Jump to content
Tuesday 28 January 2020

Lintott

Medlemmar
  • Content Count

    2,572
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Lintott last won the day on January 12

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

523 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

1,700 profile views
  1. Lintott

    Kabelarea

    Solcellsregulatorn sitter rätt placerad mot förbrukarbatterierna. Kopplingsplintar för plus o minus är perfekt för att få struktur o slippa en massa anslutningar på batterierna. Helt rätt tänkt: Battery protect som ersättare för huvudbrytare tycker jag är overkill (det blir en rätt dyr fjärrströmbrytare). Den gör främst nytta om du slår samman alla batterier till en bank och vill försäkra dig om att du har startström kvar till motorn.
  2. Lintott

    Kabelarea

    Det var inte meningen att förstöra din nattsömn... Men ibland kan det vara bra att sova på saken. Nu tycker jag att det ser bättre ut i ditt elschema. Först vill jag klara ut att jag inte har någon erfarenhet av skiljerelä så de delarna får någon annan kommentera. Säkringar är till för att skydda kablar från att brinna av och de ska du placera så nära batterierna du kan(tänker främst på startbatteriet). Det är i batterierna du har den stora mängden energi lagrad och det är den som kommer lös vid kortslutningar. Det är likartat med batterifrånskiljarna, så nära batterierna som möjligt. Sen kan det finnas skäl att ha dem lätt åtkomliga så det finns kanske någon sådan tanke i din skiss. Du har tre utgångar på 240V-laddaren. Jag hade nog anslutit den med mest kräm till förbrukarna, mellankräm till bogisbatteriet o minsta kräm till startbatteriet. (jag har som sagt ingen erfarenhet av skiljerelä, det är möjligt att 240V-laddning av startbatteriet öppnar skiljerelät och laddar bogisbatteriet den vägen, då skulle du istället kunna utnyttja ett par laddutgångar till förbrukarna för att få högre laddström där,. det är de som brukar behöva mest laddning vid bryggan.) Vad händer förresten om du laddar startbatteriet? Öppnar skiljerelät till förbrukarna och börjar leverera ström även den vägen?? Om det blir sådan effekter av att ladda startbatteriet så ska du kanske undvika att ladda det med "bryggström". Som sagt några frågetecken angående reläerna och hur de reagerar för olika driftfall... Själv gillar jag enkelhet (jag inser att det innebär ytterligare inköp o kopplande så du är ursäktad om du inte nappar på denna struktur). Jag har en stor batteribank med alla batterier parallellkopplade. Plusledaren går till en brytare för startmotor, en brytare för förbrukare (vinschar, ankarspel, o det mesta förbrukningen) som passerar en "battery brain" som bryter medan det finns ström kvar för att starta motorn samt en liten brytare "konstantström" som går till solcell o värmare (som inte får brytas av misstag). När jag lämnar båten så är det bara solcellen som behöver vara tillslagen. Alla laddare (generator, solcell o 240V är anslutna på ett ställe vid batterierna utan några reläer.
  3. Det är likartat med galvade delar. Det finns varmgalvat och det finns kallgalvat. Kättingen är troligen kallgalvad o ankaret varmgalvat. Hos Hjertmans har jag hittat t.ex. schackel av båda kvaliteterna. Självklart till olika pris.
  4. Lintott

    Bussystem el

    EmpirBus tillverkar bussystem för bl.a. båtar/fartyg. Används t.ex av Sjöräddningssällskapet i deras nybyggen. Det dras matarkabel och sätts upp förgreningskopplingar längs matarkabeln. Sedan programmeras en knappsats för vad som ska hända med tryck på de olika knapparna. Här är deras hemsida för den som vill grotta ner sig https://www.empirbus.com/ Det är nog inte helt enkelt för en amatör att konfigurera men mängden kablar lär minska.
  5. Och när det står rostfritt så ska man kolla om det är kvalitet A2 eller A4 beroende på vad man ska ha det till. A4 är syrafast o betydligt mer motståndskraftigt än A2. A2 duger till trallskruv på terrassen mm men ombord ska det helst vara A4. Det som säljs på Biltema, Jula m.fl (och tyvärr ofta även i båttillbehörsbutikerna) är mestadels A2. För att hitta A4 så ska man gå till Siverts eller järnhandel som har kvalitetsmärkning på förpackningen. (Omärkt oftast = A2)
  6. Lintott

    Kabelarea

    När jag tittar på dina två elschema så blir jag lite förbryllad över strukturen (det är fler här som verkar tänka likartat). Grunden för mitt sätt att se på strukturen i ett elsystem är att batterifrånskiljare ska skilja ifrån batterier. Din delar ett par kretsar men det ligger fortfarande batterispänning i stora delar av systemet. Det enda din frånskiljare gör är att separera förbrukardelarna från startbatteridelarna (som i sin tur är ständigt sammankopplat med bogpropellerbatteriet).Detta är ett strukturellt feltänk från början. Om du inte har någon intention att få en vettig struktur på ditt elsystem så lönar det sig inte att komma med fler goda råd för att peta i detta miscmasch (förlåt mig om jag låter negativ o hård men din struktur skulle behöva en nystart). Om du bara vill flytta förbrukarbatterierna till fören så dra ett par tillräckligt grova kablar och låt det stanna vid det tillsvidare. Sätt för säkerhets skull en säkring intill batterierna för att förhindra att det blir kabelbrand om något i ditt system havererar (hela kabeln kommer att bli glödhet o är en potentiell brandfara eftersom du inte kan separera batterierna från resten av förbrukarkretsen med frånskiljaren). En liten undran: Du har kopplat två utgångar från laddaren till respektive batteri som redan är sammankopplade. Varför?
  7. Lintott

    Kabelarea

    Kabelanskaffning o kabeldragning är en engångsgrej så görs det med "lagom" grov kabel så blir det nog försumbar prisskillnad i det långa loppet att inte snika på dimensioneringen. Arbetsinsatsen är densamma. Ibland tenderar vi att finlira med anskaffningar som egentligen inte handlar om någon större summa pengar i prisskillnad. Sparsamhet handlar snarare om att handla det man vill ha i rätt butik.
  8. Har lite svårt att se bilden av dina ventilatorer framför mig men... Även om du väljer solcellsventilatorer så se till att de har vattenlås. Fläkten hindrar inte en överbrytande sjö eller ett störtregn från att söka sig in. Ventilation handlar minst lika mycket om tilluft som om frånluft. Om du inte har luftinsläpp som tillåter inflöde med samma luftvolym som dina utsläpp så blir det dålig snurr på luftomsättningen. Luftinsläpp monteras företrädesvis lågt och utsläpp högt för att temperaurskillnaden ska hjälpa till med luftomsättningen.
  9. Lintott

    Kabelarea

    De flesta dimensioneringstabeller räknar på längden för den enskilda kabeln. Om du har 5-6 m från generatorn till batteriet så ska du nog skriva in längden fram och tillbaka d.v.s.10-12 m i kalkylatorn.
  10. Är båten så totalt nedgången att du måste ta till så grova åtgärder? Om du våtslipar gelcoat så måste du därefter polera med rubbing för att få upp glansen igen. Jag skulle prova att börja med en rejäl rubbingomgång på ett område (akterspegeln t.ex.) och se om det räcker.
  11. En sådan här rundklinga med karbidbeläggning fungerar utmärkt att slipa glasfiber med. Det har även funnits (hittar ingen bild på den nu...) en trekantig deltaplatta med karbidbeläggning som fungerade bra på glasfiber och hade rejäl avverkningsförmåga.
  12. Han kommer att klara båtmotorn från frostsprängning även om det skulle bli en vargavinter med minus 50 grader. Med en frostskyddsblandning som klarar minus 34/37 så blir det bara sörja utan sprängverkan även om temperaturen blir avsevärt lägre. Gränsen minus 34/37 är gränsen för drift i en motor som används under kalla vinterförhållanden.
  13. Jag har en Jabsco membranpump som gått med saltvatten (förvisso mestadels Östersjövatten som en del betraktar som sött) i sju säsonger. Den har aldrig körts med sötvatten förutom en kort period i Vänern. Den uppvisar inga problem ännu. Det man ska tänka på är att montera pumpen med motordelen uppåt så att ev läckor inte kommer in i motordelen. Det spills ju lite vid vintertömningen när kopplingarna lossas för att kunna suga ur kvarvarande vatten (våtdammsugare är praktiskt till denna åtgärd). En annan installationsfördel är att montera ett externt relä som styrs av pumpens tryckgivare och låta det externa reläet mata pumpmotorn. Detta förlänger livslängden på pumpens tryckrelä och det externa reläet är mycket billigare. En membranpump tar 8-10A vid drift och då tryckrelät slår till/från rätt mycket vid låga vattenflöde så blir det rätt mycket gnistor inne i tryckrelät. Det fungerar bra med ett enkelt fordonsrelä för en 50-lapp. Jabscos tryckrelä kostar det 10-dubbla. Ytterligare ett råd vid pumpanskaffningen. Köp en pump med högre tryck och större kapacitet och meranvänd den som spolpump för att kunna spola av båt, ankare, leriga stövlar mm.
  14. Jag har sett i senare inlägg att du tänker dra nya kablar så detta svar är irrelevant för dig patrikflink men för allmän kännedom.. Två st 6 kvadratmillimeters kablar är inte detsamma som en 12 kvadratskabel. Strömmen väljer alltid enklaste vägen och det innebär oftast att den ena kabeln blir mer belastad än den andra och kan bli överhettad om belastningen är hög. Detta är speciellt vanskligt i installationer (hemma eller ombord) där det ligger en långvarig hög effekt över förbindelsen.
  15. Ett friskt blybatteri ska inte koka vid den spänningen. Det mesta tyder på en intern kortslutning. Men slå av laddaren, mät spänningen, låt sedan batteriet vila och i morgon gör du en koll på spänningen. Hur korkade är de på Hjertmans. De ska väl veta att olika batterier kräver olika inställning på laddningen. En stilla undran är om de fattat varför det finns olika alternativ att välja på...? Men var i alla fall glad över att du inte investerat i LiFePO4-batterier för då hade det blivit dyrare.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy