Jump to content
Friday 09 December 2022

Wergis

Medlemmar
  • Content Count

    273
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Wergis last won the day on November 29 2019

Wergis had the most liked content!

Community Reputation

97 Expert

1 Follower

About Wergis

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skulle nog skippa 3-vägaren? Sätt 4 st vanliga ventiler i stället. En på varje sida om resp filter. Blir enklare att underhålla och du kan plocka loss ett filter helt och hållet för service. Skulle helt klart kännas skönt med dubbla filter men jag har inte plats för det.. Jag besiktigar tanken på våren med inspektionskamera kopplad till mobilen. // Mvh
  2. Vi ledsnade på detta då det är stora pluggar i botten våra Penta 280-drev. Polaren köpte två st slagmejslar och fräste ned dem till breda mejslar. Sedan gick oljebytet galant. Den lånas ofta ut på båtklubben. Jäkligt konstigt att dessa inte går att köpa färdiga?? Alla med drev mm behöver dem ju. Vore kul att veta var marinverskstäderna använder? // Mats W
  3. Bara att säga upp alla streamingtjänster och kavla upp ärmarna. Hoppas du hade koll på det mesta före köpet? Mecka båt klassas ju som en hobby-aktivitet till skillnad mot att skruva bil 😉 Lycka till med alla delprojekt. // Mats W
  4. Rent spontant känns det ju som en ganska dålig lösning? Man säger ju att en båt flyter på sina genomföringar. Kan man bygga om så skulle jag föredra det. Annars renovera om det ser ut att behövas? Alltid skönt att veta att det är det är säkert. Lycka till oavsett hur du löser det. // Mats W
  5. DEt första jag skulle göra är att kolla 100% säket att luftningen inte är igensatt. Den blir lätt det. Pilla in något itifrån som du vet med säkerhet når ända in till tanken. Om den är täpt blir det samma symptom som "full" tank. // Mats W
  6. Wergis

    Trimsändare

    En bild skulle hjälpa. Sitter detta ovanför vattenlinjen? Om du tar bort sladden och sätter ett kort rör eller en bussning i hålet får du en längre sträcka att täta med sika i stället för endast skrovets tjocklek. Borde ju inte vara något bekymmer oavsett? Jag skulle nog lita mer på en omsorgsfullt gjord sika-tätning än en gummipropp? UV-beständig Sika givetvis...Det finns ju både och...Läs noga på tuben. // Mats W
  7. Är inte helt hemma på denna motor men... Sötvattensidan behöver du inte röra förutsatt att det är mororglykol i den. Kan vara idé att ta med ett prov till närmaste mack och kolla frys-skyddet på den? Sjövattensidan skall du göra igenom med glykolblandat vatten för att skölja ur salter mm samt rost/ frys-skydda motorn under vintern. Har du drev eller rak axel? Har du drev kan du använda en drev-säck t.ex. Googla så ser du vad jag menar. Har du rak axel får du göra på annat sätt..Bör ju framgå av bruksanvisningen? Hittade den här bl.a: Manual AQ130 Har du ett rejält sjövattenfilter kan du fylla upp det och starta moton ett kort ögonblick, sedan fylla på igen tills det kommer ut ur avgasröret.. Finns säkert fler här med koll på denna motor som kommer at ge dig utförligt svar? // Mats W
  8. Gött att det löste sig. Sådana frågor vill man gärna ha en lösning på. Grattis... // Mats W
  9. En bild skulle hjälpa. Gör en slagnycket av en bit grov plåt? Gå till närmsta smed. Eller köp Biltema-nyckeln och slipa till den med en vinkelslip? Då jag bytte på vår Flipper 850 har jag för mig att jag försiktigt slipade bort den yttre flänsen med en vinkelslip och sedan tryckte jag in genomföringen.. Lycka till med projektet. // Mats W
  10. Att epoxylimma dit rostfria skruvar i de små hålen är ju en bra ide faktiskt? De större hålen tror jag att jag kan täcka underifrån och sedan fylla igen med plast eller spackel uppifrån. Har tidigare spacklat igen ganska sora hål under vattenlinjen med 2K Epoxy-spackel. Det blev tätt men "fult" fast det var ju bara fiskarna som såg. De hål jag har nu sitter uppe på det vita taket så det är lite mer kinkigt. Har vinter på mig att grunna på detta 🙂 // Mats W
  11. Sedan är det ju det här med val av "marintätningsmassa" som nämns ovan. Förra året började det droppa vatten ur en spotlight i taket inne i båten. (??????) Skruvade loss hela lampan. Rakt ovanför den gick esladden till ena solcellen ut igenom taket. Den vita icka uv-beständiga Sikaflexen hade gjort sitt.. Det blev ny svart uv-beständig i stället. Nu till våren river jag bort allt då de solcellerna skall skrotas. Detta kommer att lämna 8 st hål i taket fr de popnitar som hållit cellerna och två hål stora som 50-öringar där sladdarna gick ned igenom taket. Hur skulle ni täta detta på bästa sätt? Haken är att jag inte kommer åt de små hålen innifrån men troligtvis de två stora? Var först inne på att köpa "plastpluttar" fr Kuntze och limma i hålen med Epoxy men dessa lär inte vara uv-beständiga så det är nog ingen bra lösning i längden? // Mats W
  12. När vi köpte vår Saga 310 hyrde vi en matt-tvätt maskin på Bauhaus och tvättade alla dynor. Det var ett slabbigt jobb men det blev ganska bra. Går verkligen tyget inte att få loss? Känns mycket märkligt? Hur skall man då kunna laga ett hål t.ex? I höstas kom vi på hur man tar av tyget (trots insydda knappar), och körde alla överdrag på 40 gr fintvätt. De blev som nya. Får du en fläck på tyget så är sådana där "baby-whipes"som man torkar knoddar i rumpan med mycket effektiva. Köp på t.ex Ica Maxi. Vi impregnerar dynorna sedan med impregnerings-spray. De tål att hälla rödvin på 😉 // Mats W
  13. Kul att du också håller på med sol-projekt Christer. Min första i tanke var att sätta stor cel ut över kapellet men då de befintliga på taket har sagt upp sig så ersätter jag dem med 2 X 100 W uppe på targabågen i stället. (De befintliga sitter popnitade på taket in under targabågen så det blir nästan alltid skuggade??). Det där med "smart sense" får jag kolla närmare på.. Tror inte jag hinner komma i mål med detta nu i höst? Vi har en helg kvar ute m båten (om vädret tillåter?), sedan är det tömning och konservering om gäller. Skall upp 8/10.... Köpte ut mina celler fr Erlandsson...De hade kopplingsboxar på undersidan men med lödda anslutningar och korta sladdar med MC4-kontakter.....givetvis ?? Måste klura lite på hur jag skall fixa montage av dioder mm? Behöver hitta tunn och tät box som kan sitta uppe under cellen kanske? Tur att man har vintern på sig 😉 // Mats W
  14. Hej TS, min Saga 310 fr 2008 har en sådan kombinerad lampa infälld i taket över instrumentbrädan. Den tänds automatiskt då det mörknar i lågintensivt läge och man skiftar till rött eller högintensivt vitt genom att hålla handen under den. Man kan ju förse den med en strömbrytare för att släcka den permanent? Kolla med Carlanders Båtvarv som säljer Saga. // Mats W
  15. DEn jäkeln har ju tre ben?? Hur kopplar man den? Jag hittade denna på Elfa: Elfa-diod Tror du den fungerar? Hybrid: Kylskået har bara ett effekt-vred. Ingen auto. // Mats W
×
×
  • Create New...