Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

EnAlbin25

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

EnAlbin25 senast vann den dag 31 Maj

EnAlbin25 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

13 Trovärdig

Om EnAlbin25

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Problemet löst! Det var en bricka som hamnat snett när jag satte tillbaka ena muttern efter byte av o-ring.
  2. Har kollat igen, nu med assistans vid startknappen, och det kommer alldeles för mycket diesel vid cylinder 2. Min hypotes är att jag inte satt tillbaka allt rätt när jag bytte o-ring vid insprutningspumpen, eller att det kommit in skit. Ska skruva loss och montera tillbaka och se om det blir bättre.
  3. Nej, motorn går vid en provtur bara upp till 1.650 varv. Ska testa att lufta en gång till.
  4. Nu LÅTER dock motorn mycket bättre än innan. Även om det inte hörs någon större skillnad när jag aktiverar dekompressionshandtaget vid cylinder två, så låter motorn mycket bättre nu. Kan det vara så att allt är ok, fast jag inte hör någon skillnad när jag lossar handtaget till cylinder två? När jag lossar handtaget till cylinder ett så stannar ju motorn.
  5. Motorn går för övrigt utan problem upp till 2000 varv med växeln i friläge, det antar jag inte betyder att ”motorn idag går upp i 2000 varv men igår bara till 1.650”, utan betyder ”motorn går upp till 2000 varv utan belastning, men bara till 1.650 varv vid belastning”?
  6. Det är ingen skillnad när jag startar motorn. Den går, håller på att dö när jag aktiverar dekompressionshandtaget på cylindern närmast insprutningspumpen, men knappt märkbar skillnad när jag aktiverar handtaget på cylinder två.
  7. Hmmm… Jag aktiverade alla tre dekompressionshandtag, lossade alla tre tryckrörsmuttrar en kvarts varv. Det började genast rinna ut diesel ur nummer två. Det torkade jag bort. Sedan lade jag papper under alla tre muttrar, och så körde jag startmotorn i ca 10 sekunder. Papperet vid cylinder två var helt genomdränkt, medan papprena vid de andra två cylindrarna bara var lite fuktiga. Att det kommer mer diesel vid nummer två, är det naturligt givet att jag nyss luftade, eller kommer det för mycket diesel vid nummer två? Kan jag ha luftat de andra två för dåligt efter filterbytet? (Det borde ju löst sig nu då, antar jag? Ska prova att starta motorn
  8. För att vara helt komplett i informationen: jag bytte även oljan i motorn innan jag bytte bränslepumpen. Då lossade jag på luftfiltren på främre och mellersta cylindrarna för att komma åt. Jag antar att det inte kan ha påverkat, men vill ändå nämna det för att ge all info.
  9. Tack! Jag lossade på muttern vid pilen med text ”alternativt utförande” i dina bilder. Jag hade motorn igång, med alla dekompressionshandtag i det läge de är när motorn går. Jag lossade muttern lite grand i några sekunder, tillräckligt för att se att papperet blev blött. Ska prova att lufta igen med alla dekompressionshandtag aktiverade. Jag tänker då att jag lättar lite på muttrarna till alla tre cylindrar, för att se att lika mycket bränsle kommer till alla tre?
  10. Ok, lite oklart vad jag klarade egentligen. 😃 Det läcker inte längre diesel, men motorn går bara på två cylindrar. Jag tyckte att allt verkade bra när jag testade motorn vid bryggan, men då var ju mitt fokus helt och hållet på huruvida det läckte diesel eller inte. När vi sedan åkte ut med båten så visade det sig att motorn bara går på två cylindrar (den låter inte lika rent som vanligt, och går inte upp över 1.650 varv). Jag testade vilken cylinder som inte verkar fungera genom att lossa kompressionshandtagen ett i taget, och när jag lossar handtagen på cylinder ett och tre så är motorn på väg att stanna (men kör vidare efter att jag snabbt dragit åt handtaget igen), medan NÄSTAN ingenting händer när jag lossar på handtaget på cylinder två. (När jag har handtaget rakt uppåt så tycker jag att det låter lite annorlunda, som om motorn då ökar knappt hörbart i varv). Jag har kollat att det kommer fram diesel till cylinder två genom att lossa tryckrörsmuttern, och papperet jag lade under blir blött. Vad kan detta bero på? Är det troligt att det är något med den nya bränslepumpen, att den nya pumpen inte orkar mata fram tillräckligt mycket bränsle? Eller har det kommit in smuts i spridaren/ledningen till cylinder två när jag bytte pump (jag bytte finfilter samtidigt)? Eller kan det vara något helt annat..? Vi åkte ut på sjön, var inte säkra på att det var något fel förrän vi kommit en lite bit. Är det OK att köra med bara två cylindrar, eller riskerar motorn att skadas då? Kan den mellersta cylindern komma igång av sig själv (har hört något berätta om det på en gammal bensin-bil)? Mycket tacksam för råd!
  11. Jag tror att jag klarade det!!! Stort tack alla, för råd och pepp! Nu ska vi åka båt. 😃
  12. Ja, samma mekaniker. 😃 Tack för tipset! Om Crom har pumpen i lager så kan jag ju få tag i en nu direkt. Är det lätt att byta själva pumpen? Det ser ut att bara vara två skruvar som håller fast pumpen, sedan banjokopplingarna. Det låter som ett ganska enkelt ingrepp??
  13. Pratade precis med vår lokale mekaniker, som menar att 1. det är membranet som är trasigt 2. det inte är någon mening med att fixa pumpen, istället föreslår han att installera en el-pump förbi bränslepumpen. Några tankar om det, verkar det vettigt? Och OM det verkar vettigt: vilken pump?? Finns ett stort antal på Biltema, men väldigt lite info om vad som skiljer dem.
  14. Jag är rätt så säker (efter att satt papper på helt fel ställen rätt många gånger, här var det INTE banjokopplingarna som var problemet) att det läcker från själva handpumpen. Hur åtgärdar man det? Enligt en sprängskiss jag sett så verkar den sitta fast med en skruv som går in i bränslepumpen från andra sidan. kan man ta ut den skruven, byta bricka vid skruven och vid pumphandtaget, och sedan sätt in skruven igen? Eller kommer man sabba grejer inne i pumpen om man lossar skruven?
×
×
  • Skapa nytt...