

per_62
Medlemmar-
Content Count
1,150 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
4
per_62 last won the day on December 13 2024
per_62 had the most liked content!
Community Reputation
223 ExpertAbout per_62
-
Rank
Vice Amiral
Recent Profile Visitors
3,894 profile views
-
Med några hundra liter vatten i sittbrunnen och fungerande självläns kan väl liknas vid att man drar ur proppen ur ett fyllt badkar vilket tar några minuter att tömmas. Sedan kanske självlänsen i sittbrunnen inte är fullt fungerande så då tar det lång tid att få ut vattnet.
-
Med öppen akterspegel: Sittbrunnen dräneras snabbt men skydd behövs så att besättningen inte sköljs ut Enklare att hoppa i eller ta sig upp från vattnet (om det finns en ordentlig räddningsstege) Båten blir lite lättare i aktern men man missar en hel del stuvutrymme Båten kanske ser snabbare ut Bilder nedan från: Clipper Round The World Race där amatörer betalar för att vara med i entypsbåtar. The Ocean race där proffs seglar IMOCA 60 med foils som lyfter upp båtarna över vattnet med farter på mellan 20-30 knop. I denna video från Volvo Ocean Race 2008-2009 med VO70 båtar ser man fördelen med öppen akterspegel om man får översköljande vågor som fyller sittbrunnen.
-
Enligt Region Stockholm's information blir det ingen större inverkan på båttrafiken under 2025 om man inte har en båt som är bredare än 17 m. Planerade avlysningar till 2026: 31 oktober–13 november 2025: Partiell avlysning - höjdbegränsning 11,8 meter 14 november–12 december 2025: Total avlysning – ingen sjötrafik tillåten 13–23 december 2025: Partiell avlysning – höjdbegränsning 11,8 meter 17–30 april 2026: Total avlysning – ingen sjötrafik tillåten 1 maj–1 november 2026: Partiell avlysning – höjdbegränsning 11,8 meter Farledsbredden begränsas till 17 meter under oktober 2024–oktober 2025. För att få aviseringar om förändringar i projektet samt kvälls-/helg-/nattarbeten kan du registrera ditt mobilnummer.
-
Enligt Kustbevakningen har störningar uppstått där positionen varit flera hundra meter fel vid användande av GPS. Så man ska nog ha marginal om dessa störningar fortsätter. https://www.sverigesradio.se/artikel/flera-gps-sabotage-pa-ostersjon-fartyg-kan-ga-pa-grund Kustbevakningen har märkt av kraftiga störningar på navigationssystemet GPS. ”Fartyg som förlitar sig på GPS riskerar att gå på grund”, säger Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund. Kustbevakningen har tydligt sett att störningarna ökat efter en särskild händelse. https://www.sverigesradio.se/artikel/sabotage-mot-gps-troligen-fran-ryssland De senaste veckorna har GPS-positioneringen för fartyg på Östersjön blivit störd. På Försvarshögskolan misstänker man att Ryssland ligger bakom. ”Det kan få allvarliga konsekvenser om man inte observerar det här”, Hans Liwång, som bland annat forskar om riskhantering, sjösäkerhet och sjöfartsskydd på Försvarshögskolan.
-
Boatsystem Group Sweden AB (tidigare Båtsystem) återkallar båtstegar! Det finns risk för klämskador på några modeller (BUT 48, BUT 75, BUT 100 och BUT 125 ) så ett klämskydd har tagits fram. En badstege/räddningsstege ska ju vara säker så att man helskinnad kan ta sig ombord utan att fastna eller klämma sig. Kan det ha hänt en olycka som föranlett denna återkallelse? Kan vara bra att även kontrollera andra vikbara fabrikat så att man inte kan klämma sig. Speciellt barn har ju inte samma risktänkande som vuxna. Så ta det försiktigt med vinterbad om ni har en sådan badstege/räddningsstege innan klämskydd monterats eller att annan stege är kontrollerad.
-
Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport. Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten?
-
Detta kan vara ett bra alternativ att röra på sig. Samt om man har egen båt så lär man väl få dubbel glädje eftersom det även blir en promenad tillbaka till båten 🙂
-
Hänglåset med tre hjul kan ju fästas lite här och där bara man kommer ihåg kombinationen. 😉 Men från vilken båt kommer ursprungsbilden där du ringat in tumhjulen. Kan man inte fråga den båtägaren? Alternativ: 1. Skriv in kursen på anteckningar mobilen. 2. Skriv gärna på en whiteboardtavla, upptejpad OH-plast eller direkt på gelcoaten vad man behöver komma ihåg för kurs eller vad det nu kan tänkas vara man vill komma ihåg om man kommer ihåg att ta med sig en fungerande penna. Stryk bort texten med en trasa och det finns utrymmme för nya kurser etc (om man råkat skriva med permanent penna så blir det krångligare att nolställa texten...).
-
Den tidigare kaptenen (2015-2020) på Bayesian berättar i en artikel om båtens stabilitet. Det finns två värden gällande stabilitet som är viktiga: 1) Vinkeln där det inte längre finns en återvändo för stabiliteten "Angle of Vanishing Stability (AVS)" är ca 90 grader med nedfälld köl och ca 75 grader vid uppfälld köl. 2) Översvämningsvinkeln "downflooding angle" som om den överstiger ca 40-45 grader kan vatten komma in i öppna luckor och hastigt leda till försämrad stabilitet. Båtens väger totalt ca 473 ton med en ballast på ca 200 ton och centerbordet som kan höjas 6 m väger ca 60 ton. Det är med andra ord en tung båt som för ankar sjunkit på mycket kort tid. Det är en komplicerad utredning och det lär nog ta sin tid innan utredarna kommer med sin slutrapport kring förlisningen.
-
Däckskontakter som kan sparkas sönder eller med tiden börjar ge upp pga dåliga kontaktytor är inte kul. Rekommenderart istället en cableport i vilken kablarna dras och kontakterna sitter skyddade inne i båten. Jag har en cableport invid masten och upplever att den gör sitt jobb och att man inte fastnar med tampar eller kan sparka sönder den.
-
Kan en tryckgivare på botten av tanken vara ett alternativ? Eller är noggranheten inte tillräcklig? Jag använder analoga metoder: - Dieseltank i rostfritt. Jag öppnar tanklocket och använder tumstock för att kontrollera nivån. Ska möjligen uppgradera till en träpinne graderad i liter. Ett annat alternativ kan vara att montera ett rörnivåglas vilket skulle kunna kompletteras med en kamera som skickar en bild till mobilen. - Vattentank i plast. Jag har hitills använt ficklampa för att kontrollera vattennivån. Planerar att uppgradera med ett t-rör i utloppsledningen och koppla på en vertikal PVC-slang som graderas och fästes på ett skott så slipper man öppna upp under madrasserna i förpiken för att kontrollera vattennivån.
-
Verkar vara ett känt problem sedan april i år enligt inlägg i Victron Community: 2024-04-10 Orion XS safe VHF antenna distance? 2024-08-06 Servere RF noise on VHF band from Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger Att montera ferritblock 12 mm från kjell.com verkar ha löst problemet för en drabbad. Är det tre eller fem stycken som behövs? Kan detta fungera även för er som har problem? Men problemet att störa ut kanal 16 borde Victron åtgärda och byta ut felaktiga enheter vilket kanske är samtliga som Victron har levererat.
-
Toppar 68 knop i denna video.
-
Förhoppningsvis får vi längre fram reda på vad som hänt. Det har cirkulerat information att masten gått av och varit orsaken till förlisningen. Men även att båten ligger på sidan på botten med en hel mast. Det verkar dock varit ett snabbt förlopp och att båten drivit iväg innan den sjönk. Här är en video från ett oväder som inträffade några dagar tidigare med många båtar som spolats upp på land. Naturkrafterna är ibland mycket kraftiga:
-
Vi brukar tuta innan inloppet och i värsta fall får man backa om det skulle bli ett för tight möte. Det sprängdes i början av 1900-talet för marinens dåvarande torpedbåtar. Därefter har det enbart muddrats till ett djup av 2,2 m 1982. Max båtbredd anges här till 7 m. Får man inte plats i kanalen så får man gå utanför Järflotta. Här en video från nätet vid passage av Dragets kanal.