Jump to content
Saturday 31 July 2021

Wergis

Medlemmar
  • Content Count

    180
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wergis last won the day on November 29 2019

Wergis had the most liked content!

Community Reputation

47 Expert

1 Follower

About Wergis

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du kommer inte åt nederkanten på tanken dessvärre. Om det är olja i vattnet kan det komma fr motorrummet. Kan vara att det stått vatten i kölsvinet som sköljt upp under motorn då du kört. Alla håligheter i botten är sammankopplade. I min 850 som jag hade var allt slagvatten i botten lite smutsigt av olja av nämnda orsak. Har du en separat tank till värmaren? Bensin i stora tanken eller? // Mats W
  2. Hej vänner, här kommer mitt tips på bra lösning för att få solskydd på fördäcket. Då man ligger på samma fläck en hel helg och solen gassar måste det till en lösning för att fixa skugga. Kroppen tål ju inte hur mycket sol som helst. Jag har experimenterat med olika former av parasoll men inte blivit helt nöjd. Detta skydd är mycket enkelt att sätta upp och mycket effektivt. Tyget finns färdigt på Ikea och heter "Dyning". Stängerna i framkant är "campingstänger fr Decathlon: Allt sätts fast med fenderlinor. Graden av solskydd beror givetvis på tidpunkt och väderstreck men det går att modulera på olika sätt. På bilden ligger vi förtöjda norrut så då blev det mesta möjliga effekt. Med detta vill jag passa på att önska er alla en fin båtsommar. // Mats W
  3. Ett knep som många missar är att montera en enkel rattkula. Köpte min på Jula. Går dubbelt så fort att flytta motorn/ drevet. Gjorde underverk på min Flipper 850 i trånga hamnar och vid slingrig medsjö.. // Mats W
  4. Wergis

    .

    Raderad..problemet löst:
  5. Jag har aldrig fattat varför två st produkter som gör samma sak inte skulle kunna blandas?? Känns som att de som tillverkar glykol vill sälja mer av sin produkt? Sedan kanske det också är en fråga om garanti? Produkten ger skydd si och så om systemet är 100% fyllt med samma gegga....Nu spekulerar jag men vore kul om någon kunde ge en teknisk förklaring på detta? Läste också inlägget i PB sist om byte till den gula glykolen. Tar väl en arbetsdag att byta om man följer den rekommendationen? Något som i min värld helt talar emot detta är att man skall hälla tämligen rent vatten i motorn 2 ggr. Hur vet man 100% säkert att det inte finns någon liten ficka som inte är rost-skyddad sedan?? Glykol måste ju blandas till emulsion innan den hälls i motorn. Den kommer inte att blanda sig med det vatten som står kvar i motorn. Noterar också att det stod att den bör bytas vartannat år?? Var tredje är det enda jag hört tidigare...Den gula skulle klara 4 år om jag minns rätt? Känns återigen som att någon vill sälja glykol till oss? I bilen har jag aldrig bytt....Konstigt?? 🙂 Noterar också en annan sak i det återkommande resonemanget... Man skall byta regelbundet för att glykolen tappar sin "rostskyddande egenskap": Detta är nog ett starkt förenklat resonemang/ skäl för den breda allmänheten? Inget nytt syre tillförs så ingen mer rost bildas ju. Syre är kraftig reaktiv och det som tillförs vid glykolbyte reagerar omg med metallen i motorn. Sedan händer ju rimligtvis inget mer? Jämför med bilmotorn, markvärmesystem, solsystem mm. ingen jäkel byter glykol i dessa bara för att det är kul. Jag kör på med Pentas gröna och byter vart 3:e år tills vidare.. Är väl alltid bra att skölja ur motorn om inte annat? // Mats W
  6. Jag ringde flera ggr på det servicenumret när vi körde hem vår båt fr västkusten för 4 år sedan. De var mycket trevliga och tillmötesgående. Vi var ganska ensamma om att gå norrut då tydligen så vi blev ganska "tjenis" med personalen i kontrollrummet 🙂 // Mats W
  7. Kärlet sitter på väggen inne i ett "kryp-utrymme" bakom den tjocka slangen som utgör motorrumsventilationen. (Skymtar uppe till h i bild). Köpte olja på Erlandssons i dag...och en pump med sland 🙂 // Mats W
  8. Hej, kolla med Jonny på Mare Comfort. 070-590 94 80. Han hjälpte mig i våras med min värmare som krånglade. Han är dock ruskigt fullbokad. Om han inte kan ta hand om spisen är det kanske bäst att rycka ut den och åka till Fogas i Älvsjö? De servade min på några dagar då tändningen lagt av. // Mats W
  9. Tack Christer, misstänkte faktiskt det också förut men tänkte inte på det nu när jag skrev inlägget. Blir en vända till båtbutiken då? Sedan fundera på hur manfår i oljan i kärlet? Sitter för jäkla illa till....men det lär lösa sig? Skall kolla vid axeln 🙂 Ha det gött. // Mats W
  10. Hej forumet, längst in i "källaren" på min Saga 310 sitter detta lilla kärl på väggen. Kommer inte på vad det skall vara till?? Har kollat instruktionsboken men hittar inget. Har bogpropeller fr Sidepower men den sitter ju givetvis i fören. Denna pryl sitter nästan i aktern. Det står ju "Gear-oil" men backslaget på motorn har ju olja i sig. Det går ett rör ned i golvet men jag kan inte se var det tar vägen? Motorn är en Penta D4 med backslag och rak axel. Kan detta vara olja till styrningen tror ni?? // Mats W
  11. Tack för detta tips. Hällde 2 flaskor i tanken förra helgen tillsammans med ca 30 L vatten. Nu i helgen fungerade mätaren. Blev en simpel men effektiv lösning 🙂 Önskar dig en fin båt-sommar Christer. // Mats W
  12. Ser tjusigt ut. Bra jobbat. Vi hade 15 kg plätt på förra båten. Satt som berget överallt i Sthlm skärgård utom just i sand. Där var det inte optimalt. Önskar dig en fin båtsäsong med många trygga nätter. // Mats W
  13. Jag kommer åt den om jag river ut gas-behållaren med sin avluftning och sedan får jag troligtvis borra/ såga hål i golvet ovanför?....SAGA 310 är en fin båt men att mecka med installationerna är inte det lättaste. Återkommer m rapport. // Mats W
  14. Tack vänner, jag mäter och rensar så får vi se om det löser sig eller åker upp på vinterns "ska göra lista" ? // Mats W
  15. Hej, kopplingen lär jag inte behöva laborera med då båten är 10 år gammal och allt är fabriksmonterat. Flotören kan ju givetvis sitta fast men att riva ut den görs dessvärre inte i en handvändning då man byggt båtjäkeln i "lager på lager" men allt går med lite våld om det blir nödvändigt. Om man mäter i sockerbiten på sladden som går in i kabelhärvan...Vad skall man förvänta sig för värde då? Antar att moståndsmätningen görs på tåtarna ut fr givaren? Vad brukar tom tank motsvara? 0 Åhmski? // Mats W
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy