Jump to content
Monday 21 September 2020

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,042
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

Lintott last won the day on May 28

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

704 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,708 profile views
  1. Det som fick mig att testa denna lösning är snarare irritation över hur en så billig råvara kan överprissättas så fruktansvärt bara för att den är snyggt förpackad o säljs i båttillbehörsbutiker.
  2. Jag fick aldrig träffa min farfar (men tror inte att han som bagare kunde något om sickling), min far använde Skarstensskrapa på träekan... (det är den jag har i min ägo) Men det här väckte intresse så jag googlade lite o hittade en kajakbyggare som hade en superb beskrivning av skärpning o krokning av sicklar. https://minkajakverkstad.arnwulf.se/att-kroka-en-sickel/
  3. Jag har en gammal Skarstenskrapa för sådana jobb. Den har ett blad med bra egg, går att slipa upp med en metallfil om den blir slö, går att byta blad när det är nedslipat eller om du inte får till filandet till en bra egg. Är du rädd för de vassa hörnen så går det att runda dem lite så de inte skär ner i trät. https://www.paintpro.se/verktyg/fargskrapa-och-klickskrapa/lackskrapa-skarsten
  4. Sök på "profilerad sickling" så hittar du krokiga sicklar som kommer in i rundningarna.
  5. Jag har sett tipsen om oxalsyra i stället för färdiga produkter som Sharkbite, Y3, Fälgrengöring mm för att bli av med de bruna föroreningarna längs vattenlinjen. I år bestämde jag mig för att prova. En 600 gr burk med oxalsyrakristaller inhandlades. Efter en hel del sökande så hittade jag ett blandningsrecept med 1 dl pulver (vilket vägde ca 60 g) till 1 liter vatten. En skvätt såpa rekommenderades slås i. Fyllde i oxalsyrepulvret i en enlitersflaska, spädde med vatten o slog i ett par matskedar såpa. Såpan "tvålade sig" o bildade en propp som jag försökte få ut ur flaskan. En del tvål blev kvar men.. När jag några timmar senare skulle slå över lösningen till sprayflaskan så hade tvålen lösts upp så jag hade nog inte behövt gräva ur den. Jag provade med Sharkbite och min egna blandning på ett par ställen av vattenlinjen. Resultatet blev lika bra på båda ställena. Sprayade hela vattenlinjen o svampade rent med sjövatten (bräckt). Helt nöjd med resultatet! Min 600 g burk som kostade 70:- kommer att räcka till 10 liter färdig lösning dvs 3.50:-/ halvliter. Sharkbite kostar 178:- / halvliter....
  6. Lite idéer: Saxdomkraft från Jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/saxdomkraft-601002/ Biltemas pallbockar är ett annat alternativ för att fixa höjdjustering (om inte annat så är de praktiska för att palla upp kärran o avlasta däcken under vintervilan) https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/pallbockar/pallbock-2-st-2000036725
  7. Hade ett sådant "filter" i förra båten. Det var nog utformat invändigt för att föroreningar o vatten skulle sjunka ner i botten på koppen. Jag bottentömde årligen i en glasburk för att kolla vatten i bränslet och med lägre frekvens så öppnade jag o tvättade ur den lilla förorening som fastnat på den invändiga konen o i botten på skålen. Finfiltret var alltid väldigt rent när det byttes (å det var med ett antal år emellan). Slutsats: Mitt filter verkade fungera på avsett sätt. Jag hade aldrig motorstörningar.
  8. Ekolodsgivare kan ha olika utgångsprotokoll. Med N2K så är det bara att plugga in via en avgrening till N2K-stamkabeln. Äldre (eller i alla fall tidigare modeller) givare hade ofta tillverkarspecifika gränssnitt som skulle pluggas in i ett speciellt kontaktdon i plottern och fungerade endast mot den tillverkarens modell. Det kan nog finnas även NMEA0183-givare men där är jag inte bombsäker. Om du hittar en sådan givare så kanske det går.... Jag skulle fråga säljaren o begära returmöjlighet om det inte fungerar. Jag har själv ett gammalt Garminekolod med givare som bara går att ansluta till en Garmin-ekolods-box som i sin tur är ansluten med 0183 till plottern. Den kombinationen skulle säkert gå att ansluta parallellt till två plottrar men jag har aldrig testat. (Har i nuvarande båt enbart N2K som bara är att plugga ihop) Autopiloten skickar nog ingen info till plottern (kanske kompassinfo ??) den är mer intresserad av att få styrkommando från plottern. Det är "tx-anslutningen" (tx innebär transmit=sända) som ska kopplas till autopiloten. Det kan nog bli förvirrat för autopiloten om det är två sändare anslutna, vilken ska den lyssna på? 0183 är krångligt att få att fungera. Ibland finns bara praktiskt test för att kolla vad som fungerar eller inte.
  9. Du ger dig in i ett krångligt konfigurerande när/om du ska blanda de olika NMEA-standarderna. Som nybörjare ska du nog vara försiktig med att försöka få alla funktionerna i båda plottrarna. Se N2K som en utvecklingsmöjlighet och använd dig tillsvidare av NMEA0183. (Jag vet inte gränssnittet på din ekolodsgivare om den har båda gränssnitten så försök koppla ett gränssnitt till respektive plotter). Lite enkla grunder: NMEA2K sänder/mottager till/från många enheter samtidigt och fungerar utan att behöva konfigureras. Ett litet frågetecken bara är styrning av autopilot, jag vet inte hur det skulle fungera att försöka styra en autopilot från den ena eller andra plottern växelvis (nu har du inte N2K i autopiloten så det är ett ickeproblem just nu). Efterhand som du kompletterar så sträva efter att övergå till N2K. NMEA 0183 kräver i många fall konfigurering för att fungera (rätt NMEA-strängar måste vara inlagda i mottagaren, ibland finns de grundinlagda, ibland behöver de kompletteras). En NMEA0183-enhet kan sända till flera enheter så att få upp logg, ekolod, temperatur mm bör kunna fungera med rätt konfiguration. Det är bara att grena respektive kabel och ansluta till mottagaringången på respektive plotter. Att styra en komponent från flera olika sändare kommer att bli krångligt. Hur ska autopiloten veta vilken plotter den "ska lyssna på". Mitt förslag: Anslut logg, ekolod, tempgivare mm till dina båda plottrar och försök konfigurera så informationen kommer upp på skärmen. Bestäm vilken plotter du vill använda för att styra autopiloten, koppla in o försök konfigurera. Jag har bara försökt konfigurera autopilot mot plotter i en båt. Då var det autohelms egna datagränssnitt i autopiloten o NMEA0183 i plottern. Jag gav upp efter att ha försökt krångla mig igenom ett antal olika konfigureringsförsök. Autopiloten fick fortsätta att enbart användas med kompassstyrningen. Angående temperaturgivare så brukar de finnas i logg- eller lod-givare och då kommer de med i NMEA-signaleringen. Men rätt sträng för att ta emot temperaturinfo måste vara inlagd i NMEA0183 i plottern. Är det anslutet via N2K så identifierar det sig själv. Sen är det bara att leta upp temperaturvisning på skärmen.
  10. Jag har vid ett par tillfällen bytt vinchar och då passade det i den gamla hålbilden. Ena tillfället var det från samma tillverkare o byte till selftailing så det var såklart inte så konstigt att bytet gick enkelt. Den andra gången var det även byte av fabrikat, om det var tur eller tillfällighet att hålbilden stämde vet jag inte. Om dina gamla vinchar sitter så nedsänkta att dina nya inte får plats så måste du självklart lägga en platta emellan. Det kan vara teak, lackad marinplywood eller en urskuren bit från en plastskärbräda. Sen måste skruvarna sitta genom distansplattan och ner i plasten som även Dava skriver. Är plasten i sargen tillräckligt tjock så kan det hålla med grova självgängande plåtskruvar (rostfria så klart) men den starkaste konstruktionen får du med en förstärkningsplatta (i t.ex. plywood) under sittbrunnssargen och maskinskruv rätt igenom alla lagerna med brickor mellan mutter o förstärkning. Glöm inte tätningsmedel mellan. Det både skyddar mot vatteninträngning och limmar fast alla delar så förbindningen blir starkare.
  11. Jag har gjort en fast installation av en SodaStream i vår båt. Jag hade en med trasigt plasthölje som jag rensade från all överflödig plast för att få ner formatet. Sedan letade jag och hittade en vrå inne i ett skåp där jag kunde få in flaskan o ventilhuvudet i vrån så den skulle gå att fästa på ett enkelt sätt. Ett par hyllor passades in i vrån o skruvades fast i skotten med en vinkelprofil i aluminium mellan träkloss o skott. Den ena hyllan som apparaten står på är hel och den övre hyllan som stödjer ventilmekanismen är urskuren som ett U så mekanismen får ett stöd undertill när det ska tryckas på gasnings-spaken. Den nedre hyllan är monterad så det ryms en reservflaska med kolsyra under hyllan. Både reservflaska o användningsflaskan hålls på plats med varsitt kardborreband. Justeringar efter initiala monteringen: Jag upptäckte att kolsyreflaskorna inte var exakt lika grova i halsen o jag hade självklart passat till den övre U-klossen till en flaska med smal hals, Så den fick justeras för att rymma även modellen med grövre hals. Bitarna var självklart lackade, o monterade innan detta upptäcktes... Jag bifogar ett foto på installationen. Det är inte det bästa fotot jag tagit. Jag fick använda "selfieobjektivet" på mobilen för att någorlunda kunna se på skärmen vad det var som skulle med på bilden... Dessutom var det lite skumt inne i skåpet. Monteringen fungerar till belåtenhet. Det är lått åtkomligt att skruva fast en vattenflaska och gasa. SodaStreamern sitter ur vägen och inkräktar inte på utrymmet i skåpet där den sitter intryckt. Man får självklart vara lite försiktig vid hanteringen så man inte bryter sönder det strippade ventilhuvudet. Det finns ju en del stöddelar i en komplett maskin som saknas i min installation.
  12. Det är så man stödjer företagen och samtidigt försäkrar sig om att allt arbete ska kunna beskattas.... Det finns många välbetalda lobbyister i Bryssel som "hjälper" de folkvalda där att skriva EU-lagar så att deras branch ska gynnas.De folkvalda är såklart tacksamma för denna gratishjälp som minskar deras arbetsbörda.
  13. När/om du hittar en ny fjäder så berätta gärna var du fick tag på den (inlägg och gärna även ett mail om jag missar inlägget). Jag har två låskistor á 1.000:-/st liggande med trasig fjäder (inte din modell utan med vanlig sidverkande låsregel) och skulle gärna försöka reparera dem.
  14. Om den befintliga bränslepumpen ska ersättas med en ny så är det jätteviktigt att den nya ger samma bränslemängd/pumpslag som den gamla eller kan justeras in till rätt volym. Annars blir det för mycket eller för lite bränsle till värmaren och bådadera är obra för värmarens funktion.
  15. Senast vi bytte elspis hemma så noterade jag i installationsanvisningarna att den skulle avsäkras med 3x16A (det var installerat 3x10A i elcentralen). Våra huvudsäkringar är 3x16A så det kändes inte bra att ha samma nivå till spisen (risken var att en överbelastning i spisen utlöste huvudsäkringarna som utöver spisen belastas med all annan elförbrukning). Jag kollade med en starkströmsspecialist som förklarade om "överlasttåligheten" för säkringar. Dessutom lånade han mig en tångamperemeter så jag kunde kolla lasten på de olika faserna. När jag avslutade testen med fullt pådrag på alla spisens funktioner så var det 25A på en av faserna utan att säkringen löste ut o de övriga låg inte långt efter. Jag lät 3x10A säkringen sitta kvar. Efter snart 15 år har den aldrig lösts ut....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy