Jump to content
Sunday 12 July 2020

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    873
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

121 Expert

About per_62

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,378 profile views
  1. Jag har kappseglat och semesterseglat i många år och har skickat ett meddelande.
  2. Hard to find any information of Ohlson 22 Check http://www.ohlsonyachts.com/ and Yachts/Drawings for a old drawing. Here some more info: https://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/ohlson22.pdf http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/artiklar/artiklar/20090622/prisvard-ohlson-22/ Some owner should have a brochure of the Ohlson 22.
  3. Inte kul med rostiga prylar på en Soling. Vad ska plåten användas till? Vad kan en sådan plåt kosta om en plåtverkstad bockar till en likadan i syrafast A4 vilket inte borde rosta ens på västkusten.
  4. Tveksam till att Navionics kan lita på och använda privatpersoners "Navionics SonarChart Live" som underlag till kommersiella sjökort. Information om vattennivå saknas samt ekoloden kan vara felaktigt monterade samt även visa fel vattendjup. Däremot kan detta vara ett bra alternativ att dela med kompisar.
  5. Har ni bråttom så sätt kursen mot Harstena från Landsort och gå utomskärs. Med öppen vind och ljusa nätter kan detta vara ett trevligt alternativ. Seglade denna sträcka för drygt 30 år sedan med död räkning utan GPS och kom fram i gryningen. Efter tilläggning blev det några timmars välbehövlig sömn. Om ni seglar inomskärs så finns många ställen att stanna till på. Få inspiration på https://marinwiki.se
  6. Om det är pistolhakar på genuan så borde korta band runt profilen vid varje pIstolhake fungera. Tänkte själv prova detta med en gammal stormfock.
  7. per_62

    Plåtbåt

    Denna stålbåt blir nog svår att segla med om det överhuvudtaget är möjligt vid kraftigare vind. Kanske blir som med Vasaskeppet att den välter eftersom köl saknas? I framtiden spelar det nog inte så stor roll hur själva skrovet ser ut eftersom man kommer ha svängköl och foils samt att i princip hela skrovet kommer befinna sig över vattenytan. Men detta fungera inte om det är en tungt stålskrov. Se hur de nya IMOCA 60 båtarna ser ut, tex Hugo Boss: https://www.alexthomsonracing.com
  8. Jag har en PA6 gasoltub som väger 11 kg fylld och kan rymma 6 kg gas. Gasoltuben väges och fylls på vid behov. Hitintills har vi inte behövt fylla på under pågående semesterseglats. Men har man stor förbrukning och framförallt en liten gasoltub så kan det vara bra med en extra tub ombord. Ett tips är att använda en tryckkokare, tex Tefal 5 NEO 6L, vid matlagning då tillagningstiden förkortas jämfört med en kastrull varvid det går åt mindre mängd gas.
  9. Konstigt att självläsarna på Solingen inte håller undan inkommande vatten. Det borde fungera om det nu inte flödar in vatten för att båten lutar för mycket. Försök segla med mindre lutning. En besättning på tre i en Soling bör nog väga kring 255 kg för att burka ner ordentligt när det blåser. Annars får man släppa ner ledvagnen på storskotskenan, segla med plana segel och prova att dra i cunningham på kryssen så att buken drar sig framåt och att akterliket öppnar upp. Samt segla med fladder längs med masten. Det klart man kan sätta in revmöjlighet även på en Soling men prova först ovanstående.
  10. En Soling revar man inte vid kappsegling. Man trimmar seglen och njuter av hårdvindssegling. http://www.solings.co.uk/soling-tuning-guide/ Men är det semestersegling så kan man nog prova sig fram hur båten reagerar med enbart ett segel. Med vissa båtar kan det bli svårt att kryssa med enbart fock. På en Soling är fördelningen: storsegel 13,6 m² och fock 8,1 m². Troligen bättre att ta ner focken samt plana ut storseglet och släppa ut ledvagnen om det blir problematiskt i hårdvind.
  11. Om det är första gången så är det enklast att reva storseglet innan du börjar segla. Spänn ner skothornet mot bommen samt även se till att underliket blir spänt så att storseglet inte får för stor buk. När seglet är hissat spänn kicktaljan så blir det enklare att segla kryss om man ibland vill släppa på storskotet vid hård vind. Släpp även ner ledvagnen till ytterlägena på storskotskenan samt segla inte med så stor lutning, ca 20 graders lutning kan vara ett riktmärke. Att segla med mer lutning gör att det går långsammare, kolla loggen hur farten påverkas av hur mycket det lutar. Vid hård vind behöver inte hela storseglet vara fyllt utan man kan segla med lite fladder längs masten. Samt hissa ett litet försegel. Mer info, se Granboken https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html
  12. Vi seglar oftast så att ha LED-lanternorna i masttoppen fungerar fint. Ska det köras motor nattetid så får de ursprungliga lanternorna tändas. Alternativet är som sagt att även montera ett spröt på 1m i masttoppen för en topplanterna.
  13. Efter en lätt kontakt med en brygga gick vår Hella styrbordslanterna sönder som sitter i pulpiten. Bytte mot en begagnad samt monterade även en Hella NaviLED TRIO i masttoppen vilken blivit huvudalternativet. Svårt att köra in i något med masttoppen om man inte misstar sig på någon segelfri höjd på någon bro.
  14. Verkar vara rejäla bojar som ska provas under fem år för att skydda växter på botten från ankare. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bojar-ska-ersatta-skadliga-ankare-utanfor-nattaro-hang-med-ner-under-ytan
  15. Dessa självlänsar brukar fungera mycket bra och sörpla ut vattnet när man seglar, förutom i mycket låg fart. Men kolla att den lilla luckan inte kärvar eller är igensatt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy