Jump to content
Monday 18 November 2019

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    756
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

103 Expert

About per_62

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

970 profile views
  1. Barn växer fort och kring 9-10 år är en vanlig ålder att gå en seglarskola. Redan ca två år därefter kan de klara av mer krävande jollar med trapets och spinnaker. Men som första jolle bör den vara stabilare och enklare att segla. Här är några alternativ att fundera på där de två sista kanske man ska vänta med efter en första båt. Triss Giggen Askeladden Essjolle Oslojolle Örnjolle Minifish Tvåkrona Laser 420
  2. Lång stege på taket och därefter underlägg och mast ovanpå. Viktigt att utöver binda i takräcket även binda ner och straffa i kofångare bak och fram så att lasten blir säkrad ordentligt. Kör försiktigt, speciellt i kurvor och gupp samt märk ut mastens bägge ändar.
  3. Så bra att du har fått oberoende synpunkter på vad som behöver göras. Även om det oftast är ett 12V-elsystem på båtar så ska man se till att installationerna är utförda på ett säkert sätt med huvudströmbrytare, rätt dimension på kablar, säkringar etc. Det finns mycket energi i ett 12V-batteri så det gäller att kunna bryta förbindelsen med strömbrytare och huvudsäkringar. Det finns köksfläktar som går på 12V och undrar hur effektiva dessa är, tex Dometic CK 2000? En enkel fläkt som styr ut oset genom ingångsluckan kanske fungerar lika bra? En sådan kan ju även vara bra när det blir varma sommardagar då en fläkt kan ge ett luftombyte. Jag flyttade fram gasolflaskan till ankarboxen där det finns dränering om det skulle bli läckage. Samt kopparrör drogs fram till spis/ugn och gasolvarnare installerades. Med en säker installation är gasol ett utmärkt alternativ samt det är enkelt att handha. Så tänk efter innan du bestämmer dig för att byta ut gasolen! Ett alternativ som kommit på senare år är att installera en stor batteribank med LiFePo4-batterier och elspis. Gällande bordgenomföringar så är det skönt att ha dess utlopp ovanför vattenlinjen om möjligt. Utloppet från självläns från sittbrunnen borde väl tex kunna mynna ut på en nivå strax under sittbrunnsdurken för att fungera? Annars har dessa potentiell risk att kunna sänka båten om det kommer in en massa vatten i båten. De som måste finnas under vattenlinjen bör stängas när man inte är ombord. Samt att samtliga ventiler behöver motioneras några gånger per år så att de inte beckar igen. När båten på vintern ligger på land så bör ventilerna stå öppna ca 75% för att inte vatten ska bli stående inne i ventilen och där ge frysskador.
  4. För att erhålla ett förarintyg måste man förhöras eller gå en kurs där oftast förhöret ingår. https://www.batlivsutbildning.se/forarintyg/ Här finns lite mer om utbildningar och intyg: https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/Utbildning-for-fritidsbat/
  5. Det verkar vara mycket byråkratiskt att fundera på om man som ni ska köpa båt, ha båten utomlands några år och eventuellt importera den till Sverige! Skatter, moms, avgifter, CE-märkning, försäkringar, registrering, etc etc Så bara själva affären kan ta en hel del tid innan den är slutförd. En besiktningsman kan nog vara ett bra alternativ vid köp. Men om det dyker upp dolda fel efter köpet så kan det väl vara svårt att få kompensation från både säljare som besiktningsman, speciellt om man har seglat iväg till ett annat land? Att ta rätt hjälp kan vara mycket värt vid en sådan affär. Här finns en hel del matnyttigt att börja studera: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/cemarkning/Bygga-om-tillverka-distribuera-och-importera/importera/privatimportera/ https://www.upptackbatlivet.se/att-tanka-pa-infor-batkopet.aspx https://www.atlantica.se/skepparguiden/koptips/kopa-bat-utomlands/ https://www.hamnen.se/kunskap/viktigt-att-veta-vid-kop-av-bat-i-utlandet/ https://www.hamnen.se/kunskap/atta-punkter-rayd-vid-kapp-av-bayt-i-utlandet/ http://batjuristen.se/att-kopa-bat/kopa-bat-utomlands/
  6. Här finns info att börja med gällande det byråkratiska: http://utsjoskeppare.se/Start/ExempelSkeppshandlingar Normalt registrerar man båten i det land man bor. Men i ert fall kanske det inte är så. Det är nog en hel del man bör ta reda på innan köp av båt utomlands. Oceanseglingsklubben kan vara bra att kontakta, https://www.osk.org/
  7. Det klart det går att segla långa sträckor över öppet hav men om man inte har provat på samt inte seglat tidigare så kan det bli övermäktigt, speciellt om det inte fungerar för delar av familjen att vara ombord längre tider. Barn brukar dock anpassa sig riktigt bra ombord och det är väl mer att hinna hålla reda på dom när dom inte sover. Sjösjuka om man får det brukar gå över efter några dagar. Greta Thunberg startade igår en tillbakaresa över Atlanten med katamaranen La Vagabond (Outremer 45) som seglas av ett par med en liten 1-åring. https://sailing-lavagabonde.com/ Får väl se om hon hinner till Portugal innan klimatmötet börjar i Madrid den 2/12.
  8. Att segla till Vancouver från Sverige är en riktigt lång seglats med flera veckor på öppet hav, dels över Atlanten till Panama, drygt 5000 nm kortaste sträckan. Men normalt seglar man ner till Kanarieöarna ca 2500 nm och därefter via Karibien ca 3700 nm vilket blir ca 7700 nm. Därefter via Panamakanalen längs USA's västkust upp till Vancouver, drygt 4000 nm. Seglats ner till Kanarieöarna kan ta ca 2-4 veckor, Atlantseglatsen ca 3-5 veckor och resten ca 3-4 veckor om man seglar nonstop. Med stopp på vägen kommer det ta ännu längre tid. Tidpunkt för Atlantseglingen görs enklast under november-december beroende på rådande vädersystem. Här finns lite mer information kring en Atlantsegling. https://improvesailing.com/questions/sail-atlantic Titta gärna på TV5’s program ”Över Atlanten” https://www.dplay.se/program/over-atlanten? så får man en uppfattning om hur det kan vara att ta sig över Atlanten, även om detta görs på en riktigt stor lyxig segelbåt, Tugela, vilken är en Swan 79 (längd 24,1m) byggd 2003 vilken är till salu för 1 350 000 €. https://www.superyachts.com/luxury-yacht-for-sale/tugela-3238/ Att göra denna långa seglats utan någon tidigare erfarenhet av segling är nog inte att rekommendera, speciellt om ni är en familj med barn ombord. Vi har seglat sedan barnen var små men främst inomskärs. När det blivit lite längre etapper och främst när det blev guppigt med höga vågor tröttnade ofta barnen och ville lägga till vid någon ö. Även en katamaran rör sig i vågorna! Det finns massor av information på internet om långsegling. Här är något att börja med: https://www.yachtingworld.com/sailing-across-atlantic/bluewater-tips-first-crossing-123215 Att köpa en båt i Vancouver är nog ett bättre alternativ än att segla hela sträckan. Samt prova på att segla, följ med på en båt eller hyr och prova en havssegling under en dag. Det kan ge en uppfattning om hur det är att segla på öppet hav under några veckor.
  9. En Soling har tre olika fockar. Det klart en riktigt billig genua kanske man kan prova på men blir det någon större fartskillnad? Kolla först med en segelmakare om det fungerar. Här finns annars lite trimtips för att få fart på en Soling: https://cfd.northsails.com/sailing/wp-content/uploads/2017/05/08134937/north-soling-tuningguide.pdf http://www.solings.co.uk/soling-tuning-guide/
  10. Stor anläggningsyta mot däcket borde man eftersträva så att krafterna som kan uppstå i en stötta fördelas ut bättre. På fotot syns även en tunn spricka i däcket runt mantågsfoten. Sprickor kan leda in vatten och beroende på vad det är för distansmaterial i däcket så får man laga detta på olika sätt. Är det balsa i däcket så kommer den att ruttna om den blir fuktig! Det kommer väl inte in något vatten i båten kring mantågsfötter eller relingslist?
  11. Är det inte en Soling du seglar? Tveksamt om det blir någon större skillnad i båtfart med ett större försegel på denna båt eftersom den är så pass lättdriven med originalseglen. Fast det skulle ju se kul ut med peke och en Code Zero.
  12. Söker till en drönare en liten billig vattentät tracker som fungerar utan GSM-abonnemang. Att hitta en drönare som har hamnat på fel plats kan ju vara en utmaning om tex vegetationen är tät. Möjligen kan man hitta andra användningsområden för en tracker som man kan hitta inom ca 3 km. Har enbart hittat en som har IP67 klassning (klarar 1 m vattendjup) och fungerar med radiosignaler. Räckvidden är på drygt 3 km. Frågan är om det finns andra alternativ än dessa som fungerar med eget inbyggt batteri? Marco Polo Drone radio Tracker, https://eurekaproducts.com/rc-model-tracking-and-recovery/ Med en IP67 tracker på 23 gram, 79x35x19 mm, räckvidd ca 3,2 km (2 miles), $235 Loc8tor Lite, https://loc8tor.co.uk/ Tracker 6 gram (ej IP67), 32x6 mm, räckvidd 122 m (400 fot), $67
  13. Det kommer fungera med dessa men det finns bättre lösningar. Kjells alternativ har en mindre bra anslutning för kabeln som kan ge kontaktproblem på sikt. Konstigt att Biltema bara har polplint märkt med (+), det kan bli lite förvirrande att ha två med (+) annars ser den ut att vara ok. Det som är viktigt med ett elsystem är att det är rätt dimensionerat för strömstyrkan som ska fram och att kablar har tillräcklig area så att det inte blir en kabelbrand samt att de är ordentligt fastsatta i bägge ändar. Samt att elsystemet har huvudströmbrytare och är avsäkrat. Det finns tex nomogram och kalkylatorer för dimensionering av kablar. Gällande polplintar så kan detta vara ett alternativ där det finns både (+) och (-) plint: Kabel bör ha pressade ringkabelskor i bägge ändar, tex denna, samt vara märkt (+röd, -svart). Läs gärna på om båtel. Här kommer några tips: Någon bok om båtel, köp eller låna på biblioteket tex: Elsystem för båtar av Magnus Sterky. Ström ombord av Jon Winge. El ombord av Anders Jangö. SXK Båtpärm. Kapitel 04 elsystem Sutars elguide 2018 24volt: Kabelkalkylator
  14. Så bra att det ordnade sig. Och masten lossnade lätt ur mastfoten? Hur och var fäste ni lyftbandet i masten?
  15. Under den pågående kappseglingen Transat Jaques Vabre mellan Le Havre i Frankrike och Salvador de Bahia i Brasilien seglade den nyligen byggda båten Hugo Boss i 25 knops fart och träffade ett oidentifierat objekt i söndags. "We’re not sure what we hit but it was something big under the water, which must have been submerged to have hit our keel and physically stop the boat at 25 knots. The keel sustained a lot of damage and it was left attached only by the hydraulic ram." Skadorna blev så omfattande att man blev tvungen att släppa lös kölen idag. Tur att det vare en IMOCA60 som är förhållandevis stabil! “We did everything that we could to preserve the keel but collectively we determined that it was far too dangerous to keep it in place." “Therefore, with guidance from our team shore-side, Alex and Neal set about cutting the hydraulic ram to free the keel from the boat. After many hours, they were successful in their efforts and the keel is now no longer attached to the boat." https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1619/alex-thomson-and-neal-mcdonald-forced-to-retire-from-transat-jacques-vabre-after-hitting-object-in-the-water https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1641/hugo-boss-decide-to-cut-keel
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy