Jump to content
Wednesday 24 July 2019

Lintott

Medlemmar
  • Content Count

    2,233
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    11

Lintott last won the day on May 28

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

418 Expert

About Lintott

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,090 profile views
  1. Lintott

    biltemas gps-logg

    Det är inte prylen som kostar, det är hanterings- o försäljningskostnaderna... Jag har varit med om att "köpa" reservdelar gratis (i butik där jag aldrig satt min fot tidigare) med förklaringen att det kostar mer att ta betalt..
  2. Lintott

    biltemas gps-logg

    Å det praktiska är att paddelhjulet kan monteras med båten i sjön. Jag antar att du inte har kvar blindpluggen som kan sättas i hålet när du drar ut givaren. Det är inget stort problem. Vattentrycket är inte större än att du kan stoppa ner en wettex i hålet o sätta foten över under tiden du stoppar i paddelhjulet o fäster det med den medföljande sprinten. Det känns lite läskigt att vattnet sprutar första gången du lyfter ur givaren men det är enstaka liter som hinner komma in i båten. (Lämna absolut inte båten utan att ha satt i logg-givaren igen...) Var petnoga med att låsningen (den krokiga ståltrådslåsningen) kommer ner i sina låshål och drycks ner över logg-genomföringen så att givaren inte kan poppa upp igen.Pyttelite bottenfärg på padddeln hindrar tulpaner om du ligger i saltsjön, den målas enklast före monteringen.
  3. Välkommen till forumet Kaptenfh, Det kan vara enklare än så... Det kan t.ex. vara dålig kontakt i någon anslutning på vägen mellan generatorn o batteriet, däri innefattas anslutning av minuskabel till motorn. Men det finns även många andra felkällor i ett elsystem ombord. Innan du börjar byta komponenter (dyrt och ineffektivt) så bör du göra en ordentlig felsökning (billigt men kan ta tid). Börja med att skaffa ett multiinstrument och mät i din elinstallation. Exempel på "arbete" för mulitinstrumentet: Spänning på batterier i vila, med solceller anslutna, med Efoy igång, med landströmsladdning igång.. Mät spänningsfall över kablar mellan olika laddkomponenter, över batteribrytarna, kabelanslutningar till batterierna. Kolla om voltmätaren i laddpanelen visar rätt. osv.
  4. Kolla att ringa den här firman http://www.skssweden.se/se/_Remmar De verkar ha rätt mycket drivremmar o har säkert översättningstabeller, kanske t.o.m. en starkare rem än den som gick av.
  5. bhemac o jag skrev om Navionics-korten.....
  6. Mellan Gysinge o Söderfors finns en massa prickar. I Runn är det väl utprickat. Från Insjön o upp till Orsasjön är det också väl stakat.
  7. Eniro använder Sjöfartsverkets kort o de har inte karterat Dalälven. Det privata bolaget Hydrographica har karterat Dalälven (i alla fall delar av den) och de sjökorten finns med i plottersjökorten (Garmin BlueChart, Navionics o C-map). Jag tror att det går att "köpa till" Hydrographicakorten till Eniroappen.
  8. Kan bara hålla med om Birdie 24. Jag ägde o seglade en sådan under 15 år och seglade i Norge, Danmark, Västkusten (ända ut på Nordsjön), ett par varv runt Skåne, Ostkusten, ett par varv runt Åland mm mm. Den fungerade fortfarande bra att segla även om den revats ner till rev 2 o liten genua eller stormfock när det blev riktigt tufft. Funktionell att leva o bo i för två personer o fungerar kortare perioder för fyra. Lite lågt i tak men det går inte att få allt i den storleksklassen. Jag hade inombordare i min (Vire 2-taktare med backslag) vilket var praktiskt o tryggt men de som haft inombordare har nog fått montera ur dem vid detta laget. Det är väl bara Färe-Göta som tillverkar sådana små två-taktsmotorer numera o det är nog enklare att skruva fast ett utombordarfäste o hänga på en fyrtaktssnurra.... (Den första Birdie 24 jag såg 1976 hade en Färe-Göta under sittbrunnen och inombordarmöjligheten var ett tungt skäl för mig att titta vidare på båtmodellen)
  9. MercMonitor är väl ett NMEA2000-system (N2K). Då är det sannolikt bara en "dropkabel" som skickas med och du behöver bygga ett N2K stamnät med strömförsörjning till 12V. Sedan sätter du en N2K-T-koppling i närheten av motoranslutningen. Du ska nog läsa på lite om att bygga N2K-system och sedan är det bara att gå till närmsta båttillbehörsbutik och handla erforderliga komponenter (o de kommer att kosta en del..). Stamnätet ska dras mellan i närheten av motorn och fram till presentationsinstrument/plotter.
  10. På en liten båt är det inte så kinkigt om lanternorna är monterade i långskeppslinjen längst fram eller sitter lite sidförskjutet om det finns någon bra fästpunkt i t.ex vindruteramen på en styrpulpet. Det viktiga är att lysvinkeln på styrbord o babordslanterna är parallell med långskeppsriktningen så att mötande farkoster kan avgöra din kurs. Det viktigaste är att ha skeppsljus och att kunna tända dem när det blir mörkt/dålig sikt. Någon skrev om behovet av kunskaper innan man ger sig på mörkerkörning. Dimma/dålig sikt kan man drabbas av närsomhelst och även då ska det tändas skeppsljus för att synas bättre.
  11. L28 o Allegro är robust plastade långkölade båtar där skrovet inte är den kritiska delen. De är så starkt byggda att de tål en hel de misshandel. (Jag tänkte skriva att "lite böldpest har ingen båt sjunkit av" men det kommer att dra igång en lång böldpestdiskussion så det blir inom parentes... Böldpest är oftast ett mer estetiskt problem och går att åtgärda.) Kolla efter tecken på läckage vid beslag, fönster, luckor, genomföringar, röstjärnsinfästningar mm. Det brukar synas som smutsränder efter rinningar. Om läckaget når träinredningsdetaljer så kan de börja ruttna o ge försvagningar i förstärkningarna. Starka tvärs o längsskott är viktiga för styrkan i skrovet. Den båt du ska titta på har blivit motorbytt. Det är bra för en ny motor kostar mer än hela båten. Kolla bara att motorn inte misskötts så den åldrats i förtid. En annan stor kostnad på äldre båtar är seglen. Om de varit med sedan båten byggdes, vilket händer, så ska du kalkylera med nya segel om du vill ha en trevlig seglingsupplevelse. Gamla bukiga segel kränger båten så det blir obekvämt och de ger inte mycket fart på bidevindsbogar. På undanvindar går det att segla med allt...
  12. Båtförsäkringar är ofta uppdelade i: en sakförsäkringsdel som du får ersättning från om båten stjäls, brinner, sjunker eller blir skadad mm mm enligt villkoren en ansvarsförsäkringsdel som ersätter motparten om du skadat någon person, egendom eller liknande. en olycksfallsdel som ersätter personskador på dig o din besättning Ibland är alltihopa sammanbakat men det är viktigt att läsa villkoren för de olika delarna så du vet vad du köpt för försäkringsskydd. Olycksfall o ansvarsdelarna är rätt oberoende av båtvärdet (om det inte är en värstingsmuskelbåt eller annat extremt där olycksrisken är större). Ta en personlig kontakt med ditt försäkringsbolag så kan du nog få hjälp så du får det försäkringsskydd du vill ha, främst för ansvarsdelen men glöm inte olycksfallsdelen, det kan bli dyrt med personskador. Det kan kanske t.o.m. gå att försäkra utan "sakförsäkringsdelen" ungefär som en halv eller trafikförsäkring på bil av ringa värde.
  13. Info om köpobjekt från den här firman ska nog ibland tas med en nypa salt... Det finns en hel del trådar från missnöjda kunder som handlat av den firman.
  14. Jag misstänker att du blandar samman begreppen... Förstärkaren sitter i tefatet och kräver nog lite ingrepp för att bytas ut. Burken du har "någonstans inne i båten" (som jag misstänker att du kallar förstärkare) som har antenn in - antenn ut samt en elanslutning är ett filter som skickar upp elmatning till antennförstärkaren uppe i tefatet via samma kabel som skickar ner antennsignalerna, samt håller isär elen och antennsignalerna. Sedan sitter samma filter fast omvänt uppe i tefatet så att antennförstärkaren kan strömförsörjas. Du kan nog inte vara säker på att din gamla o din nya "inne i båten-burk" hanterar elmatningen till tefatet på samma sätt. Kretskortet kan vara av olika modell, ha olika krav på inspänning eller filterna i tefat o burk kan ha olika specar. Tefat o burk säljs ju i ett kit som ska passa ihop så tillverkaren har inga skäl att vara kompatibel mot tidigare/senare versioner av delarna. Att TV-signalerna försvinner när du slår på "inne-burken" tyder emellertid på att den överlagrade elmatningen inte filtreras på rätt sätt antingen i tefatet eller i "inne i båten-burken".
  15. Jag fick byta kontakten förra året. Självklart så skruvade jag på den gamla/trasiga. Motståndet på "tryckplattan" på baksidan ändrades när jag skruvade (ut gav mindre motstånd o in gav större motstånd). Det var nog brända kontakter som gjorde att min pajade, så att laga var inte aktuellt. Man ska nog vara försiktig med skruvandet om man inte kan mäta resultatet av skruvandet. Numera har jag tryckkärl så pumpen har lite trevligare driftcykler. Tidigare stod den o hackade rätt mycket vid litet vattenuttag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy