Gå till innehåll
onsdag 20 februari 2019

Caribic410

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4 414
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    7

Caribic410 senast vann den dag 12 Februari

Caribic410 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

471 Expert

3 följare

Om Caribic410

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Caribic410

    T-rör 50mm - 38 mm

    Ja.. dom har bara stavat konstigt. Joke-ventil
  2. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    Helt klart dumt att överhuvudtaget smörja ytor som inte ska glida. Dom är bättre att se till att vara så avfettade som möjligt. Menar såklart smörja rotationscentrum med koncentrerad krypanďe ptfe och se till att ytterytan är torr och ren. Precis så, platt, blir det ju ofta i skjutpartier, skjutbara fönster och dörrar på ex uterum.. när plasthjulet börjar glida ibland pga nåt skit som fastnat framför hjulet och framförallt när "man" smörjer upp glidskenan/rullen med det ena och det andra.. silikon tex. Krypande ptfe funkar faktiskt t.o.m. p dessa om man smörjer endast axeltappen. En-2 droppar med tandpetare intill axelhålet så det sugs in..
  3. Gunga loss går säkert åxå bra. Lite lätta knäböjningar i lagom takt. Dom säger ju man skaaa lyfta med benen
  4. Vid platt vatten kan gu köra motorn lite fram å tebax. Båtens vikt och den "häveffekt" som blir är betydligt mer än det du drar rakt upp och kräver väldigt lite fysìsk styrka.... såvida inte gasreglaget går dj.... trögt
  5. Du kan alltid dra dig ut knapa fast å ligga å låta båten "guppa loss" ankaret. Har du linan, kedjan sträckt vertikalt rakt ned till ankaret så ska det mycket till om det inte lossar efter en stund. Behöver du träning så kan du ju slita annars kan man i de flesta fall ta hjälp av fysiken. 🖒
  6. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    På min var det åxå så.. vajer som uthal sen var det kardborreband. Det gled inte så bra som jag ville eller snarare fastnade i metallögglorna som sitter nitade på undersidan av bommen, så man fick ofta riva loss å sätta dit bandet. Till slut blev kardborren utsliten blåste loss. Jag knöt dit en bit skotlina och borrade loss nitarna på näst yttersta metallögglan så att den glider. Det har funktionsmässigt varit bättre än bandet.. fast det glider fortfarande lite illa. Tänker mej att metalltravare med hjul gan glida lättare.. om inte annat så med hjälp av lite ptfe-optimal.
  7. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    Hmmmm... ser det ju knappast som ett stickspår eftersom det handlar om saken i sig.. inte band ifs men alla direkta frågor om specifik sak brukar få svar som skiljer sig från det specifika men handlar om saken i sig.
  8. Caribic410

    Fel tid/datum på din GPS? Kan vara detta

    Så olika vi är. Jag har järnkoll på veckonummer. Vet att ca 25-35 är sommar å 52+- ca5 är vinter. Jul å nyår e mitt i vintern midsommar på sommaren... sen kommer den svåra biten med alla andra helgdagar som jag har fullständig nollkoll på. Pingst, påsk, krister flygare, alla helgon kanelbullens helg kvinnodagen mm. mm. Vet att dom e på hösten eller på våren.. nyss va det hjärtdagen.. aa då vet jag att det är vårsidan av vintern men... skulle jag få frågan, ex i nån frågesport, om någon vecka så skulle jag kanske minnas att det är 24.e eller 14.e eller nåt. Brukar minnas att första gången jag kom till penang.. eller om de va första gången jag åkte därifrån så va de den 14.e nånting.. och just nu minns jag att d va alla hjärtans eller som dom sa valentajns däj.. vilken vecka, månad eller år det var har ju faktiskt noll betydelse... fast den hösten var det himmelska fridens-torg- dramat som höll på att ställa till en del för oss å berlinmurens fall lite senare.. så med detta facit i hand kan jag härleda det till februari 1990. Skitsamma vilket, det var fantastisk sommar där och då.. så trots att jag inte älskar reklam generellt så håller jag med Ving, Tjäreborg, fritidsresor, Apollo eller vilka det nu var som myntade.. "Sommaren tar inte slut..." Kanske liiite stickspår eller?
  9. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    Hittade på benns.. så finns d olika nomprofiler såklart och inget som visar vilka mått det är på mojängen. Så mäta på båten... å försöka få mått från benns. Halva jobbet gjort typ.
  10. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    🖒🖒 googlade på metalltravare/uthal å hittade. Kan va simpelt å tillverka. Så. 30 min i verkstan eller 10-20 på nätet. Måste ju dock mäta vilken storlek
  11. Caribic410

    segeltravare lösfotad

    Hmmm det e ju smart med lite mer hållbarare variant av travare. Har du nåt artikelnnummer/namn på prylen.?
  12. Caribic410

    Storsegel - skotpunkt i bom med strap

    Aha... jag får nog googla på det.. om jag känner att jag behöver veta vad tysk skotning innebär. Har nog bara "fått" en bild av bättre vetande. 🖒
  13. Caribic410

    Storsegel - skotpunkt i bom med strap

    Aha ok. Då har jag nån kombo.. eller tysk skotning. Innebär det att ma måste vinsha och inte har någon utväxling annars? I mitt fall kan man behöva vincha lite någon enstaka gång... men det är i stort sett vid kryss i hård vind men då blir det ju en "inställning".. annars är det inget tungt jobb å skota storen, rås på utan vinch..... tysk-ich... skotning typ.
  14. Caribic410

    Är detta korrosion?

    Ja oljor e ju vettigt att byta när säsongen e slut, så man har fräsch olja. Men offeranoderna? Varför är det viktigt att byta dom vid upptagning och inte inför iläggning? Jag har själv inget svar på det men känner att det är viktigare att dom funkar å gör sitt jobb när båten är i sjön. Då byter/kollar jag dessa helst nära sjösättning, så jag får metallrent i alla kontaktytor.
  15. Caribic410

    Storsegel - skotpunkt i bom med strap

    Det är väl tysk skotning han har? Har för mej jag läst eller hört nånstans att det är just det skotningen kallas när man inte har skotskena i sittbrunnen utan på rufftaket. Ibland, inne i skärgården behöver man ju skota lite då och då.. drar ofta genuaskoten till dom aktre vincharna för att det ska vara smidigare att slå om jag kryssar själv. Brukar inte ha vevar utan går upp i vind lite snabt efter slaget så jag kan tajta till. Ibland har jag avlastaren öppen på rufftaket drar jag storskotet bak åxå, har det runt vinch eller knap. Men det är inte ofta jag upplever man måste ha jättesnabb tillgång till storskotet.. gör hellre så än flyttar ner massa prylar i sittbrunnen.
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy