Jump to content
Saturday 05 December 2020

tugge

Medlemmar
  • Content Count

    1,238
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

tugge last won the day on March 31

tugge had the most liked content!

Community Reputation

251 Expert

About tugge

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur blev resultatet blev du nöjd
  2. Du förstår vad jag menar. Och det är skillnad på gjord i Kina eller att det är Kina smeck. Jag Kör med den här och fick då bort 2 kina kontroller 👍 Sen tror jag det ska kosta över 5k för att vara något att ha 😉😉
  3. Det satt sån till bogpropellern i min båt, kändes och såg riktigt billigt ut. Det var det första jag rev ur. Det gick iallafall pruta med massa kina pryttlar synligt monterade.
  4. Hej finns det någon el kunnig som kan svara på min fundering. Var i kontakt med ctek om montering av d250 när man har dubbla maskiner fick ett kopplingsschema men tycker inte det stämmer. Om man kopplar som schemat kommer inte då d250 få en hög spänning av andra generatorn och tro att batterierna är fulla. Går man även inte miste om den fina laddkurvan ctek ska ge om man har en fulgenerator på samma sida som ctek s finkurva går ut?
  5. Akterhyttsbåt? https://www.blocket.se/annons/goteborg/lami_570_ac_hyttbat/91538609
  6. Jag Kör med ett oljeelement på 2kw Och en byggfläkt på 2kw det ger behaglig värme o driver ut fukt. Det blir ju inte 20 grader under pressen men man får gå in o värma sig när man blir frusen
  7. Har ett Bruce 15kg med lina i aktern på båten och ett 20kg med 60meter kätting i fören. Båten har flybridge och mycket kapell så stort vindfång. väger 10ton. 15kgs ankaret räcker gott o väl. Men skönt med det stora om man skulle behöva nödankra i storm. Normalt drar jag ut båten lite sakta med ankarspelet när linan/kättingen är rakt ner slutar jag dra in. Oftast bryter båten då upp ankaret med den fart den har.
  8. Kan man inte ha WHFn ute och dra in sladden till micken dom få gånger dom hör dåligt. Ett tips är att vända på huvudet så vinden inte blåser rakt i micken, lägga handen som en skärm, eller huka sig ner i sittbrunnen så det blir lä. För om man inte hör whfn ute bör man nog byta whf. Oftast har man gpsn ute ska man annars springa ut för se var man befinner sig för sedan springa in och ropa upp vid nödläge. Tror det är gammeldags ihållande att ha den inne.
  9. Men Caribic410 skrev ju som citatet Då är det ju endast när segelbåt är upphinnande. Jag är en av dom som inte orkar bry mig så brukar alltid ge segelbåtar förkörsrätt. Dock kan dom få onda ögat eller en näve när det är uppenbart dåligt sjömanskap.
  10. På min förra båt kopplade jag om min 1+2 all brytare 1 gick till förbrukning 2 gick till startbatteriet Startbatteriet gick direkt till startmotorn via en egen brytare Sen ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbanken. Körde alltid på läge 1 då togs förbrukninselen från förbrukningsbanken. Men kunde i nödfall låna lite förbrukarel från startbatteriet via läge 2.. Om startbatteriet av någon konstig anledning skulle ta slut kan jag via ALL låna lite el för att starta via Förbrukningsbanken. Bästa sättet att koppla om man vill ha brytaren kvar. På nuvarande båt har jag 3 av/på brytare En styrbord maskin, en förbrukning och en babord maskin. Styrbord laddar startbatteriet Babord laddar förbrukningsbanken Behöver då aldrig oroa mig för att dra ur mellan batteribankerna Men Skulle vilja att man även kunde ladda förbrukarbanken från maskin som laddar startbatteriet när det batteriet är fullt. Men det är en annan fråga 🙋
  11. Det är märkligt. Jag kom med min motorbåt i en farled väl placerad till höger och mötte en segelbåt som länsade om man säger så. Han låg uppskattningsvis 20meter till vänster om mig. Ca 20-30meter innan mötet lägger han om 80-90grader babord och går framför mig. Jag Var tvungen att slå back o vejja för att inte krocka eller möjligen mycket nära krock. Varför ska segelbåtar ha den förturen?
  12. Nej det stämmer. Så det är bara prejja när du är jämsides så får du en ny båt på den andras försäkring 😉😁
  13. Tanken är i plast /glasfiber. Målad invändig förmodligen orginal då det är omöjligt att gjort det i efterhand Vattnet är kommunalt Stockholmsvatten. Slangarna som är bytta =påfyllnad, avluftning, samt matning till pump.. Godkända för livsmedel. Övriga slangar från pump till tappställen är av hårdare typ. När det är nypåfyllt smakar det ok men efter ett dygn har det tagit smak/lukt. När man spolar länge blir det inte bättre, så tror inte problemet är i slangarna. Det smakar bra innan. Samma problem vid olika bunkringsställen i sthlm. Inget konserveringsmedel. Men det borde smaka bra ett dygn efter påfyllnad utan medel.
  14. Kör med ett Bruce 15kg båten är av typ flybridge (stort vindfång) med en vikt på 10ton. Lägger oftast 3x djupet. Har 600hk men man drar inte fast det med all kraft. Oftast räcker det med ankarspelet om man ligger skyddat
  15. Hur får jag bort unksmaken/lukten Hade förra året problem med dåligt vatten. Under hösten hällde jag i 20liter spolvätska som pumpades ut i ledningar och fick stå hela vintern. På våren öppnades tanken tömdes o tvättades med diskmedel o mjuk svamp. Sen sprutade jag insidan med koncentrerad klorin. Som fick stå ett tag sen söljdes den 4-5gånger. Men den dåliga smaken / lukten kommer tillbaka. Vad kan jag göra. Finns det fler husmorstips Kan ej byta tank då jag måste riva båten i så fall. Vattensäck funkar ej då den är osymetisk platsbyggda.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy