Jump to content
Sunday 29 November 2020

Ljung_Gbg

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Ljung_Gbg

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

204 profile views
  1. Det blir #5 i mitt fall! Jag fick en onlinekurs samt litteratur för förarintyg för ett par år sedan med tog mig aldrig till uppskrivningen. Däremot läste jag boken ett par gånger så det är förhoppningsvis snart dags, ni när vi äntligen köpt båt!
  2. Om detta är en möjlig orsak så förutsätter det att ljudet hörs även med växel i, såklart!
  3. Hej, Min 60hp Mercury-00 knackar också en del vilket oroar min något, dock går den som den ska. Efter att jag köpt sen såg jag att termostathuset (i plast) delvis hade smält vilket indikerar att motorn gått varmt vid något tillfälle. En sak jag läst om är att man kan få ett knackande ljud på enstaka cylindrar om ett kolvlager börjar ge med sig. Det finns ett par Mercurys på youtube som visar hur detta låter, men i mitt fall tycker jag inte det låter så illa som i många videos. Här är iallafall en video som visar hur man kan finna problemet. Nu är detta en 60hp men motorerna är väldigt lika uppbyggda. Nu kanske detta är ett worst case scenario men det är iallafall lätt att kontrollera!
  4. Jag har en liknande givare på min båt. Logghjul, temp & ekolod i ett av märket Seadata. Min båt är av samma ålder som din. Här är den bild på min givare. Jag funderar dock på att byta ut den till nästa säsong.
  5. Nu ligger båten i sjön och tomgången har sjunkit till ~800 eller strax under (enligt instrumentet) och den går väldigt jämnt och fint. Även på sjön trycker den på rätt så bra och når ca 25 knop utan tendenser till tvekan. Det är lite svårt att höra hur motorn går på land när den gurglar och smäller, men kalla det nybörjaröron. Jag ska laborera med tändningen och se om jag kan få ner tomgången till 675 +/- 25 varv som är där motorn skall ligga. Jag vill främst få ner tomgången för att få lite lägre tomgångsfart vid tilläggning, men även för att spara på backslaget.
  6. Motorn kanske inte alls går ojämnt, det kanske bara är jag som upplever det så? Vad tycker ni som har liknande motorer? Jag har idag justerat spjällen då det visade sig att en förgasare inte riktigt stängde sig. Efter det tycker jag motorn knackar mindre, men tomgången är fortfarande hög..
  7. Hej! Jag tror det går bra med nästan vilket in-line filter som helst. Jag satte själv precis dit ett Mahle-filter på min Mercury 60 hp, i o f s 20 år nyare än din. Jag har ett Mercury original liggandes men jag ville kunna se bensinen komma fram till filtret eftersom även jag hade bränsleproblem. Eftersom det nya är transparent så såg jag tydligt att bensinen kom fram snyggt och prydligt till förgasarna. Mvh Andreas
  8. Jo, jag antar att det finns en tomgångsskruv 😜 men problemet i mitt fall är inte för låg tomgång så att motor dör. Är det inte det man brukar använda en tomgångsskruv för, dvs att justera spjället så det står mer öppet men i mitt fall är ju spjällen redan helt ständga.
  9. Hej, Det går justera tomgången via tändningen (som jag har förstått det) och genom att justera spjällen på förgasarna, men de senare är i detta läget stängda. Tändningen har jag inte kontrollerat ännu, men det är väl i princip det enda jag lämnat orört sedan den gick sist. Jag glömde skriva att det är jämn kompression på samtliga cylindrar.
  10. Här är en länk till videon https://youtu.be/V2LX8gnOEZY
  11. Hej, Efter att ha stått still ett par år och att motor fått en genomgång var det dags för att starta den. Det gick ganska smärtfritt (trots att den nya blåsan från biltema inte vill hålla trycket...) men tomgången låg först på ca 2000 rpm. Jag justerade blandningsskruvarna och kom ner till ca 1000 rpm vilket fortfarande är högt. Jag tycker också att den går något jämnt och smäller till ibland, nästan som om den knackar. Den startar direkt och inga läckage kring kopplingar osv. På filmen ligger tomgången på ca 1000 rpm men jag läste någonstans att tomgång "på land" bör vara något högre än i vattnet och att tomgång skall ställas in i växel i vattnet. Om det stämmer kanske jag inte skall justera tomgången på land? Jag har nyligen bytt Bytt packningar och tvättat alla förgasare Bytt membran/packningar i bränslepump Nya stift (kollat gnistan på alla) Nytt filter Nya bränsleslangar Kontrollerat reeds Testar kompression (ok) Ny termostat Ny impeller + olja i växelhus Rensat bränsletankar Nya anoder Någon som har idéer på var jag ska börja för att få ner tomgången och få motorn att gå jämnare? Motorn är en Mariner (Mercury) 60 hp 2-takt från 2001. Mvh Andreas
  12. Nu har jag haft bort insuget och det är inga spår av tätningen eller något annat i vevhuset. Även reedventilerna ser ut att ha klarat sig. Ser ut som jag klarade mig denna gången 😬
  13. Det tror jag inte. Upp till 60 är samma familj som 40 & 50, därefter sitter det en extra anod på växelhuset (rektangulär) har jag för mig. Kolla här så vet du säkert https://www.mercruiserparts.com/60-3-cyl--0p017000-thru-0p325499
  14. Haha, det är ju tanken som räknas 😁
  15. Jo, men är det ens rimligt att resten av packningen tagit sig igenom reedventilen? Annars är det ju inget i vevhuset?!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy