Jump to content
Sunday 26 June 2022

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,785
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    35

Lintott last won the day on April 13

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

1,192 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

5,140 profile views
  1. Med den skötseln så torde det inte vara något problem i tanken. Har du kollat att blåsa baklänges i bränsleslangen mot tanken så det inte sitter kvar någon gammal propp i slang/rör.
  2. Är du säker på att det är batteritillverkaren/säljarens fel att batterierna havererat? Felaktigt inställda laddare, konstig förbrukning under laddning som förorsakar återstarter med för höga spänningar mm mm kan koka sönder batterier. Speciellt AGM och andra slutna batterityper är känsliga för sådan hantering. Det kan vara att förenkla problemet att skylla allt på batteriets kvalitet och det företag som sålt batteriet.
  3. Å innan du skruvar för mycket på filter mm så börja med en koll i tanken. I dieseltankar kan det bildas något som kallas dieselbakterier. Dessa bildar svarta tjärliknande klumpar som lägger sig på botten av tanken. Sen riskerar de att åka med in bränsleröret som suger upp dieseln o sätter sig som en propp i röret. Om du kommer åt att titta ner i tanken (via påfyllningsrör, tankgivare som går att skruva bort, manlucka) och se om det ser klart o rent ut i dieseln. Om inte så töm o rengör tanken innan du fortsätter med de tidigare skrivna råden. Klumpar som ev satt sig i rören kan ibland gå att få bort (tillfälligt) genom att blåsa i röret mot tanken.
  4. Jag använder en batteritestare från Argus som heter AA1000. Hittade den begagnad till ett bra pris för några år sedan. Nya var svindyra. Firman hamnade tyvärr i en licenstvist och lades ner. Den batterianalysatorn tycker jag ger tillförlitliga svar på kvarvarande livslängd i procent (självklart inte apotekarmått). De batterier jag använt den på har överensstämt med uppvisade mätresultat. Det handlar nog som så mycket annat om hur väl de lyckats programmera o fixa algoritmerna för det som mäts.
  5. Jag har samma försiktiga filosofi med laddspänningar från solcellsregulatorn. Landströmsladdning använder jag sparsamt. Mina AGM är inne på sin tionde säsong.
  6. https://www.portmaps.com/swe/Map/view/port/3767 Marina Gdansk
  7. Batteriladdare är olika bra på att hantera laddfaserna när det samtidigt är förbrukare inkopplade. En del fabrikat startar om hela tiden vid mindre spänningsfall. Ständiga omstarter medför överladdning och "tidig död" för batterierna. Jag har läst en utredning om detta som jag tror SXK tekniska kommitté genomförde (kan @Seawolf ha varit inblandad??) där de testade hur olika fabrikat på laddare skötte sig. Om Waeco var med i testen minns jag dessvärre inte.
  8. Nej och det behövs inte heller. Om vattnet gått i lösning i etanolen så kommer det att följa med in i motorn och försvinna. Innan etanolinblandningen i bensin (1970-80-talet) så var det vanligt med problem i bilmotorer på vintern när det blev kallt. Bilar som förvarades ömsom i garage och utomhus riskerade kondens i tanken (större problem än i fritidsbåtar eftersom "förvaringstemperaturen" varierade stort och dagligen). Redan vid låga plusgrader så kunder vattnet frysa i förgasaren p.g.a. att den höga lufthastigheten kylde förgasaren. Resultatet blev ispropp och att motorn tvärstannade. För att avhjälpa problemet så hälldes regelbundet etanol i soppan vid tankning och problemet var löst.
  9. Att både kyl o motorrumsfläkt stör tyder på att problemet sitter i radion. Alltför billigt konstruerade apparater saknar allt som filtrerar störningar från elmatningen eller andra störningar direkt från elmotorerna. För att hitta vilken väg störningarna kommer (ledningsbunden eller strälad) så kan du börja med att kolla om det kommer via elmatningen. Dra en ny elmatning tillfälligt direkt från batteriet till radion. Batteriet fungerar lite som en utjämnare för ev störningar från elmotorerna. Om störningen minskar så kan du fortsätta genom att filtrera elmatningen till radion med diverse avstörningskompnenter. Jag vill minnas att det är @IngmarE som jobbat med sådana problem och som kommer att ha många goda råd för dig att ta tiil dig.
  10. Ja! Sprinten är endast till för att masten inte ska kasa i längsled. Trycket från vant o stag hindrar garanterat masten från att hoppa ur mastfotsskenan. Det blir rätt bra tryck på grejorna när du spänt åt vantskruvarna.
  11. Om batterimätaren visar 100% och batterierna är tomma så beror det sannolikt inte på fel på laddarna utan fel i inkopplingarna. Du har med stor sannolikhet gjort en tankevurpa med någon kabel/komponent. Tag fram papper o penna. Rita in alla viktiga komponenter. Följ kablarna mellan alla komponenter (inte hur du tror/tänkt att du skulle koppla utan verkligheten) och rita in dem på papperet. Sen får du kanske renrita så det blir tydligt för andra hur du kopplat samman allt. Tag ett foto/scanna ditt elchema och ladda upp bilden här. Du kan förenkla genom att samla alla förbrukare i en grupp o.s.v. De viktiga komponenterna är generator, 220V-laddare, solcellsregulator, batteri, shunt, kylskåp och "övriga förbrukare". Utan det underlaget så kan både du och vi gissa hur mycket som helst på vad som blivit fel i ditt elsystem. Jag har kylen påslagen från sjösättning till upptagning, 200W solceller, 300Ah batterier (när de var nya för 10 år sedan) och en battmeter (mm mm) i min båt. Jag har nästan alltid 100% i batterierna när jag kommer till båten (har det varit riktigt gråväder så kan det saknas någon %). Sen har jag inte Victronprylar men fabrikatet ska inte göra så stor skillnad på ett korrekt kopplat elsystem.
  12. Nej, jag tror att sprinten ska sitta i det spår jag ringat in. Som du ser på mastfotsfästet så är det ett slitage på den vågräta ytan under det hacket. På undersidan av mastfotsbeslaget kan du se motsvarande slitage mitt för sprinten. Hålet längst bak är nog till för ett bomnedhal eller kicktalja. PS Välkommen hit, här finns många båtkunniga som delar med sig av sina erfarenheter o kunskaper.
  13. Ojdå, där hade jag fel. Bra att du korrigerade, nu har jag lärt mig något nytt igen.
  14. Vredet för temperaturinställning på Isotermberedarna är inte en termostatventil utan en enkel ointilligent shunt som bara ställer in vilken mängd kallt o varmt vatten som ska ut till tappställena. Shunten bör inte kunna skapa varierande temperatur (som termostatventiler ibland kan göra när de blir gamla och tröga). Jag stödjer de tidigare felsökningstipsen att spola och känna på utgångsslangarna från beredaren.
  15. Har du skaffat en tångamperemeter ännu? Mät då på kabeln mellan batterierna så får du svaret på om det sker något "strömläckage" där. Att någon kan ha teorier om vad felet är efter din problembeskrivning är ett önsketänkande. Det kommer bara att bli gissningar tills det finns mätdata att gå vidare från.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy