Jump to content
Tuesday 28 September 2021

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,564
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

Lintott last won the day on March 6

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

1,021 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

4,343 profile views
  1. Det finns 8 graders fasfräs. Du kan kanske acceptera samma vinkel på båda sidor annars får du leta vidare efter fräsar annan vinkel. Rundningen på toppen är ju inte svår att fila/putsa till på fri hand. https://www.toolab.se/produkt/Fasfras-45-grader-med-styrlager-fas-26-8-grader
  2. Det sitter packboxar både på ingående och utgående axel i ett backslag. Det kan bli slitet och läcka på båda ställena. Packningen under backslagslocket är ett ställe där det kan läcka. (efterdra skruvarna lite försiktigt, finns det momentangivning i manualen så följ dem, packningsklister kan bättra på tätningen) Vid reglagearmen för fram/neutral/back kan det även uppstå läckage. Torka kliniskt torrt o rent. Tvätta gärna med något fettlösande så är det lättare att indikera ev läckage. Sen är det bara att fästa upp toa/hushållspappersbitar på alla tänkbara ställen och syna efter körning. Ibland kan det ge indikation från vilken ände av backslaget läckaget kommer så det går att koncentrera sökandet till färre ställen. Det är ju bra med röd backslagsolja så du kan utesluta läckage från motorn.
  3. Lintott

    Travare

    Båtens storsegel är på 9 kvadratmeter. På ett så litet segel blir det inte så stora krafter att det behövs några kvalificerade travare. Satsa på en så enkel o billig lösning som möjligt. Band runt bommen kommer att fungera utmärkt på den båten.
  4. Blybatterier(våta) är mer vibrationskänsliga än AGM. Det kan skaka ner material från plattorna och i värsta fall kortsluta mellan plattorna (och i praktiken mellan polerna). En sådan kortslutning kan i värsta fall dra med sig övriga batterier i banken. Att separera batterierna är en klok första åtgärd. Exempel på testare: Den elektroniska varianten https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteri--och-generatorprovare-2000017040 https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/batteritestare/batteritestare-2000035744 eller "grillvarianten" med ett stort belastningsmotstånd (verkar börja försvinna från hyllorna...) https://www.conrad.se/p/voltcraft-bt-3-bil-batteritestare-295-mm-x-160-mm-x-85-mm-100592?gclid=CjwKCAjwvuGJBhB1EiwACU1Aiex9jGdlmSxvOEiL4l60InsrzhWLVJJxRl34GXWVe6QH8UCz4H61jxoCaa4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=shopping-feed&utm_content=free-google-shopping-clicks&utm_medium=surfaces&utm_source=google&utm_term=100592&vat=true
  5. Lintott

    Dyvika

    Det är en trycklogg. Längst ner på fenan finns ett litet hål. Det blir ett tryck i slangen när du kör. Ju högre hastighet - desto större tryck. Tryckloggar är rätt inexakta och har nog numera ersatts av GPS-logg (finns hastighetsvisning i alla GPS-plottrar). Rekommendation - ta bort logg-givarresterna!
  6. Lintott

    S-drev

    Om du lossar sjövattenslangen där den kommer ut ur drevet så självtöms drevet.
  7. Ett alternativ "utanför boxen" för att komma under en låg bro (förutsätter nog lugnt vatten...).
  8. Nej, det är inte nödvändigt med separat startbatteri. Jag har enbart en gemensam batteribank för start och förbrukning. Det finns fördelar med en "enbankslösning" så jag anser att man inte ska vara så kategorisk. Det viktiga i båtsammanhang är att säkerställa att det går att starta motorn (svårt att bogsera igång en båtmotor 😉 ). I min elinstallation så har jag löst det med en lågspänningsbrytare (finns hos de flesta båteltillverkare såsom Victron, Mastervolt m.fl.). Om spänningen i batteribanken sjunker så det närmar sig kritisk nivå för motorstart så bryts anslutningen till samtliga förbrukare medan det finns batterieffekt kvar för att starta motorn. Med en sådan lösning så kan hela batteribanken utnyttjas för normalanvändning. Jag behöver inte släpa runt på ett startbatteri som enbart används till motorn. Under de nio säsonger jag haft denna batterilösning så har det hitintills aldrig hänt att lågspänningsbrytaren kopplat bort förbrukarna. Enbankslösningen underlättar övrig installation genom att samtliga laddkällor (motorgenerator, nätströmsladdare och solcellsregulator) enbart behöver anslutas till en punkt och att all batterieffekt kan ersättas utan att det behövs skiljereläer för laddningen.
  9. Lintott

    Smörja Furlex

    Min rulle är nog lite yngre. Där finns "en urgröpning" på ett ställe i springan så det går att sätta till pipen på fettuben o klämma in lite fett. Men det är fortfarande lika smal springa runtom och fördelas dåligt bland kulorna. Jag smörjer rullarna före påmastningen när grejorna ligger på marken (det blir nog inte varje år...). Det gör det enklare att snurra på lagerna. Sedan tar jag en spetsig trätandpetare och försöker flytta in fettet till kulorna så gott det går medan jag vrider runt rullen.
  10. Vilken okunnig kommentar! Det är ett av de större turistmålen i Oxelösund. FEMÖREFORTET – ett museum över det kalla kriget Det 1966-2003 topphemliga kustartilleribatteriet på Femöre i Oxelösund är nu ett spännande museum över epoken det kalla kriget. Föreningen Femörefortet ansvarar för verksamheten vid Femörefortet och hyr även ut den närbelägna Fyrvaktarbostaden. https://www.femorefortet.se/Femorefortet.htm
  11. Den gubben har även jag råkat på! Vi gick in i viken på sena eftermiddagen efter att ha korsat Bråviken. Jag ankrade för natten på behörigt avstånd från den kabel som är utmärkt på sjökortet. Morgonen därpå kom gubben ner på stranden (den södra där det inte syns en enda stuga) och började gapa om att vi ankrat på de kablar som finns i viken (hur han nu skulle kunna avgöra hur långt ut vi låg och veta hur långt ut kabeln ligger). Han gapade om att vi skulle "släppa ankaret" (vilket vi gjort redan kvällen innan) och att han skulle ringa Polisen och så tog han upp mobilen för att fotografera och ringa. I ren protest så tvingades vi ligga kvar en stund extra tills gubben hade tröttnat på att stå och gapa och gått sin väg.... Stugägarna på norra stranden som vi hade fri sikt till verkade inte ha några problem med vår ankringsplats
  12. 40 fots segelbåt som träffats av blixten. Stävskenan stod snett nedåt i förstags förlängning. Av VHF-antennen återstod förkortningsspolen som landat på däck. All elektronik utslagen (så klart). Inga kända skador på loggenomföringar (båten tog inte in vatten). Det är stora effekter när blixten slår ner.
  13. Om du tittat på mina foton tidigare i tråden så ser du att jag har inte bara en utan två nittiogradersböjar under mina paneler. Så mitt råd är att lägga böjen under panelen så blir den mindre störande. Dela kabeln en bit och massera den i böjarna så blir de tillräckligt platta för att inte störa varken utseende eller funktion. Men dela inte hela kabeln utan bara en bit före o efter böjen. Om det bli byngligt med enbart en böj så gör en extra "inåtböj" på kabeln som kommer i innerkurvan så du förbrukar lite av överskottslängden. Med lite "masserande" så ska du se att du kommer att få kabeln platt. Om du nödvändigtvis vill ha böjen utanför panelen så får du nog göra en stor kurva på kabeln för att få den acceptabelt platt i böjen. Innerradie o ytterradie kommer ju att bli rätt olika långa.
  14. Jag skaffade G2 XL när jag köpte nuvarande plotter för knappt 10 år sedan och har uppdaterat ett par gånger sedan dess. I år tänkte jag uppgradera igen men upptäckte att G2 är utgånget. Hittade inte G3-kompabilitet i Garmins lista. Mailade supporten och fick svar att till min plotter fungerar endast G3 medium-kort. Så vill jag täcka Sveriges kust så behöver jag köpa kort över tre områden. Jag kan misstänka att du drabbats av samma inkompabilitet avseende large-kortet.
  15. Det är nog svårt att hitta dragbil o släp som väger under 1500 kg (vilket tillsammans med båten blir 3500 kg), så du behöver nog B med utökad behörighet (är nog enklare att skaffa än BE). Då får fordonskombinationen väga 4250 kg och en sådan fordonskombination borde gå att få till. Eller kolla i kamratkretsen efter någon som har E i körkortsbehörigheten. De som har C-behörighet har ofta även E. Lite större husbilar väger mer än 3500 kg och kräver högre behörighet. En kommentar till inlägget om höjd: En Folkbåt som står på t.ex. en biltransportsläp blir inte speciellt hög. Den "normala höjden" på omärkta viadukter är 4,5 m och det kommer du att ha god marginal till. Men du ska självklart mäta höjden innan du startar resan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy