Jump to content
Friday 27 January 2023

stranden720

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About stranden720

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ska ta upp ett hål i badbryggan för infälld ankarrulle. Min fundering är om man bör "spärra" med något i kapsnitten så det inte suger i sig fukt och vad finns det för alternativ där ?
  2. Ja det skulle ju vara det allra bästa 🤣
  3. Får helt enkelt öppna imorgon och kika. Återkommer med vad det är.
  4. Hej, vad kan detta vara på kylslangen före vattenpumpen? Kan inte se något där på sprängskissen. Kan det vara en backventil?
  5. Låter smidigt. Dels för att skydda motorn när den ligger i sjön efter varje körning och dels vid vinterkonservering. Har du byggt ditt själv eller köpt färdigt?
  6. Hej, hittar ett fåtal trådar om detta men inget nyttigt. Är det någon som har byggt något liknande system. Klurar på att antingen köpa detta system eller bygga något eget med T-koppling på kylvattenintagsslagen där man öppnar och leder in färskvatten samtidigt som man stänger intaget från sjön det sista man gör innan man ska ställa båten. Antingen med ventiler eller elektriskt för att förenkla. Kommer inte att kosta på sötvattenkylning nu.
  7. Det ska jag göra . Då får det bli infälld precis som på bilden. Gällande båtplats så har jag en betydligt bredare idag.
  8. Har sökt på forumet men hittar bara trådar om ankarspel vilket jag inte har i bak , det kommer men får dröja ett tag till. Min fundering är då jag inköpt ny båt och vill inte ha ankaret inkastat i en lucka därbak, om jag ska montera ankarrulle på badbryggan, antingen infälld eller ovanpå . Någon som har erfarenhet av detta utan ankarspel? Kanske blir jobbigt att dra upp ankaret om det blir vinkel på linan iallafall om man har infällt? Ska man montera ovanpå så måste jag ha mycket utstick då bryggan har en stor radie neråt som är ca 25cm . Förslag mottages tacksamt.
  9. Aha då förstår jag funktionen. Tackar så mycket.
  10. Har sökt på forumet men hittar ingen riktig info. Två funderingar: 1. Det är kopplat som nedan bild men ingen solpanel än. Om jag stoppar i landströmmen och slår igång laddarna , laddar det då både förbrukningsbatteri och startbatteri , inte nödvändigtvis båda samtidigt men när ett är fulladdat går det automatiskt över och laddar det andra? Har laddat förbrukningsbatterierna som ligger över 14v nu och sen går den över på underhållsladdning och det nya startbatteriet har inte laddats då detta ligger på strax över 12v. 2. Ska i med solpaneler och vill då främst ladda förbrukningsbatterier då vi kommer att ligga ute en del, har redan en victron mppt-regulator. Är det smartast att använda den och ansluta direkt på förbrukningsbatterierna eller ska jag skippa den och koppla solpaneler direkt på Ctek 250s ?
  11. Hej, har kikat lite i vår nyinköpta båt där det sitter Ctek M300 samt samt D250 dual+smartpass. Det jag funderar på är att M300 laddaren sitter ansluten på ett av förbrukarbatterierna som är parallellkopplade. På det andra förbrukarbatteriet sitter det + & - från dual smartpass.. Inga problem med det då det funkar men......om det ska vara helt korrekt ska då inte M300 vara på + på ena batteriet och minus på det andra batteriet för att få en jämnare laddning och lika med kablarna från dual/smartpass samt även alla förbrukare?? Gjorde en skiss på hur jag menar att det borde vara.
  12. Hej, avgasbälgen på utsidan av skölden som antingen är bälg som går vidare till drevet eller tub som slutar i det fria före drevet. Jag förstår att om man har bälg in i drevet så blir det lite tystare gång men om man har tub, kan man inte köra helt utan i teorin? Och hur är bockhornen på insidan anslutna till skölden? Sitter det bälg där också? Hittar ingen sprängskiss som kan förklara.
  13. Aha på så vis. Tack för info.
  14. Jo jag har tänkt tanken också, dock har han bara ägt den sedan maj så så mycket underhåll kan han inte ha missat.
×
×
  • Create New...