Jump to content
Monday 30 November 2020

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,164
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

Lintott last won the day on November 29

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

779 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,844 profile views
  1. Brohäll Marin på Bullandö jobbar med det mesta på båtar o klarar att lyfta 16 ton.
  2. Lite fortsättning efter att ha kommit ut från kanalen. Utanför Mariestad finns det lite fina vikar på utsidan av Brommö. Lindökroken innanför Hovden har en skyddad vik på insidan med bryggor. Mellan Hovden o Brommö finns en jättelånggrund sandstrand åt båda hållen, garanterat barnvänligt! Djurö mitt ute i Värmlandssjön har en skyddad vik med infart från norr. Lite grunt längs stränderna men det finns några ställen att komma iland. finns även SXK-boj om den är ledig. Håll utkik efter hjortarna på ö-promenaden. Läckö är väl nästan ett måste. Ett gammalt Gabriel de la Gardie-slott som ser ut som slott ska se ut. Efter Läckö går det en trevlig led österut till Navens fyr. I området finns många småvikar som kan användas som natthamn. Det finns sedan några år Hydrographicasjökort över hela Ekens skärgård så numera är det tryggare o lättare att leta sig fram där. Spikens fiskeläge med rökeri ligger som en avstickare från leden en bit väster om Läckö. Norrut finns Lurö skärgård mitt ute mellan Värmlandsnäs o Kållandsö. Bästa natthamnen är nog Bösshamn på norrsidan med tre SXK-bojar o några landförtöjningsmöjligheter. Det finns fina vandringsleder runt Lurö. Karta med guideinformation finns att ta för en mindre slant i en brevlåda på stranden. Det finns ett par restauranger o ett vandrarhem på ön. En gästhamn finns på västsidan. En bit norr om Lurö ligger en ö som heter Vithall. Här föddes, levde och dog ett syskonpar från slutet av 1800-talet o fram till 1960-talet (om jag minns rätt). Stugan finns kvar o är öppet museum idag. Att gå in där o försöka föreställa sig hur de levde ger lite perspektiv. Numera finns det en rejäl brygga på östsidan med segelbåtsdjup ända in. Hamnguiden har sjökortsinformation (Hydrographica) över angöringen. Ytterligare en bit norrut finns Apelholmen med en rätt grund gästhamn. Sträckan mellan Kristinehamn o Karlstad har en del skärgård men jag har inte närmre koll på lämpliga ställen, förutom Karlstad SS klubbholme Spiken som ligger några distansminuter utanför Karlstad där det börjar öppna sig ut mot Storvänern. Skärgården öster om Åmål har en del naturhamnar o bjuder på rolig segling mellan öarna. Längs Dalbosjöns västra kust finns det en del gamla lastageplatser på Dalslandssidan. Inkl infarten till Dalslands kanal. Om du vill ha en sista natt i Vänern innan Göta älv o Trollhätte kanal så kan Grönvik vara ett bra val. Hamnen är skyddad av rejäla vågbrytare. Restaurang finns vid Ursands camping som ligger på gångavstånd. Vänersborg (Lilla Paris) har sjömack o samhällsservice. Slussarna i Trollhätte kanal är av en helt typ än Göta kanal. Jättestora för riktiga fartyg. Djupa o inte lika mysig karaktär. Ligg helst på östra sidan i slussarna, västra har i en del slussar djupa gropar in i berget efter sprängningen. Slussningen är mycket lugnare än i Göta kanal eftersom vattnet släpps in o tappas ur genom botten av slussen. I Trollhättan kan man ligga uppe i stan eller längre nedströms både ovanför slussarna o nedanför slussarna i de gamla kanaldelarna ("Göta kanal-karaktär"). Efter Trollhättan finns Lilla Edet gästhamn. En liten öppen gästhamnsbrygga söder om Kungälvs fästning sen är du framme i Göteborg. Både Vättern o Vänern har som du ser en hel del segling att bjuda på. Om du har tid så lägg gärna några dagar i Vättern o ett par veckor i Vänern. Det är dessa stora sjöar värda.
  3. Slussvakterna har bytt jobb och blivit slussvärdar. De är väldigt måna om att alla ska känna sig trygga vid slussningarna. Förr i tiden, på slussvakternas tid, kunde det vara tävling om vem som kunde slussa på kortast tid. Då kunde det vara spännande... Söderköping är trevligt. Berg lite fashinerande med sin långa slusstrappa. En bit uppströms Berg finns en liten hamn där det är rätt kort väg till Cloettas godisbutik. Det finns även livsmedelsbutik i Ljungsbro. Lägg gärna någon dag extra i Motala o besök kanalmuseumet och sveriges första rundradiostation Motala radio som är ett museum med mycket kul radiohistoria. Vadstena är ytterligare en pittoresk hamn där du förtöjer i vallgraven runt slottet (ingår inte i kanalbiljetten). Försök pricka in ett besök hos nunnorna. Man behöver inte vara religiös för att vilja lära känna lite om deras liv. Norra Vättern med Ombo öar är minimum att besöka. det finns en hel del skärgård i norra delen av sjön som är rätt okänd. Hjo en bit söder om Karlsborg är ytterligare en pittoresk småstad som inte kräver så lång omväg. till södra delen av Vättern är det ju lite längre väg... I Karlsborg förtöjer man innanför bron när man lämnat Vättern. Ett besök på fästningen och deras äventyrsguidning är just - ett äventyr. På södra sidan av kanalen vid gästhamnen finns sjömack, några hundra meter bort livsmedel mm. Forsvik är kanalens äldsta sluss. Industriminnet vid Forsviks bruk som byggdes för att åstadkomma kanalbygget har mycket gammal industriteknik att visa. Vid industriminnet ligger även hjulångaren Erik Nordenvall som är en nybyggd replika av de fartyg som inledningsvis trafikerade mellan Stockholm-Göteborg när kanalen var nybyggd. Spetsnäskanalen o sjön Viken är en idyllisk kanalsträcka. Efter Tåtorp, som är kanalens högsta punkt, går det utför och de lite bekvämare/enklare nedslussningarna börjar. Direkt efter Tåtorp går kanalen i den delvis sprängda Bergskanalen, så trångt att det ordnats regelrätta mötesplatser. Töreboda är en lite småsömnig ort ute i landsbygden. Fin gästhamn även där, samhällsservice och ett populärt friluftsbad. Nästa vettiga nattuppehåll är Norrqvarn med hotell, restaurang o knappast något mera. I Sjötorp kan man liga både ovanför slussarna, mellan slussarna o nedanför slussarna. Nedanför ingår inte i kanalbiljetten. Utanför Sjötorp finns lite naturhamnar vid Kalvöarna. Mariestad har bra utbud av samhällsservice och billig sjömack i yttre delen av hamnen. gästhamnen ligger mitt i centrum. Sedan kan du njuta av lite naturhamnar blandat med kultur i Vänern. Sjön är så stor att du inte ser land om du kommer ut i mitten så håll koll på väderprognoserna. Sjön blir väldigt krabb när/om det blåser upp. Jag hävdar att Vänern är värre än den beryktade Vättern i det avseendet.
  4. Lintott

    Vad för båt?

    Jag håller inte med. Tärnungen är en långkölad träbåt. Auktionsbåten är en fenkölad båt och den verkar vara tillverkad i glasfiberplast med rätt mycket trädetaljer i och runt sittbrunnen. Jag gissar på byggår runt sent 60-tal eller tidigt 70-tal. Jag har tyvärr inget bra förslag att komma med....
  5. Lite mer underlag som behövs för val av produkter. Väger båten mer eller mindre än 200kg? Om den väger mindre så får du inte använda bottenfärg som innehåller antifouling mot havstulpaner (oftast färger med koppar inblandat), oberoende av var du ska ha båten liggande. Om den väger mer än 200 kg så avgör "hemmahamn" vad du får använda för färg. Norska gränsen till Trelleborg, Trelleborg till Örskär (ligger i norra Roslagen), Örskär till Haparanda eller någon insjö (hit räknas Mälaren, Vänern, Vättern mm) innebär olika färgval (mängd koppar i färgen eller helt utan koppar). På KemI hemsida finns reglerna för detta. Du kan även välja en helt biocidfrid färg och skrubba botten 2-3 ggr/säsong (billigare färgval som är mindre miljöpåverkande). Friborden som du vill ha snygga att se på kan du spackla med ett gelcoatspackel i samma färg som båten. Slipa med grovt våtslip-papper o sedan finare o finare i flera steg ner till jättefint slippapper. Polera med rubbing (vätska med fint slipmedel i) som du handlar i en båttillbehörsbutik, Biltema eller varhelst du hittar det (byggvaruhus, Jula, ClaesOhlson, bilmacken...). Om båten är mycket smårepig så kan du använda rubbing över hela båten. När ytan är blank så du kan spegla dig i den så vaxar du hela ytan. Om det är större skador så får du börja med fyllnadsspackel (polyesterspackel eller epoxyspackel) men de skador som visas på fotot räcker det med gelcoatspackel. Å så sparar du ett moment.... Om du behöver göra ännu större lagningar med glasfiber o polyester/epoxy så är det vanligaste att måla hela lagningen med topcoat i samma färg som skrovet. Topcoat är gelcoat med inblandad vax för att kunna härda utan form. Gelcoat blir klibbig om den inte målas i en form där det sedan byggs ett glasfiberskrov över gelcoaten. Både polyester, epoxy o topcoat aktiveras genom inblandning av härdare för att bli stenhård (viktigt med rätt mängd härdare). Gelcoatspackel säljs i två tuber där en är härdare o en är bas. Det är lättare att ta rätt mängd av de två komponenterna ur en tub än den flytande härdare som används till polyester/epoxy/topcoat. För skador under vattenlinjen ska du först välja om du ska ha bottenfärg eller inte. En alternativ bottenfärg kan t.ex. vara en tvåkomponents epoxygrundfärg som blir hård, håller bra för att skrubba och tål lite skrap mot sjöbotten. Om du ska ha bottenfärg så kan det vara bra att börja med en epoxyfärg för att få ett vattentätt skikt under färgen (ungefär som tätskiktet i badrummet). Om du ska ha bottenfärg av något slag så behöver du inte använda gelcoatspackel utan kan låta ett utfyllnadsspackel (polyesterspackel/epoxyspackel) räcka. Då behöver du inte heller polera upp botten lika blankt som skrovsidorna och momentet med vaxning bortgår. För undervattenslagning så är kravet på vattentäthet större så epoxyspackel är ett bra val om du inte väljer att måla med tvåkomponents epoxyfärg. Då utgör epoxyfärgen ett vattentätt skikt. Före målning så ska botten slipas med lagom grovt slippapper så att färgen får ett bra fäste (ingen finslipning o rubbing o absolut ingen vaxning). Om du helt väljer bort bottenfärg så lagar du även botten på samma sätt som friborden. Men det kan bli rätt mycket jobb att finslipa o polera hela botten om du ska ha den utan färg. Redigering: ChristerN hann posta medan jag skrev. Vi är inne på samma metoder förutom att jag förslår gelcoatspackel som både fyller ut o ger rätt kulör i ett moment men val av metod är mest en smaksak.
  6. Jag hittade hela YouTube-videon från MrFinlandsuomi om färjetrafiken i Mariehamn innan Viking Grace grundstötning längs strandpromenaden. Det var en tät trafik med Galaxy, Baltic Princess, Grace och Amorella som turades om att vända inne i hamnen, lägga till och lämna de två RoRo-lägena. Om jag minns rätt så låg Rosella på det tredje RoRo-läget o vågade sig nog inte ut på Ålands hav i det vädret. Rosella är ju lite mindre än de övriga fyra fartygen. Enligt YouTube-texten så blåste det upp till 30 m/s i byarna. Det var nog lite svettigt för samtliga skeppare på dessa fartyg den eftermiddagen. De som var inne först var tvungna att lämna för att ge plats för nästa fartyg. Att ligga kvar skulle nog förorsaka rejält trubbel för rederierna (två av fartygen är Silja/Tallink o två är Viking Line).
  7. Det där såg skumt ut. Så ska det inte flagna utan orsak. Du ska nog börja med att leta efter orsaken till att det flagnar. Det verkar som att det är "paradmålat" för att se snyggt ut för stunden. Bristande slipning innan målningen. Varför? För att maskera någon skada eller bara för att dölja ett miserabelt underhåll? Om du bara försöker snygga till det igen utan att göra underjobbet (leta ev skada, fixa, ordentlig nedslipning.....) så kommer flagandet att återkomma. Om du är oerfaren så be någon mera kunnig att titta på båten, både på insidan o på utsidan, skrapa lite bland flagorna för att se hur mycket som släpper o.s.v. I bästa fall så missleder din bild till att det ser värre ut än det är. I värsta fall så väntar ett jättejobb. Späckhuggaren är ju en fin liten segelbåt så hoppas du hittar en lösning på problemet. PS: Om du avslöjar var båten ligger så finns det kanske någon på forumet som kan hjälpa att kika på båten.
  8. Företaget Färe-Göta finns kvar i Osby. Det går fortfarande att köpa resevdelar till deras motorer därifrån. Ägaren lär vara gammal så passa på att skaffa ev reserv o servicedelar innan det är för sent om du behöver något.
  9. Om du inte har noterat rikligt läckage så låt det vara. Det verkar finnas mycket utrymme att dra år justermuttern så där finns marginal för ett antal år till. Lägg tiden på de andra jobben.
  10. Är inte den ena "sexkanten" en låsmutter som ska släppas innan justering o dras åt efter justering, just för att de inte ska spänna åt sig själva?
  11. Om det är 40 år gammal teak så försök snygga till o behåll den. För 40 år sedan användes oftast "regnskogsteak" vid båtbygge. Den har en helt annan täthet o livslängd än dagens odlade teak. Ungefär som att jämföra gammal långsamtväxande (tätt mellan årsringarna) norrlandsfuru med dagens snabbodlade s.k. furu (glest mellan årsringarna).
  12. Fartyget verkar ha klarat sig rätt oskadat från grundstötningen. Det är väldigt djupt längs stranden där hon gled in. för mig verkar det snarare som att de försökte köra lite längre söderut (bort från pirarna) för att göra grundstötningen så att det skulle bli en hel långsides tilläggning. Senare under natten när ett par bogserbåtar kommit dit från Åbo så drogs Grace rakt ut från stranden. Sedan hjälpte hon till med sina egna maskiner att backa in och lägga till vid ett av RoRo-lägena. Efter att ha lossat fordon o passagerare i Mariehamn så var planen att gå för egen maskin till Åbo för att dockas o undersökas för skadorna. Några större skador på fartyget verkar inte ha uppstått. I kväll ligger hon förtöjd i Åbo hamn så hon har gjort resan Mariehamn-Åbo idag. Notera fartvektorn att hon rör sig bakåt utan att någon bogserbåt är där och drar. Och sen fortsatte hon att backa vidare in till RoRo-läget.
  13. Skickligt gjort! Rätt modigt att fälla ankaret en bit utanför kajen för att använda det som mothåll. Undrar bara hur de fick upp det igen. De fick nog vänta med losskastningen tills det mojnat lite. Sen ska man vara medveten om att Hurtigrutbåtarna är avsevärt mindre än Viking Grace. Den på videon är nog ungefär som Viking Rosella i storlek. Även Hurtigrutskepparna har lite ansvarskänsla. De åker förbi hamnar på rutten om de anser att det är förenat med alltför stora risker att försöka lägga till. Jag åkte med dem för några år sedan och då var det ett antal hamnar längst uppe mot ishavet som hoppades över. Just Bodö har jag lite bättre minnen av än de som visas i videon. Vi kom dit på förmiddagen 17 maj. Från fortet i hamninloppet blev vi välkomnade med kanonsalut av artillerister i tidstypiska uniformer och på kajen var det Bompa-Bompaorkester och folkdansuppvisning. Minnesvärt!
  14. Enligt Marinetraffic så ligger Viking Grace prydligt förtöjd mot land lite söder om de ordinarie kajplatserna.
  15. Jag har en tung presenning över min båt. Jag tror att den är 6x8m och 600 grams duk. Den köptes i slutet av 70-talet och har nu använts i drygt 40 år. Skyddas sparsamt där den ligger emot mantågsfästena på pulpit men inget i övrigt. Enstaka småhål men långt ifrån kassering. Numera har den fått kompletteras över fören p.g.a. byte till längre båt. Den lättviktspresenningen har redan större skavhål än min gamla tunga. Jag har försökt med alla typer av presenningsklämmor jag hittat (plastklämmor, o ett par modeller av aluminiumklämmor, bl.a. Aronowitsch&Lyth StrongGrip) för att få till en bra uppspänning längs taknocken på täckställningen. Samtliga modeller har kasat eller skakat loss under vintern. Att själv försöka hålslå och montera öljetter har jag insett inte skulle fungera. För några år sedan kom jag på lösningen (bannade mig själv för att jag inte kommit på den tidigare, den var ju rätt enkel o självklar). Jag tog med mig presenningen till en kapellmakare som skar till en cirkel av presenning som veks dubbel över kanten på min presenning, limmades o syddes fast och avslutades med ett par rejäla öljetter som pressades genom alltihopa (hydraulisk press som får öljetten att verkligen sitta fast). De öljetterna kommer att sitta kvar under presenningens kvarvarande livslängd. Hanteringen av den tunga presenningen löser jag genom att lyfta ombord den innan båten lyfts upp på land. Den korta biten från ruffen till däck o upp över täckställningen är rätt hanterbar trots tyngden.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy