Gå till innehåll
torsdag 14 december 2017

Lintott

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 493
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    21

Lintott senast vann den dag 23 November

Lintott hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

188 Expert

Om Lintott

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

346 profilvisningar
  1. VHF kurs i Stockholm, vilka är bäst

    Det är nog omöjligt att få ett seriöst svar på för det finns väl ingen som valt mer än ett av alternativen och därmed har möjlighet att jämföra... Det är nog viktigare att försöka få referenser på vilket utbildningsställe och vilka lärare som är riktigt bra. Annars klarar du dig bra med självstudier. Läroböckerna är inte krångliga att förstå. Det viktiga är att veta vad det är som är viktigast vid VHF-användningen. Min examinatör var petnoga med nödanropskunskaperna och det är nog en korrekt prioritering. I övrigt så handlar det om val av kanal för olika ändamål, att kunna göra ett korrekt anrop och att lära sig bokstaveringsalfabetet på engelska. VHF-nätet används ju även för kommersiell fartygstrafik t.ex. för samverkan om val av väg (ex. kan vi mötas styrbord-styrbord) så det är ju viktigt att kunna samverka utan att störa/förstöra/irritera i det gemensamma radionätet. Så med lite självstudier innan så räcker säkert enkvällskursen för att klara examinationen. Sen kan ju kurser även vara en social aktivitet som man inte ska bortse från.
  2. Bästa LiFePO4 för båten

    Sterlings installationsanvisningar för LiFePO4-batteri anger att de inte ska användas. ( https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477 ) Jag har sett varningar tidigare för att använda tempsensorn på generatorn i båt (jag minns inte var så be inte om källa). Vid för hög temperatur så bryts laddningen utan att varna. Generatortempen i slutna motorrum blir ju högre än i t.ex. bilar och Sterlings temperaturgräns verkar ligga för lågt för att fungera bra tillsammans med båtar. Å med LiFePO4 så lär generatorn bli ännu varmare än med blybatterier. Kan undra hur mycket generatorn tål....
  3. Vinterförvaring med masten på

    Ett par hamnar till söder om Svinninge/Säbyviken.... Bullandö marina Viggbyholms båtklubb
  4. Bästa LiFePO4 för båten

    Är det så enkelt som att ansluta ProAltC enligt: Inställning Battery Type Selection på position 9? ger boost 14,6 och Float 14,4 (innebär väl att även blybatteriet får den spänningen men kan som du skriver dämpas med en diod) Spänningsmätning (+ pol) på LiFePO4-batteriet? Ingen tempsensor på batterierna. LiFePO4 anslutet till nedre anslutningen (förbrukare) och blybatteriet till övre anslutningen (start)
  5. Bästa LiFePO4 för båten

    Det är möjligt, men jag har bara en gemensam bank och skulle gärna ha det så även framöver. Utan att ha gjort en vetenskaplig undersökning så tror jag att det varit fler frågor och diskussioner om skiljereläer och diodbryggor än antalet frågor om lågspänningsbrytare av typ BatteryBrain. En fråga om olika batterityper som jag fortfarande inte sett någon enkel lösning på är hur laddningen ska fördelas på de olika batterityperna så att både bly- och LiFePO4-batteierna blir optimalt laddade. De har ju väldigt olika laddningsprofiler. Krävs det en DC-DC-omvandlare till respektive bank????
  6. Bästa LiFePO4 för båten

    Vinsten är väl en enklare struktur på strömförsörjningen: En batteribank att ha koll på En laddningsprofil Inga skiljereläer som ska fördela laddning mellan olika batteribankar Enkla lösningar brukar strula mindre under förutsättning att de byggts med de rätta ingångsvärdena.
  7. Vinterförvaring med masten på

    Nej! Segelbåtar har vinterförvarats påmastade under så många år nu att försäkringsbolagen borde ha fått en skadestatik och höjt premierna om det varit högre risk. Det har de mig veterligen inte gjort. Däremot har de rekommendationer på hur båt med mast på under vintern ska hanteras. Mycket av de rekommendationerna överensstämmer med avmastade båtar. Det är nog främst kravet på antal stöttor som ökar. Risken för att en stötta trycker sönder skrovet är obefintlig om stöttorna har tillräckligt stor platta mot skrovet och stöttorna är korrekt ansatta. Börjar det glappa mot en för liten stödplatta så kan det såklart "genom hamrandet" när båten gungar tryckas sönder. Men då är det fel på stöttningen.
  8. Åland 2018

    De händelser jag beskrev skedde för ett antal år sedan. Det är ju möjligt att de inte är lika nitiska längre. De har troligen fått personalneddragningar även där. Sjöbevakningsstationen på Enskär som min ena händelse refererar till är ju t.ex. nedlagd. AIS innebär ju att de har en identifiering. Då har de större möjlighet att följa båten för att se vad den gör härnäst, utan att de har behövt åka förbi för att själva göra en optisk identifiering.
  9. Bästa LiFePO4 för båten

    Det anges tre olika urladdningsvärden för LiFePO4: Optimal discharge current 0,5C Maximal discharge current continusly 3C Maximal discharge currency 10C 10C är ju tillfällig/kortvarig belastning som jag tolkar som ankarspel, startmotor el likn. Om den tillfälliga nivån avser en strömspik på delar av sekund eller om det avser belastning under ett fåtal sekunder är nog svaret på hur batteriet påverkas av en startmotor. Hur sen startmotorn påverkas av en högre ström än från blybatteri är en annan men ack så viktig fråga. På elbilar så är det ju inte "allt eller inget" utan där finns det teknik för att styra kraften till motorererna. Vi får väl hoppas att den tekniken anpassas till elmotorer för annan användning. LiFePO4-batterierna kommer säkert att sprida sig till andra användningsområden än bilar o fritidsbåtar och då kommer styrtekniken att utvecklas, både vad avser laddning och urladdning.
  10. Septitankslukt, hur får man bort den!

    Jag har en liknande avfuktare (köpt på H-N) och produktbladet för min anger: Superb performance at low ambient conditions combined with wide operating range: The dehumidifier has a wide operating temperature range, from 1°C to 35°C. Because of the desiccant technology the dehumidifier shows superior performance at low ambient conditions (see graph). Because a heater is included even more moisture is retrieved from the air. Eco-friendly: The dehumidifier has no compressor and no refrigerant which means its environmental-friendly and no defrost function is needed. (och med hjälp av Google: Superb prestanda vid låga omgivningsförhållanden kombinerat med brett driftsområde: Avfuktaren har en stor driftstemperatur intervall, från 1 ° C till 35 ° C (se graph). På grund av torkmedelstekniken avfuktare visar överlägsen prestanda vid låga omgivningsförhållanden. Eftersom en värmare ingår är ännu mer fukt hämtad från luften. Miljövänlig: Avfuktaren har ingen kompressor och inget kylmedel vilket innebär att det är miljövänligt och ingen avfrostningsfunktion behövs.) Så det verkar vara någon typ av sorptionsavfuktare. Att den är specad för +1 grad tror jag beror på att det blir problem med dränering av kondensvattnet vid lägre temperatur. En professionell sorptionsavfuktare har ju en slang som tar in friskluft utifrån och en slang där varm fuktig luft blåses ut, så där finns inte samma frysrisk för kondensvattnet.
  11. Åland 2018

    Inpassagereglerna för Åland anger: "Tack vare Schengenavtalet är fritidsbåtar i princip befriade från gränskontroll. Således behöver inte en fritidsbåt som anländer direkt från ett annat Schengenland besöka ett passgranskningsställe. Det räcker med att man använder sig av de officiella farlederna." Du verkar ha följt de officiella farlederna och då har allt varit OK. De fall jag beskrev innebar att de officiella farlederna inte följdes.... Vid mitt första beskrivna fall så var jag okunnig om reglerna. Först när jag blivit medveten om reglerna så förstod jag varför sjöbevakningen kom för att se vad det var för båt som gått in i viken kvällen innan. Vid det andra tillfället så var det en annan båt som inte följde farleden och blev beordrad till visitation. Jag kände till regelverket och följde farleden. Mig brydde de sig inte om.
  12. Åland 2018

    Nej, när du väl kommit dit så är det fritt fram. Det var när jag kom från Sverige och på väg dit som de var kitsliga. Har du testat att gå annan väg än "de godkända" när du åkt över till Åland?
  13. Åland 2018

    Se bara till att följa de godkända vägarna för tillseglingen till Åland. Sjöbevakningen har noggrann koll på fritidsbåtstrafiken och kontrollerar om man avviker från deras regler. Vid en ditresa så sneddade jag utanför Mariehamn och gick in i en lång smal vik en bit NV om Mariehamn. Döm om vår förvåning när det morgonen därpå kom in en sjöbevakningsbåt längst in i viken, stannade en bit utanför oss, kollade, vände och gick därifrån igen. De måste ha följt oss på radarn kvällen innan när vi sneddade och gick in i viken. En annan gång gick vi från Singö förbi Signilsskär mot Ekerö. Enligt tillträdesreglerna så skulle fritidsbåtar gå mellan Enskär (där det på den tiden fanns en Sjöbevakningsstation) och Signilsskär. En större segelbåt som seglade ikapp oss på vägen mot Enskär tog vägen norr om ön istället. Genast kom det ut en sjöbevakningsbåt och åkte ikapp dem. "Som straff" så blev segelbåten beordrad att gå till Ekerö och anmäla sig för tullvisitation. De hade tänkt gå direkt till Mariehamn så det blev en liten omväg för dem...
  14. Septitankslukt, hur får man bort den!

    Harald Nyborg har en avfuktare som kostar några kronor mer men som fungerar från +1 grad. https://www.harald-nyborg.se/hushall/hushallsmaskiner-apparater/avfuktare/luftavfuktare-td-zb-80.html
  15. Isolera träskrov

    En vanlig brandorsak i fritidsbåtar är kabelbrand (skulle tro att motorbrand ligger högst på listan men även motorbrand kan starta p.g.a. kabelbrand). Utrymmet bakom garneringen i förpiken är nog utmärkt för att gömma elkablar t.ex. till ankarspel, lanternor mm Så för att minska brandrisken är det viktigt att ha avsäkrade kablar.
×