Jump to content
Monday 28 September 2020

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    925
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

135 Expert

About per_62

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,614 profile views
  1. Har provat att segla lösfotat med storseglet som inte är sytt Lösfotat. Det fungerar bra och jag ser ännu ingen nackdel så fortsätter med detta.
  2. Ska det bli kallt så är det kompressordriven kylbox som gäller. Men om det bara gäller dagsturer så borde väl kylklampar räcka om den bärbara kyllådan är välisolerad. Fyll i så fall även kyllådan med väl nedkylda varor. Behöver man ännu kallare så stoppa ner torris i kyllådan.
  3. Samtliga parallellkopplade solpaneler, även om någon har lägre spänning kommer att bidra om den inte är helt skuggad. Övriga ger sin ström utan påverkan från den med lägre spänning. Läs mer: https://solarpanelsvenue.com/mixing-solar-panels/
  4. per_62

    Landströmsintag?

    Jag letade efter ett vattentät intag och köpte elintag "ABL Sursum 1168160" som är i plast och passar CEE-don men den verkar inte tillverkas längre. Ratio Electric shore power inlet finns i några olika versioner i både rostfritt och plast men inte till CEE-anslutning. Ett enkelt CEE-väggintag är dock det billigaste alternativet men behöver skyddas från vatten.
  5. Obehagligt när fartyg går på grund. Anledningen till detta kommer utredas och det ska bli intressant att ta del av haverirapporten. Verkar vara en smal passage mellan öarna och M/S Amorella gick även på grund i samma område 2013. Här är en skärmdump över området där M/S Amorella gick på grund 2013: Bild 17a. AMORELLAs framfart i Hjulgrundsområdet. Till höger i bilden ser man Hjulgrundssvängens diameter, cirka 1,5 km, (girradie 0,4 sjömil, cirka 740 m) och till vänster diametern på den bedömda slutförda giren cirka 1,0 km, girradie 500 m. Det blåa sträcket visar fartygets position vid grundstötningsögonblicket (335 grader). De röda figurerna visar fartygets position klockan 12:32:50 (första larmet på kommandobryggan), 12:33:20 (farten börjar minska) och 12:35 (fartyg börjar svänga till styrbord). Efter lösgörandet från grundet flyttades fartyget till Hässlöfjärds området (nere på bilden, den blåa cirkeln) och ankrades för granskning av skadorna. Sjökortsuttdrag: Nautics Sailmate (material: Trafikverket). Mer info från 2013 finns här: M/S AMORELLA (FIN), elstörning och grundstötning i Ålands skärgård 14.12.2013 https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/S0iJzzOg3/Utredningsrapport_M2013-06.pdf M/S Amorella har måtten 169,4 x 27,6 x 6,3 m (LxBxD) och avståndet mellan prickarna är enligt Navionics som smalast ca 108 m i det område där troligen en grundstötning skedde: Information från gårdagens grundstötning 2020-09-20 ca 12:50 från Svenska Yle samt Viking Line: "2020-09-21 Otkes inleder utredning över M/S Amorellas grundstötning - slutrapport och rekommendationer väntas nästa sommar" "Viking Lines fartyg m/s Amorella stötte på grund utanför Åland, mellan Lumparland och Föglö, på Hjulgrund där fartyget gick på grund 2013. År 2013 råkade Amorella ut för en så kallad black out- situation, vilket betyder att fartyget förlorade all ström ombord och till följd av strömavbrottet körde på grund." https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/21/otkes-inleder-utredning-over-ms-amorellas-grundstotning-slutrapport-och "Uppdaterat: 2020-09-21 10:28:10 M/S Amorella som trafikerar på linjen Åbo–Stockholm hade i går en grundkänning vid Julgrund i Ålands skärgård. M/S Amorella befinner sig för tillfället vid Järsö skärgård i Föglö. Läget var hela tiden stabilt. Inga personskador konstaterades. Ombord befann sig ca 200 passagerare och 80 personer i besättningen. Passagerarna togs under eftermiddagen till Mariehamn. Amorella har idag ersatts av M/S Gabriella på linjen Åbo–Åland–Stockholm och fortsätter trafikera linjen tills Amorella återupptar sin trafik. Dykare har undersökt fartyget under söndagskvällen. För tillfället utreds skadornas omfattning. Vissa skador har konstaterats i botten men utreds vidare. Målsättningen är att påbörja förflyttning av Amorella till dock. Innan dess utvärderas möjligheterna för bogsering till reparationsvarvet. Tidtabellen för arbetet är ännu inte fastställd, utredningsarbetet beräknas ta några dagar. Viking Line beslutar med berörda myndigheter om vilka åtgärder som vidtas. Amorellas avgång 20/9 2020 från Stockholm kl 20.00 är inställd. Vi kontaktar alla passagerare som berörs. Viking Line återkommer med mer information." https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/planerade-uppehall-och-trafikavvikelser/
  6. per_62

    Avmastning

    Kan mastens likränna deformeras om en ”skyttel” används. Framförallt om ”skyttelns” längd är kort och när masten är i horisontellt läge torde belastningen på likrännan vara som störst. Större master väger ju en hel del.
  7. per_62

    Avmastning

    För att minimera tiden vid mastkranen så kan man göra en hel del förberedelser. Många master står med enbart förstag och vant men kontrollera det vid mastkranen när masten är säkrad med lyftslinget på plats innan akterstaget demonteras. Vissa master kan ha hög tyngdpunkt så se till att ha någon som håller i mastfoten när masten vinschas upp så att masten inte välter. Föreslår att läsa denna instruktion från SXK gällande på- och avmastning: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-mastning.pdf
  8. Energi- och klimatrådgivarna i Halland håller några Energiföreläsningar på distans via Teams. De två första föredragen handlar om eldrift i båt och bil: 2020-09-16, kl 18-19 Elmotor i segelbåt 2020-09-22, kl 12-13 Myter om elbilen Information kring dessa föredrag: Anmäl dig till ylva.jalming@halmstad.se eller 035-13 74 28 senast 15 september respektive senast 21 september så får du en länk till föreläsningen som går på Teams. https://www.halmstad.se/byggabomiljo/energiochklimatradgivning/energiforelasningarhosten2020.32457.html
  9. Hur gamla är barnen? Solingen ska ju burkas och tekniken är att sitta med rumpan utanför och bara vara kopplad till båten via burkbandet. Är man liten kan detta kanske vara lite läskigt men med övning så kommer det att fungera. Så lär er att nyttja burkbanden och burkselen. Dom där Jula ”grabbräckena” kommer bara vara ivägen när man fått in burktekniken. Nu är Solingen ingen Starbåt men titta på denna video hur dom burkar ner Staren så den seglar förhållandevis plant: Angående hålen så är det väl bara att fylla igen med glasfiberspackel, slipa och måla med lämplig färg. Men halkfärg kommer säkerligen att förstöra byxorna när ni ska sitta och burka så måla helst med något som är vänligt mot byxbaken. Inte kul om man får hål i regnställsbyxorna, torrdräkten eller våtdräkten!
  10. Prova med butyltejp, rulla ihop och peta ner i hålen, kanske silvertejp över. Efter kappseglingen petar man bort butylen och fyller igen med glasfiberspackel. Butyltejpen Kan vara bra även till framtida tätningar. Lycka till på kappseglingen!
  11. Tack för tips! Får klura lite på alternativen med kappelväv framför ingången. Tryckknappar sitter redan på sidorna om nedgången. Fästa i tryckknapparna alternativt krokar. Blixtlås med en kappelbit framför blixtlåset för att skydda mot ösregn och möjligen i kombination med kardborreband. Eller bara nöja sig med att fästa i tryckknapparna. Helst ingen glipa i överkant mellan kapellduk och skjutluckan. Riktigt "bråttom" är det väl inte att öppna/stänga men en smidig lösning eftersträvas. Är det bara skippeer och Gaidin som har kapellduk för ingången?
  12. Tanken är väl att vara oberoende sugtömmningsstationer och tömma ut urinen i naturen på någon ö. En manuell länspump torde vara driftsäker och borde väl även kunna pumpa urin från en större tank till extra dunkar. Kanske denna?
  13. per_62

    Automatsäkring

    Samt placera helst förskruvningarna på undersidan så rinner eventuellt vatten på kablarna bort från normalkapslingen och inte fram till den.
  14. per_62

    Automatsäkring

    Även Blue Sea typ A - Automatsäkring 12V 15A kan behöva sitta skyddat i en låda. Speciellt om det finns fukt i akterstuven vilket på sikt annars kan ge korrosion på kabelanslutningarna. En normalkapsling skyddar elektroniken från fukt och man kan tex montera flera dvärgbrytare för andra funktioner i en normalkapsling.
  15. per_62

    Automatsäkring

    Vad menar du med att tåla vatten? Ska säkringen sitta så att vatten sköljer över den eller vad är det för krav? Det finns olika Kapslingsklasser för elektrisk utrustning: https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverkare-aterforsaljare/de-olika-produktkraven/ovriga-markningar/ip-beteckning/kapslingsklasser/ Finns olika storlekar på normalkapsling att montera dvärgbrytare i, tex denna med IP 65 klassning: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror/normkapsling-2000021290
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy