Jump to content
Tuesday 28 January 2020

tugge

Medlemmar
  • Content Count

    1,026
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

tugge last won the day on January 14

tugge had the most liked content!

Community Reputation

155 Expert

About tugge

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jasså trodde du var 102 år 😁😉
  2. Kännde lika dant dock hoppade vi från 27 till 36 fot förra året, när vi besökte en klubbholme som vi gör årligen så märkte vi, att vi ändå var näst minst. 🤣 Bor i Stockholm
  3. Sant man ser lätt andras fel o brister. Och kör dom fly syns dom ännu mer.
  4. Min är 36 med raka axlar 😎🤗 Azimut 👍🏻 Men den är lika lång som grannens nord west 39a 😮🤔😁
  5. Hur gamla har ni blivit? Är alla kvar som skrev?
  6. Säljer du glass också. Eller är det en glasskiosk utan glass. 😁
  7. Är inne på mitt 5 e år med en sån kätting. På vintern när båten ligger uppe brukar jag låsa fast motorn. / drevet med den. Ett år hade jag den inte på båten då använde jag den till att låsa fast gasolflaskor på bilflaket, så då fick den även en vinter med salt. Och inte en tendens till rost. Du har nog fått ett måndagsEx. Eller så har dom bytt leverantör. Du måste också träffat en extra grinig jävel då jag av erfarenhet tycker dom är medgörliga. Har även läst om Människor som misshandlat sina batterier och plockat ut nya på garantin. Skulle säga att biltema har grym service. Din kätting ser ju ut att legat i ett syrabad.
  8. tugge

    Kabelarea

    Hur laddas dom olika bankerna från motorn? Är det via den kabeln som går till motorn? Eller är den enbart avsedd för start? Förstår det som att du måste skifta på huvudbrytaren mellan 1och 2 för att ladda bog och start eller förbrukningsbank.
  9. Smartpass släpper igenom 120A och d250 släpper igenom 20A då kan du maxa tot.140A in i förbrukningsbanken. Vem nu som behöver det
  10. Jag vet och det var du som sa att det var en kopparbit. Jag har läst 1000trådar om hur du sågar alla ctekt prylar men aldrig har du visat någon fakta. Kostigt att människor runt om i världen är nöjda med sina ctek förutom på ett forum i Sverige där det finns en man som menar att det är det sämsta som skapats av människan. Med tanke på alla gånger som ctek sågats av hen så måste det va så. Har hört att det är helt mot vad du säger. Det laddar oftast med hög A i början när batterier är tomt och ju högre laddstatus batteriet får ju lägre blir A in i batteriet och många generatorer får inte ens i dom sista amperen i batteriet (toppladdning.) Konstigt att en man som aldrig haft ctek är så insatt. när jag läst massa med trådar att folk märker en bättre laddning. Alla har fel utom denna man. Du har möjligt rätt i en sak. Det är att den e dast laddar med generatorns spänning i början. Men det är som sagt den korta delen av laddningen. Sen får man ctekt kända smartladdning så batteriet blir fullt och skydd för att inte batteriet dör i förtid. Kan du nämna några solcells regulatorer som tål 120a, (350a max,) på lastutgången Nej lite fakta istället för shebbel
  11. tugge

    Sea ray

    Det är ju 2av allt så det blir dubbla kostnaden för service mot en singel motor. Sen beror det ju på om du lämnar in båten eller gör allt själv. Har ingen erfarenhet av just den båten. Däremot hade vi en chaparral 27fotas dc fram till förra året som vi var nöjda med. I nya båten kör vi dubbelmontage och är nöjda med det. Tryggheten och manöverförmågan gör det prisvärt och skillnad i förbrukningen är knappt mätbar för oss. Men det är ju 2 bensin v8or så gratis blir det aldrig. Finns säkert någon som kan svara på förbrukningen om inte i en lika dan båt så finns ju motorsetupen i flera liknande båtar Förmodar att det är orginal maskiner med förgasare
  12. tugge

    Generatorladdning

    Jag har tänkt lite som ts. Om man har en båt med dubbelmontage och varje generator kan leverera upp till 70A Den generatorn som sköter laddningen startbatteriet använd förmodligen barn första halvtimman. Sen är startbatteriet fullt. Men generator nr 2 som ska ladda förbrukningsbanken på 500Ah får jobba sig trött. Vore ju bra om både generator 1+2 får leverera upp till 140a tillsammans. Då kommer generatorn belastas nästan hälften så mycket.. Solpaneler är självklart bra men det brukar vara svårt att få plats med dom om man har något tänk på utseendet av båten. Satelliter hör hemma i rymden och är inte gjorda för att vara fina. Som många motorbåtar på sjön
  13. Cteks smartpass är mycket mer än en kopparbit. Den separerar batteribankerna Den har en lastutgång på 120A, 350A i 10sekunder. Lastutgången har automatisk frånslag för att skydda för djupurladdning Automatisk starthjälp från förbrukarbatterierna om startbatteriet skulle vara dåligt. Tempcensor som ser till att batterierna ej överladdas Vid laddning belastar Lastutgången generatorn och inte det förbrukarbanken. Något som är bra då laddaren inte vet batteri status om man gör utag från banken samtidigt som man laddar.. Cteks smartpass och d250 kan dessutom förse batterierna med 140A laddning då dom samarbetar. Man ska inte lyssna på all skit som sprids just i detta forum då dom som sprider lögnerna förmodligen aldrig ens provat ctek. Om ctek var så dåligt borde det finnas oändligt med info och klipp på tuben om det. Men det gör det inte, förmodligen för den sköter jobbet rätt bra.
  14. Kanske priset. Alla har inte råd. Segelbåtar är ju nästan bortskänkes i jämförelse. Att flybridgebåtar ligger mer i hamn har jag svårt att tro. Om det skulle va så kan det bero på att arbetande familjer med 4veckor semester inte har tid Medans ensama pensionärer i segelbåtar har mer tid över.
  15. Det håller jag med. Vi färdas oftast i deplacementfart och med gamla båten med drev var det ett evigt rattande, Så dagspassen blev ofta lite kortare 3-4 timmar innan styrman och barnen vart trötta på att åka. nya båten med flybridge kan vi åka 5-6timmar utan problem. Mycket skönare att köra med dubbla raka axlar, och barnen har utrymme så dom ej går varandra på nerverna. Drev känns även som svarta hål när det gäller service och underhåll. Det är dessutom billigt att åka fly tankade lika lite i 36fotaren som i våran gamla amerikanska dc 27a. Det vart en posetiv överraskning
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy