Jump to content
Wednesday 24 April 2019

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    600
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

per_62 last won the day on March 8

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

66 Expert

About per_62

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

672 profile views
  1. per_62

    Sterling proAltC

    Tack, jo 4st celler. Då ska jag nog hitta rätt kablar. Det var den där 8S1P som jag var osäker på.
  2. per_62

    Sterling proAltC

    Haha, jo det klart det är kul med en kontroll som blinkar blå som Adolphson & Falk sjunger om! Finns en figur längst ner i denna länk där det är 9 anslutningar. 8+2 kan väl inte vara rätt? Så vad är det för typ av anslutning och var hittar men en sådan? XH 2.54 balance port? JST 2.0mm PH 9-Pin Female Housing Connector?
  3. per_62

    Sterling proAltC

    Vill helst inte sitta och titta utan hellre ha ett system som i princip sköter sig själv huvuddelen av tiden. Men vad är det för anslutningskontakt man ska ha till balanseringen med ISDT BattGo BG-8S Smart Battery Checker?
  4. Dorade-ventiler är effektiva men på en fördäckslucka eller fördäck är de en rejäl snubblingsrisk samt även många gånger ivägen för fockskotet. De lägre platta och förhoppningsvis vattentäta ventilatorerna drar som sagt ut luften jämfört med Dorade som trycker in luft i båten. Men när båten är förtöjd och det knappt blåser så borde en datorfläkt ge ett bra luftflöde och i så fall kan den väl trycka in luft i den platta ventilatorn. Komplettera med väggmonterade datorfläktar i förpik och salonger så att luften får rotera så känns det svalare. Öppna luckor nattetid med myggnät gör det även behagligare ombord.
  5. En ventilator på fördäck vilken tål överspolning och med en datorfläkt på insidan borde väl ge en bra ventilation. Är Lewmar Mini Vent tät även vid överspolning eller måste den stängas först? Eller är det ventilatorn Air-only som man ska ha för att det inte ska komma in vatten eller behöver även denna stängas för att inte vatten ska komma in eller fixar bollarna tätningen?
  6. Att säkra vantskruvar med lina eller buntband, håller dessa? Alternativ till saxsprint kan även vara SureClips, Smartpins (rostfri pinne med kardborreband) och rostfri bult i samma hål som saxsprintarna och låsmutter. Eller utan saxsprintar och kolla vantskruvarna dagligen... Eltejp kladdar väl inte så mycket?
  7. Jo förra årets högtryck var mäktigt med lite väl hög temperatur inne i båten. Om det återkommer samma värmebölja och om det inte regnar samtidigt kan en "4-way wind scoop" till förluckan ge välkommen ventilation. Annars är datorfläktar bra att ta till om man vill få lite luftomsättning. Men det är nog inte så bra att ta upp ett hål till ankarboxen eftersom vid hård kryss kan ankarboxen i sämsta fall fyllas med vatten och därmed även leta sig in i båten.
  8. Desto mindre båt, desto enklare att transportera mellan vattendrag antingen på trailer eller kanske på biltak om den är lätt. Om det är mindre sjöar där det inte går stora vågor borde väl en mindre båt vara aktuell så slipper man utgift för båtplats. Förvaring av båten när den inte används bör man även fundera på och om den kan stå på landbacken kan vara ett alternativ men se till att den är låst ordentligt så att den inte blir stulen. Det finns tex fiskekajaker (se denna video) eller mindre roddbåtar som kanske kan fungera, även uppblåsbara kanske kan vara ett alternativ. Om man är miljömedveten så paddla eller ro och kanske draghälp med en en elutombordare. Ett litet friluftskök finns det alltid plats för.
  9. Att kunna kappsegla en båt på två och segla upp till SRS-talet (nästa i alla fall) är ju smidigt eftersom det kanske inte alltid kan bli en massa händer ombord. Det är även riktigt roligt att vara få ombord eftersom det då finns en massa uppgifter att utföra. Har man ett helt gäng ombord är det nog flera som kan tycka att det är lite tråkigt att ”bara” vara barlast långa stunder samt man har ofta problem att jaga folk som måste vara med. Även en mindre båt ger ofta en härlig seglingsglädje. Men det är inte så kul om man kommer riktigt långt efter huvudklungan i en kappsegling. Det är ofta mer spännande om man kan ha fart i båten samt hålla jämna steg med övriga båtar. Att vid bankappsegling få vara med i klungan när det tex är dax för en hel drös att runda ett märke ger erfarenhet kring kappseglingsregler och är riktigt spännande många gånger. Att alltid ha nya segel kostar på men är oftast inte nödvändigt för att hänga med i de flesta kappseglingar. Att ha slätast botten och optimala profiler på köl och roder ger lite snabbare fart och naturligtvis ger en snabb båt förutsättningar till framskjutna placeringar. Men oftast är det många gånger vägval och taktiska finesser eller minst trassel vid segelbyten och rundningar som är avgörande. Nuvarande SRS-system ska vara bättre än tidigare LYS men vissa båttyper seglar nog lite bättre än andra upp till sitt mätetal. Det finns väl några klasser med SM-status där det finns ett flertal båtar som ställer upp i klasskappseglingar vilket kan vara kul att segla mot likadana båtar. Men ska det vara helt lika förutsättningar så är det strikt entypsbåtar som gäller där allting är lika oberoende vilken båt man seglar.
  10. Om man nu är ute på nattflygningar och vill se bättre så prova en nattkikare/mörkerkikare vilken säkert kan vara bra i andra sammanhang om man tex är ute och åker båt. Men en egen helikopterplatta är ju häftigt!
  11. Förmodligen fungerar de flesta båtar bra och kanske några lite bättre för kappsegling om jag antar att det är SRS-kappsegling som det gäller. På Blur har det diskuterats kring vilken den optimala shorthandbåten är, läsvärt. Sedan finns det möjlighet att segla lite fortare om man optimerar båten med tex bra segel. Desto större båt desto dyrare lär det oftast bli. Vilken budget har du för båtköp och hur stor är besättningen?
  12. Inte en enkel fråga att svara på eftersom det beror på vad man är ute efter. Om det är att vinna SRS-kappseglingar med full besättning eller shorthand, hur många ska segla på båten?. Eller om det är entypsbåt där det kanske mer beror på besättningen än hur man har utrustat båten. Samt är det bankappsegling, skärgårdssegling eller havskapppsegling som båten ska användas till? Man kan kappsegla med förhållandevis billiga båtar eller lägga ner massor av pengar för att få till det absolut bästa. En Farr 30 var bästa båt i förra årets SRS-ranking och oneoff 2:a samt Neptunkryssare 3:a. Stor skillnad på dessa båtar!
  13. Ytterligare en Facebook-länk där någon nästan kört in i en mindre tank, en som träffat en container och en som varit nära att träffa. Men som sagts, det är inte vanligt förekommande. Terry Jelcick Absolutely. Awoke at first light more than a thousand miles out to find a steel tank about 6-8 ft in diameter and about 15-20 ft long, 2/3 submerged dead ahead. Could have easily sunk the 27 ft wood ketch we were sailing from California to Hawaii. Leo Bauer Hit one middle of Atlantic a couple pf years ago. At the dead of the night, full speed => full stop. Luckily with a very solid steel boat and obviously did hit it dead center so only had a small dent in the bow. Scary, VERY scary moment. Kathy Kilbey Nearly did in Biscay 1990. Just a small pyramid showed looked like a fishing float at first.
  14. per_62

    Sterling proAltC

    Tänkte koppla in en Sterling ProAltC 80A samt uppgradera elsystemet med LifePO4 utan BMS. Blev fundersam hur man bör koppla ihop detta och var och hur stora säkringar som behövs, framförallt när stora strömmar kan uppstå vid laddning av LiFePO4. Ska det vara en säkring mellan generator och ProALtC eller kan generatorn skadas om säkringen löser ut? Befintlig generator på 35A ska bytas ut till kanske 70-90A (motor MD7A så större generator torde inte kunna användas). Kommer tex laddströmmen till LifePO4 på kanske 80A kunna orsaka problem för övriga komponenter i detta första koncept på elschema. För de fyra LifePO4 Winston-cellerna på 3.2V räcker det väl med att parallellkoppla dessa med förbindelsebleck samt bunta ihop cellerna och placera dessa skyddat i en låda för att erhålla 12V. Samt ha en huvudbrytare omedelbart nära pluskabeln och därefter en huvudsäkring. Vid balansering med ISD Battgo BG-8S måste väl alla celler kopplas isär eller hur ordnar man detta på ett smart sätt? Att överladda LiFePO4 med ström från solpaneler borde väl kunna undvikas genom att ställa utspänningen i MPPT-regulatorn och eller i batterivakten. Eller ska man bryta strömmen från solpanelerna när båten inte används? Solcellsregulator: Victron Smartsolar 100/20 Batterivakt: Victron Smart BatteryProtect 100A Batterimätare: Victron BMV-712 Smart LifePO4: 4st Winston WB-LYP200AHA LiFeYPO4 (3.2V/200Ah WIDE) Balansering av LifePO4: ISDT BattGo BG-8S Smart Battery Checker Tacksam för synpunkter på detta.
  15. Vi människor glömmer ibland. Och ibland kan det bli så att man inte har någon spänning kvar i batteriet för att man glömt att stänga av något eller att batteriet inte var fulladdat etc. Så för att inte behöva komma ihåg att man inte glömt att stänga av så använd helst lastutgången så finns det kraft kvar i batteriet. Detta leder även till att batteriet mår bättre och lever ett längre batteriliv på båten. Läs gärna på om hur ett elsystem bör vara och vad man ska tänka på. Det är ju roligare om man fattar hur det hänger ihop och kan lösa eventuella framtida el-problem. Här finns lite att börja med: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/Batparmen-04Elsystem-juni2018.pdf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy