Jump to content
Sunday 17 October 2021

Ljung_Gbg

Medlemmar
  • Content Count

    144
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

15 Trovärdig

About Ljung_Gbg

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

446 profile views
  1. Det ska jag prova, tack för tipset! Jag vill minnas från andra trådar att vi har likadana plottrar (Raymarine Element) och kanske också givare, den stora med Sideview? Den har ju lite yta på sig... jag brukar också ta handen till att rensa och där har faktiskt suttit lite tulpaner
  2. Samma här, inte en tulpan. Två gånger har jag tagit upp båten och kollat, senast för en vecka sedan. På ekolodsgivaren som är omålad däremot... där satt de! Ligger dock relativt gynnsamt för att undvika tulpaner i Kungsbacka-fjorden
  3. Kanske inte ett svar på din fråga men varför vill du ha hydraulisk styrning på båten? Jag har en Örnvik 510 CLX och tidigare en Mercury 60 hp med orginal teleflex no-feedback wire, funkar helt ok.
  4. Jag skulle gissa, men vet ej säkert, att analysprogrammet är samma som till övriga E-Tec motorer som fortfarande tillverkas av BRP (företaget bakom Evinrude). De tillverkar t ex både vattenskotrar och snöskotrar med samma teknik. Sen går det ju få tag på analysprogrammet på ebay för den som är sugen. Brist på reservdelar kommer troligtvis inte ske på mycket länge, t ex är det många som kör och lagar sina Evinrude/Johnson från 80-talet med god framgång. Tillgång på reservdelar till nyare motorer garanteras och tillverkas av BRP och hanteras på avtal med Mercury. Men som sagt många delar delas med derad produkter som fortfarande säljs.
  5. Tänk dock på att det är skillnad på en äldre förgasar 2-takt och en modern med insprutning, typ Evinrude E-Tec. Där blir skillnaden mot en 4-takt minimala.
  6. Har du kollat så termostaten är ok? Om du är osäker så ta ut den helt och se om det blir bättre, om inte kan du ha stopp i kylkanalerna. Om ja, byt termostat.
  7. COX dieselutombordare säljs av en firma här i Kungsbacka och deras demobåt ligger i vår marina. Det är en ordentlig pjäs... däremot är det mycket som skiljer mot Svenska OXE som t ex har remdrift istället för drivaxel. Men en ordentlig bjässe är det...
  8. Läste precis att det gällde 4-takt... jag antar att det mesta gäller ändå då du bör ha förgasare på den. Men för mycket bränsle blir alla motorer svårstartade.
  9. Hej, Om du har elektrisk choke så ska du hålla inne den när du startar. Det är egentligen ingen choke utan en ”enrichment valve” som tillsätter extra bränsle rakt in i vevhuset. Dock måste du fortfarande ha tryck i systemet och det får du när motorn snurrar. Men var försiktig med den eftersom det är lätt att ge motorn för mycket bränsle. Det är viktigare att ge lite startgas. Starta med reglaget på halvgas och testa. Funkar det inte vänta en stund och försök igen, med lite mer gas. Om du gjort motorn sur är det bara att vänta alternativt ta ur stiften och låta bensinen dunsta... och försöka igen! Om den inte startar kanske det är läge att kolla så du har gnista mm. Annars står du där snart som mannen i sällskapsresan sol änderna skrattar åt!
  10. En välskött 2-takt anser jag är ett ganska säkert kort, men man måste göra ett medvetet val. Det är sant att de förbrukar mer än motsvarande 4-takt, men om du bara kör ett par gånger per år är det nog försumbart. Sen kräver en äldre 2-takt med förgasare lite fingertoppskänsla. Det är lätt att göra den svårstartad om man inte känner sin motor. Personligen tycker jag det är lite charmigt! Jag tycker dock att man bör nämna moderna 2-taktare som står sig mycket bra mot 4-taktare, om inte bättre. Separat oljetank och 1% oljeblandning kombinerat med låg vikt och högt vridmoment är en bra kombination! Då är de dock dyrare såklart.
  11. Min motor beter sig liknande. Efter stopp på 30 min eller mer måste man pumpa tryck och ge max på manuell gas. Då startar den iofs alltid, men jag tycker det borde gå lite enklare.. i fjol bytte jag i princip hela bränslesystemet (slangar, blåsa, bränslepumpsmembran, packningar i förgasaren, rengjorde och slipade in nålarna) men ändå är den lite tjurig ibland. Dock inte kollat kompressionen i år slog det mig precis?! Värt att kolla även för din del!
  12. Haha, ja glömde skriva det.... typiskt obra kombination!
  13. Det är bara en liten det av kylvattnet som kommer ut ur skvallerhålet. Majoriteten gåt ut med avgaserna genom propellern, så bara för att det inte kommer något vatten ur skvallerröret behöver det inte innebära att motorn inte blir kyld. Men det tryggar ju en att motorn ”skvallrar” att det finns vatten i systemet...jag hade inte kört utan
  14. Kolla så det inte sitter skit i utloppet eller några cm in. Bytte impeller på min grannes båt i våras och där kom ingen stråle heller, men utloppet var där helt igensatt. Ta t ex en bit grästrimmertråd och för in i skvallerhålet och gör rent innan du drar fler slutsatser!
  15. Inte dumt alls! På den kabelskon finns dessutom redan ett hål för lödtenn (om man vill)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy