Jump to content
Monday 19 August 2019

Jorgen01

Medlemmar
  • Content Count

    399
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jorgen01 last won the day on April 12

Jorgen01 had the most liked content!

Community Reputation

46 Expert

About Jorgen01

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur skall Greta ställa sig till latrintömningen ombord? Kan inte tänka mig att de tar hem resans restprodukter.
  2. HR upplevs som större i sittbrunnen på grund av högre fribord. Har aldrig sovit i någon av dem utan bara använt dem som dagtursbåt. Det är nog bara detaljer som egentligen inte syns som skiljer, dvs dolda ytor som är råare. De är likvärdiga i sjön. Det finns en test på en av sidorna i livet om bord. Där HR 610 får bra omdöme. Och finnarna får passa sig.
  3. Jag menar inloppet ifrån sjön, det kallar jag sjösidan det andra är avgassidan. Där kommer inte sjövattnet in utan avgaser går ut med det varma kylvattnet som tidigare kom in via sjösidan. Och det är där du kan få in vattnet i cylindern om motorn sitter för lågt.
  4. Kan vara som ohmen säger. Jag har själv varit med om att få in en laxrev runt propelleraxeln som lindats så hårt att det blev slag i axel. Reven hade i stort sätt smält ihop och detta resulterade i att det blev slag i axeln. Vilket resulterade i att axeln fick obalans och det till och med läckte ut olja. Fick sågas loss med bågfil. Hoppas du inte tar detta som en anekdot utan som en möjlig förklaring till ditt problem. Med båten.
  5. Har ägt en Bella 620, köpte den ny 2003. Monterade min ett år gamla Johnson 115 två takt. Motorn lite för klen men fungerade skapligt på båten 32 knop. Inget fel på båten, tål upp till 225 hk. Sålde efter ett par år. Köpte i våras en HR 610CB fem år gammal med Suzuki 150. Valde den modellen pga att den har nedsänkt fördäck vilket lämpar sig bra om man skall sitta på fördäck och spana grund. Även säkrare om man tar sig ombord den vägen. Den har även höga fribord, man sitter skapligt skyddad. När man väl lärt sig hantera kapellets delar så är det en helt ok båt för de pengarna. Att rufftaket är lågt har mindre betydelse man sitter väl inte i ruffen i sådan liten båt, och skall någon sova så ligger de flesta om man inte är häst. Har även ägt en Yamarin 6420 med Yamaha 200 hk två takt. Hade den haft nedsänkt fördäck hade jag aldrig sålt den.
  6. Lossa även slangen på sjösidan, det är den du skall plugga så du inte sänker båten. Då får du ju inte in något nytt vatten.
  7. Om du nu inte rivit topparna, så kör en sväng, och när du kuperat motorn så lossa sjövattenslangen och plugga densamma. Låt motorn kallna och se vad det blir för resultat i cylindern.
  8. Nu är det dags att riva av topparna, lämna till sakkunnig för kontroll av sprickor. Även blocket bör besiktigas ifall sprickor finns. Toppen kan även vara skev. Går verkligen motorn jämnt och fint på alla cylindrar?
  9. Ägde en 550 dc 2002 med en 115 hk johnson, köpte detta fabriksnytt och kunde därmed välja motor. Båten gjorde 38 knop med fem personer. Motorn samma vikt som 90hk, varför jag valde 115 hk. 70 hk alldeles för lite. Båten gick bra i lugnt vatten men det smällde och dammade gelcoat när det blev lite sjö. Köp inget du inte får provköra och definitivt inget som inte startar utan hjälpmedel. Sålde båten efter ett år.
  10. Nästan rött är ingen fara. Se bara till så den inte kokar.
  11. Är det inte så att man behöver en ekolodsmodul? Då kommer 720 att tro att den är en 720S. Och därmed visa djupet. Finns nog ett annat namn istället för modul. Vet att Hjertsman sålde sådana förr.
  12. Det är nog bottenfärg det med.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy