Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Wergis

Medlemmar
  • Content Count

    168
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wergis last won the day on November 29 2019

Wergis had the most liked content!

Community Reputation

36 Expert

1 Follower

About Wergis

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag kommer åt den om jag river ut gas-behållaren med sin avluftning och sedan får jag troligtvis borra/ såga hål i golvet ovanför?....SAGA 310 är en fin båt men att mecka med installationerna är inte det lättaste. Återkommer m rapport. // Mats W
  2. Tack vänner, jag mäter och rensar så får vi se om det löser sig eller åker upp på vinterns "ska göra lista" ? // Mats W
  3. Hej, kopplingen lär jag inte behöva laborera med då båten är 10 år gammal och allt är fabriksmonterat. Flotören kan ju givetvis sitta fast men att riva ut den görs dessvärre inte i en handvändning då man byggt båtjäkeln i "lager på lager" men allt går med lite våld om det blir nödvändigt. Om man mäter i sockerbiten på sladden som går in i kabelhärvan...Vad skall man förvänta sig för värde då? Antar att moståndsmätningen görs på tåtarna ut fr givaren? Vad brukar tom tank motsvara? 0 Åhmski? // Mats W
  4. Hej vänner, mätaren till septitanken ger inget utslag. Mätaren lyser dock. Har skruvat loss sladden från givaren då den satt i en sockerbit. Just nu kommer jag inte åt att mäta i sockerbiten men inbillar mig att det bör ligga någon spänning där? Vad bör det vara i så fall tror ni? (Sockerbiten och dess sladd sitter inlindad i en kabelhärva inne under golvet som det kommer att krävas en del ilska för att få ut men det kommer då jag fåt med mig rätt verktyg till båten.). På givaren finns en märkning men den kommer jag inte åt att fotografera då det är ca 7 cm mellan tank och golvet ovanför. Se bilder: // Mats W
  5. Ja, det där ser ju inte rätt ut?? Kan du ersätta inloppet till tanken med en stos som pekar akt upp? Eller bara vrida den bort fr stolen? Då finns det ju utrymme för att göra en lösning m vattenlås. Kanske bäst att be en rörfirma svetsa ihop en del i rostfritt och sedan ansluta med korta slang-ändar för att hålla byggmåttet nere? // Mats W
  6. Det spelar ingen roll. Den vänder sig rätt när motorn startar. Om nedåt i bild är in i motorn sitter den rätt nu men du behöver nog byta klacken som utgör förträngningen i pumpen? Den ser inte frisk ut. // Mats W
  7. Låter ytters konstigt? Han borde ju kunna förklara det. I min värld så är ju ett bra filter på inkommande sjövatten ett absolut krav. Vem vill ha kylkanaler fulla av skit eller skadad impeller? Jag hade AQAD40B med 280-drev i förra båten. Sjövattenfiltret var som en mindre hink, ca 3-5L kanske? Tömde det på mycket skit med jämna mellanrum. I dag har jag D4 m axel men givetvis ett rejält filter på inkommande vatten. Ett sjövattenfilter har ju också fördelen att du kan förfylla det före motorstart på våren. Då slipper impellern gå torr. Kolla med motor-leverantören vad de säger. Det kanske är känsligt med strypning på inkommande vatten men då bör du ju kunna gå upp i dim på röret? Lycka till oavsett. // Mats W
  8. Hej. om hålet bara är som en 5-krona gör du det på 0-tid. Rensa bort allt gammalt och gör ordentligt rent på insidan. Använd lösningsmedel och fint slip-papper. Ev Silikon mm måste bort helt. Tag en dremel eller liknande och fila/ slipa kanterna så att du får en konisk fason på dessa med största radien längst ut. Sätt ett plastlock fr lämplig plastburk på insidan mot hålet och se till att den har bra stöd uppåt i båten. Spackla m 2-komponents Epoxy-spackel utifrån mot plastlocket och låt härda ut. Ta bort burk-locket och fin-slipa utsidan då allt torkat. Jag ryckte bort allt gammalt mög på min Flipper 850 och gjorde detta på 3 st olika hål. Gick hyfsat fort och blev mycket bra. Erfoderlig temperatur för härdning löste jag med friggo-låda för blomstransport som jag köpte på Bauhaus. Jag pallade upp den mot skrovet utifrån och lade en bygglampa i den över natten. På insidan satte jag en kupevärmare. Skönt att veta att båten garanterat flyter tycker jag 🙂 // Mats W
  9. Jag har en D4 och gör allt själv. Den är mycket lätt-meckad. Ladda ned instruktionsboken fr nätet så ser du precis alla steg för vanlig års-service. Vad det kostar beror på var du köper materialet givetvis. Om det blir elektronik-strul får man nog ringa en meck däremot? Lycka till med nyförvärvet. // Mats W
  10. 15 Hk låter i minsta laget för den. Den lär väl inte plana med den motorn? Jag skulle nog snararare sätta 50 hk på en sådan båt. Stor skillnad på att åka en dagstur i 20 knop eller 5 knop. Rita en 20-distans radie fr hemmahamnen så ser du hur långt du kommer på en timme. Sedan kan du fundera på vilken fart som passar. Lycka till med båtköpet. // Mats W
  11. Hej TS, grattis till båten! Att lämna den utomhus är inget bekymmer, bara den hänger lodrätt så vattnet rinner ur. Att toppladda batteriet är också ett måste för att undvika frysning. (Annan sedvanlig års-service gör du ju oavsett då du åkt klart för säsongen..färskvattensköljning, olja, filter, stift mm). Att slippa 2 tim i bil varje gång är givetvis en enorm fördel. Att riskera motorstöld är en stor nackdel. Det kan förstöra hela säsongen. Det är bara att väga dessa mot varandra....Eller avvakta och försöka hitta motsvarande inomhusförvaring fast närmare ditt fiskevatten. Lycka till oavsett. // Mats W
  12. Har en plugg i botten men det sitter en motor monterad tätt intill så att få in en bunke där är svårt. Dessutom vill jag göra en riktad insats i första hand. Testar kaffe-filter kanske? Det är inte mycket diesel det handlar om. // Mats W
  13. Ok, låter bra. Återkommer m rapport då jobbet är gjort. Ha en fin Jul allihopa.. // Mats W
  14. Hej vänner, tack för många svar: Jag tolkar era svar som att de är tämligen porösa? Det är ju klumpar som ligger i tanken, inget slem vad jag kan se? Tanken är på 440 L och har en hyfsad manlucka i ena änden. Dessvärre är allt koppla till manluckan?? Slangar, givare mm. Dessutom har de dragit ett par massiva kabelhärvor tvärs över den. Någon form av Norsk patent som jag inte begriper?? Det finns dock en liten propp som man kan skruva bort. Tack vare den kunde jag skicka in en inspektionskamera och kolla. Det blir att köpa några rejäla plast-dunkar och suga skräp efter helgerna. Har en effektiv pump som man sätter på borrmaskinen och kopplar på 1" slang. Utmaningen blir att få slangen dit jag vill nere i tanken. Får uppfinna någon styrning av t.ex alu-profil att fästa slangen på tänker jag? Att passa på att blåsa i ledningen är ett bra förslag. Skall göra det då jag är i gång lika gärna. Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan? // Mats W
  15. Hej vänner, i helgen utförde jag lite endoskopi på dieseltanken i vår Saga 310 som vi köpte för tre år sedan. Det var bara tanken kvar att inventera. Köpte en lite Endoskop-kamera och kopplade in i mobilen. (Vattentålig Inspektionskamera 5m Micro-USB för PC & Andro fr Teknikdelar.se. Det var dock gammal standard på mini-USB så adapter behövs för nyare telefoner). Lirkade in den genom ett litet hål i manluckan och gick på upptäcktsfärd. De låg små murklor och flinade åt mig där nere. (Dock inget brunt klet vad jag kunde se?) Dessa skall bort i vinter. Hur gör man detta på bästa sätt? Jag föreställer mig att de är tämligen porösa? Bara att suga ur m slang antar jag? Eller skall de sopas upp m spade? Hur har ni andra gjort med dessa otyg? // Mats W
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy