Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

MickeWe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MickeWe

  • Placering
    Fänrik
  1. Västkusten- men trots det är jag sugen att testa en säsong utan bottenmålning och ta upp båten två-tre gånger - mest för att testa... Var har du din båt?
  2. Hej! Vi tänker badbåt, lite ring och vattenskidor och kanske nån enstaka övernattning. Det funkar bra med 115-motor på den alltså. Hur fort går den med en sån motor? Vad drar den? När ni bottenmålade, la ni Epoxi först? Och sen undrar jag en helt annan sak... vikten, är det på båten fulltankad eller med tom tank? (Jag tänker ev. på att skaffa trailer så vi kan ta den till Mälaren nån gång emellanåt.) Jag får dra 1320 på B-kort efter min bil, så det betyder att båt och motor får väga ca 1000 kg tillsammans... /Micke Senast ändrad av MickeWe | 05 februari 2012 | 22:21
  3. Nyfiken - hur gick det? Och rent allmänt, är du nöjd med båten? Vi funderar på att köpa en sån. /Micke
  4. Hej! Vi har en 5 år gammal Suzuki 6 hk 4-taktsmotor som i höstas fungerade utmärkt. (Service under förra året och sen kanske 4-5 timmars körning efter det.) Nu när startade den går den superbra på tomgång och vid försiktigt gaspådrag, men om vi försöker gasa upp snabbt eller köra på fullvarv så stannar den. Men om vi använder choken i ett mellanläge så går det bra att köra med båten, även om den inte varvar ur så som den brukar. Vi har bytt bensin, bytt tändstift (och svurit ) I höstas tömde vi förgasaren på bränsle genom att köra tills motorn stannade, men vi tömde inte ur de sista dropparna ur den. Vad göra nu? Var felsöker vi vidare? Tack på förhand för hjälpen.
  5. Jag har haft en fotogenlampa monterad på masten i min Comfortina 32. Nu är den så ful så vi vill byta till en ny och vi funderar på en Steltonlampa. Hur ska vi montera den på ett bra sätt? I masten eller i taket? Jag tror båda alternativen är möjliga på ett bra sätt. Tyvärr har fästet försvunnit som satt i masten och jag har inte koll på hur det såg ut... Har någon ett tips eller en bild på det? (Det är en Seldénmast på båten) Alternativet, att fästa den i taket, vad ska jag tänka på då? Det känns inte helt bra att dra ett par skruvar i taket... Tack på förhand för hjälpen! /M
  6. För er nyfikna kan jag berätta att vi har haft vår Selma, som nu är 6 månader, med oss hela säsongen och det har gått över förväntan. De första två gångerna i våras blev hon sjösjuk, men sen har hon antingen sovit under däck eller suttit under sprayhooden. I hamn har hon fått ha sele och koppel på däck eller varit inlåst. I naturhamnar har vi låtit henne gå lös om det funkat för ev. grannbåtar och om hon bara fått möjlighet har hon varit först iland av alla i båten :-) . Hon har alltid kommit tillbaka till rätt båt, även om hon ibland varit nyfiken på andra båtar och hälsat på där korta stunder. Bland grannbåtarnas barn har hon varit en klar favorit... Sen har hon förstås haft synpunkter på vår mathållning. När vi fiskat har hon varit först att försöka få makrill och om vi inte fiskat har det kommit en och annan mus ombord Värst var det när vi vaknade av en lekfull katt som sprang fram och tillbaka över våra huvuden med - just det - en liten mus. (tack och lov var den död när vi upptäckte den) Kort sagt, i det stora hela har det funkat super med katt ombord, fast det där med flytväst.. den är bra, för den kan man krypa ur... så den har inte använts så mycket i år, vi får väl se nästa år när hon blivit lite större... Senast ändrad av MickeWe | 08 augusti 2007 | 22:52 Senast ändrad av MickeWe | 08 augusti 2007 | 22:53
  7. Jag fick rådet att försöka se hur tjock teaken var vid skruven. Över 8 mm, som jag hade var det ok att försänka några mm, skruva i skruv (med ngn form av tätning i gängningen) och sen sätta i pluggen och slipa ner den. För mig gick det bra och ser perfekt ut efter reparationen. Lycka till!
  8. Efter första två nätterna i båten har det gått väldigt bra. Klart hon blev rädd när det blåste upp mot 11 m/s första gången i båten, men väl framme vid en ö var det inga problem alls och när vi fortsatte nästa dag fann hon en plats vi tror kommer att bli hennes i framtiden. Vi tror vi gjort rätt så här långt Senast ändrad av MickeWe | 09 maj 2007 | 22:46
  9. Tack för alla bra kommentarer! Det blev en liten Selma, som är snart 15 veckor nu och ska snart få ta premiärturen. Ska bli spännande :-)
  10. Apropå tanken om flytväst, nån som vet var man kan finna flytvästar till katter? Har sett till hundar, men de blir väl för stora? Eller är flytväst på katt en omöjlighet i praktiken?
  11. MickeWe

    Katt ombord?

    Vi funderar på att skaffa katt, men vet inte om det är realistiskt. Vad ska vi tänka på om vi väljer att skaffa katt? Hur funkar det med båtliv? I naturhamn? I Gästhamn? Vi räknar med att behöva ha koppel till katten för att den inte ska springa bort på större öar etc. Ska vi tänka på någon särskild ras, eller kan vi köpa en kattunge av bonden i närheten? Osv, osv... Senast ändrad av MickeWe | 01 mars 2007 | 17:54
  12. För min del blev det ingen Nimbus, det blev en segelbåt istället... Kalas!!! HAr haft en toppensommar och gjort av med ca 30 liter diesel under 4 veckor. ( lite bensin till dingen...)
  13. Det har utöver strömproblemet jag har i en separat fråga, hänt mig att varningssummern börjat tjuta på motorn (VP2002 med Martec sötvattenkylning)en kortare stund efter start. Första gången utgick jag från att det var värmerelaterat, men jag kollade även oljenivån. Inga problem med olja och efter 10 minuters väntan startade vi motorn. Vi tänkte chansa ytterligare 1 distans om summern var tyst (och det var den) innan vi vände tillbaka för att uppsöka verkstad, men allt gick bra. Efter det har vi gått säkert 20 timmar för motor utan problem, men nu har det hänt idag igen och semestern närmar sig med stormsteg Min första fråga är av vilken anledning tjuter summern? Kan felet vara något annat än för hög värme? Laddning? Oljetryck? Jag har utgått ifrån värmeteorin och kollat att det kommer ut kylvatten från motorn, det gör det. Olja finns f.ö. också i tillräcklig mängd. Tänker ändå byta impeller och termostat före semestern, eftersom jag inte har koll på när de är bytta, men känner mig osäker på om det kommer att hjälpa eller om det finns något annat som kan spöka. Oavsett om det larmar för laddning eller ej, hur kollar jag hur mycket generatorn laddar? Kan jag bara mäta på den, eller på batteriet med t ex en multimeter, eller ska jag göra något annat? Jag vill gärna försöka finna vad som strular och försöka fixa själv, istället för att lägga ut dyra pengar på en verkstad....
  14. Jag har en Volvo Penta 2002 och det har hänt mig vid två tillfällen att motorn inte gått att starta när jag stannat den tillfälligt. (I samband med slussning, t ex) Den har stått avstängd i ca 15 min vid de tillfällena. Jag har också sett att varvräknaren ställt sig på 0 och då har jag även testat summern, men den är också död. Med andra ord verkar det som att det inte kommer ström till instrument/nyckel ibland. Var ska jag leta efter felet? Vid nyckelpanelen, laddningsrelä eller någon annanstans? Efter som det bara händer ibland är det lite svårt att felsöka... Efter en kortare väntan kommer för övrigt strömmen åter...
  15. Och hoppsan... så ska man ju förvara båt och motor när man inte är vi båten också... Tips på hur man gör det? Jag tror jag tänker låsa in motorn i ett stuvfack, men båten då? Uppblåst och fastlåst eller... Har någon ett tips på hur och med vad man låser fast en gummmibåt? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...