Jump to content
Tuesday 03 August 2021

ottow

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About ottow

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

704 profile views
  1. Om du kan lätta båten med 200kg (komma ned till 1800kg) finns det ett par bilmodeller som faktiskt får dra den på B-kort, i alla fall enligt denna site: https://www.dragbilarna.se/b/1800kg/
  2. + på startmotorn - normalt på en bult som sitter på vänstra sidan av motorblocket (om man ser motorn framifrån). Men - kan egentligen sitta var som helst på motorblocket, bara kabeln sitter ordentligt fast Här är en blid som visar båda anslutningarna https://photos.inautia.com/articulos/3/7/5/9/motor-intraborda-volvo-penta-2001-9cv-42646040150656695051665168664569x.jpg
  3. Intressant beräkning. Men att ladda med vind eller sol är inte rimligt om man inte är beredd att vänta väldigt länge mellan körningarna. Vi laddar med 33A 24V (vill klara oss på en 6A 230V säkring) och det tar ca 10h att ladda banken full. Underhållsladdningen är på ca 8A 24V, bara att nå dit med sol eller vind är en rejäl utmaning. Skulle vi byta från bly til LiFePO4 slipper vi förvisso underhållsladdning, men det kräver fortfarande land-el om man inte skall ladda i samma takt som landhöjningen. Batteribanken kostade oss 8000:-
  4. 8x100AH AGM från Monbat (12MVR100). Sitter i två banker, en där motorn satt och en strax framför mastfoten där barlasten låg (som nu är urplockad). Båten flyter i exakt samma läge som tidigare.
  5. Lite praktiska data: Jag och en kompis har elkonverterat en bohusjulle från -26 som väger ca 1500kg. Motorpaketet är en GreenStar EC 10 (https://greenstarmarine.se/produkter-ny/e-line/), ersatte en trött och läckande MD5b I går körde vi sträckan Långedrag - Brännö Varvet. Rak motvind 7-8m/s och en del vågor. Vi valde att köra på konstant förbrukning, och ställde fartreglaget så att vi drog strax över 50A (24V). Detta gav ca 3.5knop när vind och vågor var som mest emot, och runt 4.2 när vi kom i lä (GPS-mätt). Hela turen drog 35AH, vi seglade hem istället för att använda motorn.
  6. Kabeln går att förlänga om man behöver. Jag har skarvat i 4m utan problem. Använde skärmad nätverkskabel
  7. De jag installerat funkar, visar ström in och ut ur batteribanken och spänning över banken som stämmer med vad andra mätare i samma installation visar, på tiondelen när. Den har även en "tankmätare" som tycks visa hyfsat rätt, men jag misstänker att den kommer att räkna fel om banken inte laddas fullt med jämna mellanrum. Jag har inte gjort någon referensmätning mot kalibrerade instrument. Man får som sagt vad man betalar för, och jag tycker den duger väl som ett alternativ till en Victron eller liknande för den som inte vill betala vad en Victron kostar. Voltmätare som indikation av batteristatus funkar bra i de fall man kan koppla bort allt från banken under några timmar och sedan läsa av spänningen. Ingen av de båtar jag har installerat dessa i har haft den möjligheten pga solceller mm.
  8. Jag har goda erfarenheter av modellen som brukar kallas TR16: https://www.amazon.se/Hainice-Motorcykel-Batteriets-Amperemeter-motorcykel/dp/B093PD1LJY Manual för denna finns här om man vill läsa på: https://www.bto.pl/pdf/09006/TR16 battery tester instruction.pdf
  9. Körde med samma som Hybro i min förra båt, den dog efter 3-4 år. I min nuvarande båt har jag en 3Gas, https://vikingyachting.se/butik/pentry/gasoltillbehor/gaslarm-3gas-square/ som jag är mycket nöjd med. Gillar att den tar både gasol och kolmonoxid, och att jag kan ha flera sensorer.
  10. Intressant. Tack för snabbt svar och länkar.
  11. Hur gick det med detta, fick du fram ngt datablad? Funderar på att köpa dessa batterier, eller kanske 120Ah-varianten men utan att veta rekommenderad laddspänning mm så är jag lite skeptisk.
  12. Jag monterade en T16 (kallas oftast TR16, kan det vara fel i din annons?) i en kompis båt förra sommaren och den har funkat bra. Förvisso kan den inte allt som en Victron BMV-700 eller liknande, men den duger gott för att se spänning, ström och få en uppfattning om batteribankens status.
  13. Ang huruvida det "går" att segla undanvind med Code1; Jag har en Code1 från Lundh på min Maxi 999. Det går utmärkt att segla med vinden, även i lättvind, ända ned till plattläns med detta segel om man tar ned storen när vinden börja komma för långt bakifrån. I gropig sjö och lätt vind är det dock lämpligt att ha ngn form av spirbom.
  14. Skall man gå all in på bildstabilisering är det nog en https://www.zeiss.com/consumer-products/int/hunting/binoculars/specials/20x60-s.html man skall ha 🙂 Helt mekanisk, inga batterier eller elektronik. Jaja, drömma kan man ju...
  15. ottow

    Uppkopplad båt

    Min är bara igång när jag är ute med båten, den är huvudenhet i nätverket ombord och drivs av båtens batteribank som laddas av solceller. Strömförbrukningen är minimal, se här: https://wiki.teltonika-networks.com/view/RUT240_Power_Consumption Jag har funderat på att ersätta mitt några år gamla GSM-larm från Topkodas (GTGPS) med den, men inte kommit mig för. RUT240 har bara en I/O ingång och en I/O utgång. GTGPS har många fler. Men jag använder bara en I/O ändå, och eftersom RUT240 (på pappret iaf) drar mindre ström samt att jag slipper att betala för ett extra kontantkort blir det nog nästa ombyggnad.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy