Jump to content
Wednesday 20 October 2021

coderbob

Medlemmar
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 Trovärdig

About coderbob

  • Rank
    Kapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Andrea
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag bygger själv, hade lite virke liggande.
  2. Säljer du? Var finns dem? Och som Boråsarna säger "Köstar det nått?"
  3. Tack för detta, det där ser hur stabilt ut som helst och en dessutom en enkel konstruktion. Att bockarna bär så länge de står plant är det inget tvivel om. Antar att stöttorna bara håller balansen och inte bär något av båtens vikt. Det innebär att hela båtens tyngd ligger på 2 punkter. Jag ser till att göra en lite större yta och således få ner trycket.
  4. Gissar att man inte vill ha några amatörprylar som inte håller med båtdomino till följd. Eller kan det finnas ytterligare anledningar? Vad sägs om den som @No_jahdelar på bild ovan, skulle du godkänna den?
  5. Nu är det snart dags för min vinteruppställning. Båten är en Tresfjord 29AC. Nån som har ritningar eller instruktion för att bygga egen ställning för täckning, vagga och/eller stöttor med trä? Jag kan hyra på marinan för 2500 per vinter (ej täckning) men det borde löna sig redan första säsongen att bygga eget. Lite kul också så arbetstiden räknas inte, bara materialkostnad
  6. Köp en isolerad så har du alla dörrar öppna, det kostar några hundra extra, men kanske det är värt. Även om det är gemensam minus borde det finnas ett visst skydd på + sidan mot spänningsspikar och -fall. Det kanske räcker som skydd för känslig utrusting?
  7. En generator kanske inte är den bästa laddkällan för djupcykel AGM batterier. Skulle det vara vits att använda en Orion DC/DC 12/12 charger mellan motor/start sidan och förbrukarbanken istället för skiljerelä?
  8. Jag tänker att jag får ha en laddare som kan trycka på lite och hålla kretsen öppen. 500Ah totalt på alla 5 batterier, så laddaren bör kunna ge minst 50A. Generatorn likaså.
  9. Just den tanken har jag inte haft, men byta motor och anpassa ledningarna för dubbla amperen verkar både rejält meckigt och dyrt. Och gräva ner mig är bara kul, jag lär mig hur mycket som helst. Flera systemspänningar verkar inte alls vara ovanligt och det känns som jag har landat i en bra lösning. Jag förlorade 2 laddare, 24V och 12V, och ersätter nu med en 12V laddare och en dc/dc laddare (orion tr-smart 12/24 15A). Då får jag laddning på båda systemen från samma strömkällor: generator, laddare och solpaneler. Är inte det som en sund lösning?
  10. Det var en kreativ lösning Jag har en 600W inverter men ingen 24V laddare längre, den sade poof. Den är dc/dc laddaren kommer drivas med 12V laddaren när jag har landström.
  11. Googlade lite och hittade bland annat ett forum för och av victron https://community.victronenergy.com/questions/101867/orion-isolated-or-not.html
  12. Jag vet inte om 24V systemet i båten är isolerat eller inte och tänkte eventuellt beställa prylar innan jag hinner titta efter. Så helgardering. Varför om man får fråga?
  13. Nu (tror jag) har jag hittat lösningen att ladda min 24V bank vid motorgång. 24V banken är dedikerad till bogproppen. I dagsläget har jag en 230V laddare och laddar således 24V banken bara när landström är inkopplat. Victron har en serie DC/DC laddare/omvandlare (Orion TR-Smart). Det finns isolerade och oisolerade varianter. Om jag tittar på schemat så gissar jag att isolerat innebär att systemen är helt skilda medan oisolerat så har de gemensam minus. Rätt eller fel? Vad är det isåfall för för och nackdelar med båda alternativen? Jag har hört på YT att alla kretsar bör ha gemensam minus, men vill gärna förstå resonemanget bakom. Om jag köper den isolerade, kan jag då sammankoppla de båda minus polerna utan att släppa ut den magiska röken? Här är den isolerade: https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-isolated-250-400W-SV.pdf Här är den oisolerade: https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-non-isolated-360-400W-SV.pdf
  14. Ja, men den vill man undvika som pesten eftersom den i andra läget har 24V+!
  15. Ok, det var mer en tankelek, jag lägger ner idén. Men det framkom en annan idé, att kunna ladda ett av de seriekopplade batterierna i taget med en 12V laddare. Och här skulle jag kunna ha en omkopplare för att välja vilket batteri som laddas, eller är även detta en dålig idé? EDIT: Glöm det, jag tänkte till och insåg att det inte funkar alls. Det går bara att ladda det ena batteriet i kedjan. Jag missförstod nog ett tidigare inlägg av @FIATX19 Kan man lita 100 på att laddarens minusterminal är helt isolerad från systemet? Den laddaren jag tittar på har 3 st 12V+ utgångar och en gemensam minus. Känns som man lätt kan klanta sig här och kortsluta ett batteri.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy