Jump to content
Saturday 10 April 2021

Caribic410

Silvermedlem
  • Content Count

    5,449
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Caribic410 last won the day on October 5 2019

Caribic410 had the most liked content!

Community Reputation

748 Expert

4 Followers

About Caribic410

  • Rank
    Silvermedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du förbereder en liten yta. Tvättar av, slipar rent, sköljer (med ex rent vatten eller ren sprit, utan färg och kräkmedel) blandar en liten dos väldigt noggrannt. Lägger små pluttar på den rengjorda ytan, kanske limmar dit några små metallbitar med epoxin. Härda "fullt" gärna med ex bygglampa som vämare. Sen provdrar och fläker. Om underlagsfärgen följer med har du bra vidhäftning. Om epoxin lossar helt utan att varken epoxin lämnar rester i underlaget eller tvärtom så har du inte bra vidhäftning
  2. Gör ett vidhäftningstest på den färg som sitter där. Det beror ju på vad det är för färg, om epoxin klarar att väta den, fastna i den, eller ej. Några andra problem bör du inte ha. Härdning av epoxin går väldigt långsamt, kan ta kanske 5-20 ggr längre tid, i den temp du pratar om, mot ex 20 graders temperatur. Det kommer nog härda ut men ta längre tid. När det sen blur varmare väder kommer det till slut härda. Ska man ha epoxi riktigt fullt uthärdat behövs egentligen alltid värme men spontan uthärdning räcker t "vardagsbruk".
  3. Du vill alltså dra ett snöre från masttoppen ner genom ett block i toppen på storseglet. Upp till toppen igen och via ordinarie block ner igen? Det beror väl på hur du fäster saker och ting. Lite svårt å se på din skiss. Gör en lite noggrannare mer detaljerad skiss av toppen. Är storen så stor å tung att dra upp? Tänk på att det går åt dubbla fallängden och att det just inte kommer att falla lika lätt.
  4. Epoxi kan ha lite karakteristisk lukt om man värmer den tex genom att köra lite sliprondell lagom försiktigt. Jämför med något du vet är epoxi. Sen misstänks ju termiskt nedbruten epoxi vara hälovådlig men det är en annan diskussion. Du kan ju åxå göra rent en liten referensyta och limma små pluttar epoxi där och kolla vidhäftning. Kan du bryta loss hela epoxikluttarna utan att den eller ytan bryts, så är det sannolikt något annat material. Även här kan du såklart jämföra mot något du vet..
  5. Rent lim mässigt så kan du ta vilken modifierad silikon som helst. Sen har dom jättemånga olika namn, beroende på marknadsföring. Det finns även hyfsat nyutvecklade som tål hög temp och kan ha namn som får en att tro att det är värt extrapengar även när man inte behöver klara jöga temperaturer. Om det står någonting om isocyanat i varningstexten så är det inte en MS och ska heller inte förväxlas med akrylbaserade varianter. Samtliga klarar normen för att vara sk konstruktonslim. (CA) Det är ett minvärde på draghållfasthet.
  6. Stora fartyg renar sin motorolja med alfa lavalls fina konstruktioner. Missänker dom gör så även med brännoljan. Hade man en riktig separator kunde man nog skippa alla andra filter..
  7. Så länge det finns vatten, så lever bakterierna i vattnet. Sen äter dom av vegoljan som ligger och flyter ovanpå vattnet. Tillräcklig mängd alkohol, som ju löser sig bra i vattnet, om det nu inte löser sig i dieseloljan och hamnar löngst ner, bör ju logiskt sett dräpa bakterierna. Om det funkar med bensin??
  8. Ps. Har du fungerande partikelfilter så skulle jag i alla fall inte bry mig så mkt om detdär minimalistiska du har. Tankar du inte sånt med raps eller annan växtolja så har bakterierna inget att äta och växer därmed inte.
  9. Aha ok. I min tank var det stora, förmodligen jämfört med detta, jättestora ihopklumpningar av bakterier. Såg ut som en konserverad gråna jättehjärna, ca 3-5liter. Sen var det lite småklumpar, som ägg ungefär på några ställen. Sög bort bakterierna försiktigt med oljesug varefter jag sög bort en massa borrspån mm. och allt vatten. Det var 7år sen när jag köpt båten. Efter det har jag kollat, i början ofta och nu senast i våras. Har inte fått nåt mer, förutom första sommaren i vattenavskiljaren. Den växte det i så va tvungen att demontera å göra rent. Till saken hör att förra ägaren, samma vår som jag köpte båten, hade fått ditmonterat manluckor (vilkas borrspån jag sög bort) och blivit fakturerad tömning, rengöring och återfyllning av tank. Av proffs-hantverkare på varvet där båten låg, fast det är en annan historia som ifs bekräftade min åsikt om att låta någon annan utföra...
  10. Jag ser inga tankmonster. Ser ut som den är lackerad innuti och att lite färg släppt där det är svart? Mina monster har sett ut som stora blöta dammtussar. Inga såna problem med blankdiesel
  11. Om det är salt så är det vattenlösligt. Ju varmare desto snabbare löslighet. Är det kalk/mineral så löses det i syra. Varmt=snabbare
  12. Nu gissar jag bara men misstänker att det är nån typ av propeller i något som mynnar ut som ett rör... Som suger in vatten i ena änden och ut i den andra.. som ger upphov till vattenstråle/vatten-jet.. fast har aldrig tittat närmare på en sån.. har bara sett att dom går som f.... hur skulle det annars funka med jetski elle vattenskoter?
  13. Ibland vill man ha hur mycket ljus som helst. Sätt dit dimmer om d känns för ljust
  14. Ps. Seriekoppla inte. Paralellkoppla
  15. Aa. D kan du göra. Tänk på att ha plus och minus rätt polvänt annars lyser ljuset med sin frånvaro
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy