Jump to content
Saturday 25 May 2024

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    1,123
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

per_62 last won the day on December 20 2022

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

214 Expert

About per_62

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

3,440 profile views
  1. per_62

    Värmdö till Men

    Mackey: Tjusig karta med pluppar! Hur får man fram den? Är det en betalversion?
  2. per_62

    Värmdö till Men

    Kortaste vägen med en längre oskyddad sträcka utanför kusten mellan Landsort och Arkösund blir det ca 190 km eller ca 105nm. Avstånd mätt i https://minkarta.lantmateriet.se/. Det finns massor av platser på vägen att stanna på, speciellt om man tar den lite längre vägen på insidan om Ringsön och passerar Oxelösund. Även att gå via Dragets kanal kan vara en trevlig men lite längre väg.
  3. Idag i gruppen Segelbåtfix på Facebook finns ett inlägg gällande en segelbåt som förirrat sig in i ett skjutfält ut mot havet vid Utö. En stridsbåt noterade detta och meddelade seglarna detta: Försvarsmakten anger även att skutfältet avlyses, vilket även rimligen torde gälla över vattenområden. MEN att med båt kunna komma in i ett sådant avlyst vattenområde inom ett skjutfält ska inte kunna ske enligt Försvarsmaktens information: "Hur håller man koll på skjutövningar med skarp ammunition från skjutfält på land och ut mot havet när man passerar med fritidsbåt? – Vid dessa tillfällen kommuniceras det ut via radio samt görs avspärrningar. Säkerhetsbåtar finns också utplacerade för att säkerställa att inga fritidsbåtar kan åka in i övningsområdet. Säkerhet är alltid vår högsta prioritering." Det är väl inte förbjudet att med båt ta sig fram i skärgården förutom om ett militärområde är avspärrat med bojar och skyltar som tex kring örlogsbasen på Muskö. Att ha kännedom om när skjutning pågår ut över havet kan dock vara en självbevarelsedrift så att inte båt och besättning försätts i en livsfarlig situation. Försvarsmakten torde dock ha yttersta ansvaret om man skjuter oskyldiga fritidsbåtar i sank. I denna länk har Försvarsmakten några RÅD TILL BÅTFOLK OCH SKÄRGÅRDSBOENDE.
  4. Hittat följande information på Victron Community: 1. Att koppla in en AC-laddare parallellt med generatorn enligt mitt förslag (2024-04-28) ska tydligen fungera. Förstår dock inte varför man även föreslår att sätta in en brytare mellan generator och AC-laddaren? 2. Victron Orion XS 50A kommer inte dra ur startbatteriet om man ställer in VIN och Vshutdown rätt.
  5. Verkar inte genomtänkt av Victron om Orion XS skulle tömma startbatteriet om inte generatorn eller tex en AC-laddare levererar för låg spänning. Vstart och Vshutoff borde väl förhindra detta. Samt om man behöver ett extra skydd för startbatteriet skulle även en Victron BatteryProtect installeras. Men är en sådan nödvändig? CTEK M300 (charging voltage 12.6V-14.4V, charging current 25A max) kan man tyvärr inte styra utspänningen på men den lär ju ligga inom intervallet som Orion XS accepterar (spänningsintervall, ingång 9-17 V). Blir spännande att ta del av ditt test med CTEK M100.
  6. Jag vill nog gärna stänga av "allt" när båten inte används, speciellt att LFP-batteriet är bortkopplat. Gällande landström så funderar jag på om det skulle fungera att ansluta en äldre AC-laddare (CTEK M300) till Orion XS enligt bilden nedan. Jag har lagt till AC-laddaren till Victron's elschema. Då kommer både startbatteri och LFP-batteriet laddas när landströmmen kopplas in. Detta för att slippa skaffa en speciell LFP-laddare.
  7. Det ser ju riktigt säkert ut med de brytare och säkringar som du lagt in. Jag blev nu uppmärksammad på att T-säkring ska jag ha till LFP-batteriet. Hade tidigare funderat på ANL-säkring men dessa kan tydligen ge upphov till en ljusbåge, hög värme och därmed vara en källa till en brand vilket man inte vill ha... Men varför behövs T-säkringar både på plus och minus på LFP-batteriet. Vad kan hända på minussidan? Bör man inte även ha en brytare som helt kopplar bort batteriet från solpanel, kyl etc så att man verkligen vet att batteriet är helt bortkopplat från övrigt elsystem?
  8. Blev nyfiken på hur du kopplar ihop Sterling, Victron Orion XS, start- samt LFP-batteriet och säkringar. Kan du visa ett kopplingsschema hur du kopplat? Är på G med ett 230Ah LiFePO4-dropin batteri, AGM-startbatteri, Victron Orion XS och Sterling ProAltC 80A. Men är lite villrådig hur jag bör koppla ihop detta. Samt hur bör man tänka med dimensionering av säkringar och placering av dessa.
  9. Den där bottenfärgen verkar ju vara slutsåld... ☹️
  10. Från 2018 finns det krav på räddningsstegar för nytillverkade båtar. Det viktigaste är att stegen når minst 56 centimeter under vattenlinjen. På detta sätt underlättar det när man ska tas sig ombord. Samt stegen ska kunna hanteras av en ensam person i vattnet. Så se gärna till att uppfylla kraven för räddningsstege när du monterar badstegen.
  11. Den 50:e Postrodden över Ålands hav ros 2020-06-15 med start från Grisslehamn Dessa båtar har även möjlighet att sätta segel om det blåser fördelaktiga vindar. Många har fått sätta livet till att dela ut posten... "1911 befriades bönderna längs postvägen från en av de farligaste uppgifter som haft sedan 1600-talet, nämligen att leverera post mellan Grisslehamn i Sverige och Vartsala i Finland." https://sjofartsmuseet.se/Postrodden/Info-Postrodd-2024.html
  12. Om det ska vara en ombyggd livbåt som ska vara säker så vore väl en begagnad livbåt från tex en oljerigg vara något. Finns några som lagt ut information på Youtube kring detta. Här är en av dessa, livbåten Stødig: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-52395200 https://youtu.be/JjpCFP0jJIY?si=SUCNl4fT57XacpUr https://arctic-lifeboat.com/
  13. Så verkar det vara, Hamnen.se har slagits ihop med Skippo.se: https://www.skippo.se/nyheter/hamnen-blir-skippo-ny-satsning Nu blir Hamnen Skippo – samma personer bättre funktioner Hamnen.se slås ihop med Nordens största navigationsapp Skippo. I en gemensam storsatsning skapar vi den kompletta sajten för båtliv. Från och med den 6 mars kommer alla besökare hos Hamnen.se att landa på Skippo.se.
  14. per_62

    Solskydd

    Varför inte skaffa ett sittbrunnskapell/supstuga så blir genast en IF-båt "en storlek större". När man ligger förtöjd blir då sittbrunnen ett extra rum som kan användas både i sämre och bättre väder. Man får då solskydd, vindskydd, regnskydd, myggskydd. Jag hade en Misil vilken är i samma storlek som en IF där jag gjorde ett enkelt sittbrunnskapell med några trälister tvärs båten som syddes in i fickor i taket på kapellet. Samt vertikala sidor med fyra dragkedjor i sittbrunnens hörn. När man bara ville ha solskydd från ovan slängdes sidorna upp på taket. Samt detta sittbrunnskapell gick hela vägen fram till masten så man fick även ett temporärt förvaringsutrymme när kapellet var på plats. Kapellet fästes i en tamp i masten samt i akterstaget samt det var ståhöjd i sittbrunnen under kapellet. Diverse små tampar syddes i underkant på kapellsidorna och dessa tampar fästes i grabbräck etc så att sidorna inte fladdrade i vinden. Mycket uppskattat med ett sittbrunnskapell när vi hade tre barn ombord på liten båt! Kolla även på Forum Svenska IF-båtförbundet där det troligen finns mer tips.
  15. Vi hade en enkel öppen motrorbåt med kapell och 50hk utombordare några år. Fungerade med två barn och gjorde lite utflykter i Stocholms södra skärgård. Det blev även några spännande turer över Mysingen till Utö och Nåttarö i höga vågor. Därefter har det blivit segelbåtar och längre turer. Att hyra en båt kan även vara ett alternativ. Speciellt om ni inte riktigt vet vilken typ av båt som skulle passa att äga.
×
×
  • Create New...