Jump to content
Monday 02 August 2021

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    1,005
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

163 Expert

About per_62

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

1,995 profile views
  1. Vi seglar oftast i Stockholms skärgård och jag brukar skrubba några gånger under sommaren framförallt för att inte bli omseglad men även hålla uppe farten vid motorgång. Med mycket beväxtning kan farten gå ner några knop vilket känns onödigt. Antingen blir det simmandes med en borste eller platsisskrapa samt vid bryggan med en borste som finns för ändamålet i vår hamn, Powerbrush skrovborste. Borstade för en vecka sedan och det försvann några havstulpaner som börjat sätta sig på botten. En varning via SMS kan erhållas när det börjar bli dax för skrubbning.
  2. Denna rutt har inga större överraskningar och har man sjökort med sig är det inga problem. För många år sedan pekade vi ut åt vilket håll Nynäshamn låg när en motorbåt kom upp och frågade. Dom hade enbart ett utdrag ur telefonkatalogen med sig. Dom blev glada för svaret och drog på full gas söderut bland öarna...
  3. per_62

    Halv katastrof

    Kolla om det finns någon propeller kvar. Träffade på en båt för några år sedan som tappat sin propeller, troligen pga av att ett låsbleck hade gått sönder.
  4. Fendrar finns det behov av då båten ligger hemmahamnen och många gånger i både naturhamnar och gästhamnar. Våra fendrar lyfts upp på däck och kläms fast mellan vant och mantågsstöttor eller knyts fast i något lämpligt. när det är dax att lägga till hängs dom bara ut. Att även ha särskilda fenderhållare som när de inte används tar plats ombord ser vi ingen anledning att ha. När det kappseglas så lyxar vi till det genom att lossa och slänga ner fendrarna i något stuvfack eller där de kan få plats. Att segla med fendrar hängandes i vattnet undviker vi gärna då det går lite långsammare samt inte ser så sjömansmässigt ut. Men se till att ni har fendrar och använder dessa för att skydda andra båtar om det blir trångt mellan båtarna då ni lägger till någonstans.
  5. Hoppas det ordnar upp sig med den där störande uthyrningen av båtplatsen. Finns det inte regler i hamnen att man ska ha fendrar på båtarna? Om ni förtöjer mellan stolpar så spänn en lina mellan stolpe och brygga så blir det svårare med närkontakt mellan båtarna. Samt gardera med extra fendrar på egna båten.
  6. Det kan ha varit Landkrabbans seglarskola, http://www.landkrabban.se/, som numera har övergått i PDF-format och kan köpas här: https://battrebat.e-junkie.com/product/1675178/Landkrabbans-seglarskola---Niklas-Krantz: Ett smakprov finns här: https://sittbrunnen.se/segling-79/154-laer-dig-segla/2346-nautiskan-det-hemliga-batspraket
  7. En rapport från en TP52: ”Harding rapporterar från TP52:an Zer°emission” https://www.searchmagazine.se/artiklar/harding-rapporterar-från-tp52-an-zer-emission_15769.htm?fbclid=IwAR1Y1L5b00pX6qncSP2fEOJHkwjHnvn1I9YkCCnXlddpG6CPBgHtf1m8NrE
  8. Två försegel åt varsitt håll (tex genua och fock) med fördel spirat med spinnakerbommar. Eller i alla fall den ena med bom ger en stabil gång vid läns. Det extra förseglet kan hissas i spinnakerfallet. Storseglet kan då tas ned om man vill. Läs mer: https://www.cruisingworld.com/double-your-downwind-fun-two-jibs/
  9. Årets Gotland runt blir lite annorlunda med start i området mellan Fjäderholmarna och Hundudden både på lördag och söndag. Samt det brukar komma upp en länk där man kan följa båtarna. "Mer av historierna och resultat hittar du på Gotlandrunt.se där du också kommer att kunna följa racen i realtid. Starterna i år kommer att direktsändas på både under lördagen och söndagen och sedan kommer du att få löpande uppdateringar här, på facebook och i flera dagliga sändningar från KSSS Studio från Sandhamn." https://www.ksss.se/nyheter/nyheter/2021/gotland-runt-startar-i-stockholm-3--4-juli/ https://www.ksss.se/gotlandrunt https://www.facebook.com/KSSS
  10. Är det stora jobb som behöver göras innan den är seglingsbar? Kan ett alternativ vara att segla hem båten efter att "behov av vård" gjorts på plats även om det blir senare i höst eller nästa år? Att segla längs kanalerna till Sverige kan ju vara en trevlig upplevelse.
  11. Denna lag med modifiering att polisen nu kan bötfälla direkt skulle inte behövas om man tog hänsyn till sin omgivning. Hur svårt är det att inse att störande körning med tex en vattenskoter eller hög och störande musik faktiskt påverkar andra personer? Tyvärr verkar det finnas en hel del människor som inte bryr sig att andra blir störda. Får väl hoppas att denna förändring med direkt bötfällning får de som stör att förstå att dom faktiskt stör även om det inte framgår med definierade gränsvärden vad som avses utan det är en bedömning som polisen får göra.
  12. Det kan fungera utan stag men med stagning och vind i seglen så står masten säkrare. Kanske inspireras av Blekingeekan med enkla vant och förstag. https://sv.wikipedia.org/wiki/Blekingeeka
  13. Nu kanske det blir lite lugnare både på land och till sjöss efter 1 juli. Man riktar in sig till sjöss på störande körning med vattenskotrar men gäller även annan "onödig körning med fartyg", t.ex. motoriserade gummijollar som stör och far omkring i en naturhamn. Polis ska få utfärda böter på plats Publicerad: 2021-06-23 10:44:57 Riksåklagaren har i dag beslutat att polisen ska få utfärda böter på plats för dels den som spelar hög och störande musik, dels den som kör vattenskoter så att det stör. Nyordningen gäller från den 1 juli. Riksåklagaren har i dag beslutat att polisen ska få utfärda böter på plats för den som spelar hög och störande musik, exempelvis från en bil. Det aktuella brottet är förargelseväckande beteende. Tidigare har ordningsbot för förargelseväckande beteende enbart kunnat utfärdas mot den som urinerar offentligt, men nu utvidgas alltså möjligheten. Boten för störande hög musik blir 1 000 kronor. Dagens beslut innebär också att polisen får rätt att utfärda ordningsbot för störande och onödig körning med fartyg, vilket är en bestämmelse i sjölagen. Bestämmelsen träffar alla båtar, men bakgrunden är problemet med buskörning med vattenskoter. Boten för detta blir 1 500 kronor. https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2021/juni/polis-ska-fa-utfarda-boter-pa-plats/
  14. Vår båt ökade från 24 fot och 2 ton till 42 fot och 4,5 ton när det blev en S30. Man vänjer sig ganska snabbt vid att båten har blivit några meter längre om man tidigare seglat kortare båtar. Samt vikten kring 4-5 ton är oftast hanterbart utan några större problem. Dock vid hård sidvind och tilläggning får man se till så att det finns större marginaler. Övning ger färdighet och har man intresset och tar till sig när det strular så blir det ofta bättre med tiden. Tror att många båtägare skulle behöva öva manövrering både under segel och för motor så blir det nog mindre strul vid pressade situationer. En gummijolle kan vara bra att ha med sig så underlättar det om man vill i land om man ligger för svaj samt bra att ha om t.ex. ett ankare ska läggas om.
  15. På större båtar så brukar det finnas hjälpmedel för segelhantering som underlättar om man är få ombord när man seglar. Det blir mer uppenbart att man är ensam ombord när det ska läggas till. Om man inte känner sig bekväm att angöra en trång gästhamn så kan man ofta lägga sig på svaj och ta jollen in till land. Frågan är om det i dagsläget finns en övre gräns på båtstorlek att hantera under segling. Något extremt är väl Wally Tango (30.48 m, 7.20 m, 4.95/6.75 m, 47.5 ton) som enligt reklamen kan seglas själv men besättningen satt nere i ruffen när denna video spelades in. Jag har seglat med en Jenneau Sun Odyssey 49 DS (14.98 m, 4.49 m, 2.15 m, ca 14 ton) vilken man med de hjälpmedel som finns ombord kan segla själv. Däremot med en sådan tung båt så kan man inte räkna med att kunna hålla ifrån för hand vid en brygga om det blåser lite (även med full besättning) utan det krävs att man hanterar båten med motorn. Jag seglar sedan några år tillbaka en S30, nya modellen, (12.5 m, 2.5 m, 1.5 m x ca 4.5 ton) och efter lite övning så går det riktigt bra att hantera både under segel och att lägga till. Fördelen när man seglar ensam är att seglen är förhållandevis små och lätthanterliga samt att det finns själslående fock. Om det är knixigt att lägga till så blir det svaj istället men oftast finns det hjälpande händer vid tilläggning i tex en gästhamn. Vikten på ca 4,5 ton är oftast inget problem vid tilläggning förutom om det blåser och är sidvind.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy