Jump to content
Saturday 10 April 2021

Stephan_D

Medlemmar
  • Content Count

    414
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Stephan_D last won the day on March 22

Stephan_D had the most liked content!

Community Reputation

64 Expert

About Stephan_D

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi har övergett uppblåsbara flytvästar vars funktion blir mer och mer osäker vartefter åren går, prylar i båten brukar ju bli rätt gamla, traditionella seglarvästar är funktionssäkra i alla lägen även om dom kanske inte är lika bra som en fullt fungerande uppblåsbar väst, äpplen eller päron, det är frågan...
  2. Vid bra väder kommer det funka utmärkt, vid dåligt väder typ regn och blåst kommer du förmodligen frysa och vara ganska eländig. Min erfarenhet är att plagg med grovt, rivsäkert och ganska stelt ytterskal är bäst, det grova materialet gör att plagget inte ligger klistrat mot kroppen även om det är blött och blåsigt, avgörande för välbefinnandet på långa bogar i regn och blåst. Jag har ett Henri Lloyd Gore Tex Ocean Technology som pensionerades efter 22 års flitig användning, fortfarande mycket bra och fullt fungerande, men den gula färgen är litet omodern och har blivit litet solkig med åren, går inte att tvätta rent. Det dyraste och bästa plagg jag någonsin köpt...
  3. Skulle aldrig drömma om att hyra ut båten, har bekanta som gör det däremot: 2 grundstötningar vid olika tillfällen med efterföljande omfattande reparationer och avbrutna säsonger. Avbruten skena till självslående fock. Tömda batterier. Stopp i toatanken. Ändlösa samtal från hyresmän om allt mellan himmel och jord. Mm mm... Båtar kräver en lyhörd och kunnig besättning, hyrda båtar får stå ut med mycket mer misshandel än egna.
  4. När det gäller välskrivna biltidningar så håller Klassiker hög standard på sina artiklar, ska inte blandas ihop med Classic Motor som är en helt annan tidning. Om man är nyfiken på något riktigt läsvärt så är det tidningen Moped som gäller, välskrivet engagerat och alltid med glimten i ögat, i synnerhet Claes Johanssons artiklar, han är av en händelse även inblandad i Klassiker. Klassiker och Moped drar sig inte för att skoja om det egna nörderiet, sånt gillas!
  5. Här kommer en modell som jag varmt kan rekommendera, riktigt billig med modern planlösning, saknar dock separat förpik, man fäller ner ryggstödet på soffan om man vill ligga längst fram. Den modellen var vår första "riktiga" båt, har blivit märket trogen i snart 30 år 🙂 https://www.blocket.se/annons/sodermanland/rymlig_jeanneau_fantasia_27/94711302
  6. Jag bor i Sundbyberg och har båten på en klubb norr om Dalarö, det tar en timme att komma dit med bil, men när man kastat loss så är man mitt i skärgården, oslagbart tycker vi. Avgiften till klubben är runt 10.000:-/år + 2 nattvakter och städdagar. När det gäller båtar så behöver man inte gå upp till 36-40 fot om man väljer en båt med litet modernare planlösning, framförallt är detta möjligt när man flyttat toaletten akterut vid sidan om nedgångstrappan i stället för den sämsta platsen mellan salong och förpik som var vanligare förr i tiden. Vår båt är 32 fot och har gott om utrymme samt separata sovhytter:
  7. Japp, det statliga registret. Jag repeterar frågan: Men varför la försäkringsbolagen ner det gamla gemensamma registret om det nu var så bra? Enligt På Kryss hände följande, vilket stämmer med min minnesbild: "Svenska Stöldskyddsföreningen och båtförsäkringsboiagen övertog delar av båtregistret och drev det i egen regi för att bekämpa bedrägerier och stölder. Polisen, försäkringsbolagen och Sjöräddningen använde också registret. Det var kostnadsfritt för båtägarna men 2003 upphörde registret eftersom försäkringsbolagen inte ville bekosta det längre."
  8. Apropå båtskatt, frågan är INTE glömd, var så säkra;
  9. Ett förtydligande; "Båtlivsundersökningen 2020 har medfinansierats av Havs- och vattenmyndigheten genom anslag 1:11 Åtgärder för havs- och vattenmiljö." När Havs- och vattenmyndigheten är inblandad blir jag litet skeptisk till dess påstått ädla syften om färre stölder, säkrare affärer osv. Såhär skriver Havs- och vattenmyndigheten i rapporten "FRITIDSBÅTARS PÅVERKAN PÅ GRUNDA KUSTEKOSYSTEM I SVERIGE"; "Eftersom Sverige saknar ett båtregister är fritidsbåtar idag också undantagna från beskattning, till skillnad från många andra länder, samt till skillnad från fritidsfastigheter, bilar, husvagnar, m.m. i Sverige. Fritidsbåtslivet nyttjar många kommunala och statliga resurser som sophämtning, farledshållning, produktion av sjökort, m.m. men bidrar inte med några resurser till dessa verksamheter, till skillnad från t.ex. sommarstugegäster och kommersiell sjöfart.... Det finns därför argument och potentiella fördelar med att införa obligatorisk registrering av fritidsbåtar, samt med att beskatta valda delar av fritidsbåtsflottan." När Havs- och vattenmyndigheten samarbetar med Transportstyrelsen för att ta fram en rapport där 80% av båtägarna påstås önska ett statligt register så ringer alla varningsklockor för mej i alla fall.
  10. Ok, sorry, jag tolkade det som att du ansåg att ett register skulle få större legitimitet när försäkringsbolag och Polis var intressenter.
  11. Men varför la försäkringsbolagen ner det gamla gemensamma registret om det nu var så bra?
  12. På Kryss-artikeln ger en bra sammanfattning av läget, läs den! Jag tvivlar fortfarande på att 80% av båtägarna längtar efter att vara registrerade i ett statligt register med oklara syften, så mycket har inte förändrats sedan 2012.
  13. Jag spanar litet på Blocket för nöjes skull, ska inte byta, men mitt intryck är att det är hårt tryck på båtmarknaden redan nu. Några bekanta sålde båtar på nolltid i höstas, tror att trenden står sig i vår, så det gäller nog att vara snabb.
  14. Myndigheterna kanske inte vill så mycket, det är för det mesta politikerna som vill och myndigheterna som genomför deras vilja. Det förra statliga registret som infördes av Socialdemokraterna försvann väl 1993 efter en borgerlig valseger hösten 1991? SSF drev det vidare till 2003, sedan tyckte inte försäkringsbolagen att det var värt besväret längre. Klart att försäkringsbolagen vill ha ett nytt statligt register, när någon annan betalar....
  15. Inte alls, om du syftar på mig så brukar jag inte ha några konspirationsteorier över huvud taget, det intresserar mig inte, brukar snarare betrakta foliehattarna som litet tragikomiska. Men när Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten påstår att 80% av båtägarna vill vara registrerade i ett statligt register blir jag för en gångs skull väldigt misstänksam, att diskutera olika frågor från olika vinklar är väl ett av flera syften med ett forum?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy