Gå till innehåll
tisdag 18 december 2018

Caribic410

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4 220
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

Caribic410 senast vann den dag 5 Juni

Caribic410 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

432 Expert

3 följare

Om Caribic410

  • Placering
    Hedersmedlem

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Caribic410

    Upphittad reservdel.

    Finns det något smidigt sätt att realisera timlönen.. om det inte var så att du precis beställt en sån och sedan råkat hitta likadan som gjort att du fick avbeställa?
  2. Caribic410

    Värmesystem

    Värmaren är definitivt inte underdimensionerad.
  3. Caribic410

    KAD-serien: Hur ofta byter ni remmar?

    😃 beroende på vad som "man kan göra själv" (alla kan göra allt själv men många har bestämt sig för att det inte är så) Så är det det väl pes- eller ko- lera... om inte remmen utsätts för extrema drag och rycklaster så är det ev. slirande om kan slita eller om remmen är utsatt för solljus, vilket den förmodligen inte är. Nästan oavsett rem, i hobbybåt som används kanske i 1000dm/sommar, så håller alla remmar, bortsett kamrem förmodligen i 10-50år minst. Kamrem bör väl bytas med ca 1000-1500timmars körtid för att vara "på den säkra sidan" Sen finns det ju alltid en risk att den nya du byter till är sämre än den du bytte bort.
  4. Caribic410

    Värmesystem

    HUr stor e båten? JAg hade ca70 mm rör hela vägen i min båt förut. det räckte gott och väl. Hur stor är båten? VAd är det för värmare, hur mkt effekt ger den? Hur ny är värmaren. ("hett" tips) När du provkör värmaren: prova den " i tomme" så du inte har något motstånd alls. ha en termometer och tempgivare framför utblåset så du kan kontrollera temp i förhållande till när värmaren reagerar. Den bör ju kunna hålla inställd temp även så. Om den gör det kan du koppla ihop rör med utblåset och ser då om värmaren i sig blir för varm eller om den klarar av att "få ur sig" värmen. OM steg 1. funkar är rören för klena OM steg 1. inte funkar är det nåt annat strul (vilket det förmodligen inte är men om jag skulle ha testat så hade jag sluppit massa funderande och konstaterat tidigt att givaren tror det är 10 grader varmare än verklig temp.)
  5. Caribic410

    Erfarenhet Dieselvärmare

    Det borde väl vara typ under +8 och kallare man har nytta av värmaren. Min bilvärmare.. eller batteriet i bilen, pallar inte ibland när den stått kallt några dagar.. värdelöst. Så har det varit sen bilen va ny.. faktiskt fått fingrar ur så ska dom kolla upp det nu till veckan..
  6. Caribic410

    Erfarenhet Dieselvärmare

    Jag satte åxå in en planar 44d Har nu kommit fram till att tempgivaren tror det är varmare än det är. För förhoppningsvis en ny. Sov i båten i natt. -14 ute. Båten helt oisolerad så det går åt en del "kräm" Hade tempen ställd på max, ca30c så gick den upp till 20c grader (hade termometer bredvid tempgivaren) och gick sedan ner i underhållstempo. Flyttade tempgivaren ner mot golv/durk, där det är några grader kallare och värmaren gick upp i full fart.. typ 120 pimp/min. Samma när jag kopplar bort tempgivare och har vridet på max-effekt. Annars verkar det funka ypperligt. Fast det är ju generationers skillnad mot min gamla ebespräscher från 1990.. 👍 Har för mej min kostade runt 4-5kkr Fast jag behövde ju inte något "kit" Sa ifrån om extra-tank åxå eftersom jag tar diesel från båttanken. Fick inget prisavdrag pga. tank men fick köpa förlängningskabel 30kr billigare... räckte till 1/3 fraktkostnad på densamme. Sen har jag ju på inrådan, för att åtgärda felet som finns kvar som förmodligen ny tempgivare avhjälper, byggt om hela värmeutblåssystemet plus montaget av värmaren.. kanske i "onödan" men lika gla e jag för det.. den förra instalationen var ju lite av ett "provisorium" Annars.. ett hålrum att elda i i en hyfsat massiv klump med flänsar utvändig varifrån man blåser värmen in i ventilationsrör.. Ingen raketforskning... men det finns säkert betydande skillnader. Principen e ju såpass enkel och delarnas antal litet så det finns nog produktionsmässigt väldigt lite pengar att tjäna på att göra sämre kvalitet.. så därför tror jag de flesta är rätt likvärdiga. Skulle nog, om jag skulle borra in mej i olika, jämföra enkelhet att göra den rengöring och service som kan behövas. Enkelhet, tillgänglighet och åtkomlighet på glödstift å andra ev reservdelar som kan behövas.. iaf om "man" tänker ha värmaren några år.. Dessvärre lever jag aldrig som jag gör utan köper spontant.. och kommer med tiden påvad jag borde ha tänkt på/köpt.. 👍⛵
  7. Caribic410

    Erfarenhet Dieselvärmare

    Känner ej igen märket/fabrikatet. Jag satte in en anna "prisvärd" variant i våras men har inte direkt haft nån chans att testa i sommar. Nu däremot.. sitter jag precis i båten ich gör sista tester. Verkar, efter en del om och men, funka klockrent. Det är massa säkerhetsgivare inbyggda så den gick inte bara att koppla in i tidigare slang, 70mm så nu har jag 100mm rör, som går ihop med det gamla röret som mynnar ut i det gamla enda utblåset. 100mm röret fortsätter till eget utblås. Häromdagen isolerade jag alla rör med isolerstrumpa. Nu -5 ute. Båten på land.har 20 i båten. Ökande temp, termostaten står på fullt och det blåser så varmt att man inte kan hålla handen framför utblåset nån längre stund. Sover över å provar lite olika inställningar. Något jag upptäckte var enkelheten att plocka isär, några snäpplås, om man vill komma åt att sota ur förbränningsutrymmet, vilket i sig är en stadig gjuten alu-klump.. likt den jag hade i eberspächern.. Hadt en del kontakt med fabriken och fått jättebra service gällande olika frågor. Så det verkar inte nödvändigtvis behöva stå ebespr... eller liknande på loggan.
  8. Caribic410

    En Volvo Penta blåsning ut över det vanliga

    Å var ska man klaga?
  9. Caribic410

    Vilken drönare

    Värmaren sitter skyddat. Har ingenting i vägen som hindrar flödet in. Först försökte jag montera på samma position som gamla värmaren. Då hamnade insuget i 45graders vinkel mot en "vägg" där den närmaste ytan låg ca 5cm ifrån ytan och den yttersta ca 13cm ifrån. Det har jag ändrat på nu så det är gott om plats framför insuget.. fritt fält. 100mm röret gör ju en 180 i en "böj" tillverkad av 4st 45gradersböjar, men börjar med rak bit på ca 50cm. Sen är det 1m rakt och ytterligare 90grader (2st 45gradare) som ansluter till längre rakt rör där det är ett T, där T:et sticker iväg som 100mm rör och den raka stryps till den gamla 70-flexslangen. Båda verkar ge ungefär lika. Har beställt utblås som är riktnings och förslutbart till 100mm-så jag kan strypa och rikta. 70mm, som var det ursprungliga, går att rikta.
  10. Caribic410

    Vilken drönare

    Ps. Har du fått din vattentäta? Om jag upptäcker att behovet att filma mkt under segling och att kunna landa i sjön eller om jag dränker denna åxå alternativt känner enorm osäkerhet fortfarande efter nästa sommar.. skaffar jag en sån. Ska bli intressant stt ta del av hur den funkar, så lägg gärna upp några bilder/filmsnutt och berätta hur "hen" funkar. Jag tror nog filmning/foto under färd kanske bara ger en slags "nyhetens" begär för mej som snabbt går över eller rent av växer bort redan under vinternndå jag nog får tid att dröna lite. Hittills har jag ju bara testat lite några ggr. Sjukt häftig teknik dock..
  11. Caribic410

    Vilken drönare

    Mina 70mm avloppsrör har fungerat finfint och varit lätta att montera, varit rostfria, toktäta i övergångar mm. Men när jag ändå skulle öka dimension så... jag hade nog PP-rör inte gamla pvc. Har ju faktiskt tillgång till lim som funkar på pp. Pvc går ju att limma med vad som helst. t.o.m. hyfsat med epoxi.
  12. Caribic410

    Vilken drönare

    Valde bort pvc för att det är så lång sträcka och det blir sjukt varmt. Även pvc ger ju ifrån sig lite skit när det blir tillräckligt varmt. Även rätt mjukt så ex slangklämmor blur lösa. jag tyckte.. eller fick känslan av.. att jag vill göra "på riktigt" starkt, slagtåligt mm. när motståndet blev för högt så värmaren gick ner på spareffekt för att inte bli för het. Inga felkoder, inga värmesäkringar men den gav inte ut på full effekt. Behöver ev strypa utblåsen eller före 100mm -utblåset lite för att ev få upp hastigheten. Provar mig fram vid behov. Nu börjar jag med att trä 50-resp 25mm idoleringsstrumpa över plåtrören. Vet inte om.. det uppenbara att lufthastigheten är lägre från värmaren gör att tempen närmast värmaren förblir för hög.. fast enl spec och instruktion ska det vara 100mm rör... Misstänker att det är något vajs nånstans i styrningen men hoppas att det ska bli min, genom tiderna, 5:e tekniska nya pryl jag köpt som är helt fungersnde redan från start.. 👍👍👍
  13. Caribic410

    Vilken drönare

    Tror inte rosten kommer vara något överhängande problem. En meter, i den mest fuktutsatta riskzonen, var spiro när jag köpte båten. Den hade suttit där i minst 16år.. förmodligen mycket längre och den var som ny. Ja.. kanalfläkt kan vara ett alternativ att slänga in under uppvärmning. Få se vad isoleringen av rören ger. Det är ju ca 6 meter rör från utblåset på värmaren till utblåsen i båten. När jag får tid, lust och ork.. kommer jag dra några separata rör fram till förpik, till att börja med, och akterkabinerna så att man kan justera enl önskemål i dessa.
  14. Caribic410

    Vilken drönare

    Har nog funderat lite på olika anordningar men det ska isf vara något jag redan har ombord. Jag har behov av att minska prylantalet snarare än att öka det. Jag har landat några ggr i båten... i handen.. när vi står still. Får väl börja öva i stilla vatten.
  15. Caribic410

    Vilken drönare

    Nu e iaf båt uppe, täck.. inte otäckt. Mek med värmaren. Dratt nya rör hela vägen 100mm spiro som delascupp i 100mm spiro och 70 mm slang. 70mm röret var på tok för klent så värmaren pallade inte trycka genom all värme... av nån anledning. Har ju haft samma rör förut med 3kw ebersp.. å det har funkat.. men inte nu med 4kw värmare. Spiron måste isoleras. Ja.. hursom.. uppepålanddrönare-2-bild iaf.. 👍😆 go jul ⛵⛵
×

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy