Jump to content
Sunday 19 May 2019

Lintott

Medlemmar
  • Content Count

    2,157
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Lintott last won the day on May 3

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

392 Expert

About Lintott

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

1,005 profile views
  1. Troligen ett grovfilter för dieseloljan. Sen brukar det finnas ett finfilter innan insprutningspumpen. Grovfiltret/förfiltret brukar vara kombinerat med vattenfilter (dränering av vatten). Vattnet bör dräneras någon gång om året. Du märker rätt snart om du har något vatten i dieseln eller om det alltid är bara diesel o anpassar kontrollen efter det. Är det ofta mycket vatten så bör tanken rensas o anledningen till vattnet felsökas (ofta dålig/ingen packning på tanklocket). Filterna byter jag inte förrän det behövs (men har alltid extrafilter i båten för när det behövs). Jag kör motorn på fullvarv en stund då-och-då. Om motorn går bra på fullvarv så får den tillräckligt med diesel o då är det inga problem med filterna. Ett filter sätts igen mer-o-mer med tiden. Ju mer igensatt det blir desto bättre renar det - tills motorn inte får tillräckligt med diesel längre, då är det dags att byta. Men varför byta i förtid?
  2. Nej. Men om jag skulle gissa så är det kontaktfel (kanske oxid p.g.a. fukt i anslutningen mellan skärm o elektronik). Det är nog rätt svårt att fixa som lekman (dessutom brukar apparaterna vara kvävgasfyllda för att minska kondensrisken). Garmin har (eller hade åtminstone tidigare) en fast serviceavgift baserad på vilken typ av GPS det handlar om. Jag har vid tillfälle fått en helt ny apparat (t.o.m. av senare modell) efter att ha lämnat in "för reparation". Kolla med en återförsäljare vad det kostar att lämna in för reparation.
  3. Det behövs väl inte kit för något så enkelt som lite byglar och ett par meter gummistropp, delarna finns att köpa i varenda båttillbehörsbutik. Fäst gummistroppen med ett par buntband o vill du ha det snyggare så lägg en tagling.
  4. Börja med att kolla om utgången styr plus eller minus.
  5. Vill du vara lite försiktigare så använder du oxalsyra som även det finns i båtbutiken i sprayform eller som gel att stryka ut (brukar heta waterline cleaner eller något ditåt). Även denna syra går att köpa "i lösvikt" för en billigare slant om du vill blanda själv.
  6. På förra båten bytte jag från "electroluxventilator" till en Nicro med solcell o batteri. Upptäckte till min irritation att jag fick samma problem som du beskriver. Min lösning blev att tejpa runt hålet (på utsidan) och tejpa upp ett tygstycke i rufftaket mot såg- o slipdamm. Markera nya hålstorleken. Grovsåga med sticksågen. Sätta ett slipband i Dremeln och finjustera hålet. Dremel o slipband har en otrolig avverkningsförmåga så det blev ett enkelt jobb. Sen kan jag tipsa om att det inte behövs speciella batterier från tillverkaren när det gamla tröttnar. Det är standardformat på de laddningsbara batterierna som sitter i dem, bara att välja ett med så många mAh som möjligt.
  7. Den fick avfuktarvatten första gången den fylldes. Det är några år sedan så börjar fundera på att tömma o byta för att få ny glykol med alla rostskyddsämnen förnyade. Värmeväxlare är lättare att rensa än kylkanaler i motorn.
  8. Kapaciteten på ventilation är beroende av arean på ventilationshålet.Den du länkar till har 3 tums hål.Här https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Varme___Ventilation/Solcellsventilatorer/SOLCELLSVENTILATOR_4___D_N_MARINCO?id=02103 finns en med 4 tums hål. Den påstås flytta 28 kubikmeter/tim och 680/dygn (det kräver självklart att det finns tilluftmöjlighet för samma volym). Att det låter om fläktventilatorer beror oftast på obalans i fläkt/motor. Det brukar gå att pilla på fläkthjulet så att det går rätt tyst. Vi har en Nicroventilator (fyratums) rätt ovanför huvudet när vi sover. Ibland surrar det om den men vi brukar få den tyst genom lite justerande.
  9. Ja. Men det är inte säkert att skrovnumret finns i registret.
  10. Jag..... Avfuktaren i garaget ger massvis med vatten för återanvändning i kylsystemet.
  11. Modellen har tyvärr utgått och jag tror att även reservdelslagret utgått. Du tvingas nog leta på Tradera/Blocket/Liknande sidor för att hitta en ny givare.
  12. En idé kan vara att plasta luckor i sandwichmodell (En bit distansmaterial mellan övre och undre skikt av laminat). Finishen på ovansidan är inte så noga, den ska bara vara tillräckligt slät för att limma teakribbor/flexiteak, Undersidan målas med topcoat.
  13. Man måste inte ha bojen under fören för att kroka fast i den. Kör upp bredvid bojen och kroka bojlinan när bojen är midskepps/bredvid styrplatsen. Sedan är det bara att gå fram till fören med bojlinan och belägga den.
  14. Men går det fel så kan det gå mycket fel. Jag "brände" två solcellspaneler (varvsmonterade) för några år sedan. Kabelingångarna till den ena panelen hade skadas vid monteringen (böjdes i en skarp 180-gradersböj så tätningen släppte). Det kom in vatten i anslutningsboxen på solcellen, efter ett tag så blev det kortis inne i boxen p.g.a. oxidresterna. Det räckte för att båda panelerna skulle lägga av. Varvet stod för sitt misstag och jag erbjöd mig artigt att montera de nya panelerna själv. Numera ingår ett par schottkydioder i installationen...
  15. Lintott

    Anod 290dp

    Jovisst har han en alias här. Han har även gjort rätt mycket insatser även i SXK tekniska kommitté.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy