Jump to content
Wednesday 23 April 2025

Kenneth_S

Medlemmar
  • Content Count

    1,721
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

137 Expert

About Kenneth_S

  • Rank
    Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 550 går inte bättre eller sämre i sjön, än 570. 570 är dyrare och lite större, Rekommenderar istället att kolla på Ryds 568, underbar gång i sjön och betydligt billigare än Micore
  2. Har sommarstuga både i Askim och i Brofjorden, funderar på att sälja storbåten och bara ha kvar lillebåten i Brofjorden... funderar även på att köpa en mindre båt än 28-fotaren mot en 22-fotare. Det är inte själva bytena i sig som är problemet
  3. Jag hade kollat på Ryds 510. Jag gillar Ryds p g a höga fribord, bra stabilitet i gången och väldigt trevlig att köra. Våran lillebåt idag är en Ryds 480, med en 30 hk Tohatsu 4-takt. Gillar den skarpt. Skulle jag gå upp ett steg, blir det 510. Bra i budget och ser mycket trevlig ut
  4. VP TMD40B, årsmodell 1985. Diesel med endast sjömacksfyllning, ej landdiesel
  5. Där börjar vi komma in på samma linje. Jag tänker också att filtrena inte blivit så förorenade under den korta tid som de fått ta emot vad de fått ta emot. De är ju i princip nya och oanvända
  6. Vet inte om jag ska ta detta inlägg som nån form av sarkasm... Tänker på hur länge olja står på dunk i butik, exempelvis
  7. Oljan kan jag förstå, men filtren... Anser du att de också behövs bytas, även om de är tämligen oanvända?
  8. inför båtupptagning hösten 2023 bytte jag olja. Körde max två minuter efter det bytet (från båtplatsen till upptagningsplatsen i samma hamn). Bytte efter upptagning 2023 bränslefilter Cav, luftfilter, vevhusfilter och oljefilter. Bytte inte impeller, tänkte göra det i år. Jag sjösatte maj 2024, körde c:a en distans (testkörning efter sjösättning), och gjorde fast vid båtplatsen i hamn. Båten lämnade därefter inte båtplatsen på hela 2024. Startade motorn några gånger och lät den vara igång några minuter - Sammanlagt 10-15 minuter var motor igång 2024. Det är snart sjösättning igen -maj 2025-. Behöver jag byta filter och olja inför denna säsong, eller är de som sitter i idag tillräckligt bra med tanke på att vi inte använde båten förra säsongen? Impeller ska jag byta, det är tre-fyra år sedan senast Vad säger ni, byte eller onödigt med byte? Ser fram mot svar
  9. Gjorde misstaget att köpa biltemas borttagare. Totalt värdelös... Det slutade med att jag till slut övergick till det jag inte ville, d v s skrapade istället. Var mycket bättre
  10. Har en del klôdder & bôs (snäckor och skit på svenska) att ta hand om på båda båtarna. Kollar på SeaSea efter barnacle remover, och ramar in på dessa: https://www.seasea.se/sharkbite-barnacle-rem-500ml och https://www.seasea.se/snäckborttagare-barnacle-remov Har även span på Biltemas https://www.biltema.se/bat/batvard/skrovvard/batrengoring/snackborttagare-500-ml-2000034400 Vilken av dessa anser ni är bäst?
  11. Vi kör på 3, fungerar alldeles utmärkt bland våra öar och lite längre ut. Har inte haft det i båtroutern i Tyskland, Danmark etc, men däremot i mobilen, och det fungerar även där utmärkt
  12. Jag ställde frågan på ChatGPT, och fick svaret: "hur många blev stoppade av svenska kustbevakningen för kontroll av så kallad grön diesel 2024" ChatGPT sade: "Under 2024 genomförde Kustbevakningen ett antal kontroller av bränslet i fritidsbåtar för att säkerställa att endast tillåtna bränslen användes. Exakta siffror på hur många båtar som kontrollerades specifikt för så kallad "grön diesel" (märkt bränsle) under året finns inte tillgängliga i de källor som har granskats. Däremot genomförde Kustbevakningen under vecka 27, mellan den 3 och 9 juli 2023, särskilda kontroller av bränslet på fritidsbåtar. Under dessa kontroller utfördes fysiska inspektioner av bränslet i båtarna, inklusive provtagning och analys vid misstanke om otillåtet bränsle. Resultaten från dessa inspektioner sammanställdes dock inte i den tillgängliga informationen. Det är viktigt att notera att användning av märkt bränsle i fritidsbåtar är otillåtet, förutom i specifika fall som transport av passagerare eller varor mot ersättning, användning av offentliga myndigheter, frivilliga försvarsorganisationers användning, sjöräddning, brandövervakning och liknande verksamhet, eller yrkesmässigt fiske, för vilka ett medgivande från Skatteverket krävs. För mer detaljerad statistik eller information om Kustbevakningens kontroller under 2024 rekommenderas att kontakta Kustbevakningen direkt eller besöka deras officiella webbplats."
  13. Hur är det med kapell nu på våren, när det fortfarande kan vara ner mot minus 7-10 grader? Har mina funderingar på att dra av presenningarna nu i helgen, och dra på kapellet - Men är osäker på hur kapelltyget klarar sig i minusgrader. Vad har ni för vetskap/tankar och åsikter runt det? Är det dumt att sätta upp kapell, eller är det dum att vara orolig? Ser fram mot kloka svar
  14. Jag kommer att sakna BÅT-mässan, men jag kommer inte att sakna knallemarknaden med skokräm, oliver, olika sorters ost och korvar... Vill jag se sånt så går jag hellre på typ Rabbalshede marknad, inte nån BÅT-mässa
  15. Kenneth_S

    Vilken båt?

    Kan man inte lokalisera den genom den registrering som står, HSS 1736? Eftersom den varit registrerad så borde det finnas någonstans ett arkiv eller något som berättar mer om den Eller är jag helt fel ute?
×
×
  • Create New...