Jump to content
Monday 03 October 2022

Dsl

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dsl last won the day on June 13 2021

Dsl had the most liked content!

Community Reputation

31 Expert

About Dsl

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är ju det som är problemet, att jag inte kan lyfta motorn trots att jag släpper ventilen.
  2. Bra förslag. Tyvärr hittar jag ingen spärr. Hade den funnits hade jag nog lyckats ha sönder den när jag forcerade upp motorn några centimeter med domkraften. Nu när allt är torrt syns det dock tydligt att det läcker runt en av trimkolvarna, så om jag bara lyckas få bort toppen och byta packningarna så kanske den funkar bättre nästa sommar.
  3. Som sagt bände jag med 3m regel utan att kunna rubba den. Skulle det hända igen får jag väl helt enkelt gå loss med vinkelslipen så att jag kan köra hem och skrota motorn.
  4. Har ofta fått köra lite fram och tillbaks innan motorn rör sig. I våras hade jag problem att få upp den men efter lite luftning har det funkar hjälpligt hela säsongen. Nu tror jag att jag fick i lite ny vätska...så jag har väl något läckage, och det är möjligt att det blir värre när det är kallt. Men det förklarar inte varför motorn satt fast.
  5. Ta tag? Den väger 170kg. Testade bända med en 3m regel mot akterspegeln utan att lyckas rubba motorn. Har alltså släpat i asfalten efter upptagning och med domkraften lyckades jag pressa upp den ca 5cm med hydrauliken håller uppenbarligen emot för så fort jag släpper slår den tillbaks igen. Men efter 2h kämpande får plötsligt pumpen grepp igen och jag kan lyfta motorn som vanligt igen....och det går fortfarande att sänka motorn manuellt lika fint som vanligt. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Kan ju inte ha en motor som beter sig så här, och alla tips jag hittar när jag söker är att det är luft i systemet. Eftersom jag luftade i våras skulle luften isf komma in när båten är i vattnet.
  6. Sitter fast i hamnen. Trimenheten har gått sönder. Fick släppa ventilen för att sänka motorn i vattnet. Planen var att vid upptagning släppa ventilen för att kunna lyfta motorn manuellt så att jag kan ta mej hem. Men nu är motorn fast i nedersta läget. Lyfter hela båten men motorn rör sig inte. Tacksam för tips!
  7. Dsl

    Hydralstyrning

    Monterade detta kit förr året. Funkar bra och var lätt att jobba med, undantaget luftningen som var lite slabbig.
  8. En 30-kärra. Dock minskar ju möjligheterna att köra runt med båten på sommaren. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Lasta-dra/Battransport/#:~:text=För en båttransportvagn som är,köra på motorväg eller motortrafikled. Och på frågan vad ni hade gjort - jag hade satsat på ett E körkort för att få dra allt och slippa ta hänsyn när man byter bil (vet inte hur svårt det är att ta, fick mitt på köpet med CE)
  9. Satte en ny blåsa sista maj och vid tanktömming början av oktober fick jag skrapa ur det på bilden. Blev förvånad över hur fort det gick.
  10. Samma typ av guck jag fick rensa min bränsleblåsa på i höstas för att den skulle funka igen. Så har du en sådan är det ett hett tips att det bildas avlagrinar där vid förvaring.
  11. Jag skulle helt klart fundera på att sälja båten som den är och köpa en med en skrovform som är anpassad efter önskemålen. Oavsett om den nya båten köps billigt utan motor eller för ungefär samma pris med en mer komfortabel motor kommer det garanterat vara en bättre affär rent ekonomiskt och slutresultatet kommer bli bättre
  12. A4 är givet, men det var svårt att hitta tillräckligt långa skruvar (75mm) så det fick bli gängstång, gick dessutom ner till M4 får att inte behöva borra upp mer än nödvändigt. Inte snyggt men håller kanske. Glömde att viktigare än det visuella är också att jag trampar här ibland bär jag skall komma åt motorn och då är det trevligt om det är stumt.
  13. Har en 70L fast rostfri tank. Tömde den så mycket som gör gick genom att pumpa på blåsan och nu finns 2-3cm kvar i botten. Frågan är om detta är normalt elłer om jag ska försöka få till en sänkning av sugpunkten. Det är förstås svårt att få upp all soppa i en ganska platt tank, men eftersom varje cm är över 3l innebär det ju att jag inte kan utnyttja runt 10% av min ganska lilla tank. Nackdelen att sänka är ju att risken att suga skit ökar.
  14. Att lyfta motorn blir alldeles för stort projekt, så det får som sagt bli en genomgående skruv.
  15. Har lossat tvingarna på sidan där skruven fäste och trots det börjar det röra på sig efter några timmar. Så det blir att inhandla en genomgående M5 till andra sidan.
×
×
  • Create New...