Gå till innehåll
lördag 25 oktober 2025

LennartNordic

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om LennartNordic

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ringde till Hemmerite och fråga om deras färg gick till drev. Svaret var nej det går inte. Ringde då till International och fråga. Fick detta till svar: Slipa gärna ner allt till metallrent. Kör med grovt sandpapper 40. Efter slipning så får inte metallen vara öppen mer en 4 timmar innan målning. Måla med 5 lager Interprotect, epoxifärg. När sista lagret av Interprotect är lagt får det inte gå för lång tid innan Trilux propeller sprutas på. Läggs på i 2 till 3 lager.
  2. Hej, efter blästringen så tvättades allt noga. En båt från 2001 och som jag ägt i 4 år. Bytte motor och fixa då till att allt såg snyggt ut på en gång. Ligger i en hamn med runt 50 båtar. Verkar bara vara jag som har dessa problem. Mercatode är kopplad till batterit direkt. Lackningen har varit utomhus men aldrig under 15 grader.
  3. Hej Vet inte vad dom använde när dom blästra, lämna in det. Har Mercatode och bytt samtliga jordkablar (köpte ett nytt kitt med dem). Byter offeranoder varje sesong. Ligger vid Gålö, Östersjön.
  4. Hej Jag har ett bravo 3 drev som jag målat tre gånger. Första gången tog jag bort drevet och lämna in på blästring. Rengjorde och lacka med grundfärg från quicksilver (alltså original) sedan färdiglack från quicksilver samt klarlack från quicksilver. När jag sedan tog upp det såg det ut som skit. Okej, gör om och gör rätt. Slipar ner och spacklar, på med grund och färdig färg från Hempel. Allt ser fint ut till jag tar upp båten. Ser skit ut igen. Okej nu F ska det bli bra. Gör om allt med slipning och spackling samt tvätt med aceton. Kör med quicksilver igen och när jag tog upp den såg drevet ut så här. Vad ska man måla med för att det ska hålla? Kanske ska strunta i drevfärg och köra typ hammarlack?
  5. Tack för era svar. Prata med gamla ägaren som sa att det var den gröna slangen han satt dit. Har nu kopplat in den på dessa uttag och det verkar fungera.
  6. Tack Mercury_44XS, är det rätta att ta bort den lilla slangen (gröna) och koppla ändarna till VVBs som ska värma VVBen? Sitter en 70 graders temp i motorn.
  7. Hej igen. Den gamla ägaren säger att det funnits en VVB i båten som gick sönder och han tog ur. Har köpt en isotemp och satt i, har jag gjort bort mig då? Skickar med en bild på motorn och det jag tror är vatten från motorn till VVB. Den slangen som går från utvatten och motorn överst. Den korta slangen.
  8. Hej Tack för svar. Vill ha den på VVB sidan och det är sjövatten kylt. Har kollat runt på byggvaruhus och vvs.-butiker men inte hitta nått lämpligt. Jag tror inte jag är den enda som har sjövatten kylning och VVB som gärna vill tömma sjövatten-sidan på vintern. Så jag tänkte kolla hur ni andra gör.
  9. Hej Har monterat en VVB i min båt idag. Har kopplat in färskvattnet men har en undran när det gäller vattnet från motorn som ska värma vattnet i beredaren. Slangarna ska vara 16mm till motorn, VVB har G15 på dessa skulle jag vilja ha en snabb koppling för att kunna tömma vattnet på vintern. Hittar bara raka som kopplas på i VVB. Någon som har några förslag kopplingar? Typ
  10. Hej Prata med en båtmeck som hjälpte mig med detta. Lösning. Jag la i superepoxy i gamla hålen. Skedmata för att komma åt och en sticka för att vara säker på att det vart ända ner. Sedan vred vi fästet lite för att kunna skruva i nya hål. Det drog och motorn verka sitta fast.
  11. Lösningen vart att jag körde massor av rostlösare på dom andra muttrarna. Köpte en 3/8 öppennyckel på en proffsbutik. Kunden med den få loss dom andra muttrarna. Köpte en ny kolv och slang. Nu ska vi bara se fall jag lyckas monter den nya kolven :-).
  12. Ja, det är trä. Det är i trät det har släppt. Så man måste fylla hålet med nått eller på annat sätt få det att dra igen.
  13. Hej En powertrim cylindern gick inte ut så jag tänkte ta lossa den och kolla vad det var. När jag skulle ta den hydralslangen så satt nippel som F.... Prova då med en tång och då sprack den. Vågar nu inte testa dom andra för att paja allt. Några förslag på hur man kan få loss slangarna på ett bra sätt?
  14. Hej Har inte styren o härdare. Är inte det samma som epoxy lim? Någon hade förslag på att blanda epoxy lim med sågspån. Kan det vara nått? Någon som provat? Har detta utrymme att jobba på.
×
×
  • Skapa nytt...