Jump to content
Monday 24 January 2022

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,648
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Lintott last won the day on November 16 2021

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

1,088 Expert

About Lintott

Recent Profile Visitors

4,688 profile views
  1. Masten är en vital del på en segelbåt. Även om båten är gammal så är det fortfarande samma belastning på maströret vid segling. Djupa kratrar i materialet ger stora försvagningar. Hur djupa kratrarna är går bara att avgöra genom "förstörande undersökning" så det är rätt meningslöst. Att försöka återfå styrkan i ett angripet maströr är inget att ge sig på för en amatör. Spinnakerskenans fastsättning är det lilla problemet. En näve grova popnitar i marinkvalitet, hyra av en tillräckligt stark popnittång och någon timmes arbete så sitter skenan på plats igen. En vanlig "Biltematång" är för klen för dessa dimensioner på popnit så det kan uteslutas direkt. Om masten ser ut på detta sätt så skulle jag vara mycket orolig för skick och underhåll av resten av båten. Även om båten är billig, eller t.o.m. gratis, så ska du inte ta hand om detta problem. (Det kostar även pengar att bli av med ett båtvrak) Det finns andra båtar i bättre skick som är billiga eller gratis. Det kommer att ge dig större tillfredsställelse att lägga tid o pengar på en båt där du börjar från en lite mindre risig nivå. Inköpskostnaden är trots allt bara en del av båtägande. Årligt normalunderhåll, sommar o vinterplats, mm kostar lika mycket oberoende av smärre prisskillnad i anskaffningskostnaden på båten. Leta vidare efter något bättre att börja ditt båtliv med. Det finns många skapliga och trevliga båtar som söker ny ägare.
  2. Lintott

    Svajköl??

    Lite killgissning eftersom sanningen nog aldrig kan komma fram: Undervattensdelen av förstäven har fått rejäla smällar av någon skäl (tappad vid lyft, huggit i berget efter att akterankaret släppt i grov sjö, rejäl grundstötning....). Allegro är en kraftig konstruktion men det finns gränser. Smällen har deformerat järnkölen så det kommit in vatten mellan järnkölen och kölsulan som är kraftigt glasfiberlaminat. Kölbultar i anslutning till smällen kan ha skadats. Läckaget som uppstått mellan järn o laminat har så sakteliga börjat rosta. Rost har större volym än rent järn och trycker så sakteliga ut spackel o köl ytterligare. Å så blir det som på bilden. Att det blivit en skada i förstäven och kanske på någon kölbult behöver inte innebära att det finns ett större läckage in i båten. Rosten fyller ut bra och hjälper till att täta. Båten kommer inte att tappa kölen ännu på många år. Kölfastsättningen på en Allegro är överdimensionerad liksom det mesta på båten. Behöver det åtgärdas? Det är alltid bättre att fördröja ytterligare försvagning och en slät undervattenskropp är alltid bättre för farten (även om det kanske inte gör så stor skillnad på en Allegro som är rätt trög). Om jag skulle ge mig på detta så skulle jag fräsa ur glasfiber mellan järnköl o skrov i anslutning till skadan. Försöka bli klokare på hur långt skadan sträcker sig. Bekämpa all synlig korrosion med något rostskyddsmedel som passiviserar rosten (järnmönja, epoxyfärg med rostskyddsegenskaper, BRUNOX tror jag är ett fabrikat på det, eller liknande). Därefter återlaga fräsningen med glasfiber och epoxy så det blir en stark uppbyggnad över skadan. Avsluta med att vattentäta utvändigt (epoxy?), bottenmåla och sjösätta. Att lossa hela kölen för att komma åt hela kölsulan är nog att ta i för mycket. Om det finns någon kölbult som skadats så är det nog lika bra att låta den sitta där den gör. Att försöka lossa den innebär troligen att eventuellt läckage kan uppstå. Bulten lär sitta så väl fastrostad och limmad med tätningsmedel att du bara riskerar att dra av den och sen har du ytterligare problem att fixa.
  3. Köp en sån här på Jula istället: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-210262/ Fördelar: Kraftigare Du kan stå rak o jobba Rejäl dammsugaranslutning så slipdammet samlas upp
  4. Det finns i alla fall en riksdagsledamot (S) som vill införa skatt på ägandet av fritidsbåt. Båtskatt och båtregister Motion 2020/21:2426 av Abraham Halef (S) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/batskatt-och-batregister_H8022426
  5. Vinden är fri (ännu så länge..) så den energiskatten slipper vi seglare ifrån. Det gör för övrigt även ägarna till vindkraftverk. Däremot så ingår det moms även när det köps segel, skot, kölar och skotvinchar. Så lite "energiskatt" betalas det även av seglare. Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya....
  6. @Alanningen Innan du lägger det här åt sidan skulle jag gärna vilja veta vad det är för påväxt du haft problem med. Är det mängden havstulpaner eller är det alger/slem/annan påväxt som ökat i omfattning? Tidigare fanns det växtgift (t.ex. irrgarol) inblandat i bottenfärger (även kopparbaserade) och då var båtbottnarna helt rena vid upptagning. VC17 från 80-talet är ett exempel på sådan färg. Sedan försvann växtgifterna från bottenfärgerna och det började växa alger på bottnarna. Växtgifterna hade nog ingen inverkan på havstulpaner utan endast mot påväxt av slem/alger/mm. Att det åter blivit tillåtet med mindre mängd koppar i bottenfärg påverkar nog inte påväxt av slem/alger/mm utan endast havstulpanerna. Kan det vara så att havstulpanproblemen är små i @Alanningen:s hamn men att övrig påväxt trivts bra tills det blandades cayennepeppar i färgen?
  7. Om kameran numera är isolerat från den rostfria lådan så kan det inte längre uppstå galvanisk korrosion. På utsidan av lådan så kommer det alltid att finnas möjlighet för galvanisk korrosion om du har metaller med olika placering längs skalan för elektrisk potential. Det innebär att: - Om du blandar olika metaller så kommer den minst ädla att korrodera. - Om plåten i lådan inte är syrafast men du använder syrafasta skruvar/brickor/muttrar (kvalitet A4) så kommer det att bli korrosion på lådan, vilket kanske inte märks så mycket (tar tid innan den korroderat bort). De olika kvalitéerna av rostfritt ligger ganska nära varandra. - För att minska korrosionen på skruv/bricka mutter så kan du byta dessa till kvalitet rostfritt A2. - En zinkanod som skruvas fast i lådan (rostfri skruv) flyttar det galvaniska problemet till zinkanoden som sakta förtärs. Att byta zinkanod när den börjar bli alltför bortfrätt är nog enklare än att hantera korrosion på kamerahuset.
  8. Jag kollade lite i "din manual" och mycket riktigt så har värmaren flera steg och termostaten används annorlunda där än till min vattenvärmare. D3LC compact har fler kablar att ansluta till termostaten som då får en annorlunda funktion än bara on/off. Jag var lite fundersam när jag skulle installera min värmare att det fanns så många anslutningar men så få som jag "hade nytta av". Nu är det mysteriet löst... Det är nog samma konstruktion o funktioner i min o @Desiresa termostater. Felsökningsmöjligheten för termostaten är nog i alla fall rätt logisk med elschemat i den manual @ChristerN hänvisade till.
  9. Det är möjligt att värmaren har flera steg men termostaten har bara on/off. Jag fick med den termostaten till en Eber D3W vattenvärmare. Den ger bara on/off. Värmaren skiftar mellan hög och låg effekt med de inbyggda termostaterna. Sedan ska temperaturen i båten regleras med flödet i elementen på något vis. Det har jag inte djupdykt i. Jag har bara värmaren för att värma varmvattenberedaren och då behövs ingen rumstermostat inne i båten. Det var därför jag ersatte den med en vanlig on/off strömbrytare (kompletterad med en timer som ger eftergång på cirkulationspumpen vilket inte finns i "orginaltermostaten" vilket jag tycker är en brist. Men nu blev det visst lite OT vad gäller felsökning av trilskande värmare...) Schemat för den termostat TS lagt in bild på ser ut så här: För att få stegvis hastighet på värmaren så behövs den digitala termostaten 801, artnr EB292100810003. Om TS värmare kan gå med flera hastigheter har jag inte kollat.
  10. Om du får startsignal från termostaten, brytsignal när temp stiger o återstart när temp sjunker så är det sannolikt inte där felet finns. Allt detta är lätt att mäta om du kopplar ur kablarna, matar med plus o minus och mäter på ledningen som går till styrelektroniken på värmaren. (Om du kopplat ur "startledningen" från värmaren så är det bara att vrida på tempratten för att se att det blir till/från på startledningen.) Det är nog mer givande att leta efter felet i värmaren. Temperatursensorer, flamvakt, bränslepumpstyrning eller någon komponent i styrelektroniken som krånglar. Eller fel i bränslesystemet: igensatt stigarrör, igensatt filter, läckage i bränsleslangen så den suger luft..... Det sitter en kort gummislang mellan bränsleslangen och bränslepumpen (på tanksidan). Den slangen har olika diameter i de båda ändarna och ska vara vänd på rätt håll för att inte riskera att bränslepumpen suger luft. Det felet brukar visa sig genom att värmaren gör flera startförsök för att sedan "ge upp".
  11. Jag har en sådan liggande som jag lät bli att montera i samband med en värmarinstallation (gjorde en egenkonstruerad brytare som passade bättre i min installation). För att få min egenhändiga konstruktion att fungera som jag ville ha det så kollade jag först hur termostaten på bilden fungerade. Den var synnerligen enkel. När strömbrytaren slås till så spänningssätts en styrkabel som går till värmaren. När termostaten bryter så bryts signalen till värmaren och när temperaturen sjunkit så kopplas anslutningen till värmaren in igen. All annan funktion för att styra glödstift, bränslepump, fläkt, överhettningsskydd, mm finns i en elektronikbox som sitter på värmaren. Att felsöka o mäta i den elektronikboxen är nog lite mer komplext (jag har aldrig "lyft på det locket").
  12. Den modellen ger tyvärr inga felkoder så då var det rådet inte till någon hjälp....
  13. Lintott

    Vad kallas denna

    Jag tror att det är en spinnakerbomlift, fast den verkar väl högt monterad. Spinnakerbomliften fästs i en hanfot på bommen eller i nocken på bommen för att hålla bommen uppe.
  14. Vilken modell på termostat har du? En del termostater går att utläsa felkoder från. Det kan i så fall ge viss vägvisning om vad som är fel.
  15. Det finns "en fyrkant" med beteckningen "Alt Reg". Det är en styrning från BMS till "senseanslutningen" på generatorn som styr förmagnetiseringen så att utspänningen från generatorn blir korrekt för LiFePO4-batterierna. Nej, det är inte optimalt. Blybatteriet får för låg laddström och oftast för kort laddtid så det blir inte korrekt laddat. En del BMS-tillverkare rekommenderar att sätta en DC-DC-laddare mellan blybatteriet och LiFePO4-batteriet för att få startbatteriet korrekt laddat. En liten motor behöver inte så mycket effekt från startbatteriet så ofta kan en dålig laddning räcka men batteriets livslängd förkortas så klart. Sen används blybatterier ibland framför HVP-brytaren för att ta hand om strömspiken som uppstår om LiFePO4 kopplas bort från laddkretsen så att dioderna i generatorn inte bränns sönder. Ibland sätts det ett blybatteri efter LVP-brytaren för att ta hand om strömspikar som kan uppstå om man kör stora motorer samtidigt som LiFePO4-kopplas bort. Då skyddas känslig elektronik från att paja. LiFePO4 har många fördelar men det är mycket som kan bli fel ("dyrt") om designen på elsystemet inte görs korrekt. Det går att hantera hjälpligt genom att ha en lite längre och klenare kabel som ger lite mer motstånd så att spänningen sjunker vid belastning. Ja, och framförallt skaffa förståelse för hur elsystemet byggs och vilka problem olika topologier löser. Å sen ska det integreras med befintliga komponenter i båten... Det konstrueras fortfarande olika typer av BMS med olika fördelar o nackdelar och som kräver olika design av elsystemet. De stora elsystemstillverkarna (Victron, Mastervolt, m.fl.) har en del systemlösningar som nog är rätt bra men dessvärre fortfarande rätt dyra.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy