Jump to content
Monday 30 November 2020

Wergis

Medlemmar
  • Content Count

    153
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wergis last won the day on November 29 2019

Wergis had the most liked content!

Community Reputation

29 Expert

1 Follower

About Wergis

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag köper bara press m elastiska band bifogade. Tycker det fungerar kanonbra. Att pressen sitter stilla är a & o. Dunkar som hänger i linor är i princip förbjuda på vår båtklubb efter förra vintern . Om de används skall de vara säkrade med rejäl lina så att de inte kan svänga ut mot båten bredvid. Jag hittade en fylld dunk med avsliten lina uppe på taket till min Saga 310 ca 4 m över mark. Var glad att den inte kom in igenom rutan?? Att linda en rejäl lina runt på utsidan känns som en bra idé. Har också gjort så i år. // Mats W
  2. Ambulerande båtmeck: Johannes Gustafsson. 072-553 13 53. Har hjälpt både mig och kompis med våra AQAD40B. med gott resultat. // Mats W
  3. Hej, har inte läst alla inlägg men...!!! Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet. Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn. Kolla noga m Penta innan du väljer den lösningen. Finns säkert varianter, olika årsmodeller mm. I min Saga 310 har jag 3 st AGM/ 92 Ah som förbrukning. Häck och bog ligger på dessa med kraftiga kablar. Har ström i överflöd 🙂 Jag satte in häcken i vintras och tänkte koppla den på starten men fick denna info då. Lycka till med ditt projekt. // Mats W
  4. Vad 17 skulle petroliumbaserad antifrys vara?? Vanligt gummi klarar normalt sett båte Etylen och Proylen. Petroleum-produkter är mer aggressiva. Jag köpte speciell antifrys på Erlandssons. Avsedd för båt och husbilstoaletter. Tror det var Propylen utan rostskyddstillsats? Hittade denna nu när jag googlade lite: Ser ju helt ok ut? https://www.seasea.se/antifrost-miljövänlig-vake-4l?gclid=CjwKCAiAkan9BRAqEiwAP9X6URPEl-ivaehBEQuAZxgI07aTqRrRgpY_QCmV54gi7xDu0xjJKOHVeBoCFhsQAvD_BwE // Mats W
  5. Vi har kört vår Saga 310/ 2008 3:e sommaren nu. Köte den fr Carlanders. Är grymt nöjda. Fantastiska sjöegenskaper och fin kvallitet. Fördelar enligt ovan men trångt motor-rum och ganska dåligt utnyttjade stuv-utrymmen. Alla båtarär ju kompromisser så man får granska och känna efter själv vad som passar. Vi åker båt fr början Maj till vi tar upp i Oktober. Fungerar utmärkt med kapell och värmare tycker vi. Lycka till med din uppgradering. // Mats W
  6. Jag lade Cumaro på min brygga. Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart. Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?). // Mats W
  7. Det här med inspektion och rengöring av tank är spännande. Jag har en Saga 310 som vi nu haft i 3 år. (Den är fr 2008). Tanken är det enda jag inte kollat fullt ut ännu. Dessvärre sitter alla anslutningar, givare mm monterade i manluckan med sladdar och slangar åt alla håll. Har någon inspekterat med lite kamera, typ denna? https://www.teknikdelar.se/vattentalig-inspektionskamera-5m-micro-usb-svart?dfw_tracker=35448-S-CA-1667&shopping_id_click=S-CA-1667&gclid=EAIaIQobChMIk6jJ3on17AIVg6SyCh1q9wZNEAQYAiABEgIiFvD_BwE Förfiltret är helt rent så jag är inte orolig men vill ändå veta säkert... // Mats W
  8. Hej, jag bytte glykolen på sötvattensidan i våras men jag pumpade ur påfyllningslocket i stället. Även om jag hittade dessa nipplar så innebär det att geggan rinner utefter motorn och ned i kölsvinet. Kan inte tro att det spelar någon roll om det blir kvar några liter av gamla glykolen? Beror givetvis på vadutgångsläget är? Om det mot förmodan skulle vara rent vatten i motorn måste ju allt ut. Om det bara är gammal glykol blir den ju utspädd med färskare lösning för varje byte. // Mats W
  9. Ett kompletterande tipps: När du suger ut olja skall motorn vara varm, annars går det inget vidare. SE till satt du kopplar armerad gummislang till el-pumpen på sugsidan. Annars dras slangen ihop då den blir varm och du får inte ut oljan. På motorn sitter ett rör precis bredvid vevhusgasventilationsfiltret. På toppen av röret sitter en gummihatt. Den drar du loss rakt upp och sedan trär du på slangen där. Lycka till nu. // Mats W
  10. Wergis

    kapell

    Stjärnkapell.. ! Mats är grym! Bra pris och ett oöverträffat bete. Vi är många i bekantskapskretsen som använt honom med gott resultat. // Mats W
  11. Hej, jag har samma motor och jag servar den själv enligt instruktion i handbok samt kontakt med Pentas personal på båtmässan. Där hade de motorn på ett podium så det var bara att går tunt och kolla var allt satt och hur det skulle fixas. Motorn är grymt lättmeckad men i min Saga 310 är den fullständigt inbyggd så man får jobba i blindo många ggr. Det går när man gjort det några ggr. På hösten före upptagning: Varmkör och sug ur oljan i motor och backslag. (Tar 5 m med elpump). Byt oljefilter i motor och backslag. Du behöver fotografera skylten på backslaget och visa i butiken för att få rätt filter. Det finns olika. Efter upptagning: Stäng inkommande vattenkran, fyll sjövattenfiltret med glykolblandning, start motorn och stanna om ca 4-5 ggr tills grön glykol kommer ur avgasröret (Samla upp det som kommer ut). Det går åt ca 4 X4 L färdig 60-40 blandning. Spraya 5-56 på kontakter mm för att hindra korrosion. Torka ur motor-rummet ordentligt. PÅ våren: Öppna bottenventiler. Tag loss vevhusventilationsfiltret, spraya rent med bromsspray fr Biltema, återmontera (Tips fr penta-meck). Byt Impeller var 3:e år: Kolla instruktionsboken hur du gör. (Ta loss bränslefiltret ovanför först så kommer du åt bättre). Byt offeranoder (2 st). Ta ur luftfilter och kolla..Byt vid behov. Kolla remmar och remhjul. Byt vidbehov. Öppna ventil på inkommande kylvatten. Efter sjösättning: Byt bränslefilter på motorn: Pilla försiktigt loss givaren under filtret, den är känslig och går sönder lätt. (För-fyll detta med diesel före åter montage så slipper du lufta motorn). Byt insats i förfiltret (glöm ej at stänga kranen på bränsleledningen först). Torka ut motorrummet då glykol mm rinner ut vid byte av anoderna...Ca 5 L? Starta motorn och låt den gå ett tag så luftar den ur sig själv. Tror detta var allt? Ca 3 tim totalt när du gjort det några ggr och fått lite rutin. Bra timpeng :-) // Mats W
  12. Om motorn går bra finns väl ingen anledning? Vår AqAD40 började starta ojämt. Då lämnade jag in spridarna för rengöring och kontroll. Det gjorde skillnad. Annars är väl grundregeln att inte mecka med det som fungerar? :-) // Mats W
  13. Hej, det är säkert möjligt att göra/ lösa men spontant tänker jag på två saker: -Trögt system: Vattenburet system tar lång tid att värma upp. Vi hade det i vår Flipper 850 och vi startade det sällan. Inya båten sitter luftburen värme och det är rejäl skillnad. I en båt vill man ha värme ...NU!, inte om 3 timmar. Kan du inte montera ett rör och en fläkt och blåsa värme fr kaminen ut i stora ruffen? Eller bara installera gas-ugn? Att starta den med öppen lucka värmer upp en hytt på 0-tid. Andra aspekten är vikten. Du tillför säker ca 200 kg allt som allt. Dessutom finns kanske frysrisk på vintern? Blir det bra? Lycka till oavsett. // Mats W
  14. Säker på att det kommer ur motorn? Även läckande kolvar för trimplan kan ge stora oljiga ringar på vattnet. Kanske värt att utesluta innan större ingrepp? // Mats W
  15. Jag lät göra så. Tullinge Rostfria i Sthlm gjorde jobbet. Blev otroligt snyggt och starkt. Nu vet jag inte hur din brygga ser ut men vår var uppbyggd av RF rör. Om din är det så se till att fixera de delar som sitter mot båten före demonteringen. Våran hade rejäla spänningar i sig så den blev skev. Det krävdes mycket ilska och många händer för åter-montaget kan jag säga. Jag monterade nya plankor av Cumaro efter montaget på båten. // Mats W
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy