Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Lintott

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    4 313
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    67

Lintott senast vann den dag 26 Februari

Lintott hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 634 Expert

1 följare

Om Lintott

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

8 041 profilvisningar
  1. Min gamla 2-taktare jollemotor med få gångtimmar tankas sedan rätt många år med oljeblandad alkylatbensin och har inte tjurat för det. Om motorn inte vill gå på alkylatbensinen så är det nog något annat fel som uppstått. Jag brukar köra tomt i förgasaren genom att stänga bränslekranen men i övrigt inget hokus-pokus. Om motorn inte vill gå rent på tomgång så hade jag provat att skruva lite på bränsleskruvarna du fotograferat för att utröna deras funktion och få bättre gång. Bränslefiltret behöver väl inte diskuteras. Om du är osäker så skruva loss och gör rent, så är den osäkerheten och eventuella driftstörningsfrågan ur världen.
  2. Det fanns en liten bobar segelbåt på Älvsjömässan som hade en sådan stege inskjuten i kassett i akterspegeln. Stegen var ordentligt lång i nedfällt skick. Dessvärre inget minne av vad båten var för fabrikat. Den stod till vänster närmast ingången i A-hallen om det går att hitta i utställarförteckningen.
  3. Kollade lite på gasfjädershop och hittade att man kan minska trycket i en gasfjäder om den blivit för kraftig. Hade ingen aning om att man kan göra det själv.
  4. Å tanken var nog att hälla över färgen för att "maskera innehållet".
  5. Vi hade en gammal livbåt/skeppsbåt i hamnen tidigare. Den var utrangerad från handelsflottan, oklart om det varit på frakt- eller passagerarfartyg. Den var spetsgattad, längd 8,00, bredd 2,50 och vägde 2300. Båten var bestyckad med en encylindrig tändkulemotor. Det var ett slankt skrov med rätt tunn klinkbordläggning. En liten kapp/ruff att bo o laga mat i och ett fördäck längst fram. Ägaren hade åkt runt redan på 1950-talet med den. Han berättade bl.a. hur han och en kompis varit iväg under semestern, semestern tog slut och då ringde de och sa upp sig o fortsatte båtresan... (Jag uppfattade det som att det var en del sprit inblandat.) Båten blev krokigare o krokigare i kölstocken för varje upptagning och i början av 2000-talet höggs den upp.
  6. Vid tveksamhet - välj den grövre (2,5). Rätt vad det är så ansluter du en pryl till i kabeländen och då slipper du dra om kabeln. Den kan du säkra av med en 20A säkring (skydd mot att kabeln inte brinner av vid en kortslutning). Säkringen är till för att skydda kabeln mellan elcentralen och den anslutna komponenten, inte den anslutna komponenten, men det visste du kanske redan...
  7. VHF och FM-radio fungerar ihop med en splitter som separerar FM-mottagningen när VHF sänder. Att blanda ihop detta med 4G-trafik är nog ingen lyckad lösning. 4G-frekvenserna ligger en bit ifrån VHF/FM så det blir missanpassning på sändning/mottagning med en gemensam antenn (framförallt sändningen..). Sen vet jag inte om det finns lämpliga splitters för att koppla samman dem men det riskerar att i så fall bli dyrt och sannolikt inte helt effektivt. Jag hade installerat separat antenn för 4G. Här är det en avvägning mellan antennhöjd och kabeldämning. Det är inte alltid framgångsrikt att dra för lång kabel till förmån för antennhöjden (VHF-frekvenserna är inte lika känsliga för detta). Jag hade valt en antennplacering på rufftak/pulpit eller liknande. Själv har jag satt 4G-modemet med WIFI i en burk uppe i masten (10 m upp) med lite större antenner till mobilmottagningen. Eftersom modem och wifi är sammanbyggda så har jag inga kabeldämpningsproblem. Jag har bara en 12V-kabel upp och den är kopplad via en dc/dc-omvandlare som gör om 12V till usb-spänning så eventuellt spänningsfall spelar ingen roll. AIS brukar ha inbyggd splitter så VHF ansluts till en utgång på AIS istället. Jag har en sådan "genomgång" för VHF i min AIS och har inte haft något problem med den.
  8. En gasfjäder havererade för mig för några år sedan. Jag hittade en ny hos Sodeman https://www.fjadrar.se/ som verkar vara en danskfirma (paketen kom därifrån). Jag ersatte min rostiga fjäder med en i rostfritt syrafast så nu kommer den att hålla. De har en konfigurator där du kan välja dimensioner på kolven och inte minst viktigt vilken styrka den ska ha. Leveransen var snabb, jag vill minnas att det gick på 2-3 dagar. En rostfri fjäder inkl frakt kostade drygt 1.100 kr. Sen finns de en annan leverantör https://www.gasfjadershop.se/ med liknande upplägg. Ibland kan det skilja lite i sortimentet mellan leverantörerna om man vill ha en speciell dimension i t.ex. rostfritt. Å som någon skrev ovan, det går att skruva loss ändstyckena och flytta till ny gasfjäder om kolvstången är i samma dimension. Om det finns märkning på din gaskolv så sök på det numret, det kan gå att hitta spec med kraften (måtten är ju lätta att mäta). Vill du ha starkare kolv så är det bara att välja nästa kolv i styrka. Den här hade stått i ett rör som saknade dränering och det fungerade inte i långa loppet...
  9. "Riktig fartygsfärg" avser nog bottenfärg med väldigt hög halt koppar. Jag vet en båt som var målad med sådan i röd kulör. Ägaren bättrade bara lite på slitna ställen under rätt många år. Jag använde tennbottenfärg i slutet av 70-talet o något år in på 80-talet. Min färg var röd och kritade alldeles förfärligt. Jag tror att det även fanns blå tennbottenfärg. Det kan ha funnits fler kulörer...
  10. Om du lyfter kameran lite från den här bildvinkeln så blir det enklare att se hur startapparaten varit monterad. Den brukar "sitta grensle" över motorn med tre/fyra ben som skruvas i motorblocket. Det syns antydan till linspår i skivan längst upp på bilden. Det kan vara spåret till en "nödstartlina" om/när startapparaten eller dess draglina går sönder.
  11. Jag var kanske otydlig i beskrivningen av min "nödtätning". Jag hade kvar den läckande mastkragen (Selden original) i armerad väv ytterst som fysiskt/mekaniskt skydd och plast under som tätning mot regnvattnet. Allt hölls på plats med slangklämma runt masten och slangklämma runt mastkragen. Det blev både prydligt och regntätt.
  12. Då får man söka hos den andra stora verktygsbutiken. https://www.mekonomen.se/hylsa-1-2-12-kant-tum-sae-sonic-10926431 De vänder sig i stor utsträckning mot verkstäder och har ofta större sortiment. Biltema har blivit mycket "fritidsbutik" numera med begränsat sortiment.
  13. När min orginalmastkrage (någon typ av galonväv) började läcka så förstärkte jag med en bit plastkasse under orginalkragen. Ursprungskragen skyddade mot sol o slitage och plastkassen tätade mot regn. Lite vulktejp hjälpte till att hålla plasten på plats. Metoden kan användas för att få tätt om TS tillverkar krage själv av kapellväv.
  14. Tråkigt. Vi får väl hoppas att Sundsvalls kommun återtar Lunkentuss och ställer ut henne i staden som de lovat "räddningsgruppen" ett par gånger. Hon verkar vara oerhört välrestaurerad. Men det var inte bara pengar som saknades för Fritidsbåtsmuseet utan även besökare. https://www.smtm.se/nyheter/samarbetet-fritidsbatsmuseet-i-harnosand-avslutas "- - - Fritidsbåtsmuseet har idag få besökare och det behövs stora resurser för att utveckla museet till att bli ett välbesökt och effektivt besöksmål. Utifrån det utgångsläget har SMTM beslutat att avsluta sin del i samarbetet med Fritidsbåtsmuseet. Mats Djurberg, museichef för Sjöhistoriska museet (som är en del av SMTM) berättar: - - -
×
×
  • Skapa nytt...