Jump to content
Wednesday 14 April 2021

Lintott

Silvermedlem
  • Content Count

    3,458
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    30

Lintott last won the day on March 6

Lintott had the most liked content!

Community Reputation

964 Expert

About Lintott

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

3,971 profile views
  1. Prova att göra en tillfällig anslutning med grövre kablar mellan batteriet och värmaren. Du kan ju skarva ihop med startkablar till bilen eller liknande för att kolla om kabelbyte kan lösa ditt problem. Ett "trött batteri" kan också vara problemet. Du kan ha laddat batteriet till att visa en OK spänning men så fort det belastas så rasar spänningen. Då är det dags att köpa ett nytt. Du kan testa för det problemet genom att lyfta ur bilbatteriet och göra ett startförsök med det istället för ordinarie båtbatteri.
  2. Inte WIFI men en kamera som är ansluten via en fem meter lång kabel till en USB-kontakt. Kameran är ca 5 mm i diameter och har inbyggd belysning. Den är dessutom vattentät. Kabeln är tillräckligt styv för att kunna stoppa in kameran i ett rör och vrida kameran till rätt läge. Som längst har jag varit inne ett par meter i ett rör av ca elektrikarrördimension. Min kamera har jag testat med anslutning till mobil, läsplatta och PC. Alla tre varianterna fungerar. Det krävdes installation av en "middelware" för att det skulle fungera men sen var det bara att stoppa i kabeln. Det är samma problem med upp/ner i bilden oberoende av vilken överföringsteknik du har för bilden. Jag vet inte hur en WIFI-kamera blir i storlek. Det kommer ju att krävas "en WIFI-burk" som är ansluten till kameran om inte kamera o WIFI -är sammanbyggt och då blir det ju ingen smidig kameraenhet.
  3. Den här vindgivaren blir inte N2K-kompatibel förrän den kopplats via en GND10. Från givaren kommer en kabel med de fyra "klassiska Nexus-ledarna" grön, gul, vit och en blottad skärmledare. Kabeln kontakteras med en kontakt som passar i GND10 och sedan ansluts GND10 till N2K-nätverket. gWind_Install_ML.pdf
  4. Lintott

    Plotter

    Angående touch eller knappar..... Jag har en Garmin med touchskärm, när jag köpte den så fanns det som tillbehör en fjärrkontroll med knappar. Det är helt perfekt att kunna använda båda användargränssnitten. Fjärren är dessutom utmärkt när man sitter en bit från plottern så man inte når att pilla på skärmen.
  5. Ardic-värmarna är rätt känsliga för spänningsfall vid starten. Glödstiftet förbrukar rätt många ampere. Om kablarna är klena, har dålig kontakt vid anslutningar (t.ex.ärg eller glappande kabelskor), batteri som börjar bli gammalt o trött mm mm så är det inte säkert att glödstiftet blir tillräckligt varmt. Ett par enkla felsökningar är att köra motorn under startförsök, med generator som laddar så blir spänningen högre. Mät med voltmeter vid värmaren vid startförsök för att se vilket spänningsfall du har i kablarna. Om du hittar felet där så kan nästa steg vara att byta till grövre kablar. Brist på bränsle kan bero på ett igensatt filter, stopp i röret som suger upp bränsle eller liknande (dieselbakterier är ett känt problem som även kan stoppa värmare). Sen är det dålig ekonomi att lägga pengar på stora servicekostnader på en Ardic. det är en gammal o inte speciellt bra värmare. Dessutom låter den som en reamotor när den är igång och kan vara rätt störande för nattsömnen. Nu har du redan tagit servicekostnaden så testa ovanstående tips innan du kastar ut din Ardic.
  6. Lintott

    Plotter

    Vad är det för modell på ekolodet och givaren (en del givare är universella för flera olika fabrikat på ekolod)? Om det är hyfsat modernt så kan du kanske t.o.m. ansluta det till plottern och få djupvärdena presenterade på skärmen.
  7. Lintott

    Djuröbron

    Sjöfartsverkets definition är enligt bilden nedan. Med försiktighet kan man addera medelhögnivån + förväntad sjöhävning till angiven höjd.Vid Djuröbron kan det nog adderas till drygt de 1,2 m som saknas till de 20. Sen är Djuröbron en bågbro precis som på bilden med utmärkning hur brett den mätta minimihöjden sträcker sig. Mitt i bron är det högre än vad som anges på skyltningen. Det kommer att vara riskfritt att passera under bron med 17 hög mast (jag har själv 17m höjd och har passerat utan att känna minsta oro). Vill du göra en egen koll så köp en digital avståndsmätare som klarar av att mäta över 20 m (gärna en bit mer för att ha marginal att nå upp till högsta punkten), ställ den på en toft och passera under bron. Vid kraftledningar ska man respektera angivna höjder. Som anges i bilden så är skyddsavståndet för elektriskt överslag betydligt större än skyddsavståndet för sjöhävning. Högspänd el är inte hälsosamt att leda ner via masten.
  8. Hallberg Rassy misslyckades med en HR37 för några år sedan. Plastningen av skrovet hade skett i etapper med dålig vidhäftning mellan skikten. Den kallades lite skämtsamt för katamaranen - dubbla skrov. Inledningsvis nekade HR till att det var något fel på båten. Efter att fallet spreds på internet och i båtpress, även utanför Sverige så insåg HR konsekvensen av den dåliga PR detta gav till varvet och löste in båten. Det tar tid att bygga upp ett förtroende men det kan gå fort att rasera det.
  9. Gummit i motorfästena sjunker ihop o hårdnar med åren så att handla gamla sådana är nog ingen bra idé. Då kan TS nog behålla sina gamla fästen istället.
  10. Den här skenan har lite olika användningsområden. https://www.alabordage.fr/en/brass-profile/2485-5917-keel-or-rubbing-band-half-oval-in-brass.html Stem rail ligger nog närmast stävskena.
  11. Motorfästen ska både minska vibrationer o stomljud från motorn till skrovet och hålla motorn på plats vid t.ex. grundstötning. Det är en klump på över 100 kg som kommer farande om kölen tar tvärstopp. Om gummit är för hårt så riskerar du att det blir en olidlig ljudnivå i skrovet från vibrationer. Formen på fäster är nog viktig för att kunna ha ett lite mjukare gummi och ändå ta upp vridningar. Pentas orginalfästen har nog en betydligt bättre förmåga att hålla motorn på plats vid vridningar och grundstötning än ditt föreslagna lågprisalternativ. Jag hade den lilla runda modellen som fästen till en liten tvåtaktsinombordare men de släppte ibland i vulkningen och fick bytas ut. Om det var bottenkänningar eller motorns vridning som skadade fästena vet jag inte. En alternativ väg är att leta motorfästen till andra märken och med ungefär samma motorvikt. Ett exempel är detta fäste för 750:- till Yanmarmotorer som kanske kan vara en fullgod ersättare för Pentas dyrmodell (har inte kollat höjder o liknande men se det som ett exempel). https://wasayachts.eu/shop/begagnade-produkter/drev-och-drivlina/anslutningsdetaljer-drev-och-backslag-motortassar/gummi-element-yanmar-motorer-nr-709/ PS: Kuntze har många bra gummidetaljer men är nog inte det första stället jag skulle leta motorfästen hos.
  12. Oxalsyra biter framförallt på de bruna missfärgningar som uppstår vid vattenlinjen. Dina problem (i alla fall som jag uppfattar bilderna) är uppe vid relingen. Jag tror inte oxalsyra biter på detta. Men du kan ju ha nytta av oxalsyran till vattenlinjen i höst så den kommer inte att vara onödig. Lite fler bilder å på nära håll emotses.
  13. När man tillverkar ett skrov i en form så stryker man ett tunt lager släppmedel innan man målar gelcoat i formen. Det görs för att det färdiga skrovet lättare ska lossna ur formen. Ibland kan det sitta lite släppmedel kvar efter att båten tagits ur formen och polerats. Inledningsvis är släppmedlet helt transparent så det syns inte att det sitter rester kvar. Efter några år i solskenet så gulnar släppmedlet och börjar flagna i kanterna och då syns det tydligt. Din första bild ser ut som sådana släppmedelsflagor. Jag har själv haft en del sådana hårt sittande flagor kvar på några ställen på min båt. Jag skrapade försiktigt med nageln för att få flagorna att släppa. På någon del som satt hårdare använde jag en vanlig platt glasspinne av trä (Magnumpinne) som jag filat en egg på med en vanlig träfil. Efter bortskrapningen poleras ytan med någon polish.
  14. Den "lilla" gröna arbetsbåten som föll av fångades in i eftermiddags. Den är nu bogserad in i sjölä och kommer in till Florö i natt. På Emslift Hendrika sattes det ombord bärgningsmanskap sent ikväll. Det ordnades bogsertåg till bärgningsfartygen och nu börjar färden mot Ålesund. Skönt att båda fartygen fångades in innan de grundstötte så det inte blev några oljeutsläpp längs kusten. Ett av Norges mest tättbefolkade fågelberg Runde ligger ett fåtal sjömil från där fartyget fångades in. Ett stort oljeutsläpp i den trakten hade varit förödande nu när häckningsperioden börjar.
  15. Ytbärgare plockar nog hellre upp flytvästförsedda personer ur vattnet än riskerar att skada sig när de ska sättas ner i en livbåt som kastas runt i vågbergen. De första som räddades vinchades direkt från däck upp till räddningshelikoptern.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy