

Dany_ms
Medlemmar-
Content Count
65 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
33 ExpertAbout Dany_ms
-
Rank
Löjtnant
Profile Information
-
Location
Malmö
Recent Profile Visitors
247 profile views
-
-
Håller med om att tanken är lite läskig, havstulpaner med intelligens som råttor eller en svalor. Kanske är det dem och inte alla AI vi skall oroa oss för.
-
Jag har inte problemet i min "Chrome". Ska tilläggas att jag läser en del initierade artiklar om "privacy" och har ställt om min Chrome en hel del. Tyvärr har jag inte kvar de artiklar/instruktioner som jag (subjektivt) bedömde var relevanta. Jag kan bara spekulera; men om "fingerprinting" och "kakor" indikerar någon sorts intresse kanhända får några av oss då "aggressivare" annonser som "poppar upp" och inte bara är "inline". På bilderna ovan ser jag "google-annons-kontroller" (ett bått litet kryss och/eller pil som ser medvetet "gammalt" ut). Så jag tror detta (spekulerar vidare) är de annonser som MG "behöver/abbonerar på" men att några av oss råkat ut för "Annons-trakasseri 2.0". Vad göra? Blocka alltid alla kookies (även om det är en PITA), googla (ha, ha) upp någon guide för att stänga av så mycket som möjligt av "tredjepart"-whatever. Personligen håller jag mig ifrån alla "plugins" eftersom dessa har fritt spel i datorn - och av bilderna ovan att döma är det inte någon "popup" ni är utsatta för, snarare en "screen" - ett sorts layout-tricks och jag tror inte popup blockerare reagerar på sånt. Att byta läsare till någon som skryter om integritet (ex. vis Brave) kommer inte att funka. 99% av de projekten är humbug. Men det bästa vore om admin (stavhammar) kunde gräva lite i det hela. Kan dock vara svårt att få info om sådant från Google trots att MG är "kund".
-
Om det är bensin i tanken har jag mycket svårt att tro att resulterande katastrof skulle vara betydligt mindre eller större beroende av tankens material. När bensinen går över dess entalpivärde så börjar det brinna snabbt och rejält oavsett. Rätta mig gärna om jag har fel (jag bara spekulerar samtidigt som jag är mycket nöjd ed min diesel-båt).
-
Absolut ingen alls. Och kommer någon med en atrapp in lieu.... så kan de åka sin egen båt.
-
Du har absolut rätt. Både om kemikalierna och journalisterna. Jag väntar ändå med LiFePO4 tills jag har råd med en riktigt kompetent regulator samt alla kringkostnader i form av genomföringar och kablage och allt vad det innebär. El skall dras med eftertanke, försiktighet och enligt "best practices". Jag kan lappa och DIY-laga min flaggstångshållare, men elen vill jag göra ordentligt.
-
När jag läser dina förutsättningar så undrar jag varför duinte tittar på en gedigen motorseglare. Nauticat:en finns i olika storlekar och passar (beg) in i din budget. Nackdel (i mina ödmjuka ögon) är att det är en plastbåt. Dock finns den i lite större modeller (> 33 fot) och det kan pasa dig. Enligt vad jag förstår är det mycket komfort. Motorseglare i stål är underbara enligt mig. De seglar mycket bättre än man kan tro och med mycket komfort. Jag har själv en "Tunakryssaren" men jag gissar att den är lite för liten för dina behov. Man kunde i början av sommaren få en välskött skönhet för 170-250 TKR nyblästrad med nyare (2000-talet) motor och utrustning och allt. I dessa finns ofta en inombordare med axel och det är inte helt fel. Nackdelen är manöverabiliteten i hamnarna (förhållandevis litet roder, lång köl) men det löses ofta med en bogpropeller <ironiskt>och lite annat som en backkamera från biltema för ett lakan </ironiskt>. Minska svängradien genom att backa flera gånger när du skall vända, vrid INTE om ratten, båtens tyngd och et lilla rodret gör att den inte hinner "backa åt andra hållet" innan du drar på framåt igen och båten fortsätter avv svänga. Och så vidare. Tunakryssarens stora fördel (IMHO) är att skrovet är i stål. Löv:en ger nog inte mer än 6.5-7.5 knop men med komfort. Den går väldigt fint. Riggar du alla seglen (försegel, stor och mesan) kommer den upp 40 grader mot vinden och ligger fantastiskt stabilt. Gå till bocket och skriv in "motorseglare". Ödmjukast (braskar för drevet)
-
Försiktighet bör iakttagas: https://www.batliv.se/2023/10/22/ny-risk-pa-batklubbarna-elbatar-som-sjalvantander-2/?utm_campaign=cmp_3084725&utm_source=getanewsletter&utm_medium=email
-
Korrigera trådens rubrik. Ingen kommer klicka påden. Skriv istf "Dela" något som "Söker Defa pinkodspanel".
- 1 reply
-
- 1
-
-
Någon som har erfarenhet av denna leverantör? https://dieselexperten.se/produkt-kategori/alla-dieselvarmare/ Eller bara spekulationer är också välkomna?
-
Jag vill inte kapa din tråd... men vad handlar egentligen det där med att ta upp fendrarna om? Vissa personer blir helt stissiga om man inte tar upp fendrarna. Varför "anses det" (hos vissa?) så illa att tuffa omkring med fendrar ute?
-
Dany_ms started following Ekolod., Isolera stålskrov., fendrarna skaver ner till glasfibern and and 1 other
-
Kanske inte helt OT ("On Topic") men jag hade för mig att silver (och koppar) inte behöver kylas av snabbt efter glödgning. De kommer inte att härda i vilket fall. För en liten bricka spelar det nog ingen roll, men snabb kylning kan ge problem när man smider silverkannor . Om jag har rätt (vilket jag inte äter hatt på) så bör större, "sammansatta" saker alltså låtas kallna saktare. Detta gäller inte andra metaller som ex. vis. stål.
-
Mycket bra att veta! Har du källhänvisning för mer "tyngd" i argumentet? Tack på förhand.
-
"Calorifier" är en vvb utan eget element enligt wikipedia. Logiskt ju eftersom värme ut och in kommer från motorn. Min vvb har koppling till "Motoeur" (Calorifier) /och/ 220 VAC landström. Så den är både och. HDH