Jump to content
Monday 16 September 2019

Lintott

Medlemmar
  • Content Count

    2,263
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Lintott last won the day on May 28

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

428 Expert

About Lintott

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,206 profile views
  1. Ett alternativ är att lossa kylvattenslangen som kommer ut ur motorn. Stoppa slangen i en hink med glykolblandning. Stoppa ner sugslangen i samma hink o kör motorn tills vattnet i hinken blivit varmt. Ha gärna lite hög inblandning av glykol eftersom det späs ut en del av vattnet som står i motorn. Sen behövs inte 50/50 glykol/vatten under vintern. Även en mer utspädd glykollösning har tappat sprängkraften och blir bara sörjigt när det blir en massa minusgrader.
  2. Lintott

    Bildgåta

    Nej! Då måste bron med 2,1 m fri höjd vara nybyggd. 😉
  3. Lintott

    Bildgåta

    En gammal fråga som blivit obesvarad. Svaret är Vikingen och Polcirkelmonumentet! Som inte ligger på Polcirkeln men det var på Vikingen det gick att sätta ett monument - pragmatiskt. (Det andra fotot är Nordkap på Mageröya, som inte är nordligast punkten på Europa men det är dit det är lättast att transportera turister...) https://www.google.com/maps/@66.5320756,12.9669474,16z/data=!5m1!1e4 Vi passerade Vikingen syttende maj 2018 och fick oss till livs mycket flaggviftning, folkdräkter, dansuppvisningar och till och med välkomnande av salutkanoner i de följande hamnarna. Som en kuriositet så lyckades frugan pricka in på sekunden rätt när vi skulle passera monumentet och vann den tävlingen (som bl.a. innebar att stå först i kön när Neptun dagen därpå skulle döpa passagerarna med isvatten...). Till er som tänker åka Hurtigrutten - åk hela vägen Bergen - Kirkenes - Bergen. Det finns många fina platser som missas om man bara åker ena vägen (Fartyget går dygnet runt o ibland så behöver man sova...). @Mackey: Ni missade t. ex. Midnattskonsert i ishavskatedralen (en helt underbar upplevelse), De fem systrarna, Torghatten mm PS: Frågan var så gammal o det finns redan nya bildgåtor så jag hoppar över nytt foto för att inte röra till det.
  4. När slangarna åldras så riskerar de att bli spröda (mjukgöraren diffunderar ut ur materialet) med risk för att de spricker. Många plaster innehåller mjukgörare för att de ska ha och behålla en mjukhet. När plasten åldras försvinner mjukgöraren och plastmaterialet blir hårt och sprött. Materialets fysikaliska egenskaper förändras från den ursprungliga. En mjuk plastslang kan t.ex. gå tvärt av även för en väldigt liten belastning. Bara att fila/slipa upp en långsträckt kant och lägga på glasfiber o polyester. När du gör en glasfiberreparation så måste du göra en större anläggningsyta för din reparation. Ungefär som man gjorde långlaskar på brädor när man byggde träbåtar. Leta upp lite Youtube-klipp om glasfiberreparationer så brukar de visa rätt tydligt hur du förbereder materialet före plastningen.
  5. Slangarna ser rätt gamla ut. När de åldras så riskerar de att bli spröda (mjukgöraren diffunderar ut ur materialet) med risk för att de spricker. Murphy brukar se till att händer vid något olämpligt tillfälle... Bryt o bänd kraftigt i slangarna, nu när båten ligger på land, för att kolla om de behöver bytas. Visst går det att laga den söndersågade kanten. Bara att fila/slipa upp en långsträckt kant och lägga på glasfiber o pölyester. Det här kan vara ett lämpligt ställe att börja öva plastarbete på, du riskerar inget haveri om det inte blir så bra vid första försöket. Sedan avslutar du med topcoat (gelcoat med vax i för att kunna härda utan att ligga mot en form). Med allt kommande renoveringsarbete så kan jag rekommendera dig att köpa en Dremel eller liknande piratvariant av lågprismärke (finns hos ClasO, Jula m.fl). Deras sliptrissa är jättebra för att slipa den typen av arbeten. https://www.dremeleurope.com/se/sv/slipband13mm-kornstorlek60-364-ocs-p/?start=0&
  6. Jo det var en signatur "BonusVita" som började med det projektet i augusti 2014. Sista spåret av den renoveringen var i februari 2016 då den var utlagd till försäljning på blocket som "avstannat renoveringsprojekt"....
  7. Å om grejor inte håller den kvalitet som angetts så ska man reklamera o begära pengarna tillbaka. Det är enda sättet att sätta press på de som säljer undermåliga produkter som inte är tillverkade av det material som uppgetts.
  8. Du kan själv göra en enkel analys/statistik - vad är det för släpjollar du ser hängande efter fritidsbåtar av din typ o storlek? Det är tveklöst att gummijollarna är i majoritet. Vad är orsaken till att gummijollar är vanligast? Jag vill påstå att de är snällare mot skrovet på moderskeppet när de hänger i sin bogsertamp vid hamnliggande. De är stabila att ro runt med eller med en mindre motor. De kan tömmas på luft och stuvas undan när du inte vill ha den på släp t.ex. vid längre havsöverfarter, slussningar (ex Göta Kanal) eller bara vill bli av med den. Sen finns det gummibåtar av olika utformning framförallt durk/botten-utformning. RIB-varianten har blivit vanlig på större motorbåtar, lite av "fattigmans vattenskoter". De verkar ha goda sjöegenskaper (har aldrig testat själv) men nackdelen är att de är svårstuvade på en medelstor segelbåt. Högtrycksdurk som är kompletterad med "en korv" mellan båtbotten o durk ger en stadig durk och en V-botten som ger jollen lågt släpmotstånd. Lättstuvad ombord då allt kan rullas ihop. Lite kvarvarande regnvatten i jollen hamnar under durken så båten blir torr att transportera prylar o människor i. Durk av lattor/plywoodskivor/aluminiumskivor ger en platt botten som suger sig fast mer i vattnet vid bogsering. Hyfsad att stuva men för skivvarianten så ska det finnas utrymme för skivorna någonstans. Om det är en skvätt vatten kvar i båten så blir det blött för prylar som transporteras. Sen finns det ett mellanting av gummibåt (heter Takacat eller något åt det hållet) som har två pontoner som ett katamaranskrov o en rätt plan durk mellan pontonerna. Jag minns inte hur botten är konstruerad men troligen något uppblåsbart. De verkar jättestadiga. Ligger nog en prisklass högre än de vanliga lågprisjollarna. Kvalitet - ingen aning. Jag har ägt tre släpjollar. En Metzeler (gul gummibåt som inte säljs längre i Sverige. Den hade uppblåsbar durk och var lättstuvad i tömt skick. Den var inte V-bottnad och förde rätt mycket oväsen vid bogsering. Det blev blött på durken om jag inte var noga att svampa upp varenda droppe vatten. Den överlevde många år innan den torkade sönder och åkte till tippen. En hårdplastjolle (Jolly) som inköptes framförallt för transport mellan land o båt när jag hade båten på svajboj. Det var sällan den användes mer än mellan land o ut till bojen där den fick stanna kvar under moderskeppets seglatser. Ligger idag tillsammans med ett antal andra jollar på klubben o sjösätts endast för att ro ut o schackla fast/lossa tamparna i Y-bommarna före/efter båtsäsongen. Skulle aldrig komma på tanken att ta den med på släp efter moderskeppet idag. (Å det säger väl lite om hur kul jag tycker det är att bogsera hårdplastjolle..) En gummijolle (lågprisjolle från Erlandsons) med högtrycksdurk o V-botten. Blåses oftast upp någon/några veckor efter sjösättning o ligger sedan i vattnet hela säsongen. Lyfts upp på fördäck när vi ligger i hemmahamnen (hissar med spinnakerfallet). I år låg den ouppblåst i akterkojen rätt länge eftersom vi var iväg en tur över Ålands hav o då ville jag inte ha den på släp men jag skulle inte komma på tanken att göra semestersegling utan att jollen fanns med ombord. Småttingar har roat sig med både Jollyjollen o gummibåtarna. Det har känts tryggast att ha dem i gummibåtarna som är stadigare. Gummibåtarna är mer oömma både vid småttingarnas landstigningar o om de faller omkull i jollen. gummibåtarna har nog haft större attraktionsvärde bland småttingarna än hårdplastjollen som upplevdes lite rank o vinglig med den lilla barlast som en småtting utgör. Sen finns det olika kvalitet på gummiduken. De högre prisklasserna lär vara tåligare mot solljus o väger lite mindre än de vanliga lågprismodellerna. Vår nuvarande lågprisjolle har varit med i över tio år. Enda haveriet är att i högtrycksdurken så släppte gummit från textilbasen ifjor. Den var precis nyuppumpad o stenhård när vi rodde iland o la den på en berghäll i strandkanten där det var stekhett. När vi kom tillbaka hade det blåst upp som en ballong av gummiduk som såklart exploderat som en ballong. Det fanns ny durk som reservdel så några veckor senare var den återställd. Utan högtrycksdurken var den omöjlig att bogsera, Den sög fast o grävde ner sig o ville nästan dyka så den fick hänga med fören upphissad i akterpulpit tills durken återställts. Men jollen var användbar för strandhugg även utan högtrycksdurken. Med den livslängden vår lågprisjolle uppvisat så tvekar jag inte för att skaffa en ny av samma modell/kvalitet när pontonerna på nuvarande jolle ger upp. Alla båttillbehörsbutikerna har motsvarande typ av jolle, det som skiljer är nog bara namnet på jollen. Med en vuxen person ombord o 3,5 hk på aktern så går det att få en jolle med V-botten att plana om man låser motorn o kryper fram så fören trycks ner. Styr gör man genom att hänga ut lite på endera sidan. Det är skitskoj!
  9. Det handlar om vilket material slangen är tillverkad av. Kuntze som är stora på gummiprodukter har en bra guide över vilken gummisort som ska användas till olika funktioner. Sen kan du nog köpa slangen på närliggande verkstad/Biltema/Mekonomen.... https://www.kuntze.se/wp-content/uploads/teknisk-information.pdf
  10. Webben kom inte igång förrän mitten av 90-talet. Före den tiden är det glest med den typen av nyheter om det inte är världshändelser som tagits hand om på Wikipedia o liknande ställen. Minns ni Mosaic o Netscape Navigator som var State-of-the-art på den tiden?
  11. Var har du hittat ditt renoveringsobjekt? I början av 90-talet "ägde" jag en kort period en båt (vrak) som liknar din. Jag tog tyvärr inga foton innan jag sålde den till en träbåtsentusiast som skulle renovera den.
  12. Testat och är helnöjd med resultatet! Jag har byggt om anslutningarna på handfatet på toaletten. Tidigare gick vi ofta ut o använde pentrykranen för sjövatten för att spara på färskvattnet. Det slipper vi numera. En bonus är att när barnbarnen är med ombord så är det bara att slå av strömbrytaren till färskvattnet o sen kan de spola så mycket sjövatten de vill i kranen på toaletten. En mamma började titta oroligt på mig när hon hörde hur pumpen gick o gick o gick när 4-åringen tvättade händerna... Jag lugnade henne med att det kommer att ta tid att tömma havet! Tidigare försvann det även rätt mycket varmvatten den vägen, de ställde ju kranen i mittläge precis som hemma... Jag lossade varmvattenanslutningen från kranen och anslöt utgången på en trevägskran till varmvattenanslutningen. Ingångarna på trevägskranen kopplades till sjövattenpumpen på ena sidan o varmvattenslangen på andra sidan. På kallvatten/färskvattensidan av kranen monterades en backventil så sjövatten inte kan komma ut i det övriga färskvattensystemet. Jag har olika kraftiga pumpar för sjövatten resp färskvatten så med kranen i mellanlägen riskerade sjövatten att tryckas ut i färskvattendelen men den risken är helt eliminerad med backventilen. När/om jag vill ha varmvatten ur kranen så är det bara att öppna skåpet under bänkskivan o vrida om trevägskranen till varmvattenläget. Kranarmaturen tar ingen skada av sjövattnet, i alla fall inte i Östersjön o sannolikt inte i Västerhavet heller. Det används ju vanliga standardarmaturer för separata sjövattenkranar o de klarar sig ju...
  13. Den gamla butiken i Karlby missköttes efter ett ägarbyte så till den milda grad att den fick bomma igen. Nu har byinnevånarna slagit sig samman och fått igång en andelsbutik i en nybyggd fastighet (300 m från gästhamnen). Lite urplockat när vi var där i somras men vi fick tag i mat så vi klarade oss. Bredvid matbutiken ligger även ett bageri. http://www.skargardsbutik.fi/
  14. Beason 31 är rätt insnörpt i aktern o har därmed rätt lite bärighet för tung last i aktern. Att montera dävertar o hänga en tung jolle i dessa innebär en massa vikt bakom aktern på din båt. Så släpp alla tankar på dävertar (även om du tycker det ser snyggt ut - som ett litet skepp..). Satsa på att hitta något uppblåsbart istället. Kajak kan vara lite opraktiskt om det är mer än en som ska åka med...
  15. Lintott

    Durkmattor

    Jag vill i alla fall ge dig en funderare. Kuntze har en matta med gummibaksida och lång livslängd. Jag la in den i vår båt för ett antal år sedan för att slippa problemet med skräpig undersida och en matta som kasade. Mattan luddar och/eller tovar sig inte heller. Mattan går att skära med vass kniv utan att ludda efter skärandet (behöver inte kantsys). Kanterna "faller samman" så att de blir osynliga. Jag skar hål för bordsben mm och en slits ut till mattkanten - slitsen syns inte - och mattan ligger stilla. https://www.kuntze.se/produkt/solett-entrematta/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy