Gå till innehåll
söndag 01 september 2024

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 142
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

per_62 senast vann den dag 20 December 2022

per_62 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

219 Expert

Om per_62

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

3 558 profilvisningar
  1. Den tidigare kaptenen (2015-2020) på Bayesian berättar i en artikel om båtens stabilitet. Det finns två värden gällande stabilitet som är viktiga: 1) Vinkeln där det inte längre finns en återvändo för stabiliteten "Angle of Vanishing Stability (AVS)" är ca 90 grader med nedfälld köl och ca 75 grader vid uppfälld köl. 2) Översvämningsvinkeln "downflooding angle" som om den överstiger ca 40-45 grader kan vatten komma in i öppna luckor och hastigt leda till försämrad stabilitet. Båtens väger totalt ca 473 ton med en ballast på ca 200 ton och centerbordet som kan höjas 6 m väger ca 60 ton. Det är med andra ord en tung båt som för ankar sjunkit på mycket kort tid. Det är en komplicerad utredning och det lär nog ta sin tid innan utredarna kommer med sin slutrapport kring förlisningen.
  2. Däckskontakter som kan sparkas sönder eller med tiden börjar ge upp pga dåliga kontaktytor är inte kul. Rekommenderart istället en cableport i vilken kablarna dras och kontakterna sitter skyddade inne i båten. Jag har en cableport invid masten och upplever att den gör sitt jobb och att man inte fastnar med tampar eller kan sparka sönder den.
  3. Kan en tryckgivare på botten av tanken vara ett alternativ? Eller är noggranheten inte tillräcklig? Jag använder analoga metoder: - Dieseltank i rostfritt. Jag öppnar tanklocket och använder tumstock för att kontrollera nivån. Ska möjligen uppgradera till en träpinne graderad i liter. Ett annat alternativ kan vara att montera ett rörnivåglas vilket skulle kunna kompletteras med en kamera som skickar en bild till mobilen. - Vattentank i plast. Jag har hitills använt ficklampa för att kontrollera vattennivån. Planerar att uppgradera med ett t-rör i utloppsledningen och koppla på en vertikal PVC-slang som graderas och fästes på ett skott så slipper man öppna upp under madrasserna i förpiken för att kontrollera vattennivån.
  4. Verkar vara ett känt problem sedan april i år enligt inlägg i Victron Community: 2024-04-10 Orion XS safe VHF antenna distance? 2024-08-06 Servere RF noise on VHF band from Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger Att montera ferritblock 12 mm från kjell.com verkar ha löst problemet för en drabbad. Är det tre eller fem stycken som behövs? Kan detta fungera även för er som har problem? Men problemet att störa ut kanal 16 borde Victron åtgärda och byta ut felaktiga enheter vilket kanske är samtliga som Victron har levererat.
  5. Toppar 68 knop i denna video.
  6. Förhoppningsvis får vi längre fram reda på vad som hänt. Det har cirkulerat information att masten gått av och varit orsaken till förlisningen. Men även att båten ligger på sidan på botten med en hel mast. Det verkar dock varit ett snabbt förlopp och att båten drivit iväg innan den sjönk. Här är en video från ett oväder som inträffade några dagar tidigare med många båtar som spolats upp på land. Naturkrafterna är ibland mycket kraftiga:
  7. Hur stor båtplats har du samt om kravet är kring 25 tkr så är det nog kring 24 till möjligen 30 fot som kan rymmas i en sådan budget. Tänk på att en billig båt kanske behöver uppgraderas med nya segel, ny motor, nya tillbehör etc vilket kan ge en avsevärd tillkommande kostnad utöver inköpspriset. En begagnad båt bör inspekteras innan köp. Framförallt en inombordmotor som börjar krångla kan leda till stora kostnader men en motor är inte lätt att kunna bedöma skicket på. En ny inombordsmotor med installation kan kosta kring 70-100 tkr. Ett alternativ kan då vara att hänga på en utombordsmotor men då vispar ofta propellern i luften när det går vågor, även med en lång rigg. Alla båtar har sina för och nackdelar. Här några förslag från en sökning på blocket: Albin 78, Sunwind 26, NF, Safir, Compis 28, Comfort 26, C&C 26, Helmsman 26, Albin Vega, Albin 26, Smiling 28, Maxi 77, IF, Misil II, Murena 30, Shipman 28
  8. Vi brukar tuta innan inloppet och i värsta fall får man backa om det skulle bli ett för tight möte. Det sprängdes i början av 1900-talet för marinens dåvarande torpedbåtar. Därefter har det enbart muddrats till ett djup av 2,2 m 1982. Max båtbredd anges här till 7 m. Får man inte plats i kanalen så får man gå utanför Järflotta. Här en video från nätet vid passage av Dragets kanal.
  9. Har du mött M/S Flora inne i Dragets kanal? Måtten på M/S Flora är 19,29 meter lång och 4,01 meter bred https://www.msflora.se/historik/
  10. Jag har seglat kappseglingen Gotland Runt några gånger vilket är något längre sträcka och då med 4 personer ombord och det är ganska trevligt. Man blir dock lite behagligt trött efteråt. Så på ca 3 dagar lär det ta att segla dygnet runt mellan Göteborg osh Karlshamn. Samt LYS gick ur tiden 2009 vilket därefter ersatt med SRS. Här finns den senaste SRS-tabellen för kölbåtar. https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList och det skiljer ca 14 % mellan en Vindö 32 och en S30 (utan spinnaker): 0,812 Vindö 32 0,941 Sveakryssare 0,944 S30
  11. En septembersegling med en S30 mellan Malmö och Södra Stockholms skärgård på ca 350 nm seglade jag och en kamrat på 6 dagar inklusive en dag inblåst pga kuling. Men då var det segling från tidig morgon till sen kväll samt en nattsegling. Så Göteborg-Karlshamn, ca 270 nm, med en Vindö 32 klarar man på 1 vecka med strandhugg på natten, eller ca 3 dygn om man sträckseglar.
  12. Vad är det för båt samt mellan vilka platser gäller det?
  13. Byt istället ut bojen till en utan uppstickande delar som kan skada båten. Hittade denna typ av boj som verkar vara ett bättre alternativ där det är mjuka delar som inte borde skada båten. Läs mer i dessa länkar: Mooring Buoy Planning Guide. Buoys Float On Top - But They Protect The Bottom
  14. I Swiftcourt köpekontrakt står det inte någonting om hävning av köp så då lär väl köplagen gälla. Köplagen gäller mellan privatpersoner. 40 § Säljaren får häva köpet om köparens dröjsmål med betalningen utgör ett väsentligt avtalsbrott. Swiftcourt anger följande vid oenighet, så kolla även med Swiftcourt eftersom köparen inte kan kontaktas. 13. Vid oenigheter I det fall oenighet uppstår i förbindelse med denna försäljning, uppmanas parterna att först och främst försöka lösa det på egen hand. Parterna kan få hjälp med att finna en gemensam lösning med hjälp av Swiftcourt. Om parterna inte kan finna en gemensam lösning, får parterna vända sig till tingsrätten som första instans. Hoppas att ni kommer överens om ett köp, alternativt hitta en köpare som verkligen vill betala.
  15. Ett annat alternativ är att paddla kajak. Jag är med i kajakklubb och det är riktigt härligt att en tidig sommarmorgon paddla i vattnen runt Stockholm. Att vara med i en klubb innebär att man inte behöver ha en egen kajak utan det är bara att låna när man vill paddla. Prova gärna att hyra en kajak till att börja med. Finns även ihopfällbara kajaker. Jag har provat en äldre Klepper Aerius för två personer vilken var mycket stabil. Även fallskärmsjägarna använde Klepper:
×
×
  • Skapa nytt...