Jump to content
Wednesday 19 June 2019

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    655
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

per_62 last won the day on March 8

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

76 Expert

About per_62

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

732 profile views
  1. Att ha koll på riggen så att den är säker även om det råkar blåsa upp och krafterna ökar måste man ha. Ibland kan det vara någon infästning, schackel eller stag som inte klarar belastningen vilket i sämsta fall innebär att masten trillar ner. Här är en video från Genèvesjön där ett oväder snabbt bygger upp stark vind och båtar i bakgrunden får problem, skickar nödraketer och master går av. På den aktuella båten som filmar fortsätter man med fulla ställ efter att ha tagit ner spinnakern och det blir en överraskning på slutet:
  2. Vattentäta skott om de fungerar är säkerhetshöjande och båten kan hållas flytande om det skulle bli stora inläckage som är svåra att hantera. Dessa kan tex sektionera båten i några delar, fören, runt motorn, runt rodret mm. Kör man in i någonting hårt så kan det strömma in vatten i fören. Genomföringar kring motorn kan leda till vatteninträngning. Seglar man på något och rodret slits bort kan stora mängder vatten sänka båten. Bordsgenomföringar torde man kunna täta med pluggar. Att ha bra manuella länspumpar, gärna någon extra lös som kan flyttas samt ha övat på att täta större läckor med olika material (madrasser, segel, dukar, stämp etc) kan vara viktigt när det blir skarpt läge. Att se till att båten håller sig flytande så länge som möjligt är nog det bästa istället för att överge båten och hoppa i en liten flotte som tumlar runt i vågorna och man är mer utsatt för naturkrafterna och kylan i vattnet i en flotte.
  3. Vilket äventyr med ensamsegling fram och tillbaka. Luperon faller väl bort eftersom den ligger i orkanstråket. Bocas del Toro kan nog vara ett trevligt ställe. Jag var i Panama för 20 år sedan men på landbacken vilket var mycket trevligt. Det finns ju även massor av fina öar i San Blas men undrar om man kan hitta någon hamn där om man vill ligga still länge. Colon var en tråkig stad i mynningen till Panamakanalen och vi kände oss inte säkra där. På ABC öarna är det nog lite mer ordning och reda samt troligen högre priser. Tänker ni ligga still eller lämna båten längre perioder? Då vill man ju hitta ett ställe där man tar hand om båten på ett bra sätt.
  4. Delvis inrullat segel får ingen bra profil samt sliter även mer på seglet. Speciellt om vinden ökar. Så helst inte segla med delvis inrullat utan bättre med ett mindre fullt utrullat segel. Det är ju bekvämt med rullfunktion men ska man segla lite fortare så ska det vara utrullat.
  5. Transportstyrelsen har en hamnkarta med sugtömningsstationer där man kan lämna synpunkter om man vill. Får väl hoppas att Transportstyrelsen tar till sig dessa synpunkter. Man kan även kontakta Transportstyrelsen i dessa frågor. Så förhoppningsvis kanske det kan bli bättre ordning på tömningsstationerna. Eller skaffa en mulltoa som jag gjort så slipper man problem med slangar, pumpar mm.
  6. Det trevligaste är väl att man delar på kostnader för anmälan och mat under en tävling. Slitage på båt och utrustning står väl oftast skepparen för men allt kan ju diskuteras. Alltid bra att vara öppen om kostnader tidigt så att deltagarna vet vad som gäller. Ha det så trevligt på Sjælland Rundt som på 80-talet hade drygt 2000 anmälda båtar.
  7. Dieselpriserna på landbacken är oftast något lägre och finns sammanställda över hela landet under bensinpriser.nu (från ca 15kr/l). Det vore trevligt om det finns något motsvarande för sjömackar. Men tyvärr, dyrare lär det bli framöver.
  8. Roligare är en modellbåt med radiostyrning som kan registrera djupet längs en förprogrammerad linje och få fram ett sjökort. Antingen snickrar man ihop en själv, se tex Sea Rendering eller köper ett färdigt system tex en Z-boat. Men komponenterna är inte billiga men trevligt att kunna få fram hur bottentopografin varierar.
  9. Det ser ut som djupkurvor på bilden. Om du tänker göra ett eget sjökort så kör man hellre längs egna linjer och förtätar vid behov för en bättre upplösning. Det blir en interpolering mellan registrerade punkter så desto tätare så erhålls ett noggrannare bottenyta. Med rätt ekolod kopplat till dator med programvara eller sjökortsplotter kan man göra egna sjökort. Navionics och Garmin har system där man kan ladda upp samt ladda ner andras spår.
  10. 48h är ett kort race men trots det se till att få igång ett vaktsystem på kanske 3-4h och om det kortvarigt behövs fler händer så får någon göra länge pass. Jag har seglat Gotland runt på fyra personer och det gick ganska bra. Är det havssegling så är det ofta inte så täta manövrar. Men om det är skärgårdssegling blir det mer intensivt. Det viktigaste är att man har med sig god och enkel mat. Färdiga portionsförpackningar med färdiglagade maträtter kan vara ett enkelt alternativ som bara behöver värmas. Vad är det för race ni ska segla?
  11. per_62

    Smidig kabelvinda

    Jag införskaffade 25 m (H07RN-F 3G2,5) kabel från Biltema utifrån rekommendation i SXKs båtpäm, 4 Elsystem, där det anges helst 3G2,5 och minimum 3G1,5. Den rullas upp och läggs i en säck i stuvfacket. Förhoppningsvis håller den många år.
  12. Med genomgående bult med bricka och mutter håller det bättre. Med kraftig (kanske ofrivillig) snedbelastning på linlöparen så kan det bli stora krafter för plåtskruvarna. Hur tjock är glasfibern som du ska fästa i?
  13. Finns många gånger varor utanför EU som man ibland vill beställa via internet. PostNord tar oftast ut moms på 25% samt en avgift på 75 kr på varje försändelse med värden under 1600kr samt 125kr därutöver. Det som är irriterande är att om man köper olika småprylar från tex ebay.com, aliexpress.com etc så erhålls ofta flera paket och därmed en avgift från PostNord på varje paket. Hur kan man göra för att erhålla en beställning av tex småprylar i ett enda paket istället?
  14. Behöver byta ut några glappande 6,4mm monel popnitar på masten. Klarar Biltemas popnittång (Kraftig nittång med uppsamlare) även denna dimension på monel utan problem eller vad rekommenderas? Hellre köpa men kanske går att låna på någon båtaffär i Stockholm?
  15. Om det går så lossa inför vintern mantågsstöttorna vid fästet och lägg ner mantåget inkl nätet på däcket. På våren res stöttor och nät.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy