Jump to content
Wednesday 25 November 2020

Frasse55

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Frasse55

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, tack för tipsen. Jag funderar på att köpa en burk Gelshield och rolla på ett lager på en yta. Om det inte krullar upp sig och håller sig helt slät så antar jag att det inte är någon skum 1 komponent färg kvar. Jag tänkte rolla på 5 lager i vår.
  2. Hej, tänker om någon här har svar på gåtan. Jag har precis slipat bort ett tjockt lager med gammal svart bottenfärg, det är många lager. Under så dyker det upp först en grönturkos färg sedan en grå sen, en svart, sen tegelröd sen gelcoaten. Kan det vara så att skrovet har fått en epoxibehandling tidigare, jag funderar på om den grönturkosa och gråa är 2 lager med internationals Gelshield dom kör med dem färgkombinationen. Det hade varit skönt om man bara kunde blåsa på några lager till med epoxigrund så man slipper slipa bort allt. Vad tror ni , finns det någon sätt att testa om det är epoxigrund?
  3. Den blåa modellen är 4 ggr så dyr, jag anser att det är ett överpris. Jag tänkte skruva upp den och kolla vad som är slutkört. Troligtvis kol och kullager finns inte så mycket rörliga delar som kan gå sönder. Jag får sätta i SKF lager.
  4. Jag har börjat slipa och har kommit typ 50% av jobbet. Jag kör med en Bosch PEX400 maskin som var lite använd innan jag satte igång och dammsugare. Maskinen börjar redan ge upp efter 10tim, hastigheten börjar vandra och lager börjar skrika. Förvånad över att den inte håller längre och garantin har precis gått ut. Jag blir tvungen att köpa en till maskin för att bli färdig, Är inte Bosch Tysk kvalitet? 😆
  5. Hej. Vad är den bästa och snabbaste metoden att få bort all färg på friborden ner till gelcoaten oavsett om det är målat med 1 eller 2 komponent färg? Jag orkar inte nöta på med slipmaskin. 😆
  6. Någon som har testat den här färgen ? ,Rust-Oleum 9100 High Performance Epoxi, det verkar vara en zinkbaserad hard core grundfärg 2 komponent epoxi som man drar på som första lager innan resten 5 lager.
  7. Jag har funderat på samma problem. Jag har järnköl som jag tänkte slipa ner helt och punktblästra dom värsta groparna med en mindre kompressor som inte kräver 3fas. Sedan har jag funderat på om man kan blanda zinkpulver direkt med lite epoxi primer som man lägger på kölen, någon som har testat det receptet? Rent kemiskt så borde det bli ett bra skydd.
  8. Jag köpte Biltemas riggolja, det blev riktigt bra, nästan all flammighet försvann och aluminiumen blev som ny, masten är tillverkad 1975 😎
  9. Hej, skyddar Biltemas mask 755/1 vid plastning av epoxi och polyester?
  10. Slipmärken eller borstad yta är inte samma sak som sidenmatt yta, jag vill att det skall smälta ihop med ytan som masten och bommen har. Glasblästring skall tydligen vara bra men jag tror inte att det är hälsosamt att hålla på med hemma i garaget.
  11. Någon som är expert på ytbehandling av aluminium? Jag har några svarvade detaljer till riggen som jag vill få proffsigt sidenmatt ytbehandlade med anodisering. Jag vill ha bort svarvmärkerna innan. Jag antar att det är blästring som gäller innan. Men vad är bästa metoden. Finns det något företag i Skåne som man bara kan lämna in prylarna så fixar dom allt.
  12. Vad är det bästa sättet för att få bort flammigheten på maströret? Jag har testat wd40, turtel marine cleaner, vim, häxan, olika typer av bil rubbning, svinto ingenting biter på skiten. Vågar man gå på med våtslip-papper typ 600-800?
  13. Jag jobbar åxå med hw&sw utveckling sedan 35år tillbaka, utvecklat allt från gamla hålmonterade backelitkort till avancerade keramiska kort packat med komponenter oftast till automotive. . Alla företag jobbar idag med plattformar både på hw och sw. Mycket standardlösningar men oftast en dyr initial utveckling av mjukvaran ofta >80% av R&D kostnaden, verktygskostnader för plastkomponenter står också för en del. Fördelen är att sedan går det snabbt att ta fram massa olika varianter som man kan tjäna saftig med slantar på. All produktion ligger i typ Kina , Malaysia, tillverkningskostnaden på en Garmin plotter som kostar 20 papp för konsument ligger på max 500-600 spänn. Med dom ockermarginalerna så blir det ganska snabbt payback på utvecklingen. Apple kör samma taktik med sina svindyra telefoner som alla korkade konsumenter gladeligen betalar 8-10 tusen spänn för.
  14. Det finns billiga smd sensorer idag som har drivits fram av telekom och automotive branchen senaste 10åren typ kompass, gyro, vinkelgivare. En sån här är typ 3x3mm och kostar 10 spänn. Och det här med nmea är ingenting annat än vanlig canbus j1939 som sitter i varje bil kallas även odb2 i servicesammanhang. Kruxet är att i marinbranschen så är samma saker 10ggr så dyra och har annat namn, samma komponenter och teknik. Jag tror inte att volymerna är så små, det är få företag som har i princip hela världsmarknaden där Garmin ser ut att vara en av dom största och dyraste.
  15. Jag kollade vad ett företag som Selden har, bruttomarginal 62% , distributören lägger minst 30% marginal innan konsumenten skruvar in prylarna i båten. Så totalt så är det nog ett påslag från tillverkning till båt på närmare 7-8ggr. Det är få brancher som sådant ockerpåslag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy