Jump to content
Sunday 26 June 2022

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    1,060
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

188 Expert

About per_62

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

2,305 profile views
  1. Om man ska åka med vinden så varför inte koppla en kite till motorbåten, speciellt på lite längre etapper och där det är öppna fjärdar eller på havet. Borde kunna spara bränsle. Omegasails har tex hållit på med detta i många år.
  2. Med Aquaplot kan man planera både kortare rutter eller drömma om seglatser på de större oceanerna. https://app.aquaplot.com/
  3. Alternativet är en härlig seglats på ca 250 nm vilket med långa seglingsdagar, medelfart 4 knop, samt reservation för någon dags oväder och stillaliggande tar en vecka att segla.
  4. per_62

    Storlek segelbåt

    Provsegla gärna några olika båtar så får man känna på skillnaden på olika båttyper. Ta kontakt med båtägare som har båtar som kan vara av intresse och fråga om du/ni kan följa med på en testseglats. Det finns säkerligen någon seglare som gärna ställer upp på någon kortare tur, fråga på någon båtklubb. Finns även gastbankar man kan anmäla sig till och hänga med på en seglats.
  5. per_62

    Laddare till laptop

    Attans att den där CTEK fått dålig kritik. Finns ju alltid 12V laddare med DC-kontakt att tillgå. USB laddning med högre effekt heter tydligen USB PD (Power Delivery) och i version 3.1 finns möjlighet till 48V och högst 5A. Så det ska kunna gå att ladda apparater som kräver mer effekt än mobiler.
  6. per_62

    Laddare till laptop

    CTEK USB-C laddare kan faktiskt vara ett alternativ. Den är på 60W vilken nästan är 65W som ordinarie 230V-laddare ger. Med en adaptersladd kanske den även kan ladda en iPad och iPhone? Filtreras spänningen tillräckligt bra i en USB-laddare så att laptopen inte skadas? Vill helst slippa effektförluster via inverter (12V DC till 230V AC) samt därefter 230V laddare till 19.5V DC. Dock kan en inverter någon gång vara bra att ha tillgång till och då helst en med ren sinusvåg.
  7. Tänkte ta med en laptop, HP ZBook 14u, på båten och har en 230v-laddare med DC-kontakt (4.5x3.0mm) med specifikationen: 65W 19.5V 3.33A Ska även vara möjligt att ladda denna laptop via USB-C. Vill helst ha en 12V laddare som laddar även när man använder laptop så 65W bör man väl ha som minimum. Batteriexperten har en 65W billaddare med DC-kontakt som ansluts till 12v cigguttag. Skulle kanske vara smidigt med en USB-C laddare men hittar ingen. Är det viktigt att laddaren lämnar en stabil spänning på 19,5V? Kan en dålig 12V laddare skada en laptop? Finns det andra bra alternativ att ladda en laptop ombord? Alternativt en laddare (kanske DIY?) med variabel spänning där man kan ansluta olika kontakter är det någon bra idé? Vad har ni för erfarenheter och tips med laptop ombord?
  8. På västkusten har SXK till sina bojar en lina Ø 32 mm istället för kätting. Se skisser på utförande: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/HAK/Bojritning-2020.pdf
  9. Denna boj finns i Stockholm skärgård, ca 2-3 m vattendjup och dybotten. Kättingen höll drygt 5 år innan den släppte från bojstenen pga av att de nedre länkarna rostat ordentligt. Så har man kätting så behöver den kontrolleras då och då.
  10. Som sagt pengar på kontot, därefter släppa båten. Swish borde vara ett alternativ om betalning ska ske under en helg. Som köpare får man först kolla med sin bank om det är möjligt. Är det en dyrare båt så får köparen be någon annan att swisha det som överstiger maxbeloppet i Swish: "Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor." Enligt försäkringsbolaget IF gäller följande vid ett bilköp och gällande båtförsälning så torde det vara samma sak: Acceptera endast betalning via Swish – då överförs pengarna direkt och köparen kan inte i efterhand dra tillbaka pengarna. Swish fungerar om beloppet understiger 150 000 kronor. Är summan större än 150 000 kronor rekommenderar vi att ni gör upp betalningen hos banken alternativt med bank-/postväxel. Undvik kontanter om det handlar om stora summor, vilket det ofta gör vid bilaffärer. Acceptera inte betalning via banköverföring på internet. Det förekommer tyvärr bedrägerier med falsk identitet och att köparen avbryter banköverföringen strax efter köpet. Köparen har åkt iväg med bilen och du kan inte få tag på honom eller henne på grund av den falska identiteten.
  11. per_62

    Sicken snygg båt

    Ett exempel på en motoriserad trimaran. Här har man nog inte tänkt på det praktiska fullt ut. Att lägga till i en naturhamn med fören blir inte helt enkelt om man ska upp på detta fördäck samt i kombination med negativ för blir det ett litet äventyr att komma på båten igen.
  12. En självläns är en säkerhetsdetalj och ska kunna dränera ut vatten vid behov. Men om självlänsen är felplacerad eller att båten är nedlastad, tex överlast eller många personer ombord kan vatten istället komma in i båten. Genom att stänga en kulventil monterad på utloppet kan man vid dessa tillfällen hantera situationen. Det vatten som kommit in i båten borde normalt inte vara något problem och får ösas eller pumpas. Men glöm inte öppna kulventilerna när båten lämnas vid bryggan, annars kan det bli mycket vatten i båten vid regn. I vår hamn har det ibland varit båtar som nästan sjunkit pga regnvatten som inte dränerats ut.
  13. Kan det finnas utrymme för montering bakom sidorna i båten. Möjligen behöver man sätta in ett luftgaller för att det inte ska bli så varmt. Tex bakom den grönfärgade markeringen i denna bild. Monteringen skulle kunna döljas med en lucka.
  14. Verkar inte finnas skrovduk för segelbåtar, bara för motorbåtar. Funderar på om detta skulle vara möjligt att åstadkomma men då naturligtvis med en skåra för köl och roder.
  15. Hittade ett planeringsverktyg där man grovt får distansen mellan platser på vår planet inklusive en hel del hamnar. Fungerar även bland öarna i Stockholms skärgård men man behöver lägga ganska tätt med viewpoints. Ca 2800 nm Rom-Malmö via Kielkanalen. https://classic.searoutes.com/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy