Gå till innehåll
onsdag 12 december 2018

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    482
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Expert

Om per_62

  • Placering
    Kommendör 1. graden

Senaste Profilbesöken

526 profilvisningar
  1. per_62

    Val av motorbåt

    Hoppsan, så Jet Thruster kanske inte är så bra som det ser ut? Det klart, det krävs pump och slangar som måste fungera och vara täta men kan inte hitta vilket vattentryck pumpen genererar. Samt det ska kunna fungera med hål ovanför vattenlinjen vilket är bra. Får nog göra en ordentlig research innan man installerar en sådan. Hamnen.se har en liten video från 2015 här.
  2. per_62

    Val av motorbåt

    Ska ni ha en sommarstuga till sjöss och inte ha så bråttom mellan öarna samt inte vill bunkra så mycket bränsle så finns det många fina segelbåtar eller motorseglare som man får mycket boutrymme i för 2-3Mkr. Det är ju även modernt att vara klimatsmart och det är ganska svårslaget att kunna färdas nästan ljudlöst med vindens hjälp kring 5-10 knop beroende på båt och vindförhållanden. Vill man inte segla så finns det oftast en bra motor och en segelbåt glider oftast fint genom vattnet utan störande svallvågor. Att manövrera en större fritidsbåt i trånga hamnar är numera oftast inget problem och många har bogpropellrar. Alternativt finns även vattenjetstrålar som verkar smidigt, tex Jet Thruster. Ta gärna en titt på segelbåtar med beteckningen CC (Center Cockpit) samt de som har stora vindrutor och tak istället för sprayhood så får man det även mer ombonat och slipper sitta ute i blåsten så mycket (ett exempel på detta koncept är Oceanis Yacht 62). Finns ju även en hel del katamaraner (både motorbåt och med segel) med fina boutrymmen som inte lutar och är grundgående men tar lite mer plats än båtar med ett skrov när man ska lägga till.
  3. per_62

    Budget på allt nytt el till segrlbåt

    Det finns en hel del skrivet om elsystem i båter och du kan hitta flera böcker på biblioteken. Här finns några att leta efter och läsa och begrunda: Elsystem för båtar - Magnus Sterky, utgåva1:2006 samt utgåva2: 2014 El ombord - Anders Jangö, 2006 Elsystem ombord - Micke Westin, 2010 Ström ombord - Jon Winge, 2013 Stora boken om el ombord - A Johnson, 2015 På Sutars hemsida finns en hel del att läsa samt även i deras Elguiden 2018. Det viktigaste är att det är rätt dimensionerat och att det finns säkringar som löser ut innan det uppstår en kabelbrand. 12V är inte att leka med om man får kortslutning och det blir hög ström som inte bryts. Även att huvudströmbrytare är av hög kvalitet är viktigt. Förtenta kablar samt kopplingar som är pressade på rätt sätt är en bra grund till ett elsystem som kommer hålla länge. Samt att se till att hålla borta fukten. Med kunskap om el så blir det roligare, man får en bättre uppfattning om hur det hänger ihop mellan batteri och förbrukare samt vilka kabeldimensioner som det ska vara. Samt att man har en bättre förutsättning att lösa framtida el-problem som kommer att uppstå även om man inte vill det. Till en början så ta hjälp av någon som har kunskap i ämnet. Har du tur så kanske en del kablar kan behållas vilket visar sig när man börjar rota i systemet. Nya strömbrytare behöver nog installleras. Man bör upprätta ett elschema samt märka kablarna. Räkna med att det kommer ta betydligt längre tid än vad du tror så det är bra att köra igång snart.
  4. per_62

    jordfel?

    Det kan vara bättre ha 4x100W eller 8x50W solpanaler istället för 2x200W. Dels om någon går sönder så är det billigare att köpa en 100W eller 50W. Men framförallt på grund av att om delar av panelerna skuggas så finns det en bättre förutsättning att generera mer el med fler paneler istället för 2st. Kul med solpaneler och en massa LED-lampor men det krävs även batterier att lagra energin i så att lamporna kan lysa hela natten. Kontakter för både 12V och 230V bör monteras så torrt som möjligt även om de har IP68. Vatten kan man inte lura utan det rinner fram om det finns en möjlighet att komma fram vid regn eller vattenstänk.
  5. per_62

    jordfel?

    Jag har följande elintag och gummikabel för landanslutning som fungerar bra: ABL Sursum 1168160, elintag, 16A, IP66, vilket är i plast (skulle helst vilja ha i syrafast). Men även om elintaget är IP66 så har jag monterat det under sprayhooden så att det skyddas från regnvatten när skarvkabeln är ansluten. 25 m skarvkabel från Biltema (Art. 35-9831) med CEE-kontakter 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkänd för utomhusbruk. IP44. Max. belastning: 3600W. 250V/16A. CEE-kontakdon är väl bland de vanligaste som finns i Sverige så därför valde jag dessa. Samt kontaktytorna i de strömförande delarna ser förtroendegivande ut och ska klara 16A.
  6. Jag har som sagts tidigare i denna tråd både Hager jordfelsbrytare och dvärgbrytare som jag köpte eftersom jag då inte kunde hitta en personskyddsautomat som hade 2-polig brytning och 10 mA utlösningsström. Hager CCA216R 10 mA verkar även vara likvärdig Hager CCA216D 10 mA.
  7. per_62

    Brytare med timer

    Varför bör man inte parallelkoppla flera 12v LiFePO4 batterier? jag har funderat på att skaffa två 12v LiFePO4 med BMS som ska parallelkopplas. Respektive batteri har en BMS på 100 eller 150 A. Samt vad är det som bestämmer vilken storlek på BMS som är lämplig?
  8. Vad är det för studie ni håller på med och till vad ska svaren användas? Ni får nog beskriva mer vad det handlar om. Ser inga frågor så då blir det svårt att svara och ska detta även gynna detta forum så ska alla frågor och svar finnas här.
  9. Anledningen till att man helst bör ha en jordfelsbrytare som bryter vid en läckström på 10mA är att människan inte klarar av någon längre stund med ström i kroppen. Samt att barn klarar kortare tid än vuxna. Trots det så sitter det oftast jordfelsbrytare på 30mA i de flesta färdigbyggda landströmscentraler som finns i båttillbehörsbutikerna. Människan reagerar på ström vid 230v: 0,5mA Ej märkbart 15mA Muskelkramp - hand som håller i strömförande föremål kan inte öppnas 30mA Oregelbunden hjärtverksamhet och förhöjt blodtryck 80mA Vid påverkan i mer än 0,5 till 1 sekund - omedelbart dödande. Jag byggde en landströmscentral för något år sedan med 2-polig brytning samt 10mA utlösningsström: ABL Sursum 1168160 Elintag IP65 Hager CCA216D jordfelsbrytare, 10mA 16A 2-polig Hager MBN216 dvärgbrytare 2-polig 16A 6kA Hager VE106SN kapsling Sursum 1561050 vägguttag inne i båten Gummikabel H07RN-F, Ledare 3G2,5
  10. per_62

    Vilken drönare

    Nu är det 10% Black Friday rabatt om man vill beställa en Swellpro SPRY. Känns lite lockande att göra en beställning. https://www.urbandrones.com/ Fiske-ekolodet Deeper Smart Sonar Pro+ ska vara i vattnet om det ska fungera (Wifi räckvidd 100m till en telefon eller platta), då borde en radiostyrd båt vara ett bättre alternativ än en drönare. Men hur exporterar man ekolodningarna till sjökortsplottern? Jag har Navionics sjökort och det vore trevligt att komplettera Navionics på detta sätt.
  11. per_62

    Vilken drönare

    Att landa på en båt som rör sig i vågorna kan bli ett äventyr, speciellt på en segelbåt med mast och stag att ta hänsyn till. En stor håv kan underlätta och att man slipper få propellrarna på fingrarna. Kan nog även fungera med ett uppspänt fiskenät.
  12. per_62

    Maxi 120 - Vad titta på inför köp?

    Du får väl ta dig en funderarare. Finns en Maxi 130 på Blocket.
  13. per_62

    Vilken drönare

    Tråkigt att höra och tyvärr har det hänt förr att drönare av någon anledning hamnat i vatten och sjunkit. Man kan sätta på flottörer eller någon uppblåsbar flytväst för att den inte ska sjunka men elektroniken i de flesta drönare mår inte bra av att hamna i vattnet. Det börjar dock komma drönare som är vattentäta och flyter vilket är bra om man ska hålla på att flyga över vatten.
  14. per_62

    Rostfritt under vatten

    Jag bytte en kulventil förra året och inför bytet valde mellan mellan brons, komposit och rosfritt (syrafast). Men rostfritt valdes bort efter att ha hittat information om att korrosion skulle kunna uppkomma, speciellt i saltare vatten. Jag valde sedan en kulventil i brons. Här finns en artikel "Corrosion in Through-Hull Fittings and seacock valves in yachts and boats" som pekar på att rostfritt AISI 316 kan fungera där salthalten i vattnet är låg men risk för rostangrepp finns och ökar med tiden. I saltare vatten går rostprocessen fortare.
  15. per_62

    Marina fartyg delar inte AIS

    Mer att läsa på VG.no. Kan det vara så att fregatten övade undanmanövrar mot andra fartyg utan att de kände till detta?
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy