Jump to content
Saturday 25 May 2024

Dany_ms

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

60 Expert

About Dany_ms

  • Rank
    Örlogskapten

Profile Information

  • Location
    Malmö

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ironic

Recent Profile Visitors

1,363 profile views
  1. Tack @Kalle_Kula, det är de sakerna som ska kollas.
  2. Det finns visst en hel del små abrovinklar som de stora lagt in/kräver för att inte blocka e-post. Något som kalla C-record poppar upp i mitt huvud. Men det handlar om ett pågående "krig" mellan olika mailproducenter och vridna SMTP-servrar. Det där är alltså mer ett politiskt/kommerisellt krig än ett tekniskt och om man inte jobbar med det där så skulle jag sluta spekulera och bara vit-lista. Proffesionellt har jag blivit "shamad" för att inte ha någon liten fil som Micro$oft vill jag skulle ha på en linux-server. När jag kontaktade min leverantör och bad om denna lilla fil så fick jag också vet att det inte är helt problemfritt att ha filen av andra anledningar. Du kan aldrig få alla de stora nöjda. Dagen IT-fågelbo är (ofta med mening) visseligen ofta baserade på "öppna" protokoll men så j*kl* snårigt så man bara lämnar det.
  3. Min Lombardini Diesel (LDW2204M 48,5 (50), tillvekrningsår 2001) istoppad oanvänd 2004 är välskött och ser ut och fungerar för det mesta fint-fint. Startar bra, ingen dålig lukt/rök, ordentliga flöden där jag kan se - kylning främst. Men ibland oavsett varvtal går den ner lite då och då, borde klockat men kanske en till två ggr per minut. Ute på sjö med vågor så är det ju inte konstigt att den får jobba mer i uppförsbackarna. Men det händer ibland när jag tuffar igenom hamnen på lägsta varvtal eller på tomgång. Jag lyckas inte korrelera det med om den är "varm" eller "kall". Jag har rak axel till propeller. Allt sitter i en 7,5 ton stålbåt, Tunakryssaren. Jag vet - inte mycket att gå på, men jag chansar att någon kanske har en erfarenhet som leder till någon insikt. I maj/juni ska jag göra 2500 timmars service enligt boken. Har dock inte möjlighet att bestämma ett datum för det. Tack på förhand.
  4. Dany_ms

    Batteri laddare

    Om andra laddare "aldrig" låtit. Och denna gör det under omständigheten att den är "korrekt" inkopplad. Då tycker jag väl (trots att jag inte har 10% av paramtrarna) att exemplaret av laddare bör kollas upp. Köp/begär/låna en likadan och om den inte uppvisar samma märkligheter så blir ju slutsatsen att det är ett måndags-ex. Vet inte din situation men att utesluta det bör ju ge en hel del?
  5. Dany_ms

    Batteri laddare

    OT, men... Jag har haft laptops och datorer och laddare och routers och annat som piper eller skorrar eller gnisslar. Min tinnitus gör så det irriterar. Ofta låter billigare nätverkskort mer än dyrare. Även solidstate enheter, oftast dessa eftersom en fläkt maskar de andra ljuden.
  6. Dany_ms

    Batteribank

    Ja, kommersialismen. @IngemarE, jag är "inne" (funderar en del) på detta - köpa AGM och bara slappna av, exempelvid (Lithium-varianterna verkar kräva större investering och mer oro - plus det faktum att nasarna lägger på en billig krets för att... ok, lååång story). Kollade "batteryempire"-länken ovan. Det jag gillar där är att man säger 5 års livslängd, vilket verkar vara ett ärligt sätt att märka upp det man nasar*. Notera att jag inte ännu haft problem med mina. Kvittona på batteriköpen är lite snurriga så jag är inte 100% på när förre ägaren köpte de två förbr och nytt startbatteri. Men jag e inte orolig. När det börjar kännas som det inte "levererar" så kommer jag nog lägga 4-5 TKR på AGM istf massa penagr på Li-varianter. Tror jag. Så mycket enklare, känns det som. Men jag ska också nämna att när jag väl kommer dit så kanske jag ändrar mig. Vi får se. * Se delord i annan tråd.
  7. Flummigt... jag var där i går i väntan på sömntåget. Hittade ett (1) datum 2020-xx-xx annars 2015. Ser rätt nedlagt ut.
  8. Dany_ms

    Batteribank

    Finns i min båt. Jag tror att båttypen och användandet är rätt avgörande för vilket effektförhållande man behöver på de olika kW-konsumenterna (bogisar, ankaspel). Så som nämnts ovan att säkra allt för alla situationer i alla länder verkar "over the top". På min båt är bogprop (för) kopplat med grova långa till start, och ankarspel direkt taget från förbrukning. Förre ägaren som "byggde" detta hade rätt specifika användningsbehov både för bogpropellern och ankarspelet. Hen hade hemmahamn och sommarstuga på ö (naturhamn tror jag) och ankarspelet var viktigt för hen och hen var seglare (båten är en motorseglare) så hen kanske riggade innan hen använde ankarspelet ofta då det blåste åt rätt håll, och det är ju ofta så att man har vinden "oftast" beroende av ekologin... Jag menar här blåser det oftast från syd till exempel. Hade jag gjort det hade jag nog valt ett annat upplägg, men hitintills har det funkat bra även för mig som har ett helt annat användningssätt av båten och ligger på andra sidan landet. Ja, TACK!!! Detta har jag velat höra ett tag. Var och "glodde" på batterier på i en större affär (ingen nämnd...) och en bonde kom fram och började ställda frågor. Av någon outgrundlig anledning ger jag tydligen ett förtroendeingivande intryck. Hen skulle ha batteri till sitt el-stängsel. Efter den diskussionen då vi samtidigt tittade på olika alternativ har jag funderat en del kring frågan. Allt vi handlar är ju optimerat för pris och tillverkningsmetoderna (hur fabriken ser ut) är strömlinjeformat så det är inte 100% logiskt att batterier skulle kunna bli såååå mycket bättre bara för att det står "marin" eller ngt annat på dem (??). Och om du väljer med omsorg och ökar livslängden med 1/5 del, så, tja. Är det verkligen så j*vl* noga?
  9. OT: Grymt användarnamn! Vill byta till "acdch2o" om det är ok med dig, det är ju du som sitter på IP:n.
  10. App-app! Det är ju motsatsen till särskrivning!! Det är ju inte "kvinnornas man" utan "kvinnor nasman" det ska tolkas som! Sedan kanske grammatiken kan justeras en aning till. @IngemarE försökte göra en parallell till de som krånglat sig ur metoo och hur det brukar låta. Funka inte så bra.
  11. Det är "8 meters Y-bom" om jag tolkat fotot rätt och det tror jag. Det går alldeles utmärkt att förtöja längre båtar på en sådan plats om hamnen inte har regler emot det som i Klagshamn (och på bilder ser det ok ut). Jag skulle dock försäkra mig om att båten har något att förtöja i som drar ut den från bryggan. Du måste kunna dra en lina från 8 meter (slutet på bommen) in mot bryggan och fästa i båten närmare bryggan. Vinkeln på dessa linor som drar båten ut från bryggan ska förstås inte vara för liten. Där du fäster den skall kunna ta de krafter som uppstår när det stormar. Min båt hade 8 meters Y-bom i 20 år (förra ägaren) är 33 fot med 1 meter peke och väger 7,5 ton. Dock, detta går nog att lösa för det flesta båtar.
  12. I "IT-branchen" är det oerhört löjligt hur många leverantörer som säger, men framför allt hur många kunder som "köper" uttalandet "det har vi inte sett förut" eller "det funkar här på min dator". Det är åt helvete. Man tar kunder på allvar, öppnar ett ärende, sätter rätt folk på det, samlar in all grundinfo (alla paramterar) och se, abrakadabra, det var visst det en "bugg". Både enorma datasystem och dyra färger är komplicerade saker nuförtiden som kräver dokumentation och expertis. Det är därför inte ett osick, det du råkat ut för, det är rätt ut oproffesionellt, idiotisk, kortsiktigt och till råga på det kränkande.
  13. Dany_ms

    Malö yachts

    Oj, oj, oj. Det är helt märkligt att ett land som i princip styrs av aktiebolagslagen inte har fler kontrollpunkter för att undvika sånthär.
  14. Sådärja! Nu har vi varit inne på manöverbarhet på olika båttyper och en hel del lingvistik... Jag skulle vilja påpeka/lägga till en annan sak. Inom filosofisk statistik finns en del intressanta saker att hämta. Bland annat så säger fler matematiker att om känsslan infinner sig så har karma inte mycket att komma med. Vad som menas är att du står inför ett "val" i ditt liv. Du kan "hoppa på" eller strunta i att gå till handling. Statistikt sett (och detta gäller inte enbart individer utan också organisationer, stater och hela gaia-kollektvet) om du inte gör det när du har chansen (första gången) - är risken att du ALDRIG kommer ha/få chansen igen, /större/ än det att du hamnar i detta läge en gång till och får möjlighet att ta beslutet en gång till. Det finns så mycket som kan hända på de 2-10 åren, och som hände många. Du kanske hittar en ny fru som hatar vatten, du kanske får en sjukdom, du kanske... och så vidare. Sååå.... verkar som du gillar båten, priset och den /tid i ditt liv/ där detta "dök upp". Så jag säger som Nike, "Just Do IT".
  15. Mer info från dig som kan vara pertinent: 1. Har du en bild efter stålbostande? 2. Vad är det för metall i muttrarna på bilden? 3. Är någon av grejjerna på bilderna en "anod"?
×
×
  • Create New...