Jump to content
Sunday 16 May 2021

pamaguso

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About pamaguso

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Finns även här någon tia billigare: https://www.jemfix.se/gasvarnare-g-3000/5138/9033795/
  2. Tyvärr, tyvärr. Av olika orsaker har jag ännu inte fått den monterad, så jag har ännu ingen uppfattning om hur stabilt eller svajigt det blir. Sorry...
  3. Det där ser nästan likadant ut som på min pappas Debutant (som också byggdes av Fisksätra Varv vid ungefär samma tidpunkt). Där var det ursprungligen replik på storseglet. När det så smånigom byttes till travare, så började vi använda en sån här: https://www.hjertmans.se/produkter/segling-sakerhet/rigg/segelmatare/sail-stopper Det finns tydligen två varianter och vi hade den runda. Kanske inte den mest eleganta lösningen, men funktionell och väldigt prisvärd!
  4. Nu har jag ingen jätteerfarenhet, men i min ungdom seglade jag Laserjolle. På den tiden var jag egentligen för lätt för Lasern (ett handikapp som tyvärr gått över med åren...😃). Hur som helst så kunde det ibland vara svårt för mig att hålla jollen plan på kryssen. Det gjorde att det skvalpade omkring en del vatten i den lilla sittbrunnen och som inte sögs ut i självlänsen. Jag brukade därför behålla länsen stängd på kryssen för att sedan öppna så fort jag föll av till slör eller läns. Då kunde jag hålla båten planare och vattnet sögs raskt ut. Kanske det kan fungera att göra så även på solingen?
  5. Jag hade läst en del om svajiga stolpar, så jag valde att köpa hållaren med 40mm rör istället för 30mm. När jag nu packar upp hållaren den ser jag att det sitter ett beslag (en fot) längst ner på stolpen som är tänkt att skruvas fast med 4 skruvar i skrovet/däcket beroende på var jag placerar den. Får alltså en fästpunkt i däck och en på pushpiten. Så jag hoppas att det ska bli någorlunda stabilt.
  6. Stort, stort tack för förslagen! Mycket trevlig skiss också per_62!!! Tror att jag för säkerhets skull satsar på att komplettera med plattjärn av aluminium.
  7. Köpte förra våren en 80W solpanel och till denna en Noa vridbar solpanelhållare 40mm rör. Av olika orsaker hanns inte monteringen med förra säsongen, men nu är det dags... När jag plockar upp grejorna ur emballaget ser jag att Noas "skenor" är aningen korta i mitt tycke för att passa till solpanelen. (Se bilder.) Vad tror Maringuidens samlade expertis: Kommer det att hålla om jag borrar hål i fäst-skenan och skruvar ihop detta? Hur kan man annars göra? Förslag mottages tacksamt!
  8. Jo, visst finns det andra säkringshållare. Skulle dock inte rekommendera just den där modellen. Ser ut som en som satt i min båt när jag köpte den. Sladdriga anslutningar och glappar lätt är min erfarenhet. (Lite trist när solcellsregulatorn inte haft kontakt med batterierna när man kommer till båten...)
  9. Skulle tro att TS vill undvika en hängsäkring (som han avskyr...) på anslutningen från solcellsregulatorn och därför istället använda en av säkringsplatserna i säkringshållaren. Dessutom ser väl det röda vredet ut att vara för att lossa plastkåpan? Inte är det väl någon form av huvudbrytare? (Har inte sett burken i verkligheten utan bara på BT:s hemsida.)
  10. Stort tack för tipsen! Ja, slangen från kölsvinet upp till den manuella pumpen i sittbrunnen måste ju vara sugslang förstås. Däremot kommer den elektriska pumpen sitta på plats i kölsvinet och inte ha någon sugslang utan bara en "tryckslang" (heter det så?). Jag får satsa på att dra en ny slang från den elektriska pumpen och sedan sätta en Y-koppling enligt PeltO:s förslag. Den hamnar då mellan den manuella pumpen och skrovgenomföringen, alltså på "trycksidan" på båda pumparna. Frågan är då om backventil är nödvändig, eller i alla fall att rekommendera? Och ska det i så fall vara mot båda pumparna?
  11. Håller på och ska montera elektrisk länspump (Whale Supersub) i kölsvinet. Där finns sedan tidigare slangen till den manuella länspumpen av typ Amazon Thrudeck. 1) Är det möjligt att koppla in sig på den befintliga slangen eller kommer den manuella pumpen (som sitter i sittbrunnen) göra så att det inte fungerar? 2) Om det inte är möjligt, hur brukar man göra? Blir det en ny skrovgenomföring till den nya pumpen? 3) Brukar man limma fast fästplattan till pumpen i kölsvinet? Vad för typ av lim i så fall?
  12. Skulle det kunna vara anrika Syversens Segelmakeri, Smögen?
  13. Har en Vator 14R med en trecylindrig Yamaha 30hk från 1988. Minns inte exakta siffrorna, men har för mig att med en person i båten har jag en toppfart på 22-24 knop. (Har tyvärr inte möjlighet att testa igen förrän om några veckor.)
  14. Jag är inte helt säker, men jag tror att det fanns två olika terminaler på den gamla generatorn. Ser även att det på en skiss till elsystemet när båten var ny är ritat med två plusutgångar på generatorn. Då verkar det väl troligt att speljakts gissning kan vara rätt och att jag i så fall inte har några dioder idag. Speljakt: Du skriver om relä eller "low loss"-fördelare av typ ArgoFET. Har tittat på båda varianterna. Vilka för- respektive nackdelar finns om man jämför dem? Mailade till Odelco med just denna fråga, men fick bara svaret att "det beror på"... (Påverkas valet på något vis av att det kommer att anslutas en solcellsregulator som ger spänning in när det är soligt?) Angående var sensekabeln ska kopplas in så ser jag i Kryssarklubbens dokument som Ove-T tipsade om att de sätter den på förbrukningsbatteriet. Det jag funderar på är om den högre spänning som det (mer) urladdade förbrukningsbatteriet kan svälja kommer att göra att startbatteriet får för hög spänning och kan börja gasa?
  15. Hej! Här kommer några, förmodligen dumma 😃, frågor angående el och laddning. Köpte den nuvarande båten, en Comfortina 32, för 4,5 år sedan. Första säsongen slutade generatorn att fungera. Fick den felsökt, men rådet blev att köpa en ny vilket jag gjorde. Det har egentligen inte någon gång känts speciellt stabilt med tillgången till ström. Vi har därför skaffat ytterligare en solpanel inklusive ny regulator samt batteriövervakning. När jag nu inför monteringen av solpanel och övervakning börjar studera elsystemet mer i detalj och samtidigt försöker få till ett enkelt elschema upptäcker jag att generatorns plus är kopplat via två kablar till något som i pappren till båten kallas "shuntplatta". Jag såg förstås när jag bytte generatorn att det fanns två pluskablar, men trodde då att det var för att få större kabelarea. Från shuntplattan går en kabel till förbrukningsbanken och en annan (på andra sidan) till startbatteriet (via startmotorn). Jag misstänker att denna så kallade shuntplatta också agerar skiljediod. Har läst någonstans någon som trodde att ursprungsgeneratorn på dessa båtar hade en inbyggd regulator som kompenserade för spänningsfallet i dioden. Eftersom den gamla generatorn har förpassats till de sälla jaktmarkerna är det inget jag kan veta säkert. På nya generatorn finns en gul kabel (sense-kabel?) som idag sitter ansluten till generatorns plusuttag. Det jag undrar är: Om jag förlänger den gula kabel till batteriets pluspol, har jag då fått till en bra laddning trots dioderna? Eller är det alltid att föredra att man har ett skiljerelä istället? Till vilket batteri/batteribank ska man i så fall ansluta sensekabeln? (Antar att det är något man bör göra oavsett om skiljedioderna får vara kvar eller om man byter till skiljerelä?) /Patrik
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy