Jump to content
Saturday 19 June 2021

tomashag

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About tomashag

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tipsen! Kan du rekommendera en lämplig polish?
  2. Jag har två däcksluckor på min Linjett 35 som med åren (30 år) blivit tämligen repiga. Den troliga anledningen är nog klorna på ett antal hundar. Finns det något sätt att snygga upp luckorna? De är av fabrikat Lewmar.
  3. Jag skulle ladda ett sådant batteri åt en kompis motorbåt men batteriladdaren vägrar ladda, den påstår att det är avbrott på laddsladden vilket det inte är. Jag har kopplat laddaren till ett Tudor TR350, inga problem. Det ska tydligen vara ett kalcium-kalcium batteri - vad är det för ett konstigt djur? Jag mätte spänningen innan laddförsöket, den låg på 10.5V.
  4. Nej långt därifrån, den sitter på en egenkonstruerad elektronik där guldpläterade switchar styr elektroniska kortslutningssäkra switchar som i sin tur styr kylskåp, lanternor osv. Säkringen är bara till för att ha både hängslen och livrem och den ligger direkt på anslutningen till batterierna.
  5. Jag har hittat felet. Det var en "trasig" 30A flatstiftssäkring. Den var inte helt av men när det gick 20A genom den så blev spänningsfallet 1V! Konstigt att den inte brann, det blir ju 20W. Den gick dock i bitar när jag drog ut den.
  6. Spänningen mäts där den fördelas ut till de olika förbrukarna. Om det är oxid på batteripolerna, kan det hjälpa med kontaktspray? Hur är det med vattennivån, räcker det med att plattorna täcks eller ska det vara mera?
  7. Jag tycker att det inte är lika mycket krut i batterierna denna säsong. Jag har tre batterier parallellkopplade. När jag laddar dom stiger spänningen ganska snabbt till 14V från kanske 12.7V. När jag startar värmaren med laddaren bortkopplad så drar den bortåt 15A i några minuter och spänningen sjunker då till 11.5V något jag aldrig sett tidigare. Batterierna är 2 år gamla. Alla visar grön signal. När jag separerar batterierna så visar de samma inom 0.1V. Jag har kollat vattennivån på ett batteri. Jag antar att det räcker med att vattnet täcker plattorna. Jag ska kolla nivån på de andra batterierna också. Vad är problemet?
  8. Tyvärr är det hjulet avsett för TH43. Tack för att du letade! Jag har filat på hjulet så att nu löper det fritt i alla fall.
  9. Hej Mackey, Bladet är c:a 11 mm brett och diametern är c:a 30 mm. Om det är ett sådant du har så vill jag gärna köpa det - om du har hittat det. Hur får vi kontakt utanför forumet?
  10. Nu har jag tagit mod till mig och tagit upp givaren och gissa vad jag fann, jo ett av skovelbladen hade spruckit och plasten hade fläkts upp så att hjulet inte kunde rotera. Jag tror mig kunna fila bort den plasten som är i vägen så att hjulet kan rotera fritt igen för det går väl knappast att få tag i ett nytt hjul. Det verkar dessutom vara ganska svårt att byta om det inte går att skruva bort toppen på givaren.
  11. För några år sedan började jag få problem med tempgivaren, den visade alldeles för mycket, typ 50 grader eller så. Jag brydde mig inte så mycket om det, man kan ju klara sig utan att veta vattentemperaruren. Nu för tiden visar den ----. Dock har jag fått ett värre problem, loggen har lagt av. Den visar bara 0.00. Jag skulle ta hem båten från vinterhamnen härom veckan och trodde då att något hade fastnat i impellern men efter att ha gått tolv timmar i 7 knop så är väl det inte så sannolikt. Ekolodet fungerar. Jag har alltså en TH52, en ekolodgivare (tydligen heter den också TH52), ett multicontrol instrument och en server. Jag trodde att log/temp-givaren också gick på bussen, man kan tydligen koppla in den direkt på ett multikontrol instrument om jag har fattat det rätt men spänningarna jag har mätt på serverns anslutning tyder verkligen inte på någon RS-485 : spänningen på stift 7 låg på 10 V och på stift 6 0.58 V. Man kan se en svagt flimrande LED vid givaringången. Något felmeddelande har jag inte sett. Vad kan man göra mer? Jag vill helst slippa att ta upp givaren och kolla. Visserligen har den tydligen en backventil men i alla fall... Jag har kontrollerat kontakten på servern där givaren ansluts och för säkerhets skull lagt på kontaktspray.
  12. Paj innebär förstås avbrott . Jag hade kontakt från instrumentpanelen t.o.m. kabelkontakten som pluggar in i motorn men inte vidare till batteriminus. Det visade sig att en kabel hade ärgat sönder. Felet syntes inte eftersom det satt en extra isolering över felstället. Jag vet inte exakt vilken kabel det var eftersom det var verkstaden som bytte generatorn som hittade felet. Nu kan jag inte följa tråden på en vecka eftersom vi sticker ut med båten . /Tomas
  13. Nu är felet åtgjärdat. Det blev en ny generator fast felet möjligen bara var en diod i laddningsregulatorn som är inbyggd i generatorn men att byta den var något som verkstan inte gav sig på. Dessutom hittade dom felet som jag tillfälligt fixade, dvs minusanslutningen till instrumentpanelen var paj. Frågan blir då : kan detta ha orsakat att generatorn/laddningsregulatorn gick sönder? Det förefaller väl ganska otroligt att jag fick två fel samtidigt om de inte var relaterade. /Tomas
  14. Jodå den lyser när tändningen (Power on) är på och släcks när motorn går igång, se tidigare inlägg. /Tomas
  15. Vad menar du med att lampan har gått sönder? Vad kan en stackars lampa göra mer än att lysa eller vara släckt? Jag börjar fundera på om det kanske inte är något fel på generatorn. Normalt får jag strax över 14V när motorn har gått några timmar, nu får jag bara 13V vilket troligen kommer från mina solceller. Är det möjligtvis så att man bara får 13V vid de höga temperaturer som har varit de senaste dagarna? /Tomas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy