Jump to content
Saturday 11 July 2020

Lintott

Medlemmar
  • Content Count

    2,986
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

Lintott last won the day on May 28

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

680 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

2,402 profile views
  1. Jag är tveksam till att det blå är topcoat. Det ser ut att ha släppt alldeles för lätt där det skrapat mot stenarna. Jag gissar snarare på att det är målat, eventuellt med en två-komponentsfärg (blandad av bas o härdare som blir rätt hårt men inte lika hårt som topcoat).
  2. Yanmars modell med gängor i aluminium är dessvärre ett problem avseende tätning. På bilden finns även banjokopplingen på slangen från bränslepumpen med. På min förra Yanmarmotor så hade jag långvariga problem med att få tätt mellan banjokopplingen o bränslepumpen (matarpumpen mellan tank o filtret). Bytte kopparbrickor ett par gånger men läckaget återkom. Till slut drog jag såklart sönder gängan i pumpen. Fick helicoilgängor insatta både på in- o utgången från pumpen. Efter det kom det aldrig mer en endaste droppe läckage från kopplingarna. Jag är helt övertygad om att insatsgänga i luftskruven kommer att ge samma goda resultat. (Varför inte passa på att byta gängor även till skruvarna för banjokopplingarna när/om bränslefiltret i alla fall är losskruvat....)
  3. Jag hade gjort på följande sätt (o jag har lagt ut, årligen inspekterat och underhållit rätt många bojar i vår båtklubb): Bojsten/P-ring med galvad bergögla (ju grövre desto längre livslängd) Grov galvad schackel (ju grövre, desto längre livslängd) Kaus som passar din lina, linan dras lämpligen fast med ett par rostfria virelås med muttrarna vända åt varsitt håll, behåll en repstump ovanför virelåsen och slå ett par halvslag runt linan En bit upp på linan knyter du fast en "mumrik"/flytkropp så att linan lyfts upp från botten Längst upp i bojen galvad kaus som passar linan, rostfria virelås att fästa linan till kausen och grov galvad schackel mellan lina o schackel. Dessutom behöver du lasta ner bojen så den inte tippar, det kan göras med en gammal galvad bojten eller annan järnbit med lagom vikt. Se bara till att inte låta galvat o rostfritt komma i kontakt med varandra, då äter det rostfria upp både galvanisering o järnet i schackeln. Dimensionera inte för styrka utan för livslängd så behöver du inte göra om jobbet så ofta. Sen såg jag att Erlandssons har färdiga kit med bojlina från Poly-ropes med allt som behövs (de har anvisningar för att knyta repet i övre o nedre del och det går det med). Dessutom kampanjpris just nu. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/Tagvirke___Fortojning/BOJLINA_POLY-SAFE_10M?id=06413
  4. Nej gäller det natthamn idag så rekommenderar jag att stanna lite tidigare och gå in i viken på Fifång (finns också i specialerna i hamnguiderna). Så långt in som möjligt för att slippa svallet från fartyg ute i Södertäljeleden. Inte lika mycket kultur som på Öja men det finns bra vandringsled/stigar även på Fifång. Lyfter du blicken och har lite koll så passerar det ofta havsörn över ön.
  5. Rock 20 är byggd på den tiden när polyestern var billig. Skrovet är därför kraftigare och tåligare mot belastning (och grundstötningar 😉 ). Om jag minns rätt så är däcket rätt rundat mot skrovet och även lite konvext i formen. Det ger en rätt bra styvhet i däcket så skottet behöver inte ta upp så stora krafter när du går på fördäck. Stödjer därför tidigare inlägg: försök hitta o täta läckorna så det inte blir blött inne i båten. Om fläckigheten stör dig så slipa (var försiktig, faneret är tunnt) och lacka/olja. Välkommen som ny medlem och ny båtägare samt lycka till med seglandet i sommar. Bara en varning, båtar kan bli allvarligt vanebildande!
  6. Jag kollade inte om din värmare är luft eller vattenvärmare (med radiatorer). Moderna luftvärmare har oftast flera effektsteg som den hoppar mellan (min ruffvärmare har t.ex. fyra effektsteg). Nattetid justerar jag den så att den går konstant på lägsta effekten. Det blir el-effektivast så (och behagligast). En luftvärmare som går på lägsta effekt förbrukar inte mycket el, det är när den startar och glödstiftet värms upp som den drar mycket ström. Vattenvärmare har färre effektsteg, oftast två. Det är inte "rumstermostaten" som styr effekten utan termostaterna inne i värmaren. Sedan regleras värmen med strypning av konvektorerna. När rumstermostaten nått börvärdet så släcker den värmaren. Så termostaten måste hitta ett läge där värmaren kan växla mellan hög o lågeffekt och att värmen förbrukas i konvektorerna. Det är nog meckigare att få till rätt strypning av konvektorerna i ett sådant system för att slippa frekventa omstarter.
  7. Ditt gamla MapSorceprogram kan fungera om du har det kvar. Annars har Garmin ett nytt program som heter HomePort med liknande funktioner. Nackdelen är att du skulle behöva ett sjökort som kan läsas av något av dessa program för att ha full nytta av programmen. Har du kvar någon gammal BlueChart på minneskort så går det att stoppa in i datorn o använda mot i alla fall HomePort. Stoppa in minneskortet med den sparade informationen i datorn (eller ladda ner till hårddisken). Starta programmet och välj att "öppna fil". Det finns olika filformat att välja på i programmen. När du hittat passande filformat så är det bara att importera. Om filformatet inte finns (Garmin har även en del generella ickeGarminformat att välja bland) så blir det krångligare att läsa in data till programmet. Då får du leta upp något konverteringsprogram så du kan byta format till något som finns i de två program jag nämnde. Sen kan det finnas B&G-program också men de har jag ingen koll på....
  8. https://www.harbourguide.com/harbour-guide Finns både som abonnemang (provabonnemang 30 dagar är gratis) och bok (Hamnguiden 7 och 8 säljs hos båttillbehörsbutikerna). Hydrographica har medverkat i arbetet och det finns mycket välarbetade och detaljrika sjökortsspecialer för alla hamnarna. Det finns bl.a. sjökort över Skravelviken (visserligen gästhamn men rätt mycket naturhamnskänsla) rätt långt norrut på västra sidan av Öja (ön där Landsort ligger på sydspetsen). Jag hade gärna visat kvalitén men undviker av copyrigtskäl. Översikt över hamnarna är inte lika känsligt så de bilderna läggs in.
  9. Jag har en Eberspächertermostat med motsvarande funktionalitet. De flesta termostater är nog lika oprecisa i sina är- och bör-värden. Min termostat sitter lite avsides vid elcentralen och det är inte speciellt centralt i båten så att värdena inte känns precisa är inte så konstigt. Till en del värmare går det att komplettera med extra sensor, annars sitter sensorn i manöverpanelen. Temperaturvärdena får ses som en indikation. Sedan får man erfarenhetsmässigt "lära sig" vilken temperatur som blir lagom. Börvärdet ser jag mer som en inställningsskala där jag justerar till behaglig temperatur i ruffen. Min värmare reglerar i alla fall med olika värmaruteffekt efterhand som temperaturen stiger så uppvärmningen går snabbt. Nattetid stegas börvärdet ner så värmaren går på lägsta effekt utan att stanna så den behöver starta om. Då blir det jämn och behaglig sovtemperatur.
  10. Sannolikt tur. Det finns inga funktioner för överhettningsstopp på smådieslar, det som händer är att de nyper. Din verkar ha nypt så lätt att den släppt när motorn svalnade. Någon form av skada finns det troligen i cylindern men med lite tur så slits det bort igen. Var noga med oljebytena så det inte riskerar att kärva fast igen. Ett kompressionsprov kan nog visa på om tätningen i cylindrarna skadats så det kräver mer åtgärder.
  11. Vaselin brukar också fungera för att täta småläckor. Det är giftfritt och vattenfast. Det finns alltid en tub ombord för att skydda elkontakter, antennkontakter, smörja pumpen till toan, täta loggenomföringen mm. Drygt är det också, tuben jag köpte i slutet av 70-talet är nästan slut nu.
  12. Lintott

    Utökning av solcell

    Villkor i en färsk beställning av solcellsanläggning är 25 års garanti att panelerna levererar 80% av märkeffekten. Det finns en rekommendation överväga byte av regulatorer o växelriktare efter 10 år (garantin är 5 år). Panelerna som är den stora kostnaden i en anläggning, antingen det är på tak eller båt, levererar under ofantligt lång tid. Elektroniken utvecklas med mindre förluster, är mindre kostsam och enklare att byta. Det är för de komponenterna man ska fundera på byte. Jag har fått en uppgift på takanläggning med 40 års drifttid där elektroniken bytts två gånger. Vid varje elektronikbyte så har effekten blivit högre än den ursprungliga. För TS skulle det innebära att behålla befintlig panel när han kompletterar med en ny. Om TS trots det vill ersätta gamla panelen med en ny så försök hitta någon plats att montera den gamla. Ett byte av regulatorn till en som klarar alla paneler är bästa lösningen men det går även som GO skriver att komplettera med ny regulator till nya panelen för att spara pengar, men med lägre total effekt. Jag har själv två fasta paneler på taket som är ständigt inkopplade mot en MPPT-regulator (försörjer kylen med råge hela säsongen). När instrålningen blir dålig (gråväder, höstkanten), eller jag har slösat ordentligt med strömmen, så hänger jag upp en extrapanel (väskmodellen) som ansluts parallellt på samma regulator. Det fungerar alldeles utmärkt med en sådan kombination.
  13. Här finns sidan med Mälarhamnarna http://www.kss-kungsor.se/malarhamnar/ Jag kan bekräfta välvilligheten och gästfriheten i dessa klubbhamnar. Klubbmedlemmar står ofta på bryggan o tar emot tampar. Jag har blivit guidad runt ön för att få del av faciliteterna. På en holme tyckte värdarna att vi skulle kunna titta närmare på deras stuga dagen efter när det blivit ljust (de skulle gå tidigt) så de lämnade olåst mot att vi lovade att låsa efter oss. Det kallar jag förtroende o gästfrihet.
  14. Det ska självklart finnas glykolblandning även i expansionskärlet för radiatorkretsen. Men det kommer inte att lösa värmarens startproblem. Att du skriver "minimal bubbla" är en ledtråd för bränsleproblem. Det sitter en liten gummislangbit mellan tankanslutningen o bränsleslangen samt en mellan bränsleslangen o värmarens bränslepump. Eventuellt kan det finnas ett filter längs denna sträcka med ytterligare slangstumpar. Om det finns luftbubblor ovanför bränslepumpen så är det läckage på sugsidan av pumpen. Det behövs inte mycket för att det ska stoppa värmaren. Slangstumpen mellan bränsleslang o pump är speciell, den har olika diameter (i alla fall på Eber-värmarna) och om den blir felvänd så riskerar det att bli stopp i värmaren. Jag fick min värmare (förvisso Eber luftvärmare men det är samma grejor) installerad på varv. Jag vet att de testkört i ett antal timmar utan problem. Första natten vi behövde värmaren så var det omöjligt att få igång den trots flera startförsök. Varvet konstaterade att installatören slarvat, felet var känt för dem. slangstumpen vändes o sen har det fungerat klanderfritt i många år. Värmarna är tydligen jättekänsliga för luft i bränslesystemet. Att det går en krets från motorn till VV-beredaren är helt i sin ordning. Det är glykolblandning från motorns kylsystem som passerar VVB innan det går vidare till värmeväxlaren o tillbaka in i motorn. Den slingan ser till att du får varmvatten när du kör med motorn. Slingan delar expansionskärl med motorn. Att köra slut färksvatten påverkar varken motorn, värmarkretsen eller VVB. Färskvattenslingan har egna in o utgångar i beredaren. Det enda du ska tänka på när du kör tomt i VVB är att dra ur stickproppen för eluppvärmning. Om du ansluter el o inte har vatten i beredaren så utlöser (i bästa fall) en överhettningstermostat som du sen ska hitta o återställa. I värsta fall (du känner väl Murphy) så bränner du sönder elpatronen i beredaren o då blir det mycket att skruva isär för att byta elpatronen. (Å Volvo_Penta är inne på samma spår såg jag när jag författat färdigt...)
  15. Här kom det svar på en fråga medan jag författade. Om detta misstänkta expansionskärl i förpiken hänger samman med radiatorerna så ska det fyllas på med glykolblandning (kolla bara,som GO skriver, att det inte är bogisen för då blir det haveri med glykolblandning)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy