Jump to content
Wednesday 18 May 2022

Dsl

Medlemmar
  • Content Count

    111
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Dsl last won the day on June 13 2021

Dsl had the most liked content!

Community Reputation

30 Expert

About Dsl

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag skulle helt klart fundera på att sälja båten som den är och köpa en med en skrovform som är anpassad efter önskemålen. Oavsett om den nya båten köps billigt utan motor eller för ungefär samma pris med en mer komfortabel motor kommer det garanterat vara en bättre affär rent ekonomiskt och slutresultatet kommer bli bättre
  2. A4 är givet, men det var svårt att hitta tillräckligt långa skruvar (75mm) så det fick bli gängstång, gick dessutom ner till M4 får att inte behöva borra upp mer än nödvändigt. Inte snyggt men håller kanske. Glömde att viktigare än det visuella är också att jag trampar här ibland bär jag skall komma åt motorn och då är det trevligt om det är stumt.
  3. Har en 70L fast rostfri tank. Tömde den så mycket som gör gick genom att pumpa på blåsan och nu finns 2-3cm kvar i botten. Frågan är om detta är normalt elłer om jag ska försöka få till en sänkning av sugpunkten. Det är förstås svårt att få upp all soppa i en ganska platt tank, men eftersom varje cm är över 3l innebär det ju att jag inte kan utnyttja runt 10% av min ganska lilla tank. Nackdelen att sänka är ju att risken att suga skit ökar.
  4. Att lyfta motorn blir alldeles för stort projekt, så det får som sagt bli en genomgående skruv.
  5. Har lossat tvingarna på sidan där skruven fäste och trots det börjar det röra på sig efter några timmar. Så det blir att inhandla en genomgående M5 till andra sidan.
  6. Jo, har bara testat biltemas än och visst biter den bra (bättre än vanlig MS fog), men jag är ändå tveksam till att det håller, framförallt i längden. Tänkte att ett epoxylim håller bättre, men visst det kanske spricker istället. Tejp kommer ingenstans här, en rejäl skruvtving är det som gäller. Nu har jag iaf fyllt så gott jag kunde med marintätning (biltemas, hade bara svart 591 hemma) och klämt ihop. På ena sidan fick jag grepp med en skruv i det gamla nithålet men på andra sidan som krävde 2 tvingar för att få det halvbra greppade inte skruven. Får se om ett par dagar om det räcker😬
  7. Hörnlisten sitter på akterspegeln och har väl kanske ingen funktion för hålfastheten men täcker iaf skarven. Behöver täta mot läckage och snygga till lite. Vill ju att den skall sitta tight och för det krävs lite kraft (skruvtving). Från början är den popnitad, men niten har poppat ur med åren. Nu tänkte jag fylla med någon epoxy eller marintätning under, klämma listen i rätt läge...men sen då? Borra och dra träskruv från sidan eller uppifrån? (Det borde väl finnas material att fästa i?). Eller är genomgående skruv och mutter det enda rätta?
  8. Uppföljning efter vårfelsökningen. Verkar ha halvkass jordning till mätaren (kommer tillsammans med matning genom motorkablaget). Även med korrekt jordning är mätaren tokdöd trots rimlig resistans uppmätt på ingångarna. Plockade ut och skar isär den. Nålen rör sig fint men en liten spole (resistans) mellan matning och signalingång bakom mätaren är skadad. Orkar inte fundera på hur det skall lagas så en ny mätare är beställd (hittade inga US givare lokalt så det fick bli ebay)
  9. Har funderat lite i vinter och det slutade med att eftersom jag pulat en del med gamlingen (propelleraxeltätningar, fixar kylvattenläckage och bytt termostat) köpte jag zinkanoder både till motorfästet och drevet (båda var aluminium innan med tanke på densiteten) Så sent tack alla för övertygandet. Ny bytte jag även interna anoder från aluminium till zink. Funderar på hur många som byter dessa efter vilket vatten man kör i.
  10. Jag polerade det mesta med en 75mm trissa på en skruvdragare förra året. Mina 3*3ah batterier fick jobba hårt, förvånansvärt få minuter på varje. Tänker att en polermaskin inte borde innehålla någon magi utan att den drar en hel del batteri. Har länge varit inne på oscillerande (har haft en dubbelhuvad i 10år) och som sagt även makitas batterivariant som tyvärr har väldigt lite slag. Nu ligger dock till slut en roterande med sladd och väntar på posten. Kom fram till att jag antagligen har tillräckligt bra känsla för ett bra resultat, att man får mer för pengarna med roterande och att det borde innebära mindre vibrationer.
  11. Jag är sugen på Makitan eftersom jag redan har ett antal maskiner och batterier. Fick för mej att slaget var klent på den, men har svångt mer mot en roterande maskin på sista tiden, både för vibrationernas skill och för att det känns som att man får en bättre maskin för pengarna. Min lilla båt från -98 behöver för övrigt rejält med polering. Fribord och inne räcker handbehandling gott men alla ytor som varit i solen är rejält matta trots att jag tyckte att jag polerade ordentligt (med maskin) förra säsongen 😟
  12. Så här såg min botten ut direkt efter upptagning (dvs ingen avspolning). Sista turen inkluderade en 15 min session i planingsfart så det är möjligt att eventuellt slem försvann då. Båten ligger på västkusten (gbg-björlanda), har legat i juni-september med undantag för en vecka i början av juli. Ca 1 tur i veckan. Färgen är biltemas västkustfärg målad i ett lager (under ligger en östkustfärg). Till nästa säsong kommer jag göra en lätt slipning och rolla ett tunt lager biltemafärg igen. Dock letar jag en vettig metod till motorfästet/trim tilt mekaniken som ligger helt under vatten och således är helt nerlusad med tulpaner
  13. Vinterprojektet är 90-tals delete, dvs ersätta den sista babyblå vinylen i båten (uttern 5500dc), på soffa och ryggstöd bak. Stolarna har en mörkgrå vinyl som inte har konstläder utan textilstruktur (se bild) och det hade ju varit nice att klä med något som är så likt som möjligt. Tips på var jag hittar detta? Alternativet är någon textil i samma färg och då verkar silvertex vara bra.
  14. Befintliga anoder är mellan 2 och 25 år gamla så det enda slutsats jag kan dra är att det har funkat mycket bra hittills. Men skulle tro att max 10% av anoden var borta så jag har långt ifrån din förbrukning. Båten har legat en bit från ett älvutlopp så vissa hävda att vattnet är lite bräckt, det påverkar kanske också. Vi får väl se om jag ångrar anodvalet om några år
  15. Jo, att inte köpa anod utan specat material är ett misstag jag inte gör om. Den gamla anoden har lite håligheter så jag antar att den gjort sitt jobb, men det är framförallt för att motorn är fin som jag inte vill byta material. Dock skulle ju anoderna på växelhuset kunna vara zink, det har jag inte undersökt än.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy