Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

ottow

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    89
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

22 Expert

Om ottow

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

1 314 profilvisningar
  1. I manualen till min (som förvisso är svart, inte vit eller rostfri) står det att den ger 0.7 - 1.3 liter kaffe. Sen beror det väl på hur stora kopparna är 😉
  2. Har perkulator nämnts? Jag fick en https://www.petromax.com/products/percolators-kettles/percolators/ i julklapp som jag ser fram emot att prova. Väldigt oöm, rejäl plåtkonstruktion vilket ju är bra i båten.
  3. EPEVER har en variant av regulatorn som heter Tracer, denna har inbyggd display och alla värden kan ställas därifrån. Finns från 10A upp till 50A: https://www.amazon.se/dp/B07JMSY1DH
  4. Kanske detta kan vara ett alternativ? Vanlig i husbilar som kör kinavärmare: http://www.mrjones.id.au/afterburner/
  5. EPEVER (säljs under andra märken också, samma grejor inuti) funkar bra är min erfarenhet från flera båtar. De flesta parametrar är ställbara. Ett möjligt, billigare alternativ till "batteritankmätare" är en enhet som brukar kallas TR16, finns att få från Amazon, AliExpress och eBay för 5-600, och finns i olika modeller upp till 350A (samma instrument, olika shunt). Min erfarenhet från flera båtar är att dessa funkar utmärkt, och ger en tillräckligt god bild av batteribankens laddstatus, samt hur mycket ström som går in och ut. Här är några länkar: https://www.amazon.se/Batterikontroll-Spänningstester-Voltmeter-Strömmätare-batterikapacitetstester/dp/B09MD798FT/ https://www.ebay.co.uk/itm/164336680559 https://www.aliexpress.com/item/32865570361.html Manualen till denna kan vara lite lurig att få tag i så jag lägger med den här TR16.zip
  6. Bra köp, har en själv. Ett tips: burken har en I/O port så du kan få den att skicka ett SMS om länspumpen, brandlarmet eller ngt liknande går igång.
  7. Är det någon som har koll på när detta kommer till västkusten? Vill ogärna uppdatera Navionics-korten till plottern och upptäcka i efterhand. Blir väl förvisso en besparing i långa loppet, kommer knappast att förnya min prenumeration på uppdateringar nästa år om detta vansinne fortgår.
  8. Om du inte får något svar här rekommenderar jag gruppen "Maxi 999 sejlere" på Facebook.
  9. Efter en hel del sökande har jag hittat detta, vilket verkar optimalt för mig då jag därmed inte behöver byta/installera nya armaturer: https://store.marinebeam.com/red-white-switchable-led-for-dome-lights-un-dome-15-rww/ https://store.marinebeam.com/9-led-bayonet-reader-red-white-switchable/
  10. Jag har ett gäng av dessa, spridda runt om i båten. Fördelen är att man får utspridd värme på flera platser i båten. https://www.clasohlson.com/se/Värmefläkt-plug-in-Mill-HT500/p/Pr368024000
  11. Segla natt är trevligt, men jag behöver bättre (natt)ljus ombord. Det är väldigt mörkt nere i båten och man vill inte gärna tända de vanliga lamporna. Någon form av röd interiörbelysning är väl det som rekommenderas generellt sett, men specifikt vad använder ni? Jag tänker mig att ett möjligt alternativ skulle kunna vara RGB LED-lister med dimmer, under förutsättning att det går att dra ned ljuset _väldigt_ lågt. Den optimala lösningen som kräver minst ombyggnad skulle väl vara multifunktionsglödlampor, att sätta i befintliga armaturer. Men finns det ens sådant?
  12. Om du kan lätta båten med 200kg (komma ned till 1800kg) finns det ett par bilmodeller som faktiskt får dra den på B-kort, i alla fall enligt denna site: https://www.dragbilarna.se/b/1800kg/
  13. + på startmotorn - normalt på en bult som sitter på vänstra sidan av motorblocket (om man ser motorn framifrån). Men - kan egentligen sitta var som helst på motorblocket, bara kabeln sitter ordentligt fast Här är en blid som visar båda anslutningarna https://photos.inautia.com/articulos/3/7/5/9/motor-intraborda-volvo-penta-2001-9cv-42646040150656695051665168664569x.jpg
  14. Intressant beräkning. Men att ladda med vind eller sol är inte rimligt om man inte är beredd att vänta väldigt länge mellan körningarna. Vi laddar med 33A 24V (vill klara oss på en 6A 230V säkring) och det tar ca 10h att ladda banken full. Underhållsladdningen är på ca 8A 24V, bara att nå dit med sol eller vind är en rejäl utmaning. Skulle vi byta från bly til LiFePO4 slipper vi förvisso underhållsladdning, men det kräver fortfarande land-el om man inte skall ladda i samma takt som landhöjningen. Batteribanken kostade oss 8000:-
×
×
  • Skapa nytt...