Jump to content
Tuesday 19 October 2021

LennartNordic

Medlemmar
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About LennartNordic

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, det skulle fungera. Men tanken med att ha relän är att man kan ta ström direkt från batterit och öven kanske kraftigare kablar. Allt för att inte få spänningsfall. För info om 123 ignition så bytte jag tändsolen till den gamla jag hade. 123 gillar inte en med förbikopplings-motstånd.
  2. Hej Har nu tröttnat efter att har kört in i bryggan och sedan kommit i vägen för en passbåt. Satte dit en 123 ignition och det löste nästa allt. Efter jag satt i 123 så startar båten bättre (fortfarande lite trög men startar alltid) och går jämnare på tomgång. Inga knackningar när man kör heller. Dyr var 123 men nu fungerar båten bra. Tack för alla bra svar.
  3. Hej på er och tack för alla bra förslag. Nu till en lite längre redogörelse vad som är gjort om ni orkar läsa🙂 När man mäter efter motståndet på tändspolen så är det bara runt 6v, vilket jag skrev inte kommer räcka när motorn ska starta på batterit. Det spelar ingen roll om jag kör via tändningslåset eller direkt med 6 kvadrats kabel på batterit eller kopplar in alla batterier. När laddningen kommer på så är det runt 12v efter motståndet, vilket är okej. Lösning: Koppla in två relän. 1 relä som drar när man sätter på startnyckeln så startmotorn går runt och som matar direkt på + sidan av tändspolen. Motorn startar då (inte på än gång men tillräckligt snabbt). För att förhindra att den bara får 6v innan generatorn ger laddning kopplas ett andra relä in. Relä 2 kopplas in så det alltid är ström till tändspolens + sida när det relät inte är draget. När generatorn ger laddning så drar relät och strömmen försvinner på + sidan av tändspolen och strömmen går över motståndet i drift. För att få relät att dra vid laddning tog jag hjälp av kontakten på generatorn för laddlampan. Har bara testat detta lite snabbt men tror att detta kan vara en lösning. Återkommer om det inte löser problemet.
  4. Hej, har ni varit ute och satt på ett relä. När jag mäter efter motståndet så är det bara runt 6v och det kommer inte räcka för att driva gnistan, direkt på tändspolen så var det över 12v. Så jag gjorde så här: Koppla in relät så när man kör startmotorn, så drar relät och tändspolen får ström direkt från batterit med 6 kvadrats kabel direkt på + på tändspolen. Kabeln med konstant ström till tändspolen (efter start) ligger via motståndet. Det vart då samma fenomen att den startar lätt men efter 5 sec dör den. Koppla då så tändspolen får ström direkt från batterit via 6 kvadrats kabel via motståndet. Det hjälpte inte heller. Koppla då in så att den alltid gick utan motstånd och efter cirka 30sec koppla bort så den fick ström över motståndet som det ska vara. Det funka. Motorn fortsatte att gå via motståndet. Kan naturligtvis inte ha det så att man får rycka en kabel efter 30sec under drift. Kom på efter jag lämnat båten att jag kanske ska prova att koppla in alla batterier vid start efter som det tydligen inte räcker med ett efter att startmotorn stannat. Kanske det kan vara så att generatorn inte leverera ström så det räcker första tiden utan att motorn går på batterit och de inte orkar hålla gnistan vid liv.
  5. Tack, åker ut och kopplar in ett relä.
  6. Hej, bytt till tändspole ovan. Den startar då direkt, men stannar efter 5sec. Koppla bort motståndet och då startar den på engång och går bra. Bytte även tändstift, men det gjorde ingen skillnad. Kan man köra tändspole utan motstånd hela tiden?
  7. Ska ner till båten idag. Återkommer.
  8. Hej, verkar inte vara bensinen. Någon som provat 123ignition?
  9. Hej Har en AQ 170 (B30) som är svårstartad. Får nöta på startmotorn i omgångar upp till en minut eller mer. När den startar så går den jämt och bra. Bytt: tändkablar, rotor, tändstift, fördelarlock, brytarspets, bränslepump, bränslefilter, bränsleslang, avgasknä. Nyrenoverade förgasare. Några tips på vad det kan vara som strular?
  10. Hej Var ute och fixa med båten idag. Som det verkar läcker det i avgaskröken. Försökte lag med ljuddämparbandage, gick så där..... Satte då två rör från luftburken till utsidan av maskinrummet och det gjorde susen. Det är en tillfällig lösning till avgaskröken är bytt. Blir ett vinter jobb 🙂 IMG_4863.HEIC
  11. Hej Har haft problem med min AQ 170 när man ska starta och på tomgång. Har renoverat förgasarna, bytt hela tändsystemet (allt). Ny bränslepump och filter. Ny planad topp. Okej komp. Svår att starta. Kall: så får man pumpa en gång sedan rätt högt gaspådrag. Fler gånger, sedan rätt högt varv tills den är varm. Varma: Drar runt startmotorn sedan sakta fram till full gas. Då startar den (oftast). Hitta en rolig/tråkig sak. När man öppnar locket till motorummet så går motorn bra på tomgång och vid drift. Om man öppnar locket till hälften så går den lika dåligt som med stängt lock. När man stänger locket så går varvet ner och den dör ibland efter ett tag. Experimentera med nya hål in till motorrummet. Gav inget. Prova med att sätta fläktar som blåser in luft i motorummet. Med en kraftig fläkt får man stabilare tomgång. Men när jag skulle lägga till så backa jag kraftigt och motorn dog även med fläkt inkopplad. Bör således vara nått med lufttillförseln. Men vad? Några förslag eller någon som varit med om detta förut?
  12. Funka klockrent när man drog ut spaken lite. Ingen växel i och det går att starta den med lite gas. Tack!
  13. Verkar inte finnas några färdiga bordsfästen för detta ben. Får svara ett själv 😀
  14. Hej Har ett bord som det ska sitta en platt på för att stödbenet ska sitta fast. Har köpt julas och Erlansons bryggas fästen men de är för små. Benet går bara på plattan en liten bit. Det står inget på benet så jag vet inte vad jag ska köpa för platta. Är det någon som kan identifiera vilket fabrikat det är eller vet vart man ska vända sig?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy