Jump to content
Thursday 13 June 2024

EnAlbin25

Medlemmar
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

EnAlbin25 last won the day on May 31

EnAlbin25 had the most liked content!

Community Reputation

6 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När jag satte tillbaka muttrarna med o-ringarna så var det bl.a. en kopparbricka som verkade ligga rätt löst. Den låg i hålet där jag gängade fast muttern. Jag förstod inte vad den har för funktion. Inte orimligt att något blivit fel där.
  2. Tack! Det betyder ju att läckaget, som ju är på matarpumpen och på finfiltret är INNAN o-ringarna. Om jag har monterat något fel när jag satte tillbaka delarna så kan ju det göra att det dieseln inte går igenom som den borde. Och att det därför blir högre tryck. Och att det därför läcker. Alltså är min hypotes att det nya läckaget, som inte fanns innan jag bytte o-ringar, beror på att något är felmonterat. Så jag borde ta loss muttrarna med o-ringar och sätta tillbaka dem igen.
  3. Ursäkta min inkompetens, men vart tar dieseln vägen efter att den passerat ledningen där jag bytte o-ringar? Jag försöker förstå vad som kan ha lett till de nya läckagen.
  4. Tack! Men vad kommer det sig att det plötsligen läcker på (minst) tre nya ställen?? Jag har svårt att tro att det inte hänger ihop med att jag mekat/bytte o-ringar.
  5. Instämmer helt, det är en stor risk att plocka isär något som man inte vet är trasigt. Ska försöka hitta läckan. Tack!
  6. Hmmm… Minst TVÅ steg tillbaka. Det läcker på ytterligare något ställe, har inte lyckats se var, men det droppar från platsen markerad i bilden. Har det hänt något sedan jag bytte o-ringarna? Det tog rätt lång tid innan startmotorn fick igång motorn (20-40 sekunder?), och motorn gick lite knackigt en stund efter att jag startade den efter att ha bytt o-ringarna. Har det hamnat skräp i systemet som gör att det börjar läcka på flera ställen?
  7. Tack! Det verkar läcka på ytterligare minst ett ställe. Kan något ha hänt med trycket sedan jag bytte o-ringarna som gjort att det börjat läcka? Det verkar så konstigt att det plötsligt läcker på flera nya ställen.
  8. Två steg framåt, ett steg tillbaka… O-ringar bytta, det verkar hålla tätt! Dock läcker motorn ändå diesel. Förmodligen har jag kommit åt något under arbetet. Det läcker i skarven som är (svagt) markerad med rött på bilden. Är det något som går att laga, eller behöver hela slangen bytas?
  9. Stort tack alla som svarat! Väldigt sprucken o-ring.
  10. Tack! Jag förstod det som att röret till kylvattnet skulle lossas så att jag kom åt muttrarna. Nu är röret lossat, muttern lossad, alla smådelar (tror jag, peppar peppar) i behåll, och det är en stor spricka i o-ringen. Volvoverkstäderna öppnar imorgon kl 7, då ska jag försöka få tag i en ny o-ring. Nu ska jag torka diesel… Stort tack för hjälpen!
  11. Ska jag alltså skruva på den nedre muttern (storlek 19), medan den övre muttern inte ska röra sig? När jag försöker skruva på den nedre så följer den övre med.
  12. Stort tack! Går det att ta reda på storleken på den på förhand, så att jag kan köpa först? Eller är det bästa att först ta bort och sedan åka och köpa en ny likadan?
×
×
  • Create New...