Gå till innehåll
torsdag 21 februari 2019

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    538
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

52 Expert

Om per_62

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

594 profilvisningar
  1. Kinaköp eller inte men det är skönt att kunna variera ljusstyrkan i LED-belysningen med en dimmer. Köp i så fall LED-belysning som uttryckligen går att "dimmra" samt sätt gärna strömbrytaren innan dimmern så drar dimmern ingen ström när lamporna är släckta. Billiga LED-lampor bör ofta ha en spänning kring 12V och om spänningen är högre kan livslängden förkortas. En DC-DC omvandlare som stabiliserar spänningen till 12V, tex denna 8-40V till 12V, fixar detta vilket även kan vara bra för annan känslig elektronik som kräver en stabil spänning. Spänningen vid ett 12V batteri kan ju vara upp till ca 15V i samband med laddning. Eller så köp LED-lampor som klarar 12V med marginal, tex 12-20V.
  2. I äldre armatur har jag satt in olika dimbara LED-lampor, tex 6W (fattning G4), samt en passande adapter, tex denna med fattningen till G4. Skönt med dimbart så att man kan variera från mysbelysning till starkt ljus. Så behåll gärna dina äldre lampetter om det går samt komplettera med LED-lister lite här och där.
  3. En följdfråga till val av ankare är vilken dimension och längd på kätting som behövs beronde på vikt av båt (2-10 ton) och inverkan av vågor. Enligt Watski gäller följande brottgräns för olika dimensioner: 4mm 600kg 5mm 1000kg 6mm 1400kg 8mm 2500kg 10mm 3400kg
  4. SXK har gjort mätningar gällande behövlig ankarkraft för två båtyper under vissa förutsättningar. Med 14-16 m/s, våghöjd 0,5-0,7 m uppmättes med en Najad34 (5,6ton) upp till 2060N. Så om man ligger oskyddat med hård vind så behöver ankaret fästa riktigt ordentligt i botten.
  5. Totalvikten på nuvarande 8kg ankare och 3kg kätting(2m) blir 11kg. Det borde bli betydligt tyngre och jobbigt med 16kg ankare och 7,5kg kätting(5m) som totalt blir 23,5kg. (Ganska tungt totalt sett) Men att få loss ett deltaankare blir nog lättare än ett Brucetema. Sedan kanske ett deltaankare får sämre fäste i lera om man jämför dessa ankartyper. En variant kan vara att ha en extra plätt på 5-10 kg med en stor rostfri hake som hakas runt på ankarlinan för ett huvudankare på ca 10kg. Den extra plätten sänks ner till lämpligt djup och fungerar som ryckdämpare samt håller ner ankarlinan för huvudankaret så om det skulle dragga så fastnar det lättare. Samt det blir inte så tungt att dra upp de två separat även om totalvikten är mer än alternativet med 23,5kg. Jag har många gånger gjort på detta sätt och det känns lite tryggare när man ligger på svaj.
  6. per_62

    Tappade containrar

    I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet. Samt även en på land:
  7. per_62

    Vilken drönare

    RCExplorer har tagit fram små trevliga flygande maskiner som finns i byggsats. En liten Tricopter med GoPro ser enkel ut och en hel del fina video finns här, titta även på de äldre posterna. Skulle nog vara kul att bygga sig en enkel Tricoper!
  8. per_62

    Hjälp en barnfamilj välja motorbåt!

    Barn brukar gilla att följa med på båt när dom är små för att kring tonåren kanske vilja göra andra saker. Det finns många olika båttyper att välja mellan och med barn kan det vara skönt att dom kan sitta skyddade från väder och vind, gärna ett krypin med tak, eftersom sommaren 2018 med ett långlivat högtryck och värme inte alltid är ett faktum. Det går även att övernatta i en liten båt om man vill det och man uppskattar sedan alla bekvämligheter när men kommer hem. Håller med om att en motor ska helst bara vara att starta och sen går den utan problem. Verkligheten kan vara lite annorlunda men är motorn hyfsat ny och har fått bra service så får man väl hoppas på det bästa. Om man skulle vilja sälja en båt lätt så är det väl de mest populära båttyperna man ska fundera på vid köpet. Sedan kan ju marknaden vara annorlunda när man väl bestämt sig för försäljning. Om man bara vill prova på så kan man även hyra en båt en tid. Finns även båtpooler där man köper in sig i en andel och har möjlighet att prova olika båttyper, både motorbåt och segelbåt. Kan vara ett bekymmersfritt alternativ.
  9. per_62

    Vilken drönare

    Beställde GoPro Hero 7 Black med 14% club-rabatt idag så snart är det bara en drönare som fattas. För användning på en segelbåt så får det bli en modell som överlever några dopp i havet. Tror även behov finns för en bra lätt 3-axlig gimbal till GoPro Hero 7 black att fästa till en drönare. Motorhaverier på drönare är nog sällsynta men om det händer så finns det tex denna fallskärm att montera, se denna video.
  10. per_62

    Vilken drönare

    Tjusiga drönare! Att få bort så mycket vibrationer som möjligt för själva kameran måste vara bra för video-kvaliteten. Blir det med automatik stabilare video desto större drönare man har. Eller har det mer att göra med hur väl en gimbal stabiliserar i kombination med den inbyggda stabiliseringen i kameran?
  11. per_62

    Vilken drönare

    Hittade en video där en jämförelse görs med inbyggd kamera och en GoPro 7 black på en SPRY. Jag tycker att GoPro-videon är stabilare och skarpare. Helst skulle man väl ha en 2- eller 3-axlad gimbal om den orkar med det. Vore kul att få se en video från pseudonym's stora drönare med sex motorer. Är det en Typhoon H?
  12. per_62

    Koppla extra solcell till regulator

    För att få ut så mycket som möjligt ur solpaneler som parallelkopplas så bör de ha ungefär samma spänning. Om paneler kopplas parallelt gäller följande: Totalspänning lika med spänningen för den solpanel med lägst spänning. Total ström är summan för solpanelerna. Totaleffekten= totalpänning x total ström Ett exempel på två olika paneler från Sunwind: 80W 4,8A ger 16,67V 50W 2,9A ger 17,24V Om dessa parallkopplas erhålls: 16,67V 4,8+2,9=7,7A 16,67x7,7=128,36W Så en regulator på 130W borde klara detta exempel.
  13. per_62

    Båten i havet på vintern

    Bra filmat men tråkigt slut för denna vinterliggare i Hamburg Cove, USA. Kanske nån genomföring som brast vilket även kan ske sommartid. Men på vintern kan kyla och is innebära större risker. Jag stänger numera alla genomföringar när båten lämnas samt båten tas upp på vintern. Båttypen är Little Harbor 53 footare som har förlängts till 55. Verkar som att båten börjat sjunka och att brandkåren varit på plats med pumpar samt att ägaren därefter inte godkände att pumparna skulle vara kvar under natten. Nästa dag låg båten på botten... Tjusig drönarfilm: https://youtu.be/yay0xDhZmO8 Här förklarar drönarflygaren kring vad som hänt: https://youtu.be/C244qqEIzi0 Forum där ödet diskuteras: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/206616-large-center-cockpit-cruiser-sinks-in-ct-river/&tab=comments#comment-6490226
  14. per_62

    Vilken drönare

    Så trevligt. Beställde du direkt till din hemadress? Det var väl en låg moms för en fin drönare!
  15. per_62

    Om inget viktigt men visst är det konstigt

    Känns igen faktiskt... Under denna vecka letar jag efter en tub med våtrumssilikon som användes för en tid sedan. Man kanske ska försöka lägga var sak på sin plats och försöka komma ihåg var dessa platser är någonstans. Det är så tråkigt att behöva leta efter prylar och verktyg när man behöver dem.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy