Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

Northlander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Northlander

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bra tips, tack! Har du något tips på någon schysst produkt som man skulle kunna välja?
  2. Hej! Jag är lycklig nybliven ägare till en gammal Väderöjulle. Jag vill fixa och trixa lite med den innan säsongen drar igång på allvar, mest för att jag tycker det är kul att greja och lära sig. Jag tänkte göra det billigt och enkelt, jag har ett Biltema nära och handlar gärna där. Jag hade tänkt måla om den klassiska "70-tals orangea" (se en likadan båt nedan) sittbrunnen och fördäcket till vitt. Min plan var att lätt slipa aktuella ytor för att få fäste, sedan torka av med aceton eller motsv. sedan kommer funderingarna fram. Jag är osäker på vilken produkt som är bäst att måla med. Jag hade nog helst använt någon gelcoat/topcoat, men det känns lite som en djungel! Sedan finns det väl också "enklare" alternativ, som alkydfärg eller polyuretanlack, men jag är väldig tveksam till att det blir bra i sittbrunnen osv. Kan någon vänlig själ rekommendera en hyffsat bra produkt, som helst är ganska billig?
  3. Hej, Det finns ju lite tips man kan prova: åksjukeband, plåster och tabletter har redan nämnts. Jag är själv aldrig sjösjuk, men en enkel grej som sägs fungera bra är att ha en "in ear"-hörlur i ena örat. Om jag fattar rätt behöver du inte ha musik, men bara ha luren där. Det ska tydligen vara motsatt öra som är din "dominanta sida", ex. en högerhänt har luren i vänster öra. Anekdotiska bevis säger att det fungerar fenomenalt 🙂 Lycka till!!
  4. Jag inser att det kanske var lite missvisande, men det är primärt för vinterförvaring jag tänker ha båten på en kärra (jag kan fixa båtplats på sommaren). Jag tror man får ha kran för att få upp båten, då det säkert blir tight för en personbil att dels dra upp ett så tungt ekipage, men även dels att ta sig ner så djupt (som du säger). Någon som har tips på var man kan hitta en kärra? Eller är det bara att hålla utkik på blocket?
  5. Jag hade tänkt en mindre segelbåt, inte snöat in på modell osv. ännu men det beror liksom till stor del på om man får det att funka med vinterförvaring på kärra hos farsan. Han bor någon kilometer från en småbåtshamn där jag borde kunna få båtplats hyffsat enkelt. Jag tänker alltså en 30-kärra, billigaste och enklast möjliga (som ändå funkar ok). Båtmodell, som exempel, skulle kunna vara allt ifrån en stortriss till en maxi 68. Tar gärna emot tips på schyssta små båtmodeller också, men trådens syfte var just att reda ut det där med kärra.
  6. Tjenare! Jag sålde min NF i våras och sitter och funderar på att köpa en lite mindre båt (så man ändå kommer ut i skärgården). För att det ska vara aktuellt måste jag kunna ha båten på en kärra på vintern, så den kan stå hemma hos farsan. Jag har väl lyckats övertala min far att det är en bra idé, men är det ens rimligt att kunna dra en kölbåt på en kärra efter en "vanlig" bil, typ en V70 D3 FWD? Det blir väl svårt att sjösätta/ta upp, så där får man väl ta hjälp av en kran eller motsv. Det känns som det borde inte vara några problem, man ligger väl på gränsen sätt till dragvikt om man har en båt på ca 1,5t plus kärra. Går det att köra lugnt i någon kilometer för att komma hem till farsan? Och kanske den viktigaste frågan: Var hittar/fixar man en sån kärra? Tacksam för hjälp och tips!
  7. Hej! ursäkta lite OT: Osäker på om du hyrt innan osv. men ett tips gällande att sova på båt i Grekland är att det är varmt! Jag var nere och seglade en Bavaria 47:a för något år sedan, den hade 4 dubbelkabiner så vi trodde alla att det skulle vara toppen med "eget rum" och avskildhet osv. Det slutade med att alla sov med öppna dörrar, för att kunna få lite genomströmning av luft. Bara ett tips! Jag har dock aldrig haft så bra/trevlig segling som i Grekland, så jag rekommenderar dig starkt att köra på.
  8. Jag har inte träffat så många långfärdsseglare, men han jag pratade med senast fixade en jättestor säkerhetshasp som gick över hela luckan, denna låste han med ett hänglås modell STORT. Det verkade ha fungerat bra för honom i alla fall, men han tyckte att säkerhet till största del handlade om att stanna på "bra" och säkra ställen. Kombinationen av dessa sätt hade i alla fall funkat för honom. Gummiormen funkar väldigt bra för att hålla borta fåglar från båten, att de skulle skrämma inbrottstjuvar är det ingen som tror 😂
  9. Ja, det är en bra poäng! Jag ska kolla exakt vem det är som har tillverkat masten och se om jag kan lista ut profil mm. Jag har turen att bo i Gbg och har därmed nära till många olika affärer, segel- och masttillverkare . Tack!
  10. Toppen! Jag ska svänga förbi affären och kika på detta, jag hoppas det kan lösa mina problem! Tack! Jag har en sailstopper men det är fortfarande jobbigt att göra klart seglet efter att man kommit i hamn.
  11. Hej! På min NF finns en "öppning" i likrännan, en sektion som är bredare än övrigt. När seglet ska hissas eller halas brukar travarna åka ur här i öppingen, det blir riktigt jobbigt! För att fixa detta (antar jag) finns en skena i vilken travarna kan förvaras när seglet är halat, skenan kan sedan flyttas i höjdled med hjälp av en vingmutter. För att kunna segla så smidigt som möjligt brukar jag placera skenan precis där likrännan smalnar av, då kan jag hissa seglet och travarna åker in i likrännan relativt smidigt (oftast i alla fall😅). Men när man ska hala seglet blir det ofta väldigt osmidigt då travarna "fastnar" ovanpå skenan (de åker alltså inte ner i skenan av sig själva). Detta resulterar i att jag svärandes får spendera ca 20 minuter i hamn med att pilla ner travarna i skenan, för att sedan kunna få på bomkapellet. Den bifogade bilden visar öppningen i likrännan, man kan även se skenan. Jag antar att detta är någon "ny" lösning som eftermonterats på en mast som är gjord för segel med replik, båten är ju trots allt från -70 talet. Det jag undrar är om det finns något smidigt sätt att komma ifrån det "jobbiga" med att både förbereda skenan innan seglingen och få ner travarna i skenan efter. Om någon har schyssta lösningar, antingen prylar/modifieringar eller arbetssätt, vore jag ytterst tacksam!! MVH, Northlander
  12. Hej! hur gick det med ett lager? Var det tillräckligt? mvh, N
  13. Bra idé Jag har skickat ett mail nu. Tack för hjälpen!!
  14. Tror du att den kan användas till att bättra på existerande färg? Det blir ju ett betydligt större projekt om man ska slipa ner och måla på "på riktigt". Jag skulle mest vilja ha något nu som kan funka för denna säsongen, och nästa vår göra ett mer gediget jobb när båten ligger på land.. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...