Jump to content
Saturday 18 January 2020

per_62

Medlemmar
  • Content Count

    799
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

per_62 last won the day on September 30 2019

per_62 had the most liked content!

Community Reputation

107 Expert

About per_62

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,032 profile views
  1. Två båtar seglar enbart med spinnaker utan spinnakerbom (inget storsegel). ”Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.” En sådan spinnaker kan dock på någon sekund byta sida eftersom spinnakerbom saknas. Lite väl extremt om man ska hålla på sin rätt vid semestersegling! Så håll undan med marginal istället.
  2. Intressant jämförelse framförallt vid skuggning. Om man istället skuggar några celler vertikalt längs kortänden eller mitt på vore bra att testa. Bägge solpanelerna har kabelanslutning undertill med platt kabel. Ger detta en med tiden bättre anslutning jämfört med de som har en liten dosa på ovansidan?
  3. Tyvärr är det lite si och så med kunskapen om väjningregler för segelbåtar när man är ute och semesterseglar även om reglerna är så enkla. Vid kappsegling är det betydligt fler regler som gäller och dessa kan nyttjas till sin egen fördel om man positionerar sig smart. Speciellt hektiskt brukar det vara vid starter och vid rundningsmärken. Vid ett SM för Express med drygt 80 båtar blev det svag vind på en läns och därefter fyllde vinden på igen vilket resulterade i att i princip alla båtar kom att runda länsmärket samtidigt. Det blev ett fasligt skrikande om plats för märke och styrbord mm från alla båtar. Vid denna rundning blev det närkontakt mellan många båtar med mindre skador samt en massa protester med några som diskades. Att kappsegla är kul och bland de närmaste klubbarna har vi några familjekappseglingar där enbart de vanliga väjningsreglerna gäller och dessa seglingar är ganska populära. Nästa steg är att lära sig kappseglingsreglerna och prova på. I början kanske man gör lite fel men är man intresserad så lär man sig snabbt hur reglerna kan användas. https://www.svensksegling.se/Nyheter/Startsidesnyheter/2017Q2/Kappseglingsreglerna2017-2020
  4. När det kappseglas så är det tufft ibland och man måste kunna kappseglingsreglerna. Strax efter 05:10 i denna video så får den vita läbåten överlapp och har då rätt att luffa (lova upp) mot den blå lovartsbåten. Detta är en liknande situation som de två båtarna som bägge seglar för samma halsar (styrbord) i denna tråd handlar om. Men i kappsegling blir det mycket roligare och framförallt när det gäller matchracing. Detta är bland de bästa seglarna i världen som gör upp om matchracing i The World Match Racing Tour Mathieu Richard (vit båt) mot Björn Hansen (blå båt). Tyvärr förlorar Björn Hansen på slutet när han blir luffad ovch tappar spinnakern i vattnet och trålar varvid Mathieu passar på att ta ett straff och vinner.
  5. Denna situation gäller både när det kappseglas och inte kappseglas och det är en internationell regel. Den segelbåt som ligger i lovart då bägge seglar för samma halsar är väjningsskyldig. Men om det finns risk för kollision ska läbåten (A) hålla undan för att i det längsta undvika kollision. Men om det kappseglas och det blir kontakt mellan båtarna så blir det protest och båt B kan bli diskad. Här är ett utdrag från de internationella väjningsreglerna som visar vad som gäller mellan segelbåtar(segelfartyg): http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf På engelska: https://www.jag.navy.mil/distrib/instructions/COLREG-1972.pdf Regel 12 – Segelfartyg a. När två segelfartyg närmar sig varandra, så att det innebär risk för kollision, skall det ena hålla undan för det andra enligt följande: 1) om fartygen har vinden in på olika sidor, skall det fartyg, som har vinden in på babords sida, hålla undan för det andra 2) om fartygen har vinden in på samma sida, skall det fartyg som är i lovart hålla undan för det, som är i lä 3) om ett fartyg med vinden in på babords sida ser ett fartyg i lovart och ej med säkerhet kan avgöra, om det andra fartyget har vinden in på babords sida, skall det hålla undan för det andra fartyget. b. Vid tillämpning av denna regel skall lovartssida anses vara den sida, som är motsatt den åt vilken storseglet förs, eller, om det är ett råtacklat fartyg, den sida som är motsatt den åt vilken det största snedseglet förs. Med lovart menas allmänt den riktning eller sida varifrån vinden blåser (kommer). Lä är den riktning eller sida åt vilken vinden blåser. Bestämmelsen i a. mom. 3) har tillkommit på begäran av segelsällskapen. Problemet är välkänt för varje van mörkerseglare: I lovart och om babord ser man en grön lanterna på en annan seglare som länsar (= vinden in akterifrån). Man kan inte avgöra om den har vinden in om babord – och således är väjningsskyldig – eller om styrbord – och således har rätt till väg. Regeln säger att i den situationen skall den egna segelbåten hålla undan. Om det bara förs ett segel skall detta anses vara storsegel.
  6. B väjer som ligger i lovart. Det är storseglet som bestämmer vilka halsar man seglar och bägge seglar för styrbords halsar. Om A gippar så ska A väja.
  7. Vi roade oss att försöka välta en Monark44 vilket till slut gick. Massor av vatten strömmade in men båten flöt då det fanns tillräckligt med flyttankar. Men den var ganska rank med allt vatten ombord så om man skulle lyckas ösa ur vattnet fick det inte gå några vågor. Att få in vatten i en öppen båt, typ en Soling, kan gå ganska snabbt, antingen att båten kränger eller att vågor slår in. Du kan ju alltid prova på grunt vatten att försöka få in en massa vatten och se hur båten beter sig med de befintliga flyttankarna. Men om tankarna redan är otäta så täta dessa först. Att komplettera med extra flytkraft om det behövs kanske kan göras med tex uppblåsbara flytkuddar på samma sätt som optimistseglare har men dessa kan ju tappa flytkraften. Att nyttja befintliga flyttankar för förvaring genom att montera vattentäta luckor borde väl fungera. Men det gäller att se till att det är täta och säkra luckor.
  8. Det är så sant att båten seglades fram till 10/8 eller 11/8 och att den sedan legat förtöjd en tid och att batterierna då blev fullt laddade samt att de då inte kan ta emot mer. Men likväl upplever jag att denna solpanel på 50W inte ger så mycket vid partiell skuggning samt då det är molnigt. Vad jobbigt med så många byten av solpaneler Lintott! Kanske att även min solpanel inte ger rätt effekt? Kanske kan mäta mer i detalj kommande säsong och försöka få fram mer detaljer kring partiell skuggning. Men kan en solpanel på 50W från Sunbeam ge betydligt mer effekt vid placering framför sprayhooden? Seglade ett Gotland runt då kylboxen fylldes med frysta matlådor samt kolsyreis vilken höll kylan under hela racet. Strax före målgång kom skepparn upp med glasstrutar till oss alla och dessa var stenhårda. Detta kan vara ett alternativ till att köra kylskåp eller frysfack och därmed slippa belasta batterierna under några dagar.
  9. Jag har en 50W flexi solpanel med 32 solceller från Seasea fast placerad horisontellt framför sprayhooden, https://www.seasea.se/solpanel-50w-marin-flexibel Under 2019, perioden 11/8 till 10/9, har båten till största del legat vid bryggan och enligt Victrons regulator SmartSolar MPPT 100/20 har solpanelen givit som mest 150Wh/dygn och sedan 16/8 många dagar med under 10Wh/dygn, se bifogad bild. Vid bryggan börjar solpanelen skuggas av bommen på eftermiddagen från kanske kl 14. Om en 100W solpanel i genomsnitt ger ca 400Wh/dygn borde en 50W ge ca 200Wh/dygn vilket min inte når upp till under denna tidsperiod. Låg energiproduktion vid partiell skuggning och molnigt väder har även en testbåt uppvisat med en 50W solpanel (NAPS NP50G, 50 W, styv polykristallin panel med 36-celler) monterad på en mast i akterpulpiten under en 5-årsperiod vilket sammanfattas här: https://www.sxk.se/batteknik/solpanel-test-under-fem-ar Kanske min solpanel inte är den bästa samt frågan är om tex Sunbeam's eller andra solpaneler klarar en sådan placering framför sprayhooden bättre? Vilken typ av 100W panel har Lintott på rufftaket?
  10. Det optimala på en segelbåt för att erhålla mest energi torde vara en ställning i aktern med solpaneler placerade ca 2 m ovanför däcket för att få en stor yta att placera horisontella paneler på samt få minsta skuggning. Helst skulle dessa paneler även vara vinklingsbara men då blir det jobbigt att hantera. Men om det ska kappseglas så vill man helst slippa detta rörsystem utan då ha solpaneler placerade på rufftak, pushpit eller kanske längs mantågen. Om det krävs mycket energi så behövs flera paneler som kan ladda batterierna. Dock är Gotland runt ett ganska kort race på några dagar och med hushållning med energin och att man accepterar partiell skuggning så borde väl en energibalans kunna räknas hem utan att förstöra batteribanken på varje kappsegling.
  11. Här är två artiklar kring skuggning som visar att det kan bli en drastisk skillnad om en solcell i en solpanel är skuggad. https://solarlab.se/solpanel2/datablad/partiell-skuggning.pdf https://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/solpaneltips.html Det är bättre att ha flera mindre solpaneler som kopplas parallellt än en stor om partiell skuggning uppstår där solpanelerna är placerade (typ rufftak, sprayhood etc). Det finns dock flexibla solpaneler framtagna för montering på en sprayhood med öglor/kardborreband. Fundera på alternativet att hänga 2x50W solpaneler i mantåget.
  12. Tyvärr skuggas rufftaket under segling från och till och då minskar effekten en hel del på en solpanel. Det kan räcka med att en solcell på en panel skuggas! Men påverkas Sunbeam mindre av detta jämfört med billigare paneler? Troligen bättre att ha flera mindre solpaneler på rufftaket. Att hänga en solpanel längs med mantåget kan nog ge mer effekt. Jag ska prova detta i år med två långsmala flexibla 50W från SeaSea som fästs med tampar och gummicord samt även kanske ska kunna vändas så att de kan vara både på utsida och insida om mantåget. Samt när man lagt till skulle bägge kunna placeras på solsidan. Borde ge en hel del reflexion från vattnet och mindre skugga jämfört med på rufftaket.
  13. Inte lätt när det finns många alternativ på solpaneler. Om dessa delvis skuggas så är det bättre med flera mindre som parallellkopplas, tex 50W. Är Sunbeam Tough+ så pass mycket bättre jämfört med billigare alternativ som kostar drygt 1000kr? Får man ut så pass mycket mer effekt och är livslängden bättre på Sunbeam? Var tänker du placera solpaneler?
  14. Det finns nog många sätt att ordna trimtampar utan att göra hål i däcket på en Soling. På en Soling vill man ha hänghandtag så låt dessa vara kvar. Dina barn växer snabbt och snart vill dom nog prova på att burka ordentligt samt om man har någon vuxen med ombord så är det bara att kommendera burka nu då! På en Drake finns även en massa trimtampar och man kan få en del inspiration hur det är utformat och kanske överföra något till en Soling så att tamparna kommer fram där det är enklare att justera. Med tampar och block under däck och utväxling kan mycket ordnas till så att det blir mer lättjobbat. Några exempel finns i dessa länkar: https://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/breathing-on-the-dragon-class-65530 I videon nedan finns även en Barton boomstrut som håller uppe bommen, dock ganska kostsam pryl. http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp https://www.petticrows.co.uk/dragons/v6-1.shtml https://www.flickr.com/photos/alicetavinorshots/sets/72157624104974961/show/
  15. per_62

    Batterilivslängd

    Om batterierna alltid legat över 12,6V så borde mer än ca 75-80% av kapaciteten finnas kvar och i så fall borde de väl hålla längre än 6 år, se även https://www.batteriexpressen.se/Skotselanvisningar.html Om det gjorts djupurladdningar så minskar dock livslängden. Möjligen kan batterierna ha överladdats vilket även kan minska livslängden. Hur laddas dessa batterier och vad är det för generator eller batteriladdare som används?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy