Jump to content
Tuesday 19 January 2021

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    954
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

147 Expert

About per_62

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,813 profile views
  1. Enklast är nog att kontakta tillverkaren. Annars finns det färgkartor att försöka bilda sig en uppfattning om rätt färg eller prova denna online: https://www.ralfarger.se/ral-classic/ral-6010-grass-green
  2. Det klart det är trevligare med båt än att gå till din stuga. Men en båt med elmotor och batterier kan vara stöldbegärlig samt att en båttur kan påverkas av vädrets makter, speciellt under den kalla årstiden. Samt ska det gå fortare så krävs det en kraftigare motor och troligen större batteri. Om det finns en stig till stugan så kanske ett alternativ om det ska transporteras byggmaterial kan vara någon vagn eller fordon av något slag, tex en elektrisk minidumper.
  3. Tre båtar har ställt kursen mot Kapstaden. Båten Hugo Boss fick strukturella skador i förskeppet vilket Alex Thomsson lagade under några dagar. Därefter blev ett roder obrukbart den 25/11 och beslut togs att avbryta racet. Den 3/12 i 20 knops fart seglade Samantha Davis på båten Initiatives-Coeur in i något och båten tvärstannade. Kölinfästningen runt kölboxen skadades och både sprickor och ett mindre vattenläckage uppstod. Den 3/12 skadades både foil och foil-boxen av ett oidentifierat objekt i havet för Sebastien Simon på båten Aces Paprec. Möjligen kan båtarna Initiatives-Coeur och Aces Paprec repareras och därefter fortsätta racet. Charlie Dalin på båten Apiviva leder racet med ca 200 nm. Dessa foilande båtar seglar fort men konstruktionen ser inte ut att klara av att kollidera med oidentifierad objekt. I det virtuella racet med mer än 900 000 båtar har det blivit en omgruppering sedan några dagar då det var ett gäng med båtar som seglat i en ”innerkurva” något mer österut från ekvatorn och söderöver vilka fick fördel i vädersystemen. Under gårdagen var det enbart att hålla sig längs med isgränsen utan att gå söder om denna. Idag fortsatt kurs ner mot sydost till isgränsen vid breddgraden S 50 söder om ö-gruppen Kerguelen Islands. Det blir en gipp i morgon bitti och därefter några gippar för att följa isgränsen österut. Min virtuella båt seglar med drygt 21 knop och ligger kring placering 1100 ca 40 nm bakom ledarbåten med hopp om bättre placering längre fram. Men det är fortfarande ganska tätt med båtar då det ca 40 nm bakom min båt ligger båtar med placering kring 7000.
  4. Dagens Vendée Globe News handlar till största del kring vad som hänt efter att nödsignal skickats från båten PRB och hur skepparen Kevin Escoffier blev räddad från en livflotte av Jean Le Cam. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20717/vendee-english-live-24-kevin-escoffier
  5. Verkar ha varit ett snabbt förlopp på fyra sekunder när PRB dök med fören in i en våg, vatten trängde in och båten delades i två delar: "Escoffier described the moment the boat literally folded from the bow, “You see the images of shipwrecks? It was like that, but worse. In four seconds the boat nosedived, the bow folded at 90°. I put my head down in the cockpit, a wave was coming. I had time to send one text before the wave fried the electronics. It was completely crazy. It folded the boat in two. I’ve seen a lot before but this one…” Mer om räddningen här: https://www.vendeeglobe.org/en/news/20697/escoffier-s-rescue-mission-accomplished-yes-he-did Och här två video kring räddningen. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20698/prb-s-rescue-videos-that-tell-the-story
  6. RÄDDAD! Jean Le Cam har räddat Kevin Escoffier från livflotten kl 0106 UTC i natt! Under racet 2008-2009 blev räddaren Jean Le Cam räddad av båten PRB efter att slagit runt vid Kap horn! https://www.vendeeglobe.org/en/news/20690/news-flash-kevin-escoffier-rescued-by-fellow-vendee-globe-competitor-jean-le-cam Undrar om PRB fortfarande flyter eftersom den verkar finnas kvar på https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.0/centery:-40.0/zoom:7
  7. Kevin Escoffier på båten PRB har sänt ut nödsignal idag 1346 UTC efter att tagit in vatten och därefter har troligen båten sjunkit. Tre medtävlare har satt kurs mot senaste kända position för assistans 40°55 S 9°18 E (ca 550 nm SW om Kapstaden). Jean le Cam har nått fram vid 1615 UTC och fått visuell kontakt med Kevin i sin livflotte men kunde inte utföra någon räddning pga 5 m höga vågor och vind på 20-25 knop (ca 10-13 m/s) Kevin Escoffier har en AIS Mob med sig i livflotten. Men en AIS Mob har bara begränsad räckvidd (kanske 1-2 nm) och signalen kan uppfattas av en AIS mottagare i tex en annan båt som är i närheten men svårt att lokalisera om det är 5 m höga vågor. Han har förhoppningsvis även en PLB med sig vilken om den aktiveras skickar positionen i 24h via satellit. Nu är det mörkt och förhoppningsvis hittas han i morgon av någon av båtarna som har dirigerats till området. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20687/four-vendee-globe-skippers-are-in-the-zone-to-help-in-rescue-of-kevin-escoffier https://www.sailingscuttlebutt.com/2020/11/30/search-is-on-for-vendee-globe-skipper/ Alex Thomson på Hugo Boss lyckades förstärka de strukturella skadorna men nästa bakslag blev att ett roder gick sönder. så beslut har tagits att bryta tävlingen. En märkbart tagen skeppare beskriver situationen så här:
  8. Jag seglar en virtuell båt i detta race och har nått ner till syd 28 grader. Enligt Virtual regatta är det tydligen drygt 900 000 deltagare i denna tävling. I spelet visas även de riktiga båtarnas positioner vilka uppdateras var 4:e timme. Dock är de riktiga båtarna snabbare då spelets polardiagram inte har uppdaterats ordentligt. Det gäller att försöka hitta en vinnande kurs mellan vädersystemen för att nå en framskjuten placering. Jag ligger förhoppningsvis i en tätklunga som är på väg ned mot isgränsen men det är lätta vindar i kanske 2-3 dagar till innan de västliga vindarna nås i the Roaring forties. Placeringen i racet visas på skärmen utifrån avståndet till några fasta punkter längs banan vilket gör det lite missvisande stundtals. Får se hur det ser ut om någon vecka eller så. Man kan när som helst börja segla i detta race och då hoppa av från fregatten som ligger i bakre delen av fältet, nu placerad norr om ekvatorn. Antingen seglar man en gratisbåt eller betalar för att få en snabbare båt med fler segel, programmeringsmöjligheter etc. Får se om jag orkar med detta med vinduppdateringar var 6:e timme och kontroll på den digitala båten i ca 80 dagar. Enbart de närmsta båtarna visas i spelet enligt nedanstående skärmdump. De riktiga båtarna är röda (nya med foils) samt blå (utan foils). Just nu ligger min digitala båt ca 100 nm väster om den snabbaste kvinnan Samantha Davies på båten Initiatives-Coeur. Jag hoppas att Samantha slutar på en framskjuten placering. Här är en animation över den enorma spridningen i fältet under det virtuella racet 2012-2013. Alla verkar dock inte vara intresserade att vinna racet.
  9. Här håller Alex på med reparationsarbete med extra material som finns ombord.
  10. Alex Thomson jobbar på och har kanske 1-2 dagar kvar tills skadorna är lagade. Tyvärr har han kommit lite på efterkälken men det återstår mer än 19500 nm så det finns hopp om att komma ifatt. https://www.vendeeglobe.org/en/news/20514/back-in-black-thomson-confirms-he-is-on-course-again “I’ve got a sail up again!” Thomson told his team “I’m sailing in the right direction and I’m back in the race. I’m super happy about that. It’s been a tough couple of days, an awful lot of work – cutting, grinding, sanding, gluing and there’s still a lot more to go. It’s certainly not over yet but the structure in the bow is now stable, it’s not moving any more and so I can sail in these moderate conditions, in the right direction. Happy days”. https://www.alexthomsonracing.com/the-hub/2020/11/23/alex-thomson-sailing-once-again-onboard-hugo-boss/ “I’ve been here before, and all you can do is get back on your feet and keep pushing forwards. I’ve probably still got a night and a half of work to do but, looking at the weather, the next few days are going to be quite light, so good conditions for me to finish the job”. Alex verkar riktigt glad att vara på väg igen i racet:
  11. Alex Thomsson besvarar ett antal intressanta mailfrågor Alex Thomson tror att toppfarten på Hugo Boss kan ligga kring 40 knop men det verkar ha uppstått något strukturellt problem ombord och Hugo Boss verkar segla med halva farten jämfört med konkurenterna. Mer info kommer. "At approximately 19:00 UTC on Saturday 21st November, British Skipper Alex Thomson notified his team on shore of a possible structural issue onboard the HUGO BOSS boat." https://www.alexthomsonracing.com/the-hub/2020/11/22/team-statement/ Båtarnas framfart kan ses i denna tracking map som uppdateras var 4:e timme: https://www.vendeeglobe.org/en/tracking-map
  12. Träffade en tysk som hade en jollenkreuzer i trä vilken verkar vara en trevlig liten båt med centerbord. Finns i några olika storlekar och det finns både äldre och nyare design, både i trä och plast. Hittat följande länkar: https://www.facebook.com/pboot.de/ https://www.p-boot.de/das-p-boot/p-boot-ein-portraet https://www.20er-jollenkreuzer.org https://www.fricke-dannhus.de/category/jollenkreuzer.html
  13. Vendée Globe startar idag kl 13 i Les Sables d'Olonne i Frankrike med 33 st IMOCA 60 på startlinjen och ett non-stop race jorden runt, ca 24296 nm. Kan bli ett spektakulärt race med en snabbare tid än vid föregående race 2017 där vinnaren Banque Populaire VIII vann med ca 74 dagar. https://www.vendeeglobe.org/en Vill man även segla racet själv så kan man virtuellt tävla i någon av dessa två virtuella seglingsspel: https://www.virtualregatta.com/en/offshore-game/ http://www.regattagame.net/
  14. Har bottenfärg på segelbåten som ligger i Stockholms skärgård. Bara bättrat lokalt under de senaste 5 åren. Vi har en borste i båtklubben som jag använder och den fungerar ganska bra. Dock lite krångligt vid S-drev och längs köl och roder. Enbart några havstulpaner vid upptagningen. Trodde det var en Scrubbis-borste men det är en "Powerbrush – Boat Hull Brush" från seaboost i Finland och finns även på Båtaccenten. Kompletterar med bad och handborste i juli-augusti. Gäller att i första hand borsta under perioden när de sätter sig på botten. Bra att ansluta sig till havstulpanvarningen. Naturskyddsföreningen har några tips att hålla båtbotten ren utan gifter.
  15. Kanske en jaktkanot, blekingeeka eller likande vilka kan seglas samt hänga på en liten utombordare. Finns i olika storlekar i trä och vissa modeller även i glasfiber. Några länkar: http://www.xn--nystrms-e1a.se/blog/grisslan/att-dacka-en-jaktkano/ http://www.lunds-boat.com/2007/jaktkanoten/jakt-1.html Olika typer av roddbåtar som tål havssjö med utombordare. Några länkar: https://fiskefiskar.se/basta-baten-for-fisket/ https://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180311/test-batnytt-testar-fyra-snurrebatar/
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy