Jump to content
Saturday 12 October 2024

richardk

Medlemmar
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About richardk

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det är inte själva tenen som är problemet utan mer öglan som man fäster tampen i. Behövs nåt som gör att den hålls ifrån skrovet/relingen. Tror lösningen med att binda en krans av fendrar runt tenen under öglan är den variant jag kommer prova.
  2. Har tidigare lindat öglan med rep för att få lite mjukare men blir ändå för hårt, relinglist (av trä) krossas och nöts sönder. Skulle helst ha nån typ av större boll direkt under öglan som höll bort ten från båten. Skulle gärna se att nån tog fram en delbar boll som kunde träs runt överdel av ten just under öglan!
  3. Har varit inne på det alternativet. Nackdelen är att linan till båten kommer fastna och linda sig kring tenen. Men kanske nackdel man får ta. Går kanske komma runt om man schacklar fast linan nedanför bojen direkt i bojstenslinan?
  4. Undrar om någon har tips på någon typ av fender/avbärarare man kan sätta på bojten på svajboj för att slippa slagmärken i stäven när båten ligger alldeles intill boj och det kommer vågor? Ligger med min segelbåt på svaj intill trafikerad led och är trött på att få skador i stäven när det är vindstilla och båten lägger sig intill bojen samtidigt som båtar passerar och river upp sjö som gör att botten slår mot stäv/relingen. Tips på lösningar mottages tacksamt!
  5. Fixade till utemöblerna i teak förra året med internationals woodskin och är så här ett år senare väldigt nöjd med resultatet! Såpass nöjd att jag är väldigt sugen på att behandla teakdäcket på båten på samma sätt. Kanske blir lite halare men det kan jag stå ut med. Lite mer fundersam på hur det håller sig på gångytor och hur det håller i längden? Någon som gjort denna behandling och har erfarenhet hur det funkar efter ett par säsongers användning?
  6. När jag hade samma problem löstes det med byte av oljepumpen. Min hade gått ca 400 h när problemen började.
  7. Bytte impeller på min Evinrude E-tec 90 hk inför sjösättningen. Nu sjösatt och provkört men ser ut som jag har vattenläckage mellan vöxelhus o rigg. Har en misstanke om att jag misslyckats vid återmonteringen av växelhuset och inte lyckats ansluta det invändiga vattenröret korrekt till impellerhuset. Blir konfunderad dock av att skvallerstråle kommer som den ska och jag har inte sett några problem med kylning den knappa halvtimme jag kört innan jag såg läckage.. Så, frågan jag ställer mig: kan jag misslyckats med att ansluta vattenröret rätt och ändå få kylvatten till motorn..? (Tänker då att impellern lyckas pumpa tillräckligt mycket vatten gör att skap övertryck i riggen så att vatten ändå trycks in i vattenrör och vidare i motorn).
  8. Min Evinrude E-tec har börjat skicka no oil larm. Obra kan man säga, när man är beroende av båten för att komma till o från sommarstället i samband med pågående reparationer/underhåll där. Så, undrar om ni andra Etec ägare har erfarenhet av samma larm? Hur lyckades ni fixa? (Oljetanken är full så ingen brist på olja där.. men antar att smörjningen i motorn inte är på topp...)
  9. Att lägga till på platsen tror jag inte ska vara några problem. I och med att platsen är ganska utsatt för vind och framförallt sjö kommer båten hänga helt på fendrarna, tänkte att man nog vill ha plats för lite kraftigare fendrar då. Men kanske räcker ändå.
  10. På väg att byta båt men måste i så fall också byta båtplats. Ligger tight mellan bommar idag (får precis plats med fendrar) men ligger skyddat så funkar. Ny båt blir 3,25 bred men kommer ligga på betydligt mer utsatt plats. Föreningen kan erbjuda 3,7 m bred plats mellan bommar. Känns tight men kanske räcker.. eller..??
  11. Undrar om någon kan hjälpa mig med vad det ska sitta för propeller på en Evinrude 90 E-tec som sitter på en Zodiac 550 Pro..? Söker en allround propeller som ska vara optimal för körning med relativt lite last, max 2-3 personer.
  12. Är spekulant på en båt med en Yamaha 80 hk fyrtaktare från ca 2000, d v s förgasarversionen. Någon som har nån uppfattning om denna motor, för gammal konstruktion för att satsa på? Enligt uppgift har den inte gått särskilt mycket, ca 200 timmar totalt. Gillar ekipaget men fundersam kring motorn, gissar att senare version med insprutning är betydligt mer ekonomisk att köra? Har försökt att hitta uppgifter om bränsleförbrukning men hittar inget, någon som haft motorn och har en ide om vad den kan dra ? Ekipaget ska göra runt 37 knop på max och borde ha en marschfart på nånstans mellan 20-25 knop.
  13. Går i båtfunderingar här, letar båt som passar till sommarstugan och till fiske . Funderingarna går till en Ockelbo B16, eller Scandica 485, som uppfyller kravet lagom vikt för enkel trailerhantering. Men, blir inte klok på vilken generation man skall välja? Vill slippa kapell och då blir det krav att båten är självlänsande. Vilka årgångar och varianter har självläns..?? Får också intrycket att Scandicas version av B16 (485) har tveksam kvalitet, nån som har koll på om det stämmer? Har sett att det finns en variant av B16 som ser exakt likadan ut som Scandicas 485 men som fortfarande heter Ockelbo B16. Är det samma som Scandica och skiljer det sig i så fall något i kvalitet där? Är det nån version/tillverkare man definitivt ska undvika eller välja? Pratar alltså här genomgående om plastversioner, ej alu. Nåt speciellt att se upp med på de olika versionerna av B16?
  14. Har lite svårt att förstå vad som är problemet med dagens väjningsregler? Antingen lär man sig de och kombinerar det med lite sunt förnuft (t ex om det verkar tveksamt om den man möter här koll på regler så väjer man själv, tydligt och i god tid så att den andra förstår ens avsikt). Eller så lär man sig inte reglerna men är medveten om att man inte kan de och då ser till att ha god koll på omgivningen och igen med lite sunt förnuft ser till att hålla sig ur vägen för andra båtar, och igen göra det tydligt och i god tid för att visa sina avsikter. Och håller till höger vid möten och i förleder. Svårare än så behöver det inte vara!
  15. Om B seglat ikapp A och är på väg om i lä så måste ju B i ett tidigare läge helt klart vara upphinnande båt. Och som upphinnande båt visar man sin avsikt att väja i tid och gör det tydligt så att situationen som visats aldrig skulle uppstå!
×
×
  • Create New...