Jump to content
Friday 20 September 2019

tugge

Medlemmar
  • Content Count

    805
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

94 Expert

About tugge

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min manual är på Italienska kan någon säga vilken olja jag ska använda gärna åtgång med Maskin cat 3116, 1997 Oljetrycket blir i lägsta laget när motorn blir varm om det går att justera lite med oljan Tänkte lägga upp en bild men kan inte krympa dom tillräckligt. Men det står sae 15w40 Api cf_4, cf-4/sf, o cf-4/sg
  2. Min båt brukade vara fulltankad till våren från landmacken. När jag körde bensinare. 400liter 🤑
  3. Hur Ska båten helt plötsligt väga 1300kg I min värld blir det lättare att lyfta under vattnet.. Vattnet i båten utgör ju ingen extra tyngd innan man kommer upp över ytan
  4. Nu säger ts att han har en dykare då får man anta att han har en professionell dykare. Allt annat är ju bara spekulationer. Sen om han gör det för nöjet skull och tar självkostnadspris a 3000kr gör ju inte ts ansvarig. Dom kanske är vänner och dykaren är god för dyk på 100meter och gör 200dyk/år. Ser inga problem med ett blöjdyk på 40 meter då.
  5. Det är ju bärgning han frågar om. Sen är det 90% OT snillen spekulerar. Säg gärna var det spricker. . Förmodligen för att dom kostar 1500kr/timme *3gubbar plus massa andra kostnader.
  6. Det är nog Inga problem att få upp båten. Vad jag förstod så var den rätt liten, det funkar då enkelt med en 1000liters tank. Sån i plast med galvad bur runt. Släpa ut tanken tom. Koppla en slang i ventilen i botten förbered ett par rep i toppen. Lossa locket i toppen och låt den fyllas för att sjunka. Dykaren har dragit en tunnare lina ner till vraket runt något lämpligt och upp till ytan igen. Nu har man en styrlina varpå man kan dra ner tanken till vraket från ytan. Dykaren knyter ena repet runt motorn/drevet ett annat runt nosen på båten säkrar i tex en knap så tampen ej glider av. Nu startar man kompressorn och fyller tanken med luft via slangen. Vattnet pressas ur via hålet som nu pekar nedåt. Vänta, och båten kommer snart flygande mot ytan. Dra in till land och ta upp båten där. Pris dykare 3000 Plasttank 100-500kr begagnad Kompressor och elverk kan ofta lånas eller köpas från ett par 1000lappar på blocket
  7. Hur gick det sen då? Fick du ordning på det.
  8. Har den något med motorn att göra? Trodde den var ett elektroniskt rostskydd av drevet. Mvh
  9. Eeehh say what. För det första så hade jag inte läst det inlägget, kan bli jobbigt att läsa alla inlägg i alla trådar. Sen hade inte min kommentar något med TS fråga att göra, utan till dom som går i taket då man nämner elverk. Så tagga ner lite.
  10. Haha roligt att se en ny tråd om detta, Samma gnäll som förra tråden.
  11. God kväll Nu duger inte rörtången, ska byta proppar i sjön. Någon som har stora hylsan liggandes liggandes på hyllan eller vet var den kan köpas.
  12. Du kör en stor Båt med rätt liten motor så tror inte du kan bli nöjd med ett proppbyte. om båten är slö behöver du oftast lägre stigning men förlorar då ännu mer fart. 4blad 16" ger bra grepp snabbare upp i plan men eventuellt tappar du någon knop på topp 21" bör ge högre fart men slöare upp i plan. Om den orkar varva ur. Trimmar du ut drevet när du kör? det kan ge lite fart. Titta manualen vad båten ska varva. Om du ligger inom det området på full gas så har du rätt propeller. Jag har en 27 fortare med mercruiser 7,4 bravo3 med 24p srålproppar och jag tycker den är slö.
  13. Det är inte grader utan tum. Propellern skruvar sig 12" framåt på ett varv. Jag har en 40 hk på en båt som är 4,2 meter och kör med en 15" propp det gav 35-36 knop. 17" gav 39 knop dock är motorn hissad samt att jag åker själv lite slö med 17" måste trimma ut mycket för att få upp den i varv
  14. Det du skriver är sanning med modifikation.99% av alla högtalare och stereo anger max effekt. Och ofta står det även RMS. Då är det lämpligast att använda samma räknesätt för att kunna jämföra högtale mm. Dvs max effekt eftersom dom flesta gör det. Liksom när man köper en bil, den förbrukar tex 0,5l/mil enligt tillverkaren, men en vanlig Svensson vid vanlig körning kommer aldrig ner på den förbrukningen. Eller en lampa ska ha en viss brinntid men går sönder efter en bråkdel av den angivna tiden. I Mobiltelefonens info står det Batteritid upp till 200timmar men tar oftast slut inom 24tim Listan kan göras lång. Tillverkarna tar det högst/ lägsta värdet som har uppmätts , och använder dom siffrorna i sina Specifikationer. Bilars förbrukning har iof blivit bättre på senare år. Mvh
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy