Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Northlander

"Öppning" i likrännan - Travare åker ur

Rekommendera Poster

Hej!

 

På min NF finns en "öppning" i likrännan, en sektion som är bredare än övrigt. När seglet ska hissas eller halas brukar travarna åka ur här i öppingen, det blir riktigt jobbigt! För att fixa detta (antar jag) finns en skena i vilken travarna kan förvaras när seglet är halat, skenan kan sedan flyttas i höjdled med hjälp av en vingmutter.

 

För att kunna segla så smidigt som möjligt brukar jag placera skenan precis där likrännan smalnar av, då kan jag hissa seglet och travarna åker in i likrännan relativt smidigt (oftast i alla fall😅). Men när man ska hala seglet blir det ofta väldigt osmidigt då travarna "fastnar" ovanpå skenan (de åker alltså inte ner i skenan av sig själva). Detta resulterar i att jag svärandes får spendera ca 20 minuter i hamn med att pilla ner travarna i skenan, för att sedan kunna få på bomkapellet. Den bifogade bilden visar öppningen i likrännan, man kan även se skenan. Jag antar att detta är någon "ny" lösning som eftermonterats på en mast som är gjord för segel med replik, båten är ju trots allt från -70 talet.

 

Det jag undrar är om det finns något smidigt sätt att komma ifrån det "jobbiga" med att både förbereda skenan innan seglingen och få ner travarna i skenan efter. Om någon har schyssta lösningar, antingen prylar/modifieringar eller arbetssätt, vore jag ytterst tacksam!!

 

 

MVH,

Northlander

 

öppning i likränna.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Man gör så här:

1. Tar reda på fabrikat på masten

2. Köper ett segelintag till det fabrikatet

3. Monterar segelintaget. 
 

Exempel på produkt, https://www.seasea.se/segelintag-typ-a-komplett?gclid=EAIaIQobChMIxYL7lcWx9AIVeAWiAx3yXQVzEAQYASABEgK7X_D_BwE

Toppen! Jag ska svänga förbi affären och kika på detta, jag hoppas det kan lösa mina problem!

 

9 timmar sedan skrev pamaguso:

Tack! Jag har en sailstopper men det är fortfarande jobbigt att göra klart seglet efter att man kommit i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Northlander:

Toppen! Jag ska svänga förbi affären och kika på detta, jag hoppas det kan lösa mina problem!

Som sagt, de är olika för olika masttillverkare, så det är inte säkert ”affären” har. Jag har t ex SwedeSpar-rigg, då är det Benns som gäller, ingen annan passar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Som sagt, de är olika för olika masttillverkare, så det är inte säkert ”affären” har. Jag har t ex SwedeSpar-rigg, då är det Benns som gäller, ingen annan passar. 

 

Ja, det är en bra poäng! Jag ska kolla exakt vem det är som har tillverkat masten och se om jag kan lista ut profil mm.

 

Jag har turen att bo i Gbg och har därmed nära till många olika affärer, segel- och masttillverkare :D

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Northlander:

 

Ja, det är en bra poäng! Jag ska kolla exakt vem det är som har tillverkat masten och se om jag kan lista ut profil mm.

 

Jag har turen att bo i Gbg och har därmed nära till många olika affärer, segel- och masttillverkare :D

 

Tack!

Kolla med Viking Yachting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...