Jump to content
Friday 02 December 2022

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,874
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    37

Lintott last won the day on November 3

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

1,251 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

5,538 profile views
  1. Strombergförgasare satt monterade i gamla Volvo PV, Amazon m.fl. så kolla på någon Volvoverkstad. Eller kanske hellre på någon mindre verkstad "på landet". Alla gamla småraggare (som numera nog vuxit upp till mogna män) vet det mesta om dessa förgasare.
  2. Lintott

    Dyr eljour

    Det är bara att gratulera till att inte behöva krångla med säkringsnivån, Dessvärre såldes vårt kommunala elnätsbolag (det var nog några kommuner häromkring som samägde det) ut för rätt många år sedan. Elnätet har sedan bytt ägare några gånger och ägs nu av Vattenfall. De är definitivt inte så generösa med abonnemangsavgifterna.
  3. Lintott

    Dyr eljour

    Det finns garanterat inte 1200A fastighetssäkringar i huset där du bor. Belastningen från de samlade förbrukarna fördelas så totala belastningen är långt ifrån summan av samtliga lägenheter abonnemangsnivå. Du kan själv räkna och se att summan av samtliga dina säkringar i lägenheten är betydligt högre än de 25A du har i huvudsäkringen. I vårt hus med 43 lägenheter med 16A säkringar (där ca 3/4 är enfas lägenheter samt ca 1/4 trefasinstallationer), en värmecentral med rejäla pumpar för att förse 180 lägenheter med värme, ett antal bilvärmaruttag, ett halvstort företagskontor, ett mindre företag samt en rätt rejäl mobilbasstation på taket så är fastighetens säkringar 3x100A. Högsta belastning under senaste veckan (mobilbasen ligger utanför vår mätpunkt men allt övrigt summeras) var 37,5A så det finns god marginal till säkringsnivån på 100A.
  4. Lintott

    Dyr eljour

    Om du inte har ofantligt strömslukande utrustning i din lägenhet så är 25A säkring bara kostsamt för dig. Vår lägenhet är avsäkrad med 16A utan att vi har några belastningsproblem. Om du tittar på din nätägares hemsida vad de olka abonnemangsnivåerna kostar i grundavgift så kan du se hur mycket du sparar genom att säkra ner (jag lägger hellre pengarna på båtkontot än ger dem till de glupska nätägarföretagen). Vi har gått ett steg längre i vår bostadsrättsförening genom att föreningen installerade egna elmätare till varje lägenhet samt uppgraderade föreningens abonnemang så de skulle täcka fastighetens förbrukning. Lägenhetsabonnemang är fruktansvärt överprissatta. Kostnaden för att föreningen installerade egna mätare motsvarade 1½ års abonnemangsavgift för lägenhetsabonnemangen, sedan var investeringen betald och alla lägenhetsägare går med plus. Istället för att nätägaren mäter förbrukningen för nästan 2000 kr/år så köper vi en mättjänst för 100 kr/mätare och så delas föreningens abonnemangskostnad för det större abonnemanget upp mellan oss. Totalkostnaden för det blir avsevärt lägre. Förbrukningssiffrorna skickas till förvaltningsföretaget som redovisar elförbrukning o kostnad på hyresavin. Ett gott tecken på att nätägaren skulle få minskade intäkter efter ombyggnaden var att de drog i det längsta på att godkänna ombyggnaden... En ytterligare fördel med ombyggnaden av mätmodellen är att de solceller vi installerat på taken är inkopplade mellan nätägarens mätare och våra lägenhetsmätare så alla kan dra nytta av solelproduktionen för att sänka totalkostnaden för vår el (å så kan vi avsätta lite mer pengar på båtkontot...).
  5. Lintott

    Dyr eljour

    Huvudsäkring är nog mer ett debiteringsbegrepp från elnätsägarna än ett rent tekniskt begrepp. Elnätägarna använder huvudsäkring som ett begrepp för avsäkringsnivån för olika abonnenter. Om sen avsäkringspunkten är en fastighet/hus eller en lägenhet i en fastighet verkar inte elnätsbolagen göra skillnad på. Det ger nätägarna möjlighet att debitera abonnenten för en varierad grundavgift beroende på storlek på "huvudsäkringen". Att ha en för stor huvudsäkring kostar abonnemangsavgift helt i onödan. Att ha en för liten huvudsäkring riskerar att säkringen löses ut med den irritation det innebär. Sen ska man vara medveten om att en säkring tål överlast under rätt lång tid utan att utlösas. Senast vi bytte spis så noterade jag att bruksanvisningen angav 16A säkring. Hela vår lägenhet matas över 3x16A huvudsäkring och gamla spisen hade 3x10A säkring. Jag tog kontakt med en tekniker som jobbade med starkströmsinstallationer och frågade om råd. Det var han som beskrev trögheten och tåligheten i säkringar, Med en lånad tångamperemeter kunde jag konstatera att lasten självklart varierade beroende på vilka spisfunktioner som användes. Med normalanvänding av spisen så kändes belastningen rätt OK. Med allt påslaget så förbrukades över 20A. Teknikern lugnade mig med att det skulle nog fungera i alla fall. Efter många års drift så har varken 10A spissäkringar eller 16A huvudsäkringarna löst ut av överbelastning vid spisanvändning.
  6. Lintott

    Dyr eljour

    Precis vad jag avsåg. Om en av fastighetens huvudsäkringar löser ut så slocknar det delvis i hela fastigheten (i äldre fastigheter med enfasmatning till lägenheterna så slocknar det helt i ungefär en tredjedel av lägenheterna). Sen finns det en eller tre huvudsäkringar/lägenhet beroende på om det är enfas eller trefas matning till lägenheterna. Med enfas så slocknar hela lägenheten. Med trefas så slocknar en del funktioner i den enskilda lägenheten, bl.a. så kan trefasanslutna spisar uppvisa konstiga uppvärmningsbegränsningar. Om fastighetens huvudsäkring löser ut så är det definitivt föreningens ansvar. Ett elfel i en lägenhet påverkar väldigt sällan fastighetens säkringar. Lägenhetssäkringarna löser ut långt före fastighetens. I huset där jag bor så har fastighetssäkringen löst ut vid ett tillfälle under tiden vi bott här. Då var det elfel i kabeln på väg in i fastigheten. Även nätägarens säkring på matningen löste ut. Då var det nätägarens ansvar att ta kostnaden för både akututryckningen och reparationen av den skadade kabeln (isolationsfel i en gammal skarv som fick grävas upp så det blev provisorisk kabel tills grävjobbet genomförts) eftersom felet låg utanför fastighetens anslutningspunkt.
  7. Lintott

    Dyr eljour

    Tvisten lär ju handla om ansvarsgränsen mellan brf o lägenhetsinnehavare går före eller efter huvudsäkringen. Det är lägenhetsinnehavarens utrustning som kan förorsaka att huvudsäkringen löser ut har brf-en något ansvar för det? Detta är lite otydligt i elsäkerhetsverkets skrift.
  8. Lintott

    Dyr eljour

    Det är möjligt att han fått förtroendet av de andra i styrelsen för något specifikt ansvarsområde, Men hela styrelsen inklusive elrumsgubben har fått sina förtroenden av medlemmarna i brf-en. De är väl valda på en årsstämma där medlemmarna deltagit mangrant? Om man inte är nöjd med det arbete en styrelse utför så finns det en enkel lösning. Prata samman dig med övriga medlemmar, kom överens om vilka som är beredda att axla styrelseposter, deltag i kommande årsstämma och kom med era egna förslag på styrelseledamöter. Sen är det bara att ta över ansvaret och lägga erforderlig tid på att sköta förvaltningen av föreningen och dess fastigheter. Att vara missnöjd och stå på gården och ha synpunkter ger sällan någon förändring. Men det kräver så klart att det finns några som är beredda att ta jobbet och ansvaret.
  9. Zoomar man in så kommer enslinjer o riktningar mm med. (Kolla Gravarne övre o nedre)
  10. Det är en skapligt modern apparat så inget gammalt junk. Kolla innan köpet vilket täckningsområde det är på sjökortet så du inte blir överraskad efter köpet. Det är inga problem att komplettera med sjökort men de kostar en slant till om det befintliga kortet inte täcker ditt intresseområde. En kul grej med den modellen är att du kan "spela in" djupkurvor och skapa egna mer detaljerade sjökort för att förbättra fiskletandet om du vill fiska på ett grund, en djuphåla eller i branterna. Det finns en community (sök efter Quickdraw) där deltagarna delar djupdata med varandra så du kan även ladda ner och använda andras data. Ekoln är en insjö där Sjöfartsverkets förbud mot kartering o delning av djupdata inte gäller. https://www.garmin.com/sv-SE/p/119847/pn/010-01092-01#overview https://connect.garmin.com/modern/quickdrawDetails
  11. 60-tals-Viren var väl 6hk med runt motorblock. Min var en 70-talare med fyrkantigt motorblock. Den satt väl inbyggd under sittbrunn på en Birdie24 och var fullt tillräcklig i de flesta situationer (fick vända om en gång i kuling o rak motvind med grov sjö...) Tändkomponenterna sitter innanför svänghjulet och består av en spole (magnet i svänghjulet) och brytare. Mitt tändsystem fungerade klanderfritt under de 15 år jag hade båten. Jag vet inte om det är skillnad på 6 o 7 hästaren. vad gäller tändsystemet. Rätt inställt så är det inte mycket som kan krångla. Jag behövde aldrig röra vid tändsystemet. I början blev det ibland loppa på stiftet så det var tvärstopp. Enkelt fixat genom att skruva loss stiftet o peta bort loppan. När den blyfria bensinen infördes så försvann detta problem för alltid. Oerhört lättstartad. Jag hade dynastart så det var bara att vrida på nyckeln så gick den igång. Tog batteriet slut (dålig laddning från likströmsgeneratorn så det hände..) så var det bara att lägga på ett startsnöre o dra så var den igång. En bekant har en Vire i båten som har krånglat i sommar (tändningen). Den motorn måste närma sig 60-årsstrecket. Jag vet inte om det är 6 eller 7hk-modellen. Han fick hjälp av en motorfirma som modifierade till elektronisk tändning o nu puttrar den fint igen.
  12. Valmet sålde rättigheter mm för Vire till ett danskt företag (verkar ha sålts vidare till ett Engelskt företag...). Det fanns en 12 hk modell som de tyvärr hann förstöra verktygen till innan försäljningen men 7 hk modellen lär fortfarande tillverkas. En enkel vattenkyld tvåtaktare med backslag. Motorn väger ca 50 kg och är lättmeckad som en gammal moped. https://vireengines.com/index.php?id_cms=4&controller=cms
  13. Dessvärre så tänker inte inbrottstjuvar på det "civiliserade" sättet. De kan lika gärna skära upp kapellet med en kniv o kliva rakt igenom. De brukar tvärtom tänka på hur larm kan vara monterade och välja en väg som ingen räknat med. Om du ska larma så lägg en larmande matta i sittbrunn och en brytare i dörren in till ruffen så ökar sannolikheten för att bli uppmärksammad på objudna gäster. Magnetbrytare är passiva och förbrukar ingen ström.
  14. Det kan även vara farkoster som skadeskjutits av Ukrainarna och därför råkat på avvägar.
  15. Det verkar som du varit lite snål med körtiden när du sög in glykolblandningen. Jag startar o kör min motor från en hink med vanligt färskvatten (motor med glykolblandning i blocket och värmeväxlare som är sjövattenkyld). När jag fått igång kylvattenflödet så flyttar jag kylvattenslangen till en dunk med glykolblandning. Hoppar sedan ut i sittbrunnen och tittar på kylvattnet som kommer ur avgasslangen (jag har en hink under avgasutsläppet för att fånga upp glykolen så den kan hällas i miljöstationen när jag är klar). När vattnet skiftar färg så stängs motorn av. Då brukar de ha försvunnit 4-5 liter ur glykoldunken. Att köra runt glykolblandningen i värmeväxlaren ger inte bättre frostskydd. Enklaste o billigaste sättet att kolla frostskyddet i motorblocket är att tappa av lite kylvätska i en burk som tas med hem o ställs i frysboxen. Om det inte bottenfryser i burken så är frostskyddet OK. Om det bottenfryser så har du ett krångligare jobb framför dig att tömma motorblocket. Om det hänt mig så hade jag nog bara försökt tömma ur så mycket det gick ur blockets avtappningsställen. Lite kylvätska kvar i blocket orkar inte frostspränga motorn.
×
×
  • Create New...