Jump to content
Friday 22 November 2019

Wildeside

Medlemmar
  • Content Count

    245
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wildeside last won the day on July 28

Wildeside had the most liked content!

Community Reputation

55 Expert

About Wildeside

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

493 profile views
  1. Wildeside

    Vp 41A-87

    https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-30-19553.aspx
  2. Och jag skiter i vilket, om vi nu ska hålla oss OFF TOPIC som det tjatas om ibland😉
  3. Finns det något försäkringsbolag som försäkrar äldre motorer? Om jag kör på HVO i alla maskiner, bilar, lastbil och båten skulle det bli lite mer en 40 kr per år. Tankar mellan 10-15 kubik diesel per år. Jag undviker gärna att sitta och lukta på avgaser oavsett vad som förbränns i motorn.
  4. köpte http://www.emco.nu/ Visar väl inte exakt förbrukning men ok för det priset. ful som stryk om man inte lägger ner lite tid med att fräsa såga lite.
  5. Har ett typ exempel som inte är extremt. Har en äldre minidumper i företaget som sällan eller aldrig körs mer en 20-30 liter diesel per år. Där kan man fundera på hur stort miljöavtryck det skulle vara att skrota den för att köpa en ny som går på HVO/eldrift eller va det nu må vara. Tror iaf i min enfald att det är miljömässigt rätt att inte skrota den och köpa en nytillverkad oavsett med vad den drivs med.
  6. Kör bara på blankdiesel från en mack och har aldrig haft problem med slem eller något annat, även om en del små maskiner ståt still upp till 2 år.
  7. Japp! dom kan inte garantera att dom äldre motorerna håller för att köra på HVO.
  8. Har frågat motortillverkare som jag har motorer ifrån och ingen av dom kan garantera att jag kan köra HVO i mina motorer problem fritt så valet är ganska enkelt eftersom jag inte är sugen på att börja byta/renovera motorer. Alternativen är att förnya vagnparken för någon miljon eller fortsätta att köra på blankdiesel så länge det finns att tillgå. Allt tjat om att man ska tänka på miljön är helt ok, men att tvinga fram ändring i miljötänket genom straffskatter=miljöavgifter för att öka skatteintäkterna för att rädda det sjunkande skeppet=staten är lite konstigt sätt att agera. Kanske det skulle vara bättre att subventionera investeringar för att uppnå en bättre miljö ett bättre sätt att uppmuntra folket i rätt riktning anser jag. Nu beskattas man allt mer vilket leder till att det blir svårare att pengar över till att investera i nyare och ur miljösynpunkt bättre maskiner/fordon. Som en politiker sa att man skulle uppnå sin miljöpolitik men piska och morot. Piskan har jag upplevt ett flertal gånger, väntar med spänning på när moroten ska visas.
  9. Det kan bli för mycket prova inte med ny gumma funderingar eller liknande leksak.😂
  10. Så om jag lägger en två i min 100 liters tank och fyller resten med vatten och tömmer den 700 meter från land så är det ok eftersom det är utspätt med så mycket vatten?😉
  11. Det är lite skillnad mellan fritidsbåtar och yrkesfartyg eller jordenruntseglare! Tror att EB och liknande butiker främst riktar in sig på fritidsbåtar. Dom som behöver mer kvalificerade tillbehör har andra försäljare att vända sig till.
  12. Det va inte många kronor den kosta, det är bara att köpa och prova.
  13. Vi kan till och börja med återinföra demokrati och tryck och yttrandefrihet!
  14. Wildeside

    Ankarsup?

    Måste man begränsa sig Ankar, förtöjnings, på fendringssup mfl finns det ingen tradition så får man skapa en efter behov, det va nog så dom gammla traditionerna kom till.
  15. Ny motor årsmodell 2019 Innan år 2029 kommer förbränningsmotorer vara bannlysta om man följer miljödebatten i Sverige!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy