målas känns varken tillräckligt snyggt eller hållbart. Hur hade ni gjort?
-
Hittar man ens en mekaniker som vill göra jobb på en sådan gammal motor? (undantagen vanlig service möjligtvis) Min motor är 25år gammal och skulle aldrig komma på tanken att lämna in den, ett par reparationer kommer nog snabbt överstiga värdet och då sparar jag hellre pengarna till en ny motor.
-
Nu har jag kanske kommit ett steg framåt, biltema säljer en bits sats som innehåller en 12mm spår: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/kraft-bits-516-20-st-2000030860 Den verkar passa i slagskruvmejseln, och det blir förhoppningsvis perfekt till drevpluggarna. Till trim-tilt ventilen får jag väl slipa till en befintlig mejsel, för jag misstänker att slagskruvmejseln inte gillar att bada i saltvatten (om ventilen behöver släppas när båten ligger i vatten)
-
Ja, slipa till något själv är ju ett alternativ, bara det inte blir för mjukt så att man drar sönder spåret ändå.