Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

coderbob

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    183
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

34 Expert

Om coderbob

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Andrea
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det tillkommer visst frakt på 3400 (!) och sen moms på alltihop. Jag är glad ändå att det går att köpa från hyllan och lösa mitt problem snabbt. Men det känns lite olustigt att betala 25 tusen i förskott online, gjorde du likadant @Janne_G ? Sen gissar jag att det kanske tillkommer tull vid import från Norge??
  2. Tack men jag köper obesett nu när det är tidsnöd, det var dessutom mycket billigare än jag hade föreställt mig, under 17 tusen inklusive nya bågar.
  3. Wow, så enkelt. Min modell fanns i deras register, inväntar nu offert!
  4. Min Tresfjord 29AC står vinteruppställd på Mossholmen, kapellet har blåst totalt sönder och jag behöver nytt. Det finns inget kvar att malla av och ställningen är inte original. Har någon tips på bra kapellmästare i närheten? Drivlinan är inte i bästa skick heller, behöver en översyn.
  5. Uppdatering: Det var roderlägesgivaren som hade lagt av. Den är nu utbytt och allt fungerar igen. 👍
  6. Nej, helt annan modell och årsmodell men bra att känna till 👍
  7. Ja, det finns givare och enligt displayen så är vinkeln 0° både i standby och autoläge. Har vi tur så är det kabelfel och inte själva givaren.
  8. Jag gastar på en andelsbåt i medelhavet och autopiloten, en raymarine st6001, har funkat perfekt men helt plötsligt så svänger den max åt styrbord när vi aktiverar den med knappen auto. Felet visade sig en gång för ett par dagar sedan men sedan igår är det permanent. Displayen visar rätt kurs så det är nog inget med fluxgate-kompassen. Vi har kollat för glapp i alla anslutningar. Vad kan det finnas för troliga orsaker? Jag har en liten gissning att det kan vara en solenoid som hängt sig eller kärvar men den (om det nu finns någon) sitter i såfall inkapslad i motorn. Både styrströmmen och drivstömmen till motorn matas via styrboxen och alla 4 ledningar går in i motorn. Jag kan lägga lite bilder i kommentarerna.
  9. De svarade inte i telefon eller på sms under lördag eller söndag. Jag vet fortfarande inte var servicebyggnaden ligger.
  10. Alla utom en som låg långsides på utsidan var bara över dagen, på insidan var det tätt med båtar men inte helt fullt. Jag var kvar sist, det var enklare att komma loss i blåsten utan andra båtar i vägen, det är lite bökigt när man är helt själv. Bavarian på bilden tror jag tappade en fender, återfås mot beskrivning.
  11. En del gör som de vill 😆
  12. Hittade en manual/specifikationer men inget om oljenivå på stickan...
  13. Jag har ingen men skall googla lite, det är en 4LH-HTE Hittade lite info på http://www.lidingomarin.se/yanmar/oljevolym_yanmar.htm Motorn rymmer 10L (!) av typ E 10W-30 eller b15W-40 API-klass CC eller CD Jag förstår inte riktigt vad E eller b är ovan. Sidan säger även: "Till samtliga Yanmar Marinmotorer - Utom till de nya BY - motorerna där syntetolja föreskrivs skall en ren mineralolja användas. Alla former av syntetoljor -hel eller del är förbjudna att använda. Dessa oljor kan skada motorerna svårt och orsaka haverier. I tabellen nedan framgår vilken oljekvalitet som gäller för respektive motor." Jag fattar inte riktigt texten, gissar att det saknas ett kommatecken efter order "föreskrivs".
  14. Jag kollade även motorns oljesticka nu och den har heller inga markeringar. Vad är min och max ungefär?
  15. Hej, Nån som känner igen vad jag har för backslag och vilken olja jag skall ha. Bild även på stickan... Vilken höjd på stickan skall oljan nå? Det finns en skåra långt ner samt ett hål ca 7 cm ovanför skåran. Motorn är en 4-cylindrig yanmar turbo på 140hk.
×
×
  • Skapa nytt...