Jump to content
Tuesday 18 May 2021

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,510
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

Lintott last won the day on March 6

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

983 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

4,108 profile views
  1. Om värmaren fungerar i "testbänk" så kan man anta att felet är i installationen i båten. En värmare tar mycket ström under startfasen. Att kontrollera spänningen i batterierna, dimension på kablarna mellan batteri o värmare, kabelanslutningar från batterierna till värmaren och säkringen är inget svårt eljobb. Om du inte klarar det själv så finns det säkert någon båtgranne eller liknande som kan ge dig lite hjälp.
  2. Sen får man hoppas att föregående användare av mooringlinan inte lossat den från kajen/bryggan i samband med förtöjningen för att därefter släppa linänden i sjön när han lämnat platsen. Det är tyvärr ett inte helt ovanligt problem för gästhamnarna att linorna släpps i sjön och kräver dykare för att fiskas upp.
  3. De äldre Vaxholmsbåtarna lägger inte till med förstäven rakt in mot kajen. De kör snett in mot kajen och lägger bogen mot kajen, däcksmatrosen kastar en tross med ögla runt en pollare på kajen och hjälper skepparen att bromsa in fartyget med hjälp av trossen runt ett avhåll ombord. Efter tilläggningen körs propellern sakta framåt så att fartyget ligger stilla mot kajen. Jag kan misstänka att detta tilläggningssätt beror på problemet att det tar tid att vända rotationsriktningen på propellern.
  4. Lampolja luktar mindre än fotogen och helt utbytbar mot fotogen. Det finns att köpa i en del matvaruhus, byggmaterialhandeln m fl ställen. Jag brukar handla Kemetyl T lampolja till vår fotogenlampa i en närliggande COOP-butik.
  5. Det är inte så lyckat, varken för fartyget eller passagerarna att köra alltför fort och riskera att åka in i kajen - det inser nog de flesta.
  6. De flesta kranbilsföretag kan ordna en sådan transport. Det är en fördel om de har båtstöttor på flaket. Annars går det även att lyfta upp en vagga att ställa båten i. Vi har ett antal båtar i vår hamn som körs dit med kranbil. Bredden 2,80 medför att det ska skyltas med "Bred last" (över 2,60) men det krävs inte följebil (över 3,0 m) vilket gör det enklare och billigare. Ibland kan det vare billigast att söka efter åkerier på den ort dit båten ska och försöka få en rabatterad returtransport, om datum för transporten inte är så viktig.
  7. Det finns lagningsduk för spinnaker som har både bra klister och lite elasticitet. Finns i olika färger. Oftast en rätt bred rulle som klipps i lagom storlek. https://www.happyyachting.com/psp-spinnakertejp
  8. Det är väl ungefär den volym som ryms i expansionskärlet. Slangklämmor runt gummi/plast-slangar kan bli lite slappa efter ett par år. Vinterkyla som krymper rören kan bidra ytterligare till att det blir lite läckage i kylsystemet. (Har själv upplevt vintertömt expansionskärl som återfanns under motorn) Se över och efterjustera samtliga slangklämmor (måttligt...), återfyll expansionskärlet med glykolblandning (50/50) och invänta nästa vinter.
  9. Lintott

    Beslutsångest

    Är det "biminitak" du menar?
  10. Det beror på om masten står på däck eller är genomgående. De senaste 25 åren har jag bara stoppat ner masten genom däck och lämnat mastkran utan att fästa ett endaste vant eller stag. Att åka båtsmansstol utan spända undervant kan däremot bli lite svajigt. Det skulle jag aldrig försöka mig på i min mast (tveksamt om jag vill åka båtsmansstol överhuvudtaget om inte alla vant o stag är uppspända).
  11. Du kan mäta ett toppvant i taget. Även om masten är lite krum så har det så liten påverkan på längden mellan toppvantsfäste och spridarfästet på masten att du kan bortse från det mätfelet. Sen underlättar det så klart att göra denna mätning innan masten reses. Det är möjligt att det går att åka båtsmansstol om undervanten är uppspända men det kan bli lite besvärligt att jobba med spridarnocken om du hänger i båtsmansstol i ett fall (å så klart en extra lina för säkerhetens skull).
  12. När du fäst toppvantet till masten så drar du ner det till spridarfästet. Sätt en märkning på vantet. Håll ut vantet till nocken på spridaren och spänn fast vantet i spridarnocken vid den märkning du gjort. Då blir avståndet från vantinfästningen till spridaren exakt lika långt som det är till spridarfästet och vinklarna blir exakt lika stora.
  13. Lite milstolpar i mobiltelefonens historia. De äldsta var verkligen biltelefoner som fyllde ett halvt bagageutrymme. Det var inte så automatiserat när den infördes. Ericssons AXE-växlar som möjliggjorde utvecklingen av automatiserad uppringning var nog en starkt drivande faktor för att de blev ett världsledande företag. https://www.tre.se/blogg/mobiler-genom-tiderna-sa-har-de-utvecklats Ni får ha överseende med att det slinker med lite reklam för 3.
  14. En personskyddsautomat eller jordfelsbrytare ska se ut så här, det gör inte den du fotograferade. Att din brytare har dubbla vippor är i alla fall bra. Du vet ju inte vad som är fas o nolla när du stoppar sladden i brygguttaget. Med dubbel brytare så bryts båda när det blir fel på den ena. Det ska finnas en testknapp där enheten kan testas så du vet att den fungerar. Sen känner många inte till att de ska "motioneras" då-och-då. Om man inte gör det så kan de fastna beroende på att det blir permanentmagnetism i brytaren. Detta gäller både för hemma-brytaren och båt-brytaren.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy