Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 114
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

per_62 senast vann den dag 20 December 2022

per_62 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

213 Expert

Om per_62

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

3 337 profilvisningar
  1. Från 2018 finns det krav på räddningsstegar för nytillverkade båtar. Det viktigaste är att stegen når minst 56 centimeter under vattenlinjen. På detta sätt underlättar det när man ska tas sig ombord. Samt stegen ska kunna hanteras av en ensam person i vattnet. Så se gärna till att uppfylla kraven för räddningsstege när du monterar badstegen.
  2. Den 50:e Postrodden över Ålands hav ros 2020-06-15 med start från Grisslehamn Dessa båtar har även möjlighet att sätta segel om det blåser fördelaktiga vindar. Många har fått sätta livet till att dela ut posten... "1911 befriades bönderna längs postvägen från en av de farligaste uppgifter som haft sedan 1600-talet, nämligen att leverera post mellan Grisslehamn i Sverige och Vartsala i Finland." https://sjofartsmuseet.se/Postrodden/Info-Postrodd-2024.html
  3. Om det ska vara en ombyggd livbåt som ska vara säker så vore väl en begagnad livbåt från tex en oljerigg vara något. Finns några som lagt ut information på Youtube kring detta. Här är en av dessa, livbåten Stødig: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-52395200 https://youtu.be/JjpCFP0jJIY?si=SUCNl4fT57XacpUr https://arctic-lifeboat.com/
  4. Så verkar det vara, Hamnen.se har slagits ihop med Skippo.se: https://www.skippo.se/nyheter/hamnen-blir-skippo-ny-satsning Nu blir Hamnen Skippo – samma personer bättre funktioner Hamnen.se slås ihop med Nordens största navigationsapp Skippo. I en gemensam storsatsning skapar vi den kompletta sajten för båtliv. Från och med den 6 mars kommer alla besökare hos Hamnen.se att landa på Skippo.se.
  5. Varför inte skaffa ett sittbrunnskapell/supstuga så blir genast en IF-båt "en storlek större". När man ligger förtöjd blir då sittbrunnen ett extra rum som kan användas både i sämre och bättre väder. Man får då solskydd, vindskydd, regnskydd, myggskydd. Jag hade en Misil vilken är i samma storlek som en IF där jag gjorde ett enkelt sittbrunnskapell med några trälister tvärs båten som syddes in i fickor i taket på kapellet. Samt vertikala sidor med fyra dragkedjor i sittbrunnens hörn. När man bara ville ha solskydd från ovan slängdes sidorna upp på taket. Samt detta sittbrunnskapell gick hela vägen fram till masten så man fick även ett temporärt förvaringsutrymme när kapellet var på plats. Kapellet fästes i en tamp i masten samt i akterstaget samt det var ståhöjd i sittbrunnen under kapellet. Diverse små tampar syddes i underkant på kapellsidorna och dessa tampar fästes i grabbräck etc så att sidorna inte fladdrade i vinden. Mycket uppskattat med ett sittbrunnskapell när vi hade tre barn ombord på liten båt! Kolla även på Forum Svenska IF-båtförbundet där det troligen finns mer tips.
  6. Vi hade en enkel öppen motrorbåt med kapell och 50hk utombordare några år. Fungerade med två barn och gjorde lite utflykter i Stocholms södra skärgård. Det blev även några spännande turer över Mysingen till Utö och Nåttarö i höga vågor. Därefter har det blivit segelbåtar och längre turer. Att hyra en båt kan även vara ett alternativ. Speciellt om ni inte riktigt vet vilken typ av båt som skulle passa att äga.
  7. Enligt en video från Victron (2019) kan en generator bli överhettad i samband med laddning av LFP på 300Ah. Speciellt vid låga varvtal på generatorn. Mätning med IR tempmätare ger temperaturer upp till +130C och brända kol på en generator. En Balmar generator med temperaturregulator klarar sig bättre men temperaturen blir även här hög. ”Traditionell” generator. 3000rpm 78,9A och +43C 1500rpm 65,1A och mer än +128C vilket gav överhettning och brända kol. Balmar generator med temperaturregulator. 2114rpm 50,3A och +75C 3600rpm 94A vilken minskade med stigande temperatur. Efter 30 min +130C fungerade fortfarande laddningen. Victron’s slutsats: 1 Montera en överdimensionerad generator som även vid låga varvtal kan ladda LFP utan överhettning. 2 Använd generator med temperaturregulator. 3 Begränsa strömmen med en strömbegränsare eller DC-DC laddare. 4 När LFP blir fulladdat och BMS stänger ner batteriet kan detta skada generatorn om detta inte sker på rätt sätt. Victron menar att dom har tre system som kan skydda generatorn och batterierna: 1 Buck-Boost DC-DC-omvandlare 2 Smart BMS 12/200 3 Orion DC-DC laddare (när videon gjordes 2019 Orion Tr Smart DC to DC. Men 2024 föreslås Orion XS 12/12-50 A DC-DC) Funderingar - Tomgångsvarv för min MD7A ligger kring 700-800 rpm och max 2600rpm. - Om det finns stora problem med överhettade generatorer främst vid låga varvtal så borde det väl i dagsläget finnas system som förhindrar detta? - Om LFP-batteriets BMS stänger av batteriet för laddning borde väl en ProAltC och/eller Orion XS (Är det bägge eller någon av dessa?) i kombination med ett AGM-starbatteri se till att generatorn inte skadas? - Sterling ProAltC verkar kunna hantera en temperaturkabel som ansluts till generatorn och koppla ifrån ProAltC om generatorns temperatur överstiger +100C. Men det verkar vara en alltför hög temperatur och vad händer då med generatorn? - Finns det inte temperatursensorer att montera på generatorn som kan ge temperaturen på en display ,med en larmsummer? - Vore väl bra att generatorns temperatur hålls under ca +60C för att den ska må bra och hålla en längre tid? - Att montera en bimetallbrytare på generatorn som bryter vid ca +60C och ger en signal till Orion XS kanske är ett alternativ? - Kan en bimetallbrytare på generatorn även kunna koppla bort generatorn på något sätt. Kanske via något rela eller liknande? - Ger Orion XS ett fullgott skydd för generatorn om den skulle bli överhettad?
  8. Lintott: ”Även Sterling kommer att få sitta kvar men använder båda utgångarna till startbatteriet och förbrukare (100Ah AGM och 250Ah LFP). Skälet att behålla Sterling är för att rädda generatorn vid ev laddningsbortfall.” ”hålla koll på generatortemperaturen och justera strömstyrkan för laddningen med Victron Orion till en nivå där generatorn kommer att överleva” Menar du att Sterling kommer att skydda generatorn om tex BMS stänger ner LFP och ett laddningsbortfall uppstår? Finns det en temperatursensor som ingår i Victron Orion XS som känner av temperaturen på generatorn? En sådan funktion vore bra men jag kan inte finna denna funktion i manualen.
  9. Hittade på Sterlings hemsida en liten manick, ALTERNATOR PROTECTION DEVICE för £67.20, som ska skyddar generatorn om någon kabel lossnar eller säkring går. En sådan i kombination med en strömbrytare borde väl fungera som en manuell "nödstopp" av generatorn om den skulle bli varm utan att generatorn går sönder. "One of the largest destroyer of alternators in the marine world is when a cable comes loose, a fuse blows or an engine is electrically switched ‘off’ when the engine is running, all these things cause an alternator to be disconnected from the battery while running, this, in turn, causes a massive spike in the alternator which, in turn, can easily destroy the alternator regulator and any other advanced regulators in use, the resulting bills can easily run into the hundreds of pounds." Vill nog helst inte ha med ett portabelt elverk men det skulle nog kunna fungera.
  10. Funderar på ett drop-in batteri LiFePO4 12.8V ca 200-300Ah med inbyggd BMS. Motor MD7A på 13 hk samt generatorn är på 35A och kanske ska bytas till 50-70A Generatorn lär aldrig komma upp i över 100A. Vad är den praktiska skillnaden mellan en BMS på 100A eller 150A? Räcker det med 100A för denna uppsättning eller är det bättre av någon anledning med 150A? Har nu ett AGM-startbatteri 60Ah och två GEL batterier på tot 200Ah samt en Sterling ProAltC 80A som laddar dessa. Tänkte bara byta ut GEL-batterierna till ett drop-in batteri LifePO4 12,8V 200-300Ah med inbyggd BMS. Dock anger man på hemsidan att en strömbegränsare kan vara bra att ha till Sterling ProAltC 80A: "NOT RECOMMENDED FOR USE WITH LITHIUM BATTERIES WITHOUT AN EXTERNAL CURRENT LIMITER - The AB system is not a current limiting system and will allow your lithium to draw as much current as it sees available. If you are charging lithium we advise you towards the BB system of chargers. It will provide the correct voltages for lithium, you just need to be aware of the above." Tänker att kanske Sterling kan klara av detta ändå utan att gå sönder? Kommer ett LiFEPO4-batteri kunna göra så att en generator på 50-70A överhettas? Eller behöver jag ersätta Sterling ProAltC 80A med tex en DC-DC ladddare, tex Victron Orion XS 12/12-50A? Med en svag diesel som MD7A kommer säkert 2-3 hk att gå till generatorns laddning av LiFEPO4. En strömbrytare som slår ifrån laddningen kanske är ett alternativ om man behöver full kraft till propellern. Men om denna strömbrytare slås av under pågående laddning går väl generatorn sönder?
  11. Bra återkoppling på frågan och har därför lagt indiktionshällen på hyllan. Fortsätter med gasol för matlagningen. Men det finns särskild mellanläggsplatta till induktionshäll om man vill använda sina gamla kastruller som inte fungerar på en induktionshäll. Håller med om att det är riktigt irriterande när någon "behöver" ladda batterierna i en gästhamn full med båtar. Särskilt när man vill ha lugn och ro och njuta av en maträtt utomhus i den egna båten.
  12. Tack för svaren! Som seglare i Sverige på somrarna får jag nog lägga tanken på induktionshäll på hyllan. Istället får jag fortsätta att vara glad seglare och fylla gasolflaskan lite då och då. Man blir faktiskt förvånad hur pass länge gasolen räcker. Men med motorbåt som körs några timmar per dag kan nog en induktionshäll vara ett alternativ då batterierna laddas upp dagligen. Det klart det även krävs tjocka 12 volt kablar för att det ska fungera med höga strömförbrukare via en inverter.
  13. Med tex LiFePO4-batterier känns det lockande att kunna ha en induktionshäll 230V ombord. Men är detta en praktisk lösning då dessa hällar har en förbrukning på ca 350-2000W vilket kräver en inverter på ca 2000W. En inverter har även ca 85-90% verkningsgrad. Hur mycket effekt på induktionshällen behövs för att tex koka vatten eller använda stekpannan? I denna video steks det tex hamburgare med en TEFAL induktionshäll på steg 3 (ca 850W) och 4 (ca 1000W) vilket med en inverter på 1500W drar ca 84-97 A från batteriet. Är det tillräckligt att laga mat med max ca 1000W eller behövs det mer effekt ibland? Vad händer om tex batteriet har en begänsning på strömuttag av ca 100A och man ställer upp induktionshällen som överstiger 100A. Slår bara BMS ifrån då eller kan batteriet skadas? Samt batteriet lär behöva laddas en hel del efter varje gång induktionshällen använts.
  14. Pen Duick VI kom som första båt i mål den 14/2 kl 01 till Punta del Este, Uruguay, i den tredje etappen. Om några timmar blir det målgång i Punta del Este för Maiden och Spirit of Helsinki. Det är ca 40 nm kvar och båtarna seglar med ca 9 knop enligt Trackern. Maiden låg före Spirit of Helsinki efter rundningen av Kap Horn men den finska båtan har kommit ikapp och seglat förbi men nu ligger Maiden strax före igen. Några dagar innan Kap Horn observerade Maiden något orange flytande och vände om för att kontrollera att det inte var en räddningsflotte. Det var dock någon slags boj. En viss tidskompensation har dock erhållits från detta. Det verkar inte ha varit alltför dramatisk segling från Auckland den 14/1. Men man seglar utan moderna navigationsmedel och White Shadow gjorde ett underligt vägval strax innan Kap Horn 9/2. Kanske en felnavigering och det blev en större kursändring för att inte gå på grund. Tidigt samma dag den 9/2 vände Translated 9 som då låg 2:a strax efter Pen Duick VI mot Falklandsöarna. Större deliminering hade upptäckts och vatten läckte in. Nu är båten på land och reparationer pågår. Detta är en Swan 65 som även seglade 1977 Whitbread Round the World Race under namnet ADC Accutrac. Denna video visar hur det läcker in vatten. Om dom fortsatt så kanske skadan blivit större och båten hade gått till botten... Här har nog White Shadow hamnat ur kurs den 9/2. Här har Translated 9 den 9/2 vänt mot Falklandsöarna
  15. Efter flera månaders väntan att skaffa nytt pass så var det dax för något år sedan. Min fru fick gå först fram för fotografering och när hon blev ombedd att ställa sig framför skärmen så vände hon sig mot den vita skärmen som är bakgrunden. Tyvärr blev det inte ett foto från fel håll men fotot när hon vänt sig åt rätt håll blev inte det bästa men får väl duga tills det om några år är dax igen för nytt pass. En annan dam som skulle skaffa pass vid samma tilfälle var ytterst petig och tyckte att fotot inte blev bra, men efter kanske fem försök blev hon till slut nöjd. Det sitter en Canon systemkamera i apparaten men bilderna blir inte bra. Jag skulle nog kunna ta betydligt bättre foton men det ska tydligen vara standardiserat dåliga foton numera. En bekant skulle åka på en tjänsteresa för några år sedan och när han kom till incheckningen på flygplatsen visade han upp passet. -Tänker du åka utomlands med detta pass? - Jaaa, vad är problemet? -Detta pass verkar inte vara du? Passet han hade med sig var tyvärr inte det rätta utan det var frugans pass. Hans fru var lyckligtvis hemma och fick ta en snabb taxi till flyplatsen med det rätta passet. Så kolla att rätt pass är med när ni ska ut och resa!
×
×
  • Skapa nytt...