Jump to content
Thursday 25 February 2021

Wergis

Medlemmar
  • Content Count

    160
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wergis last won the day on November 29 2019

Wergis had the most liked content!

Community Reputation

32 Expert

1 Follower

About Wergis

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har en D4 och gör allt själv. Den är mycket lätt-meckad. Ladda ned instruktionsboken fr nätet så ser du precis alla steg för vanlig års-service. Vad det kostar beror på var du köper materialet givetvis. Om det blir elektronik-strul får man nog ringa en meck däremot? Lycka till med nyförvärvet. // Mats W
  2. 15 Hk låter i minsta laget för den. Den lär väl inte plana med den motorn? Jag skulle nog snararare sätta 50 hk på en sådan båt. Stor skillnad på att åka en dagstur i 20 knop eller 5 knop. Rita en 20-distans radie fr hemmahamnen så ser du hur långt du kommer på en timme. Sedan kan du fundera på vilken fart som passar. Lycka till med båtköpet. // Mats W
  3. Hej TS, grattis till båten! Att lämna den utomhus är inget bekymmer, bara den hänger lodrätt så vattnet rinner ur. Att toppladda batteriet är också ett måste för att undvika frysning. (Annan sedvanlig års-service gör du ju oavsett då du åkt klart för säsongen..färskvattensköljning, olja, filter, stift mm). Att slippa 2 tim i bil varje gång är givetvis en enorm fördel. Att riskera motorstöld är en stor nackdel. Det kan förstöra hela säsongen. Det är bara att väga dessa mot varandra....Eller avvakta och försöka hitta motsvarande inomhusförvaring fast närmare ditt fiskevatten. Lycka till oavsett. // Mats W
  4. Har en plugg i botten men det sitter en motor monterad tätt intill så att få in en bunke där är svårt. Dessutom vill jag göra en riktad insats i första hand. Testar kaffe-filter kanske? Det är inte mycket diesel det handlar om. // Mats W
  5. Ok, låter bra. Återkommer m rapport då jobbet är gjort. Ha en fin Jul allihopa.. // Mats W
  6. Hej vänner, tack för många svar: Jag tolkar era svar som att de är tämligen porösa? Det är ju klumpar som ligger i tanken, inget slem vad jag kan se? Tanken är på 440 L och har en hyfsad manlucka i ena änden. Dessvärre är allt koppla till manluckan?? Slangar, givare mm. Dessutom har de dragit ett par massiva kabelhärvor tvärs över den. Någon form av Norsk patent som jag inte begriper?? Det finns dock en liten propp som man kan skruva bort. Tack vare den kunde jag skicka in en inspektionskamera och kolla. Det blir att köpa några rejäla plast-dunkar och suga skräp efter helgerna. Har en effektiv pump som man sätter på borrmaskinen och kopplar på 1" slang. Utmaningen blir att få slangen dit jag vill nere i tanken. Får uppfinna någon styrning av t.ex alu-profil att fästa slangen på tänker jag? Att passa på att blåsa i ledningen är ett bra förslag. Skall göra det då jag är i gång lika gärna. Räcker det med kaffe-filter i en tratt om man vill sila dieseln och hälla tillbaka den sedan? // Mats W
  7. Hej vänner, i helgen utförde jag lite endoskopi på dieseltanken i vår Saga 310 som vi köpte för tre år sedan. Det var bara tanken kvar att inventera. Köpte en lite Endoskop-kamera och kopplade in i mobilen. (Vattentålig Inspektionskamera 5m Micro-USB för PC & Andro fr Teknikdelar.se. Det var dock gammal standard på mini-USB så adapter behövs för nyare telefoner). Lirkade in den genom ett litet hål i manluckan och gick på upptäcktsfärd. De låg små murklor och flinade åt mig där nere. (Dock inget brunt klet vad jag kunde se?) Dessa skall bort i vinter. Hur gör man detta på bästa sätt? Jag föreställer mig att de är tämligen porösa? Bara att suga ur m slang antar jag? Eller skall de sopas upp m spade? Hur har ni andra gjort med dessa otyg? // Mats W
  8. Jag köper bara press m elastiska band bifogade. Tycker det fungerar kanonbra. Att pressen sitter stilla är a & o. Dunkar som hänger i linor är i princip förbjuda på vår båtklubb efter förra vintern . Om de används skall de vara säkrade med rejäl lina så att de inte kan svänga ut mot båten bredvid. Jag hittade en fylld dunk med avsliten lina uppe på taket till min Saga 310 ca 4 m över mark. Var glad att den inte kom in igenom rutan?? Att linda en rejäl lina runt på utsidan känns som en bra idé. Har också gjort så i år. // Mats W
  9. Ambulerande båtmeck: Johannes Gustafsson. 072-553 13 53. Har hjälpt både mig och kompis med våra AQAD40B. med gott resultat. // Mats W
  10. Hej, har inte läst alla inlägg men...!!! Jag har en D4:a och till den får man inte koppla häck och bog till startbatteriet. Strömspikar kan genereras som slår ut styrboxen till motorn. Kolla noga m Penta innan du väljer den lösningen. Finns säkert varianter, olika årsmodeller mm. I min Saga 310 har jag 3 st AGM/ 92 Ah som förbrukning. Häck och bog ligger på dessa med kraftiga kablar. Har ström i överflöd 🙂 Jag satte in häcken i vintras och tänkte koppla den på starten men fick denna info då. Lycka till med ditt projekt. // Mats W
  11. Vad 17 skulle petroliumbaserad antifrys vara?? Vanligt gummi klarar normalt sett båte Etylen och Proylen. Petroleum-produkter är mer aggressiva. Jag köpte speciell antifrys på Erlandssons. Avsedd för båt och husbilstoaletter. Tror det var Propylen utan rostskyddstillsats? Hittade denna nu när jag googlade lite: Ser ju helt ok ut? https://www.seasea.se/antifrost-miljövänlig-vake-4l?gclid=CjwKCAiAkan9BRAqEiwAP9X6URPEl-ivaehBEQuAZxgI07aTqRrRgpY_QCmV54gi7xDu0xjJKOHVeBoCFhsQAvD_BwE // Mats W
  12. Vi har kört vår Saga 310/ 2008 3:e sommaren nu. Köte den fr Carlanders. Är grymt nöjda. Fantastiska sjöegenskaper och fin kvallitet. Fördelar enligt ovan men trångt motor-rum och ganska dåligt utnyttjade stuv-utrymmen. Alla båtarär ju kompromisser så man får granska och känna efter själv vad som passar. Vi åker båt fr början Maj till vi tar upp i Oktober. Fungerar utmärkt med kapell och värmare tycker vi. Lycka till med din uppgradering. // Mats W
  13. Jag lade Cumaro på min brygga. Hårt som tusan men blev mycket snyggt och hållbart. Jag oljade den med någon matt olja (kommer inte ihågvilken?). // Mats W
  14. Det här med inspektion och rengöring av tank är spännande. Jag har en Saga 310 som vi nu haft i 3 år. (Den är fr 2008). Tanken är det enda jag inte kollat fullt ut ännu. Dessvärre sitter alla anslutningar, givare mm monterade i manluckan med sladdar och slangar åt alla håll. Har någon inspekterat med lite kamera, typ denna? https://www.teknikdelar.se/vattentalig-inspektionskamera-5m-micro-usb-svart?dfw_tracker=35448-S-CA-1667&shopping_id_click=S-CA-1667&gclid=EAIaIQobChMIk6jJ3on17AIVg6SyCh1q9wZNEAQYAiABEgIiFvD_BwE Förfiltret är helt rent så jag är inte orolig men vill ändå veta säkert... // Mats W
  15. Hej, jag bytte glykolen på sötvattensidan i våras men jag pumpade ur påfyllningslocket i stället. Även om jag hittade dessa nipplar så innebär det att geggan rinner utefter motorn och ned i kölsvinet. Kan inte tro att det spelar någon roll om det blir kvar några liter av gamla glykolen? Beror givetvis på vadutgångsläget är? Om det mot förmodan skulle vara rent vatten i motorn måste ju allt ut. Om det bara är gammal glykol blir den ju utspädd med färskare lösning för varje byte. // Mats W
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy